eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□●سوال از چیستی لذت چیست؟●□ ؟ □●در این مقاله آموزشی به بررسی تعریف لذت از دیدگاه فلسفی ارسطو با محوریت کتاب خطابه ارسطو می پردازیم. از انواع لذت می گوییم و سعی داریم همه آنچه لذت به شمار می رود را بررسی کنیم●□ □فرض کنیم که لذت نوعی حرکت نفس است، حرکتی که نفس، با آن، به طور کامل و محسوس به حالت طبیعی خود باز می گردد  و درد، عکس آن است. □ اگر لذت، چنین چیزی باشد، پس چیزی هم که چنین حالتی پدید آورد لذت آور است، و چیزی که این حالت را بزداید یا حالتی ضد آن پدید آورد درد آور است. پس لازم می آید که رفتن به حالت طبیعی به طور کلی لذت آور باشد، خاصه هنگامی که چیزهایی که به طبیعت خود باز می گردند خود موافق با طبیعت باشند. عادت هم لذت آور است، زیرا چیزی که انسان به آن عادت می کند پس از آن دیگر چیزی طبیعی می شود. در حقیقت، عادت شباهت به طبیعت دارد؛ «اغلب» نزدیک به «همیشه» است: «همیشه» قلمرو طبیعت است و «اغلب» قلمرو عادت. چیزی هم که به زور تحمیل نشده باشد لذت آور است، زیرا زور ضد طبیعت است. به همین سبب است که اجبار دردناک است، و حق داشته اند که گفته اند: «هرچه الزام آور باشد طبیعتا ناخوش آیند است»(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●سوال از چیستی لذت چیست؟●□ ؟ □●در این مقاله آموزشی به بررسی تعریف لذت از دیدگاه فلسفی ارسطو با محوریت کتاب خطابه ارسطو می پردازیم. از انواع لذت می گوییم و سعی داریم همه آنچه لذت به شمار می رود را بررسی کنیم●□ □●جدیت، استقامت، مشقت درد آور است، زیرا متضمن زور و اجبار است (البته تا هنگامی که عادت نشده باشد، زیرا از آن پس عادت آنها را لذت آور می کند)؛ ضد آنها لذت آور است، به همین سبب است که کاهلی، آسودگی از رنج و کوشش، انواع بازیها، تفریحها و خواب در زمره چیزهای لذت آور است، زیرا هیچ یک از این چیزها ربطی به اجبار ندارد. همچنین هر چیزی که در دل میل به آن داریم لذت آور است، زیرا میل طلب لذت است.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●روزه در ماه‌های حرام●□ □ماه ذی‌القعده آغاز ماه‌هاى حرام است، كه حق تعالى در قرآن مجيد ذكر فرموده است. سيّد ابن طاووس روايتى نقل كرده كه ذی‌القعده به هنگام سختى شديد، گاهِ استجابت دعاست. □روايت شده هر كه در يكى از ماه‌هاى حرام سه روز پی در پى كه پنج‌شنبه، جمعه و شنبه باشد روزه بگيرد، ثواب نهصد سال عبادت براى او نوشته شود. □شيخ بزرگوار على بن ابراهيم قمى فرموده در ماه‌هاى حرام گناه‌ها و حسنات دوچندان می‌شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️توصیه‌ی بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی □روزهای دوشنبه و چهارشنبه سوره تکاثر را چهل بار بخوانید.□ #چهله‌نشینی @mohamad_hosein_tabatabaei
□●سوال از چیستی لذت چیست؟●□ ؟ □●در این مقاله آموزشی به بررسی تعریف لذت از دیدگاه فلسفی ارسطو با محوریت کتاب خطابه ارسطو می پردازیم. از انواع لذت می گوییم و سعی داریم همه آنچه لذت به شمار می رود را بررسی کنیم●□ □●در میان میلها بعضی از آنها غیرعقلانی است و بعضی دیگر عقلانی. من میلهایی را غیرعقلانی می نامم که مبتنی بر تعقل نباشد. این تعریف میلهایی را در بر می گیرد که آنها را طبیعی می خوانیم، مانند میلهای مربوط به جسم، مثلا میل به غذا، یعنی تشنگی و گرسنگی، و میل به هر یک از انواع غذاها، همچنین میلهای مربوط به چشایی، میل جنسی، و، به طور کلی، بساوایی؛ و میلهایی که مربوط به بویایی ابوی خوش ، شنوایی و بینایی است. □●من میلهایی را عقلانی می نامم که، چون متقاعد به مطلوب بودن آنها شده ایم، آنها را در خود احساس می کنیم. زیرا بسیاری چیزها هستند که ما میل به دیدن و به دست آوردن آنها داریم، چون شنیده ایم و متقاعد شده ایم که آنها مطلوب اند. چون احساس لذت عبارت از ادراک حتی نوعی تأثر است و چون خیال نوعی ادراک حسی ضعیف است، و همواره در ذهن کسی که چیزی را به یادمی آورد یا آرزو میکند خیالی از آنچه به یاد می آورد و آرزو میکند وجود دارد، پس واضح است که یادآوری و آرزو نیز با لذت همراه اند، زیرا از آنها هم نوعی ادراک حتی می توان کرد. بنابراین، هر چیز لذت بخشی ناگزیر یا در حال حاضر است و ادراک می شود، یا در گذشته است و به یاد می آید، یا در آینده است و آرزو می شود، زیرا ما لذات حال را ادراک میکنیم، لذات گذشته را به یاد می آوریم و لذات آینده را آرزو میکنیم.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 252-244 ، سوره بقره قسمت اول بخش دوم وَ قَتِلُوا فى سبِيلِ اللَّهِ ● وجه مقيد ساختن قتال و جهاد به قيد ((فى سبيل الله ))و اشاره به معناى قرض دادن به خدا معيار اين آيه جهاد را واجب مى كند، و مى بينيم كه اين فريضه را در اين آيه و ساير موارد از كلامش مقيد به قيد ((سبيل الله )) كرده و اين براى آن است كه به گمان كسى در نيايد و كسى خيال نكند كه اين وظيفه دينى مهم ، صرفا براى اين تشريع شده كه امتى بر ساير مردم تسلط پيدا كرده ، و اراضى آنان را ضميمه اراضى خود كند، همانطور كه نويسندگان تمدن اسلام (چه جامعه شناسان و چه غير ايشان ) همينطور خيال كرده اند، و حال آنكه چنين نيست و قيد ((فى سبيل الله )) مى فهماند كه منظور از تشريع جهاد در اسلام ، براى اين است كه دين الهى كه مايه صلاح دنيا و آخرت مردم است ، در عالم سلطه يابد. وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سمِيعٌ عَلِيمٌ اين جمله ، به مؤمنين هشدار مى دهد از اينكه در اين سير خود، قدمى بر خلاف دستور خدا و رسول او بردارند و كلمه اى در مخالفت با آنها (خدا و رسول او) بگويند، و حتى نفاقى در دل مرتكب شوند، آنطور كه بنى اسرائيل كردند، آن زمان كه درباره طالوت به پيامبرشان اعتراض كردند، كه او چگونه مى تواند بر ما سلطنت كند و يا گفتند: ((لا طاقه لنا اليوم بجالوت و جنوده )) و هنگامى كه جنگ بر آنان واجب شد، سستى به خرج دادند، و پشت به جنگ كردند، و آن زمان كه واجب شد تا از نهر آب ننوشند، مخالفت نموده ، و فرمان طالوت را اطاعت نكردند. مَّن ذَا الَّذِى يُقْرِض اللَّهَ قَرْضاً حَسناً فَيُضعِفَهُ لَهُ أَضعَافاً كثِيرَةً معناى كلمه ((قرض )) معروف است ، خداى تعالى هزينه اى را كه مؤ منين در راه او خرج مى كنند، قرض گرفتن خودش ناميده ، و اين به خاطر همان است كه گفتيم مى خواهد مؤمنين را بر اين كار تشويق كند، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 432 و هم براى اين است كه انفاقهاى نامبرده براى خاطر او بوده ، و نيز براى اين است كه خداى سبحان به زودى عوض آن را چند برابر به صاحبانش بر مى گرداند. خداى تعالى سياق خطاب را كه قبلا امر بود و مى فرمود: جهاد كنيد، به سياق خطاب ، استفهامى برگردانيد، و فرمود: كيست از شما كه چنين و چنان كند؟، با اينكه ممكن بود همين مطلب را نيز به صورت امر بفرمايد، مانند جمله در راه خدا جهاد كنيد و به او قرض بدهيد، و اين تغيير به خاطر نشان دادن ذهن مخاطب است ، چون سياق امر خالى از كسب تكليف نيست ، ولى سياق استفهام دعوت و تشويق است ، در نتيجه ذهن شنونده تا حدى از تحمل سنگينى امر استراحت مى كند، و نشاط مى يابد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●■ ■خوب نیست که اهل علم کتاب‌های سید‌بن‌طاووس قدس‌سره را نداشته باشند. همه‌ی کتاب‌های او خوب است. حاجی نوری قدس‌سره درباره‌ی سید‌بن‌طاووس قدس‌سره نوشته است: باب لقای حضرت غائب عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برای او مفتوح بود! ■●در محضر بهجت، ج٢، ص۴١٨●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دیدگاه والای علامه طباطبایی(ره) در مورد مسلمان□ □یک فرد مسلمان باید اول مسلمان باشد بعد یک فرد یا یا یا کارگر و نیز فردی که میخواهد بدهد اول باید مسلمان باشد سپس تصمیم خود را کند. هر و منصبی که میخواهد اختیار کند، و لازم است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آیات سوره □به نام اللّه بخشنده به عموم، و مهربان به خواص□ □بگو هان گروه كفر پيشه!(۱) □من نمى پرستم آنچه را كه شما مى پرستيد(۲) □و شما هم نخواهيد پرستيد آنچه را كه من مى پرستم(۳) □من نيز براى هميشه نخواهم پرستيد آنچه را شما مى پرستيد(۴) □و شما هم نخواهيد پرستيد آنچه را من مى پرستم(۵) □دين شما براى خودتان و دين من هم براى خودم(۶) @mohamad_hosein_tabatabaei
□بيان آيات سوره کافرون در تفسیر المیزان□ □در اين سوره رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را دستور میدهد به اينكه برائت خود از كيش آنان را علنا اظهار داشته، خبر دهد كه آنها نيز پذيراى دين وى نيستند، پس نه دين او مورد استفاده ايشان قرار میگيرد، نه دين آنان آن جناب را مجذوب خود میكند. □مفسرين در اينكه سوره مورد بحث مكى است و يا مدنى كرده اند، و از ظاهر سياقش بر مى آيد كه در نازل شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●شرطِ كسب فيض از ائمه علیهم السلام●□ □●برای گرفتن فيض وبهره برداری از الطاف ائمه ی معصومين عليهم السلام،دو شرط موجود است: يكی وجود مختصرسنخيت با آن بزرگواران(گرچه احدی نميتواند مشابهت وسنخيّت حقيقی با آن وجودات مقدسه پيدا كند، اما مقصوداين است كه حداقل يك عطروبويی ازآن بزرگواران داشته باشد) □●شرط دوم اين است كه عايق ومانعی نداشته باشد؛ بعضی از افكار وعقايد و بعضی اعمال ومعاصی، مانع بهره مندی و استفاضه است. □●يك مثال ساده: آهن ربا ذراتی را به خود جذب ميكند كه اولا با آهن ربا سنخيت داشته باشند؛ آهن باشد نه شيشه و سنگ و... و ثانيا عايقی روی انها نباشد كه مانع جذب شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اول ما خلق الله القلم●■ ■خداوند همه موجودات و کلمات عالم را با قلم نگاشته است و آن قلم، مثل قلم اینجایی نیست. بلکه قلم اینجا سایه و ظلی و نشانه ای از آن قلم است. ■چنانکه موجودات این نشئه به لحاظ اصل خودشان، صنم و آیتی اند که حکایت از واقع می نمایند و نحوه حکایتشان هم به اندازه سعه و ضیق وجودی خودشان است که از اسماء پیاده شدند و لذا هر اسمی به اقتضای خاصی که دارد مطابق با عالم خودش دارد در خارج پیاده می شود و آنها را مطابق ترتیب حقایق و عوالم نظام هستی اقتضایی است. ■●منبع: کتاب شریف شرح فصوص الحکم قیصری ●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○پيغمبرما، اسرار را فاش كرد. على(عليه السّلام) فرمود أوَّلُنا مُحَمَّدٌ؛ آدم و قبل از او همه محمّد بودند. أوسَطُنا مُحَمَّدٌ؛ يعنى ميانه ها هم كه آفريده شدند، همه محمّدند. و اٰخِرُنا مُحَمَّدٌ*؛ يعنى ماسواى خدا، همه اش مُحمّد است. □○يعنى هر ذى روحى از بنى آدم كه منسوب به ماست، محمّد است. چون ايمان به او دارند، همه محمّدند. □○خودت را پيدا كن! ببين كه از خانم زهرا(عليها السّلام) جدا نيستى. از پيغمبر خدا جدا نيستى. ان شاءالله شب نصف شب، خودت را پيدا كن. خودت را هنوز خوب نشناخته اى، درست بشناس. باز نگاه كن؛ عجله نكن. مطلب از اين بالاتر است. □*بحارالانوار، ج٢٦،ص٦□ □○ مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابى كتاب يك، مجلس پانزدهم صفحه ى ١٧٤○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 252-244 ، سوره بقره قسمت اول بخش سوم1⃣ وَ اللَّهُ يَقْبِض وَ يَبْصط وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ● معناى قبض و بسط و وجه اينكه سه صفت از صفات خداوند در اين آيه آمده است كلمه ((قبض )) به معناى گرفتن چيزى و كشيدن آن به طرف خويش است ، در مقابل كلمه بسط و همچنين ((بصط)) كه به معناى دادن و از خود دور كردن است ، و اين كلمه كه در اصل از ماده (باء - سين - ط) است ، و طبق يك قاعده صرفى (سين ) آن به خاطر اينكه پهلوى حرف (ط) كه به اصطلاح از حروف (اطباق و تقسيم ) است قرار گرفته مبدل به (صاد) شده است . و اينكه از صفات خداى تعالى سه صفت (قبض و بسط و مرجعيت ) او را آورده ، براى اين توجه كه اشعار كند آنچه در راه خدا به او مى دهند باطل نمى شود، و بعيد نيست كه چند برابر شود، براى اينكه گيرنده آن خدا است و خدا هر چه را بخواهد ناقص مى كند و هر چه رابخواهد زياد مى كند، و شما به سوى او بر مى گرديد و آن زياد شده را پس مى گيريد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □به امام‌زاده‌ها زیاد سربزنید! این بزرگواران همچون میوه‌ها، که هر کدام یک ویتامین خاصّی دارند، هر کدامشان خواصّ و آثاری دارند. □●جرعه وصال، ص١٩●□ @mohamad_hosein_tabatabaei