eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●امیر المؤمنین در هیچ یک از کارزارهای مقدس که جهاد نامیده میشوند ، شخصیت خود را که متخلق به اخلاق اللّه بوده ، نباخته است. ■●این حقیقتی است که همه مورخان و آنانکه کیفیت زندگی آن حضرت را نقل می کنند ، به آن اعتراف دارند . خود او نیز با اینگونه جملات توضیح داده است : و إنّی لعلی بيّنة من ربّی ‌و قطعا حیات من ، نیت من ، تفکرات و هدف گیری های من و کردار عضلانی من و گرایشهای من ، همه و همه بر مبنای دلیل روشنی از پروردگار من میباشد. و بدیهی است که بر مبنای دلیلی روشن از خدا زندگی می کند ، هرگز تحت تأثیر هیجانات نفسانی قرار نمیگیرد. ■●استاد تفسیر نهج البلاغه ،جلد ٢١●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اجْعَلْنی فيهِ مُحِبَّاً لاَِوْلِيآئِكَ، وَمُعادِياً لاَِعْدآئِكَ، مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خاتَِمِ اَنْبِيآئِكَ، يا عاصِمَ قُلُوبِ النَّبِيّينَ. □خدایا در این روز قرار ده مرا دلبسته‌ی اولیای خودت، و دشمن دشمنانت، و آراسته به راه و روش خاتم پیامبران گردان، ای نگهدارنده‌ی دل‌های پیامبران. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اجْعَلْنی فيه
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللّهمّ اجْعَلْنے فیهِ محبّاً لأوْلیائِڪَ ومُعادیاً لأعْدائِڪَ خدایا ڪارے ڪن تا در ماہ رمضان، خوبان را دوست بدارم و دشمن دشمنانت باشم! □در مورد خودم، عملے ڪہ بہ من امید مے دهد تا در قیامت جزو نجات یافتگان باشم، این است ڪہ خوبان و اشخاص با تقوا را دوست دارم و از بے تقوایان بے زارے مے جویم. □اگر پسرتان بے تقواست و نماز نمے خواند، نباید او را دوست داشتہ باشید. حدیث است ڪہ بہ حقیقت ایمان نمے رسید مگر آنڪہ نزدیڪ ترین خویشان خود را براے خدا دوست نداشتہ باشید، چون متدین نیست و دورترین افراد را براے اینڪہ متدین است، دوست داشتہ باشید. □امام باقر(علیه السلام) بہ شخصے فرمودند؛ «اگر ارادہ ڪردے ڪہ بفهمے بهشتے و یا جهنمے هستے، بہ قلبت مراجعہ ڪن، اگر دیدے اهل طاعت را دوست دارے، اهل بهشت و اگر اهل گناہ را دوست دارے، اهل جهنم هستے و انسان در قیامت با ڪسے ڪہ او را دوست دارد، محشور مے شود.» □در دورہ آخرالزمان قلب مؤمن آب مے شود؛ زیرا گناہ را مے بیند و استطاعت تغییر وضع ندارد. هر ڪس ڪہ مؤمنے را دوست دارد، حتے اگر منحرف باشد پس از مدتے رستگار خواهد شد. □مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِڪَ در این بخش از خدا مے خواهیم تا ما را یارے رساند براے اینڪہ بہ طریقہ پیغمبر در مستحبات، دعاها و دستورات اسلام عمل ڪنیم. از خدا مے خواهیم تا هر چہ پیامبر(ص) بہ ما فرمودہ است، دربارہ مستحب و واجب عمل ڪنیم و مڪروهات را از خود دور و حرام را ترڪ ڪنیم. □ □پیغمبران معصوم هستند؛ زیرا خدا قلب آنها را حفظ ڪردہ است و در فراز پایانے مے گوییم، اے خدایے ڪہ قلب پیغمبران را حفظ ڪردے، بہ حق این ڪارے ڪہ براے پیغمبران انجام دادہ اے، این دعا را در حق ما مستجاب ڪن! @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●آخرین روزهای ماه رمضان برخلاف روزهای آغازین که شادی و بهجت و سرور و طراوتی به انسان میبخشید؛  هاله ای از حزن و اندوه بر دل انسان می‌نشاند. ■●بوی هجران این ماه عزیز و دوست‌داشتنی و سرشار از خیر و نور و برکت به مشام می‌رسد؛ ■●ماهی با روزهای طلایی و شبهایی نورانیتر از روز؛ ماه سحرهای لطیف عارفانه و عاشقانه، ماه تلاوت قرآن، ماه قیام به صلاة، و قعود به مناجات. ■●این ماه با همه ی زمینه های ارزشمندی که برای پرواز انسان به آسمان معنا فراهم کرده بود، رو به پایان گذاشته است. ■●بساط این مهمانی و ضیافت درحال جمع شدن است و دلهره ی اینکه چگونه از این ماه دل بکنم و جدا شوم، از چند روز قبل از عید فطر به سراغ مهمان ضیافت‌الله میآید. ■●این ماه علی‌رغم میل ما به پایان میرسد و تنها یک راه برای گریز از فراق وجود دارد؛ ■●اینکه ما نیز همراه آن برویم و حقایق آن را، از توجّه به خدا، خویشتن را میهمان خدا دیدن و نشستن بر سفره ی ضیافت الله، ارتباط با کلام خدا و راز و نیاز و مناجات با خدا، امتداد بخشیم؛ تا گرچه ماه رمضان در عالم زمان تمام میشود، در عالم حقیقت استمرار پیدا کند و ما همچنان میهمان ضیافت الله بمانیم. این میهمانخانه ی بزرگ الهی را تا پایان عمر ترک نکنیم و همواره اهل شهر الله باشیم. ■●در محضر استاد مهدی طیب _ جلسه ٢٧ مرداد ٩١●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■غرض از ارسال انبياء اين است كه نفوس مستعده به كمال مطلوب خودشان و به آن مقام شامخ فعليت انسانى برسند. و اگر امروز را مغتنم نشمرده ايم ، و به سراغ رهبران دين نرفته ايم ، و خبيث را از طيب تميز نداده ايم ، و به سرچشمه آب حيات نرسيده ايم ، حسرتها در پيش خواهيم داشت و كار ما در برزخ خيلى مشكل خواهد بود ■آن كس كه راه رفته است و عوالم ملك و ملكوت براى او مكشوف و مشهود است و به همه آگاهى دارد و حجاب براى او نيست أعنى حضرت امام صادق( علیه السلام) فرمود : "ما بيمى كه داريم درباره برزخ شما است ". ■● (۱) علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●بهترين راه برای آزاد شدن از هوس و گناه پی بردن به حكمتهای عبادات
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●بهترين راه برای آزاد شدن از هوس و گناه پی بردن به حكمتهای عبادات است●■(۲) ■راه تشخيص بنده بودن يا آزاد بودن اين است كه اگر به دلخواه خود عمل می‌كنيم معلوم مي‌شود در قفس آز و طمع زندانی هستيم؛ و اگر به خواستهٴ خدای سبحان عمل كنيم، آزاد هستيم. انسان آزاد به غير خدا نمی‌انديشد. ■از برجسته ترين وظايف در آزاد شدن و رهيدن است. انسان بايد اين قفسها و ميله‌های پولادين را كه با دست خود ساخته بشكند. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■غرض از ارسال انبياء اين است كه نفوس مستعده به كمال مطلوب خودشان و
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■انسان در برزخ ، تكامل دارد . در آخرت محض تكامل نيست ، در اين نشأه كه دار ماده و طبيعت و جاى حركت است ، مستعدها دم به دم از قوه به فعل مى رسند ، عالم برزخ نه آخرت محض است و نه نشأه مادى طبيعى اينجايى و شريعت ما فرمود در برزخ تكامل است ■در قرآن كريم آياتى دال بر تكامل برزخى انسانها است ، روايات اهل بيت وحى در اين موضوع متظافر است ، اعاظم علماى متأله ما فرمودند : در برزخ تكامل است ، ولكن تكامل برزخى چگونه خواهد بود ؟ حرف مى خواهد و بحث لازم است ، اين مطلب مهم مطرح شده در حكمت متعاليه را اين زمان بگذار تا وقت دگر . ■● (۲) علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■انسان در برزخ ، تكامل دارد . در آخرت محض تكامل نيست ، در اين نشأ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■قرآن كريم فرمود : " اولم ينظرو فى ملكوت السموات والارض وما خلق الله من شىء و أن عسى أن يكون قد اقترب اجلهم فباى حديث بعده يؤمنون "( اعراف ۱۸۶ ) در اين آيه حث اكيد بر وجوب اكتساب معارف است و دلالت دارد بر اين كه فعليت نفس و حيات حقيقى او اين است كه تفكر كند و ببيند كه انفاس در يد قدرت حق تعالى است ■پس اگر از مراقبت و تفكر باز بماند و پيش از تحصيل معارف حقيقيه و خروج از قوه به فعل از اين سراى رخت بر بندد ! بعد از خروج از دار حركت و استكمال به كدام حديث ، و عقد قلبى تصديق مى كند و استكمال مى يابد پس آيه دلالت دارد كه در آخرت محض ، ترقى ممكن نيست و دنيا مزرعه آخرت و آخرت يوم حصاد است.. ■● (۳) علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●بهترين راه برای آزاد شدن از هوس و گناه پی بردن به حكمتهای عبادات
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●بهترين راه برای آزاد شدن از هوس و گناه پی بردن به حكمتهای عبادات است●■(۳) ■راه آزادی، استغفار و طب است. از اين رو گفته‌اند: در شبانه روز چندين بار بگوييد «استغفر الله ربی وأتوب إليه». در و غير نماز برای خود و ديگران طلب آمرزش كنيد، نه برای رهايی از آتش و نه برای رفتن به بهشت و متنعم شدن در آن بلكه بايد هدف بالاتر از اين مسائل باشد. ■ماه رمضان،ماه آزاد شدن است؛ هر روزكه می‌گذرد، يك بند از بندهايی كه با دست خود تنيده‌ايم، بايد بگسلد تا آزاد شويم. بهترين راه برای آزاد شدن پی بردن به حكمتهای عبادات است. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا●■ ■●همانطور كه وحشت از لشكر شام و طمع گندم رى و فريب و نيرنگ ابن زياد، خيلى ها را در تاريخ از حسين عليه السلام و عاشورا و كربلا جدا كرد و از بركت روز حسين عليه السلام محروم گرداند، ■●وحشت از قدرت و ابر قدرت امروز كه نظم نوين را فرياد مى زند و قدرت و صنعت و علم و ثروت و رفاه و لذت را يدک مى كشد و از تمامى راههاى تبليغى و رسانه هاى جهانى و ماهواره هاى مسلط و تصويرهاى مسموم بهره مى برد، وحشت و طمع از اين قدرتها و وادادگى در برابر آنها و سر نهادن بر فرمان آنها و بريدن از دين و از حسين زمان و ولى عصر(عجل الله)، از وحشت اهل كوفه كم ندارد. ■●وارثان عاشورا، ص ۸۹●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■حکومت امیر مومنان، درس عبرتی برای اسلام و مسلمین■ (ره): ■این چند صباحی که حضرت امیر - سلام الله علیه -حکومت کردند و برنامه حکومتی خودشان را تعیین کردند، همین چند صباح هم برای مسلمین و برای اسلام یک درس عبرتی شد، یک مطلبی شد که فهمیدند که اسلام یعنی چه، تا اندازه ای، همین چند صباح. ■اگر گذاشته بودند که در پناه حکومت اسلامی و در پناه اسلام حکومت تشکیل بشود و مردم در پناه حکومت اسلامی باشند، این همه گرفتاری هایی که از برای ماها الان هم پیش آمده، اینها هم شاید پیش نمی آمد. صحیفه نور،جلد ۱،صفحه ۱۶۶ مورخ: ۱۳۵۰/۰۳/۰۶ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●ماه رمضان شهرالله و ضیافت‌الله است. اگر همیشه با خدا معامله داشته باشید، همه ی ماهها برای شما شهرالله خواهد بود و همیشه خود را در ضیافت‌الله مهمان خدا خواهید یافت و نفستان تسبیح و خوابتان عبادت و اعمالتان مقبول و دعایتان مستجاب خواهد بود. ■مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش ششم1⃣ بحث علمى ● بحث علمى (پيرامون زن ، حقوق و شخصيت و موقعيت اجتماعى او از نظر اسلام و ديگر ملل مذاهب ) از آنجائى كه قانونگذار قوانين اسلام ، خداى تعالى است همه مى دانيم كه اساس قوانينش (مانند قوانين بشرى ) بر پايه تجارب نيست ، كه قانونى را وضع كند و بعد از مدتى به نواقص آن پى برده ناگزير لغوش كند، بلكه اساس آن مصالح و مفاسد واقعى بشر است ، چون خدا به آن مصالح و مفاسد آگاه است ، ليكن به حكم تعرف الاشياء باضدادها، ما براى درك ارزش قوانين الهى چه بسا نيازمند باشيم به اينكه در احكام و قوانين و رسوم دائر در ميان امتهاى گذشته و حاضر تامل و دقت كنيم . از سوى ديگر پيرامون سعادت انسانى بحث كنيم ، و به دست آوريم كه به راستى سعادت واقعى بشر در چيست ؟ و آنگاه نتيجه اين دو بررسى را با يكديگر تطبيق كنيم تا ارزش قوانين اسلام و مذاهب و مسلك هاى اقوام و ملتهاى ديگر را به دست آوريم ، و روح زنده آن را در بين ارواح آن قوانين متمايز ببينيم ، و اصلا مراجعه به تواريخ ملل و سير در آنها و بررسى خصائل و مذاهب ملل عصر حاضر براى همين است كه به قدر و منزلت اسلام پى ببريم ، نه اينكه احتمال مى دهيم در اقوال گذشته و معاصر، قانون بهتر و كاملترى هست و مى خواهيم به جستجوى آن برخيزيم . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش ششم1⃣ بحث علمى ● بحث علمى (پيرامون زن ، حقوق و شخصيت و موقعيت اجتم
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش ششم2⃣ بحث علمى ● بحث علمى (پيرامون زن ، حقوق و شخصیت و موقعیت اجتماعی او از نظر اسلام و دیگر ملل مذاهب) و به همين منظور مساله را از چند نقطه نظر مورد بحث قرار مى دهيم . 1 - اينكه زن در اسلام چه هويتى دارد؟ و هويت زن را با هويت مرد مقايسه كنيم . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 394 2 - زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيتى در اجتماع دارد، تا معلوم كنيم تاءثر زن در زندگى بشريت تا چه حد است ؟. 3 - اينكه : در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است ؟. 4 - تشريع آن احكام و قوانين بر چه پايه اى بوده است . و همانطور كه گفتيم براى روشن تر شدن بحث ناگزيريم آنچه را كه تاريخ از زندگى زن در قبل از اسلام ضبط كرده پيش بكشيم ، و در آن نظرى بكنيم ، ببينيم اقوام قبل از اسلام و اقوام غير مسلمان بعد از اسلام تا عصر حاضر چه اقوام متمدن و چه عقب افتاده ، با زن چه معامله اى مى كردند؟ و معلوم است كه بررسى تاريخى اين مساله بطور كامل از گنجايش اين كتاب بيرون است ، ناگزير شمه اى از تاريخ را از نظر مى گذرانيم و مى گذريم . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ... ■●آیت‌الله بهجت قدس‌سره●■ ■هنوز باورم نمی‌شد؛ با دست لرزان، وصیّت‌نامه را گشودم. خواندم اما نفهمیدم؛ کلمات پشت هم ردیف می‌شد و سطر به‌سطر از جلوی چشمانم می‌گذشت. ■گفتم: «شاید خطی را اشتباه خواندم»، برگشتم و دوباره دیدم. برای سومین بار که خواندم، دیدم نه؛ دارم درست می‌بینم، نوشته: «نماز و روزه‌های عمر تکلیفم را قضا کنید.» ■هشتادویک سال از بلوغش گذشته بود. او که از همان نوجوانی و سال‌ها قبل از بلوغ، نماز برایش معنی و مفهوم دیگری داشت. ■همیشه می‌گفت: «نماز، خَمریست خوشگوار، لذیذترین لذت‌هاست، در عالم وجود، مانندی ندارد.» کسی را یارای ادای نمازش هست؟! ■●(این بهشت، آن بهشت، ص٩٣-٩۴؛ بر اساس خاطرۀ حجت‌الاسلام و المسلمین علی بهجت)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■يكى از مباحث بسيار مهم در فلسفه ، معرفت نفس است. و براى يك مرد مستبصر محقق أهميت بسزا دارد كه بفهمد خود كيست. و معرفة النفس در حكمت چون تشريح در طب است ، جز اين كه تشريح در آگاهى به كالبد است و آن در شناسايى انسان. ■بايد به علماى طبيعى كه در رشته هاى گوناگون چون خاك شناسى و گياه شناسى و جانور شناسى و ستاره شناسى و امثال آنها بحث و فحص مى كنند ، گفت : بياييد اول خودمان را بشناسيم سپس جز خود را. ■و بقول سقراط حكيم بيهوده در شناختن موجودات خشك و بى روح رنج مبر بلكه خود را بشناس كه شناختن نفس انسان بالاتر از شناختن اسرار طبيعت است. اين نكته منقول از سقراط را شأنى عظيم است. ■●نصوص الحکم بر فصوص الحکم علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■آنهایی که می خواهند واقعا به حقیقت برسند نباید توقف کنند و یک ذره بدی نباید داشته باشند و واجبات و محرمات را بپاید. ■در مسیر راه صبر داشته باشید و کاری به بقیه نداشته باشید و کار خودتان را بکنید. ■●استاد صمدی آملی حفظه الله●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيی فيهِ مَشْكُوراً، وَذَنْبی فيهِ مَغْفُوراً وَعَمَلی فيهِ مَقْبُولاً، وَعَيْبی فيهِ مَسْتُوراً، يا اَسْمَعَ السّامِعينَ. □خدایا کوشش مرا در این روز مورد سپاس، و گناهم را آمرزیده، و عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده قرار ده، ای شنواترین شنوایان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْي
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللهمّ اجْعَل سَعْیے فیهِ مَشْڪوراً خدایا سعے و ڪوشش و تلاش ما در ماہ رمضان را بپذیر! □واژہ «مشڪوراً» بہ معناے «تشڪرن ڪن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول ڪن» است. □آدم زحمت مے ڪشد و روزہ مے گیرد، گرسنہ و تشنہ مے شود؛ اما غذا و آب نمے خورد و ڪم خوابے ماہ رمضان را تحمل مے ڪند و اگر خدا تلاش هاے ما را قبول نڪند، ڪارے از ما ساختہ نیست. اگر زحمتے و رنجے ڪشیدہ شود و حاصلے در پے نداشتہ باشد، اتفاق ناگوارے افتادہ است. □ما باید غصہ بخوریم ڪہ نڪند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یڪ غیبت مے تواند تمام زحمات ما را هدر دهد. اگر غیبت ڪنید ۴۰ روز اعمال خوب شما در نامہ اعمال شخص غیبت شوندہ نوشتہ مے شود و اگر عمل خوبے نداشتہ باشید، گناهان آن شخص در نامہ اعمال شما نوشتہ مے شود. این روایت از معصوم (علیه السلام) در ڪتاب «غیبت» از آیت اللہ مجتهدے نوشتہ شدہ است. □باید بہ خودمان بپردازیم و ببینیم ڪہ خودمان چہ ڪار ڪردہ ایم؛ آیا ما هیچ عیبے نداریم؟ گل بے عیب خداست و ممڪن نیست ڪہ ما عیب نداشتہ باشیم. در روایت آمدہ ڪہ «چہ مے شود انسان را، یڪ خار ڪوچڪ را در چشم رفیقش مے بیند؛ اما شاخہ اے ڪہ در چشم خودش رفتہ را نمے بیند.» این روایت ڪنایہ از این است ڪہ انسان عیب هاے بزرگ خود را نمے بیند؛ اما عیب ڪوچڪ مردم را مے بیند. □این حدیث از معصوم (علیهم السلام) است ڪہ خوش بہ حال ڪسے ڪہ عیب خودش را مے بیند و بہ عیب ڪس دیگرے ڪارے ندارد. □وذَنْبے فیهِ مَغْفوراً وعَملے فیهِ مَقْبولاً گناهان ما را بیامرزد و اعمالمان را قبول ڪن! □از خدا مے خواهیم تا گناهانے ڪہ پیش از ماہ رمضان انجام دادہ ایم را ببخشد؛ چون ماہ رمضان، فصل درآمد معنوے و ڪسب ثواب است، حتے خوابیدن و نفس ڪشیدن در این ماہ عبادت محسوب مے شود. □در ماہ رمضان این همہ درآمد وجود دارد و آیا امڪان ندارد با این همہ درآمد ڪسب شدہ، انسان جان خودش را از گرو در بیاورد؟ □پیامبر اسلام در خطبہ شعبانیہ مے فرماید: «پشتتان از گناہ سنگین شدہ و بہ گرو رفتہ است و در ماہ رمضان بدنتان را از گرو در بیاورید». □برخے هنگام نماز صبح نمے توانند بہ خاطر سنگینے بلند شوند ڪہ از آثار گناہ است. □شخصے بہ امام حسن عسگرے (علیه السلام) گفت ڪہ هر شب قصد مے ڪنم تا نماز شب بخوانم؛ اما نمے شود. امام فرمود: «گناہ تو را زنجیر ڪردہ است.» □دلیل اینڪہ ڪسے دلش مے خواهد نماز شب بخواند اما نمے تواند، انجام گناہ است و با استغفار مے تواند آن را رفع ڪند. □شعرے هست ڪہ مے گوید: «هر ڪہ سحر ندارد از خود خبر ندارد» هر ڪسے ڪہ هنگام سحر خواب است، نمے داند ڪہ ڪیست و باید خود را پیدا ڪند. □حدیث از معصوم(صلوات الله) است ڪہ مے فرماید، عجب است ڪہ مردم بہ دنبال گمشدہ خود هستند اما بہ دنبال خود نمے گردند. □وضو بگیرید و شب در تاریڪے صد بار از خودتان بپرسید ڪہ من ڪہ هستم؟ شاید خودتان را پیدا ڪنید. اگر خودت را پیدا ڪردے هوس نماز شب پیدا مے ڪنے. □وعَیبے فیهِ مَسْتوراً خدایا ڪارے ڪن تا عیب من مستور باشد و ڪسے از عیبم مطلع نباشد! □خدا «ستارالعیوب» است و نگذاشتہ تا ڪسے از گناهان ما اطلاع پیدا ڪند. □حدیث است اگر گناہ بو داشت دو نفر ڪنار هم نمے نشستند. اگر عیب آدم عیان مے شد ڪسے جنازہ ڪسے را دفن نمے ڪرد. □یا أسْمَعِ السّامعین اے خدایے ڪہ از همہ شنوندہ ها تو شنواترے! □خدا همہ چیز را مے شنود. اگر یواش هم حرف بزنیم خدا باز هم مے شنود. □حضرت موسے (علیه السلام) بہ خدا گفت ڪہ خدایا، اگر نزدیڪے من یواش صحبت ڪنم و اگر دورے بلند صحبت ڪنم؛ خدا فرمود: «من همنشین ڪسے هستم ڪہ یاد من باشد.» خدا شنواترین است؛ پس مے گوییم، اے خدایے ڪہ از همہ شنوایان شنواترے، این دعاها را دربارہ ما مستجاب ڪن! @mohamad_hosein_tabatabaei