eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 آجرک الله یا بقیة الله... ▪️شهادت جانگداز یگانه بانوی دو عالم، ام الأئمه، حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها را به محضر حضرت حجة ابن الحسن ارواحنا فداه، و یکایک شیعیان و محبان آل الله تسلیت عرض می‌کنیم. 🏴🏴🏴 ▪️صَلَواتُ اللهِ و مَلائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و‌ سَمائِهِ‌ علَی الجوهَرةِ القُدسیَّة في تعیُّنِ الإنسیّة، صُورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالَمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقَةِ النَّبویّةِ، مَطلَع الأنوارِ العَلویّةِ، عَینِ عُیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عَن النّار، ثَمَرة شَجَرة الیَقین، سَیِّدَة نِساء العالَمین، المَعرُوفَة بالقَدْر، المَجهُولةِ بِالْقَبرِ، قُرّةِ عَین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البَتول، مَحبُوبة ذات الغِیبیة، سِرِّ الحَقیقَة المُحمدیة، روح الوِلایَة المُرتَضویة، اُسوة الخلافة المَهدویة، اُمّ الأئمة الهاشمیة، بَقيّة النُبُوة، شَمسُ الرِّسالَة، مَعدن العِصمَة وَ الحِکمَة، شَفیعة کُبری یَوم‌ القِیامة، فاطِمة بِنت رَسُول الله صلواة الله علیها 🏴🏴🏴@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 🏴 ۱ «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» 🏴 اسوه ی حسنه‌ای که در باطن و حقیقت رسول الله مستکن و مستقر است، حقیقت عصمت کبرای فاطمی می‌باشد. حقائق، اسوه ی رقائق‌اند و مقام احدی فاطمی دارای رتبه ی امومت و مرجعیت اولی بوده و حجت بر حجج الهیه است. بدین وجه حضرت رسول ختمی صلی الله علیه و آله، آن ناموس و محبوبه ی ذات اقدس غیب الغیوبی را امّ ابیها خطاب فرمود؛ «سَلَلْتَ مِنْها اَنْوارَ الْاَئِمَّةِ» ؛ حقیقت ولایت ائمه ی اطهار، تجلّی نور سیاه ذات، اعنی نور فاطمی می‌باشد که این حجج تامّه ی الهی و دلایل اراده ی ذات ربوبی در متن جان او مندرج‌اند و او اصل و معدن آنها می‌باشد. با اشاره به این جایگاه، حضرت صاحب الأمر روحی فداه فرموده است: «إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ» و چون آن صدیقه ی طاهره، امّ الکتاب وجود و صاحب مقام محمود و تنها امّ ابیهای عالم وجود است، مرجع حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله در قبض و بسط و مصائب و شدائد بوده است. 🏴 در واقعه‌ی حدیث شریف کساء، چون بر حضرت رسول ضُعف غلبه کرد به حضرت فاطمه سلام الله علیها پناهنده شد و شاید ضُعف مقام تدلّی و فقر محض باشد و آن سرّ امامت است که هر زمان این تدلّی و ضعف و فقر در نهایت غلبه ممکنه بر ائمه علیهم السلام غالب می‌شد، می‌یافتند که به سرّ امامت نائل گشته‌اند. افتقار ممکن، مفتاح جود واجب است و چون فقر امام اتمّ فقر ممکن و نهایت بی منتهای آن است، سبب جود اتمّ واجب می‌شود و بساط کثرات گسترانیده می‌شود. حاصل این ضُعف و فقر، ظهور ولایت مطلقه با جمیع شئونش تحت قبای احدی فاطمی است لذا حضرت رسول با توجه به این مقام و حصول فقر محض که فخر ممکن است، به کهف و لواء عصمت ذات فاطمی وارد شد و چون در این عبای عزّت پوشیده شد، بدر امامت در سیمای شان به تمامه و کماله تلألؤ نمود که فاطمه امام آفرین است پس حضرت سیده عالمیان و آدمیان فرمود: «اُعیذُک بِاللهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ» 🏴 الله، اسم جامعی است که تحت او همه‌ی اسمای حسنای الهی مستجمع است لذا حضرت فاطمه که مظهر احدیت الجمع است، جناب ختمی مرتبت را از این فقر محض به پناه اسم جامع که تجلّی اسماء و تعین ذات و موطن تقدیر و هدایت الهی است رساند... ، ص ۱۵۴
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴 #شرحی_بر_حدیث_کساء 🏴 ۱ #اسرار_فاطمی «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»
🏴 🏴 ۲ 🏴 فرات کوفی ذیل آیه ی «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» در تفسیرش از محمد بن القاسم بن عبید معنعنا و او از امام صادق علیه السلام حدیث کرده است که انّه قال: «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ، اَللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ اَلْقَدْرُ اَللهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ... » 🏴 ضُعف، ناشی از این فقر محض است که در این حال که مقام تفرید و تجرید مطلق است، از حضرت ختمی مرتبت به حکم «أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها» و تجلّی ذات غیبی بر ذات احدی محمدی صلی الله علیه و آله خلعت هستی و توابع آن خلع گردیده و او عین فقر شده است. «وَ إذَا تَمَّ الفَقْرُ فَهُوَ اللهُ» نهایت فقر غنی است زیرا که «الشَّيْءُ إِذَا جَاوَزَ حَدَّهُ انْعَكَسَ ضِدَّهُ». فرد باشی چو جفت گردی تو همه باشی چو هیچ گردی تو 🏴 و این سخن، سرّ «وَ وَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ» است. یعنی چون تو را محتاج محض یافتیم و بلکه عدم صرف شدی و احتیاجت نیز برخاست و در وجودت از خودت هیچ نماند و همه الله شد، پس غنی شدی که حق سبحانه غنای محض است و در هیچ چیز به هیچ چیز محتاج نیست. 🏴 و چون حضرت رسول در این مقام بحت بر حضرت فاطمه وارد شد و سلام داد، آن حوراء انسیه و جوهر قدسیه در جواب، فقط «علیک السلام» گفت، بدون بیان کنیه و القاب رسول! اعنی در ادب تامّ و اتمّ حفظ مراتب فرمود که آنجا القاب و اسماء را راه نیست و جواب سلام بر اساس وجوب تشریعی و حضور در رتبه ی ظاهری داده شد ورنه آنجا سلام نیز راه ندارد. اما چون حضرت رسول داخل در کساء یمانی شد، حضرت فاطمه کبری سلام الله علیها به پدر سلام با لقب آن جناب داد: «اَلسَّلامُ عَلَیكَ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللهِ». 🏴 پس بدان که پناهگاه و حرم امن و حصن حصین معصومین در وقایع و احوالات گوناگون، کهف فاطمی است که هر شیئی در پناه اصل خود است. بدین امومت و اصالت اهل بیت علیهم السلام که متجلی در خمسه ی طیبه هستند، در پوشش کساء یمانی اویند؛ «فَاَتَیْتُهُ بِالْکِساءِ الْیَمانى فَغَطَّیْتُهُ بِهِ». امنیت فرزند وقتی است که در کنف حمایت مادرش باشد لذا محمد و آله تحت لواء امّ ابیها و من دونهم تحت لواء محمد و آله صلوات الله علیهم... ، ص ۱۵۴
▪️در کتب و رسائل ارباب سیر و سلوک مثل تحفة الملوک سید بحرالعلوم و غیرها، احوالی از خودشان در اثناء سیر و سلوک خبر می دهند، مثلا در همین تحفه فرماید: ▪️"از جمله آثار، به صدا درآمدن قلب است و در مبادی، آوازی مانند آواز کبوتر و قمری از او ظاهر شود و...". و هم‌چنین دیگران حکایاتی از خود دارند. ▪️غرضم این است که آگاهی بدین گونه احوال، رهزنت نشود که باید به همان کیفیت برای تو هم پیش آید. چه اینکه برای هر شخص به وفقِ اقتضای استعداد و ترکیب ِمزاج و قابلیت او در اثنای سیر و سلوک، وارداتی روی می‌آورد. ▪️همان‌طور که چهره‌ها و لهجه‌ها مختلفند، استعدادها نیز مختلفند و مطابق اختلاف استعداد، واردات قلبی نیز گوناگون‌اند. (هزار و یک نکته، نکته ۸۸۰) @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شاید اگر آدمی‌زاد نمی‌شکست، هرگز نمی‌دانست تنها خدا او را حتی با تکه‌های شکسته‌اش، دوست دارد و در آغوش می‌فشارد... ▪️و شاید به‌همین دلیل بزرگان گفته‌اند: "شکست، مقدمه پیروزی است".
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴 #شرحی_بر_حدیث_کساء 🏴 ۲ #اسرار_فاطمی 🏴 فرات کوفی ذیل آیه ی «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ ال
🏴 ۳🏴 🏴 یمن مشرق روائح و روحانیات است و آن حضرت احدیت الجمع است که مبدأ ظهور و منشأ روائح وجود می‌باشد؛ «إِنِّي لَأَجِدُ نَفَسَ اَلرَّحْمَنِ مِنْ قِبَلِ اَلْيَمَنِ». نفس رحمانی ولایت کلیه ی محمدیه و علویه است که ظهور و تجلی حضرت نقطه ی احدی یمانی می‌باشد. بدین نفس، بساط وجود گسترانیده می‌شود و چون یمن امّ نفس رحمانی است، حضرت رسول رایحه ی طیبه ی وجود را از اصل و امّ آن استشمام فرمود. به همین وزان چون حضرت فاطمه صاحب مقام امومت ائمه و ام ابیها است، حضرت علیّ وصیّ و دو راکب رسالت و مصباح هدایت امام حسن مجتبی و سیدالشهداء علیهم السلام رایحه ی رسول را که رایحه ی وجود است در نزد مادرشان استشمام فرمودند: «اِنّی اَشَمُّ عِنْدَكِ رائِحَةً طَیِّبَةً کَاَنَّها رائِحَةُ جَدّی رَسُولِ‏اللهِ» 🏴اصل و معدن وجود، صاحب کساء یمانی است که تحت آن جمیع عوالم وجودی جمعند و جامع آنها حقیقت فاطمی است که ربط بین حادث و قدیم و سبب اتصال ارض و سماء می‌باشد. و بدین کساء یمانی، ربوبیت در جمیع هستی شرح یافته و به سریان نفس این نفس رحمانی، هستی تدبیر و تربیت می‌شود؛ «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا داعِيَ اللّٰهِ وَ رَبَّانِيَّ آياتِهِ» 🏴 و چون علت در مرتبه ی معلول تنزلاً حضور تام دارد، اعنی معلول تنزل علت است و معطی شیء فاقد آن نیست، و بین ام الکتاب قرآنی با سطور و کلمات و حروف فرقانی بینونت عزلی نیست، خود حضرت ام الائمه سلام الله علیها نیز معهم تحت الکساء است. «وَ هُوَ ٱلَّذِي فِي ٱلسَّمَآءِ إِلَٰهٌ وَفِي ٱلۡأَرۡضِ إِلَٰهٌ» ؛ «الدَّانِی فِی عُلُوِّهِ، وَ الْعَالِی فِی دُنُوِّهِ» و دریاب! کمال آل عبا به حجت آنها می‌باشد و تا آن جناب داخل در تحت قبای عزت ذات نمی‌شد، آن جمع کامل نمی‌شد که فاطمه صورت ولایت است، و ولایت صورت دین و عالَم! 🏴 «فَدَخَلْتُ تَحْتَ الْکساء، فَلَمَّا اکتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکساءِ...» ؛ فای فلمّا، فای نتیجه است. پس کمال ائمه به فاطمه می‌باشد و ائمه ی اطهار به فاطمه، اهل بیت و خواص و لحم و دم رسول الله اند و از این رو پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام فرمود: «اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ وَ سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ» ، ص ۱۵۴
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴 #شرحی_بر_حدیث_کساء ۳🏴 #اسرار_فاطمی 🏴 یمن مشرق روائح و روحانیات است و آن حضرت احدیت الجمع است ک
🏴 ۴🏴 🏴 ولایت، باطن رسالت است لذا حضرت رسول دربان حریم آل عباست؛ یعنی اتصال به ولایت ممکن نیست مگر به شریعت محمدی صلی الله علیه و آله. «إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ» که ولایت هم محبی است و هم محبوبی. از این رو به حیث رسالت رسول اذن دخول بدین کاخ عزت ذات را او صادر می‌کند و چون نفس انسانی را حدّ یقف نیست و او ذاتاً و صفاتاً و فعلاً به ذات و صفات و فعل خداست، جبرئیل امین وحی و عقل محض از معرفت به حقائق تحت الکساء عاجز است و جز خدا و خود آن ذوات، احدی بر شناخت کنه‌شان قادر نیست؛ «يَا عَلِيُّ مَا عَرَفَ اَللهَ إِلاَّ أَنَا وَ أَنْتَ، وَ مَا عَرَفَنِي إِلاَّ اَللهَ وَ أَنْتَ، وَ مَا عَرَفَكَ إِلاَّ اَللهُ وَ أَنَا» . لذا جبرئیل کوس «وَمَنْ تَحْتَ الْکِساءِ» زد و تنزل به سبب خدمت و طاعت فرمود، که عقل شرافتش را از معیت با انسان کامل اخذ کرده است و این معیّت «لَنْ يَفْتَرِقَا» می‌باشد. و به او، معرفت که علت عشق و طهارت و بندگی است، حاصل می‌شود. «أَنَا الَّذِي خَدَمَنِي جَبْرَائِيلُ وَمِيكَائِيلُ؛ أَنَا الَّذِي خَصَّ اللهَ جَبْرَائِيلَ وَمِيكَائِيلَ بِالطَّاعَةِ لِي» 🏴 «فَدَخَلَ جِبْرائیلُ مَعَنٰا تَحْتَ الْکِساءِ» ؛ به این معیت، عقل شرافت یافت تا حق اتصال به او را سبب طهارت از رجائس قرار دهد. «وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ» 🏴 عقل، فعلیت محضه و پاکی صرف و عشق ناب است. چون همواره همراه طیبه ی خمسه است و صبغه ی آنها را گرفته است که آن ذوات به اراده ی ذات غیبی از جمیع رجائس منزّه و مبرّا هستند و بلکه خالق طهارت‌اند و أبدالآزال و أزل الآباد «لَم تُنَجِّسكَ الجٰاهِلِيَّةُ بِأنجاسِهٰا» 🏴 «إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» ؛ و بدان که عصمت ائمه ی اطهار علیه السلام ظهور عصمت کبرای فاطمی است که او عصمت الله الکبری و اسم مستقر در ذات غیب الغیوبی است که از بساطت و عصمتش هرگز خارج نشده لذا مجهول القدر و القبر می‌باشد. 🏴 «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی خَلَقْتَهُ مِنْ کُلِّکَ فَاسْتَقَرَّ فِیکَ فَلَا یَخْرُجُ مِنْکَ إِلَی شَیْ‌ءٍ أَبَداً» 🏴 فَقالَ عَلِیٌّ اِذاً وَاللهِ فُزْنا وَ سُعِدْنا، وَ کَذلِکَ شیعَتُنا فازُوا وَ سُعِدُوا فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ... ، ص ۱۵۴
▪️در هر جا که ظلم کمتر است، برکات به آنجا روی می‎آورند. ▪️آه یک مظلوم در همه‎ چیز اثر می‎گذارد و هر کس به اندازه‎ی ایمان خود پایش به سنگ می‎خورد؛ چون مظلوم مورد توجّه خداست، ولو کافر باشد. لذا باید متصدّیان مواظب باشند که کسی بی‌‎گناه و مظلوم در زندان‎ها نباشد. ▪️خدا نکند در یک مملکت به یک نفر ظلم شود، چون همه‎ی افراد آن مملکت صدمه و خسارت می‎بینند. خدا حامی ‎مظلوم است. خدا نکند آدم نسبت به مظلوم‎های خدایی، ظالم شود. اگر یکی مظلوم واقع شود، همه باید سهم بدهند. اگر آدم نسبت به نفس خودش ظلم کند و نفس را زندانی کند که شلوغ‎کاری نکند، عیبی ندارد، ولی باید مواظب باشد به دیگری ظلم نکند و مظلومی ‎را زندانی نکند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: شريعت، رياضت (پرورش) نفس است. ☑️الشَّريعَةُ رِياضَةُ النَّفسِ. ، ح ٥٤٣ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️این امّت به ریاضت احتیاج ندارد. اگر ریاضت لازم بود، پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام ریاضت می‎کشیدند، ولی این کار را نکردند و زندگی عادی داشتند و ازدواج کردند و خانواده تشکیل دادند. ریاضت کشیدن خوب نیست. مثل آدم برو بین مردم، به بازار و عرصه‎ی کار وارد شو و کار کن، منتها با مردم خوب رفتار کن. شب هم که به خانه برگشتی، اگر خواستی، اعمال مستحبّی انجام بده. فرمان خدا را بردن و مطابق رضای خدا زندگی کردن، ریاضت بزرگی است؛ روی این ریاضت، ریاضت نکش و شاگردت را هم به ریاضت وادار مکن. شارع فرموده است وقتی گوسفند را ذبح کردید، دست و پایش را آزاد بگذارید تا دست و پا بزند و با بستن دست و پایش روی ریاضت ذبح شدن، ریاضت به او ندهید. ☘مرحوم حاج اسماعیل دولابی☘ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️خداوند می‎فرماید: اِذا سَأَلَک عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریبٌ: ای پیامبر هنگامی‎ که بندگانم در مورد من سؤال می‎کنند، من نزدیکم. نفرمود: قُل اِنَّ اللهَ قَریبٌ. خدا آن‎قدر نزدیک است که جایی برای واسطه نمی‎گذارد. ▪️اجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعانِ: یعنی وقتی دعوت‌کننده مرا به خانه‎ی دلش دعوت کند، اجابت می‎کنم. اوّل اجابت را ذکر فرموده بعد دعا را. اجابت خدا جلوتر از دعای دعاکننده است. یعنی خواست شما از آثار اجابت ماست. فَلیَستَجیبُوا لى: پس بپذیرند و مرا اجابت کنند. مثل این است که العیاذبالله دارد التماس می‎کند که این پیغام را از من بپذیرید. وَ لیُؤمِنُوا بى: و به من ایمان بیاورند. یعنی همان‎طور که منِ خدا به تو ایمان دارم، تو هم به این حرف من ایمان بیاور، لَعَلَّهُم یَرشُدونَ: تا شاید به رشد برسند. خداوند مرشد است. ▪️خداوند از هر چه فکر کنیم به ما نزدیک‌تر و ما از هر چه فکر کنیم از خداوند دورتریم. ▪️هر قدر هم که ما از خدا دور باشیم، او بسیار به ما نزدیک است. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 🌹شهادت حضرت ام البنین سلام الله علیها را به محضر نورانی حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه تسلیت عرض می‌کنیم 🏴🌹 🏴چون بشير وارد مدينه شد، آمد تا از جانب امام زين العابدين علیه‌السلام خبر دهد مردم را از ماجراى اهلبيت‌ علیهم‌السلام. حضرت ام البنین علیهاالسلام او را ملاقات كرد و فرمود: 🏴 أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین علیه‌السلام اى بشير! از اباعبدالله الحسين عليه‌السّلام چه خبر برایم آورده‌اى؟ 🏴بشير گفت:  ای ام البنين! خدا تو را صبر دهد كه عباس تو كشته شده است. 🏴فَلَمّا سَمِعَتْ بِذٰلک وَضَعَت یَدَها عَلَی قَلبِها وقتی که خبر شهادت ابالفضل العباس علیه‌السلام را شنید، دست روی قلبش گذاشت. 🏴سپس فرمود: از اباعبدالله الحسین علیه‌السلام خبر ده! 🏴بشیر، خبر شهادت فرزندان ام‌البنین سلام‌الله‌علیها را به او داد، که در آخر، آن حضرت فرمود: 🏴 أولادی وَ مَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فِداءٌ لِأبی عَبدِاللهِ الحُسین علیه‌السلام ▪️تمام فرزندانم و تمام اهل زمین به فدای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام. : 🏴عَظَّمَ اللهُ لَکِ الأجرَ بِالحُسین علیه‌السلام، فَقَد خَلّفناه بِأرضِ کربلاء جُثةً بِلا رأسٍ خدا تو را صبر دهد از داغ اباعبدالله الحسین علیه‌السلام؛ او را با بدنی بی‌سر در کربلا رها کرده‌ایم. 🏴فصاحَتْ وا وَلَداه، وا حسیناه؛ و س‍َقَطتْ عَلَی الأرضِ مَغشیًّا عَلَیها 🏴در آن حال، ام‌البنین علیهاالسلام ناله زد: وا وَلَداه، وا حسیناه؛ سپس بی هوش بر روی زمین افتاد. ◾️مجمع مصائب اهل‌البیت علیهم‌السلام، ج۳ ص۲۵۳◾️ 🏴🏴🏴 @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩 محبّت خدا و اهل بیت علیهم السّلام روزی هزار بار محب را شهید می‎کند و دوباره خدا و اهل بیت علیهم السّلام او را زنده می‎کنند تا باز شهید شود. عبد می‎گوید: فى مَوتی حَیاتی وَ فى حَیاتِکَ قَتلی: حیات من در موت من است و کشته شدن من در حیاتی است که پس از موت به من می‎دهی. محب را خدا خود قبضِ روح می‎کند. اَللهُ یتَوَفَّی الاَنفُسَ حینَ مَوتِها: خداوند هنگام مرگ، جان‎ها را می‎گیرد و به عزرائیل و ملائکه‎ی زیر دستش وانمی‎گذارد. جان دادن به دوست چقدر راحت و شیرین است. محب جانش نزد محبوب است، ولو ظاهراً زنده است و فوت نکرده است. ▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی       تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️‍ پيروان آيين يهود بر اين باورند كه در آخرالزّمان مسيح حقیقی ظهور می‌كند؛ زيرا حضرت عيسی علیه السّلام را پيامبر صادق ندانسته‌اند و براساس عهد عتيق، براى اين ظهور مقدّماتی قائلند كه تخريب مسجد‌الاقصی و ساخت معبد سليمان در محلّ آن و قربانی كردن  و سوزاندن جسد گوساله‌ی سرخ و پخش كردن خاكسترش در محلّ معبد پیش از ساختن آن، از جمله‌ی اين مقدّمات خواهد بود تا به‌زعم ایشان قوم یهود بر جهان حاکم شود. ▪️افزایش فشار اسرائیل بر مسلمانان در فلسطین اشغالی و طرح یهودی‌ سازی بیت المقدس و اشغال مسجدالاقصی به همین دلیل است که معتقدند زمان قربانی این گوساله در هیکل ابراهیم نزدیک شده و هرچه زودتر باید مسجدالاقصی تخریب شود. ▪️بنا به گزارش کتاب مقدس سپس درگيری عظيمی در منطقه‌ای كه به زبان عبری آن را هرمَجِدّون  می‌خواند‌، پديد خواهد آمد. ▪️در غرب آن محل را  آرماگدون می‌خوانند. در روایات اسلامی نیز احاديث فراوانی وجود دارد که به نبردی مخوف با كشته‌های بسيار عظيم در منطقه‌ی قرقيسيا اشاره می‌کنند. ▪️در اين درگيری‌ یا جنگ جهانی افراد بسياری كشته خواهند شد. اين منطقه در سوریه نزدیک مرز عراق و ترکیه واقع شده است. تعابير عجیبی در کتاب مقدس وجود دارد مثل اینکه لاشخورها شكم‌های خود را از گوشت كشتگان اين جنگ پر خواهند كرد.‌‏ ▪️قدرت‌های استكباری دنيای امروز‌ با حضور گسترده‌ی نظامی و لشگر‌كشی در منطقه‌ی خاور‌ميانه، درصدد تقويت موقعیت و توان نظامی خود در اين جنگ می‌باشند. ▪️لازم به ذكر است كه نگرش يهوديان صيهونيست با مسيحيان صيهونيست‌ در این زمینه متفاوت است؛ به‌طوری‌كه يهوديان خود را پيروز اين جنگ می‌دانند‌؛ ▪️امّا مسيحيان برطبق آنچه در عهد جدیدِ کتاب مقدّس آمده بر اين باورند كه به‌طور قطع‌ يهوديان در اين جنگ نابود خواهند شد‌؛ امّا معتقدند برای اينكه پيروزی نهايی نصيب مسيحيان شود‌، می‌بايست اسرائيليان يهودی را آن‌قدر تقويت كرد كه ولو به قيمت نابود شدنشان، در جنگ با مسلمانان‌، توان و قدرت نظامی مسلمانان را هرچه بیشتر بفرسایند و تضعیف کنند تا پس از آن، غرب مسیحی بتواند با تمام قوا‌ی خود، باقيمانده‌ی توان نظامی مسلمانان را از بين ببرد و سلطه‌ى مطلق خود را بر جهان حاكم گرداند تا جهان آماده‌ی بازگشت مسیح شود. ▪️اشاره و تصریح به این جنگ در كتاب مقدّس‌،‌ چه در عهد قديم و چه در عهد جديد‌، قابل ملاحظه است. ▪️کمک جهان مسیحیّت و به‌خصوص آمریکا به اسرائیل بر همین مبناست؛ چون آخرالزّمان را بسیار جدّی گرفته‌اند و منتظر رجعت و ظهور مسیح علیه السّلام هستند و می‌کوشند به‌ تعبیر کتاب مقدّس، محور شرارت را که به‌زعم ایشان مسلمانان هستند، ازبین ببرند. ▪️بحث خاورمیانه‌ی جدید و تجزیه‌ی کشورهای بزرگ اسلامی و مبارزه همه‌ جانبه با مسلمانان، همه مقدّمه‌ی ورود به آخرالزّمان است. ◾️جانِ جهان (پژوهشی نو و جامع در عرصۀ مهدویّت)       تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩 احسان و محبّت، بُرنده‎تر از شمشیر است و زودتر انسان را شهید می‎کند. اگر به احسان خدا واقف شوی، عاشق او می‎شوی و اگر عاشق شدی، عشق تو را شهید می‎کند. بهترین راه نیل به موت این است. 🚩 عشق و محبّت فرد را شهید می‎کند. شهیدِ دوست شدن بهتر از کشته شدن به دست دشمن است. 🚩 تمام شیعیان امیرالمؤمنین علیه السّلام سرانجام با محبّت شهید می‎شوند. 🚩عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی🚩 🚩مصباح الهدی       تٱلیف استاد مهدی طیّب🚩 @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️از دنیا تعبیر به دار غرور شده یعنی «گول زننده». دنیا با وَهم و خیال، انسان را به سوی خود می‌کشاند، تسویل می‌کند و می‌آراید. دنیا، دنیا را می آراید و باطل و حرام و گناه و اعمال ناشایست را آرایش و زرق و برق می دهد. ▪️انسانی که بیدار شده است، می‌بیند دنیا عجب دار غروری بود که او خیال می‌کرد این‌ها هم استقلالِ وجودی دارند و یک خدایی هم آن طرف است! ▪️اما الان می‌بیند چنین نبوده است. کم کم آن چشمِ عقلانی و عرفانی و قرآنی و برهانی‌اش باز می‌شود و حقایق را می‌بیند. ◾️ (شرح اشارات، نمط نهم، ص۱۶۳)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩 تا قابلیت نباشد، خوبان وقتی به ما نگاه می‎کنند، کاری می‎کنند که ما آنها را نبینیم؛ وقتی خوابیم یا غافلیم، به ما نظر می‎کنند. با این نگاه‎ها ما ساخته می‎شویم. وقتی ساخته شدیم، آن ‎وقت ما هم نگاهشان می‎کنیم و نگاه به نگاه می‎افتد و شهید می‎شویم. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی       تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩 امام زمان علیه السّلام که تشریف می‎آورند، ظالمان را رعب می‎گیرد. رعب بالاتر از ترس است. رعب که آمد، بدن را از کار می‎اندازد ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی       تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘شیعه‎ها سه‌‌تا صبح دارند؛ یکی صبح خلقت حضرت آدم علیه‌السّلام، یکی صبح ظهور حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه ، یکی هم صبح قیامت. هر روز صبح که از خواب بیدار می‎شوی، قیامت است. تمرین کن تا هر روز قشنگ‎تر شود. اگر توجّه داشته باشی، رشد می‎کنی. ☘عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی☘ ☘مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب☘ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘برای سلامتی و ظهور حجت حق آقای عالم صلوات ☘
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️ریشه‎ی همه‎ی مفاسد در دنیا سه چیز بیشتر نیست؛ یکی که اوّل بار سبب شد ابلیس به خاطر آن از فرمان خدا تمرّد کند و به آدم سجده نکند و رانده‎ی درگاه الهی شود، دوم که اوّل بار سبب شد آدم و حوّا در بهشت که انواع تنعّمات برایشان فراهم بود، زیاده‎خواهی کنند و از گندم که هیچ نیازی به آن نداشتند، بخورند و از بهشت رانده شوند، و سوم که اوّل بار سبب شد قابیل برادرش هابیل را به قتل برساند. کبر و حرص و حسد از آثار حبّ دنیا می‎باشند. ▪️توجّه کردن انسان به ضعف و نقص و معایب خودش او را از کبر مبرّا می‎کند. قناعت کردن به آنچه خداوند روزی وی ساخته است و پی بردن او به اینکه آنچه خداوند به او نداده، به مصلحتش نبوده است و چیزی که مال او نیست و برای او مقدّر نشده است، هر چه هم تقلاّ کند، محال است به او برسد، او را از حرص منزّه می‎سازد. فهمیدن اینکه حسد و خواستار محروم شدن دیگری از آنچه خدا روزی‌اش ساخته، زیانی به شخص مورد حسد نمی‎رساند و فقط ایمان و امان حسود را نابود می‎کند، او را از حسد نجات می‎دهد. ▪️ با خاک نمی‎نشیند، زمین هم از او خوشش نمی‎آید. ▪️خداوند منزّه است و کسی نمی‎تواند به او تکبّر بفروشد. هر کس تواضع کند، به او می‎گوید بیا. در روایت هست که ملائکه به کسی که تواضع کند، می‎گویند: اِرفَع: بالا بیا و کسی را که تکبّر کند، بر سرش می‎زنند و می‎گویند: ضَع: پایین برو. ▪️ را از بچّگی در فرزندانت از بین ببر. بنّایی که داری، بچّه‎ات را هم قاطی کن و بگذار سنگ و خاک بردارد تا تکبّرش از بین برود. خودت هم کار کن و خاک ببر تا تکبّرت از بین برود. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘نکات بسیار آموزنده، تأثیرگذار و لطیفی در دعای بعد از نماز شفع و در دعای حزین وجود دارد. ☘شب، خلوتگاه اُنسِ با خداست. عاشق، خلوتِ دیدار با معشوق را از دست نمی‎دهد. دوستان خدا وقتی شب می‌رسد و هوا تاریک می‌شود، به وَجد می‌آیند و در شرایطی که دیگران در بسترها غُنوده‌اند، پهلو از بستر خالی می‌کنند، سر از بالین برمی‌دارند و در خلوت اُنسِ با خدا نَردِ عشق می‌بازند. ☘امیدواریم خدای متعال ما را اَهلِ سحر قرار دهد و فقط از اَصحاب سحر نباشیم؛ فرق است بین اَهل و اَصحاب. ☘مناجات‌ و دعاهای لطیف و زیبایی در کتاب‎هایی مثل مِفتاحُ الفَلاح شیخ بهایی، مِصباح کفعمی، مِصباح شیخ طوسی و کتاب‌های بزرگانی مثل سیّد بن طاووس وجود دارد. ☘هر کسی در مسیر سلوک به جایی رسیده، از سحرخیزی بوده است. طبق روایات جز با سوار شدن بر مَرکبِ شب، اَحدی به وصال خدا نمی‌رسد. ☘استاد مهدی طیّب ،۱۴۰۳/۰۷/۱۶☘ @mohamad_hosein_tabatabaei
پیشاپیش روزتون مبارک بانوان همراه کیش مهر ، مادران فهیم سرزمین پاک ایران عزیز و سرافراز🌹🌹🌹✋