eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■●توبه و تغییر مسیر و رویّه●■ ■●پس از یقظه و بیدارى و پى‌بردن شخص به اینکه چه عظمت‌ها و کمالاتى براى او دسترسى‌پذیر است و او تاکنون عمر خویش را صرف غوطه‌ورى و فرورفتن هرچه بیشتر در منجلاب گناه و معصیت و هوسرانى و لذّت‌جویى‌هاى حیوانى و نفسانى کرده است، با تمام وجود از روند گذشته‌ى خود پشیمان مى‌گردد و مصمّم مى‌شود مسیر و رویّه‌ى گذشته را ترک کند و راه طهارت و تعالى را در پیش گیرد. ■●انزجار از گناه و بیزارى از کامجویى‌هاى حیوانى، نتیجه‌ى پى‌بردن به ماهیّت پلید آن، از یک سو و زشتى اخلاقى آن، از سوى دیگر است. ■●کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب●■ - ۱ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بدترین بی ادبی اینست که فرد در مناجات باخدا دلش جای دیگری باشد و در نزد غیرباشد □وهیچ توجهی به خدا نداشته باشد... اینچنین دلهاراتعبیر به دلهای معکوس می کنند. #یاعلی #شرح_ادب_مع_الله □استاد صمدی آملی□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□شب‌های ماه ذی‌القعده و ده شب اول ماه ذی الحجه را که در پی آن است ، قدر و غنیمت بدانید.□ □شب خیز، که عاشقان به شب راز کنند □گِردِ بَر و بام دوست پرواز کنند □هر در که به هر کجاست، شب بَر بَندند □اِلاّ در دوست را، که شب باز کنند✋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول1⃣ وَ قَتِلُوا فى سبِيلِ اللَّهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سمِيعٌ عَلِيمٌ(244) مَّن ذَا الَّذِى يُقْرِض اللَّهَ قَرْضاً حَسناً فَيُضعِفَهُ لَهُ أَضعَافاً كثِيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِض وَ يَبْصط وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ(245) أَ لَمْ تَرَ إِلى الْمَلا مِن بَنى إِسرءِيلَ مِن بَعْدِ مُوسى إِذْ قَالُوا لِنَبىٍّ لَّهُمُ ابْعَث لَنَا مَلِكاً نُّقَتِلْ فى سبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسيْتُمْ إِن كتِب عَلَيْكمُ الْقِتَالُ أَلا تُقَتِلُوا قَالُوا وَ مَا لَنَا أَلا نُقَتِلَ فى سبِيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَرِنَا وَ أَبْنَائنَا فَلَمَّا كُتِب عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلا قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمُ بِالظلِمِينَ(246) وَ قَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَث لَكمْ طالُوت مَلِكاً قَالُوا أَنى يَكُونُ لَهُ الْمُلْك عَلَيْنَا وَ نحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ يُؤْت سعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصطفَاهُ عَلَيْكمْ وَ زَادَهُ بَسطةً فى الْعِلْمِ وَ الْجِسمِ وَ اللَّهُ يُؤْتى مُلْكهُ مَن يَشاءُ وَ اللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ(247) وَ قَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ ءَايَةَ مُلْكهِ أَن يَأْتِيَكمُ التَّابُوت فِيهِ سكينَةٌ مِّن رَّبِّكمْ وَ بَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَك ءَالُ مُوسى وَ ءَالُ هَرُونَ تحْمِلُهُ الْمَلَئكَةُ إِنَّ فى ذَلِك لاَيَةً لَّكمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ(248) فَلَمَّا فَصلَ طالُوت بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكم بِنَهَرٍ فَمَن شرِب مِنْهُ فَلَيْس مِنى وَ مَن لَّمْ يَطعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنى إِلا مَنِ اغْتَرَف غُرْفَةَ بِيَدِهِ فَشرِبُوا مِنْهُ إِلا قَلِيلاً مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا مَعَهُ قَالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوت وَ جُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظنُّونَ أَنَّهُم مُّلَقُوا اللَّهِ كم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كثِيرَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصبرِينَ(249) وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوت وَ جُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صبراً وَ ثَبِّت أَقْدَامَنَا وَ انصرْنَا عَلى الْقَوْمِ الْكفِرِينَ(250) فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ دَاوُدُ جَالُوت وَ ءَاتَاهُ اللَّهُ الْمُلْك وَ الحِْكمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا يَشاءُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاس بَعْضهُم بِبَعْضٍ لَّفَسدَتِ الاَرْض وَ لَكنَّ اللَّهَ ذُو فَضلٍ عَلى الْعَلَمِينَ(251) تِلْك ءَايَت اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْك بِالْحَقِّ وَ إِنَّك لَمِنَ الْمُرْسلِينَ(252) ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 429 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول1⃣ وَ قَتِلُوا فى سبِيلِ اللَّهِ وَ اعْلَمُوا أَنّ
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول2⃣ ● ترجمه آیات در راه خدا كارزار كنيد و بدانيد كه خدا شنوا و دانا است . (244) كيست كه خدا را وامى نيكو دهد و خدا وام او را به دو برابرهاى بسيار افزون كند خدا است كه تنگى مى آورد و فراوانى نعمت مى دهد و به سوى او بازگشت مى يابيد. (245) مگر داستان آن بزرگان بنى اسرائيل را نشنيدى كه پس از موسى به پيامبر خود گفتند: پادشاهى براى ما نصب كن تا در راه خدا كارزار كنيم و او گفت : از خود مى بينيد كه اگر كارزار بر شما واجب شود شانه خالى كنيد؟ گفتند: ما كه از ديار و فرزندان خويش دور شده ايم براى چه كارزار نمى كنيم ؟ ولى همين كه كارزار بر آنان مقرر شد به جز اندكى روى برتافتند و خدا به كار ستمگران دانا است . (246) پيغمبرشان به آنان گفت : خدا طالوت را به پادشاهى شما نصب كرد گفتند: از كجا وى را بر ما سلطنت باشد كه ما به شاهى از او سزاوارتريم چون او مال فراوانى ندارد گفت : خدا او را از شما سزاوارتر ديده ، چون دانشى بيشتر و تنى نيرومندتر دارد، خدا ملك خويش را به هر كه بخواهد مى دهد كه خدا وسعت بخش و دانا است . (247) و نيز به ايشان گفت نشانه پادشاهى وى اين است كه صندوق معروف دوباره به شما بر مى گردد تا آرامشى از پروردگارتان باشد و باقى مانده اى از آنچه خدا به خاندان موسى و هارون داده بود در آن است فرشتگان آن را حمل مى كنند كه در اين نشانه براى شما عبرتى هست اگر ايمان داشته باشيد. (248) و همين كه طالوت سپاهيان را بيرون برد گفت خدا شما را با نهرى امتحان كند، هر كه از آن بنوشد از من نيست و هر كس از آن ننوشد از من است مگر آن كس كه با مشت خود كفى بردارد و لبى تر كند و از آن همه لشگر به جز اندكى ، همه نوشيدند و همين كه او با كسانى كه ايمان داشتند از شهر بگذشت گفتند امروزه ما را طاقت جالوت و سپاهيان وى نيست آنها كه يقين داشتند به پيشگاه پروردگار خويش مى روند گفتند: چه بسيار شده كه گروهى اندك به خواست خدا بر گروهى بسيار غلبه كرده اند و خدا پشتيبان صابران است . (249) ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 430 و چون با جالوت و سپاهيانش روبرو شدند گفتند: پروردگارا صبرى به ما ده و قدمهايمان را استوار ساز و برگروه كافران پيروزمان كن . (250) پس به خواست خدا شكستشان دادند و داود جالوت را بكشت و خدايش پادشاهى و فرزانگى بداد و آنچه مى خواست به او بياموخت اگر بعض مردم را به بعضى ديگر دفع نمى كرد زمين تباه مى شد ولى خدا با اهل جهان صاحب كرم است .(251) اين آيت هاى خدا است كه ما به حق بر تو مى خوانيم و همانا تو از پيامبرانى .(252) 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول2⃣ ● ترجمه آیات در راه خدا كارزار كنيد و بدانيد
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول3⃣ بیان آیات ● بيان اتصال و ارتباط آيات مذكوره و آهنگ كلى آنها اتصال روشنى كه در بين اين آيات به چشم مى خورد، و ارتباطى كه ميان مساله قتال و مساله ترغيب در قرض الحسنه و نيز ارتباطى كه ميان اين دو مساله با سرگذشت طالوت و داود و جالوت هست ، اين نكته را به ما مى فهماند كه اين آيات يك باره نازل شده و منظور از آن ، بيان دخالتى است كه قتال در شئون حيات و پديد آوردن روحيه پيشرفت امت در حيات دينى و دنيائيش دارد، و اهل قتال را به سعادت حقيقيشان مى رساند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □اگر به چیزی ظنّ و گمان داشته باشی و آن را به صورت یقینی بیان کنی، همین #دروغ محسوب می‌شود! □○فریادگر توحید، ۱۸۷○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره نصر□ □بعد از آنکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وارد مكه شد، (بزرگان) قريش داخل شدند، و به اصطلاح نشستند، چون گمان نمى كردند- با آن همه كه كرده بودند - جان بدر برند، در اين هنگام رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) وارد شد و تا درب كعبه پيش آمد، در آنجا سخن آغاز كرده فرمود:  (لا اله الا الله وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و هزم الاحزاب وحده ) : معبودى نيست به جز ، تنها او او كه وعده خود به نشاند و بنده خود را داد، و يك تنه همه را از ميدان بدر برد. □هان اى مردم هر و هر و ، و هر كه در محترم بود، زير اين دو من (من امروز همه آنها را اعلام مى كنم) مگر دارى و ، كه اين دو را به صاحبانش اگر داشته باشند بر میگردانم.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره نصر□ #تفسیرالمیزان □بعد از آنکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وارد مكه شد، #صنا
□بحث روایتی سوره نصر□ □هان اى مردم، همچنان است، چون خداى تعالى آن را از حرمت داده، براى احدى از من و براى خود من در آن نبوده، براى من از روز داده شده، از آن گذشته تا روزى كه بپا شود اين بلد، خواهد بود، و روئيدنيهايش كه باشد كنده نمیشود، و درختانش نمیگردد، و شكارش مورد احدى قرار نمى گيرد (و با اشاره دست و يا سر و صدا نمى شود) و كسى نمى تواند شده اى را بردارد، مگر به اينكه صاحبش را كند، و گم شده اش را بدو بدهد.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره نصر□ #تفسیرالمیزان □هان اى مردم، #مكه همچنان #بلدالحرام است، چون خداى تعالى آن ر
□بحث روایتی سوره نصر□ □آنگاه فرمود: هان اى مردم مكه! براى پيامبر خدا بوديد، و دعوتش را كرديد، و او را از خود ، و از مألوفش كرديد و داديد، و به اين نكرديد، حتى به محل لشكر كشيديد و با من به پرداختيد، با همه اين جنايات برويد كه شما شدگانيد.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●آیا این عبارتِ معروف صحیح است: «کلّ ما حکم به العقل حکم به الشرع؛ و کلّ ما حکم به الشرع حکم به العقل»؟●□ □علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه□ □●اگر مراد از كلمۀ عقل در اين دو قاعده، همين عقلهاى نظرى باشد كه عامّۀ بشر دارند، و با آن ترتيب امور منزل و اجتماع و تنظيم مدنيّت خود را مى دهند، هيچ كدام از دو ملازمه بطور كلّى صحيح نيست. □●زيرا در بسيارى از موارد مى بينيم كه عقلاء حكمى را دارند كه شرع بر خلاف آن را آورده است؛ مثل معاملاتِ ربويّه و اصول مسائل بانکدارى... □●و اگر مراد، همان عقل انسانىِ واقعى و حقيقى باشد كه در انبياء و ائمّه موجود است كه با عنايت به جنبۀ ملكوتى و عِلوى انسان، نه با ملاحظات حيوانى وى ملحوظ گرديده است...در اين صورت هر دو قاعده و هر دو ملازمه صحيح است. □●«نور ملکوت قرآن» ج ۲ ص ۵۰۲ و ۵۰۳ با تلخیص●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○علّامه آیةالله حسن زاده آملی مدّظلّه○□ □نمازگزار با آفريدگارش گفتگو مى كند، و جسته جسته بدانجا مى رسد كه هميشه و همواره خودش را در پيشگاه او مى بيند، و هيچگاه خودش را فراموش نمى كند، و پيوسته كشيک خويش مى كشد تا درست گفتار و نيكو كردار و پاكيزه رفتار باشد □○«هزار و یک کلمه» ج ۲ ص ۳۷۸○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●خدای متعال فرمود: «وَ واعَدْنا مُوسىٰ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أتْمَمْناها بِعَشْرٍ»  سوره ی اعراف- آیه ی ۱۴۲ ■●ما سی شب با موسیٰ قرار گذاشتیم، بعد با ده شب آن را تکمیل کردیم. ■●به بحث «شب» و نقش ویژه‌ی شب در سلوک إلَی الله و نِیل به لقاء و وصال الهی، در گذشته اشاره کرده‌ایم. ■●بنا به روایات کسی نمی‌تواند به هدف سالکان، يعني قُرب و لِقاء و وصال الهی، دست پیدا کند؛ مگر با بهره‌گیری از مرکب شب؛ با سوار شدن بر این مرکب است که می‌توان به آن مقصد رسید. ■●باز روایت داریم که ائمّه علیهم السلام فرمودند: کسی که به صلاةِ لَیل اشتغال نداشته باشد و نماز شب نخواند، شیعه‌ی ما نیست. البتّه شیعه مقام بلندی است. ما امیدواریم از دوستداران و مُحِبّین اهل‌بیت علیهم السلام، به‌شمار بیاییم. مقام تَشَیُّع، مقام سلمان و أباذر و یاران برجسته‌ی اهل‌بیت است؛ ■●ولی یکی از ویژگی‌های سلوک یک سالک، بلندهمّت بودن اوست؛ او به کم راضی نیست و دلش می‌خواهد یک دوست تمام‌عیار و يك شیعه‌ی راستین برای اهل‌بیت باشد. ائمّه هم فرمودند: شیعه‌ی ما نیست، مگر کسی که به مداومت بر نماز شب، موفّق است. ■●ظاهر شب، زمانی است که خورشید غروب می‌كند و آسمان و فضای عالم تاریک می‌شود و این تاریکی تا طلوع فجر ادامه می‌یابد. این ظاهر لیل است؛ امّا لیل، باطنی هم دارد که فعلاً نمی‌خواهم وارد بحث آن شوم. ■●خدای متعال با حضرت موسي علیه السلام سی روز وعده نگذاشت؛ سی شب وعده گذاشت. این موضوع نشان می‌دهد که وعده‌گاه ملاقات با خدای متعال، شب است و کسانی که می‌خواهند به دیدار خدا بروند؛ باید شب به سراغ خدا بروند. ■●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۳۰ شهریور ۹۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□ □●هر جا خدا امتحانت کرد و یک خورده عقب رفتی، غصّه نخور. این امتحان لازم بود تا به ناقص بودن خود پی ببری. یک کمی تلاش میکنی، جبران میشود. امتحان، فضل خداست و برای رشد خلق نافع و لازم است. □●پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم از خداوند درخواست کرد امّت من را امتحان نکن. خداوند فرمود: این کار نمیشود. باید امتحان شوند. پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم عرض کرد: پس طوری امتحانشان کن که امّتهای دیگر متوجّه نشوند. فرمود: طوری امتحانشان میکنم که شما هم متوجّه نشوید. قرآن که فرمود: اِقرَاء کِتَابَک کَفی بِنَفسِکَ الیَومَ عَلَیکَ حَسیباً: خودت نامه‌ی اعمالت را بخوان که امروز، خودت برای رسیدگی به حسابهایت کفایت میکنی؛ معلوم شد که خود خدا هم نگاه نمیکند. □●یک معنی آیه این است که: حاسِبوا اَنفُسَکُم قَبلَ اَن تُحاسِبوا: قبل از آنکه به محاسبهی کارهایتان بپردازند، خودتان حساب کارهایتان را رسیدگی کنید. معنی دیگرش هم این است که بندهی من، نمیخواهد صورتحساب کارهایت را پیش من بیاوری، تو میخواهی خوب باشی، من هم همانطورت میکنم که میخواهی. □●خداوند در جواب تقاضای پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم که فرمود حساب امّت مرا به خودم واگذار تا در مقابل امّتهای دیگر مفتضح نشوند، فرمود: بلکه طوری از آنها حساب میکشم که تو هم مطّلع نشوی و نزد شما هم رسوا نشوند. از آیهی شریفهی اِقرَاء کِتابَکَ کَفیٰ بِنَفسِکَ الیَومَ عَلَیکَ حَسیباً: که برای رسیدگی به حسابت خودت کفایت میکنی استفاده میشود که خداوند ستّار و غفور، خودش هم نامهی عمل مؤمن را نگاه نمیکند و خودت را قبول دارد و بررسی حساب را به خودت واگذار مینماید. دیدی خدای کریم از لطف و رحمت با ما چه کرد؟ □●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول3⃣ بیان آیات ● بيان اتصال و ارتباط آيات مذكوره
● آيات 252 - 244 ، سوره بقره قسمت اول ، بخش اول3⃣ بیان آیات ● بيان اتصال و ارتباط آيات مذكوره و آهنگ كلى آنها آرى ، خداى سبحان در اين آيات فريضه جهاد را بيان نموده و مردم را دعوت مى كند به اينكه در تجهيز يكديگر و فراهم نمودن نفرات و تجهيزات ، انفاق كنند. و اگر اين انفاق را قرض دادن به خدا خوانده ، چون انفاق در راه خدا است ، علاوه بر اينكه اين تعبير هم تعبيرى است سليس ، و هم مشعر به قرب خدا، مى فهماند انفاق كنندگان نزديك به خدا هستند بطورى كه با او دادو ستد دارند. آنگاه داستان طالوت و جالوت و داوود را خاطر نشان مى كند، تا مؤمنين كه مامور به قتال با دشمنان دين هستند عبرت بگيرند و بدانند كه حكومت و غلبه همواره از آن ايمان و تقوا است ، هر چند كه دارندگان آن كم باشند، و خوارى و نابودى از آن نفاق و فسق است ، هر چند كه صاحبانش بسيار باشند،براى اينكه بنى اسرائيل كه اين داستان مربوط به ايشان است مادام كه در كنج خمود و كسالت و سستى خزيده بودند مردمى ذليل و تو سرى خور بودند، همين كه قيام كرده و در راه خدا كارزار نمودند، كلمه حق را پشتيبان خود قرار دادند، هر چند كه افراد صادق ايشان در اين دعوى اندك بودند، و اكثرشان وقتى جنگ حتمى شد فرار كردند، و دوم اينكه سر اعتراض بر طالوت را باز نمودند، و سوم اينكه ، از آن نهرى كه مامور بودند ننوشند، نوشيدند، و چهارم اينكه ، به طالوت گفتند ما حريف جالوت و لشگر او نمى شويم ولى مع ذلك خدا ياريشان كرد، و بر دشمن پيروزيشان داد، و دشمن را به اذن خدا فرارى كردند، و داوود، جالوت را به قتل رساند، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 431 و ملك و سلطنت در بنى اسرائيل مستقر گرديد، و حيات ازدست رفته آنان دوباره به ايشان بازگشت ، و بار ديگر سيادت و قوت خود را باز يافتند، و همه اين موفقيت ها جز به خاطر آن كلامى كه ايمان و تقوا به زبانشان انداخت نبود، و آن كلام اين بود كه وقتى با جالوت و لشگرش برخوردند گفتند: ((ربناافرغ علينا صبرا و ثبت اقدامنا و انصرنا على القوم الكافرين ))، اين ماجرا عبرتى است كه اگر همه مؤمنينى كه در هر عصر مى آيند آن را نصب العين خود قرار داده و راه گذشتگان صالح را پيش بگيرند، بر دشمنان خود غلبه خواهند كرد، البته مادام كه مؤمن باشند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره نصر در تفسیرالمیزان□ □نامیدن رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) مشرکان مکه را به □وقتى اين صدا و اين خبر به گوش كفار مكه كه تا آن ساعت در خانه ها پنهان شده بودند رسيد، مثل اينكه سر از برداشته باشند همه به گرويدند، و چون مكه با لشكركشى شده بود، و قانونا مردمش و بردگان اسلام بودند، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) همه را كرد، از این جهت از آنان تعبیر کرد به (طلقاء) @mohamad_hosein_tabatabaei