May 11
💠 اشتغال زنان به آرایشگری و کسب درآمد از آن
⁉️ سوال: بعضی از زنان برای تأمین هزینههای زندگی خانوادگی خود در آرایشگاهها کار میکنند، آیا این کار ترویج بیعفّتی و یا تهدیدی برای عفّت جامعهی اسلامی محسوب نمیشود؟
✔️ پاسخ: آرایش کردن زنان فینفسه و اجرت گرفتن در برابر آن اشکال ندارد به شرطی که به منظور نشان دادن به نامحرم نباشد.
-----------------
💠 منبع: پایگاه اطلاع رسانی امام خامنه ای، کسب های حرام.
💻 رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
۰
🌹شیخ جعفر مجتهدی
#عاشـق اگـر #رنـگی از #معشوق
نگیرد در #عشــــق خـــود #صـــادق
نیســـت؛ مـــا بــدون #گـــریـــه بــر
حضـرت #سیدالشهدا❤️ علیــه السلام
نمیتوانیــم #زنـــده بمانیــم
👩🏻 حکم شرعی هاشور ابرو 👀
💠 برای هاشور ابرو که نوعی رنگ کردن ابروهاست لازم است برای ثابت ماندن رنگ آن تا سه روز آب 💦 به ابروها نرسد 🚱؛ حکم وضو و غسل در این حالت چیست؟🤔
✅ پاسخ:
😟 هاشور کردن ابرو مجوز شرعی برای وضوی جبیره یا تیمم حساب نمی شود.👸 خانم ها می توانند در ایام عادت ماهیانه 😐 که نماز به آنها واجب نیست این کار را انجام دهند.
🔰 در ضمن اگر با هاشور کردن جرمی روی پوست قرار می گیرد بر این اساس وضو با وجود آن جرم باطل ❌ است و اگر هاشور در زیر پوست باشد ضرری به صحت وضو و غسل نمی زند.✅
➖اگر این عمل از نظر عرف زینت تلقی شود باید از نامحرم پوشانده شود. ولی اگر به اندازه متعارف باشد و عرف جامعه آن را زینت به حساب نیاورد، پوشاندن آن لازم نیست.
-----------------
💻 استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_وضو_غسل
#احکام_وضو_هاشور_ابرو_بانوان
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam
#فرصت_رفتنیه_تو_باید
#شکارچی_خوبی_باشی
«الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهجالبلاغه فیض، ص 1086)
#امام_علی (علیهالسلام) فرمود
«فرصت مانند ابر از افق زندگی میگذرد، مواقعی که فرصتهای خیری پیش میآید غنیمت بشمارید و از آنها استفاده کنید»
@mohammade313لطفا این کانال رو به سایر دوستان معرفی کنید تا درثواب نشر احکام شریک باشید
✅حکم دست زدن بچه هاي نابالغ به قرآن👇
👈جلوگیری بچه و دیوانه از مس ّ خطّ قرآن واجب نیست]
مسأله 318 جلوگیری بچه و دیوانه از مس ّ خطّ قرآن (1) واجب نیست، ولی اگر مس ّ نمودن آنان بی احترامی به قرآن (2) باشد، باید از آنان جلوگیری کنند.
(1) (2) (زنجانی:) قرآن و مانند آن..
(مکارم:) مسأله هر گاه دیوانه یا بچهای بدون وضو دست به خطّ قرآن می زند جلوگیری او واجب نیست، اما اگر کاری کنند که بی احترامی به قرآن باشد، باید از آنها جلوگیری کرد.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
مطابق نظر آيت الله خامنه اي
س 131: آیا کودک نابالغ، محدث به حدث اصغر میشود؟ آیا میتوان قرآن را در دسترس او قرارداد تا آن را مسّ کند؟
ج: بله، با عارض شدن مبطلات وضو، کودک نابالغ هم محدث مىشود، ولى مس کتابت قرآن بر او حرام نيست و بر مکلّف واجب نيست او را از دست زدن به نوشته قرآن باز دارد. اجوبه الاستفتائات.
تبصره: البته بايد مراقب بود كه به قرآن بي احترامي نشود.
✍کانال #احکامِ_شرعیِ_مورد_نیاز👇
🕋 سجده واجب قرآن
💠 سؤال: آیا در #سجدۀ_واجب_قرآن، رعایت #شرایط_سجدۀ نماز لازم است؟
✅ جواب: در سجدۀ واجب قرآن بايد بر چيزهايی سجده کنید که در نماز سجده بر آن صحیح است، ولی رعایت بقیۀ شرايط سجدۀ نماز، مانند رو به قبله بودن، با وضو بودن و امثال آن لازم نيست.
همچنین در سجدۀ واجب قرآن #گفتن_ذکر واجب نیست، ولی مستحب است، و بهتر است اين ذکر گفته شود: لااله الّا الله حقاً حقاً، لااله الّا الله ايماناً وتصديقاً، لااله الّا الله عبوديّتاً ورقّاً، سجدتُ لک يا ربّ تعبّداً و رِقّاً، لامستنکفاً ولامُستکبراً، بل أنا عبدٌ ذليلٌ ضعيفٌ خائفٌ مستجيرٌ.
#احکام_سجده #سجده_واجب #آ
اگر دوست داشتین نشر بدین...
مخصوصا برای اونایی که خیلی دوسشون دارین و براتون عزیزن
♻️ کثیرشک چه کسی است ؟ معیار کثیرالشک چیست ؟ ♻️
✅ کثیر الشک کسی است که بگویند زیاد شک میکند و اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سر هم شک کند، «کثیر الشکّ» است.
🚫 شک از عمل شیطان است و کسی که بسیار شک می کند یک نوع وسوسه شیطانی است که محرک چنین شخصی می باشد پس باید از این عمل اجتناب و دوری کرد، مخصوصا شما که جوان هستید و هنوز در ابتدای کار بسر می برید، دقت کنید شیطان شما را احاطه نکند و با وسواسهای نادرست شما را خسته و ناامید از دین نکند.
👈 وظیفه کثیر الشک :نباید به شک خود اعتنا کند،هر طرفی که به نفع او است را انتخاب کند ، خواه در عدد رکعات نماز باشد، یا در اجزای نماز، یا شرایط نماز.
👌 مثلا اگر در نماز صبح بین دو سه شک کند بگوید دو رکعت خوانده ام و اگر در بجا اوردن رکوع و سجده شک کند بگوید انجام داده ام
💠 فقط مراعات این قاعده مهم و لازم است : كثيرالشك اگر در بجا آوردن چيزى شك كند چنانچه بجا آوردن آن نماز را باطل نمىكند بايد بنا بگذارد كه آن را بجا آورده، مثلا اگر شك كند كه ركوع كرده يا نه بايد بنا بگذارد كه ركوع كرده است و اگر بجا آوردن آن نماز را باطل مىكند بايد بنا بگذارد كه آن را انجام نداده، مثلا اگر شك كند كه يك ركوع كرده يا بيشتر چون زياد شدن ركوع نماز را باطل مىكند بايد بنا بگذارد كه بيشتر از يك ركوع نكرده است
چند نکته : ◀️ نکته اول : اگر کسی بعد از نماز شک کند که در هنگام نماز وضو داشته یا نه نمازی که خوانده صحیح است ولی باید یرای نمازهای بعدی وضو بگیرد
◀️ نکته دوم : عمل وسواس و کثیر الشک یه شک خود :
🔶آیت الله خامنه ای: كثيرالشك تا وقتى يقين نكند كه به حال معمولى مردم برگشته بايد به شك خود اعتنا نكند و اگر اعتنا كند موجب بطلان عمل میشود.
🔷آیت الله مکارم شیرازی: اشخاص وسواسى باید به یقین و شکّ خود عمل نکنند بلکه مطابق اشخاص معمولى عمل کنند خواه یقین براى آنها حاصل شود یا نه، و الاّ در بسیارى از موارد نمازشان باطل خواهد بود.
◀️نکته سوم: اگر کسی شک داشته باشد که کثیر الشک هست یا نه بنابر عدم بگذارد.
◀️نکته چهارم : اگر بعد از غسل در صحت غسل شک کنید ، اعتنا نباید کرد و غسل صحیح است.ن
◀️نکته پنجم : كسي كه در يك چيز نماز زياد شكّ مي كند، چنانچه در چيزهايي ديگر نماز شكّ كند بايد به دستور آن عمل نمايد، مثلاً كسي كه زياد شكّ مي كند سجده كرده يا نه، اگر در بجا آوردن ركوع شكّ كند بايد به دستور آن رفتار نمايد يعني اگر ايستاده ركوع را بجا آورد و اگر به سجده رفته، اعتنا نكند.
➖➖➖➖➖➖
📝 توضیح المسائل مراجع مسئله ،1186،1184،301
📚خمس درآمد
✳️ سؤال: پسر یا دختر مجردي که درآمدي مختصر داشته باشد، آیا نسبت به #خمس تکليف دارد؟
✅ جواب: اگر جوان مجرد، ـ هر چند به مقدار كم ـ درآمد داشته باشد، واجب است كه در سررسید #سال_خمسى، #درآمد_سالانۀ خود را محاسبه كند، تا اگر مقداری از درآمد تا #پايان_سال باقى مانده باشد، خمس آن را بپردازد، زمان حصول اولين درآمد، #ابتداى_سال_خمسى است.
#احکام_خمس #تعيين_سال_خمسي
🆔 @leader_ahkam
‼️ اتهام خیانت به همسر
⁉️ سوال: اگر مردی به همسر خود اتهام خیانت زده باشد و برای اثبات حرف خود شاهد (انسان) طبق گفته قرآن نداشته باشد ولی به گفته خود سند محکمی دارد (ولی هیچ چیز را به چشم ندیده) می تواند همسر خود را کتک بزند، او را از خانه بیرون کرده یا طلاق دهد؟
✅ پاسخ: این کار جایز نیست و اگر نتواند نزد حاکم شرع اثبات کند، حدّ قذف (۸۰ ضربه شلاق) بر او جاری می شود.
🔆 إنَّ الَّذِینَ یرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظیمٌ «23» (النور).
قرآن کریم در این آیه کسانی را که به زنان پاکدامن و با ایمان تهمت زده- و نسبت انجام عمل ناشایست به آنها می دهند- مورد نکوهش شدید قرار می دهد و محروم بودن آنان از رحمت الهی را اعلام می نماید.
و اینگونه افراد را به کیفر دنیوی و عقوبت اخروی وعده می دهد.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نسبت دادن ارتکاب عمل ناشایست زنا- به شخصی که این کار را نکرده- نشانه ای از کفر است. و جایگاه کفر در آتش خواهد بود[علل الشرائع ج 2 ص 225 الباب 231]
-----------------------
پی نوشت: 👇👇
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم makarem.ir
🌹🌹🌹🌹
#دیوانه_دنیا_هیچ_است❌❌
#تاکی_میخوای_برای_هیچ
#حرص_بخوری😐
حضرت #آیت_الله_مجتهدی
دلبستگی برای دنیا دیوانگی است . اگر انسان دنیا را برای دنیا بخواهد ، دیوانه است . اما اگر دنیا را برای آخرت بخواهد ، برای کمال و معرفت و علم و خدمت به خلق و … بخواهد خوب است . … من یک روز خانه مرحوم تحریری رفته بودم ، دیدم یک بیت شعر نوشته و روی پیش بخاری خانه اش گذاشته؛ تمام دنیا در این یک بیت شعر وصف شده ، این یک بیت شعر یک کتاب است
#دنيا همه هيچ و کار دنيا همه هيچ
ای هيچ ، برای هيچ در هيچ مپيچ
🤔 #رعایت_ترتیب_هنگام_غسل!
❓ آیـا در
انجـام غسـل
مراعات ترتیـب میان
اجـزاء سـه گانه (سر و گردن،
طرفراست وطرفچپ) لازم است؟
✍ آیات امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی و
اراکی:ترتیب اجزاء سهگانه لازماست.
✍ آیات خامنهای، وحید، صافی و نوری:
ابتــدا ســـر و گـــردن؛ سپـــس بنـابر
احتیـاط واجـب ابتــدا سمـت راسـت
و بعد از آن سمـت چـپ شسـته شود.
✍ آیت الله سیـستانی: بنـــابــر احتیـــاط
واجــب ابتــدا ســر و گـــردن؛ سپــس
مابقـی بدن که در این قسـمت رعایت
ترتیب بین راست و چپ لازم نیـست.
✍ آیات زنجانی، تبریزی و خویی: ابتــدا
ســر و گـردن؛ سپــس مـابقی بدن، که
در ایــن قســـمت، رعـــایــت ترتـیـــب
بیـــن راســـت و چـــپ لازم نیــــست.
✍ آیت الله مکـــارم: مطـلـقـــا تــرتیـــب
لازم نیـــست؛ بلکه مستـــحب اســـت.
📚 منابع:
امام: تحریر، غسل،واجبات، سوم، بعد
م4؛رهبری:اجوبة، س191؛ سیستانی،
نـوری، مکـارم، فاضـل و اراکـی: عروة،
فی الاغسـال، فصـل فی کیفیه الغسل،
الاولی؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج
الصالحین، غسل،الفصلالرابع، واجبات
غسل،اولاهما؛صافی،گلپایگانی: هدایه
العباد، غســل، م 190؛ بهجـت: وسیـله
النجاه،الغسـل،م202؛ توضیح المسائل
16 مـرجــع، جلـد1، ص 274 و 361.