فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر خونی که به ناحق ریخته بشه .....
حتما ببینید
کانال
دوستان تفسیر قرآن کریم
@mohammadaminaghajany
گروه
دوستان تفسیر قرآن کریم
https://eitaa.com/joinchat/520815029C00710a9438
🌹به نام خدا 🌹
جلسه پنجم
(مالک یوم الدّین )
مالک: مالک، مَلِک و ملیک، سه اسم از اسمای حسنای خدای سبحان است که ریشه آن مِلک یا مَلک است و به معنای سلطه خاصی است که زمینه ساز هرگونه تصرف در شیء مملوک باشد و هر سه نام در قرآن آمده است.
یوم: برههای طولانی از زمان یا برههای کوتاه از زمان (ساعت) است. در عرف به معنای پارهای محدود از امتداد زمان است؛ کم باشد یا زیاد که هم بر یک روز اطلاق میشود و هم بر زمان بیشتر.
الدین: برای این کلمه معانی متعددی ذکر شده:
1ـ به معنای جزاست، روزی که جزا و پاداش مشخص میشود؛
2ـ به معنای حساب است؛
3ـ به معنای عبادت، طاعت، شریعت و شأن؛ دین به معنای شریعت قطعا به کار میرود، مجموعهای از معتقدات و دستورالعملها «ما کان لیأخذ أخاه فی دین الملک» ۱ ؛
4ـ به معنای قانون هم گفتهاند که بعد جزا و کیفر هم مشخص میشود؛ پس در این معنا میتوانیم بگوییم روزی که قانون خدا حاکم است و محور حسابرسی قرار میگیرد و حسابرسی میشود.
پیامبر اکرم (ص): «خدای متعال بر من منت گذاشته با نزول این سوره تا این که به این آیه میرسد که هیچ مومنی نمیگوید مالک یوم الدّین، مگر این که خدا و ملائک آن را تأیید میکنند». ۲
امام رضا (ع): «مَالِکِ یَوْمِ الدَّینِ إِقْرَارٌ لَهُ بِالْبَعْثِ وَ الْحِسَابِ وَ الْمُجَازَاهِ؛ مالک یوم الدین، اقرار به برانگیختن در روز قیامت و حساب و روز جزا است. ۳
دو قرائت در تلاوت این آیه
این آیه شریفه به دوشکل قرائت شده است:
1ـ مَلِک یوم الدین: سلطان، فرمانروا، پادشاه.
2ـ مالک یوم الدین: صاحب و مالک.
مالک یوم الدّین یا ملک یوم الدّین، کدام قرائت بهتر است؟
اگر گفته شد مالک یوم الدین، مالک روز قیامت سه گونه قابل حل است:
1ـ به معنای مالکیت خداست و روز قیامت ظرف زمان است، تقریبا معنا این میشود: خداوند مالکی است در زمان قیامت نه این که مالک زمان قیامت باشد.
2ـ برای خدا مالکیت زمان هم مطرح است، چون زمان هم مخلوق اوست و در دست اوست. یعنی خدا مالک زمان است.
3ـ اگر خداوند مَلِک روز قیامت باشد مالک مُلک هم هست (مالک پادشاهی و حکومت) چون قرآن کریم مالکیت مُلک را به خدا نسبت میدهد که شاهد مثال آن آیه 26 سوره آل عمران میباشد: «قُل اللّهمَ مَالِک المُلک…»
با این اوصاف کلمه مالک اوسع از کلمه مَلِک است. مالکیت، ملکیت را در هم بر دارد، اما ملکیت، مالکیت را در بر نمیگیرد. وقتی گفته میشود خداوند مالک روز قیامت است خود به خود مُلک هم از آن خدا خواهد بود، پادشاهی و سلطنت در روز قیامت از آن خداوند است.
در نهایت کلمه «مالک» را بیشتر قاریان «مَلِک» تلاوت کردهاند و بسیاری از مفسران نیز آن را ترجیح دادهاند گرچه قرائت «مالک» مشهورتر است ۴ . با این وجود به گفته فقها هر کدام خوانده شود درست است.
شبهه: خداوند مالک روز قیامت است پس مالک این دنیا نیست؟🤔
✅ پاسخ:
1ـ مالکیت خداوند در روز قیامت، مالکیت خدا در دنیا را نفی نمیکند. (اثبات شیء نفی ماعدا نمیکند). در دنیا مالکیت خداوند در حال ثبوت است، اما در قیامت در حالت اثبات و برای همه روشن میشود.
2ـ روز قیامت ظرف مالکیت خداست و در آن روز مالکیت خداوند ظهور و برای همه جلوه میکند حتی برای کسانی که مغفول بودند.
3ـ از آنجایی که مالکیت دو گونه است: حقیقی (کسی که مالک وجود چیزی باشد) و اعتباری(فرد به اعتبار قانون مالک چیزی باشد) که خدا مالک حقیقی و بقیه موجودات مالک اعتباری هستند. در دنیا به لحاظ تجلیّات نفس انسان، اداره بعضی امور به صورت اعتباری به دست بعضی از افراد است. مالکیت خداوند، حقیقی است و مابقی مالکیتها اعتباری و در روز قیامت مالکیت اعتباری دیگران از بین میرود.
4ـ مالکیت خداوند مطلق است و همه موجودات در دنیا و آخرت، آسمان و زمین مملوک خداوند هستند « أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ ۵ ؛ بدانید هر آنچه در آسمان و زمین است برای خداست» و هیچ موجودی در مالکیت به این وسعت نیست.
یوم در قرآن کریم
یوم در قرآن کریم به معانی متعددی به کار رفته است. از جمله:
1ـ یوم هزار ساله: «فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون» ۶ ؛ «و إن یوماً عند ربک کألف سنه مما تعدون» ۷ ؛ و …
2ـ یوم القیامه: قیامت مکرر به عنوان یوم تلقی میشود، یوم الحساب، یوم الدین (روز قانون و جزا).
پس مالک یوم الدین سه مفهوم در بر دارد: مالکیت خداوند، مفهوم یوم، مفهوم دین. مالک اقرار به ربوبیت خداوند است، ربی که روز قیامت و روز حساب و کتابی قرار داده، در ادامه برنامههای تربیتی قیامتی را در نظر دارد و بعث، حشر، حساب و کتاب را برای ما روشن میکند.
#بخش_تفسیر_کانال
✅ دوستان تفسیر قرآن کریم 📚
@mohammadaminaghajany
گروهمون
https://eitaa.com/joinchat/520815029C00710a9438
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اینکه حزب الله 🚩
حیفا را زد
یعنی.......😎✋🏻
کانال
دوستان تفسیر قرآن کریم
@mohammadaminaghajany
گروهمون
https://eitaa.com/joinchat/520815029C00710a9438
دوستان عزیز
انشاءالله ساعت ۲۰
در لایو حرم مطهر حضرت معصومه رو زیارت خواهیم کرد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹به نام خدا 🌹
جلسه ششم ۱
(ایاک نعبد و ایاک نستعین )
پس از بیان توحید ذاتی و ربوبی، در ادامه سوره، توحید عبادی مطرح میگردد. «ایاک نعبد و ایاک نستعین؛ فقط تو را میپرستیم و از تو یاری میجوییم».
نکته: با تقدم ایاک، افاده حصر میشود. مومن در مقام گفتگو با خدا اول به او توجه میکند بعد به خودش. یعنی اول میگوید ایاک (خدا) سپس نعبد(خودش).
عبادت به چه معناست؟ آیا عبادت غیرخدا مطرح است؟
گاهی عبادت به معنای اطاعت است. اطاعت از لوازم عبادت است، چون انسان باید فقط خدا را بپرستد «وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ۱ ؛
و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید.»
«وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً ۲ ؛و خدا را بپرستید و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید.» کسانی که امید دیدار خداوند را دارند باید در دنیا عمل صالح انجام دهند و هیچ کس را با خدای خود شریک قرار ندهند، زیرا شرک گناه کبیره است.
اطاعت از خداوند با فرمانبری از پیامبر، ائمه اطهار و پدر و مادر چگونه قابل جمع است؟
اطاعت پرستش نیست و فرد در مقابل پیامبر (ص)، ائمه (ع) و پدر و مادر خضوع و اطاعت محض میکند نه این که آنها را بپرستد. پرستش به معنای آن است که انسان بر گرد چیزی بگردد و همه امور را با او تنظیم کند و ببیند که او چه میگوید که لازمه آن اطاعت و تسلیم است اما مساوی پرستش نیست.
اگر انسان خدا را محور قرار دهد و فقط گرد او بگردد، اینجاست که بندگی تحقق مییابد. خود خداوند فرموده که از پیامبر و اهل بیت و پدر و مادر اطاعت کنید. پس اطاعت از آنها همان اطاعت از پروردگار است. «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ»، امیرالمومنین (ع) هم چون منصوب به خداست، حق است. مومن با معرفت توحیدی به پیامبر و ائمه (ع) مینگرد و به وسیله آنها معرفتش به خدا زیاد میگردد، آنها هادیان الهی هستند و فطرت توحیدی انسان را شکوفا میکنند.
سلوک با خدا در زندگی
اگر انسان در همه امور فقط بر خدا توجه کند و بر محور او بگردد، بندگی کرده است. اما اگر دلخواه نفس خود را محور قرار داد، نفس پرست میگردد. اگر هم از نفس و هم از خدا اطاعت کرد شرک خفی بروز میکند، یعنی در زندگی بنده فقط خدا نیست و گاهی او را با غیر مخلوط میکند، در صورتی که همه چیز باید بر محور معبود باشد و بپذیرد که حلال خدا خوب و پسندیده است و حرام او بد و ناپسند. انسان هنگام انجام معصیت، در بندگی شیطان و نفس است که این عین ظلمت است.
امام صادق (ع)فرمودند: هرگاه مومن گناهی مرتکب شود نقطه سیاهی در قلب او پدیدار میگردد، یعنی شرک خفی، اگر برگردد و توبه کند پاک میشود و اگر توبه نکرد این سیاهی با معصیت دوم و سوم سیاه تر میشود و اگر توبه نکند قلب او با گناهان سیاه میگردد. ۳
او باید به سوی خدای خود برگردد و در لحظه لحظه زندگی آنچه او میخواهد، بپسندد. نماز بندگی مومن و بازگشت به سوی او و در حضور او قرار گرفتن است. اگر همه زندگی در طراحی رضامندی خدا باشد اوج بندگی است. مومن در هر نماز با خدا عهد میبندد که خدایا زندگی ام را با تو تنظیم میکنم و با این محوریت، خدا انسان را به مقامات عالیه میرساند که بی نیازی از آن جمله است.
خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد: سوگند به عزّت و جلالم كه هيچ بندهاى خواست مرا بر خواست خود برنگزيند، مگر اينكه به او غناى نفْس بخشم و همّ و غمش را متوجّه آخرت گردانم و كار و زندگى او را رو به راه كنم و آسمانها و زمين را ضامن روزيش قرار دهم و از پس تجارت هر تاجرى هواى او را داشته باشم. ۴
در بندگی خدا اوج معنویت انسان شکل میگیرد و وجود انسان نورانی میشود.
حوزههای اخلاص در ایاک نعبد
اخلاص یعنی فقط و فقط او را پرستیدن، انسان میبایست در بندگی خدا در سه حوزه اخلاص داشته باشد:
1ـ اخلاص در اعتقاد و فکر: برای هیچ چیز غیر خدا ارزش قائل نشد و محور ارزش و تقدس فقط خدا باشد؛
2ـ اخلاص در قلب: فقط دلبسته او شد، محبت و بغض انسان خدایی باشد، در نتیجه هدف خدایی میشود؛
3ـ اخلاص در عمل: باید آنچه را در اندیشه است و قلب به آن وابسته، به مرحله عمل در آورد و اجرا کرد و همه جا رضای او را در نظر گرفت.
لازمه خالص بودن در بندگی، الهی کردن روابط است، باید نفس سرکش را در نظر نگرفت و خدا را مدنظر قرار داد. وقتی در نماز میگوییم «ایاک نعبد»، یعنی باید همه امور انسان خدایی باشد، در این صورت به خدا تعهد میسپارد. وقتی انسان به وسوسه شیطان عمل میکند، فرامین الهی را نادیده میگیرد و وسوسه شیطان را محور تصمیم گیری قرار میدهد که این ظلمت و شرک خفی است. پس باید سریع برگشت و توبه کرد. به همین دلیل «ایاک نعبد» میگوییم چون باید به سمت خدا رفت، از بندگی نفس و شیطان پرهیز کرد و بر این کلام استوار ماند.
#بخش_تفسیر_کانال
✅ دوستان تفسیر قرآن کریم 📚
@mohammadaminaghajany
ادامه مطلب 👉
🌹به نام خدا 🌹
جلسه ششم ۲
( ایاک نستعین )
ایاک نستعین یعنی فقط از تو یاری میجوییم. با تقدم ایاک، افاده حصر میشود. تکرار ایاک شاید به این خاطر باشد که لذت مضاعف و یا انس بیشتر ایجاد کند یا این که دو مقوله جداست، تو را میپرستیم و از تو کمک میخواهیم. پرستش، بندگی انسان است بر درگاه او و نصرت و یاری عنایت اوست بر بنده، که این ارتباطی است بین بندگی مخلوق و نصرت پروردگار.
شبهه: آیا انحصار نصرت و کمک خواهی در پیشگاه خداوند مانع آن است که ما از دیگران کمک بخواهیم؟
پاسخ: برخی وهابیون معتقدند که اگر انسان به خدا توجه کرد میبایست از غیر او بطور مطلق بُرید و از غیر خدا نباید درخواستی داشت.
اما در قرآن میفرماید از صبر و نماز کمک بجویید، «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاه» ۵
کمک از خدا منافاتی با کمک از صبر ندارد. و کمک از نماز هم به دو معناست: کمک از حقیقت نماز (نور الهی)، کمک از نماز در عمل خود.
به معنای واقع انسان همیشه باید به یاد خدا باشد و فقط از او یاری بجوید، اگر از دیگران یاری میجوید آن هم به اذن خداوند برآورده میشود. چون خود
خدا فرموده
«اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ» ۶
یعنی از وسیله و واسطه استفاده کنید. آنها هم واسطه فیض خدا هستند. پس مدد و یاری خواستن از پیامبر و اهل بیت (ع) اگر با نگاه توحیدی همراه باشد مطلوب پروردگار است. ( یعنی مردم رو مأمور خدا بدونیم و به خودمون بگیم خداوند به وسیله این پزشک درمان می کند
یعنی خداس که درمان میکنه ولی توسط پزشک )
امام رضا (ع) فرمودند: عبادت این نیست که فرد فقط زیاد نماز بخواند یا روزه بگیرد، بلکه این است که در امور اعتقادی تفکر کند، در اوامر و نواهی او، در رضای او، نماز و روزه مصداقی است از عبادت. ۷
عبادت بدون فکر و ولایت سودی ندارد.
#بخش_تفسیر_کانال
دوستان تفسیر قرآن کریم 📚
@mohammadaminaghajany
گروهمون
https://eitaa.com/joinchat/520815029C00710a9438
62.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به نام خدا
#دورهآشتیبا_امامزمان
#جلسهششم
#مدرسمحمدامینآقاجانی
#تدریس_صفحات_30تا35
« محدودیت دوره برداشته شد ، انتشار دهید »
#بخش_مهدویت_کانال
✅دوستان تفسیر قرآن کریم 📚
@mohammadaminaghajany
گروهمون
https://eitaa.com/joinchat/520815029C00710a9438
68.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به نام خدا
#دورهآشتیبا_امامزمان
#جلسههفتم
#مدرسمحمدامینآقاجانی
#تدریس_صفحات_35تا45
« محدودیت دوره برداشته شد ، انتشار دهید »
#بخش_مهدویت_گروه
✅دوستان تفسیر قرآن کریم 📚
@mohammadaminaghajany
گروهمون
https://eitaa.com/joinchat/520815029C00710a9438
🌹به نام خدا🌹
فهرست تفسیر متنی
جلسه اول 👉
جلسه دوم 👉
جلسه سوم 👉
جلسه چهارم 👉
جلسه پنجم 👉
جلسه ششم 👉
#بخش_تفسیر_کانال
✅ دوستان تفسیر قرآن کریم 📚
@mohammadaminaghajany
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
لیست دوره آشتی با امام زمان
کتاب دوره 👉
جلسه اول 👉
جلسه دوم 👉
جلسه سوم 👉
جلسه چهارم 👉
جلسه پنجم 👉
جلسه ششم 👉
جلسه هفتم 👉
#بخش_مهدویت_گروه
✅ دوستان تفسیر قرآن کریم 📚
@mohammadaminaghajany
شهادت سید حسن نصرالله رو به اقا صاحب الزمان و
رهبر معظم انقلاب و تمامی شیعیان جهان تسلیت عرض می کنم🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️شهید نصرالله: ما شیعیان علی بن ابیطالب(ع) فلسطین را تنها نخواهیم گذاشت
▪️سید حسن نصرالله پس از عمری مجاهدت در سن ۶۴ سالگی به خیل عظیم شهدا پیوست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اعلام خبر شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در شبکه خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 لحظه اعلام خبر شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در حرم مطهر رضوی