🍀نصیبتان از برکات میلاد امام المتقین، قدوه اهل یقین، تمامیت ایمان و دین، قطب الاقطاب عارفین، علی بن ابی طالب، #امیرالمومنین علیه افضل صلوات المصلین صد افزون و ورود حقیقت ام الائمه المعصومین فاطمه بنت اسد علیها سلام الله الملک الحق المبین و میلاد حقیقت علوی در کعبه دل نصبیتان باد.🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️قبح اخلاقى گناه◾️ ▪️اگر کسى بىطمع، بىغرض و بدون اینکه نیازى داشته باشد، صرفاً از سر محبّت و لطف
◾️آثار مخرّب روحى ارتکاب گناهان و غوطهورى در لذایذ طبیعى و نفسانى◾️
▪️معصیت، دل را فاسد و تباه مىکند و در صورت تداوم و افراط، آن را واژگونه و از هویّت اصلى خود خارج مىسازد و راه بازگشت به نیکىها و پاکىها را بر آن سد مىکند. امام باقر علیه السّلام مىفرمایند:
▪️ما شَىءٌ اَفسَدَ لِلقَلبِ مِنَ الخَطیئَةِ. اِنَّ القَلبَ لَیُواقِعُ الخَطیئَةَ فَما تَزالُ بِهِ حَتّى تَغلِبَ عَلَیهِ فَیُصَیِّرَ اَسفَلَهُ اَعلاهُ وَ اَعلاهُ اَسفَلَهُ
▪️هیچ چیز مانند خلافکارى و گناه، دل را فاسد نمىکند. قلب با گناه درمىآمیزد و این وضعیّت ادامه مىیابد تا جایى که گناه بر دل چیره مىشود و آن را واژگونه و زیر و رو مىکند.
▪️همچنین آن حضرت مىفرمایند:
▪️ما مِن عَبدٍ اِلّا وَ فى قَلبِهِ نُکتَةٌ بَیضاءُ، فَاِذا اَذنَبَ ذَنبآ، خَرَجَ فِى النُّکتَةِ نُکتَةٌ سَوداءُ. فَاِن تابَ، ذَهَبَ تِلکَ السَّوادُ وَ اِن تَمادَى فِى الذُّنوبِ، زادَ ذلِکَ السَّوادُ حَتّى یُغَطِّىَ البَیاضَ. فَاِذا غَطَّى البَیاضَ، لَم یَرجِع صاحِبُهُ اِلى خَیرٍ اَبَدآ
▪️هیچ بندهاى نیست مگر اینکه در قلبش نقطۀ سفیدى وجود دارد. هنگامى که مرتکب گناهى مىشود، نقطۀ سیاهى در آن نقطه بیرون مىآید. اگر توبه کند، آن سیاهى از بین مىرود و اگر در ارتکاب گناه مداومت ورزد، آن سیاهى زیاد مىشود تا جایى که تمامى آن سفیدى را مىپوشاند. وقتى آن سفیدى پوشیده شد، صاحب آن قلب هرگز به نیکى باز نخواهد گشت.
▪️غوطهورى در لذّتهاى جسمانى و نفسانى، هوسرانى، شکمچرانى، شهوترانى و غرق شدن در رفاه مادّى، دل را مىمیراند و لطافت و رقّت و حسّاس بودن آن را در برابر امور معنوى از بین مىبرد. در نتیجه، صاحب چنین قلب قسى و بىاحساسى، از درک لذّتهاى معنوى محروم مىشود و دیگر نمىتواند حلاوت و شیرینى ذکر، دعا، عبادت و راز و نیاز عاشقانه با خدا را احساس کند و لذا نسبت به امور معنوى بىرغبت مىشود.
◾️کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#توبه_و_تغییر_مسیر_و_رویه - ۴
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ #شبزیارتی_ارباب□
○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها
○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀هدیهی روز پدر به امیرالمؤمنین علیه السلام🍀
▪️روز پدر معمولاً فرزندان به منظور قدرشناسی و تشکّر و ابراز احترام، به پدر هدیه ای میدهند.
▪️پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اَنا وَ عَلِيٌ اَبَوا هَذِهِ اْلاُمَّةِ» (۱) من و علی دو پدر این امّتیم.
یک نفر، دو پدر که نمی تواند داشته باشد؛ معلوم است یکی پدربزرگ و دیگری پدر مستقیم است. پدربزرگ رسول الله(صلی الله علیه وآله) و پدر مستقیم امیرالمؤمنین(علیه السلام) هستند.
▪️نکته ای به یادم آمد: قرآنکریم در آیه ای از سوره ی احزاب زنانی که بر پیغمبر(صلی الله علیه وآله) حلالند را میشمارد؛ از جمله ی آنها زنانی را نام می برد و می فرماید:
▪️«وَ امْرَاَةً مُؤْمِنَةً اِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِيِّ اِنْ اَرادَ النَّبِيُّ اَنْ يَسْتَنْكِحَها» (۲)
▪️یکی از زنانی که بر پیغمبر(صلی الله علیه وآله) حلال خواهد بود، زنی است که خود را به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) هدیه می کند. گاهی پیغمبر(صلی الله علیه وآله) زنی را خواستگاری می کنند، مهریهای می پردازند و او را به همسری اختیار می کنند. گاهی خود آن زن رِند است. پیش پیغمبر (صلی الله علیه وآله) می رود و می گوید: من خودم را به شما هدیه کردم؛ من مال شما هستم. مهریه و هیچ چیز دیگر نمی خواهم.
زرنگی را ببینید، یاد بگیرید. من که نگاه کردم، دلم خواست روحیه ی این زنان را پیدا می کردیم. فرمود: اگر پیغمبر(صلی الله علیه وآله) بخواهد این زنان را به همسری برگزیند، اینها بر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) حلالند. من هم گفتم از این تَرفَند استفاده کنم، بگویم:
▪️یا امیرالمؤمنین! من که چیزی ندارم برای شما بیاورم، خودم را آوردم به شما هِبِه کنم. درست است نمی ارزم و سیاه رویم و شایستگی شما را ندارم؛ امّا شما بزرگی کنید، همان طور که پیغمبر(صلی الله علیه وآله) آن همسران را می پذیرفتند، شما هم ما را بپذیرید. ما می خواهیم خودمان را به شما بدهیم و خود را به تَمَلُّک شما درآوریم و غلام و کنیز شما باشیم.
▪️دیدم تنها هدیه ای که می توانم در محضر امیرالمؤمنین(علیه السلام) عرضه کنم، در عین اقرار به اینکه این هدیه اصلاً تناسبی با امیرالمؤمنین علیه السلام ندارد، این است. روز پدر خودمان را به امیرالمؤمنین(علیه السلام) هدیه کنیم. بگوییم:
▪️یا امیرالمؤمنین! شما خود ما را قبول کنید. روز تولّد امیرالمؤمنین(علیه السلام) از ایشان چیزی نخواهیم.
▪️می گوید: یا امیرالمؤمنین! به ما چیزی بده. روز پدر که از پدر چیزی نمی گیرند. روز پدر به پدر هدیه می دهند. خودمان را هدیه کنیم.
▪️بگوییم: خودمان، همه چیزمان، همه ی هستی مان مال شما. وقتی ما مال شما شدیم، هر چه هم که به ظاهر می گویند مال ماست، آنها هم مال شماست.
▪️«اَلْعَبْدُ وَ ما فِی یَدِهِ طُرّاً لِمَوْلاهُ» عبد و هرچه در دست اوست، یکسره از آنِ مولای اوست. عرضه بداریم:
▪️«يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ» ای مولایی که هدیه های کوچک را می پذیری
▪️«وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثِيرِ» و خطاکاری ها و اشتباه کاری ها و خلاف کاری های بسیار را مورد عفو قرار میدهی.
▪️«اقْبَلْ مِنِّي الْيَسِيرَ» این وجود بی ارزش و کوچک را از من قبول کن
▪️«وَ اعْفُ عَنِّي الْكَثِيرَ» بی ادبی ها، جسارت ها و کاستی های مرا بر من ببخش.
▪️«اِنَّكَ اَنْتَ الْغَفورُ الرَّحِيمِ» چرا که تو بخشنده و مهربانی.
◾️در محضر استاد مهدي طيب ۹۲/۰۳/۰۲◾️
◾️۱. امام حسن عسکری ع، تفسیر منسوب، ص ۳۳۰و مجلسی، بحار، ج ۱۶، ص ۹۵.
۲. سوره ی اَحزاب، آیه ی ۵۰.
۳. مجلسی، بحار، ج ۷۸، ص ۲۳۳ و قمی، مفاتیح، دعای سحرهای ماه رمضان.
#امیرالمومنین #سیره_تاریخ
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم بخش ششم1⃣ ● شأن پيامبر (صلی الله علیه و آله ) فقط تعليم كتاب و تسهيل
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم
بخش ششم2⃣
● شأن پيامبر (صلی الله علیه وآله ) فقط تعليم كتاب و تسهيل فهم كلام الهى است
ممكن است در حل اشكال بگوييد مسلمانان مى توانند از بين اقوالى كه صحابه در معناى يك آيه دارند قولى را اختيار كنند كه مخالف اجماع نباشد، ليكن اين سخن مردود است ، براى اينكه خود صحابه اين راه را، راه حل ندانسته و به اين روش عمل نكرده اند، و وقتى
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 13
از يكى از ايشان تفسير آيه اى سؤال مى شده بدون پروا از مسأله اجماع ، تفسيرى مى كرده كه مخالف تفسير ساير صحابه بوده است ، آن وقت چطور بگوئيم ديگران از مخالفت اجماع پرهيز نموده ، و تنها نظريه اى بدهند كه در اقوال صحابه وجود داشته باشد، با اينكه قول صحابه هيچ فرقى با ساير اقوال ندارد، و بر ساير امت حجت نيست ، و چنان نيست كه مخالفت با قول يك صحابى بر ساير اصحاب حلال و بر ديگر مردم حرام باشد.
علاوه بر اينكه اكتفا كردن به اقوال مفسرين صدر اسلام ، و تجاوز نكردن از آن ، در فهم معانى آيات قرآن باعث مى شود كه علم در سير خود متوقف شود، و آزادى در تفكر از مسلمين سلب گردد، همچنان كه ديديم (در اثر سانسور شدن بحث از ناحيه بعضى خلفا) مسلمانان صدر اول ، نظريه قابل توجهى در اين باب از خود بروز ندادند، و به جز كلماتى ساده و خالى از دقت و تعمق از ايشان به يادگار نمانده ، در حالى كه قرآن به حكم آيه : ((و نزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شى ء)) مشتمل بر دقائقى از معارف است .
و اما اينكه بعيد شمردند كه معانى قرآن بر صحابه پوشيده مانده باشد، با اينكه مردمى فهميده و كوشاى در فهم بوده اند استبعادى است نابجا، به دليل همان اختلافى كه در اقوال آنان در معانى بسیاری از آیات هست ، و اختلاف و تناقض جز با پوشیده ماندن حق و مشتبه شدن راه حق و راه باطل ، تصور ندارد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️در سیر انفسی، چیزی به نام مرگ وجود ندارد و این نفس است که مرگ را میچشد یعنی مرگ مُدرَک نفس است و ادراک کننده نفس ناطقه است. حقیقت عالم یقظان اعنی بیدار است؛ «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ». نفس ناطقه نیز حی بن یقظان است؛ او زندهای است که فرزند همین حقیقت میباشد [فرزند به معنای ظهور آن حقیقت] لذا نفس ناطقه نیز مظهر «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ» است؛ نفس ما نه میخوابد و نه مرگ بر او جاری میشود. او زنده و جاوید است و حیات ابدی دارد منتها پیوسته در حال استکمال است و از منزلی به منزل دیگر حرکت میکند. اصلا کار نفس همین است؛ در مورد مرگ گفتهاند «إنَّمَا تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إلَی دَارٍ»، شما از منزلی به منزلی دیگر نقل مکان میکنید و تنها شما اینگونهاید؛ هیچ مخلوق دیگری از حیوان و نبات و جماد اینگونه نیست و این مختص انسان است چرا که خدا فقط در مورد شمای انسان فرمود «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي». از آنجا که حق تبارک و تعالی لایتناهی است و حد ندارد، روح دمیده شدهی او نیز به شاکلهی اوست لذا شما نیز در استکمال حد ندارید و پیوسته در صیرورت به کمالات بی منتها هستید.
#ح_م
□مراقبات شب پانزدهم ماه رجب□
□شب نیمۀ ماه رجب شب شريفى است و در آن چند عمل مستحبّ است:
○اوّل: غسل
○دوّم: شب زنده دارى به عبادت
○سوّم: زيارت حضرت سيد الشّهدا عليه السّلام
○چهارم: شش ركعت نماز به كيفيتى كه در اعمال شب سيزدهم گذشت
○پنجم: سى ركعت نماز خوانده شود، در هر ركعت:
□سوره «حمد» یک مرتبه
□سوره «توحید» ده مرتبه
□اين نماز را سيّد ابن طاووس با فضيلت بسيار از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده است.
○ششم: دوازده ركعت نماز، هر دو ركعت با يك سلام خوانده شود، در هر ركعت:
□سوره «حمد» ۴ مرتبه
□سوره «توحيد» ۴ مرتبه
□سوره «فلق» ۴ مرتبه
□سوره «ناس» ۴ مرتبه
□«آيه الكرسى» ۴ مرتبه
□سوره «قدر» ۴ مرتبه
#و_پس_از_سلام_چهار_مرتبه_بگويد:
□اللهُ اللهّ رَبِّي لا أُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ لاأَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِيّا
○سپس هر دعايى كه مىخواهد بخواند.
○سيّد اين نماز را به اين صورت از امام صادق عليه السّلام روايت كرده، ولى شيخ در كتاب «مصباح» فرموده که:
○داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است: در شب نيمۀ رجب دوازده ركعت نماز به جا میآورى در هر ركعت بعد از سوره «حمد» يک سوره خوانده و هنگامی كه از نماز فراغت يافتى، میخوانی:
□سوره «حمد» ۴ مرتبه
□سوره «فلق» ۴ مرتبه
□سوره «ناس» ۴ مرتبه
□سوره «توحید» ۴ مرتبه
□«آية الكرسى» ۴ مرتبه
#و_پس_از_آن_چهار_مرتبه_میگويى:
○سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ
#سپس_میخوانی:
□اللهُ اللهُ رَبِّي لا أُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ مَا شَاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.
○همچنين در شب بيست و هفتم هم مثل اين نماز را میخوانی.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□مراقبات روز پانزدهم ماه رجب□
□روز نيمۀ رجب روز مباركى است و در آن چند عمل مستحب است:
○اوّل: غسل
○دوّم: زيارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام، زيرا از ابن ابى نصر نقل شده كه گفت: از حضرت رضا عليه السّلام پرسيدم، امام حسين عليه السّلام، را در كدام ماه زيارت كنيم؟ فرمود: در نيمۀ رجب و تمام ماه شعبان.
○سوّم: خواندن نماز سلمان فارسی
□به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند:
○سوره «حمد» یک مرتبه
○سوره «توحيد» سه مرتبه
○سوره «كافرون» سه مرتبه
□و پس از هر سلام دستها را بلند كند و بگويد:
□لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ
#سپس_بگوید:
□إلَها وَاحِدا أَحَدا فَرْدا صَمَدا، لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا
□سپس دستها را بر چهره خود بكشد.
○چهارم: چهار ركعت نماز بخواند و پس از سلام دست به دعا بردارد و بگويد:
□اللَّهُمَّ يَا مُذِلَّ كُلِّ جَبَّارٍ وَ يَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ كَهْفِي حِينَ تُعْيِينِي الْمَذَاهِبُ وَ أَنْتَ بَارِئُ خَلْقِي رَحْمَةً بِي وَ قَدْ كُنْتَ عَنْ خَلْقِي غَنِيّا وَ لَوْ لا رَحْمَتُكَ لَكُنْتُ مِنَ الْهَالِكِينَ وَ أَنْتَ مُؤَيِّدِي بِالنَّصْرِ عَلَى أَعْدَائِي وَ لَوْ لا نَصْرُكَ إِيَّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ يَا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعَادِنِهَا وَ مُنْشِئَ الْبَرَكَةِ مِنْ مَوَاضِعِهَا يَا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَ الرِّفْعَةِ فَأَوْلِيَاؤُهُ بِعِزِّهِ يَتَعَزَّزُونَ وَ يَا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوكُ نِيرَ الْمَذَلَّةِ عَلَى أَعْنَاقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَوَاتِهِ خَائِفُونَ أَسْأَلُكَ بِكَيْنُونِيَّتِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ كِبْرِيَائِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِكِبْرِيَائِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ عِزَّتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي اسْتَوَيْتَ بِهَا عَلَى عَرْشِكَ فَخَلَقْتَ بِهَا جَمِيعَ خَلْقِكَ فَهُمْ لَكَ مُذْعِنُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ.
□روايت شده: هر صاحب اندوهى اين دعا را بخواند حق تعالى او را از اندوه و غم رهايى بخشد.
○پنجم: عمل امّ داود كه مهمترين عمل اين روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختیها، و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر است.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□عمل امّ داود در روز پانزدهم ماه رجب□
□عمل امّ داود مهمترين عمل این روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختیها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر میباشد.
□كيفيت آن چنين است که چون بخواهد اين عمل را بجا آورد:
□روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم را روزه بدارد، سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل كند و چون وقت ظهر داخل گردد، نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد، در جايى خلوت كه چيزى او را مشغول نكند و كسى با او سخن نگويد.
□چون از نماز فراغت يابد، رو به جانب قبله كند و بخواند:
○سوره «حمد» را صد مرتبه
○سوره «توحيد» را صد مرتبه
○«آية الكرسى» را ده مرتبه
#و_بعد_از_اينها_قرائت_كند_سورههاى:
○«انعام
○بنى اسرائيل (اسراء)
○کهف
○لقمان
○يس
○صافات
○حم سجده
○حم عسق
○حم دخان
○فتح
○واقعه
○ملك
○نون
○اذا السّماء انشقّت» و پس از آن را تا آخر قرآن.
□و چون از اينها فارغ شود، درحالیكه رو به قبله میباشد بگويد:
□صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِيمُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ .......
( جهت قرائت متن کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود)
□سپس یک بار در حالت سجده و یک بار در حالی که طرف راست صورت را بر خاک گذاشته و بار دیگر در حالی که طرف چپ صورت را بر خاک گذاشته بگوید:
□اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ فَارْحَمْ ذُلِّی وَ فَاقَتِی وَ اجْتِهَادِي وَ تَضَرُّعِی وَ مَسْكَنَتِی وَ فَقْرِی إِلَيْكَ يَا رَبِ
□خدايا براى تو سجده میكنم و به تو ايمان دارم تو به خوارى و پريشانیام ترحم كن كه جهد و كوششم و زارى و مسكنت و فقرم به درگاه توست، اى پروردگار من
□و كوشش كند كه اشک بريزد هر چند به قدر سر سوزنى باشد. به درستى كه اين علامت استجابت دعاست، انشاءالله
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
■السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ وَلِی اللهِ الْاعْظَمْ
السَّلامُ عَلَیک یا اخْتَ وَلِی اللهِ الْمُعَظَّمْ
السَّلامُ عَلَیک یا عَمَّةَ وَلِی اللهِ الْمُکرَّمْ
السَّلامُ عَلَیک یا امَّ الْمَصآئِبِ یا زَینَبُ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ
■السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الصِّدّیقَةُ الْمَرْضِیةُ
السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الْفاضِلَةُ الرِّشیدَةُ
السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الْکامِلَةُ الْعامِلَةُ
السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الْکریمَةُ النَّبیلَةُ
السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا التَّقِیةُ النَّقِیةُ
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●منزلت علمی حضرت زینب سلام الله علیها●■
■منزلت علمی حضرت زینب علیها السّلام مورد تأیيد و تأكيد امام معصوم قرار گرفته است. امام سجّاد علیه السّلام خطاب به عمّه بزرگوار خود حضرت زینب فرمودند:
●«اَنتِ بِحَمدِ اللهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة»●
■عمّه جان! به حمد خدا تو عالمه و بانوی دانشمندی هستی كه نزد هيچ استادِ بشری علم نياموختی، علمی كه در وجود تو موج میزند از منبع علم یعنی محضر پروردگار به تو عنایت شده است؛ تو عالمهی غير معلّمه هستی. این بحث بسيار عظيمی است كه مقام محدّثه بودن زینب كبری علیها السّلام را میرساند. نشان میدهد كه ایشان در محضر هيچ استاد بشری علم نياموخته است؛ بلكه همهی علوم و معارف بلند و عميقی كه در وجود این بانوی بزرگوار وجود دارد و سر منشأ رفتارهای عظيم این بانوست؛ همه موهبت و عطای الهی است.
■در بحث علم لدنّی نكات بسيار عميقی وجود دارد و مظهر زیبای علم لدنّی در غير پيامبر و دوازده امام و فاطمهی زهرا علیهم السّلام، وجود مقدّس زینب كبری سلام الله علیهاست كه امام سجّاد علیه السّلام تأكيد فرمودند:
●«اَنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة»●
■تو شخصيت فهيم، فكور و با ادراكی بسيار عميق هستی كه این فهم و ادراک عميق خویش را هم از احدی كسب نكردهای، بلکه مستقيماً از پروردگار خود دریافت كردهای. این صحّهای است كه امام سجّاد علیه السّلام بر منزلت بلند علمی عمّهی خود زینب كبری علیها السّلام نهادند.
■در سالهای حكومت و خلافت اميرالمؤمنين علی علیه السّلام در كوفه، این بانوی بزرگوار محضر درس داشتند، زنان شهر كوفه به مجلس درس زینب كبری علیها السّلام میآمدند. ایشان علم دین و تفسير قرآن تدریس میفرمودند و به سؤالهای معرفتی و دینی زنان كوفه پاسخ میگفتند.
■نكتهی بسيار حيرت انگيزی كه در این بُعد از شخصيت زینب كبری علیها السّلام قابل توجّه است؛ این است كه ایشان راوی خطبهی نسبتاً طولانی فدكيّه است. در حالی كه زمانی كه حضرت زهرا علیها السّلام آن خطبه را ایراد میفرمودند، ایشان پنج سال بيشتر نداشتند.
■خطبهی بسيار طولانی فاطمهی زهرا علیها السّلام در مسجد مدینه، معروف به خطبهی فدكيّه معارف بسيار عظيم و مطالب بسيار دقيقی در حوزهی معرفتی و اعتقادی دارد، همچنين حاوی نكتههای بسيار عظيمی است در تحليل مسائلِ رخ دادهی بعد از رحلت رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در غصب خلافت اميرالمؤمنين علیه السّلام و غصب فدک كه عطيّهی الهی برای فاطمهی زهرا علیها السّلام بود و خدای متعال به پيامبر امر كرد فدک را كه فِیء و متعلّق به شخص رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم بود را در زمان حيات خود به فاطمهی زهرا علیها السّلام ببخشد.
■در این خطبه حضرت زهرا مناظرهی عجيبی با غاصب خلافت اميرالمؤمنين، یعنی ابابكر در مسجد داشتند. بسيار جالب است كه راوی این خطبهی طولانی زینب كبری علیها السّلام است كه در آن زمان پنج سال بيشتر نداشتند. خطبهی فدكيّه را ابن عبّاس نقل میكند؛ سند او هم زینب كبری است. زینب كبری علیها السّلام در مسجد در كنار مادر حضور داشتند و این سخنرانی بسيار عميق، عظيم و حيرتانگيز را این دختر پنج ساله كلمه به كلمه به خاطر سپرد و بعد راوی خطبهی فدكيّهی فاطمهی زهرا شد.
■بنابراین یكی از ابعاد بسيار عبرتانگيز و الهامبخش شخصيّت حضرت زینب، بُعد علمی این بزرگوار است كه جا دارد همه ارادتمندان آن حضرت یعنی مرد و زن به ایشان اقتدا كنند -این گونه نيست كه حضرت زینب فقط الگوی خانمها باشد، نه هركدام از اهلبيت علیهم السّلام چه زن و چه مرد به یكسان الگوی تماميّت انسانی هستند- تا انسانهای فرهيخته و والایی در عرصه علم و دانایی شوند و چه بهتر كه با تهذیب و تزكيّهی نفس به علم موهبتی الهی و علم لدنّی هم دست پيدا كنند؛ همان طور كه در احادیث داریم:
●«مَن عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم»●
■هركس به آنچه میداند عمل كند، خدا علم آنچه را كه نمیداند از درون و باطن به او ارث خواهد رساند.
■باز حدیث داریم، هركس علم بدون تعلّم میخواهد، بیرغبتی نسبت به دنيا پيشه كند تا بدون تعلّم و زانو زدن نزد استاد خدای متعال به او علم عنایت كند.
●«مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنیا .... عَلَّمَهُ بِغَیرِ تَعلِیم»●
■بنابراین در الهام گرفتن از شخصيّت علمی زینب كبری علیها السّلام علاوه بر تلاش ظاهری برای دستيابی به دانش و علم اكتسابی، جا دارد انسان راه تهذیب و تزكيّهی نفس و وارستگی و بیرغبتی نسبت به دنيا و به كار بستن آموزههای دینی را نيز در پيش بگيرد تا آن علم موهبتی نصيبش شود و از رهگذر تقوا همانگونه كه خدای متعال در قرآن وعده كرده، به او علم و دانایی عطا كند:
●«وَاتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله»●
■استاد مهدی طیّب■
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️صلوات بر حضرت زينب كبرى سلام الله عليها◾️
"صلوات الله و ملائكته و رسله و حملة عرشه و جميع خلقه من أرضه و سمائه على المرأة الصالحة و المجاهدة الناصحة و الحرّة الابيّة، المعجزة المحمديّة، الذخيرة الحيدرية، الوديعة الفاطمية، المحجة قلب البتول و القرّة عين الرسول، حبيبة خير خلق الله، ربيبة بيت وحي الله، شقيقة سبطين الحسن و الحسين، عمّة الائمة الميامين من آل طه و يس، عالمة غير معلّمة، فهّمة غيرمفهمة، عقيلة القريش، محبوبةالمصطفى، نائبةالزهراء، شريكة الحسين، كعبة الرزايا، امّ اخيها و زين ابيها، مظهر شجاعة العلوية، ثمرة شجرة النبوّة، مشكاة الولاية، دوحة الفاطمية و رحمة الله الواسعة الالهية، السيّدة الجليلة، النبيلة الجميلة، خِدر الرسالة، مصباح الهدى و مِشكاة الدُّجى، الراضية بالقدر و القضاء، كلمةطيبة، صديقةالطاهرة، فصيحة البليغة، صابرة شاكرة، باكية موثقة، عابدة زاهدة، ولية الله، امينة الله، حافظة الحدود و الاحكام، مبلّغةالايمان، لسان نجم الثاقب، زينب بنت على بن ابيطالب سلام الله عليهما.
عصر عاشوراى ١٤٤٠ هجري قمري
#ح_م