eitaa logo
محمد رضا حکیمی
304 دنبال‌کننده
63 عکس
16 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
وظیفه امروز شما، مبارزه با ارتجاع فکری است امروز مرتجعین در همه جا زیاد شده‌اند و ما باید نشان دهیم که مثل آن‌ها نیستیم. وظیفه امروز شما، مبارزه با «ارتجاع فکری» است. من از جوانی و از دهه چهل در مشهد، با دو گروه بحث جدی داشتم. هم با «آخوندهای مرتجع» بحث می‌کردم و هم با طرفداران «حزب توده» و مارکسیست‌ها از قبلِ انقلاب، زیاد به دهات می‌رفتم. یادم هست در همان سال‌ها، جلساتی در یزد و اطراف آن داشتیم و به این‌ روحانیون می‌گفتم که دین از دنیا شروع می‌شود، نه از آخرت. برای همین است که خدمت به خلق در راس عبادات است. با توده‌ای‌ها هم رفیق بودم و هم بحث‌های مبنایی داشتم. یکبار در تربت حیدریه به یکی از سران آن‌ها گفتم: توده‌ای واقعی من هستم، نه شما! «توده‌ای واقعی» مسلمانان هستند، نه مارکسیست‌ها. چون اسلام است که حقیقتا دغدغه «انسان محروم» را دارد و با جامعیت خود می‌تواند عدالت را تامین کند. در مقابل این مرتجعین در هر گروه، باید از «دین انبیایی» حرف زد و نگذاشت تا آن‌ها موفق شوند. البته به نظر من، هنوز «انقلاب» نشده است، چون انقلاب باید در زندگی مردم اتفاق بیفتد و در این صورت معنا پیدا می‌کند، نه فقط در ظواهر و حکومت. عده بسیاری برای این «انقلاب زحمت کشیدند، اما «سرمایه‌‌داری مذهبی» که زحمتی نکشیده بود، مسلط شد…. حاکمیت باید از سلامت و رفاه زندگی همه‌ مردم خاطر جمع شود. ▫️سخنان علامه در عیادت مدیرمسئول نقد اندیشه از ایشان، روز شهادت امام صادق (ع)، بیمارستان نیکان غرب، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ @mohamadrezahakimi
🔴 راستگویی محرومان و بیمناکی از آن [پیامبر«ص» - به روایت امام صادق«ع»] 🌱 مردی نزد پیامبر«ص» آمد و گفت: یا رسول‌الله! آیا در مال حقّی جز زکـات وجود دارد؟ فرمود: آری، بر مسلمان واجب است که گرسنه را چون از او جامه بخواهد بپوشاند. مرد گفت: ممکن است بیم آن داشته باشد که آن شخص دروغ بگوید. پیامبر«ص» در پاسخ او فرمود: آیا از راست گفتن او بیمی ندارد؟ 📚بحار الانوار: ۴۶۱/۷۵ @mohamadrezahakimi
🔴 آزادی تعریف نشده و بدون حد و مرز از بنیاد ضد آزادی است چنانکه آزاد بودن گروهی خاص، ضد آزادی عمومی است. 📖الحيات: ج۹، ص۲۹۴ @mohamadrezahakimi
◽️ اگر اسلام لق‌لقه‌ زبانتان نیست 🔴 مأموران حاکمیت اسلامی باید تربیت شوند، و انسان و مؤدب باشند، و رفتاری انسانی و اخلاقی داشته باشند (اگر براستی، اسلام و عمل به اسلام در کار است، و حرف و لق‌لقه زبان، و خطبه و سخنرانی و شعار نیست)، و مأموران خاطی باید به سخت ترین شکل کیفر داده شوند، چنانکه علی(ع)، در مورد جناب قنبر -که سه تازیانه به کسی زیادتر زده بود- عمل کرد، همچنین در مورد «ابن هرمة» ناظر بازار اهواز، که به مردم خیانت کرده بود! 📖 ویژگی‌های حکومت صالح: ص۲۵۲ @mohamadrezahakimi
❗️و آیا ملت می‌دانست؟❗️ و آیا ملت نمیدانست که علی (ع) - بعنوان یک حاکم اسلامی- چگونه در اجرای عدالت و تنظیم زندگی مردم و رسیدگی به احوال عموم، و توجه به آنچه می گذرد تا چه حد جدی و دقیق بود؟ چرا می دانست ؛ از اینرو فکر میکرد، اگر «حکومت اسلامی» تحقق یابد، دست کم «عهدنامه مالک اشتر»، در سراسر حوزه ها و دانشگاهها تدریس خواهد شد، و عملی خواهد گشت... 📖 ۱۵۰ سال تلاش خونین: ص۵۲ @mohamadrezahakimi
🔴 معلم بزرگ دین، حضرت امام جعفر صادق "ع" می‌فرماید: "فضائلهم بینهم و بین الله" "فضائل مردم مربوط به خود و خدایشان است". نه مربوط به مردم و شریعت و قانون و دستگاه اجرایی و سیاست و حکومت و معیشت... پس اسلام فضائل اشخاص را انگیزه‌ای برای به دست آوردن امتیازی در تملک اموال، یا انحصارطلبی در حقوق، یا استیلایابی بر سیاست و قانونگذاری به شمار نمی‌آورد. 📚 الحیات: جلد چهارم، صفحه ۱۳۰ @mohamadrezahakimi
🗯 فرشاد مومنی (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی): علامه حکیمی با عصبانیت میگفت مگر شما نمیگویید مولایتان علی(ع) است؟ کجا گفته است که من اهتمام کرده‌ام که زلف خانم‌ها را پنهان کنم؟ شما امنیت اقتصادی را تامین کن چراکه با آن در هم تنیدگی که بین معاش و معاد در تعالیم دینی وجود دارد، مردم خودشان بهتر بلد هستند چکار کنند. @mohamadrezahakimi
تکلیف واقعی چیست؟ 🔴 دریغ عمیق این است که را از سوی مفاهیم جدی و حیاتی‌اش کمتر به مردم می‌آموزند، تا تکلیف واقعی بر همه روشن شود، و در هم ریختنِ هستی و ، وظیفه‌ی حتمی و واجب عینی شناخته گردد. @mohamadrezahakimi
❗️چرا روحانیت توجه نمی‌کند؟❗️ روحانیت شیعه، چرا مانند قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرين«ع»، به آثار بسیار منفی تراکم ثروت در دست افراد (تكاثر - به تعبیر قرآن کریم-) توجه نمی‌کنند، و برای تعدیل ثروت دست به اقدام نمی‌زنند، تا جایی که اختیار همه چیز ملت فداکار اینگونه به دست شماری قارون ستم پیشه بیفتند، و اینگونه خون مردم را به نص روایات معتبر- بمکند... 📖حکومت اسلامی: ص۱۹ @mohamadrezahakimi
🔴 دوران انتظار، دوران تکلیف است، و آن تکلیف بزرگ، نگهبانی دین خداست در سطح فرد و در سطح اجتماع. @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 برای رسیدن جامعه به آرامش‌‌، باید عدالت برقرار شود... @mohamadrezahakimi
با وجود نارضایتی عموم مردم از حاکمیت، رضایت خواص چندان اهمیتی ندارد. 🔴 امام علی(ع): (ای حاکم مصر!) باید از کارها (و برنامه‌‌ها)، کاری و برنامه‌ای را بیشتر دوست بداری (و به آن اقدام کنی)، که بی‌ کم و زیاد، مطابق حق باشد، و به عدالتی فراگیر بینجامد، و توده‌ها را راضی کند. زیرا با وجود نارضایتی عموم مردم، رضایت خواص (و گروهی برخوردار، که خود را نخبه می‌پندارند...)، هیچ تاثیری ندارد. و در صورتی که عموم مردم راضی باشند، نارضایتی خواص چندان اهمیتی نخواهد داشت. کتاب "حکومت اسلامی": ص۲۹۶ علامه محمدرضا حکیمی 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 زندگی زیر یوغ زیر یوغ مذلتها، آسایش و زندگی، خیال است و گمان؛ و همه مرگ است و سخت‌تر از مرگ...! 📖 سرود جهشها: ص۱۴۹ 🆔 @mohamadrezahakimi
🗯 نامه امام حسن عسکری(ع) به علی بن بابویه: سفارش می‌كنم تو را به برپا داری نماز و دادن زكات، زيرا نماز از كسی كه زكات نمی‌دهد، قبول نمی‌شود، و نیز تو را سفارش مىکنم به تعاون و همکارى با برادران دینى و کوشش در رفع نیازهاى آن‌ها در تنگدستى و گشادهدستى. (مستدرك الوسائل: ج۳، ص۲۷۷) 🆔 @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خدایا رحمتی کن تا ایمان، نام و نان برایم نیاورد، قوتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر ایمانم افکنم، تا از آنها باشم که پول دنیا را می‌گیرند و برای دین کار می کنند، نه از آنها که پول دین! را می گیرند و برای دنیا کار می کنند. ▪️دکتر علی شریعتی 📗مجموعه آثار ۸ / نیایش 🆔 @mohamadrezahakimi
انسان و مبارزه 🔴 انسان برای مبارزه با خود آفریده نشده است، بلکه برای مبارزه با خودّیت آفریده شده است، یعنی برای حرکت تکاملی، در زندگی معتدل، و در میان جمع انسانی. 📖 جامعه‌سازی قرآنی: ص۱۷۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| زن چگونه ابزار سرکوب می‌شود؟ | 🎙 دکتر : 🔹 زن در جوامع به عنوان کالایی اقتصادی است که به میزان جاذبه جنسی‌اش خرید و فروش می‌شود. 🔸 زن را به این شکل در آورد تا دو کار از او بکشد: ➖ یک. جامعه در هنگام فراغت (با مشغول شدن به این جاذبه جنسی) به سرنوشت اجتماعی و شدنش فکر نکند و نیاندیشد که «از طرف کی و برای چی این همه رنج می‌بریم؟!»؛ و نگذارد و کارمند و روشنفکر در لحظات فراغت، به اندیشه‌های ضدطبقاتی و ضدسرمایه‌داری بپردازند. نیز در این راه و بر اساس سفارش سرمایه‌داری، سکسوالیته را محور قالب‌ها و آثار هنری قرار داد. ➖ دو. زن را در آگهی‌ها و تبلیغات می‌نشاند تا ارزش‌های تازه‌ای بیافریند و نظرها را به مصارف بیشتر و تازه‌تر جلب کند. و از طرف دیگر احساس‌های بزرگ و معنوی که منافع سرمایه‌داری را به خطر می‌اندازد از بین ببرد. 🔺چنین بود که زن به شکل ابزاری برای هدف‌های و و نابود کردن ارزش‌های متعالی و تغییر تیپ جوامع «اخلاقی» به جامعه «مصرفی و پوچ» درآمد. 📚فاطمه فاطمه است؛ دکتر علی شریعتی: ص۱۰۵و۱۰۶ 🆔 @mohamadrezahakimi
اصلاحات بدون عدالت؟! هرگز 🔴 اصلاحات بدون اجرای عدالت(و بر اساس مکتب‌های اقتصاد سرمایه‌داری) چیزی است که عاملان نفوذی استعمار دیکته می‌کنند و‌ خواب و خیالی بیش نیست «الرعیه لایصلحها الا العدل- توده را جز عدالت چیزی اصلاح نمی‌کند.» و جز بازگشت به عدالت چیزی ننگ مفاسد جامعه‌های فاسد اقتصادی و اقتصادهای فاسد قارونی را برطرف نمی‌سازد. 📖 مرام جاودانه: ص۴۷ 🆔 @mohamadrezahakimi
✅ در زمان ظهور دیگر ذره‌ای ظلم باقی نمی‌ماند 🆔 @mohamadrezahakimi
امام علی«ع» : »» در حکومت اسلامی، در صورتی که اسلامی باشد، نه فقیر و کمبود داری بهم می‌رسد، و نه به احدی ظلم می‌شود، مسلمان یا غیر مسلمان. 📖کافی: ۳۲/۸ 🆔 @mohamadrezahakimi
✅ برای انسان ماندن 🌕 من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه 📍انسانی که خط حرکت صحیح را، در حیات خود نشناسد، حرکات و سکنات و فعالیتهای او در زندگی، در جهت تکامل نخواهد بود. حرکت تکاملی انسان، حرکت روی خط صحیح «وجود» و «تکلیف» و «غایت» است. شناخت این خط که همان «صراط مستقیم» است، بدون شناخت راهنمای خط ممکن نیست. و حرکت در غیر خط، انحطاط است و ابطال فرصت و عمر. 📙خورشید مغرب: ص۱۴۵ 🆔 @mohamadrezahakimi
🗯 مومنی: وقتی فقر و نابرابری وجود داشته باشد، همه بازنده هستند/حکیمی نکته‌هایی در «الحیات» آورده است که برخی به خاطر باز کردن آن افق ها نوبل گرفته‌اند. 🆔 @mohamadrezahakimi
🔺فرشاد مومنی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبابی در سخنرانی به مناسبت سالگرد علامه حکیمی که در شهر یزد برگزار شد با بیان اینکه در ایران به دلایل گوناگون احساس اعتماد به دین، تضعیف شده است، گفت: اگر به شکل اصولی به اندیشه های اسلام شناسان بزرگ معاصر برگردیم، میتوان به آن اعتماد سابق دست پیدا کنیم. اینکه عملکرد من یا دیگری بد است اکنون به پای دین نوشته می شود.هر کس غیرت و شرافتی دارد باید در این زمینه برای خود مسئولیت ایجاد کند. یکی از ویژگی های مهم علامه حکیمی غیرت ایشان به دین در ساحت نظر و عمل بود. به خاطر این غیرت بود که عدالت اجتماعی برای او انقدر اهمیت پیدا می‌کرد. وی افزود: مارک بلاگ یکی از برجسته ترین فیلسوفان علم اقتصاد در قرن بیستم است که درباره سید محمدباقر صدر گفته است: من او را نمی شناسم اما کتاب اقتصاد او را خوانده‌ام و صرفا بر اساس مندرجات این کتاب با اطمینان می گویم که محمدباقر صدر یکی از صد اقتصاددان ممتاز جهان در قرن بیستم است. الان خیلی ها می‌گویند کتاب او را نخوانیم چون آخوند است. حساسیت و تمرکزی هم که مرحوم حکیمی که درباره فقر، نابرابری و عدالت اجتماعی داشت اساس دین ما است. به نظر من یکی از وجوه بزرگی بزرگان در این سرزمین، بزرگی موانع و تهدیدهایی است که بر سر راه شان قرار دارد. او به ایمان خود مطمئن بود و از ملامتِ ملامت کنندگان نمی هراسید. هزینه صحبت کردن درباره عدالت در این جامعه بالا است بنابراین ما باید قدردان کسانی باشیم که در آن استاندارد، مسئله عدالت را به مسئله شماره یک تبدیل کرده‌اند. تا یک کلمه راجع به عدالت اجتماعی حرفی زده می شود، می‌گویند اینها تمایلات کمونیستی دارند. من در پاسخ می گویم اگر قرار باشد امثال مطهری، بهشتی و حکیمی جزو کمونیست‌ها باشند، من هم با افتخار جزو آنها هستم. مومنی خاطرنشان کرد: اگر افرادی مثل مارک بلاگ آثار علامه حکیمی را خوانده بودند، مدال بزرگتری به او می دادند و چقدر ما بدبختیم که دیگران باید دارایی هایمان را به ما گوشزد کنند. من در سال ۱۳۹۶ کتابی به عنوان اتمام حجت با حکومت گران با نام «عدالت اجتماعی، آزادی و توسعه در ایران امروز» نوشتم که در آن اظهار شگفتی کرده بودم از کشوری که خود را عدلیه می داند اما از در و دیوار آن نابرابری می بارد. در آن کتاب نشان دادم که اتفاق نظر برای در هم تنیده دانستن عدالت و توسعه رو به افزایش است به گونه ای که در دو دهه گذشته حداقل ۵ نفر به خاطر کارهایی که در این حیطه کردند جایزه نوبل گرفتند. علامه حکیمی نکته هایی در کتاب منهای فقر خود آورده است که می توان گفت برخی به خاطر باز کردن آن افق ها نوبل گرفته اند. یکی از حیاتی ترین بحث هایی که آنها مطرح کرده اند این است که ساختار از افراد مهم تر است. آنها از دریچه علم این را فهمیدند اما علامه حکیمی این مهم را از دریچه دین دریافته بودند. او از طریق قرآن و سنت تجربه ای که حدود ۲۰۰ سال طول کشید که برجسته ترین متفکران به جمع بندی آن برسند، در اختیار ما قرار داد. حال اگر ما آن مسائل را دنبال نمی کنیم، به مسئولیت شناسی خودمان بر می گردد. این استاد دانشگاه افزود: دیتون می گوید فقر محصول حکومت ضعیف، سیاست های غلط و نهادهای ناکارآمد است. از این دریچه آثار حکیمی را بخوانید، متوجه می شوید که آن را به صورت یک امر مسلم دینی در اختیار ما قرار داده است. بحث هایی که علامه حکیمی در زمینه مسئولیت حکومت در مورد فقر، فساد و نابرابری مطرح کرده است بسیار تکان دهنده است. ما باید این زحمات را یک قدم جلو ببریم. آیا مسلمانان عدالت باور ما می دانند که بزرگترین متفکران علوم انسانی و اجتماعی به دلایل پرشمار نام قرن بیست و یکم را قرن عدالت اجتماعی گذاشته اند؟ یافته های کلیدی گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۰۶ این است که هیچ عنصری به اندازه بی عدالتی و نابرابری های ناموجه در درون کشورها قادر به توضیح بحران جهانی آب نیست. ما باید افتخار کنیم به این مواریث که در اختیار داریم. 🆔 @mohamadrezahakimi