☑️قال الصادق علیه السلام؛
#واعجب ممن یدعی العبودیه لله،کیف ینازعه فی مقدوراته،حاشا الراضین العارفین....
▪️امام صادق(علیه السلام) فرمود:
#عجب دارم از کسیکه دعوی بندگی کند،و اعتقاد و اذعان به این داشته باشد،و با وجود این اعتقاد،راضی به تقدیر الهی نباشد و با او در مقام منازعه باشد.۱
▪️شرط عاشق آن است که محبوب هرچه دوست دارد او نیز دوست دارد،اگر همه بُعد و فراق بُوَد.
غالبا محبوب بعد و فراق از آن خواهد تا از جفای او عاشق پناه به عشق برد.
▪️النار سوط یسوق اهل الله الی الله
#آتش تازیانه ای است که اهل الله را بسوی خدا می راند.
▪️اما فراق را بعینه دوست ندارد،ولی از آن روی که محبوب دوست می دارد او هم دوست می دارد.
کل یفعل محبوب،محبوب.
#هرچه محبوب کند،محبوب است.
▪️مُحِب باید که فراق را از وصال دوست تر دارد و بُعدش خوشتر آید،چه بعدش مُقَرَّب تر از قُرب بود،و هجرش سودمند تر،زیرا در قرب و وصال به صفت و مراد اوست و در بُعد و فراق به صفت مراد محبوب.
بیت:
هجری که بود مراد محبوب
از وصل هزار بار خوشتر.
▪️و اگر مُحبّی باشد که محبوب صفت او شده باشد،چون بُعد را دوست دارد،صفت محبوب را دوست داشته باشد،و این غایت وصل بُود در عین بُعد،و فهم هر کس اینجا راه نبرد...۲
◾️۱- مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه،باب رضا،
مولی عبدالرزاق گیلانی(قدس سره)
۲- لَمَعات،لمعه۲۲
مولانا فخرالدین عراقی(قدس سره)
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش اوّل◾️
▪️گرچه مذهب شیعه همان مکتب رسول خدا است؛ و آموزههای همهی ائمّه در تبیین این مکتب، سهیم و دَخیل است؛ امّا اینکه امام صادق عليه السّلام به عنوان رئیس مذهب مشهورند، به دلیل موقعیت فوقالعادهای است که برخلاف پدران بزرگوار و فرزندان معصومشان، در اختیار آن حضرت قرار گرفت. ایشان در یک دورهی انتقالی، بیشترین فراغت را برای نشر و تبیین و ترویج و تعلیم معارف قرآن و اهل بیت، در اختیار داشتند.
▪️دوران امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، دورهی انتقال حکومت از بنی امیّه به بنی عبّاس، یا به تعبیر دقیقتر از بنی مروان به بنی عبّاس بود و درگیریهای قدرتهای سیاسی با یکدیگر، فرصت و فراغت به آنها نمیداد که کنترل فوقالعاده و اختناق شدیدی را که در زمان سایر ائمّه علیهم السّلام اعمال میکردند، در آن زمان هم اعمال کنند.
▪️به همین خاطر بعد از دوران اختناقی که خصوصاً بعد از واقعهی عاشورا پیش آمد و حکومتهای ظالم اموی، کوچکترین مَنفَذی را برای تبیین معارف قرآن و اهل بیت علیهم السّلام باقی نگذاشتند؛ امام باقر علیه السّلام و بعد از ایشان امام صادق عليه السّلام این فرصت را پیدا کردند که این معارف را تبیین و ترویج کنند.
▪️شاید حدود هشتاد درصد احادیثی که در کتب حدیثی شیعه به ما رسیده است، از این دو امام بزرگوار، امام باقر و امام صادق علیهما السّلام، نقل شده است؛ به خاطر فرصت و فراغت ایشان. واِلاّ این گونه نیست که ائمّهی دیگر در مقام و مرتبهی علمی، چیزی کمتر از این دو امام بزرگوار داشتند. چنین فرصت و فراغتی در اختیار دیگر ائمّهی ما قرار نگرفت. این است که مکتب تشیّع، به نام امام صادق شناخته شد.
▪️شاید به لحاظ دیگری هم مذهب تشیّع به جعفری مشهور شد و آن این که مذاهب فقهی چهارگانهی اهل سنّت (حَنَفی، مالکی، شافعی، و حَنبلی) هم تقریباً در عصر امام صادق علیه السّلام شروع به شکل گیری کردند. اَبوحَنیفه، معاصر امام صادق علیه السّلام بود و دو سال شاگردی و طلبگی ایشان را کرده بود؛ تا پایان عمر هم میگفت:
«لَوْلا السَّنَتانِ لَْهَلَکَ اْلنُّعمان»
اگر آن دو سال که من به درس امام صادق علیه السّلام رفتم، نبود؛ هلاک شده بودم. اینکه چه شد کسانی که شاگرد امام صادق علیه السّلام بودند، رو در روی امام ایستادند؛ برای خودشان مذهبی بنیان گذاری کردند و عدّهای را به دور خود جمع کردند؛ نکاتی است که در کتاب «حدیث دوست» به آنها اشاره شده است.
▪️چون این مذاهب از زمان امام صادق علیه السّلام به بعد شکل گرفتند و این چهار مذهب به اسم بنیان گذارانشان شناخته شدند؛ یعنی پیروان احمد حَنبَل را حنبلی مذهب؛ پیروان ابوحنیفه را حنفی مذهب؛ پیروان مالک بن انس را مالکی و پیروان امام شافعی را شافعی میگویند؛ پیروان مکتب تشیّع را هم، پیروان مذهب جعفری نام مینهند.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب۹۱/۰۶/۱۶◾️
#مناسبات_ماه_شوال
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️خدمتگزار امام صادق علیه السلام میگوید: سَمِعْتُهُ يَقُولُ لِدَاوُدَ بْنِ سِرْحان: شنیدم که امام صادق علیه السلام به داودبنسرحان میفرمودند: يا داوُدُ اَبْلِغْ مَوالِیَّ عَنِّی السَّلامَ وَ اَنِّی اَقُولُ: ای داود سلام مرا به دوستان و دوستداران من برسان و به آنها بگو که من میگویم: رَحِمَ اللهُ عَبْداً اِجْتَمَعَ مَعَ آخَرَ فَتَذاكَرَ اَمْرَنا: رحمت خدا بر آن بندهای که با دیگری جمع میشود، با دوستش، با برادرش، با خواهر ایمانیش جمع میشود، فَتَذاكَرَ اَمْرَنا، و مینشینند در مورد امر ما، برنامهی ما، مکتب ما، با هم سخن میگویند. فَاِنَّ ثالِثَهُما مَلَكٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُما: که سومیِ این دو نفر، مَلَکی است که حاضر میشود و استغفار میکند برای این دو مؤمنی که با هم نشستهاند و در مورد امر ما، در وادی ولایت، با هم سخن میگویند.
▪️وَ مَا اجْتَمَعَ اثْنانِ عَلیٰ ذِكْرِنا اِلّا باهَی اللهُ تَعالیٰ بِهِمَا الْمَلائِكَةَ: و هیچ دو نفر مؤمن یا مؤمنهای با هم جمع نمیشوند در گفتگو کردن در باب مکتب ما، آرمان و برنامهی ما، شخصیّت و مقام ما اهلبیت، مگر اینکه خدای متعال به این دو، بر ملائکه مباهات و فخر میکند، که چنین بندگان عزیز و عظیمی دارم.
▪️فَاِذَا اجْتَمَعْتُمْ فَاشْتَغِلُوا بِالذِّکْرِ: پس وقتی با هم جمع شدید، مشغول ذکر شوید. مشغول یاد ما و یاد خدای متعال شوید. نشستنهایتان، خالی از گفتگو در رابطه با مکتب و آرمان ما، مقام و ولایت ما اهلبیت نباشد و این آموزهای است برای همهی ما که اگر میهمانی تشکیل میشود، اگر دید و بازدیدی داریم، اگر به دیدار دوستی میرویم، اگر با یک دوست اهلبیت علیهم السلام جایی جمع میشویم، ولو شده یک جمله، یک یادآوری در حیطه ی امر ولایت و شخصیّت اهلبیت علیهم السلام داشته باشیم.
▪️این توصیهی امام صادق علیه السلام است که فرمودند: فَاِذاَ اجْتَمَعْتُمْ فَاشْتَغِلُوا بِالذِّکْرِ: وقتی با هم جمع شدید، مشغول یاد ما شوید؛ یک یادآوری کنید؛ نکتهای در رابطه با شخصیّت ما، سیرهی ما، زندگانی ما، نقش ما در عالم هستی و در رهبری مؤمنان، با هم داشته باشید.
▪️فَاِنَّ فِی اجْتِماعِکُمْ وَ مُذاکَرَتِکُمْ اِحْياؤُنا: چرا که با همین جمع شدن و گفتگو کردنتان در این باب، ما را زنده میکنید؛ مکتب و آرمان ما را زنده میکنید؛ نمیگذارید که یاد ما فراموش شود؛ آرمان و مکتب ما فراموش شود. این نشستنهای شما مؤمنان با همدیگر و گفتگو کردنتان در امر ولایت، باعث زنده ماندن راه و مکتب ولایت خواهد شد.
▪️وَ خَيْرُ النّاسِ مِنْ بَعدِنا مَنْ ذاکَرَ بِاَمرِنا وَ دَعا اِلیٰ ذِکْرِنا: و بعد از ما ائمّه، بهترینِ مردم کسانی هستند که در رابطه با امر ولایت ما، با هم به مذاکره میپردازند و دیگران را دعوت به یاد ما میکنند؛ کسانی را که غافل و بیتوجهّند، به یاد ما اهلبیت: دعوت میکنند.
☑️خب این یک روایت، که ارزش این نشستنهایمان را کنار هم بدانیم. بدانیم چه توفیق بزرگی خدا نصیب همهی ما کرده که میآییم با هم مینشینیم و یادی از اهلبیت علیهم السلام و مکتب و آموزههای آن بزرگواران میکنیم.
◾️استاد مهدی طیب - ۸۷/۰۲/۱۲◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شهادت جانسوز رئیس مذهب، حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهماالسلام را به محضر حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه و تمامی شیعیان و محبین آل الله تسلیت عرض میکنیم.
🏴صلوات عرشی جناب ابن عربی بر حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهماالسلام 🏴
▪️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلوم، مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ، عالِمِ الأسماء، دلیلِ طُرُق السَّماءِ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی، و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد، نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد، المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ، جَعفر بن محمَّد، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️تفسیر المیزان نکته نهم
▪️جامعه شناسان و قانون دانان می گویند با عوض شدن نسل و تکامل اجتماع ، قوانین هم باید تغییر کند ! قرآن چگونه ادعا کرده تا ابد راهگشاست و معجزه است؟
گوییم که قوانین قرآنی همه ریشه در فطرت دارند و فطرت تبدیل بردار نیست تا قرآن هم کهنه شود ، آری قانون دانان امروزی کاری به فطرت ندارند و مدار آنها فقط ماده است ، لذا قوانین آنها هم تغییر میکند .
✔️المیزان ج ۱ ص ۹۹
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند
◾️مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش دوّم◾️
▪️بنا به اعتقاد ما، تشیّع یعنی استمرار آموزههای رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم، و چیزی جدای از آن نیست.
▪️تشیّع در زمان حیات رسول الله آغاز شد. حتّی واژهی شیعه را خود پیغمبر ذیل آیهی شریفه:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»
در مورد یاران و همراهان امیرالمؤمنین علیه السّلام به کار بردند. اهل سنّت، در کتاب معتبر حدیثیشان از پیغمبر اکرم، نقل کردهاند که فرمودند:
«ﻳَﺎ علی ﺃَﻧْﺖَ ﻭَ ﺷِﻴﻌَﺘکَ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»
ای علی؛ تو و شیعیانت، بهترین خلایق خدا هستید.
▪️بنابراین واژهی شیعه، توسّط خود پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم وضع و به کار برده شد و تشیّع از زمان حیات ایشان مطرح بود.
▪️در دوران حیات پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم، عدّهای از اصحاب پیامبر دور امیرالمؤمنین علیه السّلام جمع و با ایشان محشور بودند. کَمااینکه عدّهای هم دور ابابکر و عمر و عثمان بودند. در واقع دو تیپ مختلف در بین صحابهی پیغمبر دیده میشد. از همان زمان حیات رسول الله، کسانی با امیرالمؤمنین علیه السّلام هم روحیه و همراه بودند و بعد از رحلت رسول الله هم شیعه خوانده شدند. پس تشیّع در زمان پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم وجود داشت و در زمان امیرالمؤمنین علیه السّلام، در زمان حسنین و در زمان امام سجّاد و امام باقر علیهم السّلام استمرار پیدا کرد؛ منتها به دلیل اینکه چهار مکتب فقهی اهل تسنّن در آن زمان شکل گرفت و به نام رؤسای آن مذاهب خوانده شد؛ مکتب تشیّع هم مکتب جعفری نام گرفت.
▪️بخش عمدهای از آموزههای مکتب تشیّع را امام صادق عليه السّلام در جلسات درس عظیمی که دایر میکردند، بیان فرمودند. حاصل این آموزههای حضرت، چهارصد کتاب شد که شاگردان ایشان تألیف کردند. این چهارصد کتاب «اصول أربَعَةُ مِأة» نام گرفت. بعدها نیز مطالب همان کتابها تدوین شد و کتابی مثل کافی و کتابهای حدیثی بعدی شیعه را شکل داد. به این لحاظ این مذهب را مذهب جعفری و امام صادق علیه السّلام را رئیس این مذهب میدانند. والّا رئیس مذهب ما خود رسول الله و امیرالمؤمنین علیهما السّلام هستند و تشیّع چیزی جدا از اصل آموزههای پیغمبر و قرآن کریم نیست. منتها شیعه این آموزههای قرآن و سنن نبوی را از زلالترین، پاکترین و نابترین مَجرا، که اهل بیت پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلّم هستند، دریافت کرده است.
▪️بنا به ضرب المثلی که در بین عرب است؛ که «أهل البَيتِ أْدریٰ بِْما فِْیاْلبَيتِْ» اهل خانه بیشتر میدانند که در خانه چه میگذرد. شیعه معتقد است أهل البَيتِ پیغمبر نسبت به آموزههای پیامبر أْدریٰ هستند و لذا این آموزهها را مستقیماً از اهل بیت علیهم السّلام دریافت کرده است.
▪️شهادت امام صادق علیه السّلام را به محضر فرزند برومند و بزرگوار آن حضرت، بقیة الله الأعظم امام عصر أرواحُنافِداه و همهی پیروان، ارادتمندان، سرسپردگان و دوستداران ایشان، تسلیت عرض میکنم و امیدوارم خدای متعال ما را شاگردان شایستهای برای مکتب امام صادق علیه السّلام قرار دهد.
◾️استاد مهدی طیّب ۹۱/۰۶/۱۶◾️
#مناسبات_ماه_شوال
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️توصیههای امام صادق علیه السّلام به شیعیان◾️
▪️قَالَ الاِمام الصادق علیه السّلام:
"أُوصِيكُمْ بِتَقْوَیالله، وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ لِمَنِ ائْتَمَنَكُمْ، وَ حُسْنِ الصَّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتُمُوهُ، وَ أَنْ تَكُونُوا لَنَا دُعَاةً صَامِتِينَ."
▪️فَقَالُوا: يَا ابْنَ رَسُولِ الله، وَ كَيْفَ نَدْعُو إِلَيْكُمْ وَ نَحْنُ صُمُوتٌ؟
▪️قَالَ: "تَعْمَلُونَ بمَا أَمَرْنَاكُمْ بِهِ مِنَ الْعَمَلِ بِطَاعَةِ اللهِ وَ تُعَامِلُونَ النَّاسَ بِالصِّدْقِ وَ الْعَدْلِ، وَ تُؤَدُّونَ الْأَمَانَةَ، وَ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ، وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ لَا يَطَّلِعُ النَّاسُ مِنْكُمْ إِلَّا عَلَى خَيْرٍ، فَإِذَا رَأَوْا مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ عَلِمُوا اَفَضْلَ مَا عِنْدَنَا فَتَنارَعُوا إِلَيْهِ."
☑️امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
▪️شما را توصیه میکنم به تقوای الهی. تقوی الله غیر از تقوای از معاصی است؛ تقوی الله یعنی غیر خدا را به دل راه ندادن، از غیر خدا پرهیز کردن.
▪️و توصیه میکنم به اینکه هر کس که شما را امین دانست و امانتی به شما سپرد، آن امانت را ادا کنید؛ خیانت در امانت نکنید. این امانت چه میتواند باشد؟ اقیانوس عظیمی است. فکر کنید ببینید چه امانتهایی خدا، پیغمبر، ائمّه و اولیای دین نزد ما گذاشتهاند؛... تا افراد معمولی و سادهای که ممکن است یک شیء مادی را امانت نزد ما گذاشته باشند.
▪️سوّمین توصیهی من به شما شیعیانم این است که با کسانی که مصاحب و رفیق میشوید شرط رفاقت و مصاحبت را به خوبی ادا کنید. مصاحبان و دوستان خوبی باشید. شرط دوستی و رفاقت را به خوبی ادا کنید.
▪️و توصیه میکنم به شما که دعوت کنندگانی به سوی ما باشید با سکوت، صامت؛ یعنی چه؟ یعنی با حرف به سوی ما دعوت نکنید، با عملتان افراد را دعوت کنید نه با حرفتان.
▪️رفتار زیبا و شایستهی شما سبب شود که افراد بگویند عجب انسانهای قشنگی هستند، اینها کجا رفتهاند که این قدر قشنگ شدهاند؟ چه کسی اینها را تربیت کرده که اینقدر خوب بار آمدهاند؟ دعوت کنندگانی به سوی ما باشید با سکوت.
▪️عرض کردند ای پسر رسول خدا! ای امام صادق! چگونه دعوت کنیم درحالیکه ساکت هستیم و سخن نمیگوییم؟
▪️فرمودند: اینطور که به آنچه از طاعت الهی که ما اهل بیت شما را به آن امر کردیم عمل کنید. و با مردم هم با صداقت و عدالت رفتار کنید. امانتی را هم که به شما سپرده میشود به شایستگی ادا کنید.
▪️و اینکه مردم را به نیکیها، زیباییها و شایستگیها امر کنید و از آلودگیها و پلیدیها نهی کنید.
▪️و اینکه مردم جز به خوبی از شما خبردار نشوند. یعنی هر خبری از شما میشنوند خبر خوبیها، شایستگیها و رفتارهای زیبای شما باشد.
▪️وقتی مردم شما را دیدند که این طور هستید؛ آن وقت فضیلتی که در نزد ما هست را میفهمند. یعنی در مکتب ما اهلبیت چه گوهرهای بزرگی است و کسی بیاید سر به ما بسپرد و خودش را در اختیار ما قرار دهد چه موجود برجسته و والایی میشود.
▪️وقتی رفتارهای زیبای شما را دیدند آن وقت ارزش مکتب ما را درک میکنند. آن موقع دست و سر میشکنند برای اینکه هر چه زودتر بیایند به ما بپیوندند و پیرو ما اهلبیت شوند...
◾️استاد مهدی طبب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️تفسیر المیزان نکته دهم
▪️انسان جزئی از کره زمین بوده و هست ، و از زمین جدا نخواهد شد ، و در مسیر حرکت و رشد خود دارای خلقتی دیگر میشود ، که آن غیر مادی و غیر زمینی است ، که این موجود غیر مادی همان نفس و خود آدمی است ؛ که در موقع مرگ فرشته الهی بدون کم و کاست او را از دامن زمین و کالبدش که از جنس زمین است میگیرد و به مرحله بعدی سوق می دهد تا آنکه در نهایت به خدا رجوع کند .
✔️المیزان ج ۱ ص ۱۷۴
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️تفسیر المیزان نکته «یازدهم»
▪️استعانت از صبر و صلاة سنگین است مگر برای خاشعان ؛ خاشعان کسانی هستند که ملاقات پروردگار و رجوع به او را باور دارند ، و این اعتقاد به آخرت و ملاقات خدا ، به انسان خشوع می دهد ، و انسان را وادار به ترک معاصی و اتیان طاعات می نماید.
✔️المیزان ج ۱ ص ۲۳۰
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آغاز ماه ذیالقعده و چهلّۀ کلیمیّه (موسویّه)◾️
▪️ماه شوّال، روزهای پایانی خود را طی میکند و در آستانۀ ماه ذیالقعده قرار گرفتهایم. چهار ماه از ماههای سال به تعبیر قرآن «مِنها اَربَعَةٌ حُرُمٌ» هستند؛ یعنی از ماههای حرام و مورد احترام هستند که حرمت ویژه و احکام خاصّ خود را دارند و در آنها باید حریم خاصّی را مراعات کرد.
▪️سه ماه از این چهار ماه حرام، پی در پی و پیوسته است که با ماه ذیالقعده شروع میشود، در پی آن ماه ذیالحجّه و به دنبال آن، ماه محرّمالحرام است. چهارمین ماه حرام رجب المرجّب است، که با فاصله از آنها قرار گرفته است.
#اوّلین_روز_ماه_ذیالقعده
▪️بنا به روایات، روز اوّل ماه ذیالقعده اوّلین روز اخراج حضرت آدم و حوّا علیهماالسّلام از بهشت بود.
▪️حضرت آدم علیهالسّلام از این روز به مدّت چهل روز در فراق بهشت گریست و خدای متعال بعد از چهل روز، در روز عرفه یعنی نهمین روز ماه ذیالحجّه و در آستانۀ روز دهم این ماه توبۀ او را پذیرفت. لذا روز عرفه، جایگاه بلندی در مقام توبه، انابه، دعا و مناجات دارد.
▪️از روز اوّل ماه ذیالقعده خدای متعال چهل روز را با موسی بن عمران علیه السّلام قرار خلوت گذاشت.
▪️به تعبیر دیگر، روز اوّل ماه ذیالقعده روز آغاز چهلّه نشینی است. چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه از روز اوّل ماه ذیالقعده شروع میشود و تا روز عرفه ادامه پیدا میکند.
▪️امیدواریم بتوانیم حرمت این ماه حرام را که در آستانۀ آن قرار گرفتهایم، نگه داریم. ماهی که در آن، حسنات آثار مضاعفی میبخشد و سیّئات هم خسارات مضاعفی در پی میآورد.
▪️ماه حرام، ماه حرمت جنگ، مگر در مقام دفاع است. در این چهار ماه بر مسلمانها حرام است با خلق به جنگ ابتدایی بپردازند، حال اگر خدای نکرده کسی در این ماهها با ارتکاب معاصی به جنگ با خدا برود، چه عمل خطرناکی انجام داده است!
◾️استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۶/۱۴◾️
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#چهله_کلیمیه_موسویه
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️وعدههای الهی را هر وقت نقد گرفتی، عین موعد است و معاد است◾️
▪️همه چیز به خواستن و نخواستن شما منوط است. اگر خوب تحویل بگیرید، ظهور و قیامت هم نقد است.
▪️انسان با دعوتنامههایی که به دستش میرسد، دو نحو برخورد میکند. یک بار دعوتنامهای از کسی به دستش میرسد که دوستش دارد و مثلاً او را دعوت کرده است که در مجلس عروسی فرزندش شرکت کند که هفتهی آینده برگزار میشود. در اینگونه موارد چون دعوت کننده را دوست دارد، کارت دعوت را با اشتیاق میگیرد و در جیبش میگذارد و بدون اینکه به تاریخ عروسی که در کارت نوشته شده نگاه کند، بلافاصله لباس میپوشد و راه میافتد و به منزل آن دوست میرود. آنها هم گرچه به او میگویند شما را برای یک هفتهی بعد دعوت کرده بودیم؛ امّا در عین حال او را به منزل وارد میکنند و تا روز عروسی از او پذیرایی میکنند. نحوهی دیگر وقتی است که دعوتنامه از کسی به دستش رسیده است که به او علاقهای ندارد. در این مورد بدون اینکه دعوتنامه را بخواند، آن را روی طاقچه میاندازد و در مجلس عروسی هم شرکت نمیکند و یک سال بعد که عروس و داماد بچّهدار میشوند و او را برای ولیمهی بچّهی خود به مهمانی دعوت میکنند، تازه یادش میافتد که در مجلس عروسی آنها که دعوت شده بود، شرکت نکرده است. خداوند هم بندگانش را به میهمانی دعوت کرده است. اهل آخرت که خدا را دوست دارند، تا دعوت خدا به دستشان میرسد مبنی بر اینکه شما در آخرت مهمان ما هستید، بدون اینکه نگاه کنند که خداوند فرموده در آخرت مهمان ما هستید، بلافاصله آماده میشوند و راه میافتند و به در خانهی خدا میروند، خدا هم آنها را از در خانهاش برنمیگرداند و پذیرای آنها خواهد بود. امّا اهل دنیا که چندان محبّتی به خدا ندارند، با دعوت او با بیاعتنایی مواجه میشوند.
▪️فرد بزرگ وعدهاش عین موعود است. اینکه گفتهاند فردا، برای این است که فردا فهم ما باز میشود و آنچه را بود، میفهمیم.
▪️راه خدا همهاش نقد است. هر شیرینکاری که داری، در راه خدا بزن. خدا هیچ وعدهی نسیه نداده است. اینکه گفتهاند فردای قیامت، برای این است که فردا چشم ما باز میشود و آنچه را بوده، خواهیم دید.
▪️مزد از عمل جدا نیست. جزا نفس عمل است. هر کار خوبی که میکنی، همان را مزدت بدان. اینکه گفتهاند فردای قیامت مزد میدهند، معنایش این است که وقتی قامتت رشید شد و فهمت باز شد، مزدت را خواهی دید.
▪️حاج ملاّ آقاجان میگفت: اِتَّجِر نَقد بِنَقدٍ یا اَخی: ای برادر با خدا نقد به نقد معامله کن. چه چیز ارزشمندتر از خود نماز که به عنوان پاداش نماز بطلبیم؟ وعدهی شخص بزرگ عین موعد است. حضرت امیر علیه السّلام فرمود: وَعدُ الکَریمِ نَقدٌ وَ تَعجیلٌ: وعدهی شخص کریم نقد و فوری است.خدا هیچ وعدهی نسیه نداده است، نسیه بودنش ناشی از غفلت ماست.
▪️نفسِ عمل را جزا بدان. چه پاداشی بزرگتر از خود نماز و عبادات و اعمال صالحه؟
▪️#مصباح_الهدی/ ص١٥٩ و ١٦٠▪️
◾️شرح و توضيح مصباح الهدی /مبحث پانزدهم: نقد بودن وعده های الهی ١/ استاد مهدی طيّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️تفسیر المیزان نکته «یازدهم» ▪️استعانت از صبر و صلاة سنگین است مگر برای خاشعان ؛ خاشعان کسانی هستن
☑️تفسیر المیزان نکته «دوازدهم»
▪️راه کسب ملکات فاضله و راه اصلاح ملکات رذیله ، فقط تکرار و مداومت در عمل صالح است.
✔️المیزان ج۱
@mohamad_hosein_tabatabaei