"بِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ والصِّـدیقیــن"
#درس_های_جنگی_خرمشهر
□آمدن توپخانه قوچان تقریبا به یک رویای بسیار زیبا تبدیل شده بود و هنوز هم در خاطره تلخ بسیاری از رزمندگان خرمشهری هست . همه شرایطی که در جنگ در خرمشهر داشتیم حاکی از این بود که اگر پشتیبانی توپخانه ای می داشتیم, به هیچ وجه نیروهای نظامی عراق نمی توانستند پیشروی و پیشرفتی در شهر داشته باشند . اذهان همه ما درگیر علت یابی این نکته بود که چرا ما سلاح سنگین نداریم و یا چرا توپخانه ها نمی آیند .
□در پاسخ به این سوال می گفتند : که تز جنگی بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا تز جنگی اشکانیان است . نکته ای که ما متوجه نمی شدیم این بود که چرا نگاهی به تز های جنگی معاصر نمی شود .
□و تز جنگی اشکانیان آن هم مربوط به قرن های پیش را باید در دستور کار داشته باشیم . خوب حالا این تز جنگی چه بود و چیست ؟ بنی صدر می گفت : اشکانیان خاک را می دادند و در جنگ عقب نشینی می کردند . و زمان را می خریدند . و بعد سر حوصله به دشمن حمله می کردند !!!!؟؟؟؟ شب سه آبان پشت بیسیم صدایی شنیده می شد که می گفت از پروانه به کلیه واحدها ... از پروانه به کلیه واحدها .... یحیی غضبان زاده گفت : فریدون بیا با تو کار داره ، گفتم ما پروانه نداشتیم . پروانه کیه دیگه ... نکنه عراقی ها کانال ما رو پیدا کردند .
□یحیی خندید و گفت نه بابا میگه فرمانده اتاق جنگه !!!!! گفتم خوب حالا چی میگه ....گفت : حرفهای بدون کد و رمز هم میزنه .... گفتم دیگه بدتر ... حالا حرفش چیه ... گفت میگه از خرمشهر بیایید بیرون .. ما می خواهیم شهر رو بمبارون کنیم ...
□گفتم : خوب بمبارون کنند به ما چکار دارند .. .. ما که در آخرین کوچه ، یعنی عشایر و کنار پل هستیم ... آنها می توانند همه جا رو بزنند ....
□گفت ول کن نیست و مدام میگه شهر رو باید ترک کنید ... قانع نشدم و با فرماندهی خودمون تماس گرفتم ... که گفت : متاسفانه و بدبختانه تصمیم اینه که هیچ کس در شهر نباشه . چاره ای نیست ... بچه ها رو از شهر بیار بیرون ... البته این حرفها بین ما به صورت کد و رمز رد و بدل شد ....
□اینجا بود که مقاومت ۴۵ روزه ما به پایان رسید .... و تز جنگی اشکانیان را با اشک و درد متوجه شدیم ...
□دو بار دیگر هم تز های جنگی دیگری مطرح شد ... که غیر نظامی ها یعنی مردم و سپاه از جنگ خارج شوند و بگذارند ارتش جنگ نظامی خودش را بکند ...
□و اصولا جنگ مال نظامی هاست ... مردم و غیر نظامی ها که بلد نیستند بجنگند به خانه هایشان برگردند .... البته خانه ما دست عراقی ها بود و نمی دانستیم با این تز کجا باید برویم !!!!؟؟؟؟
□که نتیجه چنین تفکری شکست مفتضحانه و از دست دادن تعداد زیادی تانک و خودرو زرهی و غرق شدن نیروها در رودخانه کرخه کور بود . ....که بعدها به کرخه نور تبدیل شد .....
□تا اینکه تز جنگی عوض شد . و مردم ایران وارد جنگ و مدیریت آن شدند ... در گروهان ها جایی فرمانده نیروی ارتشی بود و معاون سپاهی یا بسیجی و در جای دیگر فرمانده سپاهی یا بسیجی و معاونش ارتشی بود . ترکیبی از نیروهای ارتش و بسیج شکل گرفت و اولین نتیجه های آن آزاد سازی بستان و شکستن حصر آبادان بود ....و تز جنگی هم این بود ..... که خون بر شمشیر پیروز است ......
□یادمان نرود درسی که از جنگ خرمشهر فرا گرفتیم این است ....که این اراده و حضور و نقش پر رنگ مردم و خون شهدا در کل تاریخ است که پیروز است و نه موشک و تانک و ابزار های نظامی ....
#یاعلی
#فریدون_دشتی
#سالروز_ازادسازی_خرمشهر_گرامیباد
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت ششم
بخش دوم1⃣
● رواياتى در مورد طلاق خلع و مبارات
مولف : اخبار همانطور كه ملاحظه مى كنيد در معناى جمله نامبرده مختلف است .
و در تفسير قمى در ذيل جمله ((و لا يحل لكم ان تاخذوا مما آتيتموهن شيئا الا ان يخافا الا يقيما حدود الله ...))، از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود:
طلاق ((خلع )) اين نيست كه زن را آنقدر شكنجه دهى تا بگويد مهرم حلال و جانم آزاد، بلكه اين در وقتى است كه زن بگويد هيچ سوگندى كه براى تو مى خورم راست نمى گويم ، و به آن وفا نمى كنم ، و از اين به بعد بدون اجازه ات از خانه بيرون مى روم ، و مرد اجنبى را به بسترت راه مى دهم ، و از جنابتى كه از جماع تو حاصل شود غسل نمى كنم ، و يا بگويد هيچ امرى را از تو اطاعت نمى كنم ، تا طلاقم دهى ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 382
اگر اين را گفت ، آن وقت بر شوهر حلال مى شود آنچه مهر به او داده ، پس بگيرد، و يا علاوه بر آن مقدارى هم از مال زن را كه زن قادر بر آن است طلب كند، و با رضايت طرفين در طهرى كه با او جماع نكرده طلاقش دهد، در حالى كه شهود هم حاضر باشند، در چنين شرايطى طلاق بائن خواهد بود، هر چند كه يك طلاق است ، و ديگر شوهر نمى تواند در عده رجوع كند، و بعد از عده ، او هم مانند سايرين يك خواستگار است،
اگر زن راضى شد دوباره خود را به عقد او در مى آورد، و اگر خواست در نمى آورد، پس اگر خود را به عقد او در آورد، نزد شوهر دو طلاق ديگر محل دارد، و جا دارد كه شوهر بر زن شرط كند، آن شرطى را كه صاحب مبارات مى كند.
مترجم : (فرق طلاق مبارات با طلاق خلع اين است كه در طلاق خلع تنها زن طالب جدائى است ، و به همين جهت مرد مى تواند هم مهرى را كه داده پس بگيرد، و هم چيزى از مال زن را مطالبه نموده بگويد: اگر فلان چيز را به من بدهى طلاقت مى دهم ، ولى در طلاق مبارات هر دو طالب جدائى هستند، و به همين جهت شوهر نمى تواند علاوه بر پس گرفتن مهر چيز ديگرى را طلب كند).
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○ #آیتالله_بهجت رحمهالله در پاسخ به کسانی که دستورالعملی برای سیروسلوک میخواستند، میفرمودند: «هر روز نصف صفحه از کتاب #معراج_السعاده را بخوانید و بدان عمل کنید، بعد از یک سال در خود تغییر را احساس میکنید».
□○ ... و اما آنچه دلالت میکند بر آنچه گفتیم که «رجاء و امیدواری به رحمت و مغفرت، باید بعد از طاعت و عبادت باشد، و بدون آن، غرور و حماقت است»، از آیات و اخبار، بی حد و نهایت است.
□○... از حضرت پیغمبر صلیاللهعلیهوآله مروی است که «احمق کسی است که متابعت هوا و هوس نفسانی را کند و آرزو از خدا (امید به رحمت خدا) داشته باشد».
□○و شخصی به خدمت امام جعفر صادق علیهالسلام عرض کرد که «قومی هستند که گناه میکنند و میگویند: ما امید به خدا داریم. و همیشه چنیناند تا مرگ ایشان برسد». حضرت فرمودند که «ایشان کسانی هستند که به آرزو میگذرانند و دروغ میگویند، رجا و امید ندارند. و به درستی که کسی که امید به چیزی داشته باشد، درصدد طلب آن برمیآید و کسی که از چیزی بترسد، از آن میگریزد».
□○(معراج السعادة، ص۲۰۹ و ۲۱۰) ۱۴۵○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●اگر من خلافی را انجام دادم وظیفه #همگی شما نهی از منکر است●□
□●الآن مكلّفيم ما، مسئوليم همهمان، همهمان مسئوليم، نه مسئول براى كار خودمان؛ مسئول كارهاى ديگران هم هستيم «كُلُّكم راعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسؤُولٌ عَن رَعِيَّتِه» همه بايد نسبت به همه رعايت بكنند. همه بايد نسبت به ديگران. مسئوليت من هم گردن شماست؛ شما هم گردن من است. اگر من پايم را كج گذاشتم، شما مسئوليد اگر نگوييد چرا پايت را كج گذاشتى؟ بايد هجوم كنيد، نهى كنيد كه چرا؟
□●اگر خداى نخواسته يك معمّم در يك جا پايش را كج گذاشت، همه #روحانيون بايد به او هجوم كنند كه چرا برخلاف موازين؟ ساير مردم هم بايد بكنند.
□● #نهى_از_منكر اختصاص به روحانى ندارد؛ مال همه است. #امت بايد نهى از منكر بكند؛ امر به معروف بكند.
□●صحیفه امام ، جلد ۸ ، صفحه ۴۸۷
سخنرانى امام خمینی(ره) در جمع روحانيون، پرسنل كميته و سپاه (وظايف روحانيون و پاسداران●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●قرآن برطرف کننده هر حاجتی است و بدون ایمان و عمل به آن، هیچ نوع بینیازی امکان ندارد.
■●همه نظریات و مکتب هایی که درباره انسان در هر قلمرو آنچنان که هست و آنچنان که باید با تمام نیرهای خود وارد عرصه حیات انسانها شدند- همانگونه که میدانیم- یا به هیچ وجه از عهده موفق ساختن انسانها به کسب سعادت حقیقی بر نیامدند، یا اگر حاجتی را به طور نسبی برطرف کردند، احتیاجات دیگری را بر جامعه بشری افزودند.
■●استاد_علامه_جعفری حیات معقول●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۲) #حکمت_روزه ■بهشتی كه ﴿جنّاتٌ تجری منْ تحتها الأنهار﴾[۲]؛ اما ب
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۳)
#حکمت_روزه
■از موارد فرق بين روزه و ساير عبادات همين است كه دربارهٴ اعمال ديگر، ملائكه الهی هنگام مرگ به استقبال مؤمنين می آيند كه: ﴿سلامٌ عليكم طبْتم فادْخلوها خالدين﴾[۴] درهای بهشت را باز می كنند و می گويند از هر دری كه خواستيد بفرماييد.
■امّا دربارهٴ روزه دار خدای سبحان فرمود: من خودم جزا می دهم. اين جزء احكام و آداب روزه نيست؛ لذا نه در سلسله بحثهای #واجب و #مستحب كه فقه عهده دار آن است آمده و نه در بحثهای آداب روزه؛ بلكه جزو حكمتهای عبادت است كه چگونه انسان به جايی می رسد كه خداوند متعال مستقيماً جزای او را به عهده می گيرد.
■خداوند به كسانی چون اوليای الهی كه روزه های مستحبی می گيرند و سهميهٴ #افطار خود را به #يتيم و #اسير و #مسكين می دهند، در عين حال كه ﴿جنّاتٍ تجری من تحتها الأنهار﴾[۵] در اختيار آنهاست، می فرمايد: ﴿فادْخلی فی عبادی ٭ وادْخلی جنّتی﴾ زيرا برای مطلب بالاتری، روزه می گيرند. امّا آنها كه برای ورود به بهشت و برای استفاده از ميوه های دلپذير آن روزه می گيرند تنها نوعی سوداگری دارند.
●[۱] ـ روضة المتقين، ج ۳، ص ۲۲۵. بعضی كلمه «أجزی» در اين روايت را به صيغهٴ مجهول خوانده اند: «الصوم لى وأنا أُجزی به» يعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهايه ابن اثير، ج ۱، ص ۲۷۰، «جزا»).
●[۲] ـ سورهٴ آل عمران، آيهٴ 1۱۵.
●[۳] ـ سورهٴ فجر، آيهٴ ۲۹ـ 3۳۰.
●[۴] ـ سورهٴ زمر، آيهٴ ۷۳. راجع به روايات برزخ مراجعه شود به: تفسير نورالثقلين، ج ۴، ص ۵۰۶ و ۵۰۷؛ بحار، ،۶، ص ۱۳۹؛ علم اليقين، ج ۲، ص ۱۰۶۰.
●[۵] ـ سورهٴ بقره، آيهٴ ۲۵.
#حکمت_عبادات
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز نهم ماه مبارک رمضان□
□اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لی فيهِ نَصيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ، وَاهْدِنی فيهِ لِبَراهينِكَ السّاطِعَةِ، وَخُذْ بِناصِيَتی اِلي مَرْضاتِكَ الْجامِعَةِ، بِمَحَبَّتِكَ يا اَمَلَ الْمُشْتاقينَ.
□خدایا برای من در این ماه بهرهای از رحمت گستردهات قرار ده، و به ادلهی روشن خود هدایت فرما، و پیشانی مرا بگیر و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به حقّ دوستی و محبّتت ای آرزوی مشتاقان.
@mohamad_hosein_tabatabaei