#حديث
▪️حضرت محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هنگامی که خدا را میخوانید یقین به اجابت داشته باشید و بدانید که خداوند دعای کسی که توجه قلبی در آن نداشته باشد اجابت نمیکند.
▪️اُدعُوا اللهَ وَ اَنتُم موقِنونَ بِالاِجابَةِ وَ اعلَموا أَنَّ اللهَ لایستَجیبُ دُعاءَ مَن قَلبُهُ لاهٍ.
◾️بحارالانوار، ج ٩٣، ص ٣١٣◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️شاید اهل بیت علیهم السّلام تاکنون هیچ یک از خواستههای دنیوی ما را برآورده نکرده باشند و اگر میبینی چیزی از آنها را هم دادهاند، قبل از درخواست ما تقدیر شده و مقدّر ما بوده است و ما خیال کردهایم که خواستهی ما برآورده شده است. این بدان خاطر است که آنها دلسوز ما هستند و میدانند که غالب خواستههای جاهلانهی ما به صلاح ما نیست. اصلاً همهی تلاش آنها این بوده است که دل ما را از دنیا بکنند و به سمت بهشت و آخرت توجّه دهند، آنوقت ما به زور دعا و توسّل میخواهیم در را بشکنیم و خود را به آتش جهنّم دنیا بیندازیم، لذا آنها نمیگذارند. در دعای مأثور آمده است: اَلحَمدُ ِللهِ الّّذی یَفعَلُ ما یَشاءُ وَ لا یَفعَلُ مَا یَشاءُ غَیرُهُ: سپاس خدایی را که هر چه خود میخواهد انجام میدهد و آنچه را دیگری میخواهد، انجام نمیدهد.
▪️دعا بکن، ولی اگر اجابت نشد، با خدا دعوا نکن و میانهات به هم نخورد. چون تو جاهلی و او خبیر و عالم است. خدا کاری را اشتباه نکرده است که با دعای تو به اشتباهش پی ببرد و آن را درست کند، بخل هم نورزیده است که با التماس تو دست از بخل بر دارد و آنچه را که مصلحت تو بود و در اثر بخل نداده بود، به تو بدهد.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#دعا
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اگر هر آنچه در زندگی ما اتفاق میافتد بهترین است، دعا برای چیست؟ آیا از خدا میخواهیم بهترین را ببرد و چیز بدی را جایگزین کند؟!◾️
#دعا_سه_ضلع_دارد:
▪️۱- دعا کننده
▪️۲- خدا
▪️۳- آنچه از خدا درخواست میکنیم
▪️دعا؛ تنها از خدا خواستن است.
▪️کسی تنها از خدا میخواهد، که یقین دارد غیرخدا کارهای نیست.
▪️دعا؛ خواستنِ با تمامِ وجود است.
▪️دعا؛ خواندن و گفتن و به زبان راندن نیست، خواستنِ با تمام وجود است.
▪️دعای افراد و خواستههای حقیقی آنها تابعی از سطح معرفت، درک و شناخت آنهاست.
#دعا
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️اوّل اجابت است و بعد دعا. دعایی که در عبد ظاهر میشود، از آثار اجابتی است که قبلاً شده است. هر که را دعا داده شد، قبلاً اجابت داده شده است. به وجود آمدن حالت دعا در عبد از آثار این است که خدا میخواهد آنچه را خواستش در عبد به وجود آمده است، به او بدهد.
▪️خداوند فرمود: اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذَا دَعانِ: اجابت میکنم دعوت (دعای) دعوتکننده (دعا کننده) را هنگامی که مرا دعوت میکند (میخواند). اینکه اُجیبُ را مقدّم بر دعوت (دعا کردن) ذکر فرمود، یعنی اوّل اجابت الهی است و بعداً دعوت (دعای) عبد. اصلاً به وجود آمدن خواست و دعوت عبد (دعا) از آثار اجابت الهی است. عمل صالح و عبادتی که موفّق به انجام آن شدی، از آثار قبول الهی است. قبول او مقدّم بر عمل توست. پس حالا که انجام دادی، مطمئن باش که او قبول کرده است و این خودت هستی که باید عمل خودت را قبول کنی.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#دعا
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️قسمت پنجم ▪️إِلٰهِى هَلْ يَرْجِعُ الْعَبْدُ الْآبِقُ إِلّا إِلىٰ مَوْلاهُ ؟ أَمْ هَلْ يُجِيرُهُ
☑️قسمت ششم
▪️إِلٰهِى بِقُدْرَتِكَ عَلَىَّ تُبْ عَلَىَّ، وَبِحِلْمِكَ عَنِّى اعْفُ عَنِّى، وَبِعِلْمِكَ بِى ارْفَقْ بِى . إِلٰهِى أَنْتَ الَّذِى فَتَحْتَ لِعِبادِكَ بَاباً إِلىٰ عَفْوِكَ سَمَّيْتَهُ التَّوْبَةَ، فَقُلْتَ: ﴿تُوبُوا إِلَى اللّٰهِ تَوْبَةً نَصُوحاً﴾؛ فَمَا عُذْرُ مَنْ أَغْفَلَ دُخُولَ الْبابِ بَعْدَ فَتْحِهِ ؟ إِلٰهِى إِنْ كانَ قَبُحَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ .
▪️خدایا با تواناییات بر من، توبهام را بپذیر و با بردباریات نسبت به من، از من بگذر و با آگاهیات از حال من، با من مدارا کن، معبودم، تویی که به روی بندگانت دری بهسوی بخششت گشودی و آن را توبه نامیدی و خود فرمودی: «ای مؤمنان! به پیشگاه خداوند توبه کنید، توبهای خالص!»؛ پس عذر کسی که از ورود به این در پس از گشوده شدنش غفلت ورزد چه میتواند باشد؟ معبودم، اگر نافرمانی و گناه از بندهات زشت است، پس گذشت از جانب تو زیباست،
#مناجات_التائبین
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم بخش چهارم ● انبياء و مبارزه با خودكامگان زمان چه كسى مى تواند من
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم
بخش پنجم
● حكومت و ولايت در آيات قرآن كريم
و در قرآن كريم آيات بسيارى است كه متعرض ملك (بضمه ميم ) يعنى ولايت و وجوب اطاعت والى و مسائلى ديگر مربوط به ولايت شده است ، و آياتى ديگر است كه ملك و ولايت را موهبت و نعمت شمرده ، مثلا مى فرمايد: ((و آتيناهم ملكا عظيما)) و يا مى فرمايد: ((و جعلكم ملوكا، و آتيكم ما لم يوت احدا من العالمين ))، و يا فرموده : ((و اللّه يوتى ملكه من يشاء)) و آياتى ديگر از اين قبيل .
چيزى كه هست قرآن مسأله سلطنت و حكومت را به شرطى كرامت خوانده كه با تقوا توام باشد، چون در بين تمامى امورى كه ممكن است از مزاياى حيات شمرده شود كرامت را منحصر در تقوا نموده : ((يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند اللّه اتقيكم )).
و چون حساب تقوا تنها به دست خدا است ، هيچ كسى نمى تواند با ملاك تقوا بر ديگران بزرگى بفروشد، به همين جهت پس هيچ فخرى براى احدى بر احدى نيست ، براى اينكه اگر كسى بخواهد به امور مادى و دنيوى بر ديگران فخر كند كه امور دنيوى فخر ندارد، و قدر و منزلت تنها از آن دين است ، و اگر بخواهد با امور اخروى فخر بفروشد كه آنهم به دست خداى سبحان است ، (و به قول آن شاعر:
كسى نمى داند در اين بحر عميق
سنگريره قرب دارد يا عقيق
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 232
پس ديگر چيزى كه انسان با آن فخر بفروشد باقى نمى ماند، و انسانى كه داراى نعمت ملك و سلطنت است از نظر يك مسلمان نه تنها افتخارى ندارد، بلكه بارش سنگين تر و زندگيش تلخ تر است ، بله اگر از عهده اين بار سنگين بر آيد و ملازم عدالت و تقوا باشد البته نزد پروردگارش اجرى عظيم تر از ديگران دارد، و خدا ثواب بيشترى به او مى دهد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سلطان محمود غلام سیاهی به نام ایاز داشت که خیلی شیفته و علاقمند به او بود. سلطان سالی یکبار مهمانی خاصّی برگزار میکرد که فقط مقامات عالی کشوری و لشگری حضور داشتند و در پایان مهمانی هم به هر یک اجازه میداد چیزی از سلطان بخواهند و همانجا دستور میداد خواسته اش را به او بدهند. یک سال که این مهمانی را برگزار کرد و در پایان، هر یک از مقامات چیزی از قبیل پول و طلا و جواهر و باغ و زمین مزروعی و گاهی اسب و گاو و گوسفند از سلطان خواستند؛ در آخر نوبت به ایاز رسید که کنار دست سلطان نشسته بود. همه چشم دوخته بودند که ایاز با توجّه به اینکه میداند سلطان تا چه حد به او علاقمند است، چه چیزی از او خواهد خواست.
▪️سلطان رو به ایاز کرد و گفت: خوب، تو بگو چه میخواهی؟
▪️ایاز سرش را پایین انداخت و بعد از لحظه ای دستش را روی شانه ی سلطان گذاشت، یعنی من خودت را میخواهم. همه تو را برای نعمتها و هدایایت میخواستند، ولی من خودِ تو را میخواهم.
▪️دوست اهل بیت علیهم السّلام، خدا و اولیائش را برای خودشان میخواهد، نه برای نعمتها و عطاهایشان.
▪️خدایا خودت را به ما نشان بده، بگذار قلب ما دچار شما شود و غیر شما از دل ما برود.
#مصباح_الهدی /صفحه ١١٧
◾️شرح و توضیح #مصباح_الهدی مبحث یازدهم: #محبت ۱۱,استادمهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حضرت يعقوب عليه السّلام پيامبر بزرگ الهی به فرزندان خويش فرمود:
فلا تَموتُنَّ الّا و انتم مُسلمُونَ ، جز درحالی كه مسلمان باشيد نميريد.
▪️پيامبر اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند:
مَن ماتَ و لَم يَعرِفْ امامَ زَمانهِ ماتَ مِيتةً جاهِليةً ... جاهِليةَ كُفرٍ و نفاقٍ و ضَلالٍ،
هركس بميرد درحالی كه امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ دوران جاهليّت و در كفر و نفاق و گمراهی از دنيا رفته است.
▪️از جمع اين آيه و حديث می توان دريافت برای مسلمان از دنيا رفتن راهی جز #كسب_معرفت به حضرت بقيّة الله ارواحنافداه وجود ندارد.
#جان_جهان صفحه ١٤
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امام صادق علیه السّلام به مداومت شیعیان بر خواندن #دعای_معرفت در دوران غیبت تاکید فرموده اند و توصیّه شده است شیعیان بعد از نمازهای واجب، خواندن آن را ترک نکنند. در این دعا معرفتی طلب میشود که بدون آن #هدایت امکانپذیر نیست.
▪️اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ
▪️اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ
▪️اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی.
▪️خداوندا!خودت را به من بشناسان که اگر خودت را به من نشناسانی پیامبرت را نخواهم شناخت.
▪️خداوندا! پیامبرت را به من بشناسان که اگر پیامبرت را به من نشناسانی حجّت تو را نخواهم شناخت.
▪️خداوندا! حجّت خود را به من بشناسان که اگر حجّت خود را به من نشناسانی در دین خود گمراه خواهم شد.
▪️از مضمون این دعا میتوان نتیجه گرفت شرط گمراه نشدن در دین شناخت #امام_زمان_ارواحنافداه است.
◾️پيشگفتار از كتاب #جان_جهان
استاد مهدی طيب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ای خدا پس تو ما را هم ياری فرما بر پيروی سنّتش و به شفاعتش نايل گردان
◾️خدايا و حضرتش را برای من شفيع مقبول الشفاعه قرار ده و طريق مستقيم هموار بسوی خود گردان
◾️و مرا پيرو آن بزرگوار ساز تا روزی كه تو را ملاقات می كنم كه روز قيامت است در آن روز از من خوشنود باشی و از گناهانم چشم پوشی
ِ◾️در حالی كه لطف و رحمتت را بر من حتم فرموده و مرا در منزل هميشگی بهشت ابد كه محلّ خوبان است منزل دهی.
@mohamad_hosein_tabatabaei