eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀صلوات عرشی جناب محی الدین ابن عربی بر حضرت زین العابدین و سید الساجدین، مولانا علی بن الحسین علیهماالسلام🍀 🍀صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی آدمِ أهْلِ البَیتِ ، المُنَزّهِ عن کَیْت و ما کَیت ، روحِ جَسَد الإمامةِ ، شَمسِ الشّهامة ، مَضمونِ کِتابِ الإبداعِ ، حَلٍّ تَعْمیَة الإختِراعِ ، سِرِّ اللهِ فی الوُجودِ ، إنسانِ عَیْنِ الشُّهودِ ، خازِنِ کُنُوزِ الغَیبِ ، مَطلَعِ نورِ الإیمانِ ، کاشِفِ مستورِ العِرفانِ ، الحُجَّةِ القاطِعَة ، و الدُّرَّةِ اللّامِعَة ، ثَمَرةِ شَجَرةِ طوبی القُدسیّة ، أزل الغَیبِ و أبدِ الشّهادةِ ، السِّر الکُّلِّ فی سِرِّ العبادة ، وتَدِ الأوتادِ و زَیْنِ العبادِ ، إمام العالمین و مَجمعِ البَحرَین ،زَیْن العابدینَ علیِّ بن الحسین علیهِ السلام. 🍀تحیات عالیات بر آن پاکیزه فطرتِ قدس٘ حقیقت باد که خود اهل بیت را اوست آدم ابوالبشر و دامن قدسش منزه است از هرگونه شر. روح جسد امامت است و آفتاب ملک شهامت، مضمون کتاب ابداع و حل معمای اختراع. طبقهٔ زجاجیهٔ دیدهٔ نشأت شهود است و سر الهی در عالم وجود، نگه‌دار کنوز غیب است و مطلع نور ایمان و کاشف رموز عرفان. برهان قاطع است و دُرِّ لامع؛ ثمرهٔ قدسیهٔ شجرهٔ طوبی است. ازل الآزال عوالم غیب و ابدالآباد عوالم شهادت و سرّ مستتر بندگی و عبادت، وتد الاوتاد و زین العباد، امام العالمین و مجمع البحرین، علی بن الحسین علیه السلام. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️خَلَقَ المَوتَ (جسم) وَ الحَیوةَ (روح) لِیبلُوَکُم اَیُّکُم اَحسَنُ عَمَلاً: خود شما کیستید که این دو را برای آزمایش شما آفرید؟ ▪️حیاتی که مقابلش موت است و علمی ‎که مقابلش جهل است و قدرتی که مقابلش ضعف است، شما نیستید. شما غنایی هستید که فقر در آن راه ندارد، علمی هستید که جهل در آن راه ندارد و قدرتی هستید که ضعف در آن راه ندارد. « عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی » ◾️مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️توی صندوقخانه‎ی جانت را رسیدگی کن، ببین چرا زیبایی و خوبی و نور را دوست داری؟ چرا ولو آدم خوبی هم نیستی، ولی آدم خوب را دوست داری؟ ▪️خداوند دوست ندارد بنده‎اش از بدی‎هایش بگوید، چون هر چه هست، مصنوع خود خداست و خدا او را خوب آفریده است. اگر خیلی خود را بد می‎دانی، آخرش به تو می‎گوید مال بد بیخ ریش صاحبش. همان‎طور که خداوند تو را پوشاند، تو هم خودت را بپوشان و از بدی‎هایت دم نزن. ▪️اگر شما دائم از گناهان و نفس خود و عقوبت‎های الهی گله و شکایت کنید و از حق‎تعالی اظهار خشنودی نکنید، هر کس شما را ببیند، می‎گوید این‌ها چه مولایی دارند که اصلاً امیدوار نیستند آنها را ببخشد و کار آنها را اصلاح کند. « عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی » ◾️مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️چقدر پيروان خوبی برای مكتب امام سجّاد عليه‌السّلام هستيم‼️ ▪️امام سجّاد علیه‌السّلام به پسرشان امام محمّدباقر علیه‌السّلام فرمودند: ▪️افْعَلِ‏ الْخَيْرَ اِلىٰ‏ كُلِّ‏ مَنْ‏ طَلَبَهُ‏ مِنْكَ‏: هر کس از تو طلب و درخواستی کرد، تو به او خوبی و عطا کن! هرکس از تو خیری خواست، آن را برای او انجام بده! فَاِنْ كانَ مِنْ اَهْلِهِ فَقَدْ اَصَبْتَ مَوْضِعَهُ: ▪️اگر او واقعاً اهل آن بود و مستحق بود، عطای تو در جایگاه مناسب خودش قرار گرفت و کار به جا انجام شد؛ یعنی اگر شخص نیازمندی بود که واقعاً راست می‌گفت و تو هم این خدمت را به او کردی و نیاز او را برآورده نمودی، عطای تو درست، به جا و مناسب انجام شد و از طرف دیگر ▪️وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ بِاَهْلٍ كُنْتَ اَنْتَ اَهْلَهُ: اگر شخصی که درخواست و ابراز نیازی می کند اهل نبود، اهلیّت نداشت و اصلاً دروغ می‌گفت؛ ولی اهلیّت تو سر جای خود بود، تو سزاوار عطا، بخشش و کار خیر کردن بودی و آنچه را که شایسته و زیبنده‌ی تو بود، انجام دادی. تو ضرر نکردی؛ حتّی اگر او خلاف می گفت، اهلیّت نداشت و سزاوار نبود، باز هم کار تو هدر نرفته است. ▪️وَ اِنْ شَتَمَكَ رَجُلٌ عَنْ يَمِينِكَ ثُمَّ تَحَوَّلَ اِلىٰ يَسارِكَ وَ اعْتَذَرَ اِلَيْكَ فَاقْبَلْ عُذْرَهُ: (۱) ▪️حضرت فرمودند: ای پسرم! اگر مردی سمت راست تو ایستاده بود، به تو دشنام داد و نسبت به تو هتّاکی کرد و آن شخص از سمت راست تو به سمت چپ تو آمد و از تو عذرخواهی کرد، عذر او را بپذیر و کینه ی او را به دل نگیر! حتّی اگر فاصله این‌قدر کم بود، نگو که من تو را می‌شناسم؛ یادم که نرفته است و هنوز در خاطرم است که تو با من چه کردی. نه؛ حتّی اگر هنگامی که سمت راستت بود، به تو هتّاکی کرد و سمت چپ تو آمد و از تو عذرخواهی کرد، عذرخواهی او را قبول کن و عذر او را بپذیر. ◾️در محضر استاد مهدی طیّب ۸۷/۱۱/۳◾️ ✔️۱. کلینی، کافی، ج ۸، ص ۱۵۳؛ حرّعاملی، وسائل الشّیعة، ج ۱۶، ص ۲۹۴ و ابن‌شعبه حرّانی، تحف‌العقول، ص ۲۸۲. . @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️نفس تا صاحبش جاهل است، اژدهاست. وقتی معرفت آمد، عصا می‎شود؛ مثل عصای حضرت موسی علیه السّلام. ▪️حواس پنجگانه و شهوت و غضب، هفت در جهنّم است و اگر عقل بر آنها حاکم شود، به اضافه‎ی عقل، هشت در بهشت می‎شوند. ▪️نفس، فجر کاذب است و امر عدمی‎ است و اصلاً شاید از نَفَس باشد، یعنی یک دم است. جمله‌ی نفس اژدرهاست او کی مرده است را هم خود نفس می‎گوید. امیدوارم به جایی برسی که بگویی این‎قدر با او بد هستم که اصلاً یادش نمی‎کنم. دَعِ البَاطِلَ حَتّی یَمحُو: باطل را واگذار تا محو و نابود شود. « عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی » ◾️مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️درد شمع از جای دیگر است◾️ ▪️شما می بینید ادبای ما درباره سخن گفتند.هر کسی درباره گل و پروانه و شمع سخن گفته! یکی گفته شمع می سوزد تابه دیگری نور بدهد، یکی گفته شمع محور پروانه است، این حرف ها را گفتند و گفتند و گفتند؛ امّا وقتی نوبت به این گونه افراد می رسد، می گوید: شمع دارد اشک می ریزد،امّا اشکش نه برای این است که دارد می سوزد؛ بلکه برای اینکه ازآن شیرینی فاصله گرفته است‌‌. چون از عسل موم می گیرند، این موم را از آن شهد جدا می کنند؛ بعد به صورت شمع درمی آورند، بعد می سوزاندند. می گفت: این برای فراق آن شهد است، این همان ترجمه می شود که: (صبرت علی حرّ نارک فکیف اصبر عن النّظر الی فراقک)*؛ این دیدکجا، آن دید کجا!! می گوید: مبادا خیال بکنیدگریه شمع برای آن است‌ که دارد می سوزد، این قابل تحمّل است؛ برای اینکه او رااز شیرینی جدا کردنددارد می نالد! این یک دید است!! ☑️اقبال الاعمال / صفحه ۷۰۸ ◾️کنگره بین المللی علمی و پژوهشی بزرگداشت مولی محسن فیض کاشانی قم ؛ مدرسه عالی دارالشفاء _ آبان ۱۳۷۸، ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️یکی از عارفان نام‌دار می‌گوید: ▪️در واقعه‌ای شخصی را در طواف دیدم که به من خبر داد از اجداد من بوده است و نامش را به من گفت. از زمان وفاتش پرسیدم در جوابم گفت چهل هزار سال پیش از این بوده. ▪️پس او را از مدت آدم پرسیدم به من گفت از کدام می‌پرسی از آدم نزدیک؟ گفت تصدیق کن که من یکی از پیامبرانم و برای عالم مدت نمی‌شناسم که آغاز زمان باشد و در آنجا بیاستم و سپس از آنجا شروع کنم. ▪️بدان‌که خدای سبحان همیشه خالق بوده است و همواره دنیا و آخرت خواهد بود. مدت برای مخلوق است نه در خلق و آفریدن؛ چه این‌که خلق با انفاس دم‌به‌دم پدید می‌آید. ◾️ (هزار و یک کلمه، ج۳، ص۱۰۳)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️⁉️امام سوتچی کیست.؟ چرا به عنوان قهرمان ملی ترکیه شناخته شد.؟ ▪️امام سوتچی، به ترکی (سوتچی امام)، امام جماعت مسجد چینارلی از مساجد شهر زلزله‌زده قهرمان ماراش یا (مرعش) ترکیه بود. مردم نام وی را به دلیل آنکه با فروش شیر گذران زندگی می‌کرد امام سوتچی (سوت: شیر، سوتچی به معنی فروشنده شیر) نهاده بودند. ▪️مجسمه ای در حیاط دانشگاه این شهر وجود دارد که داستان مهمی از تاریخ مبارزه با استعمار فرانسه را پس از سقوط عثمانی روایت می کند. ▪️در دوره زندگی امام سوتچی، شهر قهرمان ماراش در اشغال فرانسوی‌ها بود. همه زنان ترک در آن زمان چادر به سر داشتند. در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۱۹ سه زن برقع پوش ترک مورد حمله لفظی چند سرباز ارمنی و فرانسوی قرار می‌گیرند. ▪️سربازان خطاب به زنان ترک می‌گویند که «اینجا دیگر از آن ترکها نیست، در خاک فرانسه نمی‌توان با برقع و حجاب رفت‌وآمد کرد» و برقع زنان را پاره می‌کنند. سربازی دستش را دراز کرد تا نقاب را از چهره زنی بردارد. در نزدیکی این واقعه امام سوتچی که نظاره گر ماجرا بود نتوانست چنین جسارتی را تحمل کند لذا ژنرال فرانسوی و یک سرباز دیگر را به ضرب گلوله به قتل می رساند. ▪️اقدام امام سوتچی در دفاع از حریم عفاف و حجاب و ناموس کشورش تبدیل به انقلاب بزرگ برای مبارزه با نیروهای اشغالگر فرانسه در ایالت مرعش می شود که در نهایت منجر به اخراج فرانسوی ها و آزادسازی شهر قهرمان مرعش گردید. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امام کل است و ما هیچیم و بیچاره‌ایم، ما او را نمی‌بینیم، جزء نمی‌تواند کل را ببیند. ▪️اگر از یک سلول بپرسیم که آیا مثلا فلان آقا را می‌شناسی؟ می‌گوید نه، او را نمی‌شناسم اما همین اندازه می‌دانم که همه چیز من وابسته به اوست، من در متن وجودی او هستم. اگر او نباشد من نیستم و وجود او لطف است بر من... ▪️حق متعال در قرآن فرمود: «وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ» (قمر، ۵۰). امر ما واحد است؛ یک حقیقت است و دو تا نیست. امر کیست؟ صاحب الأمر کیست؟! فقط امام... امامت نیز دو بر نمی‌دارد... در هر زمانی فقط یک نفر امام است و او یگانه قطب است. ▪️حضرت بقیة الله الاعظم خطاب به علی بن مهزیار فرمودند: «نَحنُ أمرُ الله وَ جُنُودِه»؛ امام به تنهایی کل لشکر خدا است... «وَلِلهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (فتح، ۷) کل عالم وجود لشکر خدایند و این لشکر خدا در یک حقیقت به نام صاحب الأمر جمع شده است... ▪️امام تک و تنهایی است که همه است! بُوَد مرد تمامی آنکه از تن‌ها نشد تنها به تنهایی بُوَد تن‌ها و با تن‌ها بود تنها... سال ۱۳۹۴
▪️امام، یگانه انسانِ کامل عالم است و دیگران همگی أَشْبَاهَ الرِّجَال و لَا رِجَال هستند. ▪️یک نیم نگاه و فقط یک گوشه‌ی چشم امام، «زهیر بن قین»ها و «حر»ها و... می‌سازد؛ همان نگاهی که در مناجات شعبانیه می‌خوانیم که «انْظُرْ إِلَيَّ نَظَرَ مَنْ نَادَيْتَهُ فَأَجَابَكَ»، یک نگاه... ▪️طلب ظهور و فرج یعنی رسیدن به این نگاه امام، چه به محضر جسم مبارک امام مشرف شویم چه نشویم... ▪️امام مظهر لطافت مطلق حق است... سال ۱۳۹۴
‍ ☑️امام زمان علیه السّلام شبیه علیّ اکبر امام حسین علیهما السّلام هستند. ▪️١- رفع الحسين سبابته نحو السماء و قال اللَّهُمَّ اشْهَدْ عَلَى هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَى وَجْهِهِ»: ▪️هنگام به میدان رفتن علیّ اکبر، امام حسین علیه السّلام انگشت سبّابه خود را به سوی آسمان گرفتند و فرمودند: خدایا شاهد باش که پسری برای مبارزه به سوی آنها می رود که شبیه ترین مردم به رسول تو است در خلقت و اخلاق و سخن گفتن. هرگاه مشتاق پیامبرت می شدیم، به چهره او نگاه می کردیم. ◾️«بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏٤٥، ص: ٤٢»◾️ ▪️٢.نظر أمير المؤمنين عليه السّلام الى ابنه الحسين عليه السّلام فقال: «إنَّ إِبْنیِ هذَا سَیّدٌ، کما سَمَّاهُ رَسُولُ اللّهِ صلّی الله علیه وآله وسلم سَیِّداً، وَ سَیَخْرِجُ اللَّهُ مِنْ صُلْبِهِ رَجُلاً بِاسْمِ نَبِیِّکمْ، یُشْبِهُهُ فِی الخَلْقِ وَالخُلُقِ. یَخرُجُ حِينَ غَفلَةٍ مِنَ النّاسِ وَ إماتَةٍ مِنَ الحَقِّ وَ اِظهارٍ مِنَ الجَورِ.»: ▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام به پسرش حسین علیه السّلام نگریست؛ سپس فرمود: همانا این پسرم همانگونه که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم او را آقا و سرور نامیدند، سرور و آقاست و بزودی از نسل او مردی همنام با پیامبرتان (حضرت مهدی علیه السّلام) قیام می کند که در خلقت و اخلاق شبیه پیامبراکرم است. او در زمان غفلت مردمان و میرانده شدن حق و غلبه ستم قیام می کند.) ◾️«إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏۵، ص۱۲۴»◾️ ▪️پس حضرت مهدی و حضرت علیّ اکبر علیهما السّلام هر دو شبیه پیامبر و همانند یکدیگرند. ☑️استاد مهدي طيب @mohamad_hosein_tabatabaei
لب‌ها معطر است سلامٌ علی الحسین عالم معطر است سلامٌ علی الحسین... @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امیرمؤمنان علی علیه السلام : ▪️ «من آدم اول و نوح اول و آیه جبار و حقیقت اسرار هستم. من صاحب صور و همان نوری هستم که موسی از او هدایت یافت. من همراه نوح و نجات دهنده او و همراه ایوب که مورد امتحان قرار گرفت و شفادهنده او هستم و من قلم اعلى و لوح محفوظ هستم ، من دوست جبرائیل و برگزیده اسرافیل هستم.» ✔️ر.ک خطبه صعصه ◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️امیرمؤمنان علی علیه السلام : ▪️ «من آدم اول و نوح اول و آیه جبار و حقیقت اسرار هستم. من صاحب صور
یا رب بحق ناد علیاً سینجلی یا رب بحق نجف مرتضی علی افتادگان وادی غم را بگیر دست یا مصطفی محمد و یا مرتضی علی
🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 میلاد مسعود ولی الله الاعظم، حضرت شاهزاده علی بن الحسین الاکبر علیهما‌السلام مبارک و فرخنده باد @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امام از هركس تمجيد نمايد، به لحاظ كمالات و معنويتى است كه در اوست، و اگر غير از اين باشد، با مقام عصمت امام سازگار نيست... ▪️بنابراين مقام و بزرگى اشخاص را مى‏‌توان در نحوه رفتار و سخنان معصوم با آن‏ها تشخيص داد... ▪️كلام حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) نسبت به على اکبر (علیه السلام) كه مى‌‏فرمايد: «أَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ» سخن كمى نيست. ▪️مگر نه اين است كه خداوند درباره رسول الله (صلی الله علیه واله) فرمود: «إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏» (قلم: ۴) و آيا خُلق عظيم غير از اتّصاف به صفات الهى، چيز ديگرى است؟! ◾️ (فروغ شهادت)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خلع و لبس در سیر و سلوک◾️ ▪️خلع به معنی «جدا شدن» یا «جدا کردن» و لبس به معنی «پوشیدن» است. در اصطلاح اهل طریقت و معرفت، آن است که سالک از مرتبه ای از مراتب وجود خود جدا شود و به لباس و مرتبه ای بالاتر ملبس گردد، و برای کاملان برعکس آن نیز واقع می شود. ▪️در جریان سلوک یکی از مهم ترین نشانه های پیشرفت و ترقی سالک مراحل خلع و لبس به شمار می آید. از امیرالمؤمنین (علیه السلام) منقول است که در یک شب در هفتاد مکان وعده داشتند و در همه جا بودند و حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرمود: علی (علیه السلام) آن شب نزد من بود و جبرئیل نازل شد و گفت حق تعالی می فرماید: علی آن شب نزد ما بود. ◾️پاورقی و متن منهاج انوار المعرفة فی شرح مصباح الشریعه میرزا ابوالقاسم راز شیرازی ، صفحه ۸۸-۸۹◾️ ◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️از زبان عارفان به نظم و نثر بسیار نکوهش عقل و منطق شنیده می شود مثلاً سعدی گوید: دگر ز عقل حکایت به عاشقان منویس که حکم عقل به دیوان عشق ممضی نیست : پای استدلالیان چوبین بود پای چوبین سخت بی تمکین بود ▪️در پاسخ باید گفت که نظر عمده اینان دعوت اهل منطق به عرفان عملی است که همین نکوهش را به کسانی که فقط به عرفان نظری اکتفا کرده اند دارند و البته دارایی غیر از دانایی است و دارایی خیلی هنر است. از دارایی تعبیر به عشق و ذوق میکنند. عبارت پردازی و سجع و قافیه سازی صنعت است و ذوق و شهود، مایه عزت و سبب سعادت است لذا حافظ گوید: حدیث عشق ز حافظ شنو نه از واعظ اگر چه صنعت بسیار در عبارت کرد ▪️در کتب اخلاق در مذمت واعظان و عالمانی که صنعت و کسوت خود را تور شکار دنیا و کشکول گدایی خود قرار داده اند بسیار سخن گفته اند و بلکه آیات و روایات در این موضوع بسیار. مَثَلُ الذين حمّلُوا التَّوراة ثمَّ لم يحملوها كمَثَلِ الحمار يحمل أسفارا. علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی نه محقق بود نه دانشمند چارپایی بر او کتابی چند آن تهی مغز را چه علم و خبر   که بر او هیزم است یا دفتر ▪️قیصری عرفان نظری را نیز خبر می داند ، نه عیان و حق با اوست. پس مذمت این فريق، علم منطق و اهل نظر و عرفان نظری را نه چنان است که دیگران می پندارند، بلکه دعوت آنهاست به مراتب عالی تر که عیان و ذوق و وجدان و شهود است یعنی دعوت به عرفان عملی که شعبه اهم اخلاق و مهم ترین همّ انسان است؛ زیرا که حقیقت سلوک عرفانی تخلق به اخلاق رحمانی و تأدب به آداب قرآنی است. از آن علوم عاری تعبیر به علم رسمی می کنند و از این به علم عاشقی. علم رسمی سر بسر قیل است و قال نه از آن کیفیتی حاصل نه حال علم نبود غير علم عاشقی ما بقی تلبیس ابلیس شقی چند از این فقه و کلام بی اصول مغز را خالی کن ای بوالفضول صرف شد عمرت به بحث نحو و صرف از فصول عشق ناخوانـدی تـو حـرف ▪️و مراد از عقل نظری مذموم عند العرفاء همان كسب معارف و استنتاج علوم از اشکال منطقی است؛ نه اینکه مراد آنها نکوهش عقل به نحو اطلاق باشد که هیچ عاقلی بدان تفوه نمی کند این عقل مذموم در مقابل قلب به اصطلاح عارف است که محمود اوست. چه اینکه عقل نظری را قید و عقال میداند و قلب را که در تحول و تقلب است ، محل قابل انواع تجلیات. ▪️لذا در الهی نامه گفته آمد : الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید. ◾️مآثر آثار/جلد اول_ص۲۲۹ ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘زندگینامه حضرت علی اکبر علیه‌السلام☘ ☘حضرتِ  علی بن الحسین (علی اکبر ) فرزند بزرگ امام حسین علیه السلام در ۱۱ شعبان سال ۳۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. ☘مادر بزرگوار وی؛ بانو لیلا ؛ دختر ابی مره است. ☘حضرت علی اکبر شبیه ترین مردم به پیامبر (صلی الله علیه واله) در خلقت و اخلاق و گفتار بود. ☘بانو لیلا برای امام حسین پسری آورد ☘رشید، ☘دلیر ☘زیبا، ☘شبیه ترین کس به رسول خدا ، ☘رویش روی رسول خدا، ☘و گفتگویش گفتگوی رسول خدا بود. ☘هر کسی که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا می نگریست، ☘تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرمود: "هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم"؛  ☘شجاعت، دلاوری، بصیرت دینی و سیاسی او، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرد. ☘در کربلا حدود ۲۵ سال داشت. ☘اولین شهید عاشورا از بنی هاشم بود. ☘مدفن او پایین پای اباعبد الله الحسین قرار دارد و به این خاطر ضریح امام شش گوشه است.        🍀الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج. @mohamad_hosein_tabatabaei
✔️نقل است که: ▪️با هجوم موشها به شهر همدان، که موجب شیوع بیماری طاعون در این شهر شده بود، پزشک حاذق "ابو علی سینا" به مردم دستور داد برای مقابله با موشها از مار استفاده کنند! و بعدها نیز به پاس اینکار در سر راه مارها جام شرابی از انگور سیاه گذاشتند تا از آن بنوشند، زیرا زهر مارها را بیشتر و خطرناک‌تر میکرد! ▪️از آن پس مار نماد بهداشت و نماد داروخانه‌های جهان شد، لذا برخی داشتن و نگهداری مار را نشانه سلامت می‌دانستند! و به افرادی که زیاد دچار امراض می‌شدند، "بی مار" می‌گفتند! ▪️کلمه‌ای که تا به امروز نیز پابرجاست، و به همین عنوان استفاده میشود...
☑️غیبتی دارد که روزهایش بسیار می‌شود..... ▪️امام جواد عليه السّلام می‌فرمایند: إِنَّ الْإِمٰامَ بَعْدِی ابْنِی عَلِیٌّ أَمْرُهُ أَمْرِی وَ قَوْلُهُ قَوْلِی وَ طٰاعَتُهُ طٰاعَتِی وَ الْإِمٰامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الْحَسَنُ أَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طٰاعَتُهُ طٰاعَةُ أَبِيهِ؛ ثُمَّ سَكَتَ. فَقُلْتُ: يا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ فَمَنِ الْإِمٰامُ بَعْدَ الْحَسَنِ؟ فَبَكىٰ بُكٰاءً شَدِيداً؛ ثُمَّ قٰالَ: إِنَّ مِنْ بَعْدِ الْحَسَنِ ابْنَهُ الْقٰائِمَ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرَ. فَقُلْتُ لَهُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ لِمَ سُمِّيَ الْقٰائِمَ؟ قٰالَ: ِلأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ ارْتِدادِ أَكْثَرِ الْقٰائِلِينَ بِإِمٰامَتِهِ. فَقُلْتُ لَهُ: وَ لِمَ سُمِّیَ الْمُنْتَظَرَ؟ قٰالَ: لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيّامُهٰا وَ يَطُولُ أَمَدُها؛ فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتٰابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ الْجٰاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقّٰاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُونَ: ▪️امام بعد از من پسرم علی است. فرمان او فرمان من و سخن او سخن من و اطاعت از او اطاعت از من است. امام بعد از او پسرش حسن است. فرمان او فرمان پدرش و سخن او سخن پدرش و اطاعت از او اطاعت از پدرش است. سپس حضرت سکوت کردند. من عرض کردم: ای فرزند رسول‌خدا! امام بعد از حسن کیست؟ حضرت به‌شدّت گریستند؛ سپس فرمودند: پس از حسن پسرش به‌حق و منتظَر است. به حضرتش عرض کردم: ای فرزند پیامبرخدا! به چه سبب قائم نامیده شده است؟ فرمودند: به این علّت که پس از مردن یادش و از دین خارج شدن اکثر کسانی که به امامتش قائلند، قیام می‌کند. به حضرتش عرض کردم: چرا نامیده شده است؟ فرمودند: چون غیبتی دارد که روزهایش بسیار می‌شود و زمانش به‌درازا می‌کشد؛ پس خالصان قیامش را انتظار می‌کشند و مردّدان منکر او می‌شوند و معاندان یاد او را به استهزاء می‌گیرند و در آن دوران کسانی که برای قیامش وقت تعیین می‌کنند، دروغ می‌گویند و شتابزدگان هلاک می‌شوند و اهل تسلیم نجات می‌یابند. ◾️صدوق، كمال الدين و تمام النّعمة، ج ٢، ص ٣٧۸ ص۱۴۹ و ۱۵۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei