آیه 255 سوره بقره قسمت دوم
بخش سوم1⃣
● معناى (( قيوم ))
كلمه ((قيوم )) بطورى كه علماى صرف گفته اند، بر وزن ((فيعول )) است ، همچنانكه كلمه ((قيام )) بر وزن فيعال از ماده قيام است ، صفتى است كه بر مبالغه دلالت دارد، و قيام بر هر چيز به معناى درست كردن و حفظ و تدبير و تربيت و مراقبت و قدرت بر آن است ، همه اين معانى از قيام استفاده مى شود، چون قيام به معناى ايستادن است ، و عادتا بين ايستادن و مسلط شدن بر كار ملازمه هست ، از اين رو از كلمه قيوم همه آن معانى استفاده مى شود.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 505
و خداى تعالى در كلام مجيدش اصل قيام به امور خلق خود را براى خود اثبات نموده و مى فرمايد: ((افمن هو قائم على كل نفس بما كسبت ))، و نيز با بيانى كلى تر مى فرمايد: ((شهد الله انه لا اله الا هو و الملائكه و اولوا العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزيز الحكيم ))، اين آيه شريفه چنين مى رساند كه خدا قائم بر تمامى موجودات است ، و با عدل قائم است ، به اين معنا كه عطا و منع او همه به عدل است ، و با در نظر گرفتن اينكه عالم امكان همان عطا و منع آن است (دادن هستى است ، و در چهار چوب دادن آن است ، چون هيچ موجودى بدون چهارچوب و حد و ماهيت وجود پيدا نمى كند)، پس هر چيزى را همانقدر كه ظرفيت و استحقاق دارد مى دهد،
آنگاه مى فرمايد:
علت اينكه به عدالت مى دهد اين است كه عدالت مقتضاى دو اسم عزيز و حكيم است ، خداى تعالى به آن جهت كه عزيز است ، قائم بر هر چيز است ، و به آن جهت كه حكيم است در هر چيزى عدالت را اعمال مى كند.
و سخن كوتاه اينكه : خداى تعالى از آنجا كه مبدأ هستى است ، و وجود هر چيز و اوصاف و آثارش از ناحيه او آغاز مى شود، و هيچ مبدئى براى هيچ موجودى نيست مگر آنكه آن مبدأ هم به خدا منتهى مى شود، پس او قائم بر هر چيز و از هر جهت است ، و در حقيقت معناى كلمه قائم است ، يعنى قيامش آميخته با خلل و سستى نيست ، و هيچ موجودى به غير از خدا چنين قيامى ندارد، مگر اينكه به وجهى قيام او منتهى به خدا و به اذن خدا است ، پس خداى تعالى هر چه قيام دارد قيامى خالص است (نه قيامى آميخته با ضعف و سستى ) و غير خدا به جز اين چاره اى ندارد كه بايد به اذن او و به وسيله او قائم باشد،
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیه 255 سوره بقره قسمت دوم بخش سوم1⃣ ● معناى (( قيوم )) كلمه ((قيوم )) بطورى كه علماى صرف گفت
آیه 255 سوره بقره قسمت دوم
بخش سوم2⃣
● معناى (( قيوم ))
پس در اين مساله از دو طرف حصر هست ، يكى منحصر نمودن ((قيام )) در خداى تعالى و اينكه غير او كسى قيام ندارد، و ديگر منحصر نمودن خدا در قيام ، و اينكه خدا به جز قيام كارى ندارد، حصر اول از كلمه قيوم استفاده مى شود كه گفتيم خبر بعد از خبر براى مبتداء ((الله )) است ، و حصر دوم از جمله بعدى استفاده مى شود كه مى فرمايد: ((لا تاخذه سنه و لا نوم - او را چرت و خواب نمى گيرد)). (ما چند حالت داريم ، يا در حال قيام و تسلط بر كاريم ، يا نشسته و در حال رفع خستگى هستيم ، يا در حال چرتيم ، يا در حال خوابيم ، و همچنين احوالى ديگر،ليكن خداى تعالى تنها قيوم است ).
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 506
از اين بيان ، مطلبى ديگر نيز استفاده مى شود، و آن اين است كه اسم قيوم اصل و جامع تمامى اسماى اضافى خدا است ، و منظور ما از اسماى اضافى اسمائى است كه به وجهى بر معانى خارج از ذات دلالت مى كند، مانند اسم ((خالق ))، ((رازق ))، ((مبدى ))، ((معيد))، ((محيى ))، ((مميت ))، ((غفور))، ((رحيم ))، ((ودود)) و غير آن چرا كه اگر خدا، آفريدگار و روزى رسان و مبداء هستى و باز گرداننده انسانها در معاد و زنده كننده و ميراننده و آمرزنده و رحيم و ودود است به اين جهت است كه قيوم است .
لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ
كلمه ((سنة )) بكسره سين به معناى سست شدن بدن جانداران در ابتداى خواب است ، و كلمه نوم به معناى راكد شدن بدن و خود خواب است ، چون وقتى جانداران به خواب مى روند عوامل طبيعى كه در بدن حيوان پديد مى آيد حواس و مشاعر آن را از كار مى اندازد، و اما كلمه رويا معنائى ديگر دارد، و آن عبارت است از آنچه كه يك انسان خواب رفته ، در عالم خواب مشاهده مى كند، (كه از ماده رؤيت به معناى ديدن است )
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
■●قرآن کتابی است که تمام نور است، و هادی بهسوی امام علیهالسلام. امکان ندارد حجت در میان ما نباشد و مردم بدون امام علیهالسلام باشند.
■●اگر به آن چه در دسترس ماست (قرآن و روایات) عمل کنیم، انتظار فرج جا دارد.
■●در محضر بهجت، ج۲، ص۳۶۶●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●سرّ جمع شدن معصیت و معرفت به خدا●■
#استاد_علی_صفایی_حائری:
■●و سرّش هم همان است که خدا در ″مغز″ آن هاست و در سر آن هاست و نماز و روزه هم عادت آن هاست و اما پول و زن و لذت در ″دل″ آن ها جای دارد و عشق آن ها را برانگیخته است و وجود آن ها را در خود گرفته است.
■●اما اگر خدا به ″زیبایی و جمال″ و ″بزرگی و کمال″ و به ″محبت و رحمت″ و ″تدبیر و حکمت″ شناخته می شد، ناچار در ″دل″ راه باز می کرد و در نهاد ما عشق را برمی انگیخت و گرایش و ایمان را به وجود می آورد.
■●روحانیت و حوزه، ص ۱۲۳●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●اندیشه را می توان به دو نوع عمده تقسیم کرد: نوع یکم اندیشههای منطقی، نوع دوم اندیشههای غیر منطقی. اندیشه های منطقی عبارتاند از آن فعالیتهای مغزی که برای رسیدن به هدفهای منظور، در جستجوی وسایل مناسب به جریان می افتند. این جریان بایستی مطابق قوانین درست اندیشیدن انجام بگیرد.
■●بعضی از متفکران عقیدهمندند که قوانین درست اندیشیدن، امور ثابتی هستند که در هیچ یک از شرایط و در هیچ یک از تحولات علمی تغییر نمی پذیرند. البته باید بدانیم که این حکم در نتیجه اعتقاد به شناخت کامل ماهیت اندیشه و انواع و کاربرد آن می باشد.
■●گروهی معتقدند که ما بشماره واقعیات متنوع، منطق و راه درست اندیشیدن داریم، مانند منطق حیات، منطق حرکت، منطق ماده و غیر ذلک...
■●اندیشه های غیر منطقی عبارتند از آن فعالیت های مغزی که یا در هدف گیری آنها قانون مناسب آن هدف، مراعات نمیشود و یا در انتخاب وسیله های آنها .
■●استاد #علامه_جعفری، تفسیر نهج البلاغه ،جلد ٢●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#بوسه_بر_لبان
■●جناب استاد داود صمدی آملی در جلسه ای در مشهد فرمودند: من وقتی در منزل هستم و کلمه «بسم الله الرحمن الرحیم» را تلاوت می کنم و بر زبانم جاری می کنم می روم جلوی آئینه می ایستم و لبانم را روی آئینه می گذارم وچندین دقیقه بر لبانم بوسه میزنم که این کلمه «بسم الله الرحمن الرحیم» را به این خوبی و راحتی بر زبان جاری می کنند.
■●سپس استاد ادامه دادند و فرمودند: آیا می دانید این «بسم الله الرحمن الرحیم» را به این راحتی و آسانی و به این خوبی بر زبان جاری می کنید، به پای این حقیقتش چه خونها ریخته شد چه پیامبرها به شهادت رسیدند چه سختیها و رنجهایی کشیدند.
یکصدو بیست و چهار هزار پیغمبر به پای این حقیقت «بسم الله الرحمن الرحیم» خون دلها خوردند و شهیدشان کردند. افلاطونها و ارسطوها و علمای به حق ما چه ها کشیدند.
■●و این حقیقت دست به دست اینها آمد تا رسید به جناب خاتم الانبیاء و از کانال وجودی جناب خاتم االانبیاء جاری شد و از لبان مبارک ایشان به «بسم الله الرحمن الرحیم» جاری شد. و بعد به دست امامان معصوم ما رسید. و جناب خاتم الانبیاء و حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیه و فرزندانشان چه خون دلها خورند و چه سختیها کشیدند و یازده امام معصوم ما به پای این «بسم الله الرحمن الرحیم» شهید شدند و امام دوازدهم ما مهدی فاطمه هم به غیبت رفت تا «بسم الله الرحمن الرحیم» حفط شود و باقی و برقرار بماند.
■●و الان رسید به دست ما، تا به این راحتی بر زبان جاری می کنیم. ما هم باید در حفظ آن بکوشیم و قدر این نعمت را بدانیم و به نسلهای بعد انتقال دهیم. مراقب باشید که قطع کننده این حقیقت نباشید و از شما این حقیقت را نگیرند
مراقب باشید که انتقال دهنده این حقیقت باشید و این نعمت الهی از دست ما نرود. و اگر از دست برود دیگر چیزی جایگزین آن پیدا نمی شود و چیزی جایگزین آن نخواهیم داشت..
#یاعلی
■●فرمایشات استاد داود صمدی آملی حفظه الله
مشهد مقدس ۱۳۹۴/۰۹/۲۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●امام خمینی (ره):●■
■باید همه ما توجه به این معنا داشته باشیم که از این آزادی سوء استفاده نکنیم. گرانفروشی یکی از سوء استفاده هاست که کسی بگوید من آزادم، حالا هر چه دلش می خواهد به این مستمندها اجحاف بکند و قیمت ها را بالا ببرد و بازار را به وضع طاغوتی درست کند.
■اجحاف در معاملات، بی انصافی در معاملات یک امری نیست که عقل انسان بپذیرد و خدای تبارک و تعالی راضی باشد به این معنا. باید بازارها را یک بازارهای اسلامی بکنید.
■● #امام_خمینی
صحیفه امام؛ جلد ۸؛ صفحه ۱۲۰
مورخ: ۲۳ خرداد ۱۳۵۸●■
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■● #عوامل_و_زمینه_های_رخداد_عاشورا (قسمت ششم)●■ ■●معاويه، بهدلیل #ضعف_معرفت و #ضعف_ایمان مردم، ت
■● #عوامل_و_زمینه_های_رخداد_عاشورا (قسمت هفتم)●■
■●نكتهای بگويم شايد بد نباشد، بشنويد. يكبار كه معاويه به مدينه آمد تا به هر زوری شده برای وليعهدی يزيد بيعت بگيرد، يك ملاقات با امام حسين عليه السلام دارد.
■●در آن ملاقات به حضرت میگويد: تو چرا با يزيد بيعت نمیكنی؟ حتماً میخواهی بگويی كه پدرت، مادرت، خودت از پدر و مادر و خود يزيد بهتری! به اين خاطر حاضر نيستی بيعت كنی! بعد معاويه شروع ميكند به تجزيه و تحليل و ميگويد: اينكه بگويی مادرت از مادر يزيد بهتر است، این را حرفی ندارم، بله، چون مادر يزيد از قريش نبود و مادر تو از قريش بود. حالا خوب نگاه کنید! يعنی فضيلت حضرت زهرا سلام الله علیها را در همین حد میداند! يعنی بحث ملّيیگرايی و ناسيوناليسم و قبيلهگرايی!
■●گفت: بله، اين را قبول دارم؛ بعد هم بسیار خب، دختر پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده؛ در این بحث ندارم که مادر تو بهتر بود؛ امّا اگر بگويی كه پدر تو بهتر از پدر يزيد يعنی منِ معاويه است، اين حرف بیربطی است! چرا؟ چون پدر تو با پدر #يزيد جنگيد و خدا پدر يزيد را بر پدر تو غالب كرد و پدر تو از بين رفت و پدر يزيد باقی ماند؛ پس پدر يزيد كه منِ معاويهام از علی بهتر است!
■●و امّا اگر بگويی منِ حسين از يزيد بهترم، اين هم هيچ دليلی ندارد!
امام حسين عليه السلام فرمودند: يعنی تو ميیگويی يزيد شرابخوار سگباز ميمونباز از منِ حسين بهتر است؟! حالا خوب نگاه کنید! معاويه بلافاصله گفت: غيبت نكن! چرا غيبت میكنی؟ غيبت حرام است! چرا از پسرعمويت غيبت میكنی؟ حالا يزيد را هم میگويد پسرعمويت! بهخاطر اينكه ريشهی آنها برميیگردد به يك جدّ؛ یعنی امیّه و هاشم [که فرزندان عبدمناف هستند.] گفت: چرا از پسرعمويت غيبت میكنی؟ غيبت حرام است! نباید غیبت کنی!
■●ببینید اين تقدّسهايی كه گاهی دهان انسان را ميیبندند برای گفتن يكسری حقايق و دفاع از حقايق. ببينيد معاويه چطور بازی درمیآورد. بعد ادامه داد: من هيچوقت نديدم كه يزيد از تو غيبت كند و تو از يزيد غيبت میكنی. كسي كه غيبت نمیكند از كسی كه غيبت ميیكند بهتر است؛ پس يزيد از تو بهتر است! اينها در تاريخ ثبت شده! قصّه نمیسازم.
■●علیایّحال چگونه معاويه توانست به غرض خود برسد؟ ريشهی آن را شايد بايد جزئیتر دنبال كرد.
#ادامه_دارد...
■● #سیره_و_تاریخ
#امام_حسين_علیه_السلام
#محرم_۹۷●■
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●مصباحالهدی وسفینةُالنّجاة - بخش پنجم●■ ■●روی خودمان كار كنيم؛ عاشورا مكتبی است برای شدن! هیچ كس
■●مصباحالهدی وسفینةُالنّجاة - بخش ششم●■
■●اباعبدالله الحسين عليهالسّلام در دوران حكومت معاويه، در يك سفر حج و در توقّفی كه حجّاج در منا داشتند، علمای آن زمان و روشنفكران و اهل نظر را جمع كرده و سخنرانی عجيبی كردند.
■●هنوز معاويه زنده است؛ دوران حكومت معاويه است؛ امّا حضرت در يک سخنرانیِ داغ و حماسی بر آن علمای فاسد، آخوندهای وابسته به دستگاه كه در برابر فساد و ظلم حكومت بنیاميّه راه سكوت پيشه كرده و سر در آخور حقوق بگيری دولت فاسد اموی فرو برده بودند و رسالت عظيم دينی خود را در امر به معروف و نهی از منكر و دفاع از مرزهای دين و ارزشهای الهی ترک گفته بودند، تاختند و با لحنی حماسی به آنها پرخاش كردند.
■●حضرت همانجا اهداف نهضت خود را اعلام كردند. ماجرا اين نبود كه چهار تا كوفی به امام حسين عليهالسّلام نامه بنويسند و حضرت هم باور كنند كه آنها راست میگويند؛ واقعاً آمادهاند همهی جان و هستی خود را برای رهبری اباعبدالله عليهالسّلام در طبق اخلاص بگذارند؛ و به خاطر همين امام حسين عليهالسّلام راه افتادند؛ والّا قصدِ قيام و مبارزه با يزيد را نداشتند! چون بعضیها اين حرفها را میزنند، نمیدانم چطور چشمشان را بر واقعيتهای بزرگ و مستند تاريخی میبندند!
■●حضرت زمان حكومت معاويه اين سخنرانی را میكنند و همانجا اهداف نهضت خود را اعلام میکنند.
■«اَللّهُمَّ اِنَّکَ تَعْلَمُ اِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ»■
■●خدايا تو میدانی اين نهضتی كه در پيش داريم، تنافس در سلطان نيست؛ يعنی رقابت در به دست آوردن قدرت سياسی نيست؛ چنين نيست كه ما بنیهاشم و ائمه میخواهيم با بنیاميّه و معاويه در تصاحب حكومت رقابت كنيم.
■«وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ»■
■●و نه اینکه بخواهيم بر دارايی دنيوی خود بيفزاييم؛ به پست و مقام برسيم تا برج بسازيم؛ تا حسابهای بانكیمان را از ريال و دلار پر كنيم؛ زراندوزی و تكاثر كنيم. منِ حسين بن علی برای اينها نمیخواهم قيام كنم.
■«وَ لَكِنْ لِنُرِیَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ»■
■●بلكه میخواهيم آن علائم و شاخصهای دين را كه از جامعه رخت بربسته است، بازگردانيم. آن ارزشها و اصول را دوباره حاكم كنيم.
■«وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ»■
■●ای خدا در سرزمينهای تو فساد حاكم شده است؛ میخواهيم صلاح را حاكم كنيم. اين فسادی كه با عنوان حكومت اسلامی به رهبری معاویه بن ابیسفيان جامعه را فرا گرفته است؛ ضعفا پايمالند و اقويا هر روز ميدان به رويشان گشادهتر است؛ به نام حكومت اسلامی بی بند و باری و فساد بيداد میكند؛ به نام اميرالمؤمنين معاويه بن ابیسفيان!، هر روز محرومان غارتزدهتر و شكمِ ثروتمندان برآمدهتر میشود، اين فسادهای رايج، اين زدوبندها، اين رانتخواریها، اين سوءاستفادهها و غارتگریهای بیتالمال، اين هزار فاميلهايی كه حكومت را در قبضهی خود قرار دادند، همهی اينها به نام حكومت اسلامی اتّفاق میافتد. میخواهيم اين فسادها را ريشهكن كنيم.
■«وَ تُقَامَ اَلْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ»■
■●میخواهيم احكام و قوانين الهی، حدود الهی تعطيل شده را دوباره برپا كنيم....
#ادامه_دارد....
■●«استاد مهدی طیّب»
#مصباحالهدی_و_سفینهالنجاه●■
آیه 255 سوره بقره قسمت دوم
بخش چهارم
● اشكالى كه برخى در جمله (سنه و لا نوم ) كرده اند و پاسخ به آن اشكال
بعضى در جمله : ((سنه و لا نوم )) ايرادى كرده و گفته اند: اين خلاف ترتيب است ، و بلاغت اقتضا مى كرد كه بفرمايد: ((لا تاخذه نوم و لا سنة )) براى اينكه مقام آيه ، مقام ترقى دادن مطلب است ، و ترقى در جائى كه بخواهند چيزى را اثبات كنند اقتضا مى كند اول مرتبه ضعيف را ذكر كنند، بعد به مرتبه قوى ترقيش دهند، مثلا وقتى مى خواهند نيرومند بودن كسى را اثبات كنند، مى گويند او مى تواند ده من بار را بردارد، بلكه حتى بيست من هم بر مى دارد، و چون بخواهند سخاوت كسى را برسانند مى گويند فلانى قلم هاى صد تومانى بذل و بخشش دارد، بلكه قلمهاى هزار تومانى هم دارد،
و اما در جائى كه بخواهند چيزى را نفى كنند، بلاغت اقتضا مى كند اول مرتبه قوى آن چيز را بگويند، بعد مطلب را ترقى داده مرتبه ضعيف آن را ذكر كنند، مثل اينكه بگوئى فلانى آنقدر ناتوان است كه نمى تواند بيست من بار را بردارد، بلكه از برداشتن ده من هم عاجز است ، و يا بگويى فلانى هيچ وقت قلم هزار تومانى بذل و بخشش نداشته ، و حتى قلم صد تومانى هم ندارد، به همين جهت در آيه مورد بحث بايد فرموده باشد خدا را خواب نمى گيرد، و حتى چرت هم نمى گيرد.
جواب از اين اشكال اين است كه ترتيب نامبرده هميشه بر مدار اثبات و نفى دور نمى زند، براى اينكه بنا به گفته شما بايد صحيح باشد بگوئيم : حمل ده من بار فلانى را خسته مى كند،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 507
بلكه حمل بيست من هم ، و حال آنكه صحيح نيست ، آنچه صحيح است اين است كه ترقى بطور صحيح و مطابق بلاغت انجام شود، و ترقى صحيح در موارد مختلف اختلاف پيدا مى كند، و در آيه مورد بحث از آنجائى كه ضرر خواب و ناسازگارى آن با قيوميت آن بيشتر از چرت است ، مقتضاى بلاغت اين است كه اول تأثر چرت را نفى بكند، و سپس مطلب را ترقى داده تأثر خواب را كه قوی تر است نفی کند، تا معنا چنين شود: نه تنها چرت كه عامل ضعيفى است بر خدا مسلط نمى شود، و قيوميت او را از كار نمى اندازد، بلكه عامل قوى تر از آن هم كه خواب است بر او مسلط نمى گردد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●غلبه هیچ بر همه چیز!●■
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
■●از عجایب اینکه در جنگ انگلیس و عثمانی، قویترین دولت روی زمین ـ یعنی دولت عثمانی ـ مغلوب ضعیفترین دولتها یعنی انگلیس شد، با اینکه امثال آقا سید محمدکاظم یزدی و آقای شیخالشریعة اصفهانی و آقا میرزا محمدتقی شیرازی رحمهمالله که از معاریف علما بودند و نیز دیگر علما وارد جنگ شدند و بدین ترتیب علمای شیعه یداً واحدة (یکدست) از دولت عثمانی علیه انگلیس حمایت کردند و دولت اسلامی ـ هر چند سنی ـ را بر دولت کفر ترجیح دادند.
■●بااینهمه، انگلیس با رشوه و حیله و فریب و وعده و وعید به رؤسا و فرماندهان غالب شد و در حقیقت هیچ، بر همه چیز غلبه کرد! و سرانجام گفتند: «ظَفَرْنا عَلی أَعْظَمِ قُوةٍ عَسْکرِیةٍ فِی الْعالَمِ؛ بر بزرگترین نیروی نظامی جهان پیروز شدیم».
■●باز هم ما خوابیم و نفهمیدیم که چگونه از راه رشوه افرادی را خریداری نمودند و بر ما غلبه کردند!
■●در محضر بهجت، ج۲، ص۱۹۹●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●جناب سید مهدی بحرالعلوم در باب هشتم رساله ی سیر و سلوک خود که پیرامون مؤاخذه است، می فرمایند:
«از یکی از اکابر مأثور است که در مصلای خود تازیانه داشت و بعد از محاسبه نفس و ظهور خیانت، خود را با آن تأدیب می کرد.
■●و نیز نقل است که عارفی می گذشت و در راه عمارتی تازه دید پرسید چه وقت است که آن را ساخته اند؟ پس به ملاحظه این سؤال لغو سالی آب نیاشامید.
■●و نیز منقول است که شخصی در زمان حضرت عیسی علیه السلام در عذر خواهی اینکه روزی شکایت از گرما کرد چهل سال عبادت کرد».
■●خداوندا به راستی این عارفان و بزرگان دین ما چه همت بلند و والایی داشتند که به خاطر یک اشتباه کوچک حاضر بودند سالیانی خود را مؤاخذه کنند. تا از این طریق راه نفس را برای سرکشی ها و گردنکشی های بعدی سدّ کنند و مانع طغیان وی شوند.
■●ما چرا هنوز درگیر مسائل ابتدایی شریعت مطهره مان مانده ایم و از حد انجام واجبات و ترک محرمات تجاوز نکرده ایم! این سؤالی است که یکایک ما و شما باید از خودمان بنماییم.
■●رابطه علم و دین
استادصمدی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●مرحوم سید هاشم موسوی حداد (قدس سره)●■
■مردم خبر ندارند و چنان محبت دنیا چشم و گوششان را بسته که بر آن روز (عاشورا) تأسف میخورند و همچون زن فرزندمرده مینالند. مردم نمیدانند که همه آنها فوز و نجاح و معامله پربها و ابتیاع اشیاء نفیسه و جواهر قیمتی در برابر خَزَف بوده است. آن کشتن مرگ نبود، عین حیات بود. انقطاع و بریدگی عمر نبود، حیات سرمدی بود. شاعری وارد بر مردم حلب گفت:
●گــــفــــت آری لــــیـــک کـــودور یـــزید
●کی بد است آن غم، چه دیر اینجا رسید
●چـــشــم کـــوران آن خـســـارت را بدید
●گــــوش کرّان ایــــن حکــــایت را شنید
■●روح مجرد، طبع ششم، ص ۷۹
علامه محمد حسین طهرانی (ره)●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■● #اکثر_اهل_الجنة_البله●■
■●اکثر اهل جنت و بهشت انسانهای خوشباور و ساده هستند، چون زودتر به باور و یقین میرسند: «اکثر اهل الجنة البله».
■●بله به معنای احمق و نادان نیست، بلکه به معنای ساده و خوش باور است. بله یعنی «الفاعل للخیر الغافل عن الشر»: کسی که کار خیر انجام میدهد و از شر غافل است. آفت علم و زرنگی، شکاکیت و دیرباوری است.
■●آیا آن خوشباوری و سادگی که انسان را به بهشت برساند، بهتر از آن شکاکیت و ناباوری و زرنگی نیست که انسان را به جهنم ببرد؟
#حاج_میرزا_اسمعیل_دولابی
■●مصباح الهدی
استاد مهدی طیب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei