کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت نهم بخش اول1⃣ ● دو خصلت ويژه در آفرينش زن اول اينكه : زن را در مثل به منز
آیات 242-228 بقره قسمت نهم
بخش اول2⃣
● دو خصلت ويژه در آفرينش زن
و منظورش از اين گفتار آنست كه اعمالى كه هر يك از زن و مرد به اجتماع خود هديه مى دهد باعث آن مى شود كه به فضلى از خدا اختصاص يابد، بعضى از فضل هاى خداى تعالى فضل اختصاصى به يكى از اين دو طائفه است ، بعضى مختص به مردان و بعضى ديگر مختص به زنان است .
مثلا مرد را از اين نظر بر زن فضيلت و برترى داده كه سهم ارث او دو برابر زن است ، و زن را از اين نظر بر مرد فضيلت داده كه خرج خانه را از گردن زن ساقط كرده است ، پس نه مرد بايد آرزو كند كه اى كاش خرج خانه به عهده ام نبود، و نه زن آرزو كند كه اى كاش سهم ارث من برابر برادرم بود، بعضى ديگر برترى را مربوط به عمل عامل كرده ، نه اختصاص به زن دارد و نه به مرد، بلكه هر كس فلان قسم اعمال را كرد، به آن فضيلت ها مى رسد (چه مرد و چه زن ) و هركس نكرد نمى رسد (باز چه مرد و چه زن ) و كسى نمى تواند آرزو كند كه اى كاش من هم فلان برترى را مى داشتم ، مانند فضيلت ايمان و علم و عقل و سائر فضائلى كه دين آن را فضيلت مى داند.
اين قسم فضيلت فضلى است از خدا كه به هر كس بخواهد مى دهد، و لذا در آخر آيه مى فرمايد: ((و اسئلوا الله من فضله ))، دليل بر آنچه ذكر كرديم آيه شريفه : ((الرجال قوامون ...)) است ، به آن بيانى كه به زودى خواهد آمد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■● #سؤال: حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) چه ویژگی [و مزیتی] داشتند که زیارت ایشان با زیارت امام حسین(علیه السلام) مطابقت دارد؟
■●حضرت #آیتالله_بهجت(قدس سره): [ایشان] در [زمره] اولاد [حضرت] فاطمه(سلام الله علیها) است که اهل ولایت بود. و [دیگر] اینکه [علاوهبر فضیلت] اولاد فاطمه [بودن]، با آن مقامات علمیه و عملیه که داشتند ولایت را هم داشته باشند، این دیگر فوقالعاده است، خدا میداند! چون...
■●بهنقل از یکی از شاگردان معظمله●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□
□●وقتی حضرت موسی علیه السّلام به خداوند عرض کرد: رَبِّ اَرِنى اَنظُر اِلَیکَ: خداوندا خودت را به من بنمایان تا به تو بنگرم، پاسخ آمد که: لَن تَرانى وَلکِنِ انظُر اِلَی الجَبَلِ: هرگز مرا نخواهی دید، ولکن به کوه نگاه کن. فَلَّمَا تَجَلّیٰ رَبُّهُ لِلجَبَلِ: پس آنگاه که خداوند به کوه تجلّی کرد. در حدیث است که: اَلمُؤمِنُ کَالجَبَلِ: مؤمن مانند کوه است. یعنی به مردان خدا نگاه کن که تجّلی خدا هستند.
□●المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّکهُ العَواصِفُ: مؤمن همچون کوه استوار است، بادهای شدید و سختیها مؤمن را تکان نمیدهد.
□●مؤمن که از آب ولایت آفریده شده است، آب کُر است و پاک و پاک کننده است.
□●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●شهادت حمزه ی سیّد الشّهدا علیه السلام●■
■برای شهادت حضرت حمزه علیه السلام دو تاریخ نقل شده است: هفتم یا پانزدهم ماه شوّال. بعد از امیرالمؤمنین علیه السلام حمزه، عموی بزرگوار رسول الله (صلی الله علیه وآله)، سردار دلیر سپاه اسلام بود؛ که در ماجرای پر عبرت جنگ اُحُد به شهادت رسید.
■پیکر مطهّر ایشان به دستور هنده، همسر اباسفیان، با وضع بسیار تکاندهنده ای مُثله شد (هنده ی جگرخوار و شوهرش اباسفیان، پدر و مادر معاویةبنابیسفیان هستند و اهل سنّت به معاویه خالُالمؤمنین می گویند). سپس سینهی حمزه توسّط وحشی، غلام هنده شکافته شد و هنده جگر آن بزرگوار را به دندان گرفت؛ که این حادثه ی بسیار دردناکی برای رسول الله (صلی الله علیه وآله) و همه ی مسلمان ها بود.
■پيامبر (صلی الله علیه وآله) از ديدن پيكر غرق به خون و مُثله شده و سينهی شكافته شدهی عموی بزرگوارشان به شدّت متأثر شدند. وقتی خواهر حمزه علیه السلام مصرّانه خواست به ديدار پيكر برادرش بيايد، ابتدا پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) موافقت نكردند؛ امّا هنگامی که اصرار فوق العادهای ورزيد، پيامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: بیاید؛ ولی اوّلاً قول بدهد آرامش خود را حفظ كند و در ثانی دستور دادند پيكر حمزه علیه السلام را از ديد او بپوشانند.
■پيغمبر (صلی الله علیه وآله) عبای مبارك خود را بر روی حمزه علیه السلام كشيدند. حمزه علیه السلام قدّ بسيار رشيدی داشت، به همین خاطر مقداری از پاهای او از عبا بيرون ماند و چون انگشت های پاهای او هم مُثله شده بود؛ حضرت دستوردادند پاهای او را هم با برگ درختان بپوشانند، تا خواهرش شاهد چنين جنايت مهلكی كه در حقّ او روا داشته شده بود، نباشد. وقتی خواهر آمد، بادی وزید و مقداری از پیکر مثله شدهی حمزه آشکار شد. خواهرش به شدّت متأثّر شد و گريبان چاك داد.
■پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) دستوردادند خانم های مدينه، برای حمزه مجلس عزا بر پا كنند. فاطمهی زهرا سلام الله علیها و زنان مؤمنه برای همدردی با خواهر حمزه آمدند و مجلس عزایی برای حمزه برپا کردند.
■اهل ذكر مصيبت اين صحنه را با صحنه ی آمدن حضرت زينب كبری سلام الله علیها بر سر پيكر آغشته به خون و بدون سر و غرق تير و تیغ برادر بزرگوارشان، اباعبدالله الحسين علیه السلام، مقايسه میكنند. اینجا تازيانههای اشقيا بود كه پاسخ تأسّف و تأثّر زينب سلام الله علیها را می دادند و كسی هم نبود كه با ایشان هم ناله و همسوگ شود و كسی نبود كه به آن حضرت دلداری دهد و كسی هم نبود كه پيكر اباعبدالله علیه السلام را بپوشاند و اباعبدالله علیه السلام سری در پیکر نداشت.
■شهادت این بزرگوار را به محضر رسول الله (صلی الله علیه و آله)، امام عصر ارواحنافداه و همه ی ارادتمندان خاندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تسلیت عرض میکنیم.
در محضر استاد مهدی طیب -۹۲/۰۵/۳۱
#حضرت_حمزه
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیتالله بهجت قدسسره:●■
■●در ماجرای شهادت جناب حمزه(رضوان الله علیه)، عموی بزرگوار حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)، و بیرون آوردن جگر آن بزرگوار و مُثْله کردن ایشان، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمودند: از هفتاد نفر انتقام میگیرم. آیه نازل شد ...
■●در محضر بهجت، ج٢، ص٣۶۵●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●" کبر و نخوت "●□
●مکن به چشمِ حقارت نگاه در منِ مست
●که آبروی شریعت به این قدَر نرود
□●هیچ کس رانشاید که در دیگری نظر به تحقیر کند و بر او کبر و نخوت فروشد، بخصوص که شخص را گناهی نباشد که شرافت نفْس و اصول مسلم اخلاقی را زیر پا نهاده باشد. اگر شیخ شهر ریاکاری کند، آن مایۀ ریختن آبروی شریعت است، اما مستی آن رند شرابخوار چنین نیست.
□●امروز نیز آنها که به طور کلی بر همۀ ادیان خرده می گیرند نمی گویند که ما از دین می گریزیم زیرا بعضی از پیروان آن دین شراب می نوشند و شهوت می رانند؛ اما مکرر می شنویم که می گویند اینها اهل ظلم و غارتند، اینها به حقوق مردمان تجاوز می کنند و دروغ می گویند. پس چگونه توانند ما را دعوت کنند.
□●در حدیث است که از پیامبر اکرم پرسیدند آیا مؤمن شراب می خورد؟ فرمودند ممکن است. پرسیدند مؤمن شهوت بی شریعت می راند؟ فرمودند ممکن است. اما وقتی پرسیدند که آیا مؤمن دروغ می گوید؟ فرمودند مؤمن #دروغ_نمی_گوید.
#یاعلی
□●برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ "
به قلم حسین الهی قمشه ای●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت نهم
بخش دوم1⃣
● احكام مختص و احكام مشترك زن و مرد در اسلام
و اما احكام مشترك بين زن و مرد و احكامى كه مختص به هر يك از اين دو طائفه است :
در اسلام زن در تمامى احكام عبادى و حقوق اجتماعى شريك مرد است ، او نيز مانند مردان مى تواند مستقل باشد،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 411
و هيچ فرقى با مردان ندارد (نه در ارث و نه در كسب و انجام معاملات ، و نه در تعليم و تعلم ، و نه در به دست آوردن حقى كه از او سلب شده ، و نه در دفاع از حق خود و نه احكامى ديگر) مگر تنها در مواردى كه طبيعت خود زن اقتضا دارد كه با مرد فرق داشته باشد.
و عمده آن موارد مساله عهده دارى حكومت و قضا و جهاد و حمله بر دشمن است (و اما از صرف حضور در جهاد و كمك كردن به مردان در امورى چون مداواى آسيب ديدگان محروم نيست ) و نيز مسأله ارث است كه نصف سهم مردان ارث مى برد، و يكى ديگر حجاب و پوشاندن مواضع زينت بدن خويش است ، و يكى اطاعت كردن از شوهر در هرخواسته اى است كه مربوط به تمتع و بهره بردن باشد.
و در مقابل ، اين محروميت هارا از اين راه تلافى كرد كه نفقه را يعنى هزينه زندگى را به گردن پدر و يا شوهرش انداخته ، و بر شوهر واجب كرده كه نهايت درجه توانائى خود را در حمايت از همسرش به كار ببرد، و حق تربيت فرزند و پرستارى او را نيز به زن داده است . و اين تسهيلات را هم براى او فراهم كرده كه : جان و ناموسش و حتى آبرويش را (از اينكه دنبال سرش حرف بزنند) تحت حمايت قرار داده ، و در ايام عادت حيض و ايام نفاس ، عبادت را از او ساقط كرده ، و براى او در همه حالات ، ارفاق لازم دانسته است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●دو سه شب نیمه های شب را بیدار بمان و نماز شب بخوان، بعد از آن اگر توانستی دیگر #نماز_شب نخوان.
□●دو سه روز #روزه بگیر، پس از آن اگر توانستی دیگر روزه نگیر. سایر اعمال خیر هم به همین ترتیب. کار ما خیلی کم است. کار ما همان دو سه بار اوّل انجام دادن است.
□● #مصباح_الهدی ص٢٧٦●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●ماجرای رَدُّالشمس در بازگشت امیر المؤمنین علیه السلام از جنگ نهروان (١٥ شوال)●□
□●امیرالمؤمنین علیه السلام به همراه یارانشان پیروزمندانه از #جنگ_نهروان برمیگشتند؛ که به سرزمینی به نام بابل رسیدند. این سرزمین منطقهای بود که در آن بارها عذاب الهی نازل شده بود. زمان خواندن نماز عصر فرارسید.
□●امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: من برای نماز خواندن در این سرزمین نمیایستم؛ این سرزمینی است که در آن هیچ نبی، وصی و ولیّی نماز نمیگذارد. امیرالمؤمنین علیه السلام در همان حال حرکت، نماز عصر را با ایماء و اشاره خواندند. اصطلاحاً به اینگونه نمازها "#نماز_اضطرار" میگویند. نمازگزار میتواند برخی از ضوابطی را که باید در شرایط عادی مراعات کند، در حال اضطرار مراعات نکند؛ مثل کسی که در حال غرق شدن در دریا است. او که نمیتواند قامت ببندد، یا رو به قبله باشد. شرایط اضطرار بخشی از ضوابط نماز را تسهیل میکند. امیرالمؤمنین علیه السلام هم در همان حالی که حرکت میکردند، نماز عصر را نیّت کردند و خواندند؛ امّا فرمودند: برای نماز عصر نمیایستم.
□●تعدادی از یاران حضرت هم که بامعرفت بودند و تا حدودی حقّ امیرالمؤمنین علیه السلام را درک میکردند، گفتند: وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام برای خواندن نماز عصر نمیایستند، ما هم نمیایستیم؛ امّا بعضی از خشکهمقدّسهایی که امیرالمؤمنین علیه السلام را پشت سر میگذارند و میخواهند در تقدّس و تدیّن از ایشان جلو بزنند، گفتند: نه؛ نماز عصر قضا میشود! ما اینجا نمازمان را خواهیم خواند. آنها ایستادند و نماز خواندند.
□●امیرالمؤمنین علیه السلام راه را ادامه دادند و وقتی آن سرزمین طی شد، ایستادند. خورشید غروب کرده بود. حضرت شروع به خواندن دعایی کردند. با دعای ایشان خورشید دوباره به آسمان برگشت و کاملاً طالع شد و همه آن را می دیدند. امیرالمؤمنین علیه السلام همراه آن تعداد از یارانی که نماز نخوانده بودند، نماز عصر را خواندند و مجدّداً خورشید غروب کرد.
□●محلّ رَدُّالشمس برای امیرالمؤمنین علیه السلام، در بازگشت از جنگ نهروان، اکنون در شهر حِلّه ی عراق قرار دارد و به مشهدُالشّمس معروف است.
□●در محضر استاد مهدی طیب ۹۲/۰۵/۳۱●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره توحید□ #تفسیرالمیزان □و در كتاب #توحيد از #وهب بن وهب قرشى از امام #صادق (علیه ال
□بحث روایتی سوره توحید□
#تفسیرالمیزان
□و باز در آن كتاب در #خطبه_ديگر از #امير المومنين(علیه السلام) آمده كه فرمود: #خداى عزوجل كسى است كه از كسى #متولد نشده تا در #عزت شريكى داشته باشد، و خود #فرزنددار نمى شود تا موروثى از بين رفتنى باشد.
و در #همان كتاب در #ضمن خطبه اى از آن جناب آمده كه فرمود: #خداى تعالى #بزرگتر از آن است كه #كفوى داشته باشد تا به آن كفو #تشبيه شود.
#مؤلف: در اين معانى كه تاكنون از روايات نقل كرديم روايات ديگرى نيز هست.(۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○كسی اهل استقامت باشد پایدار باشد ما تمام روزیهای او را تأمین میكنیم. از خدا راستگوتر كیست؟..○□(۱)
□○ #اهل_بیت علیهم السلام○□
□○مستحضرید كه ایران را #اصحاب_سقیفه فتح كردند نه #اصحاب_غدیر؛ یعنی نیاكان ما، اجداد ما علی بن ابیطالب را نمیشناختند، فاطمه زهرا، امام حسن، امام حسین(علیهم السلام) را نمیشناختند چون #ایران به دست امیرالمؤمنین كه فتح نشد به دست #شیعیان كه فتح نشد، به دست اصحاب سقیفه فتح شد.
□○اما این #سادات بزرگوار و دودمان اهل بیت(علیهم السلام) بعد از وجود مبارك امام رضا این ساداتی كه آمدند، وجود مبارك فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در قم، برادر بزرگوارش در فارس اینها جریان #غدیر را، #ولایت را، #اهل_بیت را، #تشیع را به اجداد ما معرفی كردند و اینها هم پذیرفتند، بنابراین این بزرگواران یك حقّ حیاتی به گردن ما دارند و اگر اینها نیامده بودند همان سقفیها كه ایران را گرفته بودند همان سقفیها ایران را مثل بعضی از كشورهای دیگر سقفی بار می آوردند ، ما جریان غدیری بودن خود را به برکت این ذوات قدسی داریم.
□○ #درس_اخلاق
#آیت_الله_جوادی_آملی○□
□○درس اخلاق ۷ تیرماه ۹۷ - احمد آباد دماوند○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●مراد از کوه طور ، همان نفس ناطقه است●■
■اگر در آیات شریفه ی قرآن و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت آمده است که موسای کلیم به بالای کوه طور تشرف یافت و در آنجا با خداوند به مناجات پرداخت ، مراد از این کوه طور همان نفس ناطقه است
■و اگر تو هم بر قله ی نفس ناطقه ات سر افرازانه و پیروزمندانه صعود کنی و امیال و هواهای نفسانی را زیر پا گذاری و از اشتغالات نفس ، خودت را بالا بکشی و از این کتل و گردنه هر روز بگذری و بالا روی و از کثرت به وحدت سفر کنی جناب عالی هم موسایی و به کوه طور میروی.(۱)
#یاعلی
■● #شرح_دروس_معرفت_نفس
جلد دوم
استاد صمدی آملی حفظه الله●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت نهم بخش دوم1⃣ ● احكام مختص و احكام مشترك زن و مرد در اسلام و اما احكام
آیات 242-228 بقره قسمت نهم
بخش دوم2⃣
● احكام مختص و احكام مشترك زن و مرد در اسلام
پس ، از همه مطالب گذشته ، اين معنا بدست آمد كه زن از جهت كسب علم ، بيش از علم به اصول معارف و فروع دين (يعنى احكام عبادات و قوانين جاريه در اجتماع ) وظيفه وجوبى ديگر ندارد، و از ناحيه عمل هم همان احكامى را دارد كه مردان دارند، به اضافه اينكه اطاعت از شوهرش نيز واجب است ، البته نه در هر چيزى كه او بگويد و بخواهد، بلكه تنها در مسأله مربوط به بهره هاى جنسى ، و اما تنظيم امور زندگى فردى يعنى رفتن به دنبال كار و كاسبى و صنعت ، و نيز در تنظيم امور خانه ، و نيز مداخله در مصالح اجتماعى و عمومى ، از قبیل دانشگاه رفتن و يا اشتغال به صنايع و حرفه هاى مفيد براى عموم و نافع در اجتماعات ، با حفظ حدودى كه برايش معين شده ، هيچ يك بر زن واجب نيست .
و لازمه واجب نبودن اين كارها اين است كه وارد شدنش در هر يك از رشته هاى علمى و كسبى و تربيتى و امثال آن ، فضلى است كه خود نسبت به جامعه اش تفضل كرده ، و افتخارى است كه براى خود كسب نموده ، و اسلام هم اين تفاخر را در بين زنان جايز دانسته است ، بر خلاف مردان كه جز در حال جنگ نمى توانند تفاخر كنند، و از آن نهى شده اند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 412
اين بود آنچه كه از بيانات گذشته ما به دست مى آمد كه سنت نبوى هم آن است ، و اگر بحث ما بيش از حوصله اين مقام طول نمى كشيد، نمونه هائى از رفتار رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) با همسرش خديجه (عليها السلام ) و دخترش فاطمه (عليها السلام ) و ساير زنانش و زنان امت خود و آنچه درباره زنان سفارش كرده و نيز شمه اى از طريقه ائمه اهل بيت (عليه السلام ) و زنانشان مانند زينب دختر على (عليه السلام ) و فاطمه و سكينه دختر حسين (علیه السلام ) و غير ايشان را نقل مى كرديم ، و نيز پاره اى از كلماتى كه در مورد سفارش درباره زنان ، از ايشان رسيده مى آورديم ، و شايد در بحث هاى روايتى مربوط به آيات سوره نساء بعضى از آن روايات را بياوريم ان شاء الله ، خواننده محترم مى تواند به جلدهاى بعدى مراجعه كند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#آیت_الله_بهجت_ره
□ #سؤال: با وجود مراكز فرهنگى و نظارتى متفاوت در جامعه، آيا مىتوان امربهمعروف و نهىازمنكر را از خود ساقط دانست؟
□ #جواب: با وجود شرايط آن، بر همگان لازم است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آيات در تفسیرالمیزان□
#سوره_مسد
#به_نام_خداى_رحمان_و_رحيم.
□بريده باد دو دست ابى لهب (مرگ بر او باد)(۱)
□مال وى و آنچه را به دست آورده دردى را از او دوا نكرد(۲)
□به زودى وارد آتشى شعله ور شود(۳)
□با زنش كه باركش هيزم است(۴)
□و طنابى تابيده (از ليف خرما) به گردن دارد(۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei