کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب یازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق، برابر با ۱۴۰۰/۲/۳◾️
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی،روز یازدهم ماه مبارک رمضان۱۴۴۲ ه .ق ، برابربا ۱۴۰۰/۲/۴◾️
◾️جلسه هجدهم«شرح رساله لقاء الله »◾️
▪️در آداب سالک الی الله اولین بحث ، قرآن و تلاوت آن مطرح شد،ازباب اینکه قرآن شرح حقیقت محمدیه (صلی الله علیه واله) است.
▪️گاهی شایدشرح یک مطلبی باعث تاریک ترشدن آن مطلب می شود. شرح و تفسیر آیات قرآن براساسِ علم فکری موجب مجهول ترشدن آیات می شود.
▪️شیخ اکبرمی فرماید: روز قیامت قرآن به صورت باکره و بکر ظهورمی کند. بکر یعنی پرده ی کشیده شده.
▪️یکی از درخواستهای ما هنگام تلاوت قرآن ( حالا در خواب یا بیداری ) این باشد که به محضر امام عصر (عجل الله ) برسیم و از اسرار و لطایف الهی بهره بگیریم. تمام قرآن خواندن های ما در دنیا و مس و تجوید،زمینه این است که قابلیت یابد و قیامتش قیام کند.
▪️پیامبر(صلی الله علیه واله) درزمان عمرمبارکشون ، معراج داشتند و الان هم امام عصر عج دائم المعراج اند. معراج و قیامت توأمان اند. دوبرادردوقلویندکه از یک پستان شیر می خورند.
معراج ومعاد عِدْل هم اند، جناب امام عصر عج که صاحب المعراج و وارث المعراج نبی است. ایشان دائما قیامتشان برپاست. این یکی از اسرار معراج است.
▪️تاکید تلاوت قرآن در پاسی از شب هم زمینه قیام قیامت شخص می شود.
قیامت در امتداد زمانی و نسیه را ، قرآن نگفته ؛ بلکه قیامت ، همیشه حاضر است؛ جزانفس عمل است.
▪️قیامت ظهور آنچه در دنیاست، می باشد نه حدوث آنچه دردنیاست.
خواب هم یک نحوه قیامت هست، هرچه می بینی انشا ء و منشئآت خودت هست.
قیامت برای اکثری، بعد موت طبیعی شان حاصل می شود.
▪️حمل توحیدصمدی کار آسانی نیست، وقتی به حضرت فاطمه ۹ تا ۱۸ ساله مدام جبرئیل نازل می شود و درباره فرزندانش می گوید، اینها در حقیقت تفسیر عالم ذر ّ ِ فاطمی است.
حضرت آقاجان به این توحید رسیده که « محبوب قلوب » است.
خوانی ازسرّ حسن سَر در بیاری
دون که من بنده فرمانبر آل پیمبر هَسّمه
آقای ما راه موت اسود را انتخاب فرمودند. و مهمترین آن بحث وحدت وجود است.
▪️اگرکاری برای رضای خدا انجام دهی که مردم فحش دهند و تو تحمل کنی ، اینجا عزیزالله می شود. وگرنه اگر راه ژنده پوشی درپیش گیری و مردم برایت دلسوزی کنند، این تعلق می آورد و توحید پیاده نمی شود.
▪️توحیدالصمد قرآنی راهش این است که حتما باید به موت اسود برسی، همه ی ائمه باموت اسودبه امامت رسیدند.
#رمضان_۱۴۰۰
#جلسه_هجدهم_روز_۴_۲_۱۴۰۰
#شرح_رساله_لقاءالله
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی،روز یازدهم ماه مبارک رمضان۱۴۴۲ ه .ق ، برابربا ۱۴۰۰/۲/۴◾️ ◾️جلسه
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب دوازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق ،برابر با ۱۴۰۰/۲/۴◾️
◾️جلسه نوزدهم شرح رساله لقاءالله، قسمت اول◾️
▪️اگر به توفیق الهی قرآن را تلاوت کنیم و این تلاوت موجب حشر ما با قرآن کریم باشد، هنگامی که قیامت ظهور کند، به قاری قرآن گفته میشود که " اِقراء وَارقَ"
▪️آنوقت انسانِ قاری ِ قرآن میتواند به همهی درجات بهشت بر اساس عدد آیات قرآن نائل شود.
البته به رتبهی انبیاء و صدیقین از جنبهی "ادب مَعَ الِانسان الکامل" نمیرسد.
▪️انبیاء و صدیقین که مصداق اَتمّ صدیقین، ائمه علیهم الصلوة و السّلام هستند مقامی دارند که از باب ادبِ مَع الله به ما گفته شد مقام آنها را طلب نکنیم.
▪️یکی از موارد هفتگانه در ادب مع الله این است که ما رتبهی پیغمبر و اهل بیت را طلب نکنیم.
▪️در حدیث امیرالمومنین داریم که《فَلا یَکون فِي الجَنّة بَعد النبیّین وَ الصّدیقین اَرفعَ دَرجة مِنهُم》
در بهشت بعد از درجهی صدّیقین و نبیین، کسی درجهای رفیع تر از درجهی قاری قرآن ندارد. امام در این حدیث انبیاء و صدیقین را استثناء فرمودند.
▪️پیغمبر و اهل بیت ما را به سوی خودشان دعوت کردند مثل جناب امیرالمومنین که فرمودند:
"اَعییوني بِوَرَع وَ اِجتهاد"
شما بر اساس ورع و تقوا، اجتهاد و تلاش ،ما را کمک کنید، بالا بیایید.
ولی به ما فرمودند : ادب اِقتضا میکند مقام آنها را طلب نکنیم.
▪️کانه ما میگوییم در بهشت در محضر جناب رسول الله باشیم.
این طلب، طلب خوبی است.
مثل اینکه در زمان حضور هر انسان کاملی در نشئهی طبیعت، ادب این است که انسان به محضر انسان کامل تشرف حاصل کند.
▪️در دعای روز هشتم ماه رمضان از خدا میخواهیم که صحبت و همنشینی با کِرام (جمع کریم) را به ماعطا بفرماید.
▪️امام رضا (علیه السلام) به اِبن شَبیب فرمودند:
اگر بخواهی در بهشت در آن غرفهای که ما هستیم، بیایی "فَلیَبکِ لِلحسین" (علیه السلام) بر امام حسین گریه کنید و بر قاتلان امام حسین لعن بفرستید
"فَالعَن عَلی اَعداءِ الحُسین"
▪️ما حق نداریم بگوییم بارالها مرا به رتبهی امیرالمومنین برسان. این تقاضا خلاف ادب است. نه اینکه به تعبیری حرام شرعی باشد اما ادب اقتضا می کند که آدم اینطوری حرف نزند .
▪️دعا کنیم که توفیق داشته باشیم در محضر آقا امیرالمومنین و در محضر امام صادق باشیم در محضر امام زمان باشیم.
▪️بعد از خروجِ ما از نشئهی طبیعت و تَطَوُّرِ ما از طورِ مادی به طورِ مِثالی و طورِ عقلی، از خدای متعال بخواهیم که انشاءالله به محضرشان مشرف شویم و از محضرشان استفاده کنیم و آنها همچنان فیض الهی را بر ما افاضه بفرمایند و قرآن را برای ما شرح و تفسیر کنند و به شهود ، به ما بچشانند.
▪️همهی اینها ممدوح است اما انسان هرگز نباید طلب کند که من در رتبهی امیرالمومنین قرار بگیرم.
مثلاً وقتی نزد بزرگواری مشرف میشویم ادب اقتضا میکند ما نسبت به او در یک رتبه پایینتر بنشینیم.
▪️جناب رسول الله فرمود:
"اَدَّبَنی رَبّی" و " اَحسَنَ تَادیبی"
رب و پرورش دهندهی من، خیلی نیکو مرا ادب کرد.
▪️دائماً جناب رسول الله ادب مع الله دارند. امیرالمومنین ادب مع الله دارد و از لوازم ادب مع الله، ادب با رسول الله است.
▪️تمام ائمه(علیهم السّلام) همه ادب دارند هم با خدا و در محضر خدا، هم با جناب رسول الله، هم با امیر المومنین و امام قبل از خود و مادرشان حضرت فاطمه زهرا ، ادب دارند.
▪️کسی بخواهد بیادب باشد یقین بداند چیزی به او نمیدهند. شک نکنید. ادب با خدا، ادب با پیغمبر، ادب با امام معصوم باید مراعات شود.
هر کجا از این محدوده های آداب بیرون رفتیم یقیناً بدانید که فیض الهی نصیب ما نخواهد شد. چون فیض به قابلین داده میشود.
▪️پس تلاوت قرآن باعث میشود آن قابلیّت را پیدا کنیم که : اولاً قیامت در ما ظهور کند. و در همین طور دنیایی که هستیم ، آخرت، همینجا بر ما تجلّی کند و در این تجلّیِ آخرت، این توفیق را داشته باشیم که به ما بفرمایند اِقراء وَ ارقَ.
#رمضان_۱۴۰۰
#جلسه_نوزدهم_شب_۴_۲_۱۴۰۰
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️قرآن فرمود: إنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ کُلُّ اُولَئِکَ کانَ عَنهُ مَسئُولاً: همانا گوش و چشم و فؤاد، همهی آنها مورد سؤال قرار میگیرند. چشم و گوش بهانه است؛ اصل کار فوأد است. فؤاد جایی نزدیک ناف است. وقتی میگویی دستم، چشمم، گوشم، خودم، ببین میم آخر آن در کجا صدا میکند؛ فؤاد آنجاست.
▪️حضرت امیر علیه السّلام فرمود: فاصلهی بین حقّ و باطل چهار انگشت است؛ بین چشم و گوش، بین دیدم و شنیدم. زبان از دیدهها و شنیدهها خبر میدهد؛ لذا از زبان سؤال نمیکنند، بلکه از سمع و بصر سؤال میکنند. سمع و بصر هم دو دریچهی فؤادند. فؤاد یعنی فوائد؛ یعنی صندوق دخل انسان. از دل میپرسند که چقدر یقین و اطمینان کاسبی کردهای.
▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️انسان هایی که هدف دارند ، حتی راه رفتنشان هم با دیگران فرق دارد .
حتی حرکاتِ چشم هایشان هم بی هدف نیست !
از دور می توان تشخیص داد که کدام انسان دارد وقت تلف می کند و کدام آمده تا کارِ بزرگی انجام دهد !
در خیابان دقت کنید و ببینید چقدر انسان ها سوار بر پاهایشان می شوند و بی هدف راه می روند .
در عینِ حال ، به وقارِ راه رفتنِ بزرگان دقت کنید.
#دکترالهی_قمشه_ای
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️تمام معصیت ها، شرک به خداست
#آیت_الله_جوادی_آملی◾️
▪️هیچ معصیتی نیست، مگر اینکه به #شرک بر می گردد؛ تمام #معصیت ها! اگر کسی کار خلافی کرد، در اثر #جهل به موضوع یا جهل به حکم، #سهو و #نسیان به موضوع، روی #اضطرار یا روی #اکراه یا روی #اجبار ، برابر (( #حدیث_رفع )) #گناه نیست.
امّا آنجا که #عذر و #بهانه ای ندارد، موضوع را می داند، حکم را می داند، در حال #اختیار هست؛ عالماً عامداً معصیت می کند، وقتی تحلیل کنید سر از شرک در می آورد. در این حال، #گناهکاری می گوید: خدایا! شما فرمودید که این کار #حرام است، من هم می دانم که فرمودید، عذری هم ندارم؛ ولی می خواهم انجام بدهم؛ این همان حرفی است که #ابلیس زد!
◾️درس خارج فقه
قم ؛ ۱۳۹۴/۰۸/۱۳◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️دنیا، برزخ و قیامت در سیر باطنی انسان
▪️برزخ دورانی است که یک شب خدا را میبینی و صابر و راضی و خشنود و شاکر و مطمئن هستی و یک شب خدا را نمیبینی و نگران و مضطرب و محزون و غصّهداری و جزع و فزع میکنی. وقتی گرفتار میشوی، هیچ روزنهی خیری در تو نیست، چون اگر بود، غصّهدار نمیشدی و وقتی خوشحال میشوی، هیچ روزنهی شرّی در تو نیست. همین که حالتت عوض میشود، نشان میدهد داری برزخت را طی میکنی و انشاءالله عنقریب برزخت تمام میشود و از قیامت سر در میآوری.
◾️استاد مهدی طیّب
#شرح_مصباحالهدی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️قرآن فرمود: إنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ کُلُّ اُولَئِکَ کانَ عَنهُ مَسئُولاً: همانا گوش و چشم و فؤاد، همهی آنها مورد سؤال قرار میگیرند. چشم و گوش بهانه است؛ اصل کار فوأد است. فؤاد جایی نزدیک ناف است. وقتی میگویی دستم، چشمم، گوشم، خودم، ببین میم آخر آن در کجا صدا میکند؛ فؤاد آنجاست.
▪️حضرت امیر علیه السّلام فرمود: فاصلهی بین حقّ و باطل چهار انگشت است؛ بین چشم و گوش، بین دیدم و شنیدم. زبان از دیدهها و شنیدهها خبر میدهد؛ لذا از زبان سؤال نمیکنند، بلکه از سمع و بصر سؤال میکنند. سمع و بصر هم دو دریچهی فؤادند. فؤاد یعنی فوائد؛ یعنی صندوق دخل انسان. از دل میپرسند که چقدر یقین و اطمینان کاسبی کردهای.
▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ختمی مجرب
▪️آیت الله سید عبدالکریم کشمیری قدس سره مي فرمودند هزار مرتبه لعن بر معاويه برای برآورده شدن حاجات خيلي مجرب است.
▪️با این عبارت که «اللهم العن معاويه بن ابي سفيان» می فرمودند: این کار دل اميرالمؤمنين علیه السلام را شاد مي شود.
▪️چون که خيلي خيلي اميرالمؤمنين عليه السلام را در جامعه آن روز اذيت كرد. بعد كه در ظاهر اميرالمؤمنين عليه السلام را تنزل داد، در روایت دارد خود حضرت مي فرمايند «انزلني ثم انزلني ثم انزلني حتي قالوا معاوية و علي»
( منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة، ج۱۰، ص: ۹)
▪️یعنی روزگار من را پایین آورد و پایین آورد که مردم من را با معاویه مقایسه می کردند.
☑️حجت الاسلام ناصری
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️" صورت پرستی "◾️
▪️مردمی که ایمان را در ظواهر و صورتهایی خلاصه می کنند خواهند که به لقب مؤمن آراسته شوند بی آنکه جوهر ایمان در ایشان متمکّن گردد، بی آنکه دست از ظلم و جور و حرص و آز و فریب و نیرنگ بردارند. جهد در راه خدا سهل کاری نیست، اما عمارت مسجد سهل است و نام و شهرت می آورد و اعتبار کسب می کند و شخص بدان اعتبار بر قدرت و ثروت خود می افزاید. نماز را می خواند اما نیاز کس را بر نمی آورد، روزه را می گیرد و درمانده ای را نان و چاشت نمی دهد.
صورت پرستی اغلب نوعی ایمان گریزی و فرار از مسئولیتهای انسان شدن و مسلمان شدن است.
◾️برگرفته از کتاب " در صحبت قرآن "
در تفسیر آیه ۱۹ سوره توبه
به قلم حسین الهی قمشه ای◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️سه دستور العمل مجرب از آیت الله بهجت
برای رفع سه مشکل مهم ...◾️
▪️۱ - برای ادای دیون و نیز کسب رزق بیشتر ، بعد
از نماز صبح این دعا را زیاد تکرار کنید و قبل و
بعد از آن یک صلوات هم بفرستید : «اللّهمَّ اَغنِنی
بِحَلالِکَ عَن حَرامِک و بِفَضلِکَ عَمَّن سِواک»
▪️۲ - برای شفای امراض ، از مخلوط آب زمزم و
تربت سید الشهداء (علیه السلام) صبح و شب
یک قاشق کوچک به نیّت شفا میل کنید و به
همین نیت به افراد متعدد صدقه بدهید ،
مکرّر و لو اندک .
▪️۳ - برای برکت یافتن زندگی ، با اعتقاد کامل و
التزام صادقانه نسبت به لوازمش ، دائماً استغفار
کنید . خسته نشوید و بطور مکرر غیر ضروریات
و غیر واجبات اوقات خود را به آن اختصاص
دهید .
◾️حدیث دلتنگی ، ص ۲۲۵
(به نقل از کتاب روزگاران ، ص ۴۳۱)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#ذکر_صالحین
▪️ﺩﺭﻭﯾﺸﯽ ﺗﻨﮕﺪﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﯼ ﺭﻓﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ :
ﺷﻨﯿﺪﻩﺍﻡ ﻣﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻧﺬﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﯾﺸﺎﻥ ﺩﻫﯽ، ﻣﻦ ﻧﯿﺰ ﺩﺭﻭﯾﺸﻢ ...
▪️ﺧﻮﺍﺟﻪ ﮔﻔﺖ :
ﻣﻦ ﻧﺬﺭِ ﮐﻮﺭﺍﻥ ﮐﺮﺩﻩﺍﻡ ﺗﻮ ﮐﻮﺭ ﻧﯿﺴﺘﯽ ...!
▪️ﭘﺲ ﺩﺭﻭﯾﺶ ﺗﺎﻣﻠﯽ ﮐﺮﺩ ﮔﻔﺖ :
ﺍﯼ ﺧﻮﺍﺟﻪ ، ﮐﻮﺭ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻣﻨﻢ ﮐﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩِ ﺧﺪﺍﯼ ﮐﺮﯾﻢ ﺭﺍ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ و ﺑﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﭼﻮﻥ ﺗﻮ ﮔﺪﺍﺋﯽ ﺁﻣﺪﻩﺍﻡ ...!
▪️ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﺑﮕﻔﺖ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﺷﺪ ... ﺧﻮﺍﺟﻪ ﻣﺘﺄﺛﺮ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺯ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻭﯼ ﺷﺘﺎﻓﺖ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﮐﻮﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻪ ﻭﯼ ﺩﻫﺪ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﮑﺮﺩ ...
▪️ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻩ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ میخواهدﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﯽ ،
ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﺨﻮﺍﻩ ﮐﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﯽﺗﺮﺳﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﯽ ...
☑️ﺧﻮﺍﺟﻪ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻧﺼﺎﺭﯼ
@mohamad_hosein_tabatabaei
#گوهر_اخلاص
#عمل_خالص_از_دو_نفر_سر_میزند:
▪️۱- غنی مطلق
▪️۲- فقیر مطلق
▪️اگر کسی به معرفت فقر خود و به محبّت ربّ خود راه پیدا کند، عملش خالص خواهد شد ...
◾️استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هر کمالی که در این عالم است، حقیقت آن در عالم بالاست که ده بار، یکدهم شده (یک ده میلیاردم) و در این عالم ظاهر شده است. اگر ده بار در ده ضرب شود، به حقیقت اوّلی خودش باز میگردد. اِنّا ِللهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ.
▪️هر چه در عالم خارج هست، چه در ملائک و چه در جنها و چه در حیوانات و چه در گیاهان و چه در جمادات، همه سایهی عالم حقیقت و عالم انسانیّت است. کسی که به عالم حقیقت راه پیدا کرده است، همهی اسرار عالم خارج برایش آشکار و روشن است.
▪️هر چه در این عالم مشاهده میشود، سایه و عکسی است از آنچه در عالم حقیقت و انسانیّت وجود دارد؛ لذا برای کسی که به عالم انسانیّت راه پیدا کرده و به حقایق آن عالم پی برده است، همه چیز این عالم معنیدار و قابل فهم است و راز و رمزهای آن برای او مکشوف و هویدا است. اگر بعضی اوقات برای توضیح حقایق انسانیّت به چیزهایی از این عالم ظاهر مثال میزنم، گمان نکنید از این چیزها به آن حقایق پی بردهام، بلکه چون آن حقایق را خدا نشانم داده است، آنچه سایه و عکس آنها در این عالم است را دریافتهام و برای شما بازگو میکنم.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ #دکتر_ابراهیمی_دینانی
راه رسیدن به کمال حقیقی چیست؟◾️
▪️قدم اول معرفت است . قدم بعدی در آزادگی یعنی رها شدن از زنجیر شهوات و همّ و غمّ دنیاست. قدم سوم، شناخت راه و تزکیه نفس است.
#اگر_شیطان_نبود....
▪️(فرض کنید) اگر شیطان نبود، خداوند نابودش میکرد یا اصلا خلق نمیکرد؛ در عالم چه اتفاقی میافتاد؟ (پاسخ حضار: اصلا رشد نمیکردیم و تکامل نبود) چه کسی خوب بود و چه کسی بد؟
▪️(فرض کنید) دروغ معنی نداشت در عالم هستی، آنگاه چه کسی راستگو بود؟ اصلا (راستگو) معنی نداشت. چون دروغ هست، راستی قدرش معین است چون میتواند (دروغ) بگوید اما نمیگوید.
▪️نگران (شیطان) نباشید! بگذارید شیطان کار خودش را انجام دهد اما شما اسیرش نشوید و مبارزه کنید. اگر مبارزه کردی یعنی مرد میدان هستی. اگر تاریکی نبود، روشنایی چه معنی ای داشت؟ به این (مساله در فلسفه) دیالیکتیک توحیدی میگوییم.
#دکتر_ابراهیمی_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آیت الله فاطمی نیا:
▪️ما که اهل دزدی نیستیم،شراب که نمیخوریم،
ربا که نمیگیریم ، پس مشکل از کجاست؟
مشکل بیشتر ما از ناحیه زبان هاست.
▪️وقتی در خانه ات به فرزندت سر یک موضوع
ساده میگویی خفه شو ! داری دل بچه را
میشکنی ، حواست هست؟ وقتی شخصی
اشتباهی میکنه یا حرف ناپسندی میزند ،جوابشو
با خوش رفتاری بده .حضرت باقر علیه السلام
فرموده از زندگی دو قسم را نبین و یک قسم را
ببین یعنی زیرکی نکن .
▪️ازش میپرسن فلانی چطور آدمیه؟ میگه نماز
میخونه ، اهل دعا و زیارت عاشوراست، آدم
خوبیه ولی یکم بداخلاقه ! اصلاً مومنی که
بداخلاقه به درد نمیخوره . انسان باید با صفا
باشه. انسان بی صفا به درد نمیخوره.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️لطف امام حسین علیهالسلام به ساربان
▪️امام صادق علیهالسلام فرمود: زنی در کعبه طواف میکرد و مردی هم پشت سر آن زن میرفت. آن زن دست خود را بلند کرده بود که آن مرد دستش را به روی بازوی آن زن گذاشت؛ خداوند دست آن مرد را به بازوی آن زن چسبانید.
▪️مردم جمع شدند حتی قطع رفتوآمد شد. کسی را به نزد امیر مکه فرستادند و جریان را گفتند.
▪️او علما را حاضر نمود و مردم هم جمع شده بودند که چه حکم و عملی نسبت به این خیانت و واقعه کنند، متحیر شدند!
▪️امیر مکه گفت: آیا از خانواده پیامبر صلیالله علیه و اله کسی هست؟
▪️گفتند: بلی حسین بن علی علیهالسلام اینجاست.
▪️شب امیر مکه حضرت را خواستند و حکم را از حضرتش پرسیدند.
▪️حضرت اول رو به کعبه نمود و دستهایش را بلند کرد و مدتی مکث فرمود و بعد دعا کردند. سپس آمدند دست آن مرد به قدرت امامت از بازوی آن زن جدا نمودند.
▪️امیر مکه گفت: ای حسین علیهالسلام آیا حدی نزنم؟
▪️فرمود : نه.
▪️صاحب کتاب گوید: این احسانی بود که حضرت نسبت به این ساربان کرد اما همین ساربان در عوض خوبی و احسان حضرت در تاریکی شب یازدهم به خاطر گرفتن بند شلوار امام دست حضرت را قطع کرد.
#صلی_الله_علیک_یا_مظلوم
◾️رهنمای سعادت ۱/۳۶ - شجره طوبی ص ۴۲۲.
یکصد موضوع پانصد داستان جلد اول
#استاد_سید_علی_اکبر_صداقت◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️عادات، عبادات و مَلَکات
#استاد_مهدی_طیب
▪️با تکرار کردن کارهای خوب، #عادت حاصل میشود.
▪️عادت به #عبادت منجر میشود.
▪️عبادت هم #معرفت ایجاد میکند و بعد #مَلَکات فاضله در فرد به وجود میآید و ...
☑️تعارضی بین دعا و مقام رضا وجود ندارد ...
۸۹/۰۴/۱۷
#دعا
☑️کنار دعاهایمان تبصرهای بگذاریم؛ #مصلحت
▪️الحاح و اصرار در دعا خوب است، امّا همیشه باید این تبصره در کنارش باشد.
۸۶/۰۹/۲۲
#دعا
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️فتحعلی شاه دستی به ریش بلندش کشید و فریاد زد: این جنازه مال کیه؟
▪️همه مردم جمع شده بودند تا ببینند جنازه ای که در اثر سیل از زیر خاک بیرون آمده بود برای چه کسی است. شاه به همه دستور می دهد كتیبه ای را که از بالای قبر بیرون زده بشویند و رویش را بخوانند:
هذا المرقد العالم الكامل، المحدث، ثقة المحدثين صدوق الطايفه ابو جعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی
▪️مردم صلوات فرستادند و شاه، مأیوسانه گفت: فکر می کردیم امام زاده باشد».
سید محمد که به شدت سر ذوق آمده بود به شاه گفت: «این جنازه مال
کسی است که کم از امام زاده نیست والاحضرت!».
▪️شاه پرسید: «چطور؟ اینجا و میان این همه ابن ابن ابن نام حتى یک امام بزرگوار نیامده!».
▪️سید محمد گفت: «این جنازه #شیخ_صدوق است؛ اگر جهان اسلام و شیعه چهار عالم بزرگ داشته باشد، قطعاً یکیشان همین بزرگوار است».
▪️شاه گفت: «صدوق؟ چنین کسی را به خاطر نداریم».
سید محمد جواب داد: عجیب نیست، عمر من و شما به درک زندگی این آقا قد نمی دهد».
شاہ متعجب پرسید:
مگر جنازه مال چند سال قبل است؟.
سید گفت:
نزدیک به هزار سال
☑️بخشی از کتاب «تن های هزارساله»
▪️کتاب «تن های هزارساله» داستان زندگانی شیخ صدوق است. روایتی از صدوق و پدرش که در سالهای پایانی غیبت صغری و سالهای ابتدایی غیبت کبری زندگی کردند و حوادث بسیاری را به چشم دیدند و رقم زدند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️تو جنگ ایران و عراق، نزدیک پادگان پاوه یه استخر بود که زنان حزب کردستان میومدن اونجا آهنگ میزاشتن و میرقصیدن و یواشکی به سربازهای ایرانی میگفتن بیایید با ما باشین و جمهوری اسلامی بهتون هیچی نمیده :)
▪️چندتا سرباز گول دلبری و قشنگی این زنها رو خوردن و همراهشون رفتن
بعد از ۲۷ روز سرهای بریده شده این سربازهای جوون جلوی مسیر رفت و آمد سربازان دیگه انداخته شد تا روحیه سربازهای ایرانی ضعیف بشه
▪️بعد از چند هفته دوباره سر و کله زنان کنار استخر پیدا شد و با تماس افسر نگهبان با فرمانده گردان و گفتن موضوع، سه سرباز تعیین شدن تا همزمان با آرپیجی به سمت زنانی که باعث کشته شدن سربازهای جوون و ساده ایرانی شدند شلیک کنند و این قائله برای همیشه خوابید.
▪️این خاطره رو بابام برامون تعریف کرد،
این ماجرا بیشباهت به اتفاقات اخیر نیست :)
✔️پدرم یکی از اون سه سرباز بود
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مولانا امام حسن عسکری سلام الله علیه خطاب به فرزندشان میفرمایند◾️
▪️کَأَنَّكَ يَا بُنَيَّ بِتَأْيِيدِ نَصْرِ اللَّهِ وَ قَدْ آنَ وَ تَيْسِيرِ الْفَلجِ (الفرج) وَ... يَتَنَاظَمُ عَلَيْكَ تَنَاظُمَ الدُّرِّ فِي مَثَانِي الْعُقُودِ وَ تَصَافُقَ الْأَكُفِّ عَلَى جَنَبَاتِ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ تَلُوذُ بِفِنَائِكَ... فَعِنْدَهَا يَتَلَأْلَأُ صُبْحُ الْحَقِّ وَ يَنْجَلِي ظَلَامُ الْبَاطِلِ وَ يَقْصِمُ اللَّهُ بِكَ الطُّغْيَانَ وَ يُعِيدُ مَعَالِمَ الْإِيمَانِ ..یَوَدُّ الطِّفْلُ فِي الْمَهْدِ لَوِ اسْتَطَاعَ إِلَيْكَ نُهُوضاً وَ نَوَاشِطُ الْوَحْشِ لَوْ تَجِدُ نَحْوَكَ مَجَازاً تَهْتَزُّ بِكَ أَطْرَافُ الدُّنْيَا بَهْجَةً وَ تَنْشُرُ عَلَيْكَ أَغْصَانُ الْعِزِّ نَضْرَةً تَسْتَقِرُّ بَوَانِي الْحَقِّ فِي قَرَارِهَا وَ تَئُوبُ شَوَارِدُ الدِّينِ إِلَى أَوْكَارِهَا تَتَهَاطَلُ عَلَيْكَ سَحَائِبُ الظَّفَرِ فَتَخْنُقُ كُلَّ عَدُوٍّ وَ تَنْصُرُ كُلَّ وَلِيٍّ فَلَا يَبْقَى عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ جَبَّارٌ قَاسِطٌ وَ لَا جَاحِدٌ غَامِطٌ وَ لَا شَانِئُ مُبْغِضٌ وَ لَا مُعَانِدٌ كَاشِحٌ ... .
▪️فرزندم! گویا میبینم آن لحظهای را که نصرت خدا نازل شده و فرجت فرارسیده است... آن روز دوستانت مثل رشتهای از مروارید در دو سوی گردنبند، پیرامون تو صف کشیدهاند و صدای دستها را که در کنار حجرالاسود با تو بیعت میکنند میشنوم... آن هنگام است که صبح حقیقت بدمد و شب باطل به پایان میرسد و خداوند به دستان تو کمر طغیان را در هم میشکند و راه و رسم ایمان را اعاده میکند... کودک در گهواره آرزو میکند که برخیزد و به نزد تو آید، وحوش صحرا مایلند که راهی به جوار تو داشته باشند، دنیا با دستان تو از بهجت و شادمانی به تپش میافتد و شاخههای درخت عزّت، با تو خرّم و سرسبز میشود، پایههای حق در جایگاه خود مستقر میشوند و آنها که از دین گریختهاند به آشیانه خود باز میگردند، ابرهای پیروزی، سیل آسا بر تو ببارند، همۀ دشمنان هلاک و همۀ دوستان پیروز میشوند و در روى زمين هیچ جبّار ستمگر و هیچ منكر ناسپاس و هیچ دشمن كينهتوز و هیچ معاند بدخواه باقى نماند...
◾️کمالُالدّین، ج ۲، ص ۴۴۹◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم بخش چهارم ● مراد از ايمان در جمله ((قال الحواريون نحن انصار اللّه
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم
بخش پنجم1⃣
● راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
خواننده عزيز بعد از تذكر اين مطلب اگر در كلام عيسى (عليه السلام ) و دعوتى كه از آن جناب نقل شد دقت كند، كه فرمود: ((فاتقوا اللّه و اطيعون ، ان اللّه ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم ...))، خواهد فهميد كه آن جناب نخست مردم را امر به تقوا كرده و پرهيز از خدا و اطاعت خودش و سپس دستور خود را تعليل كرده به اينكه : ((ان اللّه ربى و ربكم ))، يعنى علت اينكه گفتم از خدا بترسيد، اين است كه خدا پروردگار شما امت است و پروردگار رسولى است كه به سوى شما گسيل داشته ، پس واجب است كه از او پروا كنيد، به او ايمان آورده ، مرا با پيروى خود اطاعت كنيد و سخن كوتاه اينكه بر شما واجب است كه با تقواى خود و اطاعتتان از رسول و ايمان آوردن به دعوت او و پيروى از او خدا را بپرستيد، اين آن نكته اى است كه از اين كلام بر مى آيد و به همين جهت در تعليل نامبرده ، تقوا و اطاعت را خلاصه نموده ، و از آن تعبير به پرستش كرد و تنها منظورش از اين تعبير اين بوده كه ارتباط مسأله تقوا و اطاعت با خدا را روشن سازد، چون اين ارتباط به روشنى ارتباط عبادت با خدا نيست ، بعد از روشن ساختن اين ارتباط فرموده : اين عبادت تنها صراط مستقيم است و با اين جمله فهماند راه عبادت ، كوتاهترين راهى است كه سالكش را به سوى خداى سبحان مى برد و به حق تعالى منتهى مى سازد.
آنگاه وقتى از مردم احساس كفر نمود و نشانه هاى ياس از ايمان عموم آنان برايش ظاهر گرديد، فرمود: ((من انصارى الى اللّه كيست كه مرا در پيمودن راه خدا يارى كند؟)) و با در نظر گرفتن روشنگريهاى قبليش معناى اين گفتارش چنين مى شود: كيست كه مرا در پيمودن صراط مستقيم و يا در عمل به دستوراتى كه قبلا دادم ، يعنى عبوديت خدا و يا تقوا و
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 322
اطاعت يارى كند؟ حواريين در پاسخش عين درخواست او را به زبان آورده و گفتند: ((نحن انصار اللّه مائيم انصار خدا)) و دنبال پاسخ جمله اى را گفتند كه به منزله تفسير آن است و آن اين است كه : ((آمنا باللّه و اشهد بانا مسلمون )) و منظورشان از اسلام ، تسليم خدا و رسول او شدن و اطاعت و پيروى كردن است و لذا وقتى همين حواريين پروردگار خود را از در تذلل و التجاء مخاطب قرار دادند و وعده اى را كه به عيسى داده بودند براى خداى تعالى بازگو نمودند، چنين گفتند: ((ربنا آمنا بما انزلت و اتبعنا الرسول ...)) و در اين گفتار خود به جاى اسلام اتباع رسول را آوردند، (كه از آن فهميده مى شود اسلام همان پيروى رسول است ((مترجم ))) و دامنه ايمان را هم توسعه داده ، گفتند: ((به تمامى آنچه نازل كرده اى ايمان آورديم )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم بخش پنجم1⃣ ● راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است خوان
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم
بخش پنجم2⃣
● راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
در نتيجه با اين عبارت فهماند كه به تمامى احكام و دستورات كه عيسى (عليه السلام ) آورده و به همه كتاب و حكمت و تورات و انجيلى كه خداى تعالى به وى تعليم داده ، ايمان آورده اند، و رسول را در آنها پيروى مى كنند. و اين بطورى كه ملاحظه مى فرمائيد اول درجه ايمان نيست بلكه از مصاديق اعلى درجه ايمان است .
و در اين گفتار به صرف عرضه حال خود به پروردگارشان قناعت نكرده و عيسى (عليه السلام ) را بر اسلام و پيروى خود شاهد گرفتند، با اينكه مى توانستند بگويند: ((آمنا باللّه و انا مسلمون ))، به اين مقدار اكتفا ننموده ، گفتند: ((ربنا آمنا بما انزلت و اتبعنا الرسول ...))، پس كانه گفته اند: پروردگارا حال ما چنين حالى است و رسولت هم شاهد بر آن است .
رَبَّنَا ءَامَنَّا بِمَا أَنزَلْت وَ اتَّبَعْنَا الرَّسولَ فَاكتُبْنَا مَعَ الشهِدِينَ
اين آيه حكايت گفتار حواريين است و جا داشت بفرمايد: ((قالوا ربنا...))، ولى كلمه ((قالوا)) را از ظاهر كلام حذف كرد تا متن واقعه را نقل كند و اين خود يكى از اسلوبهاى كلامى قرآن كريم است كه بيانش در سابق گذشت .
حواريين از پروردگار خود خواسته اند كه ايشان را جزء شاهدان بنويسد و اين تقاضاى خود را با حرف ((فا)) بر ايمان و اسلام خود تفريع كردند و هر دو را يعنى هم ايمان و هم اسلام را اساس تقاضاى خود قرار دادند، خواستند بطور ضمنى اين شهادت را داده باشند كه عيسى (، السلام ) هم وحى خداى را به ايشان رسانيد و هم خودش به آن عمل كرد، براى اينكه وقتى ايمان آوردنشان صادق است كه رسول رسالت خود را به درستى تبليغ كرده ، هم به زبان آن را بيان كرده باشد و هم به عمل ، هم معالم دين را به مردم رسانده باشد و هم خودش به آنها عمل كرده باشد، پس اگر شهادت مى دهند بر اينكه عيسى (عليه السلام ) تبليغ رسالت خود كرده ، معنايش اين است كه ما معارف دين را به وسيله تعليم آن جناب آموخته ايم و با عمل آن جناب و پيروى ما از عمل او به آن معارف عمل هم كرده ايم و اگر رسول از آنچه مردم را بدان مى خواند تخطى و تعدى كرده باشد، مردم نمى توانند شهادت دهند به اينكه بدانچه خدا نازل كرده ، ايمان آورده و رساننده آن را پيروى كرده اند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 323
و ظاهرا اين شهادت همان حقيقتى است كه آيه شريفه : ((فلنسئلن الذين ارسل اليهم و لنسئلن المرسلين ))، به آن اشاره كرده كه همان شهادت بر تبليغ است و اما آيه شريفه : ((و اذا سمعوا ما انزل الى الرسول ترى اعينهم تفيض من الدمع مما عرفوا من الحق ، يقولون ربنا آمنا فاكتبنا مع الشاهدين ))، مربوط به شهادت بر حقانيت رسالت رسول است نه شهادت بر اينكه رسول رسالت خود را تبليغ كرده (و خدا داناتر است ).
و چه بسا بشود از اينجاى سخنشان ، بعد از استشهاد رسول بر اسلام خود، كه گفتند: ((فاكتبنا مع الشاهدين )) استفاده كرد: درخواستشان اين بوده كه خداى تعالى ايشان را جزء گواهان و شهداى اعمال قرار دهد و ما درباره گواهان اعمال در ذيل آيه : ((ربنا و اجعلنا مسلمين لك و من ذريتنا امه مسلمه لك ، و ارنا مناسكنا)) كه حكايت دعاى ابراهيم و اسماعيل (عليهما السلام ) است بحث مفصلى ايراد نموديم ، خواننده عزيز به تفسير آن آيه مراجعه كند.
وَ مَكرُوا وَ مَكرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيرُ الْمَكِرِينَ
منظور از ((مكر كنندگان )) بنى اسرائيل هستند كه عليه عيسى (عليه السلام ) توطئه كردند، توطئه اى كه جمله ((فلما احس عيسى منهم الكفر...)) به آن اشاره دارد و ما در ذيل آيه : ((و ما يضل به الا الفاسقين ))، در معناى مكرى كه به خدا نسبت داده شده بحث كرديم .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei