eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️امام جواد(علیه السلام): ▪️الثِّقَةُ بِاللَّهِ تَعَالَى ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَال‏. اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى می باشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️توبه خاص در آستانۀ سلوک - بخش اوّل◾️ ▪️گرچه همان‌طور که گفته شد، همگان در همۀ مراحل نیازمند به توبه‌اند، امّا پس از یقظه و بیدارى، در آستانۀ سلوک، سالک براى ایجاد تحوّل عظیم و بنیادى در رویّه و روش زندگى خود، نیازمند به توبه‌اى خاص است. ☑️براى انجام این توبه، توصیه مى‌شود سالک به ترتیب زیر عمل کند: ▪️۱- دفترچه‌اى براى این کار تهیّه کند و هر چند صفحۀ آن را به یکى از اعضاى ظاهر و صفحاتى را هم به دل و فکر خود اختصاص دهد و در صفحۀ مربوط به هر عضو، گناهانى را که مى‌توان با آن عضو مرتکب شد، یادداشت کند. ▪️۲- چند روزى به گذشتۀ خود بیاندیشد و هر یک از گناهان فوق و دفعاتى که آنها را مرتکب شده است در صفحۀ مربوط به آن یادداشت کند و همانند بازجویى که پروندۀ مجرمیّت متّهمى را براى محاکمه و مجازات تشکیل داده است و تکمیل مى‌کند، به این نحو پروندۀ مجرمیّت خود را تشکیل دهد و تکمیل کند. ▪️۳- گناهانى را که جبران‌پذیر است، اعم از حقّ الله و حقّ النّاس، در حدّ توان جبران کند. قضا و کفّارۀ عبادات ترک شده و پرداخت حقوق شرعى عقب افتاده را در برنامۀ کار خود قرار دهد. همچنین حقوق مالى که دیگران بر گردن او دارند را بپردازد و آسیب و آزارى را که از او به دیگران رسیده است با عذرخواهى، و در صورت لزوم، با تن دادن به قصاص، جبران کند. ▪️۴- با مراجعه به آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم السّلام، کیفرهاى کسانى را که چنان گناهانى مرتکب شده‌اند مطالعه و در مورد آنها تأمّل و تفکّر کند؛ اعم از بلایا و نکبات دنیوى، سختى جان دادن، عذاب عالم قبر و برزخ، فشارها و مشقّات عالم محشر، عذاب‌هاى دوزخ همچون سوختن در آتش، اسارت در غل و زنجیرهاى آتشین، حمله و آزار افعى‌هاى سهمگین، انباشتن شکم از زقّوم، حمیم و غسلین، شکنجه شدن توسّط ملائکۀ عذاب، همنشینى و هم‌مکانى با شیاطین و محرومیّت از نعمت‌هاى گوناگون بهشتى و از همجوارى با اولیاى الهى و ... ▪️۵- براى جلوگیرى از سوءاستفادۀ شیطان از هول و هراسى که پس از تأمّل در مورد عذاب‌هایى که او را تهدید مى‌کند، ایجاد شده است و براى اینکه در این فرصت، روح یأس و ناامیدى را در وى ندمد و او را از توبه منصرف نکند، در آیات و احادیث حاوى وعده‌هاى الهى در پذیرفتن توبۀ تائبان با هر میزان گناه که داشته باشند و نیز آیات و احادیث حاوى تحذیر خداوند از یأس و قنوط از رحمت الهى در عین داشتن بیشترین و بالاترین گناهان، تفکّر کند. ▪️۶- براى اینکه شیطان نتواند با القاء این مطلب که وعدۀ پذیرفته شدن توبه، ناظر به تائبانى است که توبه‌اى تمام‌ عیار مى‌کنند، نه کسانى چون او که توبه‌شان سطحى و ناقص است، او را مجدّداً ناامید و از توبه کردن منصرف کند؛ توجّه کند که توبۀ سطحى و ناقص از توبه نکردن بهتر است و چه‌ بسا همین توبۀ سطحى و ناقص که در توان اوست، خود سبب شود خداوند توفیق توبۀ عمیق و تمام‌عیار را نصیب او کند. بر این اساس، مصمّم شود به هر مرتبه‌اى از توبه که در توان اوست اقدام کند، گرچه در حدّ کمال توبه نباشد. ▪️۷- براى اینکه با القاء این مطلب که چگونه با این همه بى‌آبرویى که با ارتکاب گناهان براى خود فراهم آورده است شرم نمى‌کند به در خانه‌ى خدا رود و از او درخواست پذیرش توبه کند، شیطان نتواند او را از توبه کردن منصرف سازد، ضمن پذیرش اینکه به‌راستى با آن همه گناه در پیشگاه خداوند آبرویى برایش باقى نمانده است، توجّه کند که در درگاه الهى آبرومندانى چون انبیا و اولیا علیهم السّلام وجود دارند که اگر آنها را نزد خدا شفیع و واسطه قرار دهد و آنها از خدا درخواست کنند که توبه‌ى او را بپذیرد، محال است خداوند در به رویشان نگشاید و به آنها پاسخ منفى دهد؛ در پیروى از رهنمود قرآنى، از پیامبر اکرم و اهل‌بیت پاکش علیهم السّلام درخواست شفاعت کند و به مدد شفاعت ایشان عزم بر توبه نماید. ▪️۸- اکنون که بر وساوس شیطانى غالب و بر انجام توبه مصمّم شد، غسل توبه کند، وضو بگیرد و مقدارى پول به‌اندازۀ توان خود، هرچند اندک، براى صدقه کنار بگذارد. سپس در مکانى خلوت، برخى از دعاهایى را که از معصومین علیهم السّلام در مقام توبه رسیده است، با توجّه به معناى آنها، و اگر قادر به درک مفاهیم عربى دعاها نیست، ترجمۀ فارسى آنها را بخواند، تا حال روحى توبه در وى تقویت شود، و با رقّت قلبى که در او به‌وجود آمده است، اشک پشیمانى و ندامت از دیدگانش جارى شود. ادامه دارد .... ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️توبه خاص در آستانۀ سلوک - بخش اوّل◾️ ▪️گرچه همان‌طور که گفته شد، همگان در همۀ مراحل نیازمند به تو
◾️توبه خاص در آستانۀ سلوک - بخش دوّم◾️ ▪️۹- از تمام کسانى که به او بدى کرده‌اند درگذرد و از خداوند براى آنها طلب بخشش کند. آن‌گاه از خدا بخواهد اکنون که او با تمام کوچکى و نیازش، کسانى را که حقّ او را ضایع و به او بدى کرده‌اند، بخشید؛ خداوند بزرگ و بى‌نیاز نیز متقابلاً او را که بدى کرده است ببخشاید و به کسانى هم که حقّى بر گردن او دارند و او نتوانسته است آنها را بیابد یا در توانش نبوده تا حقوق تضییع شدۀ آنها را جبران کند، به قدرى از خزانۀ لطف و رحمتش عطا کند تا از حقّى که بر گردن او دارند، صرف نظر و او را حلال کنند. ▪️۱۰- اکنون برخیزد و دو نماز دو رکعتى پى‌درپى (بى‌آنکه بین دو نماز رو از قبله برگرداند یا حرفى بزند)، به نیّت نماز توبه بخواند و در هر رکعت: ▪️پس از سوره‌ حمد ▪️سه بار سوره‌ قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ ▪️یک بار سوره‌ قُل اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و ▪️یک بار سوره‌ قُل اَعُوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ را بخواند. ▪️پس از سلام نماز دوّم، بدون روى برگرداندن از قبله یا سخن گفتن، با توجّه، اَستَغفِرُ اللهَ رَبّى وَ اَتوبُ اِلَیهِ بگوید و در حین استغفار، گناهانى را که مرتکب شده است در نظر آورد. ▪️پس از پایان استغفارها بگوید : لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ العَلىِّ العَظیمِ. یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغفِر لِى ذُنوبى وَ ذُنوبَ جَمیعِ المُؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنوبَ اِلّا اَنتَ نیرو و توانى جز از جانب خداى بلند مرتبه و بزرگ وجود ندارد. اى خداى قدرتمند و اى خداى بسیار بخشنده و خطاپوش! گناهان من و گناهان تمامى مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ زیرا جز تو کسى گناهان را نمى‌بخشد. ▪️این توبه، گناهان او را هر چند زیاد باشد، تماماً مى‌شوید، و همچون کسى مى‌شود که گناهى مرتکب نشده است. ▪️امّا چون زمان طى شده در گناه، که مى‌توانست صرف طاعت و عبادت گردد و علاوه بر اینکه به سقوط و تنزّل او نینجامد، مایۀ صعود و ترقّى وى شود، در اثر توبه باز نمى‌گردد، براى جبران عقب‌افتادگى ناشى از هدر رفتن زمان مزبور، سالک باید به اعمال صالح و حسنات روى آورد و با مجاهدت و کوشش در انجام آن‌ها، زمینه‌اى فراهم آورد که خداوند در نامۀ اعمال او به جاى سیّئاتى که محو نمود، حسناتى را که هنگام ارتکاب آن سیّئات مى‌توانست انجام دهد و نداد، ثبت نماید تا این گونه، خسارت‌هاى ناشى از ارتکاب معصیت نیز کلاًّ برطرف و جبران شود. ▪️در این رابطه قرآن کریم مى‌فرماید: اِنَّ الحَسَناتِ یُذهِبنَ السَّیِّئاتِ. خوبى‌ها، بدى‌ها را از بین مى‌برد. ▪️بر همین اساس، پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مى‌فرمایند: اَتبِعِ السَّیِّئَةَ الحَسَنَةَ تَمحُها. در پى بدى، نیکى کن تا آثار آن را از بین ببرد. ▪️همچنین قرآن کریم مى‌فرماید : اِلّا مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلا صالِحاً فَاُولئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِم حَسَناتٍ وَ کانَ اللهُ غَفوراً رَحیماً ▪️مگر کسى که توبه کند و ایمان آورد و کارى شایسته انجام دهد، آنان، خداوند بدکاریشان را به نیکوکارى مبدّل مى‌کند و خداوند همواره آمرزنده‌اى مهربان است. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شهر الله الاصبّ ، ماهی که تندترین رگبار رحمت الهی در آن میبارد... ▪️ [از مجموعه سه ماهه ویژه ای که اهل سلوک برای آن منزلت و جایگاه فوق العادهای قائلند.] نخستین ماه است، ماهی که به تعبیر روایات شهر الله الاصبّ است. تندترین رگبار رحمت الهی در این ماه میبارد. نَهری بهشتی است كه از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است. اهالی خاصّ این ماه که رجبیّون هستند در قیامت موضعی فوق العاده عظیم و استثنایی دارند. ▪️مَلَک از آغاز این ماه اهل ایمان و تقوا و سلوک و معرفت را براي بهره‌گیری از فرصت های فوقالعاده این ماه دعوت میکند، خدای متعال در این ماه همنشینی با اهل عبادت و سلوک را وعده داده و فرموده‌است: ☘"أَنَا جَلِيسُ‏ مَنْ‏ جَالَسَنِي‏"☘ ◾️ماهی که خدای متعال برای دیدارهای خصوصی، ملاقاتهای عاشقانه و نجواهای محرمانه با اهل محبّت، در را گشوده است. در اين ماه هیچ کس از رحمت الهی محروم نمیماند و خدای متعال رحمت خویش را از اَحَدی از نیک و بد دریغ نمیدارد؛ لذا هیچکس نباید خود را از بهره مندي از فرصتهای نورانی این ماه عظیم مستثنیٰ بداند. ◾️استاد مهدی طيب_ جلسه ١٩ ارديبهشت ٩٢◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز شب‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب◾️ ◾️مستحب است در هر يک از ماه‌های رجب و شعبان و رمضان، در شب سيزدهم دو ركعت نماز خوانده شود و در هر رکعت بخواند: ▪️ سوره «حمد» يک مرتبه ▪️سوره «يس» يک مرتبه ▪️سوره «تَبارَکَ المُلْكُ» يک مرتبه ▪️سوره «توحید» یک مرتبه ◾️در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت ◾️در شب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت ◾️از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده است كه هر كه این نمازها را بخواند، جمیع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرک آمرزيده شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز شب سیزدهم ماه رجب - اقبال الاعمال◾️ ▪️در برخى كتاب‌ها كه دربردارندۀ روايات فراخوانندگان به سراى پاينده مى‌باشند، به نقل از پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم آمده است: ▪️هر كس در شب سيزدهم ماه رجب ده ركعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) بدین کیفیّت بخواند: : ▪️سوره «حمد» ▪️سوره‌ «وّالعاديات» : ▪️سوره‌ «حمد» ▪️سوره‌ «أَلْهیكُمُ اَلتَّكاثُرُ» ▪️خداوند همۀ گناهان او را مى‌آمرزد و اگر عاقّ والدين هم باشد، خداوند سبحان از او خشنود مى‌گردد و دو فرشتۀ «منكر» و «نكير» نمى‌توانند به او نزديک شوند و او را بترسانند و همانند آذرخش گذرا و درخشان از صراط مى‌گذرد و نامۀ عملش به دست راستش داده مى‌شود و ترازوى عملش سنگين مى‌گردد و در بهشت فردوس هزار شهر به او عطا مى‌شود. ☑️منبع: اقبال الاعمال، سیّد بن طاووس @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ذکر صبح سیزدهم ماه رجب ▪️صبح روز ۱۳ رجب، بعد از نماز صبح ۱۰۹ بار گفته شود: ▪️لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ (فتحۀ واو ادا شود) سپس یک بار گفته شود: ▪️لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوْ (واو ساکن ادا شود) @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀🍀 🍀🍀 صاحب اسرار «سُبْحانَ الّذي أَسْرى‏» علی‌ست... بین آیات الهی، آیت کبری علی‌ست «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَد» تفسیری از اخلاص اوست در کمال بندگی یکتای بی‌همتا علی‌ست حافظ جان علی «فَاللَّهُ خَيْرٌ حافِظا» حافظ قرآن به «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا» علی‌ست آیت الکرسی به اسم اعظمش مستمسک است ای مسلمانان به قرآن «عُروةُ الوُثقی» علی‌ست... سِیرْ در «ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْض» کُن چشم دل وا کن ببین پیدا و ناپیدا علی‌ست... «اُدْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ» در مقام قاف قرآن جنت الاعلی علی‌ست از «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني‏ آدَمَ» بپرس تا بدانی در وفای عهدِ حق «اَوْفی» علی‌ست آسمان «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَه» سفره‌دار «اَنْتَ خَیْرُ الرّازقین» مولا علی‌ست نور علمش «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ» است «عَلَّمَ القرآن» علی و «عَلَّمَ الاَسما» علی‌ست لوح محفوظ خدا، «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» در دو عالم «يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما يَخْفی» علی‌ست در طریقت، رایت «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيل» رهنمای «اَلّذِينَ جاهَدُوا فينا» علی‌ست اختر تابندۀ «إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‏» ماه ظلمت‌سوز «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى‏» علی‌ست... نوح، ایمن ماند از طوفان به یمن نام او باء «بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها» علی‌ست روح رحمان، قلب قرآن، جان یاسین، نفس فجر صاحب قدر و معارج، شاهد إسری علی‌ست عمره و حج و طواف و کعبه و رکن و مقام زمزم و سعی و صفا و مروه و مسعی علی‌ست «یا علی و یا عظیم و یا غفور و یا رحیم» یا الهی! مظهر اسمائک الحسنی علی‌ست یاد او «تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر» کند در نماز قرب ذکر الله اکبر یا علی‌ست سجده، راز سر به مُهری بود و آخر فاش شد رازدار «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَی» علی‌ست بشنو از احمد حدیث «حیثما دار» علی تا ببینی هر طرف رو آورد حق با علی‌ست تیغش «أَنْزَلْنَا الْحَديد» و ضربتش «بَأْسٌ شَديد» بهترین توصیف فتحش «لا فتی الا علی»ست ذوالفقار، اثبات حق و نفی باطل می‌کند بی‌گمان فاروق اعظم در جهان تنها علی‌ست... ☑️سید محمدرضا یعقوبی‌آل @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀برکات میلاد امام اهل یقین، قائد الغر المحجلین و یعسوب الدین، قطب العارفین و اسوه موحدین، مولانا و مقتدانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه افضل صلوات المصلین بر یکایک شیعیان و محبان حضرتش صد افزون باد 🍀 🍀اللهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ أَخِی نَبِیِّکَ وَ وَلِیِّهِ وَ صَفِیِّهِ [وَ وَصِیِّهِ‏] وَ وَزِیرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِکْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِی إِلَى شَرِیعَتِهِ وَ خَلِیفَتِهِ فِی أُمَّتِهِ وَ مُفَرِّجِ الْکُرَبِ [الْکَرْبِ‏] عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْکَفَرَةِ وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ الَّذِی جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِیِّکَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى اللهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصْرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ صَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْصِیَاءِ أَنْبِیَائِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘حضرت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: حقّ على بر اين امّت همچون حقّ پدر است بر فرزندش. ☘حقُّ عليٍّ على هذهِ الاُمّةِ كحَقِّ الوالِدِ على وَلَدِهِ. ☑️امالی(طوسی)، ص ٥٤ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️فقط انبیاء مرسل و ملائکه‌ی مقرّب و دوستان اهل بیت علیهم السّلام که به کمال رسیده‎اند و قلب‎هایشان با ایمان امتحان شده است، علی علیه السّلام را شناخته‎اند. دیگران از علی علیه السّلام بهره می‎برند، ولی او را نمی‎شناسند. این‌ها در راهند ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️عشق و ارادت نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام راه کمال، فلاح، سعادت و رستگاری است. ▪️این حدیث را از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل کرده اند: «لَوِ اجْتَمَعَ‏ النّاسُ‏ عَلىٰ حُبِّ‏ عَلِیِ‏ بْنِ اَبِي طالِبٍ لَما خَلَقَ اللهُ النّارَ.» (۱) ▪️اگر همه ی مردم، بر محبّت امیرالمؤمنین علیه السلام مجتمع بودند، خدا اصلاً دوزخ را خلق نمی کرد. و ارادت به امیرالمؤمنین علیه السلام ، کیمیای بی نظیر و اکسیر اعظم است. چون عشق، عاشق را به رنگ معشوق درمی آورد و به شکل معشوق تبدیل می کند. ▪️اگر عشق نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام ، توأم با ، خالصانه و صادقانه باشد و ادّعای گزاف نباشد، انسان را به رنگ علی علیه السلام درمی آورد و او را گونه می کند. ▪️به تعبیر زیبای امام باقر علیه السلام ، که فرمودند: «هَلِ الدِّينُ اِلَّا الْحُبُّ ... الدِّينُ‏ هُوَ الْحُبُّ‏ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّينُ.» (۲) ▪️آیا دین چیزی غیر از عشق و محبّت هم هست. دین همان عشق و محبّت است و عشق و محبّت، همان دین است. دین ما عشق امیرالمؤمنین علیه السلام است. اگر بخواهیم در مسیر تزکیه حرکت کنیم، بهترین راه، راه محبّت و عشق است. ▪️عشق امیرالمؤمنین علیه السلام انسان را از هر چه غیر خداست، پاکِ پاک می کند. ▪️عشق علی علیه السلام آتشی است که وارد هرجا شد، هرچه غیرخدا بود را سوزاند و نابود کرد و تنها خدا را برجای گذاشت. هرکس به هر مرتبه از کمالات رسید، به یُمن صراط مستقیم امیرالمؤمنین علیه السلام رسید. ◾️در محضر استاد مهدی طيب ۸۳/۰۸/۱۴◾️ ☘۱. مجلسی، بحار، ج ۳۹، ص ۲۴۹ و طبری آملی، بشارةالمصطفی، ص۷۵ ☘۲. حرّعاملی، وسائل الشّیعة، ج ۱۶، ص ۱۷۱ و مجلسی، بحار، ج ۶۶، ص ۲۳۸ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اميــرالمـومـنين علی علیه السلام فرمـودند: «هر کس نماز صبح را بر پا دارد و پس از نماز در جايش بنشيند و سوره توحيد را يازده مرتبه قبل از طلوع خورشيد قرائت کند آن روز مرتکب گناه نمی‌شود، هر چند شيطان به سوی او طمع کند». (ثواب الاعمال، صفحه ۳۴۱) ▪️قرائت مراتبی دارد؛ زبان، اعضا و جوارح، خیال، عقل، قلب و دیگر مراتب آدمی، هریک قرائتی مناسب خود دارند. ۱۱ عدد هو است و اعداد در علم جفر، بمنزله روح حروف هستند. پس ۱۱ مرتبه قرائت سوره توحید، یعنی تمام مراتب آدمی دارای روح توحیدی شوند. در این صورت، تلاش شیطان برای انحراف آدمی بیهوده خواهد بود؛ زیرا چنین آدمی، جزء مخلَصین است؛ «لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین». @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حضرت علی علیه السّلام فرمود: من و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم یک نور بودیم که نصف شدیم، یکی در صلب عبدالله و دیگری در صلب ابوطالب قرار گرفتیم. من در دنیا پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم را یاری کردم و پیامبر هم در رجعت مرا یاری خواهند کرد. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات شب پانزدهم ماه رجب◾️ ▪️شب نیمۀ ماه رجب شب شريفى است و در آن چند عمل مستحبّ است: : غسل : شب زنده دارى به عبادت : زيارت حضرت سيد الشّهدا عليه السّلام : شش ركعت نماز به كيفيتى كه در اعمال شب سيزدهم گذشت : سى ركعت نماز خوانده شود، در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحید» ده مرتبه ▪️اين نماز را سيّد ابن طاووس با فضيلت بسيار از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده است. : دوازده ركعت نماز، هر دو ركعت با يك سلام خوانده شود، در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» ۴ مرتبه ▪️سوره «توحيد» ۴ مرتبه ▪️سوره «فلق» ۴ مرتبه ▪️سوره «ناس» ۴ مرتبه ▪️«آيه الكرسى» ۴ مرتبه ▪️سوره «قدر» ۴ مرتبه : ▪️اللهُ اللهّ رَبِّي لا أُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ لاأَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِيّا ▪️سپس هر دعايى كه مى‌خواهد بخواند. ▪️سيّد اين نماز را به اين صورت از امام صادق عليه السّلام روايت كرده، ولى شيخ در كتاب «مصباح» فرموده که: ▪️داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است: در شب نيمۀ رجب دوازده ركعت نماز به جا می‌آورى در هر ركعت بعد از سوره «حمد» يک سوره خوانده و هنگامی كه از نماز فراغت يافتى، می‌خوانی: ▪️سوره «حمد» ۴ مرتبه ▪️سوره «فلق» ۴ مرتبه ▪️سوره «ناس» ۴ مرتبه ▪️سوره «توحید» ۴ مرتبه ▪️ «آية الكرسى» ۴ مرتبه ▪️و پس از آن چهار مرتبه می‌گويى: ▪️سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ : ▪️اللهُ اللهُ رَبِّي لا أُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ مَا شَاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. ☑️همچنين در شب بيست و هفتم هم مثل اين نماز را می‌خوانی. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات روز پانزدهم ماه رجب◾️ ▪️روز نيمۀ رجب روز مباركى است و در آن چند عمل مستحب است: : غسل : زيارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام، زيرا از ابن ابى نصر نقل شده كه گفت: از حضرت رضا عليه السّلام پرسيدم، امام حسين عليه السّلام، را در كدام ماه زيارت كنيم؟ فرمود: در نيمۀ رجب و تمام ماه شعبان. : خواندن نماز سلمان فارسی ▪️به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحيد» سه مرتبه ▪️سوره «كافرون» سه مرتبه ▪️و پس از هر سلام دست‌ها را بلند كند و بگويد: ▪️لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ : ▪️إلَها وَاحِدا أَحَدا فَرْدا صَمَدا، لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا . : چهار ركعت نماز بخواند و پس از سلام دست به دعا بردارد و بگويد: ▪️اللَّهُمَّ يَا مُذِلَّ كُلِّ جَبَّارٍ وَ يَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ كَهْفِي حِينَ تُعْيِينِي الْمَذَاهِبُ وَ أَنْتَ بَارِئُ خَلْقِي رَحْمَةً بِي وَ قَدْ كُنْتَ عَنْ خَلْقِي غَنِيّا وَ لَوْ لا رَحْمَتُكَ لَكُنْتُ مِنَ الْهَالِكِينَ وَ أَنْتَ مُؤَيِّدِي بِالنَّصْرِ عَلَى أَعْدَائِي وَ لَوْ لا نَصْرُكَ إِيَّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ يَا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعَادِنِهَا وَ مُنْشِئَ الْبَرَكَةِ مِنْ مَوَاضِعِهَا يَا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَ الرِّفْعَةِ فَأَوْلِيَاؤُهُ بِعِزِّهِ يَتَعَزَّزُونَ وَ يَا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوكُ نِيرَ الْمَذَلَّةِ عَلَى أَعْنَاقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَوَاتِهِ خَائِفُونَ أَسْأَلُكَ بِكَيْنُونِيَّتِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ كِبْرِيَائِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِكِبْرِيَائِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ عِزَّتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي اسْتَوَيْتَ بِهَا عَلَى عَرْشِكَ فَخَلَقْتَ بِهَا جَمِيعَ خَلْقِكَ فَهُمْ لَكَ مُذْعِنُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ. ▪️روايت شده: هر صاحب اندوهى اين دعا را بخواند حق تعالى او را از اندوه و غم رهايى بخشد. : عمل امّ داود كه مهم‌ترين عمل اين روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها، و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر است. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روز پانزدهم این روز از روزهای مخصوص و شریف است: سرور ما در اقبال با استناد به «ابن ابی عیاش» روایت کرده است که گفت: «حضرت آدم علیه السّلام عرضه داشت خدای من چه روزها و اوقاتی را بیشتر دوست داری؟ خداوند متعال به او وحی کرد: ای آدم محبوبترین اوقات پیش من روز است. ای آدم در این روز با فرمانبرداری و میهمانی کردن، روزه، دعا، استغفار و گفتن«لا اله الا اللّه»به من نزدیکی بجوی. ای آدم مشیت من بر این تعلق گرفته است که یکی از فرزندان تو را - که مهربان، کریم، دانا، بردبار و بزرگ بوده و از بد اخلاقی، خشونت و تندخویی بدور است - به پیامبری برانگیخته و روز نیمه رجب را به او و امتش اختصاص دهم. در این روز چیزی از من نمی خواهند مگر این که به آنها عطا می کنم و از من بخشش گناهان نمی خواهند مگر این که گناهان آنان را می بخشم. روزی از من نمی خواهند مگر این که آنها را روزی می دهم. از من نمی خواهند جلو لغزششان را بگیرم مگر این که این کار را انجام می دهم. از من بخشش نمی خواهند مگر این که آنها را می بخشم. ای آدم کسی که روز نیمه رجب را روزه گرفته و ذاکر و خاشع بوده و از فرج خود محافظت نماید و از مال خود صدقه دهد، پاداشی جز بهشت نزد من ندارد. ای آدم به فرزندانت بگو خود را در رجب حفظ کنند زیرا گناه در آن بزرگ است. ▪️بعد از این که عاقل فهمید این روز در نزد خدا چه ارزشی دارد، باید به خود رحم کرده و نگذارد این سرمایه بزرگ برای جبران حالتهای سابق و کوتاهیها و تقصیرات گذشته، از دستش برود. زیرا می تواند در یک روز گذشته و آینده خود را اصلاح کند. و باید مانند دوستی دلسوز به خود بگوید: چرا در این اندرز و نصیحت الهی تأمل نمی کنی اندرزی که اگر به آن عمل کنی، تو را از آتش جهنم و شکنجه دردناک رها و از تاریکیها به نور می برد. متوجه باش خدای بزرگ تو را به مجلس رحمت و امان و بخشش پادشاه و سلطان و عطای خلعتها و هدایا و اسناد فضل و امتیاز فرا خوانده و تو را در مجلس دوستان خود حاضر کرده و تو را برای رفاقت دوستان صمیمی و برگزیدگان خود برگزیده و در وعده های خود تصریح کرده که با استغفار تو را می بخشد. پس در استغفار کوتاهی نکن و بکوش در استغفارت صادق بوده و بپرهیز که استغفار را تبدیل به استهزاء نمایی. برای دعای تو وعده اجابت داده است. بنابراین به خواندن الفاظ و کلمات دعا بسنده نکرده و حال دعا را نیز در خود بوجود آور. زیرا گاهی انسان فقط الفاظ دعا را می خواند و خیال می کند واقعا دعا کرده است. ▪️در اول دعای خود تعدادی از اسامی جمالیه خدا یا آنچه با دعایش مناسب است را بگوید، مدح و ثنای الهی را بجا آورده و سپس هفت بار«یا ارحم الراحمین» گفته و به گناهان و عیوب خود و سزاوار نبودنش برای اذن در دعا و اجابت آن اقرار کند. سپس بر محمّد و آل محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم صلوات بفرستد، به آنها متوسل شده و خداوند را در اجابت دعا به حق آنان قسم بدهد. و نیز مطلوب خود را جداگانه نگفته و آن را شرط یا قید یا صفتی برای صلوات آنان قرار دهد. بهتر است مثلا بگوید: بر آنها صلوات بفرست صلواتی که گناهان مرا بخاطر آن ببخشی. سپس دعایش را با صلوات و با گفتن«ما شاء اللّه لا قوة الا باللّه»به پایان برساند. نیز هنگام دعا گریه کند گرچه اشک او به اندازه سر سوزنی باشد. و حتما تمام این مطالب را چهار بار تکرار کند. زیرا خدا گدای لجوج را دوست دارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️رُوِيَ عَنِ اَلرَّسُولِ اَلْكَرِيمِ صَلَّى اَللهَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ أَنَّ اَللهَ تَعَالَى يَأْمُرُ فِي لَيْلَةِ اَلنِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ مَلاَئِكَتَهُ أَنْ تَمْحُوَ اَلذُّنُوبَ اَلْمَكْتُوبَةَ فِي صُحُفِ أَعْمَالِ اَلْمُؤْمِنِينَ. ▪️از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله منقول است كه در شب نيمه‌ى رجب، حق تعالى امر مى‌كند ملائكه را كه هر گناهى كه در ديوان اعمال مؤمنان باشد محو كنند. ☑️زاد المعاد، ج ۱، ص ۲۴ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️گوشه ای از فضایل امیر المؤمنین علیه السّلام◾️ ▪️اگر شمشیر امیر المؤمنین نبود، کفار، مسلمین را از بین برده، و ستونی برای اسلام باقی نمی ماند. کارهای او در روز بدر و حنین را به یاد آورده و درباره فرمایش رسول راستگو و امین بیندیش آنجا که فرمودند: «تمامی اسلام به جنگ تمامی کفر رفته است». ▪️دوست، فضایل او را بخاطر تقیه و دشمن بخاطر بخل پنهان داشت ولی با این وجود فضایل او در شرق و غرب عالم پخش شد. اوست «نبأ عظیم»، «صراط مستقیم»، «قرآن کریم»، «امام مسلمین»، «امیر مؤمنین»، «جانشین رسول پروردگار جهانیان»، «پیشوای رو سفیدان»، «نور آشکار خدا»، «در درخواست از خدای جهانیان»، «سیمای خدا در میان تمام اولیایش»، «نشانه بزرگ»، «دریای بزرگ»، «بت شکن»، «شکافنده سرهای دشمنان»، «نور کامل خدا»، «نابود کننده کفار»، «درهم کوبنده بدکاران»، «معدن اسرار»، «نور انوار» و «مولود کعبه» و اوست «اصل قدیم» و «فرع کریم» و «امام بردبار» و اوست «رشته محکم خدا» و «سرپرست دین» اوست «صاحب نشانه های روشن و معجزه های آشکار و درخشان» و «نجات دهنده از نابودی» کسی که خداوند در آیه صریح خود از او یاد نموده است:و إنّه فی أمِّ الکِتابِ لَدینا لَعَلِیُّ حَکیمٌ ٤٣: ٤اوست. ▪️«برادر تنی رسول»، «همسر بتول»، «شمشیر کشیده خدا»، «چشم ناظر خدا»، «دست باز خدا» و «گوش شنوای او» اوست «نگهداری شده از گناهان»، «پاک شده از بدی و از عیب و تهمت»، «برادر و جانشین رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم»، «کسی که شب در بستر او بسر برد (و جان خود را برای او بخطر انداخت)»، «کسی که با جان خود او را یاری می کرد» و «کسی که اندوه را در چهره او از بین می برد». ▪️کسی که خداوند او را شمشیر نبوت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و نشانه ای برای رسالتش و شاهدی بر امتش و بردارنده پرچم لشکرش و حافظ جانش و دستی پرتوان برای او و تاجی برای سر او و دری برای سرّ او و کلیدی برای پیروزی او قرار داد. و اوست «اسم اعظم خدا»، «قرآن اکرم»، «خانه کعبه»، «صفا» و «زمزم»، «صاحب عصا و نشانه»، «مظهر عجایب و غرایب»، «ستاره درخشان»، «پراکنده کننده لشکر» و «مرکز دایره مطالب علمی» اوست «پدر امامان»، «احیاگر دین»، «از بین برنده غصه ها»، «سرور امت»، «همت بلند»، «مالک برگزیدن»، و «پنجمین نفر اصحاب کساء»، «حمل کننده بیرق»، «نقطه باء (بسم اللّه...)» و «رفیق پیامبران» اوست «معلم جبرئیل»، «امیر میکائیل» و «حاکم عزرائیل» اوست «تقسیم کننده طوبی و سقر» و «پدر شبیر و شبر» اوست «سرور بشر - و کسی که نپذیرد کافر است». اوست «پناهگاه پناه جویان»، «فریادرس بیچارگان و حاجتمندان»، «حاکم روز قیامت»، «محبوب پروردگار»، «حجت خدا بر اولین و آخرین»، «زندگی جهانیان و نور آنان». اوست «سرّ اسرار»، «نور انوار»، «امام پاکان و امیر مؤمنان»، «ولیّ جبار»، «نعمت خدا بر نیکوکاران و انتقام او از بدکاران»، «مانند پهلوی خدا و صورت نورانی و نفس وفادار او» و «امام ابو الحسن علی علیه السّلام». ▪️بنابراین دوستان او باید روز میلاد او را از شریفترین روزها دانسته و آن را عید بزرگ قرار دهند و بگونه ای شکرگزاری نمایند که هیچکس از امت پیامبران گذشته و دوره های سابق چنین شکرگزاری ننموده باشد. زیرا آنان هیچگاه چنین نعمتی را نداشته اند. و شیعیان نیز باید با شکری به استقبال این روز بروند که بالاتر از آن شکری نباشد زیرا نعمتی در این روز آمده که تمام نعمتها در مقایسه با آن کوچک است. اگر انسان عقل را از حکم کردن و حاکمیت بیندازد، دیگر برای او هیچ چیزی حکمی ندارد و تکلیفی برای او نخواهد بود. و انسان مانند چهارپایان خواهد بود که می خورد، لذت می برد و مواد زاید بدن را دفع می کند تا مرگ او فرا برسد. اما اگر عقل را حاکم حرکات و سکنات خود قرار دهد، عقل او در مورد هر چیز و هر مطلبی حکمی واقعی یا فرضی دارد. و همیشه همینطور است. و ذره ای نیز از حکم کردن نمی ماند. هر چیزی را که بفهمد در مورد آن حکمی دارد و هر چه را که نفهمد نیز از این جهت که آن را نمی فهمد در مورد آن حکمی دارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عمل امّ‌ داود در روز پانزدهم ماه رجب◾️ ▪️عمل امّ‌ داود مهم‌ترين عمل این روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر می‌باشد. ▪️كيفيت آن چنين است که چون بخواهد اين عمل را بجا آورد: ▪️روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم را روزه بدارد، سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل كند و چون وقت ظهر داخل گردد، نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد، در جايى خلوت كه چيزى او را مشغول نكند و كسى با او سخن نگويد. ▪️چون از نماز فراغت يابد، رو به جانب قبله كند و بخواند: ▪️سوره «حمد» را صد مرتبه ▪️سوره «توحيد» را صد مرتبه ▪️«آية الكرسى» را ده مرتبه : ▪️ «انعام ▪️بنى اسرائيل (اسراء) ▪️کهف ▪️لقمان ▪️يس ▪️صافات ▪️حم سجده ▪️حم عسق ▪️حم دخان ▪️فتح ▪️واقعه ▪️ملك ▪️نون ▪️اذا السّماء انشقّت» و پس از آن را تا آخر قرآن. ▪️و چون از اينها فارغ شود، درحالی‌كه رو به قبله می‌باشد بگويد: ▪️صدَقَ اللَّهُ الْعَظِيمُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ‏ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ‏ ....... ☑️( جهت قرائت متن کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود) ▪️سپس یک بار در حالت سجده و یک بار در حالی که طرف راست صورت را بر خاک گذاشته و بار دیگر در حالی که طرف چپ صورت را بر خاک گذاشته بگوید: ▪️اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ فَارْحَمْ ذُلِّی وَ فَاقَتِی وَ اجْتِهَادِي وَ تَضَرُّعِی وَ مَسْكَنَتِی وَ فَقْرِی إِلَيْكَ يَا رَبِ‏ ▪️خدايا براى تو سجده می‌كنم و به تو ايمان دارم تو به خوارى و پريشانی‌ام ترحم كن كه جهد و كوششم و زارى و مسكنت و فقرم به درگاه توست، اى پروردگار من. ▪️و كوشش كند كه اشک بريزد هر چند به قدر سر سوزنى باشد. به درستى كه اين علامت استجابت دعاست، ان‌شاءالله @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمـٰنِ الرَّحِیمِ. اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی جَعَلَنٰا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِولٰايَةِ مَوْلٰانا أَمِيرُالمُؤْمِنِينَ عَلیِّ بْنِ أبِیطٰالِبٍ عَلَيْهِ‌السَّلٰامُ. اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی هَدٰانٰا لِهٰذٰا وَمٰا كُنّٰا لِنَهْتَدِیَ لَوْلٰا أَنْ هَدٰانَا اللّٰهُ. اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلىٰ مٰا هَدٰانٰا. اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلىٰ مٰا أَوْلٰانٰا. شاکریم خدای متعال را که در عوالم قبل، گِل ما را از اضافه‌ی گِل و طینت پیامبر و اهل بیت علیهم‌السّلام سرشت. به قول شاعر: بودم آن روز من از طایفه‌ی دُردکشان که نه از تاک نشان بود و نه از تاک‌نشان). همه عمر برندارم سر از این خُمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی شاکریم خدای متعال را؛ اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعٰالَمِین. ◾️فضل و عطا و عنایت ویژه‌ی خدای متعال، محبّت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است. این گوهری است که خدای متعال، مِنْ غَیْرِ اسْتِحْقٰاقٍ، به بندگانی که اراده‌اش تعلّق گرفته، عطا فرموده است. ذٰلِكَ فَضْلُ اللّٰهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشٰاءُ. ◾️حقیقت علوی راز ناشناخته‌ی عالم وجود است. همه‌ی انبیاء در سرّ، با امیرالمؤمنین علیه‌السّلام همراهی می‌کردند و از طریق امیرالمؤمنین علیه‌السّلام با خدای متعال مرتبط بودند. مخاطب مناجات‌های آنها، امیرالمؤمنین علیه‌السّلام بود. عطاکننده‌ی وحی به آنها از جانب خدا، امیرالمؤمنین علیه‌السّلام بود. همه‌ی کمالات و معجزاتشان با عنایت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به آنها عطا شد. پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: یٰا عَلِیُّ! کُنْتَ مَعَ الْأَنْبِیٰاءِ سِرّاً وَ مَعِیَ سِرّاً وَ جَهْراً. ◾️این حقیقت در عالم ناشناخته است. ایمان با وجود امیرالمؤمنین علیه‌السّلام معنا پیدا می‌کند و کسانی که قلبشان جایگاه حبّ و محبّت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام نیست، بهره‌ای از ایمان نبرده‌اند ولو صَوّام و قَوّام باشند، ولو تمام روزهای عمر را روزه‌دار باشند و همه‌ی شب‌های عمرشان را شب زنده‌دار. درک عظمت و ارزش این نعمت بزرگ که خدای متعال نصیب ما کرده است، امکان‌پذیر نیست. حقیقت علوی نه تنها در دنیا فضای لازم را برای تجلّی و ظهور نداشت، که در قیامت هم جز برای خصّیصین از انبیاء و اولیاء، بتمامه، قابل شناخت نخواهد بود. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️السَّلامُ عَلَیكِ یا بِنْتَ وَلِی اللهِ الْاعْظَمْ ▪️السَّلامُ عَلَیكِ یا اخْتَ وَلِی اللهِ الْمُعَظَّمْ ▪️السَّلامُ عَلَیكِ یا عَمَّةَ وَلِی اللهِ الْمُکرَّمْ ▪️السَّلامُ عَلَیكِ یا امَّ الْمَصآئِبِ یا زَینَبُ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ 🏴🏴🏴 ◾️شهادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها را به محضر حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه، و یکایک محبان آل الله تسلیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ ◾️حضرت وليةالله الکبری، عالمه‌ی غیرمعلمه، عقلیه‌ی بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها، مستغرق فی ذات الله بود. لذا در جواب آن ملعون که گفت: کار خدا را نسبت به برادر و اهل بیتت چگونه دیدی؟ فرمود: «مٰا رأیتُ إلاّ جَمیلاً» ◾️باطن جمال، جلال و در متن جلال، جمال منطوی است. و کمال توحید آن است که این باطن را شهود نمایی. حضرت زینب کبری سلام الله علیها در عاشورا که اوج ظهور اسماء جلالیه و قهریّه است، جمال را شهود فرمود. اعنی در عین جلال، جمال دید. و در عین حال برزخ دریای تکوین و تشریع را مراعات فرمود و دشمن را تحقیر و تصغیر کرد: «إنّي لأستصغرُ قَدْرَك، وأستَعظمُ تَقريعك، واستكبر توبيخك». ◾️در توحید جمع بین تکوین و تشریع و حفظ احکام مراتب، شرط تامّ است. لذا عبد حقیقی از افعالی که در آن سخط الهی است، تبرّی می‌جوید؛ «اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ». بغی بحر تکوین و تشریع، خروج از دایره ی توحید است. مالک دینار می‌گوید: عیسی با حواریّون بر مرده سگی گذشتند. حواریون گفتند: عجب بوی بدی دارد. عیسی فرمود: عجب دندانهای سفیدی در دهان اوست. حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیهماالسلام در جلال و قهر، شهود جمال نفرمود بلکه به دندان های سفید که مظهر جمال است، اشاره فرمود. در حالی که وجود هرجا که باشد، خیر محض است و نزد موّحد به توحید صمدی همه‌ی بوها رایحه ی خوش وجود است و جلال و جمال هر دو اسماء الهی‌اند لذا حضرت زینب سلام‌الله علیها که صاحب ولایت تکوینی است، فرمود: «مٰا رأیتُ إلاّ جَمیلاً». حضرت چنان مستغرق در ذات غیب الغیوبی بود که وقتی حضرت سیدالشهداء صاحب مقام صادر اول به شهادت رسید، در کنار بدن شریف برادر به محضر حضرت ذات عرض کرد: «اللهّم تقبّل منّا هذا القلیل القربان». ◾️حضرت حق متعال از امام به ذبح اعظم تعبیر فرموده است. چون امام تجلّی و اسم اعظم و خلیفه‌ی خدا و اول شخص وجود و قبله ی خلائق است اما حضرت زینب بنت علی بن ابی طالب علیه السلام، چنان فانی در ذات است که تجلی اعظم ذات را در محضر ذات غیبی قلیل می‌داند. هرچند بین ذات و تجلی اعظم ذات فرقی نیست مگر به ربوبیت و مربوبیت اما همین خود فرقی است بی منتها! این مقام خاص اهل‌بیت علیهم السلام است که خود را که اسم اعظم احدی حقند، در برابر ذات، فقر و ضعف محض می‌دانند و این سرّ امامت است. لذا برخی معتقدند حضرت زینب به این سرّ یعنی فقر و اضطراب محض در محضر ذات راه یافت و مدتی بنا به مصلحت الهی، وصیّ امام و صاحب فتوا شد؛ «يَكادُ زَيْتُها يُضِي‌ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ»، عنقریب بود که امام شود لذا تا سرّ امامت ارتقاء یافت و به ولایت اتمّ تکوینی و نبوّت انبائی نائل شد. به طوری که در خطبه‌هایش به صوت علی مرتضی ایراد خطبه می‌فرمود: «کَانَّها تَفَرَّعُ مِنْ لِسانِ امیرِ الْمُؤْمِنینَ عَلی بن ابیطالب علیه السلام». تجلی صوت علوی از لسان زینبی، ظهور ولایت مطلقه‌ی حضرت زینب سلام الله علیها در مراتب مادون و مظاهر عرضی می‌باشد اعنی ولایت مطلقه‌ی حضرت زینب که اصل و علّت مرتبه‌ی شخصی آن حضرت می‌باشد، از لسان زینبی به صوت مصداق اتّم ولایت مطلقه‌ی کلیه‌ی حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام تجلّی فرمود کما اینکه حضرت علی علیه السلام در خطبه‌ی البیان فرمود: «أنا صوت علی بن ابی طالب فی الحروب کأصوات الرعد». این سخن بیان حقیقت ولایت کلّی است که جامع اصوات و ناطق در اشیاست. و بدان که حقِّ اسم گذاری، با ولیِّ صاحب اسم است و چون ولیّ حضرت زینب خود حضرت ذات غیبی است، اسم مبارک آن حضرت توسط خود حضرت هویت مطلقه‌ی غیبی نامگذاری شد لذا این اسم ازلی و ابدی است و چون ذات ربوبی بر حضرت زینب کبری سلام الله علیها ولایت دارد، حضرت اباعبدالله از ایشان درخواست دعا در نماز شب می‌نماید. «هُوَ ٱلْوَلِىُّ ٱلْحَمِيدُ». ◾️مصائب آن حضرت اعظم رزایاست چون به سبب اتّحاد وجودیش با حضرت سیدالشهداء مصائب ایشان بعد از اسارت مع الاضافه است. چون عاشق حقیقی فانی در معشوق در تمام حالات با او حاضر است. مجنون را خواستند فصد کنند مانع شد و گفت: ترسم ای فصّاد گر فصدم زنی تـیغ را نـاگـاه بـر لیلی زنی من کیم لیلی و لیلی کیست من ما یکی روحیم اندر دو بدن ◾️لذا صبر حضرت زینب سلام الله علیها صبر عن الله است و آن بالاترین صبر است آنگاه که محبوب خواستار فراق محب باشد... صبر هم از صبر تو بی تاب شد کوزه شد و زهر شد و آب شد ◾️لحظه‌ی وداع از سنگین‌ترین و سخت‌ترین لحظات عمر حضرت زینب و اباعبدالله علیهماالسلام بود که خوبان در یادش گریان و خون به دل‌اند... «السلام علی قلب زینب الصبور» ◾️علی، نقطه آغاز وجود نکته یکصد و هشتم، ص ۲۸۶◾️
◾️منزلت علمی حضرت زینب سلام الله علیها◾️ ▪️منزلت علمی حضرت زینب علیها السّلام مورد تأیيد و تأكيد امام معصوم قرار گرفته است. امام سجّاد علیه السّلام خطاب به عمّه‌ بزرگوار خود حضرت زینب فرمودند: ▪️«اَنتِ بِحَمدِ اللهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة»▪️ ▪️عمّه جان! به حمد خدا تو عالمه‌‌ و بانوی دانشمندی هستی كه نزد هيچ استادِ بشری علم نياموختی، علمی كه در وجود تو موج می‌زند از منبع علم یعنی محضر پروردگار به تو عنایت شده است؛ تو عالمه‌ی غير معلّمه هستی. این بحث بسيار عظيمی است كه مقام محدّثه بودن زینب كبری علیها السّلام را می‌رساند. نشان می‌دهد كه ایشان در محضر هيچ استاد بشری علم نياموخته است؛ بلكه همه‌ی علوم و معارف بلند و عميقی كه در وجود این بانوی بزرگوار وجود دارد و سر منشأ رفتارهای عظيم این بانوست؛ همه موهبت و عطای الهی است. ▪️در بحث علم لدنّی نكات بسيار عميقی وجود دارد و مظهر زیبای علم لدنّی در غير پيامبر و دوازده امام و فاطمه‌ی زهرا علیهم السّلام، وجود مقدّس زینب كبری سلام الله علیهاست كه امام سجّاد علیه السّلام تأكيد فرمودند: ▪️«اَنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة»▪️ ▪️تو شخصيت فهيم، فكور و با ادراكی بسيار عميق هستی كه این فهم و ادراک عميق خویش را هم از احدی كسب نكرده‌ای، بلکه مستقيماً از پروردگار خود دریافت كرده‌ای. این صحّه‌ای است كه امام سجّاد علیه السّلام بر منزلت بلند علمی عمّه‌ی خود زینب كبری علیها السّلام نهادند. ▪️در سال‌های حكومت و خلافت اميرالمؤمنين علی علیه السّلام در كوفه، این بانوی بزرگوار محضر درس داشتند، زنان شهر كوفه به مجلس درس زینب كبری علیها السّلام می‌آمدند. ایشان علم دین و تفسير قرآن تدریس می‌فرمودند و به سؤال‌های معرفتی و دینی زنان كوفه پاسخ می‌گفتند. ▪️نكته‌ی بسيار حيرت انگيزی كه در این بُعد از شخصيت زینب كبری علیها السّلام قابل توجّه است؛ این است كه ایشان راوی خطبه‌ی نسبتاً طولانی فدكيّه است. در حالی كه زمانی كه حضرت زهرا علیها السّلام آن خطبه را ایراد می‌فرمودند، ایشان پنج سال بيشتر نداشتند. ▪️خطبه‌ی بسيار طولانی فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام در مسجد مدینه، معروف به خطبه‌ی فدكيّه معارف بسيار عظيم و مطالب بسيار دقيقی در حوزه‌ی معرفتی و اعتقادی دارد، همچنين حاوی نكته‌های بسيار عظيمی است در تحليل مسائلِ رخ داده‌ی بعد از رحلت رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در غصب خلافت اميرالمؤمنين علیه السّلام و غصب فدک كه عطيّه‌ی الهی برای فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام بود و خدای متعال به پيامبر امر كرد فدک را كه فِیء و متعلّق به شخص رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم بود را در زمان حيات خود به فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام ببخشد. ▪️در این خطبه حضرت زهرا مناظره‌ی عجيبی با غاصب خلافت اميرالمؤمنين، یعنی ابابكر در مسجد داشتند. بسيار جالب است كه راوی این خطبه‌ی طولانی زینب كبری علیها السّلام است كه در آن زمان پنج سال بيشتر نداشتند. خطبه‌ی فدكيّه را ابن عبّاس نقل می‌كند؛ سند او هم زینب كبری است. زینب كبری علیها السّلام در مسجد در كنار مادر حضور داشتند و این سخنرانی بسيار عميق، عظيم و حيرت‌انگيز را این دختر پنج ساله كلمه به كلمه به خاطر سپرد و بعد راوی خطبه‌ی فدكيّه‌ی فاطمه‌ی زهرا شد. ▪️بنابراین یكی از ابعاد بسيار عبرت‌انگيز و الهام‌بخش شخصيّت حضرت زینب، بُعد علمی این بزرگوار است كه جا دارد همه‌ ارادتمندان آن حضرت یعنی مرد و زن به ایشان اقتدا كنند -این گونه نيست كه حضرت زینب فقط الگوی خانم‌ها باشد، نه هركدام از اهل‌بيت علیهم السّلام چه زن و چه مرد به یكسان الگوی تماميّت انسانی هستند- تا انسان‌های فرهيخته و والایی در عرصه‌ علم و دانایی شوند و چه بهتر كه با تهذیب و تزكيّه‌ی نفس به علم موهبتی الهی و علم لدنّی هم دست پيدا كنند؛ همان طور كه در احادیث داریم: ▪️«مَن عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم»▪️ ▪️هركس به آنچه می‌داند عمل كند، خدا علم آنچه را كه نمی‌داند از درون و باطن به او ارث خواهد رساند. ▪️ باز حدیث داریم، هركس علم بدون تعلّم می‌خواهد، بی‌رغبتی نسبت به دنيا پيشه كند تا بدون تعلّم و زانو زدن نزد استاد خدای متعال به او علم عنایت كند. ▪️«مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنیا .... عَلَّمَهُ بِغَیرِ تَعلِیم»▪️ ▪️ بنابراین در الهام گرفتن از شخصيّت علمی زینب كبری علیها السّلام علاوه بر تلاش ظاهری برای دستيابی به دانش و علم اكتسابی، جا دارد انسان راه تهذیب و تزكيّه‌ی نفس و وارستگی و بی‌رغبتی نسبت به دنيا و به كار بستن آموزه‌های دینی را نيز در پيش بگيرد تا آن علم موهبتی نصيبش شود و از رهگذر تقوا همانگونه كه خدای متعال در قرآن وعده كرده، به او علم و دانایی عطا كند: ☑️«وَاتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله» ◾️استاد مهدی طیّب◾️
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ◾️مؤمنین وقتی توبه می‎کنند، از گناه دوستشان توبه می‎کنند. گناه دوست که آمرزیده شد، دل خود آدم پاک می‎شود. ◾️توبه که می‎کنیم، اوّل توبه برای گناه دوست است. اگر دوستانمان گیر داشته باشند، در دستگاه خدا ما را مؤاخذه می‎کنند. مثل اینکه وقتی شاگردها درس بلد نباشند، از معلّمشان مؤاخذه می‎کنند. مسئولیت کوچک‎تر‎ها را از بزرگشان می‎خواهند. پس روزی هفتاد بار برای گناهان دوستان و زیردستانتان استغفار کنید. همان‎گونه که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم برای گناه امّت استغفار می‎نمود. ◾️برای گناهان دوستانتان روزی هفتاد بار استغفار کنید و الاّ راهتان مسدود خواهد بود. وقتی استغفار کنی، دورت خلوت می‎شود، آن‎گاه علی علیه السّلام در کنارت می‎نشیند. استغفار یکی از دو امان الهی است. ◾️حقِّ رفیق مؤمنت بر تو این است که تو برای او استغفار نمایی و او هم برای تو. ما باید بار گناه رفقایمان و دوستانمان را تحمّل کنیم و در درگاه حق‌‎تعالی برای آنها شفاعت و عذرخواهی کنیم. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei