وقتی آمدم، دیدم تمام چراغها خاموش است.
روبروی حسینیه ارشاد بودند. یک خیابان فرعی، نزدیکِ رودخانه زرگنده که وقتِ ترَ سالی، شبها صدایِ آبش از پنجره توی هال سرازیر میشد.
با صدایی رسا سلام کردم. دستش را بلند کرد و برایم تکان داد. بلندتر گفتم؛ امروز چطورید؟ خدا رو شکر بهترید؟ هردوتا دستش را بالا برد و آهسته گفت؛ خدا رو شکر. یادم افتاد که لازم نیست با صدایِ بلند حرف بزنم، یواش گفتم؛ اجازه هست من اینجا بشینم؟ کنارِتون؟ سرش را تکان داد و این بار خندید.
یکی از دوستان توی آشپزخانه بود. دستهایش را صابون میزد و از چند و چونِ فلان خاطره میگفت. از سخنرانیهای دکتر شریعتی، از سایه، از وعده دیدار با سمیعی و اعوانی برای روزِ شنبه. از جلسات الغدیر و شجریان هم گفت. من باز گفتم؛ یادتونه خاطره فوتبالتون با اخویها و شجریان رو تعریف میکردین؟ کمی بغض کرد، پشتبندش خندید و دوباره تعریف کرد که با "شِجریان" همسایه بودیم و توی کوچهمان یک تیم فوتبال داشتیم. بعدها که جلسات الغدیر را در مشهد برگزار کردم، "اویم میآمد".
تهران بدون او یک شهر خاکستری است. شبیه به کتابخانهای پر از کتابهای فهرست نشده، بدون هیچ نشانی از الفبا.
هدایت شده از منهای فقر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اخلاق انسانی و اجتماعی از علم کیمیا مهمتر است
علامه محمدرضا حکیمی:
آیتالله شیخ مجتبی قزوینی فقیر زندگی میکرد ولی علم کیمیا هم داشت؛ یعنی به راحتی طلا درست میکرد. کیمیاگران استاد هر نسخهای که مینویسن یه چیزی کم میذارن که به دست هرکسی نرسد. اما آقا شیخ مجتبی میگفت من همه نسخههای کیمیا رو اون چیز کمش رو میدونم که چه چیزی کم دارن. حالا مهمتر از کیمیا اخلاق انسانی و اجتماعی مردم است.
🆔 @menhaye_faghr
27.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 انتشار برای اولین بار به مناسبت دومین سالگرد رحلت علامه محمدرضا حکیمی
🎥 فیلمی از دیدار نماینده سید حسن نصرالله با علامه حکیمی در سال ۱۳۸۶
📍آقای سید عبدالله صفیالدین، نماینده حماسهبان بزرگ شیعی، سرکوبگر غاصبان آدمخوار اسرائیلی، حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله لبنانی، در دیدار علامه محمدرضا حکیمی، در منزل ایشان (تهران) که از سوی آقای سیدحسن نصرالله برای استاد علامه پیام آورده بود، در سخنان خود چنین گفت: به یاد دارم از سالهایی چند قبل از تشکیل حزبالله لبنان، در سن ۱۸-۱۷ سالگی، در لبنان، اجتماعاتی با بچههای مذهبی داشتیم که در آن هیئتها، در مسجدها، یا حسینیهها، دور هم جمع میشدیم و کتابهای حضرتعالی و مهمتر از همه الحیات، الگوی ما بودند. همان مجموعه از برادران که با آن کتابها مانوس بودند و با آنها خودسازی میکردند، الان در راس مسئولیتهای حزبالله هستند.
بدین وسیله شما نیز در فتح حزبالله و شکست تاریخی اسرائیل شریک هستید و نقش دارید! انشاءالله حتما به لبنان تشریف بیاورید و ما در آنجا در خدمت شما باشیم.
خانه علامه حکیمی، حسینیه ارشاد، تهران
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 مهمترین مسألهای که در اندیشه استاد حکیمی پنهان است، پروژه توسعه است.
▪️ به مناسبت سالگرد درگذشت علامه حکیمی- نشست «افق گشایی های اندیشه محمدرضا حکیمی برای جامعه ایران امروز»
دکتر تقی آزاد ارمکی جامعه شناس:
▫️ مهمترین مسالهای که در اندیشه استاد حکیمی پنهان است، پروژه «توسعه» است. همه ما در مهلکه پروسهی توسعه قرار گرفتیم و رابطه توسعه با عدالت و آزادی را نمیشناسیم. مگر می شود به توسعه بپردازیم، اما به عدالت توجه نکنیم و آزادی را قربانی کنیم؟! کما اینکه امروز «آزادی و عدالت» را قربانی میکنیم و «توسعه» را فراموش کردیم.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 مهمترین و ارزشمندترین افق گشاییهای اندیشه ایشان، «انسان اندیشی و انسان محوری» است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری:
▫️ بسیار مهم است که ما بتوانیم با «انسان» صحبت کنیم و معتقدم مهمترین مسالهای که با استناد به اندیشه استاد حکیمی برای امروز راهگشاست، این است که به یک ادبیاتی برسیم که بتوانیم با انسان صحبت کنیم.
🔹 استاد حکیمی نگاهی فرامذهبی داشتند و تمام وجود ایشان تلاش برای رسیدن به بیان و زبان مناسب برای مخاطبان، نخبگان و منتظران بود.
▫️ چنانکه در الحیاة نوشتیم که قرآن می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاء»؛ انسان مخاطب است، انسان در این اعصار، انسان 200 سال قبل نیست، ما باید به حوزه انسان جدید وارد شویم و حوزههای علمیه به این فکر نمیکنند و در ماورای قرون زندگی میکنند در حالی که ما در عصر مهم ترین تحولات بشری هستیم.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 استاد حکیمی معتقد بودند تا خودآگاهی و خدا آگاهی نباشد، دم از عدالت زدن شعاری بیهوده است.
دکتر محمدحسن زورق:
▫️ بسیاری از آسیبها و خطاها به دلیل ناخودآگاهی و ناخدا آگاهی است و نتیجه آن قربانی کردن «عدالت» است.
🔹تمدن الهی با تمدنهای مادی در تولید علم تفاوتی نمیکند و تفاوت این دو تمدن، در «ظلم و ستم» است که ارائه راهکارهای رفع این ستم از دغدغههای اصلی علامه حکیمی بود.
▫️وی بیان کرد: توسعه لیبرالیستی، سوسیالیستی و مارکسیستی نتوانست ستم را از جهان براندازد و معتقدم علت اصلی اینکه جوامع بشری به ستم مبتلا میشوند، ناخودآگاهی و نا خدا آگاهی است و تا ناخودآگاهی و ناخدا آگاهی هست، ستم هم پابرجاست.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 انسانی که صادق باشد و بخواهد واقعیت را همانطور که هست بفهمد، ابتدا باید دردآشنا باشد. استاد حکیمی مفهوم «فقر خودخواسته» را به منصه ظهور رساند
دکتر فرشاد مومنی:
▫️ باید بررسی کرد که چرا علیرغم تمکن مالی، ایشان در دوران تحصیلی و طلبگی مکانهای خاصی را برای مطالعه انتخاب میکرد و به سراغ زاغهنشینان میرفت. اگر دلالت این امر را به خوبی درک کنیم، آن زمان متوجه «فقر خودخواسته» مرحوم حکیمی نیز خواهیم شد.
🔹 حکیمی، بهشتی، مطهری، محمدباقر صدر و موسی صدر چون به دانش چگونگی حساس بودند، شاقولها و متغییرهای کنترلی را برای اعتبارسنجی از داعیههای عدالت خواهی مطرح کردند که همین عدالت میتواند دریچه نجات جامعه ما باشد.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 افقهای فکری علامه حکیمی بخشی به معرفت دینی و اجتماعی باز میگردد، و امروزه باید این افقهای فکری که ایشان پایهگذاری کردند، با عمل اجتماعی دینی پیوند بخورد
دکتر سیدمحمود نجاتی حسینی:
▫️ افقهای فکری که علامه حکیمی در جریان تفکیک و الحیاة باز کرد بخشی به معرفت دینی و اجتماعی باز میگردد، و امروز باید بررسی شود که این افقهای فکری که ایشان پایهگذاری کردند و دیگران ادامه دادند، چگونه میتواند با عمل اجتماعی دینی پیوند بخورد.
🔹 یکی از خصایص فکری علامه حکیمی «بنیانگرایی معنوی و اخلاقی» است و امروز باید این بنیانگرایی را مدرن و دوباره خوانش کنیم.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 وقتی به کارهای حکیمی نگاه میکنیم، او به حیات جمعی میاندیشیده و آن را صرفا در عالم ملکوت تعریف نمیکرده و از حیات منهای فقر صحبت به میان میآورد
دکتر سیدجواد میری:
▫️ وقتی به کارهای حکیمی نگاه میکنیم دو موضوع قابل توجه است یکی اینکه او به حیات جمعی میاندیشیده و آن را صرفا در عالم ملکوت تعریف نمیکرده و از حیات منهای فقر صحبت به میان میآورد.
🔹 از طرفی دیگر سعادت را نیز امری فردی نمیبیند چون انسان به تنهایی و به صورت فردی به سعادت نمیرسد. توحید و عدل در نگاه حکیمی نه ناظر به ملکوت بلکه ناظر به ملک است و به تعبیر جامعهشناسان به وضع اجتماعی میپردازد.
🆔 @mohamadrezahakimi
23.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 گدایش را به شاهی میرساند...
روزی مردی بینوا که در اثر فشار زندگی از همهجا دستش کوتاه شده بود در مسجد به سراغ امام حسین رفت و درخواست کمک کرد؛ حضرت به منزل رفته و ردای خود را که یمانی بود، از تن درآورده و دینارها را در آن پیچیده، به خاطر شرم و حیا از اعرابی، از لای در به آن مرد نیازمند داد.
مرد عرب آن هدیهها را گرفت و گریست، امام حسین علیهالسلام فرمود: آیا عطای ما را کم شمردی؟ گفت: نه، هرگز! بلکه به این میاندیشم که این دستان پرمهر و باسخاوت چگونه در زیر خاک پنهان خواهد شد!
📚 بحارالانوار| ج ۴۴ ص ۱۹۹
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 الحیات را میتوان به جرات پیراستهترین مجموعه معارفی در تاریخ اسلام دانست
▫️ مؤسسه «روایتگر پاکان و نیاکان» در دومین سالگرد استاد علامه محمدرضا حکیمی نشست «در ساحل خورشید» را برگزار کرد.
خانم موسوی ندوشن، دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی:
▪️ از آثار ادبی استاد حکیمی مجموعه ۱۲ جلدی الحیات را میتوان مشهورترین و بیبدیلترین اثر استاد نام برد که نگارش آن بیش از ۴۰ سال طول کشید. الحیات را میتوان به جرات پیراستهترین مجموعه معارفی در تاریخ اسلام دانست که آیات و روایات را در موضوعات مختلف معرفتشناسی، اخلاق، سیاست، اقتصاد، حقوق، اجتماع و موضوعات دیگر به صورت منظومه خالص و پیوسته تدوین کرده است. از دیگر ویژگیهای برجسته الحیات میتوان به نثر شیوا، ترجمههای رسا، گستردگی مآخذ، تدوین روایات ذیل آیات مربوط در هر بحث، عنوان بندیهای شایسته، تحلیلها و جمع بندیهای پایانی هر فصل اشاره کرد که بسیاری از مجموعههای روایی ما فاقد آن هستند.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 عالم دینی اگر میخواهد بیان و کلامش خواننده داشته باشد، باید با ادبیات کشور خود آشنایی کامل داشته باشد
دکتر محمود حکم آبادی مدیر گروه ادبیات دانشگاه آزاد استان همدان:
▪️ مرحوم حکیمی در کنار آثار گرانقدری که در دین و مذهب داشتهاند توجهی به سزا هم به شعر داشتهاند. دفتر شعر «ساحل خورشید» اثر استاد حکیمی از جمله این آثار است. ولی شگفت آنکه این بزرگوار هیچگاه خود را شاعر نخواندهاند، در توصیههای علامه حکیمی آمده است که عالم دینی اگر میخواهد بیان و کلامش خواننده داشته باشد باید با ادبیات کشور خود و حتی ادبیات کشورهای دیگر آشنایی کامل داشته باشد. ادبیات کلام را تلطیف میکند. متون دینی اگر با ادبیات آمیخته شود یک معجون ارزشمند میشود.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 هر کدام از دیدگاههای استاد میتواند تحول آفرین باشد.
حجتالاسلام محمد عبداللهیان، مدیر مؤسسه اسلامی معارف امام رضا(ع) قم و مدیر مسئول مجلۀ قرآنی بینات:
▪️ تاکنون سه کتاب جامع و مفید، درباره ایشان نوشته شده است؛ فیلسوف عدالت، راه خورشیدی و مرزبان توحید. مطالب مفید و مهمی را که در جلسات خصوصی درباره دیگران از استاد شنیده بودیم را جمع آوری کرده که حدودا ۳۶۰ صفحه مطلب شده است. هر کدام از دیدگاههای استاد میتواند تحول آفرین باشد و جامعه را نورانی و سفید کند، از ظلمت به در آورد و به جایگاههای اصلی برساند.
🆔 @mohamadrezahakimi
هدایت شده از منهای فقر
🟢 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری «علیه السلام»: أعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ إخْوانِهِ، وَأشَدُّهُمْ قَضاءً لَها، أعْظَمُهُمْ عِنْدَاللهِ شَأناً
▪️ امام حسن عسکری (علیه السلام):
هرکس حقوق همنوعان خود را بشناسد و رعایت کند و مشکلات و نیازمندیهای آنان را برطرف نماید، در پیشگاه خداوند دارای عظمت و موقعیّتی خاصّ خواهد بود.
📚 «احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۵۱۷، ح ۳۴۰»
🆔 @menhaye_faghr
🏴بزرگداشت انسان و آزادی انسان، حقیقت مذهب است
🔴 انسانِ دین آموخته و تشیّع شناخته چطور ممکن است به سوی روز نشتابد، و برای آزادی نیاشوبد، و سرِ خود گیرد و حیوانمآب به خورد و خواب بسنده کند؟ شیعهای که میداند حقیقت مذهبش، در مسائل اجتماعی، جز بزرگداشت انسان و آزادی انسان چیزی نیست، چگونه از نوای شورزای نهضت و ایجاد تحوّل گرم نگردد. آزادی و مساوات سخنی نیست که از گوش آزادگان بیرون آید، و تعلیمی نیست که از اصالت تشیّع جدایی پذیر باشد.
محمدرضا حکیمی - سرود جهشها صفحه ۱۵۷
🆔 @mohamadrezahakimi
🔵 امام صادق علیهالسلام: «غلاء السعر یُسیءُ الخُلق و یُذهِب الأمانة و یَضجُرُ المرءَ المسلم»
▫️ گرانی قیمتها اخلاق و رفتار مردم را بد میکند. امانتداری را از بین میبرد و مردم مسلمان را در فشار و سختی به ستوه میآورد.
📚 فروع كافی، شيخ كلينی، جلد ۵، كتاب المعيشة، باب الاسعار ۱۶۴، ح ۲۶.
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 آیا اسلام، «خورد و برد» هاى جهنّمى و واقعیّتهاى غیر مردمى تجاوزکارانه را به هر نامى که باشد تأیید میکند؟
امام صادق «ع»:
✅"اهل اسلام فرزندان اسلامند، و من در بخشش آنان را برابر با یک دیگر در نظر میگیرم؛ و فضایل ایشان امرى است میان آنان و خدایشان.
من به آنان همچون فرزندان یک مرد نگاه میکنم که در میراث فضل و صلاح هیچ یک به حساب نمیآید، و فرزندى که بالاتر است بیش از آنکه پایینتر است سهم نمیبرد. آنگاه فرمود: روش رسول خدا «ص» نیز از آغاز همین گونه بود؛ لیکن دیگرى (که به سنّت پیامبر «ص» عمل نکرد، به کسانى امتیاز داد و) گفت: کسانى را به سبب توفیقى که به لحاظ سوابق اسلامى نصیب آنان گشت، بر دیگران مقدّم میدارم (و به آنان مبلغ بیشترى میداد)."
📝و این تعلیم یکی از دلایلی است بر مبتنى بودن اسلام بر اصل «مساوات»، چه در بخشش دولتى و چه جز آن. و اصل همین است. نیز دلیل بر آن است که پیروان سیره اهل بیت «ع» در اسلام (که همان سیره نبوى است)، براى سوابق معنوى تأثیرى در قضایاى مادّى قائل نمیشوند.
♦️♦️آگاهى♦️♦️
✅چنان که مشاهده شد، امام جعفر صادق «ع» میگوید: «اهل اسلام فرزندان اسلامند …». آیا پس از این آموزش و جهتدهى- و آنچه در همین موضوع در احادیث متعدّد و جهتبخش، و در قرآن کریم در باره «برادرى ایمانى» آمده است- چگونه هر مسلمان آگاه (تا چه رسد به علما و دانشمندان اسلام)، میتواند این تفاوتهاى سنگین و خردکننده را که میان فرزندان اسلام، در جوانب گوناگون معیشت و زندگى مشاهده میشود، مشروع بداند و به آن رضا دهد⁉️
⭕️این اموال فراوان و املاک حاصلخیز و کاخهاى چند هزار مترى، با چمنزارها و باغها و استخرها و تالارها و اطاقهاى خواب، و فرشهاى رنگارنگ، و لباسهاى «مد» روز، و بسیارى وسائل رفاهى و تجمّلى دیگر، براى گروهى …
⭕️ و آن کوخهاى حاکى از بیچارگى، و آکنده از رنجها و تلخیهاى زندگى و فقر و بیمارى و بدبختى و گرسنگى و چرکى و پلیدى، براى گروههایى …
⭕️ این اوقات فراغت، در یک زندگى شیرین و آرام و آکنده از آسایش و رفاه مادّى، و سفرهاى گردش و سیاحت(و زیارت) در شهرهاى مختلف، و هتلهای مجلّل، و …
⭕️و آن اوقات نحس پر از پریشانى و نادارى و فشارهاى کمرشکن کار، و اضافهکاری هاى اضطرارى و پیامدهاى آن، و نداشتن تعطیلات کافى و …
🚫و نباید زندگى روستانشینان را فراموش کنیم با گونه هاى مختلف بدبختى و فقر و کمبود ضروریّات ابتدایى و … تا چه رسد به امکانات رفاهى … و زندگى آنان که دنبال کار مى گردند و پیدا نمى کنند، و آنان که راهى براى دست یافتن به سرپناهى و اندک وسیله معیشتى ندارند، و کسانى دیگر از این گونه …
آیا همه این گروهها فرزندان اسلامند، و همچون فرزندان یک پدر زندگى میکنند، آن گونه که امام جعفر صادق «ع» خواسته است...⁉️
🔻آیا باید به همین گونه، از جنایتهاى هولناکى که در حقّ انسان و انسانیّت صورت میگیرد چشم بپوشیم، و به مردمان چنان وانمود کنیم که اسلام آنها را قبول دارد، یا طرد نمیکند؟
🔻آیا باید به همین گونه، آگاهان را به احساس شکست و نومیدى، گرفتاران و رنجبران را به یأس و سقوط، و جوانان حسّاس را به افتادن در دام مکتبهاى الحادى و افکار گمراه کننده و باورسوز سوق دهیم، و چنان گمان کنیم که کارهاى خوب انجام میدهیم؟! آیا اسلام، «خورد و برد» هاى جهنّمى و واقعیّتهاى غیر مردمى تجاوزکارانه را به هر نامى که باشد تأیید میکند …؟ اگر چنین باشد، پس دیگر این تعالیم براى چه آمده است: «أهل الإسلام هم أبناءالإسلام …»؟ و … و … و دیگر جایگاه قسط و عدل قرآنى کجا خواهد بود؟
📢🔻👇📢👇🔻📢👇🔻📢
🔻و آیا- پس از این همه- این انصاف و انسانیّت و دین است که دفاعگرانى را که به پیروى از پیامبران «ع» و اوصیاى آنان، از محرومان و حقوق و کرامت آنان دفاع میکنند، و از این رو این فاصله هاى ناسازگار با موازین الهى را نمى پذیرند، به ⛔️چپگرایى⛔️ و امثال آن متّهم سازند، و با همین برخورد، طاغوتهاى اقتصادى را (که به تعبیر امام علیّ بن الحسین سجّاد «ع»: مصیبت جامعه اسلامیند)، به کارهاى زشتشان تشجیع کنند؟
پروردگارا! تو بیامرز، که سرانجام به سوى تو بازمى گردیم...
📚الحیات: ج۵، ص۱۹۲
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 دفاع از هر وجب از خاک اسلام، دفاع از اسلام است، و وظیفه است. و ما شیعه افتخار میکنیم که از درون خود اسرائیلیها برخی تصریح کردهاند که مشکل ما به طور عمده با شیعه است، که در گذشته پشتوانهای چون «عاشورا» دارند و در آینده، و اداره کننده و سوق دهندهای چون «مهدی موعود» و ظهور سرنوشت ساز و جهانگیر و فاتح او.
📗 کتاب عاشورا - غزه نوشته علامه حکیمی
#طوفان_الاقصی
🆔 @mohamadrezahakimi
فقر با عدل تضاد دارد
🔴 میزان تحقق جامعه اسلامی، عدم حضور فقر است در آن. فقر با عدل تضاد دارد و عدل لازمه جدا نشدنی جامعه اسلامی است. اگر در جامعهای عدالت نباشد، آن جامعه و آن حکومت و آن نظام، اسلامی نیست.
کتاب گزارش: ص۴۲
🆔 @mohamadrezahakimi
22.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مظلوم
امامحسینعلیهالسلام؛
إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَایَجِدُ...
عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا الله...
بترس از ظلم بر کسی که...
یاوری جز خدا ندارد!
بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۸
#العجل
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 بزرگداشت انسان و آزادی انسان، حقیقت مذهب است
انسانِ دین آموخته و تشیّع شناخته چطور ممکن است به سوی روز نشتابد، و برای آزادی نیاشوبد، و سرِ خود گیرد و حیوانمآب به خورد و خواب بسنده کند؟
شیعه ای که میداند حقیقت مذهبش، در مسائل اجتماعی، جز بزرگداشت انسان و آزادی انسان چیزی نیست، چگونه از نوای شورزای نهضت و ایجاد تحوّل گرم نگردد.
آزادی و مساوات سخنی نیست که از گوش آزادگان بیرون آید، و تعلیمی نیست که از اصالت تشیّع جدایی پذیر باشد.
محمدرضا حکیمی - سرود جهشها صفحه ۱۵۷
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 دست از جان دین بردارید!
هان کجایید ای روشنگران روزها که بر نمیآشوبید و نمیگویید به این و آن که ای اشخاص، از اینهمه ابتذالکاری در کار تبلیغ دین دست بردارید و اینهمه آسیب مرسانید...
🆔 @mohamadrezahakimi
فاطمه؛ یعنی همهی مظلومان تاریخ
فاطمه پس از مرگش، زندگی دیگری را در تاریخ، آغاز کرد. در چهره همه ستمدیدگان، هالهای از فاطمه پیدا بود. غضبشدگان، پایمالشدگان و همه قربانیان زور و فریب، نام فاطمه را شعار خویش داشتند. نام فاطمه، با عشقها، عاطفهها و ایمانهای شگفتانگیز زنان و مردانی که در طول تاریخ اسلام برای عدالت و آزادی میجنگیدند، در توالی قرون پرورش مییافت و در زیر تازیانههای بیرحم و خونین خلافتهای جور و حکومتهای بیداد و غضب، رشد مییافت و همه دلهای مجروح را لبریز میساخت.
#دکتر_علی_شریعتی
🆔 @mohamadrezahakimi
🗯 خاطرهای از استاد حکیمی در مورد دکتر علی شریعتی
📍«...در هنگام تحصیل در پاریس، برای مدتی کوتاه به ایران آمد. در آن سفر کوتاه، میان من و او گفتگویی شد، که مایلم با نقل آن، نکتهای را یادآور شوم.
من میدانستم که شریعتی، با آن شور و نبوغ و کنجکاوی، با بسیاری از متفکران و انقلابیون و پیروان مکتبهای دیگر تعامل داشته و مطالبی جدید را فراگرفته و آفاتی دیگر را دیده است. از این رو دوست داشتم، بدانم که به چه نتیجهای رسیده است و چه نسخهای برای نجات مردم و کشور خود دارد.
بحثی را آغاز کردم در این باره که راه نجات جامعهی ایران چیست؟!
و او سخنی گفت که هرگز فراموش نمیکنم:
«ما تا هنگامی که #علی و #فاطمه را داریم، به هیچ مکتبی و ایسمی نیاز نداریم؛ اما باید علی و فاطمه را به مردم بشناسانیم».
📗 کتاب «شعلهی بیقرار»
🆔 @mohamadrezahakimi
🔴 چرا بجز فاطمیه خبری از عمل به اسلام اجتماعی فاطمی نیست؟
▫️ وقتی در شهر این روزها دوباره مقدس مآبان، دلخوش به شورشان هستند و باز به هیجانات مذهبی تهی از تکالیف اجتماعی خود میپردازند، باید دوباره بازخوانی کرد واقعیت حضور عالمانه و روشنگرانه اجتماعی حضرت فاطمه زهرا در جامعه خوابزدهاش را.
▪️ برپا کنید پرچمهای بزرگ سیاه عزایتان را، تا بگویند چه تقدسی و چه شوری...
نه درد دین! نه درد مردم و نه انسانیت و برپایی عدالت... سراپا شور!
▫️ در مدینه پیچید که دختر پیامبر میخواهد با مردم سخن بگوید. مردم در مسجد پیامبر و اطراف آن گرد آمدند، فاطمه در میان زنان مؤمن و محترم آل هاشم وارد مسجد شد. فاطمه مانند پیامبر گام بر میداشت و هنگامی که به سخن گفتن آغاز کرد، گویی صدای پیامبر به گوش مردم میرسید.
▪️ اگرچه فاطمه نتوانست علی را دوباره تا ستیغ بلند غدیر برآورد، لیکن توانست علی را از قبرِ ساختهٔ سیاست سفیانی و بیزانسی بیرون آورد و در معبر تاریخ قرار دهد...
فاطمه چه گفت؟ قرآن، علی، عدالت، انسان.
🆔 @mohamadrezahakimi