eitaa logo
محمد رضا حکیمی
276 دنبال‌کننده
63 عکس
16 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 افق‌های فکری علامه حکیمی بخشی به معرفت دینی و اجتماعی باز می‌گردد، و امروزه باید این افق‌های فکری که ایشان پایه‌گذاری کردند، با عمل اجتماعی دینی پیوند بخورد دکتر سیدمحمود نجاتی حسینی: ▫️ افق‌های فکری که علامه حکیمی در جریان تفکیک و الحیاة باز کرد بخشی به معرفت دینی و اجتماعی باز می‌گردد، و امروز باید بررسی شود که این افق‌های فکری که ایشان پایه‌گذاری کردند و دیگران ادامه دادند، چگونه می‌تواند با عمل اجتماعی دینی پیوند بخورد. 🔹 یکی از خصایص فکری علامه حکیمی «بنیان‌گرایی معنوی و اخلاقی» است و امروز باید این بنیان‌گرایی را مدرن و دوباره خوانش کنیم. 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 وقتی به کارهای حکیمی نگاه می‌کنیم، او به حیات جمعی می‌اندیشیده و آن را صرفا در عالم ملکوت تعریف نمی‌کرده و از حیات منهای فقر صحبت به میان می‌آورد دکتر سیدجواد میری: ▫️ وقتی به کارهای حکیمی نگاه می‌کنیم دو موضوع قابل توجه است یکی اینکه او به حیات جمعی می‌اندیشیده و آن را صرفا در عالم ملکوت تعریف نمی‌کرده و از حیات منهای فقر صحبت به میان می‌آورد. 🔹 از طرفی دیگر سعادت را نیز امری فردی نمی‌بیند چون انسان به تنهایی و به صورت فردی به سعادت نمی‌رسد. توحید و عدل در نگاه حکیمی نه ناظر به ملکوت بلکه ناظر به ملک است و به تعبیر جامعه‌شناسان به وضع اجتماعی می‌پردازد. 🆔 @mohamadrezahakimi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 گدایش را به شاهی می‌رساند... روزی مردی بینوا که در اثر فشار زندگی از همه‌جا دستش کوتاه شده بود در مسجد به سراغ امام حسین رفت و درخواست کمک کرد؛ حضرت به منزل رفته و ردای خود را که یمانی بود، از تن درآورده و دینارها را در آن پیچیده، به خاطر شرم و حیا از اعرابی، از لای در به آن مرد نیازمند داد. مرد عرب آن هدیه‌ها را گرفت و گریست، امام حسین علیه‌السلام فرمود: آیا عطای ما را کم شمردی؟ گفت: نه، هرگز! بلکه به این می‌اندیشم که این دستان پرمهر و با‌سخاوت چگونه در زیر خاک پنهان خواهد شد! 📚 بحارالانوار| ج ۴۴ ص ۱۹۹ 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 الحیات را می‌توان به جرات پیراسته‌ترین مجموعه معارفی در تاریخ اسلام دانست ▫️ مؤسسه «روایتگر پاکان و نیاکان» در دومین سالگرد استاد علامه محمدرضا حکیمی نشست «در ساحل خورشید» را برگزار کرد. خانم موسوی ندوشن، دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی: ▪️ از آثار ادبی استاد حکیمی مجموعه ۱۲ جلدی الحیات را می‌توان مشهورترین و بی‌بدیل‌ترین اثر استاد نام برد که نگارش آن بیش از ۴۰ سال طول کشید. الحیات را می‌توان به جرات پیراسته‌ترین مجموعه معارفی در تاریخ اسلام دانست که آیات و روایات را در موضوعات مختلف معرفت‌شناسی، اخلاق، سیاست، اقتصاد، حقوق، اجتماع و موضوعات دیگر به صورت منظومه خالص و پیوسته تدوین کرده است. از دیگر ویژگی‌های برجسته الحیات می‌توان به نثر شیوا، ترجمه‌های رسا، گستردگی مآخذ، تدوین روایات ذیل آیات مربوط در هر بحث، عنوان بندی‌های شایسته، تحلیل‌ها و جمع بندی‌های پایانی هر فصل اشاره کرد که بسیاری از مجموعه‌های روایی ما فاقد آن هستند. 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 عالم دینی اگر می‌خواهد بیان و کلامش خواننده داشته باشد، باید با ادبیات کشور خود آشنایی کامل داشته باشد دکتر محمود حکم آبادی مدیر گروه ادبیات دانشگاه آزاد استان همدان: ▪️ مرحوم حکیمی در کنار آثار گرانقدری که در دین و مذهب داشته‌اند توجهی به سزا هم به شعر داشته‌اند. دفتر شعر «ساحل خورشید» اثر استاد حکیمی از جمله این آثار است. ولی شگفت آنکه این بزرگوار هیچگاه خود را شاعر نخوانده‌اند، در توصیه‌های علامه حکیمی آمده است که عالم دینی اگر می‌خواهد بیان و کلامش خواننده داشته باشد باید با ادبیات کشور خود و حتی ادبیات کشورهای دیگر آشنایی کامل داشته باشد. ادبیات کلام را تلطیف می‌کند. متون دینی اگر با ادبیات آمیخته شود یک معجون ارزشمند می‌شود. 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 هر کدام از دیدگاه‌های استاد می‌تواند تحول آفرین باشد. حجت‌الاسلام محمد عبداللهیان، مدیر مؤسسه اسلامی معارف امام رضا(ع) قم و مدیر مسئول مجلۀ قرآنی بینات: ▪️ تاکنون سه کتاب جامع و مفید، درباره ایشان نوشته شده است؛ فیلسوف عدالت، راه خورشیدی و مرزبان توحید. مطالب مفید و مهمی را که در جلسات خصوصی درباره دیگران از استاد شنیده بودیم را جمع آوری کرده که حدودا ۳۶۰ صفحه مطلب شده است. هر کدام از دیدگاه‌های استاد می‌تواند تحول آفرین باشد و جامعه را نورانی و سفید کند، از ظلمت به در آورد و به جایگاه‌های اصلی برساند. 🆔 @mohamadrezahakimi
🟢 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری «علیه السلام»: أعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ إخْوانِهِ، وَأشَدُّهُمْ قَضاءً لَها، أعْظَمُهُمْ عِنْدَاللهِ شَأناً ▪️ امام حسن عسکری (علیه السلام): هرکس حقوق هم‌نوعان خود را بشناسد و رعایت کند و مشکلات و نیازمندی‌های آنان را برطرف نماید، در پیشگاه خداوند دارای عظمت و موقعیّتی خاصّ خواهد بود. 📚 «احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۵۱۷، ح ۳۴۰» 🆔 @menhaye_faghr
🏴بزرگداشت انسان و آزادی انسان، حقیقت مذهب است 🔴 انسانِ دین آموخته و تشیّع شناخته چطور ممکن است به سوی روز نشتابد، و برای آزادی نیاشوبد، و سرِ خود گیرد و حیوان‌مآب به خورد و خواب بسنده کند؟ شیعه‌ای که میداند حقیقت مذهبش، در مسائل اجتماعی، جز بزرگداشت انسان و آزادی انسان چیزی نیست، چگونه از نوای شورزای نهضت و ایجاد تحوّل گرم نگردد. آزادی و مساوات سخنی نیست که از گوش آزادگان بیرون آید، و تعلیمی نیست که از اصالت تشیّع جدایی پذیر باشد. محمدرضا حکیمی - سرود جهشها صفحه ۱۵۷ 🆔 @mohamadrezahakimi
🔵 امام صادق علیه‌السلام: «غلاء السعر یُسیءُ الخُلق و یُذهِب الأمانة و یَضجُرُ المرءَ المسلم» ▫️ گرانی قیمت‌ها اخلاق و رفتار مردم را بد می‌کند. امانت‌داری را از بین می‌برد و مردم مسلمان را در فشار و سختی به ستوه می‌آورد. 📚 فروع كافی، شيخ كلينی، جلد ۵، كتاب المعيشة، باب الاسعار ۱۶۴، ح ۲۶. 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 آیا اسلام، «خورد و برد» هاى جهنّمى و واقعیّت‌هاى غیر مردمى تجاوزکارانه را به هر نامى که باشد تأیید میکند؟ امام صادق «ع»: ✅"اهل اسلام فرزندان اسلامند، و من در بخشش آنان را برابر با یک دیگر در نظر میگیرم؛ و فضایل ایشان امرى است میان آنان و خدایشان. من به آنان همچون فرزندان یک مرد نگاه میکنم که در میراث فضل و صلاح هیچ یک به حساب نمیآید، و فرزندى که بالاتر است بیش از آنکه پایین‏تر است سهم نمیبرد. آنگاه فرمود: روش رسول خدا «ص» نیز از آغاز همین گونه بود؛ لیکن دیگرى (که به سنّت پیامبر «ص» عمل نکرد، به کسانى امتیاز داد و) گفت: کسانى را به سبب توفیقى که به لحاظ سوابق اسلامى نصیب آنان گشت، بر دیگران مقدّم میدارم (و به آنان مبلغ بیشترى میداد)." 📝و این تعلیم یکی از دلایلی است بر مبتنى بودن اسلام بر اصل «مساوات»، چه در بخشش دولتى و چه جز آن. و اصل همین است. نیز دلیل بر آن است که پیروان سیره اهل بیت «ع» در اسلام (که همان سیره نبوى است)، براى سوابق معنوى تأثیرى در قضایاى مادّى قائل نمیشوند. ♦️♦️آگاهى‏♦️♦️ ✅چنان که مشاهده شد، امام جعفر صادق «ع» میگوید: «اهل اسلام فرزندان اسلامند …». آیا پس از این آموزش و جهت‏دهى- و آنچه در همین موضوع در احادیث متعدّد و جهت‏بخش، و در قرآن کریم در باره «برادرى ایمانى» آمده است- چگونه هر مسلمان آگاه (تا چه رسد به علما و دانشمندان اسلام)، میتواند این تفاوتهاى سنگین و خردکننده را که میان فرزندان اسلام، در جوانب گوناگون‏ معیشت و زندگى مشاهده میشود، مشروع بداند و به آن رضا دهد⁉️ ⭕️این اموال فراوان و املاک حاصلخیز و کاخهاى چند هزار مترى، با چمنزارها و باغها و استخرها و تالارها و اطاقهاى خواب، و فرشهاى رنگارنگ، و لباسهاى «مد» روز، و بسیارى وسائل رفاهى و تجمّلى دیگر، براى گروهى … ⭕️ و آن کوخهاى حاکى از بیچارگى، و آکنده از رنجها و تلخیهاى زندگى و فقر و بیمارى و بدبختى و گرسنگى و چرکى و پلیدى، براى گروههایى … ⭕️ این اوقات فراغت، در یک زندگى شیرین و آرام و آکنده از آسایش و رفاه مادّى، و سفرهاى گردش و سیاحت(و زیارت) در شهرهاى مختلف، و هتلهای مجلّل، و … ⭕️و آن اوقات نحس پر از پریشانى و نادارى و فشارهاى کمرشکن کار، و اضافه‏کاری هاى اضطرارى و پیامدهاى آن، و نداشتن تعطیلات کافى و … 🚫و نباید زندگى روستانشینان را فراموش کنیم با گونه‏ هاى مختلف بدبختى و فقر و کمبود ضروریّات ابتدایى و … تا چه رسد به امکانات رفاهى … و زندگى آنان که دنبال کار مى‏ گردند و پیدا نمى‏ کنند، و آنان که راهى براى دست یافتن به سرپناهى و اندک وسیله معیشتى ندارند، و کسانى دیگر از این گونه … آیا همه این گروهها فرزندان اسلامند، و همچون فرزندان یک پدر زندگى میکنند، آن گونه که امام جعفر صادق «ع» خواسته است...⁉️ 🔻آیا باید به همین گونه، از جنایتهاى هولناکى که در حقّ انسان و انسانیّت صورت میگیرد چشم بپوشیم، و به مردمان چنان وانمود کنیم که اسلام آنها را قبول دارد، یا طرد نمیکند؟ 🔻آیا باید به همین گونه، آگاهان را به احساس شکست و نومیدى، گرفتاران و رنجبران را به یأس و سقوط، و جوانان حسّاس را به افتادن در دام مکتبهاى الحادى و افکار گمراه‏ کننده و باورسوز سوق دهیم، و چنان گمان کنیم که کارهاى خوب انجام میدهیم؟! آیا اسلام، «خورد و برد» هاى جهنّمى و واقعیّتهاى غیر مردمى تجاوزکارانه را به هر نامى که باشد تأیید میکند …؟ اگر چنین باشد، پس دیگر این تعالیم براى چه آمده است: «أهل الإسلام هم أبناءالإسلام …»؟ و … و … و دیگر جایگاه قسط و عدل قرآنى کجا خواهد بود؟ 📢🔻👇📢👇🔻📢👇🔻📢 🔻و آیا- پس از این همه- این انصاف و انسانیّت و دین است که دفاعگرانى را که به پیروى از پیامبران «ع» و اوصیاى آنان، از محرومان و حقوق و کرامت آنان دفاع میکنند، و از این رو این فاصله‏ هاى ناسازگار با موازین الهى را نمى‏ پذیرند، به ⛔️چپگرایى⛔️ و امثال آن متّهم سازند، و با همین برخورد، طاغوتهاى اقتصادى را (که به تعبیر امام علیّ بن الحسین سجّاد «ع»: مصیبت جامعه اسلامیند)، به کارهاى زشتشان تشجیع کنند؟ پروردگارا! تو بیامرز، که سرانجام به سوى تو بازمى‏ گردیم‌‌... 📚الحیات: ج۵، ص۱۹۲ 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 دفاع از هر وجب از خاک اسلام، دفاع از اسلام است، و وظیفه است. و ما شیعه افتخار می‌کنیم که از درون خود اسرائیلی‎‌ها برخی تصریح کرده‌اند که مشکل ما به طور عمده با شیعه است، که در گذشته پشتوانه‌ای چون «عاشورا» دارند و در آینده، و اداره‌ کننده و سوق‌ دهنده‌ای چون «مهدی موعود» و ظهور سرنوشت ساز و جهانگیر و فاتح او. 📗 کتاب عاشورا - غزه نوشته علامه حکیمی 🆔 @mohamadrezahakimi
فقر با عدل تضاد دارد 🔴 میزان تحقق جامعه اسلامی، عدم حضور فقر است در آن. فقر با عدل تضاد دارد و عدل لازمه جدا نشدنی جامعه اسلامی است. اگر در جامعه‌ای عدالت نباشد، آن جامعه و آن حکومت و آن نظام، اسلامی نیست. کتاب گزارش: ص۴۲ 🆔 @mohamadrezahakimi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌ امام‌حسین‌علیه‌السلام؛ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَایَجِدُ... عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا الله... بترس از ظلم بر کسی که... یاوری جز خدا ندارد! بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۸ 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 بزرگداشت انسان و آزادی انسان، حقیقت مذهب است انسانِ دین آموخته و تشیّع شناخته چطور ممکن است به سوی روز نشتابد، و برای آزادی نیاشوبد، و سرِ خود گیرد و حیوانمآب به خورد و خواب بسنده کند؟ شیعه ای که میداند حقیقت مذهبش، در مسائل اجتماعی، جز بزرگداشت انسان و آزادی انسان چیزی نیست، چگونه از نوای شورزای نهضت و ایجاد تحوّل گرم نگردد. آزادی و مساوات سخنی نیست که از گوش آزادگان بیرون آید، و تعلیمی نیست که از اصالت تشیّع جدایی پذیر باشد. محمدرضا حکیمی - سرود جهشها صفحه ۱۵۷ 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 دست از جان دین بردارید! هان کجایید ای روشنگران روزها که بر نمی‌آشوبید و نمی‌گویید به این و آن که ای اشخاص، از اینهمه ابتذال‌کاری در کار تبلیغ دین دست بردارید و اینهمه آسیب مرسانید... 🆔 @mohamadrezahakimi
فاطمه؛ یعنی همه‌ی مظلومان تاریخ فاطمه پس از مرگش، زندگی دیگری را در تاریخ، آغاز کرد. در چهره همه ستمدیدگان، هاله‌ای از فاطمه پیدا بود. غضب‌شدگان، پایمال‌شدگان و همه قربانیان زور و فریب، نام فاطمه را شعار خویش داشتند. نام فاطمه، با عشق‌ها، عاطفه‌ها و ایمان‌های شگفت‌انگیز زنان و مردانی که در طول تاریخ اسلام برای عدالت و آزادی می‌جنگیدند، در توالی قرون پرورش می‌یافت و در زیر تازیانه‌های بی‌رحم و خونین خلافت‌های جور و حکومت‌های بیداد و غضب، رشد می‌یافت و همه دل‌های مجروح را لبریز می‌ساخت. 🆔 @mohamadrezahakimi
🗯 خاطره‌ای از استاد حکیمی در مورد دکتر علی شریعتی 📍«...در هنگام تحصیل در پاریس، برای مدتی کوتاه به ایران آمد. در آن سفر کوتاه، میان من و او گفتگویی شد، که مایلم با نقل آن، نکته‌ای را یادآور شوم. من می‌دانستم که شریعتی، با آن شور و نبوغ و کنجکاوی، با بسیاری از متفکران و انقلابیون و پیروان مکتب‌های دیگر تعامل داشته و مطالبی جدید را فراگرفته و آفاتی دیگر را دیده است. از این رو دوست داشتم، بدانم که به چه نتیجه‌ای رسیده است و چه نسخه‌ای برای نجات مردم و کشور خود دارد. بحثی را آغاز کردم در این باره که راه نجات جامعه‌ی ایران چیست؟! و او سخنی گفت که هرگز فراموش نمی‌کنم: «ما تا هنگامی که و را داریم، به هیچ مکتبی و ایسمی نیاز نداریم؛ اما باید علی و فاطمه را به مردم بشناسانیم». 📗 کتاب «شعله‌ی بی‌قرار» 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 چرا بجز فاطمیه خبری از عمل به اسلام اجتماعی فاطمی نیست؟ ▫️ وقتی در شهر این روزها دوباره مقدس مآبان، دلخوش به شورشان هستند و باز به هیجانات مذهبی تهی از تکالیف اجتماعی خود می‌پردازند، باید دوباره بازخوانی کرد واقعیت حضور عالمانه و روشنگرانه اجتماعی حضرت فاطمه زهرا در جامعه خواب‌زده‌اش را. ▪️ برپا کنید پرچم‌های بزرگ سیاه عزایتان را، تا بگویند چه تقدسی و چه شوری... نه درد دین! نه درد مردم و نه انسانیت و برپایی عدالت... سراپا شور! ▫️ در مدینه پیچید که دختر پیامبر می‌خواهد با مردم سخن بگوید. مردم در مسجد پیامبر و اطراف آن گرد آمدند، فاطمه در میان زنان مؤمن و محترم آل هاشم وارد مسجد شد. فاطمه مانند پیامبر گام بر می‌داشت و هنگامی که به سخن گفتن آغاز کرد، گویی صدای پیامبر به گوش مردم می‌رسید. ▪️ اگرچه فاطمه نتوانست علی را دوباره تا ستیغ بلند غدیر برآورد، لیکن توانست علی را از قبرِ ساختهٔ سیاست سفیانی و بیزانسی بیرون آورد و در معبر تاریخ قرار دهد... فاطمه چه گفت؟ قرآن، علی، عدالت، انسان. 🆔 @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | روضه خوانی حاج علی انسانی در حضور مرحوم علامه حکیمی ⚫️ ستون توحيد و عدل حضرت فاطمه زهرا(س) قائمه همه موجودیت توحید و عدل است، او نگاهبان قرآن، حافظ جان علی(ع)، رسواگر امویان قرآن ستیز، پرورنده عناصر الهی عاشوراست، فاطمه مادر بشریت است... و روزی با دست فرزندش مهدی(عج) گسترنده عدالت است در همه آفاق انسانی... 📕فاطمیات: ص۱۸ @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌◼️ إنالله‌وإناإلیه‌راجعون | سرکار خانم منصوره روزبه، همسر مرحوم علامه طباطبایی، به رحمت الهی پیوست. ‌ [مراسم تشییع آن مرحومه فردا دوشنبه ۲۷ آذرماه  ساعت ۱۱ در حرم حضرت معصومه‹س› برگزار می‌شود.] ‌ 📺 | مصاحبه با خانم منصوره روزبه (همسر علامه طباطبایی) + این مصاحبه سال ۱۳۸۸ انجام شده. ‌ 🆔 @mohamadrezahakimi
حضرت فاطمه زهرا «س»: فَرَضَ اللهُ العَدْلَ تَسکینا لِلْقُلوبِ خداوند عدالت را برای آرامش دل‌ها، واجب کرد.» علل الشرایع، ج۱، ص ۲۴۸ 🆔 @mohamadrezahakimi
پدر یعنی او که من را یاد علی می‌اندازد... می‌گفت: "حُبُّ عَلِيٍّ حَسَنَةٌ لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ وَبُغْضُ عَلِيٍّ سَيِّئَةٌ لَا يَنْفَعُ مَعَهَا حَسَنَة." زندگی با "عقل" و "قلب"... ✍ : 🔴 یک شب وقتی وارد خانه‌ علامه حکیمی شدم دیدم یک چمدان گوشه اتاق است پرسید: آیا کسانی را می‌شناسم که لباس‌های دست دوم مصرف کنند؟ استقبال كردم... گفت: برخی از لباس‌هایی را که چند تا از آنها داشتم را گذاشته‌ام بدهید به فقرا مصرف کنند و "چمدانش" را هم دیگر نیاورید... وقتی چمدان را باز کردم دیدم تعدادی لباس است که همه‌اش مورد نیاز خودش بوده و اصلا چیز اضافه‌ای نداشته... این است سرنوشت شیعیان علی... حالا او ثروتمندترین مرد جهان است، عالمی که به همه آرزوهای دنیایی‌اش هم رسیده: این که چیزی نداشته باشد... 🆔 @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتشار برای نخستین بار روضه‌ خوانی حاج علی انسانی در محضر علامه حکیمی 💢 این فیلم مربوط به لحظات پایانی یکی از جلسات علامه حکیمی در تهران است که ایشان با استناد به آیات و روایات اهل بیت (ع) مطالب ارزشمندی برای تعداد محدودی از اطرافیان خود بیان می‌کردند. 🌐 ایام رجب سال ۱۳۹۲ شمسی - منزل حاج مصطفی کیا 🆔 @mohamadrezahakimi