eitaa logo
محمد رضا حکیمی
307 دنبال‌کننده
63 عکس
16 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 دوران انتظار، دوران تکلیف است، و آن تکلیف بزرگ، نگهبانی دین خداست در سطح فرد و در سطح اجتماع. @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 برای رسیدن جامعه به آرامش‌‌، باید عدالت برقرار شود... @mohamadrezahakimi
با وجود نارضایتی عموم مردم از حاکمیت، رضایت خواص چندان اهمیتی ندارد. 🔴 امام علی(ع): (ای حاکم مصر!) باید از کارها (و برنامه‌‌ها)، کاری و برنامه‌ای را بیشتر دوست بداری (و به آن اقدام کنی)، که بی‌ کم و زیاد، مطابق حق باشد، و به عدالتی فراگیر بینجامد، و توده‌ها را راضی کند. زیرا با وجود نارضایتی عموم مردم، رضایت خواص (و گروهی برخوردار، که خود را نخبه می‌پندارند...)، هیچ تاثیری ندارد. و در صورتی که عموم مردم راضی باشند، نارضایتی خواص چندان اهمیتی نخواهد داشت. کتاب "حکومت اسلامی": ص۲۹۶ علامه محمدرضا حکیمی 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 زندگی زیر یوغ زیر یوغ مذلتها، آسایش و زندگی، خیال است و گمان؛ و همه مرگ است و سخت‌تر از مرگ...! 📖 سرود جهشها: ص۱۴۹ 🆔 @mohamadrezahakimi
🗯 نامه امام حسن عسکری(ع) به علی بن بابویه: سفارش می‌كنم تو را به برپا داری نماز و دادن زكات، زيرا نماز از كسی كه زكات نمی‌دهد، قبول نمی‌شود، و نیز تو را سفارش مىکنم به تعاون و همکارى با برادران دینى و کوشش در رفع نیازهاى آن‌ها در تنگدستى و گشادهدستى. (مستدرك الوسائل: ج۳، ص۲۷۷) 🆔 @mohamadrezahakimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خدایا رحمتی کن تا ایمان، نام و نان برایم نیاورد، قوتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر ایمانم افکنم، تا از آنها باشم که پول دنیا را می‌گیرند و برای دین کار می کنند، نه از آنها که پول دین! را می گیرند و برای دنیا کار می کنند. ▪️دکتر علی شریعتی 📗مجموعه آثار ۸ / نیایش 🆔 @mohamadrezahakimi
انسان و مبارزه 🔴 انسان برای مبارزه با خود آفریده نشده است، بلکه برای مبارزه با خودّیت آفریده شده است، یعنی برای حرکت تکاملی، در زندگی معتدل، و در میان جمع انسانی. 📖 جامعه‌سازی قرآنی: ص۱۷۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| زن چگونه ابزار سرکوب می‌شود؟ | 🎙 دکتر : 🔹 زن در جوامع به عنوان کالایی اقتصادی است که به میزان جاذبه جنسی‌اش خرید و فروش می‌شود. 🔸 زن را به این شکل در آورد تا دو کار از او بکشد: ➖ یک. جامعه در هنگام فراغت (با مشغول شدن به این جاذبه جنسی) به سرنوشت اجتماعی و شدنش فکر نکند و نیاندیشد که «از طرف کی و برای چی این همه رنج می‌بریم؟!»؛ و نگذارد و کارمند و روشنفکر در لحظات فراغت، به اندیشه‌های ضدطبقاتی و ضدسرمایه‌داری بپردازند. نیز در این راه و بر اساس سفارش سرمایه‌داری، سکسوالیته را محور قالب‌ها و آثار هنری قرار داد. ➖ دو. زن را در آگهی‌ها و تبلیغات می‌نشاند تا ارزش‌های تازه‌ای بیافریند و نظرها را به مصارف بیشتر و تازه‌تر جلب کند. و از طرف دیگر احساس‌های بزرگ و معنوی که منافع سرمایه‌داری را به خطر می‌اندازد از بین ببرد. 🔺چنین بود که زن به شکل ابزاری برای هدف‌های و و نابود کردن ارزش‌های متعالی و تغییر تیپ جوامع «اخلاقی» به جامعه «مصرفی و پوچ» درآمد. 📚فاطمه فاطمه است؛ دکتر علی شریعتی: ص۱۰۵و۱۰۶ 🆔 @mohamadrezahakimi
اصلاحات بدون عدالت؟! هرگز 🔴 اصلاحات بدون اجرای عدالت(و بر اساس مکتب‌های اقتصاد سرمایه‌داری) چیزی است که عاملان نفوذی استعمار دیکته می‌کنند و‌ خواب و خیالی بیش نیست «الرعیه لایصلحها الا العدل- توده را جز عدالت چیزی اصلاح نمی‌کند.» و جز بازگشت به عدالت چیزی ننگ مفاسد جامعه‌های فاسد اقتصادی و اقتصادهای فاسد قارونی را برطرف نمی‌سازد. 📖 مرام جاودانه: ص۴۷ 🆔 @mohamadrezahakimi
✅ در زمان ظهور دیگر ذره‌ای ظلم باقی نمی‌ماند 🆔 @mohamadrezahakimi
امام علی«ع» : »» در حکومت اسلامی، در صورتی که اسلامی باشد، نه فقیر و کمبود داری بهم می‌رسد، و نه به احدی ظلم می‌شود، مسلمان یا غیر مسلمان. 📖کافی: ۳۲/۸ 🆔 @mohamadrezahakimi
✅ برای انسان ماندن 🌕 من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه 📍انسانی که خط حرکت صحیح را، در حیات خود نشناسد، حرکات و سکنات و فعالیتهای او در زندگی، در جهت تکامل نخواهد بود. حرکت تکاملی انسان، حرکت روی خط صحیح «وجود» و «تکلیف» و «غایت» است. شناخت این خط که همان «صراط مستقیم» است، بدون شناخت راهنمای خط ممکن نیست. و حرکت در غیر خط، انحطاط است و ابطال فرصت و عمر. 📙خورشید مغرب: ص۱۴۵ 🆔 @mohamadrezahakimi
🗯 مومنی: وقتی فقر و نابرابری وجود داشته باشد، همه بازنده هستند/حکیمی نکته‌هایی در «الحیات» آورده است که برخی به خاطر باز کردن آن افق ها نوبل گرفته‌اند. 🆔 @mohamadrezahakimi
محمد رضا حکیمی
🗯 مومنی: وقتی فقر و نابرابری وجود داشته باشد، همه بازنده هستند/حکیمی نکته‌هایی در «الحیات» آورده است
🔺فرشاد مومنی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبابی در سخنرانی به مناسبت سالگرد علامه حکیمی که در شهر یزد برگزار شد با بیان اینکه در ایران به دلایل گوناگون احساس اعتماد به دین، تضعیف شده است، گفت: اگر به شکل اصولی به اندیشه های اسلام شناسان بزرگ معاصر برگردیم، میتوان به آن اعتماد سابق دست پیدا کنیم. اینکه عملکرد من یا دیگری بد است اکنون به پای دین نوشته می شود.هر کس غیرت و شرافتی دارد باید در این زمینه برای خود مسئولیت ایجاد کند. یکی از ویژگی های مهم علامه حکیمی غیرت ایشان به دین در ساحت نظر و عمل بود. به خاطر این غیرت بود که عدالت اجتماعی برای او انقدر اهمیت پیدا می‌کرد. وی افزود: مارک بلاگ یکی از برجسته ترین فیلسوفان علم اقتصاد در قرن بیستم است که درباره سید محمدباقر صدر گفته است: من او را نمی شناسم اما کتاب اقتصاد او را خوانده‌ام و صرفا بر اساس مندرجات این کتاب با اطمینان می گویم که محمدباقر صدر یکی از صد اقتصاددان ممتاز جهان در قرن بیستم است. الان خیلی ها می‌گویند کتاب او را نخوانیم چون آخوند است. حساسیت و تمرکزی هم که مرحوم حکیمی که درباره فقر، نابرابری و عدالت اجتماعی داشت اساس دین ما است. به نظر من یکی از وجوه بزرگی بزرگان در این سرزمین، بزرگی موانع و تهدیدهایی است که بر سر راه شان قرار دارد. او به ایمان خود مطمئن بود و از ملامتِ ملامت کنندگان نمی هراسید. هزینه صحبت کردن درباره عدالت در این جامعه بالا است بنابراین ما باید قدردان کسانی باشیم که در آن استاندارد، مسئله عدالت را به مسئله شماره یک تبدیل کرده‌اند. تا یک کلمه راجع به عدالت اجتماعی حرفی زده می شود، می‌گویند اینها تمایلات کمونیستی دارند. من در پاسخ می گویم اگر قرار باشد امثال مطهری، بهشتی و حکیمی جزو کمونیست‌ها باشند، من هم با افتخار جزو آنها هستم. مومنی خاطرنشان کرد: اگر افرادی مثل مارک بلاگ آثار علامه حکیمی را خوانده بودند، مدال بزرگتری به او می دادند و چقدر ما بدبختیم که دیگران باید دارایی هایمان را به ما گوشزد کنند. من در سال ۱۳۹۶ کتابی به عنوان اتمام حجت با حکومت گران با نام «عدالت اجتماعی، آزادی و توسعه در ایران امروز» نوشتم که در آن اظهار شگفتی کرده بودم از کشوری که خود را عدلیه می داند اما از در و دیوار آن نابرابری می بارد. در آن کتاب نشان دادم که اتفاق نظر برای در هم تنیده دانستن عدالت و توسعه رو به افزایش است به گونه ای که در دو دهه گذشته حداقل ۵ نفر به خاطر کارهایی که در این حیطه کردند جایزه نوبل گرفتند. علامه حکیمی نکته هایی در کتاب منهای فقر خود آورده است که می توان گفت برخی به خاطر باز کردن آن افق ها نوبل گرفته اند. یکی از حیاتی ترین بحث هایی که آنها مطرح کرده اند این است که ساختار از افراد مهم تر است. آنها از دریچه علم این را فهمیدند اما علامه حکیمی این مهم را از دریچه دین دریافته بودند. او از طریق قرآن و سنت تجربه ای که حدود ۲۰۰ سال طول کشید که برجسته ترین متفکران به جمع بندی آن برسند، در اختیار ما قرار داد. حال اگر ما آن مسائل را دنبال نمی کنیم، به مسئولیت شناسی خودمان بر می گردد. این استاد دانشگاه افزود: دیتون می گوید فقر محصول حکومت ضعیف، سیاست های غلط و نهادهای ناکارآمد است. از این دریچه آثار حکیمی را بخوانید، متوجه می شوید که آن را به صورت یک امر مسلم دینی در اختیار ما قرار داده است. بحث هایی که علامه حکیمی در زمینه مسئولیت حکومت در مورد فقر، فساد و نابرابری مطرح کرده است بسیار تکان دهنده است. ما باید این زحمات را یک قدم جلو ببریم. آیا مسلمانان عدالت باور ما می دانند که بزرگترین متفکران علوم انسانی و اجتماعی به دلایل پرشمار نام قرن بیست و یکم را قرن عدالت اجتماعی گذاشته اند؟ یافته های کلیدی گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۰۶ این است که هیچ عنصری به اندازه بی عدالتی و نابرابری های ناموجه در درون کشورها قادر به توضیح بحران جهانی آب نیست. ما باید افتخار کنیم به این مواریث که در اختیار داریم. 🆔 @mohamadrezahakimi
✅ مهمترین تکلیف شرعی رجال حاکمیت 🔴 اگر در اداره انقلاب و رساندن ملت فداکار به حقوق و اهداف خود، قصوری، تقصیری، غفلتی، شکستی و... واقع شده است از اهم و اکبر تکالیف شرعی رجال حاکمیت این است که بصراحت تمام با مردم در میان بگذارند و بروشنی سوء عملکردها را اعلام کنند و کسانی که قصد خیانت یا خیانت کرده‌اند (گرچه از معممین) افشا کنند تا نسل‌ها از اسلام بریده نشوند و گمان نکنند که اسلام دین فرصت‌طلبی و اقتدار است نه دین عدالت و انتظار... حق ملت معلوم است که چه بود: آزادی عدالت والسلام علی من یخدم الحق لذات الحق 📕کتاب ۱۵۰ سال تلاش خونین: ص۶۶ 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 یک سوزن به خودت بزن! ▪️سرخوردگی و‌ فاصله‌گیری گروه‌هایی وسیع از جمله جوانانی بسیار را نباید همواره معلول تبلیغات نظری و اغوایی دیگران و بیگانگان بدانیم. باید در جزئیات و‌ کلیات عملکردها و عمل‌کنندگان و امور و اشخاص مربوط و نتایج حاصله نیز دقت کنیم، و به تعبیر علمای اخلاق، در این مقولات نیز اهل مراقبه باشیم. آری، بهترین و بنیادی‌ترین سازندگی با اجرای عدالت می‌آغازد. 📖 جامعه‌سازی قرآنی: ص۱۱۸ ✍ استاد محمدرضا حکیمی 🆔 @mohamadrezahakimi
می‌خواهم شمع باشم، تا با اشک آتشزاد خویش، سوزستانِ سینهٔ عاشقی را تسکین دهم، و سیاهی دیوانهٔ شب دردمندی را به هراس اندازم، و سوسوی حقیری به سوی راهک های امید کشم... می‌خواهم احساس باشم، روح ادراک‌ها. می‌خواهم دل باشم، مرز انسان. می‌خواهم نگاه باشم، پیامبر دل‌ها. می‌خواهم عشق باشم، فروغ نگاه‌ها. می‌خواهم وفا باشم، بهار عشق‌ها. می‌خواهم امید باشم، راز وفاها. می‌خواهم اشک باشم، افسون امید‌ها. می‌خواهم شعر باشم، اشک سخن‌ها. می‌خواهم غزل باشم، سخن اشک‌ها. می‌خواهم حماسه باشم، معبد دلاوری های پروا نشناخته. می‌خواهم راز باشم، تنها چیزی که جای می‌خواهد. ...و یکبار دیدم که همراهان گم شدند، یکی به دهها فرسنگ جلو، و دیگران به صدها فرسنگ عقب، مگر اندکی، و من ترک مسیر نکردم... ...و هر چه هست نمی‌دانم، اینقدر هست که من این آرزو را داشته‌ام، در ساحل سپیده تن شویم، و در معبد خورشید بایستم، و بر حماسهٔ انسان ها نماز گزارم... (برشی از کتاب فریاد روزها) 🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 بگو که ما چه کنیم؟ ای زینب! ای زبان علی در کام! ای رسالت حسین بر دوش!.... مگو که بر شما چه گذشت؟ مگو که در آن صحرای سرخ چه دیدی؟ مگو که جنایت در آنجا تا به کجا رسید؟... آری، ای پیامبر انقلاب حسین! ما می‌دانیم. ما همه را شنیده‌ایم... اما بگو ای خواهر! بگو که ما چه کنیم؟ لحظه‌ای بنگر که ما چه می‌کشیم؟ دمی به ما گوش کن تا مصایب خویش را با تو بازگوییم. از سخنرانی “پیام‌بر کربلا” 🆔 @mohamadrezahakimi
ملاحظه دینی دقیق درباره حکومت اسلامی 🔴 بدعت‌های عملی را نیز می‌توان تقسیم کرد، به بدعت‌های عملی فردی (افراد)، و بدعت‌های عملی جمعی (حاکمیّت‌ها). ، اگر در منطقه‌ای و کشوری، به برسد، عمل به احکام -در سطح حاکمیّت- بسیار سنگین و دقیق است. و اگر ذرّه‌ای انحراف در عمل حاصل شود، مانند دو زاویه مثلّث است، که هر چه پیشتر رود، بیشتر می‌شود. بزرگانی از عالمان، مانند آخوند‌ملّا‌محمّد‌کاظم‌خراسانی (م: 1329 ق)، و آیت‌الله‌العظمی‌بروجردی (م: 1340 ش)، که دربارۀ تشکیل ، بدون حضور معصوم«ع» تردید داشته و اقدام نمی‌کرده‌اند، برای همین ملاحظۀ دینی دقیق، و مسئولیّت‌شناسی حساس الهی بوده است، نه برای اینکه این بزرگان دوست نداشته‌اند، دین الهی به قدرت و حاکمیّت برسد. بزرگان یاد شده -و بزرگانی دیگر امثال آنان- نمی‌گفته‌اند ما نمی‌خواهیم دین به حاکمیّت برسد، می‌گفته‌اند ما نمی‌توانیم دین را به (نه شعاری) برسانیم، زیرا این کار دارای سه شرط است که حضرت علی«ع» آنها را برشمرده است، و تحقّق آن شروط، با هر کس رسید، ناممکن است امام علی«ع» فرموده است: «لا یُقیمُ أمرَ الله -سبحانَه- إلّا مَن لا یُصانِع، و لا یُضارِع، و لا یتََّبِعُ المَطامِع» » کسانی می‌توانند حکومت دینی تشکیل دهند (و اقامۀ امر الله کنند) که: [1]- سازشکار (و منافعْ سنج) نباشند. [2]- همرنگ با دیگران (و متکاثران و برخورداران و دنیا دوستان و مقام پرستان و اختلاسگران) نشوند... [3]- و هیچگونه خواسته و خواهانی، برای خود، و فرزندان و نزدیکان خود، نداشته باشند. «نهج البلاغه»: ۱۱۳۷ ✍️ 🆔 @mohamadrezahakimi
⚫️ وقتی در شهر این روزها دوباره مقدس مآبان، دلخوش به شورشان هستند و باز به هیجانات مذهبی تهی از تکالیف اجتماعی خود می‌پردازند، باید دوباره بازخوانی کرد واقعیت حضور عالمانه و روشنگرانه اجتماعی حضرت فاطمه زهرا در جامعه خواب‌زده‌اش را. راستی چرا بجز فاطمیه خبری از عمل به اسلام اجتماعی فاطمی نیست! برپا کنید پرچم‌های بزرگ سیاه عزایتان را، تا بگویند چه تقدسی و چه شوری... نه درد دین، نه درد مردم و نه انسانیت و برپایی عدالت... سراپا شور! " ...در مدینه پیچید که دختر پیامبر می‌خواهد با مردم سخن بگوید... مردم در مسجد پیامبر و اطراف آن گرد آمدند... فاطمه در میان زنان مؤمن و محترم آل هاشم وارد مسجد شد، فاطمه مانند پیامبر گام بر می‌داشت و هنگامی که به سخن گفتن آغاز کرد، گویی صدای پیامبر به گوش مردم می‌رسید... اگرچه فاطمه نتوانست علی را دوباره تا ستیغ بلند غدیر برآورد، لیکن توانست علی را از قبرِ ساختهٔ سیاست سفیانی و بیزانسی بیرون آورد و در معبر تاریخ قرار دهد... فاطمه چه گفت؟ قرآن، علی، عدالت، انسان. 🆔 @mohamadrezahakimi
طالقانی بزرگ، روی زمين نشست مردم را ببيند... وقتی روی زمين نشستی مردم را می‌بينی... وگرنه به آنان نگاه می‌كنی!!! ✍️ 🆔 @mohamadrezahakimi
◾️ یک خاطره از برخورد استاد حکیمی با یکی از مقامات سیاسی دولت 🔴 یکی از مقامات ارشد دولت، در نمایشگاه کتاب تهران ایشان را در جمع جوانانی که گرد او فراهم آمده و گرم گفت‌و‌گو بودند، دید و از طریق کسی تقاضای دیدار ایشان را کرد. آقای حکیمی پذیرفت و به پاویون رفت. وقتی میزبان از خدمات فرهنگی دولت و کوشش آنها برای بسط عدالت اجتماعی آغاز به سخن کرد، آقای حکیمی گفت مثل اینکه شما نمی‌دانید در گوشه و کنار همین پایتخت آباد و برج‌های سربه فلک کشیده، عده‌ای در بیغوله‌ها شربت سینه را با آب می‌آمیزند و نان در آن ترید می‌کنند و به عنوان وعده غذایی می‌خورند. کارنامه امیرالمومنین در دوران زمامداری این بود که به ابن عباس فرمود: در زمامداری من فقیرترین مردم دست‌کم به آب آشامیدنی فرات و خانه و سرپناه دسترسی دارند و نان گندم می‌خورند درحالی که خود حضرت نان جو می‌خورد. آقای حکیمی این مطلب را گفت و از اتاق تشریفات خارج شد. 🗯 به نقل از احمد مسجد جامعی (وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو و رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران و اکنون قائم مقام مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی است) 🆔 @mohamadrezahakimi
▪️انتشار نخستین بار | دست‌ نوشته‌‌ای از استاد حکیمی 🔴 در یک انقلاب اسلامی، که مبنای قرآنی دارد، باید سه طاغوت ساقط شود. طاغوت سیاسی(فرعون)، طاغوت اقتصادی(قارون) و طاغوت فرهنگی(هامان) و اگر به حذف یک طاغوت(سیاسی) بسنده شد، اهداف انقلاب تحقق نخواهد یافت. بلکه اگر کار به دست طاغوتان اقتصادی(قارون‌ها) افتاد، عکس مقصود، رخ خواهد نمود... 🆔 @mohamadrezahakimi
🔺برای نام و نان نزیست! 🗯 به برخی جوانان که ممکن است حکیمی را نشناخته یکی از نمایندگان شرایط موجود بدانند، می‌گویم که اگر تنها عدالت پیگیر حکیمی را جدی گرفته و محقق می‌کردند، شرایط ما، این نبود. چشم باز کنید و ببینید تاریخ این کشور پر است از عالمانی آلوده و ریاکار که با فضل‌ فروشی و بی‌عملی نان زرنگی خورده، به ریش خلق خندیده، کنج عافیت خریده و آبروی حکمت و دانش برده‌اند. با رفتن حکیمی از خود بپرسید کو خواجه‌ای که دلش با زبان یکی‌ست؟! ▪️رضا بهشتی معز، استاد سابق دانشگاه تهران، محقق و عضو انجمن فلسفه فرانسه 🆔 @mohamadrezahakimi
✍️ فرازی از نوشته استاد فقید، مرحوم محمدرضا حکیمی رحمه الله: 🔺علامه سید ابوالحسن حافظیان (ره) به سال 1351، هجری (قمری) به هندوستان مسافرت نمود، و تا ده سال و شش ماه به ایران مراجعت نکرد. سیاحت کاملی از هر گوشه و کنار هند نمود. از مرتاضین مخصوص هند، در شهرهای مخصوص مرتاضین (هردوار و….) در کنار دریای گنگا (گنگ)، که دریای مقدّس هندوهاست دیدن کرد. در هَردوار، در آب گنگا غسل کرد، در بتخانه – پشت به بت و رو به قبله – نماز خواند و بعد از نماز به صدای بلند و لحن عربی، قرآن قرائت کرد. مرتاضین زیادی استماع کرده و متأثر شدند... 🆔 @mohamadrezahakimi