eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●وداعِ مبارک رمضان●■ ■●سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كرده‌اند كه در جمعه آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو: ■اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما■ ■●خدايا! اين ماه را آخرين دوره‌ی روزه‌داری ما قرار مده، و اگر قرار دادى، پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده. ■●هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از این دو خصلت نيكو ظفر مى‌يابد: ●رسيدن به ماه رمضان آينده ●آمرزش خدا و رحمت بى‌انتها. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●انقلاب به هیچ گروهی بدهکار نیست●■ ■انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروه ها و لیبرال ها میخوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول. ■●صحیفه نور ، جلد ۲۱ ، صفحه ۹۶ پیام امام خمینی(ره) خطاب به مراجع اسلام و روحانیون سراسر کشور مورخ: ۱۳۶۷/۱۲/۰۳●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت سوم)●■ ■●در فرهنگ دنیای امروز، سعادتِ انسانی با این شاخص‌ها شناخته می‌شود؛ چقدر پول دارد؛ چه مقامی دارد؛ چه می‌خورد و می‌آشامد و چگونه ارضاء جنسی می‌شود! این قدِّ بشریّت در دنیای امروز است. دنیای بعد از رنسانس، دنیایی که از خدا محوری به اومانیزم تغییر محور داد؛ اومانیزم به معنای محور قرار دادن و گرایش به انسانیّت نیست؛ به معنای نفسانیّت است؛ نفس انسان، همان چیزی که کانون شهوت و غضب است. ■●لذا تمدّن امروز دنبال این است که با علم و تکنولوژی و پول و ثروت، هرچه بیشتر لذائذ نفسانی بشر را تأمین کند. این لذائذ نفسانی ناشی از خوردن و پوشیدن و نوشیدن، یا ناشی از کاموری‌ها و لذّت‌جویی‌های جنسی، و یا ناشی از دستیابی به قدرت و قهر و غلبه‌ بر رقبا و مخالفان است. اين اوج تعریفی است که دنیای امروز از بشریّت دارد؛ قدّ انسان در دنیای امروز این است. ■●قبلا تمثیلی راجع به دنیای امروز به کار بردم؛ کارتونِ گالیور را مثال زدم. در داستان گالیور، گالیور به شهری می‌رود که همه‌ی مردم آن کوتوله‌اند؛ قدّشان به اندازه‌ی یک بند انگشت است. امّا چون همه‌ی مردم کوتوله‌اند، هیچ کس احساس کوتاه بودن نمی‌کند. وقتی به یکدیگر نگاه می‌کنند، می‌گویند ماشاءالله قدّ به این بلندی! ‌چه‌ عیب و نقصی داریم؟! چون در آن شهر همه هم‌قدّند؛ همه کوتوله‌اند؛ کسی به نقص کوتوله بودنش واقف نیست. چه وقت پی می‌برند کوتوله‌اند؟ چه وقت می‌فهمند قدّشان کوتاه است؟ وقتی گالیور  وارد آن شهر می‌شود. آنوقت معنای قدّ انسان را می‌فهمند و تازه پی‌ می‌برند که کوتوله‌اند. ■●دنیای امروز از نظر مقامات و کمالات انسانی، شهر کوتوله‌های گالیور است و این کوتوله‌ها هیچ احساس کوتوله بودن هم نمی‌کنند. خیلی هم احساس پیشرفت و ترقّی می‌کنند؛ احساس می‌کنند خیلی بزرگند. امّا کوتوله‌اند؛ در حیوانیّت و نفسانیّت خود اسیرند؛ قد نکشیده‌اند. ●خور و خواب و خشم و شهوت، شَغَبست و جهل و ظلمت ●طیران مرغ دیدی؛ تو ز پای‌بند شهوت ●حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیّت ●به در آی تا ببینی طیران آدمیّت   .... ■●در محضر استاد مهدی طیب ۱۹ مرداد۹۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■راههای عبادات، روزه، شب زندهداری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. ■اینها راههای شوسه و آسفالتهاند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ ■این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میانبر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد میرسد. ■فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمیرساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژهاش به اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب میشود. راه محبّت راه میانبر است. ■مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی■ ■●تٱلیف استاد مهدی طیّب●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■حُبُّ عَليِّ بْنِ ابيطالِبٍ حَسَنَةٌ لايَضُرُّ مَعَها سَيِّئَةٌ، وَ بُغْضُهُ سَيِّئَةٌ لاتَنْفَعُ مَعَها حَسَنَةٌ.■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش پنجم1⃣ ● رواياتى در ارتباط با آيه ((فرجالا او ركبانا...)) و نماز خوف مولف : خواننده متوجه است كه منافاتى ميان اين دو روايت نيست . و در كافى از امام صادق (عليه السلام ) در ذيل جمله : ((فرجالا او ركبانا...)) روايت كرده كه فرمود: اين در وقتى است كه از درنده يا دزد بترسد، كه در حال راه رفتن و دويدن بعد از تكبير به جاى ركوع و سجود اشاره مى كند. و در فقيه از همان جناب روايت آورده كه درباره نماز ((زحف )) (جنگ ) فرمود: عبارت است از تكبير و تهليل و تسبيح و ديگر هیچ ، آنگاه اين آيه را تلاوت كردند. و نيز در همان كتاب از همان جناب روايت آورده كه فرمود: اگر در سرزمين هولناكى واقع شدى و ترسيدى كه دزدى و يا درنده اى به تو حمله ور شود، نماز واجب خود را مى توانى بالاى مركب بخوانى . و باز در همان كتاب از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: كسى كه از دزدان راه ترس دارد، بر بالاى مركبش نماز را مى خواند، و براى ركوع و سجده اش اشاره مى كند. مولف : روايات در اين معانى بسيار زياد است . و در تفسير عياشى از ابى بصير روايت كرده كه گفت : از آن جناب از اين كلام خدا پرسيدم كه مى فرمايد: ((و الذين يتوفون منكم و يذرون ازواجا وصية لازواجهم متاعا الى الحول غير اخراج ))، فرمود: حكم اين آيه كه مى فرمايد: خرجى يك سال همسر را بايد وصيت كرد، نسخ شده ، پرسيدم : جريان چگونه بوده است ؟ فرمود: قرار اين بود كه هرگاه مردى از دنيا رفت نخست از اصل مالش خرجى يك سال همسر و يا همسرانش را جدا بر مى داشتند، و ديگر به ايشان ارث نمى دادند ولى آيه اى كه هشت يك مال را براى زن بچه دار و چهار يك مال را براى زنى كه شوهرش بچه ندارد، ارث معين كرده اين آيه را نسخ كرد، و بعد از آن اگر خرجى زن را بدهند به حساب ارث او مى دهند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره■ ■مظلومیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، مظلومیت بشر تا روز قیامت است. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●حاج آقا اسماعیل دولابی می گوید●■ ■شخصی را سراغ دارم که بیش از چهل سال در طلب امام زمان صلوات الله علیه بود ؛ بعد از چهل سال ریاضت و عبادت به محضر منور حضرت مهدی صلوات الله علیه مشرف شد. ■وقتی خدمت آقا رسید از حضرت گلایه عاشقانه کرد: « شما که سرانجام مرا به محضر پذیرفتید، ای کاش یک مقدار زودتر مرا می پذیرفتید و من این همه غصه نمی خوردم و عذاب نمی کشیدم؟ » ■حضرت فرمودند : اگر زودتر ما را می دیدید از ما نان و سبزی می خواستی! حالا که چهل سال زحمت کشیده ای می فهمی که چه بخواهی... @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●چطور در شرع مقدس و نيز بزرگان ما فرمودند كه خلاف نفرماييد، ولو به مزاح و مطايبه باشد، و نفس را عادت ندهيد كه خلاف فكر كند و خلاف بينديشد و دروغ بگويد، ولو به مطايبه باشد، زيرا به همين اندازه كه به خلاف گرايش پيدا كرد، در كارش و خوابش اثر می گذارد، و خوابهايش پريشان میشود، و هرچه افكار آلوده شود، و انسان نيات كج و معوج داشته باشد، در وى اثر می گذارد. ■●يكى از آن (۱۵۰) جمله اى كه موعظه ارسطو به شاگردش اسكندر افريدوسى میباشد همين است كه، خلاف مكن دروغ نگو، ولو به مجاز و مطايبه. اينها حتى در خوابهاى تو اثر می گذارد، خوابهاى آشفته می بينى. ■●شرح فارسی اسفار(۱) علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُكَ فيهِ ما يُرْضيكَ، وَاَعُوذُبِكَ مِمّا يُؤْذيكَ، وَاَسْئَلُكَ التَّوْفيقَ فيهِ لاَِنْ اُطيعَكَ و َلااَعْصِيَكَ، يا جَوادَ السّآئِلينَ. □خدایا در این روز آنچه تو را خشنود می‌کند از تو درخواست می‌کنم، و از آنچه تو را ناخشنود می‌کند به تو پناه می‌آورم، و از تو در این روز توفیق اطاعت و ترک نافرمانی‌ات را خواستارم، ای بخشنده به نیازمندان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اِنّی اَسْئ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللهمّ إنّے أسْألُڪَ فیہ ما یُرْضیڪَ وأعوذُ بِڪَ ممّا یؤذیڪ «‌اے خدا، من از تو چند چیز را در ماہ رمضان سؤال می‌ڪنم، □اول اینڪہ تو از من راضے شوے و زندگے من طورے باشد ڪہ از من رضایت داشتہ باشے. این توفیق است ڪہ آدم ڪارهاے خود را بہ گونه‌اے انجام دهد ڪہ خدا از او راضے باشد و پناہ می‌برم بہ تو از چیزهایے ڪہ تو را اذیت می‌ڪند، یعنے از گناہ و اطاعت از شیطان و اطاعت از نفس.» □اگر می‌خواهید بدانید ڪہ خدا از شما راضے هست یا نہ، ببینید خودتان در تہ دل از خدا راضے هستید؟ اگر راضے باشید، خدا هم از شما راضے است. □حدیث داریم ڪہ شما مانند بیمار هستید و خدا مانند دڪتر و طبیب. همان‌طور ڪہ دڪتر هر چہ بگوید، بیمار می‌پذیرد، خدا هر چہ بہ ما داد، ما هم باید رضایت داشتہ باشیم. □اگر در مصیبت‌ها و نداری‌ها از خدا گلہ نڪنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنے اینڪہ ما از خداے راضے هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلے سخت است ڪہ انسان ذره‌اے گله‌ از خدا نداشتہ باشد. □«وأسألُڪَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَڪ ولا أعْصیڪََ» خدایا از تو توفیق می‌خواهم ڪہ در ماہ رمضان اطاعت تو را ڪنم و هیچ نافرمانے و گناہ انجام ندهم! □روایت داریم از امام نهم (علیه السلام) ڪہ فرمود:مؤمن باید ۳ خصلت داشتہ باشد. ○اول: توفیق داشتہ باشد، ○دوم: خودش را موعظہ ڪند ○سوم: اینڪہ نصیحت دیگران را قبول ڪند. □یا جَوادَ السّائلین اے خدایے ڪہ بہ هر ڪسے ڪہ از تو چیزے سؤال می‌ڪند، تو جود می‌ڪنے و نسبت بہ او بخشش دارے، دعاے ما را استجابت ڪن! ما گاهے سائلین را رد می‌ڪنیم؛ اما خدا درخواست همہ را می‌دهد و رد نمی‌ڪند؛ ولے گاهے چیزے ڪہ صلاح ما نیست را از خدا می‌خواهیم و خدا نمی‌دهد؛ البتہ آن خواستہ را هم در قیامت برآوردہ می‌ڪند. □در قیامت بندگان می‌پرسند؛ خدایا اینها ڪہ بہ ما می‌دهے، چیست؟ خطاب می‌آید ڪہ در دنیا خواستے صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآوردہ می‌ڪنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●چطور در شرع مقدس و نيز بزرگان ما فرمودند كه خلاف نفرماييد، ولو به
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●در درسهاى پيش عرض كردم: شيخ الرئيس در آن عهدنامه خود میفرمايد: يكى از عهدهايى كه من با خدا بستم، اين است كه قصه ها و رمانها و افسانه هاى آلوده و هرزه را نخوانم. اينها انسان را مشوش میكند، و انسان را از حريم استقامت و علم و معارف باز میدارد. بو على می گويد: من با خدا عهد كردم اين حرفهاى آلوده و اين افسانه ها و دروغها را نخوانم؛ اينهايى كه شوراننده انسان به راههاى غلط و نارواست. اينها انسان را از مسير انسانى به در میبرد. ■●از جمله رياضتهاى دينى اعتياد به طهارت و راستى و امانت و وقار و سكينه است، چون يك صراط مستقيم بيشتر نيست: إن هذا القرآن يهدی للتی هی أقوم. هرچه اين دستورالعمل در متن ذات شما و در متن اجتماع و امور شما پياده شود، شما انسان تريد. هركس قرآن را در خود بيشتر دارد، به همان اندازه قرآن و قرآنى شده است. ■●شرح فارسی اسفار علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت سوم)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت چهارم)●■ ■●دنیای امروز دنیای کوتوله‌هاست؛ قدّ انسان شناخته شده نیست؛ قدر انسان شناخته شده نیست. گمان می‌شود اندازه و قدر انسان همین است که بشرِ امروز دارد. ■●دنیای امروز، شب ظلمانی‌یی است که حقیقت انسانیّت در آن ناشناخته است. و در این لیله‌ی دنیا، حقیقت انسانیّت با تمامیّتش است که قدر انسان را تعریف می‌کند. ■●حقیقت و تمامیّت انسانیّت حجّت خداست. این‌گونه ارتباط لیلة القدر با انسان کامل آشکار می‌شود. ■●در این لیل دنیا که قدر بشر، قدر انسان، قدر آدمیّت و انسانیّت ناشناخته است؛ حجّت خداست که قدر انسان را مشخّص می‌کند. ابعاد و عظمت حقیقت انسانی را به منصه‌ی ظهور می‌گذارد و با شناخت و توجّه به اوست که دیگران می‌یابند که چقدر کوتاهند و آن وقت شاید نقطه‌ی عطف و مبدأ تحوّلی در زندگی‌شان شکل گیرد. ■●وقتی قدّ افراشته‌ی انسان کامل را در اخلاق، کمالات روحی، اندیشه‌ها و افکار بلند و در عظمت‌های معنوی و عرفانی ببینند؛ وقتی قدّ افراشته‌ی حجّت خدا را ببینند؛ شاید به فکر بیفتند که اندکی قد بکشند. ■●لیلة القدر نقطه‌ی عطف حیات بشری است. اگر کسی به لیلة القدر دست یافت و حجّت خدا را در لیلة القدر درک و ملاقات کرد؛ تمامیت قدّ انسان را مشاهده کرده است. ■●برای چنین کسی، آن شب، شبی است که فردای آن یوم القیامة خواهد بود. «سَلامٌ هِيَ حَتّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» خواهد بود. آن حقیقتی که سلام است؛ یعنی انسان کامل، سلامت کامل است. هیچ عارضه‌یی در هیچ مرتبه‌یی از مراتب ظاهر و باطن او وجود ندارد؛ او سلامت مطلق است. این که سلامت در مراتب مختلف وجود انسان یعنی چه؛ بحث مفصّلی است که اینجا فرصت پرداختن به آن نیست. ■●حجّت خدا سلام است. وقتی حقیقت سلام را ببینیم؛ آن وقت بیماری خودمان را باور می‌کنیم. آن قدّ افراشته و قدر لیلة القدری حجّت خدا را که ببینیم؛ آن وقت کوتاه بودن خودمان را درک می‌کنیم و شاید ان‌شاء‌الله لیلة القدر برای ما مبدأ تحوّل شود. اگر این‌گونه شود؛ به بیداری و یقظه رسیده‌ایم و یقظه و بیداری نقطه‌ی آغاز سیر الی الله و نیل به همه‌ی کمالات انسانی است. .... ■●در محضر استاد مهدی طیب ۱۹ مرداد ۹۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●[نکاتی در باب استجابت دعا / بخش اول] استاد فاطمی نیا●■ ■مولوی تمثيل آورده است كه فردی نشسته بود و "ياربّ" ميگفت. شيطان براو ظاهر ميشود وميگويد: تابه حال اين همه "ياربّ" گفته ای، چه فايده داشته است!؟ مرد دلش شکست و از دعا کردن منصرف شد و خوابيد. ■شب كسی به خواب او آمد و گفت چرا ديگر "ياربّ" نمی گويی!؟ جواب داد : چون جوابی نمي شنوم و ميترسم ازدرگاه خدا مردود باشم ، پس چرا دعا بكنم!؟ ■گفت خدا مرا فرستاده است تا به تو بگويم اين "ياربّ" گفتن هایت همان لبّيك و جواب ماست! يعنی اگر خداوند نخواهد صدای ما به درگاهش بلندشود ، اصلا نميگذارد " ياربّ" بگوييم! @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■ای خدای من و سید من! اگر جز اوليا و اهل طاعتت را نيامرزى، پس گنهكاران به چه كسى پناه برند؟ و اگر جز اهل وفا را اكرام ننمايى، پس بدكاران به درگاه که پناهنده شوند؟ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت چهارم
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت پايانی)●■ ■●اميدواريم ليلة القدر، اين حقيقت را برای ما مجسم و محقق كند و شب بیست و یکم که يكی از سه شبی است كه محتمل است ليلة القدر باشد و با شهادت اميرالمؤمنين علیه السلام و ياد و ذكر و كمالات آن حضرت مقارن است، بتواند نقطه‌ ای باشد، برای اينكه به خود بياييم و بفهميم حقیقت انسان غير از اين است كه ما هستيم و به آن بسنده کرده‌ایم. ■●بعضاً وقتی كمالات اوليای خدا را ذكر می‌كنيم، افرادی می‌گويند: خيلی غلو می‌كنی؛ آنها هم مثل ما انسان بودند. علت چنین حرفی این است كه معنای انسان را نمی‌فهمند. آنها خودشان را انسان می‌دانند. نه؛ اميرالمؤمنين علیه السلام غير انسان نبود، ما غير انسانیم. علی علیه السلام را از انسانيّت بالاتر نبرديم؛ انسانيّت يعنی علی علیه السلام. امّا وقتی انسانيّت را شناختيم، آن‌وقت می‌فهميم ما انسان نيستيم و هنوز در حيوانيّت اسيريم. ■●اميدواريم ليلة القدر، برای ما ليله‌ی پی بردن به قدر انسانی، با لقاء و شهود و مشاهده و ملاقات با حقيقت حجّت خدا باشد؛ و مبدأ تحوّل و دگرگونی، برای راه افتادن به سوی حقیقت انسانی باشد. گرچه قدّ هيچ كس به افراشتگی قدّ اميرالمؤمنين علیه السلام نخواهد شد. خود اميرالمؤمنين علیه السلام هم فرمودند: ■●«اِنَّكُمْ لا تَقْدِروُنَ عَلىٰ ذلِكَ، وَلكِنْ أعينُونِى بِوَرَعٍ وَ اجْتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدادٍ».۱ ■●شما قدرت نداريد هم‌قدّ من شويد؛ امّا به اين كوتولگی هم بسنده نكنيد؛ قانع نشويد. مرا ببينيد؛ بفهميد قد يعنی چه؛ قانع و مكتفی به اين حدّ كوتاه خود نشويد. من آمدم قدّ شما را بلند كنم؛ ولكن شما هم به من كمك كنيد؛ مدد دهيد؛ با پاكدامنی، پرهيز از گناه و آلودگی، اجتهاد و تلاش، مجاهدت، عفّت، سَداد و ثبات قدم، مرا در این راه ياری و مدد دهيد. درست است هم‌قدّ من نمی‌شويد؛ لااقل قدّتان از اينكه هست، كمی بلندتر شود. البتّه راه را برای اين‌كه هم‌قدّ من شويد، نبسته‌اند؛ امّا احدی همّتی به بلندی همّت من ندارد تا بتواند اين راهِ بلند كمال را، تا جايی كه من رفته‌ام، بيايد. احدی نمی‌تواند به منِ علی برسد؛ نه اينكه به من نمی‌رسد؛ به فهم اينكه من به كجا رسيده‌ام هم نخواهد رسيد. منِ علی راز ناشناخته‌ی عالم وجودم. لذا به من نمی‌رسيد. امّا يك تكانی بخوريد. ■●شير را ماند همی بچه به او / تو به حيدر خود چه ميمانی؟ بگو تو كه می‌گويی من پيرو حيدر اميرالمؤمنين علیه السلام، شيعه، عاشق و فرزند معنوی اميرالمؤمنين علیه السلام هستم؛ اميرالمؤمنين علیه السلام پدر من است؛ تو به حيدر خود چه می‌مانی؟ بگو. كمی قد بكشيد؛ ليلة القدر يعنی اين. يعنی شبی كه انسان به قدر و اندازه‌ی انسانيت پی می‌برد و در نتیجه به كوتاهی خود واقف می‌شود و اراده می‌كند و تصميم میگيرد كه تحوّل عميقی در زندگی خود برای رشد، تعالی و تكامل ايجاد كند. اميدواريم خدای متعال چنين ليلة القدری را نصيب همه‌ی ما بفرمايد. ■●در محضر استاد مهدی طیب ۱۹ مرداد ۹۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■راههای عبادات، روزه، شب زنده داری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. ■●اینها راههای شوسه و آسفالته اند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میانبر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد میرسد. ■●فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمی رساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژه اش به اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب میشود. راه محبّت راه میانبر است. ■مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا