💢جنگ زرگری بر سر برجام
🔹جنگ زرگری برخی مقامات آمریکایی و صهیونیستی درباره توافق احیای برجام، ما را چنان گرفتار اشتباه محاسباتی نمی کند که از یاد ببریم: برجام با همه محدویت هایش علیه ایران، فقط با لغو پایدار و تضمین شده تحریم ها می تواند احیا شود.
🔹ضمنا، حساب مجازات کسانی که در آمریکا و رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت و ترور علیه ایران شده اند، جداگانه سر جای خود باقی است و با برجام و مانند آن فراموش نمی شود.
🔹رئیس موساد تظاهر می کند که احیای برجام فاجعه است؛ اما مقامات صهیونیست بسیاری، خروج آمریکا از برجام و احیای پیشرفت های هسته ای ایران را اشتباهی راهبردی آمریکا دانسته اند. چند نمونه از ده ها نمونه:
🔻وزیر جنگ پیشین اسرائیل: ترامپ با خروج از برجام، ائتلاف جهانی را از دست داد
https://www.farsnews.ir/news/14001030000541/
🔻رئیس سابق موساد: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود
https://www.irna.ir/news/84503281/
🔻اسراییل: خروج آمریکا از برجام یک اشتباه راهبردی بود
https://www.sharghdaily.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84-10/840198-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C
🔻تلاش علیه برجام «بدترین اشتباه استراتژیک تاریخ اسرائیل» بود
https://ecoiran.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-107/8453-
🔻ایهود باراک نخست وزیر پیشین اسرائیل: خروج از برجام اشتباه بود دیگر نمیتوان مانع هستهای شدن ایران شد
https://kayhan.ir/fa/news/246307/
🔻مقام صهیونیست: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود و اوضاع را بدتر کرد
https://kayhan.ir/fa/news/242434/
@IMANI_mohammad
💢نفت، دوباره ۱۰۰ دلاری شد
🔹آمریکا نتوانست خواسته های ایران برای احیای تضمین شده برجام و لغو تحریم ها را بپذیرد؛ بنابراین، قیمت جهانی نفت دوباره به بالای ۱۰۰ دلار برگشت.
♦️هنوز پاییز و زمستان سرد آغاز نشده؛ اروپا بیش از این، طاقت بحران انرژی را ندارد؛ و ذخائر استراتژیک آمریکا در اثر برداشت گسترده ظرف شش ماه گذشته، به پایین ترین حد در چهار دهه گذشته رسیده است.
🔹ایران توانسته بدون برجام، تدریجا صادرات نفتی و غیر نفتی را افزایش دهد. گذشت زمان، همان قدر که به نفع ایران عمل می کند، به زیان اروپا و آمریکاست.
♦️غرب هر قدر پذیرش مطالبات مشروع ایران را به تاخیر بیندازد، آبرویش بیشتر خواهد رفت و هیبتش که با آن، نظم جهانی ظالمانه را معتبر می کرد، بیشتر شکسته خواهد شد.
🔹مصلحت راهبردی غرب در این است که غرور احمقانه خود را کنار بگذارد و زودتر شرایط ایران را بپذیرد. این بهتر از تصویر سازی گدایی انرژی، ظرف یکی دو ماه آینده یا جنگ خیابانی در پایتخت های اروپایی و آمریکایی است.
🔹بحران بزرگ آمریکا و غرب که موجب شده به دست خود، فروپاشی نظم جهانی و انتقال محور قدرت از غرب به شرق را سرعت بدهند، ناتوانی در فهم و تصمیم گیری راهبردی است: زوال راهبرد!
@IMANI_mohammad
✴️اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
بهمناسبت سالروز مرگ ابراهیم یزدی
⏬بخش اول
🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروهها بودند به شاه #وفادار بودند.
🔸اگر شما کتابهایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید میبینید كه در #اساسنامه آنها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی #نسل_به_نسل به #سلطنت ادامه بدهند.
🔹 نخستین اختلاف آنها با امام در این زمینه بود که آنها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرفشان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت.
🔸آنها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و #نظام_مشروطه_سلطنتی وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنینانداز شده بود #مهندس_بازرگان به نوفللوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند.
🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آنها و امام بود چون امام از آغاز هدف #براندازی داشت اما آنها با #سرنگونی_شاه موافق نبودند.
🔸دومين موضوعی كه بین امام و آنها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «#نه_شرقی_نه_غربی»به صحنه آمدند و در جهت مبارزاتشان به هیچ قدرت خارجیای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچوقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینیمان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروهها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آنها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب #قانون_اساسی بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آنها در همین چارچوب هم نمیتوانند به مبارزه ادامه بدهند.
🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در #نجف در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمانهای آزادیبخش میرفتیم اولین سؤالی که آنها از ما میپرسيدند این بود كه «شما در مبارزاتتان از قدرت و پشتیبانی کدام #قدرت_خارجی برخوردار هستید؟» وقتی جواب میدادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آنها باور نمیکردند و تعجب میکردند. حتی یادم است كه در #لبنان یکبار با يك گروه از مائوئيستها ملاقات داشتیم. آنها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیهگاهمان خدا و ملت است. يكی از آنها با پوزخندی گفت: شما اصلا #سیاست را نفهمیدهاید.
🔸حتی بزرگترين انتقادی كهگروههای مذهبی کشورهای اسلامی مانند #اخوانالمسلمین، #حزبالدعوه و #حزبالتحریر_اسلامی به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه #امریکا و #انگلیس کردهاند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروهها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام میگفتند ما در پیشبرد اهدافمان نه تنها به هیچ قدرت خارجیای نیاز نداریم بلکه آنها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع #انتحار است.
🔹 آنها بر این باور بودند که بدون #اتکا به قدرتهای خارجی نمیتوان در ایران #مبارزه کرد.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰ریشههای سازشطلبی و التقاط در دولت موقت
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
بهمناسبت سالروز مرگ ابراهیم یزدی
⏬بخش دوم
🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران #مصونیت داد امام تنها شخصیتی بودند که عکسالعمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از #ناسیونالیسم میزدند و نه آنهایی که #شعار میدادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند
🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضعگیری علیه #کاپیتولاسیون موضعگیری علیه امریکا است و ما بدون #سیاست_امریکا نمیتوانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود.
🔹مسئله سوم اين بود كه گروههای سیاسیای كه اعتقاد به #مذهب داشتند و ملی- مذهبی خوانده میشدند معتقد نبودند که اسلام میتوان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه میتواند انقلابی را به ثمر برساند.
🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسمهای وارداتی کمک گرفت لذا آنها را #التقاطی میخواندند چون آنها میگفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و #لیبرالیسم کمک بگيريم.
🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از #مکاتب_وارداتی، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند.
🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروهها و احزاب سیاسی دیدند كه چارهای ندارند جز اینکه بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن #سیاست خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند.
🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید میبينيد كه اعلامیههای #نهضت_آزادی و جبهه ملی در چارچوب #قانون_اساسی است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این #فرصت استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی میخواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این #توطئهها برندارند با اینها برخورد خواهم کرد.»
🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا میکنیم» منظورم این است كه آنها ناچار شدند به #موج بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفللوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه میتوانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطیات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه میدهد كه چنین جانی بالفطرهای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد.
🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطبزاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث میشود كه آنها در جامعه بیاعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیتالله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا میکنیم.»
🔸 من الان اعلامیهشان را دارم منظورم این است كه آنها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر میدیدند، اما بعد از انقلاب کمکم ماهیتها رو شد.
🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، #ملاقات کردند.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴آمریکا؛ ناتوانی بازرگان و یاری ابراهیم یزدی
🔻بهمناسبت سالروز مرگ ابراهیم یزدی
🔸«ما در برخورد با مشکلات مسائل زیادی داریم، اول، اینکه #دولت_موقت نسبتا ناتوان است، #بازرگان دائم از دست کمیتهها و فدائیان شکایت و ناله میکند، اما اینطور که به نظر میرسد از جلوگیری فعالیت آنها ناتوان است. فقط منظره دفتر او که توسط درخواستکنندهها اشغال شده است، سمبل ناتوانی و عجز اوست.
🔹ثانیا هم #یزدی و هم #انتظام که در گذشته دائما در موضع یاری به ما بودهاند در نتیجه بیمبالاتی جیم بیل در مجله تایم «شروع به حمله نمودهاند» خصوصا یزدی که به نظر میرسد برای اثبات اینکه «طرفدار آمریکا نیست-تکرار میشود، نیست- منتهی درجه سعی خود را به عمل میآورد و بنابراین اجازه میدهد که اذیتهایی به اسم او صورت بگیرد.» (اسناد لانه جاسوسی، ج۲، ص١٢۵)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد!
🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟
بهمناسبت سالروز مرگ ابراهیم یزدی
🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند میدانستند بدون اینکه خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاههای سیاسی حساس دست نخواهند یافت.
🔸یکی از #تحریفات_آشکار در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای #ابراهیم_یزدی مبنی بر نقش وی در انتخاب #پاریس به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد میکنند.
🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض #عوامل_حکومتی_عراق» را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت #کویت، برمیشمارد و تصریح میکند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّتهای مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفتهاند. البته امام (ره) تأکید میکند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است.
🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح میکند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به #فرانسه سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید میکنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.»
🔹همان گونه که میبینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشارهای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمیخورد! با این وجود، برخی از چهرههای سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کردهاند که طرح مهاجرت به پاریس را آنها مطرح کردهاند.
🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین مینویسد:
«در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای #دعایی از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیلگران #تاریخ_انقلاب گفته و نوشتهاند که اگر من به #نجف نمیرفتم و آقای خمینی را همراهی نمیکردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمیشد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی میماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمانیافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود.
🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی میکند و مینویسد:
«حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کردهاند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.»
🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با #آفتاب، همین مدّعا را مطرح میکند و میگوید:
«[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در #هتل_بصره بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.»
🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله میتوان به مرحوم #فردوسیپور و #سیّداحمد_خمینی (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهمتر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیتنامه الهی-سیاسیشان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد میکند و چنین میفرماید:
🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كردهاند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📍نقش دانشگاه تبریز در نهضت امام خمینی (ره)
💠جنبش دانشجویی در ایران قصه ای دراز دارد. پرفراز و نشیب است و فراوان مورد سوء استفاده قرار گرفته است. متأسفانه در سال های اخیر نیز بواسطه پاره ای اغراض، نسبت به جنبش دانشجویی دیدگاه های متفاوتی ارائه شد که موجب گردید خواسته های این حرکت مترقی در برابر آرمان های اصیل انقلاب اسلامی قرار داده شود.
🔹به همین دلیل کالبدشکافی صادقانه جنبه های گوناگون مطالبات دانشجویی، نه تنها موجب تبین رسالت تاریخی این جنبش است، بلکه خواسته های سیاسی و فرهنگی اصیل آن را از تفاسیر غیر واقعی می پیراید. در این مقاله نویسنده بر آن است تا سیر فعالیت های اسلامی جنبش دانشجویی #دانشگاه_تبریز را که از آغازین روزهای #نهضت_امام_خمینی با توزیع اعلامیه ایشان آغاز و تا واپسین روزهای نهضت و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ادامه داشت را مورد بررسی قرار دهد.
پیوند متن مقاله:
https://iranemoaser.ir/quarterly-18-article-4/
#مقاله
🇮🇷 @IRANeMOASER
#سیر_الی_الله
◾️اهتمام در شناخت اشيا◾️
طالب #علم با
1⃣ تفحّص
2⃣ تتبّع
3⃣ و #اخلاص در تحصيل #علم،
☝️بايد همواره اهتمام داشته باشد كه به واقعيات عالم و نتايج آن آگاه شود
☝️و آن را از هر كس كه اظهار میكند، بپذيرد
☝️اگر چه از جهت ظاهر #مشهور و مورد توجه ديگران نباشد، حتى شاگرد و يا همرديف خود باشد
و به #پذيرش آن ملتزم شود.
🖤 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در اين باره میفرمايد:
💫« #حق را از هر كس كه به تو میدهد بپذير، كوچك باشد يا بزرگ، اگر چه مبغوض و مورد بیمهرى قرار گرفته باشد، و باطل را هر كس میآورد ردّ كن، كوچك باشد يا بزرگ، اگر چه محبوب و مورد توجه باشد.»
🖤امام كاظم عليه السّلام نيز میفرمايد:
💫« #حق را بگو، اگر چه در آن هلاكت باشد؛ زيرا در آن (گفتن و پذيرش #حق) نجات تو است، و باطل را رها كن، اگر چه در آن نجات باشد؛ زيرا در آن (گفتن و پذيرش باطل) هلاكت خواهد بود.»
🖤از اين جهت امام على عليه السّلام در بيان اوصاف #علم و عالمان میفرمايد:
💫« و عقله معرفة الاشياء والامور.»
و عقل #علم، شناخت اشيا و امور است.
⏪ يعنى همان گونه كه كار عقل❓
❗️شناخت دقيق و واقعى اشيا است،
#علم هم❓
❗️ بايد انسان را به اين مقصود برساند
☝️و اگر كسى نخواهد #حق را آن گونه كه هست بشناسد، ⬅️ حتما مطابق آن نيز عمل نخواهد كرد
👈 و چنين #علمى جز جهل و ضلالت نخواهد بود و صاحبش را به سوى خسران وجودى خواهد كشاند 👉
🖤بنابراين رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرمايد:
💫«اتقى النّاس من قال الحقّ فيما له و عليه.»
با تقواترين مردم كسى است كه #حق را، چه به نفع او باشد يا به ضررش، بگويد.
🖤و امام على عليه السّلام میفرمايد:
💫«انّ الحق لا يعرف بالرجال اعرف الحق تعرف اهله.»
به راستى #حق، به واسطه ى مردان (شخصيت ها) شناخته نمیشود، #حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى.
⏪بنابراين
◼️شناخت #حق، واقعيت و عمل به آن، اصالت دارد،
◼️امور ديگر را بايد به وسيله ى آن شناخت
◼️و در پرتو آن عمل كرد
🖤 چنان كه امام على عليه السّلام میفرمايد:
💫«به راستى برترين مردم نزد خداوند كسى است كه عمل به #حق نزد او محبوب تر باشد، اگر چه او را (به صورت ظاهر نزد ديگران) ناقص و كم ارزش كند، از عمل به باطل، اگر چه فايده اى را به سوى او جلب كند و او را زياد كند.
همچنين در وصف متقّين میفرمايد:
💫«ووقفوا اسماعهم على العلم النافع لهم.»
گوش هاى خود را بر (شنيدن و درك) #علم سودمند براى خويش، وقف كرده اند.
📚 بر گرفته از کتاب گام های آغازین سلوک 📚
#حق
#علم
#اخلاص
#صراط_مستقیم
🏴 کانال نشر بیانات استاد تحریری⬇️⬇️⬇️
🌐http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
🔴امام خمینی(ره)
♦️دستور آموزنده کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا باید سر مشق امت اسلامی باشد. قیام همگانی در هر روز و در هر سرزمین. عاشورا قیام عدالتخواهان با عددی قلیل و ایمانی و عشقی بزرگ در مقابل ستمگران کاخ نشین و مستکبران غارتگر بود و دستور آن است که این برنامه سرلوحه زندگی امت در هر روز و در هر سرزمین باشد.
📚صحیفه نور،جلد 9،صفحه 57
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️چگونه مسئله «انتظار» باعث می شود شخص مُنتظِر خود را از همراهی و همرنگی با محیط و جامعه دور ساخته و فساد و تباهی محیط او را آلوده نسازد؟
🔹اثر مهمّ #انتظار حل نشدن در مفاسد محيط، و عدم تسليم در برابر آلودگى هاست. توضيح اينكه، هنگامى كه #فساد فراگير مى شود، و اكثريت و يا جمع كثيرى را به آلودگى مى كشاند، گاهى افرادِ پاك، در يك بن بست سخت روانى قرار مى گيرند، بن بستى كه از يأس از اصلاحات سرچشمه مى گيرد. گاهى آنها فكر مى كنند، كار از كار گذشته و ديگر اميدى براى اصلاح نيست، و تلاش و كوشش براى پاك نگهداشتن خويش بيهوده است، اين نوميدى و يأس ممكن است آنها را تدريجا به سوى فساد و همرنگى با محيط بكشاند، و نتوانند خود را به صورت يك #اقليّت_صالح در برابر #اكثريت_ناسالم حفظ كنند، و همرنگِ جماعت نشدن را موجب رسوايى بدانند.
🔹تنها چيزى كه مى تواند در آنها روح اميد بدمد و به مقاومت و خويشتندارى دعوت كند و نگذارد در محيط فاسد حل شوند، «اميد به اصلاح نهايى» است، تنها در اين صورت است كه آنها دست از تلاش و كوشش براى حفظ پاكى خويش و حتى براى اصلاح ديگران برنخواهند داشت، و اگر مى بينيم در دستورات اسلامى يأس از آمرزش، يكى از بزرگترين گناهان شمرده شده است و ممكن است افراد ناوارد، تعجب كنند كه چرا يأس از رحمت خدا اين قدر مهمّ تلقى شده، مهمتر از بسيارى از گناهان، فلسفه اش در حقيقت همين است كه گناهكار مأيوس از رحمت، هيچ دليلى نمى بيند كه به فكر جبران بيفتد و يا لااقل دست از ادامه گناه بردارد، و منطق او اين است: آب از سر من گذشته است، چه يك قامت چه صد قامت؛ من كه رسواى جهانم غم دنيا هيچ است، بالاتر از سياهى، رنگ دگر نباشد؛ آخرش جهنّم است، من كه هم اكنون آنرا براى خود خريده ام، ديگر از چه چيز مى ترسم!
🔹اما هنگامى كه روزنه #اميد براى او گشوده شود، اميد به عفو پروردگار و اميد به تغيير وضع موجود، نقطه عطفى در زندگى او پيدا مى شود و چه بسيار او را به توقف كردن در مسير گناه و بازگشت به سوى پاكى و #اصلاح دعوت مى نمايد. به همين دليل #اميد را مى توان همواره به عنوان يك #عامل_مؤثرِ_تربيتى در مورد افراد فاسد شناخت؛ همچنين #افراد_صالح كه در محيط هاى فاسد گرفتارند، بدون اميد نمى توانند خويشتن را حفظ كنند. نتيجه اينكه، #انتظار_ظهور_مصلحى كه هر قدر دنيا فاسدتر مى شود، اميد ظهورش بيشتر مى گردد، اثر فزاينده روانى در معتقدان دارد، و آنها را در برابر امواجِ نيرومندِ فساد بيمه مى كند؛ آنها نه تنها با گسترش دامنه فسادِ محيط مأيوس تر نمى شوند؛ بلكه به مقتضاى «وعده وصل چون شود نزديك - آتش عشق تيزتر گردد» وصول به هدف را در برابر خويش مى بينند و كوشش شان براى مبارزه با فساد و يا حفظ خويشتن با شوق و عشق زيادترى تعقيب مى گردد.
📕مسئله انتظار، مکارم شیرازی، ناصر، مطبوعاتی هدف، قم، بی تا، ص ۲۲ و ۲۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #مصلح #انتظار #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد