eitaa logo
دلنوشته های یک طلبه
89.7هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
655 ویدیو
125 فایل
نوشتارها و رمان های محمد رضا حدادپور جهرمی ادمین: @Hadadpour سایت عرضه آثار: www.haddadpour.ir توجه: هر نوع استفاده یا برداشت و کپی و چاپ مستندات داستانی چه به صورت ورد یا پی دی اف و ... و حتی اقتباس برای فیلم‌نامه و تئاتر و امثال ذلک جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۲۴ : والمحصنات من النساء... معنی ساده این آیه به این معنیست که زنان شوهردار که بر بقیه حرام شده‌اند به استثنای آنهایی که به حالت عبد هستند که در قدیم معمول بوده یعنی خدواند سبحان درباره زن‌های شوهرداری که شوهرانشان در حالت کفر بودند اما اینها به اسلام پناه آورده بودند یا در جنگ‌ها اسیر شده بودند، اسلام برای اینها برنامه داشت و به هیچ وجه اجازه‌ی تعدی نمی‌داد و به شدت مراقبت می‌کردند که برای آنها حالت بی عفتی یا سوءاستفاده پیش نیاید‌. فرمودند : این حکم پروردگار سبحان است که هر زنی که در این آیه و آیات قبل ذکر شد برای شما حلال است که از طریق زناشویی ارتباط برقرار کنید و اگر به حالت ازدواج موقت ( متعه ، صیغه ) درآمد در صورتی که بخواهند مدت تعیین شده را ادمه بدهند اشکالی ندارد و می‌توانند مهریه را اضافه یا کم کنند. 🔴 محصنت : حصن به معنای قلعه. کسی که خود را از بی عفتی کند می‌گویند محصن. کلمه‌ی محصنات از نظر لغوی یعنی آنچه در حصن و حریم باشد. ریشه این کلمات در قرآن برای سه گروه استعمال شده. ✔️ ۱. زنان عفیف و پاکدامن : حضرت مریم (س) الذی احصنت فرجها ✔️۲. زنان شوهردار : المحصنات من النساء : شوهر حالت حصن دارد ✔️ ۳. زنان آزاده که اسیر جنگی نبودند کنیز هم نیستند. بی عفتی در میان کنیزان شایع بوده و اسارت موجب پرده‌های حیا و عفت زن می‌گردد. از "فما استمتعتم" تا آخر در رابطه با ازدواج موقت یا همان صیغه است. توجه به چهار شرط که از مجموع روایات استفاده می‌شود اما از عقل و وجدان هم استفاده می‌شود اگر رعایت بشود رفتن به سمت صیغه یا عقد موقت اشکال ندارد. ✔️ ۱. باعث سردی و بی‌توجهی به خانواده دائم نشود. درباره پسران مجرد این قضیه نباید باعث بی‌توجهی به ازدواج دائم شود. ✔️۲. به سایر زن‌ها و دختران به چشم خریدارانه نگاه نکنند ( باعث بی‌عفتی می‌شود) ✔️ ۳‌. مسائل آبرویی و حتی ضد امنیتی ماجرا باید حفظ شود. کسانی که در موقعیت‌های خاص هستند و بیم آن دارند که این مسئله موجب بی‌آبرویی شود باید حواسشان به نابود کردن این حس غریزی باشد. ✔️ ۴. تنوع‌طلب نشود و مدام باعث تکثر افراد نشود. 🔴 اگر این شرط‌ها رعایت شود باز هم ما توصیه نمی‌کنیم. آیه ۳۴ : الرجال قوامون علی النساء 🔴 نکته اول : قوام در اینجا به معنی پاسدار و نگهبان است. به معنی چیرگی و سلطنت و پادشاهی مرد نیست. 🔴 نکته دوم : بما انفقوا من اموالهم هزینه‌ی زندگی به عهده‌ی مرد است و زن حتی اگر کار می‌کند هیچ‌ وظیفه‌ای ندارد و مرد حق ندارد بدون رضایت واقعی زن از آن مال استفاده کند و اینکه هزینه‌ی زندگی به عهده‌ی مرد است یکی از دلایل قوام بودن مرد است اصطلاحا به آن نفقه می‌گوییم. مرد باید تمام نفقه‌هایی که برعهده‌اش است بدون ‌منت پرداخت کند. 🔴 والاتی تخافون نشوزهن برای زنی که کم بگذارد سه راه برای مقابله ذکر شده‌ است نه اینکه شما همه‌ی سه راه را انجام دهید میخواهد مرتبه‌اش را بگوید. ✔️ فعظوهن : موعظه‌اش کنید. کسانی که مدرک و توانایی کافی ندارند در این مسئله وارد نشوند. مجرد‌ها مشاوره‌ی پیش از ازدواج بروند و در زندگی به دنبال نصیحت هم نباشند. ✔️ واهجروهن فی المضاجع ؛ به معنی زندانی کردن نیست باید زن در دایره خانواده مهجور باشد. اگر کسی استفاده‌ی صحیح از اینترنت را بلد نیست و اینترنت در اختیارش باشد باید در انتظار تبعات آن بود. ✔️ واضربوهن ؛ به معنای کتک زدن نیست به معنی برخورد است و به شوهر نگفته تو برخورد کنی بلکه به عهده‌ی حاکم شرع است و اسلام و قرآن اصلا این را توصیه نکرده است. ۵۶ و ۵۷ آیه ۵۶ : ان الذین کفروا بآیاتنا آنانی که کافر شدند در آینده‌ی زود جوری مزه‌ی آتش را می‌کشند که پوست می‌اندازند. یعنی به آتش جهنم عادت نمی‌کند. آیه ۵۷ : والذین آمنوا و عملوا الصالحات در رابطه با اهل ایمان و بهشتیان 🔴 در مسائل تربیتی بیم و امید با هم است. آیه ۵۶ : بیم | آیه ۵۷ : تشویق و امید 👈 نکته : در این دو آیه در رابطه با کافران می‌گوید : "سوف نصلیهم نارا" سوف برای آینده‌ی زود است. "س" برای آینده‌ی بسیار بسیار نزدیک در رابطه با عذاب می‌گوید سوف 👈 مقداری دورتر در رابطه با بهشت، آرامش و مسائل تشویقی می‌گوید به چشم به هم زدنی با تو می‌دهیم. 🔴 یعنی لطف خدا از قهرش سریع‌‌تر است.🔴 من و شما باید مظهر لطف باشیم‌. ۵۹ این آیه به نام آیه‌ی اولی الامر است. یک کلمه‌ی اطیعوا برای الله و یک کلمه‌ی اطیعوا برای رسول و اولی الامر به کار برده شده. اولی الامر عطف به رسول است نه عطف به الله. جنس اطاعتی که از پروردگار می‌کنیم جنس عبد و معبود؛ اما جنس اطاعت از پیامبر جنس اطاعت فردی که به پیامبر و اهل بیت ایمان آورده و وقتی امر می‌کنند به دنبال آنان می‌رود. ✔️ همه‌چیز سلسه مراتب دارد.
فاِن تنازعتم فی شیءِ... اگر در هر امری من و شما به مشکل برخورد کردیم باید به پروردگار سبحان و اهل بیت مراجعه کنیم. در ادامه‌ی آیه می‌فرماید : این کنتم تومنون اگر راست می‌گویید و اگر واقعا اهل ایمان هستید به هر کسی مراجعه نمی‌کنید که بخواهید مشکلات را بگویید. یک جمله درباره کسانی که مشکلات درونی کشور را با مطرح می‌کنند هیچ آدم عاقلی دعوای خانگی‌اش را بیرون نمی‌برد و بهانه دست بقیه نمی‌‌دهد که بخواهند کشور را مورد انواع و اقسام مشکلات سیاسی و حقوق بشر و... قرار بدهند. این در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی است وگرنه کسی که با همسر مشکل دارد باید به مشاور مراجعه کند. ۷۱ خذوا حذرکم : در رابطه با و است ✔️ سامانه یعنی دستگاه و وسیله ✔️ آرایه یعنی افراد و نیروهای مسلح هر‌گاه در آیات گفته می‌شود "یا ایها الذین آمنوا" بدانید این آیات در مدینه نازل شده است. "خذوا حذرکم" بروید وسائل دفاعیتان را دربرابر دشمنتان بردارید. تولید، کار و مطالعه کنید. خیلی کلی : باید که حمله می‌کند سلاح متناسب با آن را برداریم. با کلاشینکف تنها نمی‌شود جلوی همه ایستاد. با دشمنی که مجهز به است باید سراغ موشک رفت‌ حتی مطالعات هسته‌ای و اتمی را برای حالت‌هایی که نیاز داریم نباید رها کنیم. فانفروا ثبات او انفروا جمیعا : می‌خواهد گروه گروه باشد یا به صورت دسته جمعی 🔴 در نیروهای مسلح مقدم بر کارهای دیگر است. یعنی اساس کار، کارِ فرهنگی است. آرایه‌ها ( نیرو‌های مسلح ) مقدم بر سامانه‌ها هستند. ضرورت کار تربیتی و فرهنگی توسط نهادهای فرهنگی نیروهای مسلح از اینجا مشخص می‌شود. ۷۲ و ۷۳ در رابطه با در نیروهای مسلح صحبت شده است. و ان منکم لمن لیبطئن : نفوذی‌هایی در نیروهای مسلح و اهل ایمان هستند که لاابالی‌گری می‌کنند و وقتی سختی و به آنها می‌رسد می‌گویند : خدا را شکر که ما با شما نبودیم. و لئن اصابکم فضل من الله : اگر شما به یک خوبی برسید می‌آیند و از در غنائم وارد جمع شما می‌شوند و می‌گو‌یند کاش ما با شما بودیم و شروع می‌کنند با شما عکس یادگاری می‌گیرند. یک آیه درباره اساس کارهای فرهنگی ( آرایه و سامانه‌ها ) است. دو آیه درباره‌ی جامعه در سیاست و نیروهای مسلح و ضرورت توجه بیشتر و حفاظت بیشتر از گزند آنان آمده است. ۷۹ هر خوبی که به شما می‌رسد از جانب پروردگار سبحان و هر بدی از جانب خودتان است. پروردگار سبحان خیر مطلق است و اگر شما مورد و آزمایش قرار می‌گیرید زمینه‌اش را خودتان فراهم می‌کنید. اعتراض نکنید که چرا مورد آزمایش قرار گرفته‌اید. به هر کس متناسب با آنچه انجام می‌‌دهد می‌رسد.
22.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی تشکر فراوان از عزیز ارسال کننده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و صبح شما بخیر طاعات و عبادات قبول لطفا نظرتون را درباره برنامه تدبر در قرآن بفرمایید و آیا مفید بوده تا حالا؟
نکاتی از جزء شش قرآن.pdf
63.2K
تدبر در برخی آیات جزء ششم
جهر به معنی آشکار کردن ، صدا را بالاتر بردن و بدگویی کردن در مورد مردم است که خداوند سبحان این را دوست ندارد مگر اینکه که به کسی ظلم شده باشد . بدی و ظلم دیگران برای مظلوم اشکالی نداره میتونه از حق خودش دفاع کنه، اما گاهی آنقدر آن مظلوم در رابطه با آن ظلم حرف میزند که خودش تبدیل به ظالم میشود .ما تا جایی که ظلم شده و در همان مساله می توانیم با دیگران صحبت کنیم . 👈 از حق نباید تجاوز کرد . ✔️مثال تاریخی : ما به عنوان شیعیان با خلیفه دوم مشکل داریم و اسنادی هم از خود اهل سنت داریم ، و فقط در همین زمینه ظلم هایی که مرتکب شده باید صحبت کنیم و نه در رابطه با نطفه و گناهان دیگر خلیفه دوم . مطرح کردن موضوعات دیگر مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث عداوت و کینه های عمیق و حتی جنگهای مذهبی می شود . ✔️مثال اجتماعی : ما اجازه نداریم به بهانه و انتخابات پیش رو فقط جناح مقابل را مقصر بدانیم . باید در راستای عملکردها صحبت کنیم . حتی به کار بردن کلمه خائن بار حقوقی ، شرعی و عرفی دارد . ۱۵۰ این آیه به ما می گوید نمی توان دین را پاره پاره کرد . نمی توان یک تکه از دین را گرفت و یک تکه از آن را نگرفت . این حرف بسیار شنیده می شود که من تا مساله ای را با عقل خودم درک نکنم نمی توانم به آن عمل کنم در مورد مسائلی مثل نماز ، حجاب و... ✔️اگر عقل ما ، این مساله را هیچوقت برای ما حل نکرد چه ؟ ✔️معمولا عقها در گیر خواستهای نفسانی و خواهشهای فردی است گاهی انقدر به مسایل دنیایی فکر می کنیم که حتی ترغیب به فکر کردن در مسایل دینی نمی شویم چه رسد به اینکه قضاوت عادلانه هم انجام دهیم . پس نمی توانیم همه دین ، خانواده و جامعه را معطل این کنیم که از نظر عقلی دین را درک کنیم یا نه ! گاهی این صحبتها برای اینست که وجدان خود را آسوده کنیم و دنبال راه در رویی باشیم و بعد هم بگوییم که بعضی مذهبیها تندرو هستند و ما را درک نمی کنند . اینطور اگر بخوان درک کنند باید بگن همه امور دینی را تعطیل کن ! ۱۶۳ و ۱۶۴ 🔴نکته اول : قصه همه پیامبران در قرآن نیست اما می دانیم که ۱۲۴ هزار پیامبر داشتیم .در هر جایی که تعدادی انسان زندگی می کردند خداوند سبحان برای اینکه حجتش را بر بندگان تمام کند حتما پیامبری داشتند . 🔴نکته دوم :معمولا داستانهای پیامبرانی که جریانشان با جریان تاریخ هماهنگ باشد در قرآن آمده است ، یعنی معمولا جریاناتی که برای افراد در سطوح مختلف پیش می آید . داستان پردازی در قرآن حکمتی داشته و آن هم اینکه تاریخ تکرار می شود و این حوادث برای مردم هم اتفاق می افتد . 🔴نکته سوم :در آیه ۱۶۳ نام اسماعیل هم آمده . ما دو نفر در قرآن داریم که نام هر دو اسماعیل است : ۱)فرزند حضرت ابراهیم ۲)از انبیای بنی اسراییل که اسماعیل نام داشته و فوق العاده انسان حلیم ، صبور و بردباری بوده . ۱۷۱ ✔️غلو در دین : نه تنها هیچ ضرورتی ندارد که شما در دین غلو کنید بلکه گاهی اوقات کار به کفر هم کشیده می شود . ممکن است افراد در رابطه با پیشوایانی که به آنها علاقه دارند حرفهایی بزنند که از دایره شرع هم خارج شود که این اشتباه است . به عنوان مثال در ماه محرم ، و اشعار روضه ها ، در رابطه با مقام اهل بیت همان چیزی که گفته شده و درست و متقن و قطعی است را باید مطرح کرد . 👈نباید مقام اهل بیت را پایین آورد .
🔴سوره مائده در وسط آیه ۳ سوره مائده که در رابطه با انواع خوراکی ها و حلال و حرام بودن مطرح می شود ،می گوید : الیوم یئس الذین کفروا من دینکم .... اینجا مطرح می شود . چرا ؟ ✔️دلیل اول و اصلی آن اینست که این رسم پیامبر و جبرئیل بوده که گاهی در یک آیه چند موضوع مطرح می شده . حتی در آیه اول سوره مائده هم چند موضوع مطرح شده و یا در تفاسیر گاهی برای هر بخشی از آیه شان نزول جداگانه آورده شده 👈قرآن نظم تالیف بشری را ندارد بلکه مجموعه ای از آیات است که بر حسب حوادث و پیشامدهای گوناگون تدریجا از طرف پروردگار سبحان فرستاده شده . 🔴نکته : و رضیت لکم الاسلام دینا کی ؟ ✔️در زمانی که در مساله اعلام شد ، نصب صورت گرفته بود . حتی نعوذبالله پیامبر تهدید می شود اگر نگویی کلا تبلیغت زیر سوال می رود . 👈اسلام با کلمه ولایت آمده و تکمیل شده است . ۶ به آیه معروف است . تفاوتی که ما با برادران اهل سنت داریم در این موضوع بعضی می گویند به این آیه برمی گردد که در کتاب " چرا سنی نیستم" و " چرا شیعه هستم " در موردش صبحت کردیم . اصلا اختلاف وضوی ما با اهل سنت به مسائل روایی و تاریخی برمی گردد . ✔️الی المرافق : باید مراجعه کنیم به سنت پیامبر که در خود منابع اهل سنت هم آمده و به این شکل نبوده که از نوک انگشت دست بکشه به سمت آرنج ، بلکه در زمان یکی از خلفا باب شده الی المرافق محدوده و حد غسل و شستن را به من و شما می گوید نه سمت و سو ۸ ✔️اعدلوا هو اقرب للتقوی در دشمنی و حد و مرز و اخلاق دشمنی و انتقاد را به ما یاد می دهد که می گوید با عدالت رفتار کنید . که این در رابطه با دشمنان است . ✔️خواهش می کنم هوای کسانی را که بچه های انقلاب هستند و بچه های ارزشی و دلسوز انقلاب هستند را داشته باشیم . انقدر دایره خودی ها تنگ نکنیم به خاطر انتقادات بی جا ، به اسم روشنگری که این کار اسمش خیانت و نفوذ است و حتی باعث ریزش می شود .
والا اینا خطرناکترند وگرنه اونی که تو کانادا و اسراییل نشسته، سگ کی باشه که دستش به اعصاب و روان مردم ما برسه و بخواد اینجوری جو بده؟! کرم از خود درخته حالا میخواد بدشون بیاد یا میخواد خوششون بیاد
ثواب تدبر و شرح آیات امروز، برسد به روح مرحوم سردار حجازی🌷 فاتحه مع الصلوات
🔴آیه ۸۲ سوره مائده : دشمنی یهودیها و مشرکان با اهل ایمان یک دشمنی تاریخی است و تعارف بردار هم نیست ، و نزدیکترین گروه از نظر دشمنی کمتر و ارتباط بهتر با مومنان کسانی هستند که ما به آنها می گوییم نصرانی یا همان مسیحی ها . قسیسین یعنی کشیشها و آنهایی که عهده دار ریاست مذهبی مسیحیت هستند ، رهبان یا ترسا عابدان مسیحی را می گویند . ✔️نکته اول : اسلام تعصب نابجا ندارد بلکه از علمای سایر ادیان که خداترس و با انصاف باشند منصفانه تمجید می کند . ✔️نکته دوم : از عوامل اجتماعی ارائه دادند .(قسیسین ) هم دوست را بیان کردند هم دشمن را بیان کردند . البته دوست به معنای واقعی نیستند بلکه نزدیکتر از یهودیها و مشرکان به ما هستند . گاهی می بینیم متاسفانه به خاطر حسادت و یا مسائل دیگر ما از معرفی همدیگر در جامعه پرهیز می کنیم . یکی از علمای هم عصر شیخ انصاری که جلسه درس شلوغی هم داشته یک روز به جلسه اش دیر میرسه و به مردم میگه : همینطور که میومدم طلبه ای را دیدم که گوشه ای نشسته و سه چهار نفر بیشتر دورش نیستن و همین مطالب رو خیلی علمی تر داره بیان می کنه . بعد از درس آن روز پیش شیخ انصاری می روند و شیخ سوالات آنها رو با دلیل جواب میده و چه کتابهاو رساله هایی از ایشون به یادگار مونده . اگر معرفی آن عالم نبود و اگر آن عالم حریف نفسش نمی شد مطمئن باشید جامعه از حضور شیخ انصاری و آثارش محروم می شد . 🔴آیه ۹۱ شیطان می خواهد بین شما دشمنی و بغض در دو محور اساسی ایجاد کند : ✔️خمر : شراب و هر چه که باعث شود مغز انسان از کار بیفتد و کلا انسان تصمیماتی بگیرد که عقلایی و جا افتاده نباشد . ✔️مَیسِر : از ریشه یُسر ؛ یعنی هر راهی که بتوان به آسانی پول مردم را بالا کشید که در گذشته و حال به آن قمار هم گفته می شود . این دو کار شیطان است و دو تبعه بسیار بد دارد : ✔️۱)تبعه اجتماعی : عداوت و بغضاء ✔️۲) تاثیرات منفی معنوی : و یصدکم عن ذکر الله ... در واقع مانع از ذکر پروردگار ونماز می شود .شما دلتنگ هیات ،مسجد و.... نمی شوید . 👈 و هل انتم منتهون : پس آیا شما از اینها دست بر می دارید ؟ یک سوال تامل برانگیز یعنی بشر به راحتی دست از دو بر نمی دارد . لذا پروردگار به صورت سوالی مطرح کرده که تا قیام قیامت این سوال بر تارک این مسایل باشد . 🔴 آیه ۱۰۱ مائده ✔️لا تسئلوا این آیه می گوید : آیا ما باید از همه چیز سر در بیاریم ؟ آیا باید ذهن و چشم و قلب و روح و روانمان را بدهیم به دست انواع شبکه های ماهواره ای ، کانالها ، گروه ها و .... قطعا خیر ! دنبال چه چیزی نباید برویم ؟ 👈اصل بر حفظ اعصاب و روان است . هر چیزی که اعصاب و روان شما را به هم می ریزد دنبالش نروید . ممکن است اسمش رو برای شما بگذارند روشنگری و .... نمی گوییم دور خود حائل بکشید ولی حفظ آرامش روانی خود و جامعه از اهم واجبات است . در کتاب کف خیابون ۲ این مطلب را آوردم . یک زندانی بوده که کلا همه امکانات را داشته اصلا بهشت بوده ولی اعضای زندان خیلی زود به زود دق می کردند و میمردند . بعد از تحقیق گفته بودند که علت اینست که فقط دارند به اینها اخبار بد می دهند . شمایی که فقط داری پمپاژ می کنی همه نفوذی ، نامرد، خائن و... هستند حتی اگر راست هم باشد اینطور که غیر حرفه ای ذهن مردم را مشغول کردید در پیشگاه خدا مسوولید . یک مقدار با آیات و روایات ، شوخی ، حکایات ، تلطیف بکن . 🔴هر چی دیدی ، دست اولم هست ، لازم نیست بگی ! من هم می دانم دانستن حق مردمه اما اینکه فقط اخبار بد پمپاژ کنیم در پیشگاه خدا مسوولیم . این آیه می گوید: خودت دلت برای خودت بسوزه ، خودتو حفظ کن و بعد حفظ آرامش خود و اطرافیانت را ملاک عمل قرار بده ✔️مدام دنبال اخبار بد و منفی نباش . 🔴آیه ۱۰۲ اقوام قبل از شما که مدام دنبال سوالاتی بودند که چیزی جز ناراحتی براشون نداشت چی شد ؟ باعث شد در نهایت زیر همه چیز زدند ، در اصطلاح امروز سیاست زدگی ، بی اعتمادی هم به آن می گویند . جمعیت خاکستری ، خفته و گاها معارض هم یک نوع سرخوردگی و نا امیدی دارند که از اول اینگونه نبوده اند ‌. این روحیه که دنبال همه اخبار و اطلاعات بودند باعث شد ذهنشان منحرف شود و کلا همه چیز را انکار کنند .
🔴 سوره انعام 🔴آیه ۱۰ : نکته اول : حتی اگر پیامبر خدا هم باشی گاهی لازم است تو را دلداری بدهند . در این آیه خداوند پیامبر را دلداری می دهد : ای پیامبر ! قبل از تو هم پیامبرانی بودند که مردم این بلاها را سرشان می آوردند . گاهی وقتی به یک نفر می گویند تو تنها نیستی که این مشکل را داری ، امیدواری وسعه صدرش بیشتر می شود . 👈 از دلداری دادن هم غافل نشویم .و اگر کسی با ما درد دل کرد قیافه ی من که بهت گفتم ، تو خودت توجه نمی کنی و ....نگیریم ، گاهی ما فقط نیاز به دلداری داریم . نکته دوم : این آیه صد در صد قول داده اگر کسی دیگران را مسخره کرد شک نکند که به همان چیز گرفتار میشود و این وعده ی ترسناکی است . خداوند در قرآن می فرماید : اگر مسخره تون کردند فقط مقاومت کنید خودم جوابشان را میدهم .در آیه ۱۵ بقره ( الله یستهزئ بهم ... ) به آن اشاره شده است . یعنی طرف کسی را مسخره کرده که کسی را جز خدا ندارد خدا می گوید : تو با من طرفی ! ضمن اینکه بدانیم استهزاء کردن یکی از دشمن است . بعضی از کسانی که خیلی ادعای سواد رسانه ای دارند حواسشان نیست گاهی در توییتی مثلا در اسرائیل حرفی به استهزا زده میشود و عملیات روانی انجام می شود فورا ترجمه می شود و در جامعه پخش می کنند که یا نمی فهمند یا می فهمند ولی نمی توانند پا روی هوای نفس خود بگذارند و یا اینکه حماقتشان منجر به خیانت شده . در رابطه با دشمن آگاه باشیم و گول نخوریم .
دلنوشته های یک طلبه
نکاتی از #جزء_هفتم قرآن #حدادپور‌_جهرمی #دلنوشته_های_یک_طلبه
با عرض قبولی طاعات رفقا جسارتا اگر فرصت دارید حتما صوت امروز را گوش بدید. علی الخصوص عزیزانی که با الفبای جنگ روانی آشنایی ندارند. البته در صوت دیروز هم نکاتی عرض کردم.
بفرمایید بی مقدمه👇🌷
هفتمین روزِ روزه را هر سال روضه ی قحط آب می خوانیم هر کجا شیرخواره ای دیدیم شعر "بس کن رباب" می خوانیم 😭😭
کودکان تشنه اند در خیمه از همه تشنه تر علی اصغر آه پرپر نزن عزیز دلم مرغ بی بال و پر علی اصغر 😭😭
در حرم باز اضطراب افتاد داخل خیمه رفت و آمد شد جان مادر کمی تحمل کن حرف سقا دوتا نخواهد شد 😭😭
خیر باشد، در علقمه غوغاست یل ما را خدا نگه دارد تیر دشمن اگر خطا رفته! پس چرا حرمله فرح دارد..!؟ 😭😭
دل من شور می زند زینب نگرانم برای عباسم تا قیام قیامت کبریٰ خجل از دستهای عباسم 😭😭
جای باران از آسمان امروز نیزه و تیر و سنگ می بارد دارد از چشم تنگ یاغیشان بی حیایی و‌ ننگ می بارد... 😭😭 شاعر: عماد بهرامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصلا روضه های رباب ... خیلی معرکه است مخصوصا اگر ترکی گفته بشه😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیه ۱۱۱ حشرنا : دور هم جمع شدن ، همه چیز را جمع کردن . صحرای محشر را به این دلیل محشر می گویند که همه آنجا جمع می شوند . اگر ما بر افرادی که مشرک و کافر هستند ملائکه را فوج فوج نازل کنیم و کاری کنیم ملائکه با آنها حرف بزنند و همه چیز را برای آنها جمع بکنیم باز هم ایمان نمی آورند . کسی که بهانه گیر باشد ، به بهانه گیری اش ادامه می دهد . 🔴نکته اول : و لکن اکثرهم یجهلون : بیشتر اینها نادانند . ایمان آوردن مردم و زندگی مومنانه به ذات خود فرد بستگی دارد وگرنه فرود آمدن ملائکه و....تا خودمان نخواهیم باعث تحولمان نمی شود .‌ چه بسیار افرادی که چه در حوزه و چه در دانشگاه و با هر عنوانی ، چون ذات درستی ندارند با وجود مدارک بیشتر چون ذات خرابی دارند وضعیتشان بدتر می شود . یکی از بدبختیهای ما اینست که برای یکی از مسائل خیلی مهم دعا نمی کنیم . کدامیک از ما دعا کرده ایم که خدایا ذات ما را درست کن ! برای عقل دعا نمی کنیم از بس به خودمان مطمئنیم . 🔴نکته دوم : همیشه جواب نمی دهد ، گاهی وقت تلف کردن است ، گاهی جواب عکس می دهد ، حتی باعث معروف تر شدن آنها هم می شود . با خیلی از اینها باید قانونی برخورد کرد .برای افراد و مشکل دار خیلی وقت نباید گذاشت ، چون بعدا کلی تهمت ساحر ، مجنون و.... به شما می زنند . 👈با ۴ گروه هیچوقت بحث نکنید : ✔️ ۱. کسی که می دانی ذاتش مشکل دارد . ✔️۲ .کسانی که برای طرز فکرشان پول می گیرند و نفعشان در نفهمیدن است . پول می گیرند که با ما بحث کنند و وقت و اعصاب و روان من و تو ، انقلاب ، مقاومت و ولایت را بگیرند . ✔️۳ .کسی که سر لج افتاده و نمی خواد کم بیاره .با لجباز بحث نکن . ✔️۴ . کسی که زندگیش آسیب دیده و در زندگی ، معیشت و احساسش مشکل داره . 👈مکانهای عمومی و مهمانی جای بحث نیست . 🔴آیه ۱۱۲ وقتی در قرآن کلمه " کذلک " می آید یعنی این سنته ، همیشه تکرار میشه ، همیشه بوده و تاریخی بوده . برای هر پیامبری دشمنانی از شیاطین جن و انس قرار دادیم ✔️شیطان انس : یعنی همینهایی که دارند شیطنت می کنند . ✔️شیطان جن : در واقع همان طایفه شیطان 🔴نکته اول : زخرف القول غرورا : اینها یکسری از حرفهای آراسته رمز آلود و آروغهای روشنفکری دارند و در همین فضای مجازی در همه گروهها هم پیدا می شوند . ✔️ و لو شاء ربک ما فعلوه فذرهم و ما یفترون اگر خدا بخواهد اینها دست از دشمنی بر می دارند . کلمه شیطان از " شَطَنَ "یعنی دور شدن گرفته شده ، چون شیطان از خوبی ها دور شد . 🔴 نکته دوم : این نکته ممکن است برای بعضی ها سنگین باشد . در نظام هستی یک اراده حاکم بیشتر نداریم و آن هم اراده ی خداست . دو قدرت نداریم . یزدان و اهریمن نداریم .فلذا همه کاره ی عالم خداست و شیاطین از قدرت و سلطه ی خدا خارج نیست . به صورت ساده بگوییم این آیه را به ما معرفی می کند . درنظام توحیدی عالم همه کاره خداست . کار خدا فقط زمینه فراهم کردن است و یک زمینه را تا خودمان انتخاب نکنیم در زندگیمان پیش نمی آید. این اشتباه محض است که فکر کنیم مثلا حضرت حر یک دفعه حر شد .مگر می شود یک عمر اشتباه کرد ، حتما یک روزنه ای بوده . باید ببینیم من و شما در کجا ایستاده ایم و داریم چه چیزی را انتخاب می کنیم . حکایت : دو برادر بودند که مقدار قابل توجهی انگور به دستشان رسید ، برادر اولی انگور را تبدیل کرد به شراب و برادر دوم به سرکه . نعمت یک نعمت است ، هر دو اهل یک خانواده ، اما دو تصمیم جداگانه . جالب اینجاست که دو برادر در کار خود وارد نبودند برادراولی که می خواست انگور را تبدیل به شراب کند تبدیل کرد به سرکه و برادر دومی تبدیل کرد به شراب هر دو از آن خوردند اولی که سرکه خورده بود رفت جهنم دومی که شراب خورده بود رفت بهشت چون نیت و ذات مهم است انتخاب اولی سرکه نبوده و انتخاب دومی هم شراب نبوده
🔴آیه ۱۱۲ تصغی : سوق پیدا کردن خدا به ما رحم کند چه انتخاب می کنیم ، خوبی یا بدی ؟ کجا ایستاده ایم ؟! 🔴آیه ۱۱۶ پروردگار به ما می گوید : اگر از حرف اکثریت مردم بخواهی پیروی کنی تو را از راه خدا باز می دارند و گمراه می کنند ✔️ ان یتبعون الا الظن بیشتر مردم روی ظن و گمانشان حکم می کنند و حرف می زنند. ✔️و ان هم الا یخرصون جز به حدس و گمان به کار دیگری نمی پردازند 🔴نکته اول : چرا با همه مشورت می کنی و مشکلات و اهدافت رو به زبان میاری ! هنوز نمی دانی بیشتر مردم از حدس و گمان پیروی می کنند و توقع هم داری که بعدا به تو خدمت کنندو خیانت نکنند . حتی اگر دلت تنهاست و دنبال همزبان می گردی درد دل کردن برای همه اشتباهه ! در اصطلاح طلبگی به این ( استقراء ناقص ) گفته می شود . خودت باش 👌 🔴نکته دوم همیشه هم نیست ، اکثریت مشروعیت نمی آورد . بارها از آقای سروش و اطرافیانش شنیدیم که مقبولیت ، مشروعیت می آورد . این حرف اشتباهه .‌‌‌‌.. یعنی اراده واختیار پروردگار سبحان به دست مردم است ؟! اکثریت به دنبال هوا و هوسند . باید فکری کرد ... من باب مشورت ، فکر کنید ما چرا باید حال و آینده و سکان انقلاب و مقاومت را به دست اکثریتی بدهیم که گاهی با یک کلمه تا ته دشمن می روند و بر می گردند ‌. فقط کافیه در مناظرات یک نفر حرفی در رابطه با کنسرت و....مطرح کنه رای جابه جا میشه !! این مدل از جمهوریت سوغات غربه ، اصلا منظور از مردم سالاری دینی اینطور نبوده . منظور صندوق آراء و اکثریت و اقلیت نیست و گرنه در فقه مساله ای داریم مثلا در تشخیص موسیقی مطرب مراجعه به عرف بشود که کلا امکان پذیر نیست . عملا نمی شود عرف کل جامعه را در نظر گرفت ، باید به عرف متدینین مراجعه کرد ، نه اینکه فقط متدینین رای بدهند . باید دنبال باشیم که چطور عمل کنیم ...چطور عمل کنیم که هم در امر حکومت ، انقلاب و مقاومت را داشته باشیم و هم اینکه همه چیز به دست مردم باشد و بگوییم اکثریت مشروعیت می آورد نباشد . نباید آینده بند به صندوق رای شود ، این معنی قبول نداشتن دموکراسی و جمهوریت نیست بلکه باید فکری کرد . اگر به حرف اکثریت مردم بود اصلا نباید قرآن و دین نازل می شد بلکه قطعا مساله ظهور و عدالت اجتماعی رو باید می بوسیدیم و کنار می گذاشتیم .
1_969551852.pdf
65.2K
تدبر در برخی آیات جزء هشتم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا