⭕️چرا «کارتساعتزنی» خلاف روش تقواست؟
⭕️تقوا برترین روشِ انگیزهمندشدن برای رفتار است
💎 #تقوا_طرحی_برای_اداره_جامعه-ج۳
🔻در روش تقوا، به آدمها مهلت میدهیم تا خودشان باشند؛ لذا تشویق و تنبیهِ فوری زیاد نداریم
📌در مدیریت به روش تقوا، هیچکسی را تحت تأثیر پول و مقام، کنترل نمیکنیم
🔻تقوا فقط موعظۀ اخلاقی و معنوی نیست؛ روشی است که شیوۀ زندگی و قوانین ما را تغییر میدهد
📌برخی مقررات و آئیننامههای موجود، کرامت انسانها را از بین میبرد و افراد را بیشخصیت بار میآورد
_______________
#علیرضا_پناهیان:
🔻تقوا روشی است برای «انگیزهمندشدنِ انسان برای عمل». کلمۀ «انگیزش» یا «انگیزهمندشدن» کاربرد بسیاری در علم اقتصاد، سیاست و مدیریت دارد. یکی از پرسشهای بنیادی در علم مدیریت، دربارۀ روش ایجاد انگیزه در افرادِ سازمان است. مدیران بهدنبال این هستند که آییننامهها و قانونهایی وضع کنند تا انگیزۀ کارمندان را تقویت و محکم کنند. لذا انگیزهمندشدن انسان، بیشتر یک مسئلۀ اجتماعی است تا فردی، و تقوا برترین روش برای انگیزهمندشدن انسان است.
🔶تقوا فقط یک موعظۀ اخلاقی و معنوی نیست، بلکه یک روش است که شیوۀ زندگی و حتی قوانین ما را دستخوش تغییرات اساسی میکند.
🔻برخی از مقررات موجود، با روش تقوا مغایرت دارد، مثلاً دستگاه کارتساعتزنی را دمِ در کارخانه یا اداره میگذارند و بهازای یک دقیقه تأخیر، حقوق فرد را کم میکنند، یا بهازای یک دقیقه اضافهکار، حقوقش را اضافه میکنند. با انسانها هم مثل «سگ پائولف» (روشی مشهور برای شرطیکردن سگ از طریق دادنِ پاداش) برخورد میکنند؛ این خلاف تقواست. آنوقت میخواهند در این اداره، آدم رشد کند! در چنین فضای نظارتی و تشویق و تنبیه فوری، امکان خدمت حداکثری و بهحداقلرسیدن فساد، از بین میرود، زیرا نگاه قانونگذار به افراد مجموعۀ خودش، نگاه مجرمانه است؛ یعنی اصل بر این است که به هیچکسی نمیتوان اعتماد کرد و همه غیرقابلاعتماد هستند!
🔶به امیرالمؤمنین(ع) میگفتند: «شما مدیریت بلد نیستی! چرا مثل معاویه آدمها را خریدوفروش نمیکنی؟!» مگر شیوۀ امیرالمؤمنین در اداره جامعۀ خودش چگونه بود؟ حضرت میفرمود: «من به روش تقوا مدیریت میکنم؛ اگر تقوا نبود، من زیرکترین فرد در میان عرب بودم؛ لَوْ لَا التُّقَى لَكُنْتُ أَدْهَى الْعَرَب» (کافی/8/24)
🔻در روش تقوا، تشویق و تنبیه فوری نداریم؛ به آدمها «مهلت» داده میشود تا خودشان باشند. در روش تقوا، هیچکسی را تحت تأثیر پُست و پول، مدیریت نمیکنند. کافی بود امیرالمؤمنین(ع) از روش تقوا دست برمیداشت و با دادن پول یا مقام، آدمها را میخرید، آنوقت چهبسا معاویه هم با حضرت همراهی میکرد! ولی این روش، خلاف تقواست.
🔶در غرب و برخی از کشورهای شرقی، بهتازگی متوجه شدهاند که در شیوۀ مدیریت، نباید با آدمها و کارکنان، برخورد غیرانسانی کرد. در برخی شرکتهای ژاپنی اعلام کردهاند: «هرکسی خسته است و میخواهد فردا نیاید، لازم نیست اجازۀ مرخصی بگیرد، اگر خودش تشخیص داده که نیاید، خُب نیاید؛ فقط خبر بدهد، ولی اجازهگرفتن نیاز نیست.» آنها با روش تجربی به این نتیجه رسیدهاند، کارگری که اینطوری به مرخصی میرود، چون خودش میخواهد به خودش اجازه بدهد، انرژی پیدا میکند که فردا دو برابر کار کند و غیبت روز گذشتهاش را جبران کند. این استقلالبخشی و شخصیتدادن، به او احساس خوبی میدهد و از کارش بیشتر لذت میبرد. این یعنی باکرامت برخوردکردن با انسانها و حفظ شخصیت آنها.
🔻خداوند به ما کرامت داده است: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ» (اسراء/70) ما میتوانیم این کرامتی که به ما داده شده را بهوسیلۀ تقوا، ادامه بدهیم، چون میفرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛ هرکه باتقواتر است، باکرامتتر است» (حجرات/13) ولی ما با آئیننامه و مقرراتمان، این کرامت را از بین میبریم و افراد را بیشخصیت بار میآوریم.
🔶شاید بعضی از کارمندان و کارگران در صورت حذف روش کارتساعتزنی، سوء استفاده کنند؛ البته تعداد آنها کم است. به کسانی که تخلف کردند و تقوا را رعایت نکردند، مهلت داده میشود تا خودشان را اصلاح کنند و به روش تقوا مقید شوند، اگر اصلاح نشدند، مدیر مجموعه، آنها را قاطعانه اخراج میکند. همچنین بهجای «مدیریت از بالا» تذکر همکاران به فردِ بیانضباط، جایگزین کارتساعتزنی و نظارتِ شدید بشود. همۀ افراد در اداره و کارخانه، باید احساس مسئولیت کنند که اگر یک نفر از سرِ تنبلی و بیانضباطی تأخیر کرد یا بیجهت غیبت کرد، به او تذکر بدهند تا متوجه اشتباهش بشود و خودش را اصلاح کند.
🚩 هیئت نور - ۹۶.۰۷.۰۱
هدایت شده از جهاد تحول و تبیین
✅سکوت رهبری برای چیست؟
🔴چرا رهبری که مشکلات را میداند کاری نمیکند؟
🔸آیا انتظار دارند به جای مجلس قانون تصویب کند،به جای دولت کار قوه مجریه نماید،به جای دستگاههای اطلاعاتی، تحقیق کند،به جای قوه قضاییه و دستگاه دادگستری، خودش متهمین را دستگیر و مجازات نماید،به جای رییس صدا و سیما، کارگردان و هنرپیشه بیاورد و فیلم و سریال بسازد،به جای مدیریت نظام بانکی وارد عملیات اقتصادی و جلوگیری از وامهای کلان یا جابجایی دلارها بشود، به جای شهرداریها وارد صحنه شود، به جای دستگاههای اقتصادی و بازرگانی و گمرکات، واردات و صادرات را کنترل کند و ...
🔴آیااین کارها ممکن است؟
🔹آیا نخواهند گفت که پس قانون اساسی، تعریف جایگاهها و شرح وظایف و تشکیلات حکومتی یعنی چه؟!
پس کی در این مملکت چه کاره است؟!
آیا شالوده نظام از هم نمیپاشد؟
🔸آیا رهبری میتواند از آسمان یک تعداد نیروی صالح، متقی، متخصص و کارآمد بیاورد؟
🔹آیا میتواند (یا عاقلانه است که) به جای مردم رییس جمهور و نمایندگان مجلس را که بازوهای مردمی رهبری هستند انتخاب کند؟ بعد از کجا انتخاب کند، از فرشتگان عرش، یا از همین مردم؟!
🔸پس رهبری، رییس جمهور، مجلس، دادگستری، بانک مرکزی، وزیر اطلاعات، شهردارو...نیست، بلکه ایشان رهبریِ نظام را بر عهده دارد، با تعاریف مشخصی که در قانون اساسی وبدیهیات عقلی روشن است.نیاز کشور و نظام را میبیند وبه همراه تبیین و تشریح به مسئولین و مردم منتقل میکند
🔹به مردم میگوید:
در انتخاب رئیس جمهور که دولت را تعیین خواهد کرد، بصیر باشند، به کسی رأی دهید که دارای چنین امتیازاتی باشد،همین طور در انتخاب نمایندگان،حالا اگر مردم به هر دلیلی آن طور که باید رعایت نکردند،"رهبری باید بیاید و عواقب انتخاب غلط یا دست کم غیر اصلح مردم را به دوش کشیده و جبران کند؟!"
🔸رهبری، به مجلس و به دولت خط مشیّ میدهد خطوط کلی سیاست داخلی و خارجی نظام را با توجه به اهداف و نیز شرایط حاکم بر کشور، منطقه و جهان را ابلاغ میکند.
✅مردم الان خیلی انتظارات بیجا از ولایت فقیه دارن، راحت انتظار دارند ولی فقیه جای اندیشه مردم بیاید خرابی ها را اصلاح کند، این کار رو حضرت علی هم نکرد، پیغمبر هم نکرد.
🔴چرا مردم از ولی فقیه انتظار دیکتاتوریِ به جا دارن؟؟!
تویی که برای مجلس و فلان جا آدم انتخاب کردی، "چرا اشتباهی که تو کردی باید ولی فقیه جبران کنه؟؟" وقتی مردم به این تشخیص نرسیدن که باید با تقوا ترین مردم که یقین دارن به تقواشون در مسندها قرار بدن ولی فقیه چی رو باید جبران کنه؟؟مگر امیرالمومنین این کار رو کردن؟مگر پیغمبر افشا گری کردن؟!
#حجت_الاسلام_پناهیان
#امام_حسین #مناجات
#شب_جمعه_شب_زیارتی_ارباب
همينكه با تو زمان، حساب خواهد شد
حساب دفتری ام صد كتاب خواهد شد
بدون عشق اگر خانه ای بنا سازم
به يک نسيم يقينأ خراب خواهد شد
دو قطره اشک كه قابل ندارد، اما آن
برای آخرتم مشک ناب خواهد شد
عرق برای شما هر كسی كه ميريزد
شبيه جوون برايش گلاب خواهد شد
نفس كشيدنِ در بين روضه های شما
بدون شرط و شروطی ثواب خواهد شد
دلی كه سوخت برای غمِ علی اصغر
هميشه شامل لطف رباب خواهد شد
به ذره عابسِ آقا اگر نظر بكند
به آسمان رود و آفتاب خواهد شد
ادب هر آنكه ندارد، به پرچمش سوگند
به هر دری كه بكوبد جواب خواهد شد
قسم به نام حسن ميخورم كه در محشر
كسی كه نيست حسينی عذاب خواهد شد.
____________________________
🍃🌷 #شهیدحججی چهره صادق انقلاب اسلامی
🔹مردم ایران به انقلاب اسلامی نظر کردند چون صداقت و پاکی را دوست دارند و انقلاب که عین پاکی و صداقت بود هنگامی که جلوی چشم این ملت بزرگ آمد به سرعت به ندای آن لبیک گفتند و از نثار جان و مال و آبرو در این راه دریغ نورزیدند.
🔹در هر دوره ای از تاریخ انقلاب هنگامی که سیمایی شفاف و پاک از انقلاب به ظهور رسید این ملت به صحنه آمده و حماسه آفریدند ، از اصل وقوع انقلاب و دفاع مقدس گرفته تا وقایعی مثل ۹ دی، تشییع شهدای غواص و تشییع جنازه شهید حججی عزیز.
🔻این آخری که شیبه معجزه بود و هر انسان درد مندی را به فکر فرو می برد که چه اتفاقی در حال وقوع است؟به چه دلیل ماورای تمام هیاهوها مردم اینگونه به صحنه آمدند و عاشقانه برای او گریستند؟
🔻 به نظر من از میان دلایل متفاوت و زوایای متعددی که این رویداد در خود داشت یکی از آن عللی که همچون خورشیدی تابان جلوی چشم هر بیننده ای به نمایش در آمد صداقتی بود که در پدیده حججی وجود داشت .
آری صداقت 👉
از نظر من #شهیدحججی مجسمه صدق بود همچون اصل خود انقلاب، به این معنا که شما دیدید او نه از آرمانها و اعتقاداتش کوتاه آمد و نه آنچه که نبود را به نمایش در آورد .
🔹آری علت اینکه بسیاری از فعالیت ها و سخن ها به نتیجه نمی رسد ریشه در آن دارد که مبلغین و شخصیت ها فرهنگی سعی دارند وجه دروغین خود را به صحنه بیاورند و از آنجا که دروغ ریشه در وهم دارد ارتباطی با قلب انسان ها برقرار نمی کند.
🔻 به عنوان مثال حججی از حجاب در وصیت نامه خود نام برد اما نه مثل آنها که تمام مسائل را ریشه در بی حجابی می دانند و به عنوان شعار حزب از آن یاد کردند سخن گفت و نه مثل گروه مقابل که سعی دارد کم کاری ها و ندانم کاری ها را با حرفهایی که بوی انکار این واجب الهی را می دهد و در صدد جذب مردمی که به قول خودشان قشر خاکستری هستند سخن گفت. آری حججی همه ی قلوب رافتح کرد.
🔻اما او نه اتاق عملیات روانی تشکیل داد و نه از اعتقادات خود کوتاه آمد.
او در این بازار زندگی متاعی کم یاب به اسم #صدق را به میدان آورد و قلوب میلیون ها انسان را فتح کرد.
اگر #شهیدحججی نماد و راه ماست باید بدانیم صدق مهم ترین نیاز دوران ماست
اصفهان_مجید افقری
خرید و فروش کالا به صورت نسیه
💠سؤال: #خرید #کالا بهطور نسیه به مدّت یک سال به قیمتی بیشتر، از قیمت نقدی آن چه حکمی دارد؟
✅جواب: خرید و فروش کالا بهصورت نسیه به قیمتی بیشتر از قیمت نقد اشکال ندارد.
قابل توجه دوستانی که فکرمیکنند اگرقیمت نقدرو یک چیز وقیمت نسیه روبیشتر ملین کنند این رباست.
نه اینگونه نیست .
فتوای مقام معظم رهبری میفرمایند اشکالی نداره
👱اجازه همسر 👱
✅ سوال❓
🚦حکم سفر زن بی اجازۀ شوهر چیست؟
📬پاسخ
🔺 گناه است و زن باید نمازش را کامل بخواند (مشهورمراجع)
🔺بنابر احتیاط واجب، نمازش را کامل بخواند (آیت الله مکارم)؛
❗️❗️نکته:
اگر سفری بر زن واجب باشد، مانند سفر برای حج واجب، دراین صورت اجازۀ شوهر شرط نیست.
🌐 منبع: توضیح المسائل مراجع، ص695، نماز مسافر، شرط پنجم.
#احکام_مسافر
#احکام_بانوان
✅روشی نوین در بیان احکام
جهت فراگیری احکام، برای دوستان خودتان بفرستید...
💠 حدیث روز💠
❓چرا خداوند کافران را از دنیا بهره مند میکند
🔹وَ قَالَ (ص) لَوْ كَانَتِ الدُّنْيَا تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ مِثْلَ جَنَاحِ بَعُوضَةٍ مَا أَعْطَى كَافِراً وَ لَا مُنَافِقاً مِنْهَا شَيْئاً.
🔻پیامبر اسلام (ص) فرمود:
اگر دنیا نزد خدای متعال به اندازه بال مگسی ارزش داشت، چیزی از آن را به کافران و منافقان
درسی ازنهج البلاغه
#شيطان_لباس_عوض_میکند
🍃مرحوم كربلايى احمد تهرانى (م۱۳۷۹ ه ش) در بياناتى مى فرمود: شيطان مرتب لباس عوض مى كند. سالك دائماً بايد در حال حضور و مراقبت باشد تا گول نخورد. من يك وقتى در تهران سر سفره يكى بودم كه مفصّل هم بود. كوشيدم تا با هواى نفس غذا نخورم. وقتى اين مقصود حاصل شد ، شيطان به من فشار آورد كه به ديگران بفهمانم كه من براى هواى نفس غذا نمى خورم. همين كه ديد در آن لباس موفق نشد، سريع لباس را عوض كرد. او به هر لباسى خود را مى اندازد تا بالاخره مؤمن را فريب دهد .
شیطان شناسی
#احکام #فضای_مجازی
💠سوال: حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را بیان فرمایید.
✅جواب: به طور کلی اگر استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد.
[Forwarded from سروش]:
شهادت پیشوای نهم, امام محمد تقی الجواد علیه السلام تسلیت باد.
قالَ علیه السلام : إ یّاكَ وَ مُص احَبَةُالشَّریرِ، فَإ نَّهُ كَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ اءثَرُهُ.
فرمود: مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور، چون كه او همانند شمشیرى زهرآلود، برّاق است كه ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناك خواهد بود.
هدایت شده از جهاد تحول و تبیین
امام نهم كه نامش «محمد» و كنيهاش «ابو جعفر» و لقب او «تقى» و «جواد» است، در ماه رمضان سال 195 ه'. ق در شهر «مدينه» ديده به جهان گشود.(1)
مادر او «سبيكه» كه از خاندان «ماريه قبطيه» همسر پيامبر اسلام به شمار مىرود(2)، از نظر فضائل اخلاقى در درجه والايى قرار داشت و برترين زنان زمان خود بود(3)، به طورى كه امام رضا - عليه السلام از او به عنوان بانويى منزه و پاكدامن و با فضيلت ياد مىكرد(4)/
روزى كه پدر بزرگوار امام جواد - عليه السلام - در گذشت، او حدود هشت سال داشت و در سن بيست و پنج سالگى به شهادت رسيد(5) و در قبرستان قريش در بغداد در كنار قبر جدّش، موسى بن جعفر - عليه السلام - به خاك سپرده شد/
خلفاى معاصر حضرت
پيشواى نهم در مجموع دوران امامت خود با دو خليفه عباسى يعنى «مأمون» (193 - 218) و «معتصم» (218 - 227) معاصر بوده است و هر دو نفر او را به اجبار از مدينه به بغداد احضار كردند و طبق شيوه سياسى اى كه مأمون در مورد امام رضا به كار برده بود، او را در پايتخت زير نظر قرار دادند.
هدایت شده از جهاد تحول و تبیین
سخنان گهربار حضرت امام محمد تقی علیه السلام
لَيسَ حُسنُ الجوارِ كَفَّ الأذى ولكِن حُسنُ الجَوارِ الصَّبرُ عَلَى الأذى؛
خوشْ همسايگى تنها خوددارى از آزار دادن همسايه نيست ،
بلكه شكيبايى بر آزار ديدن از همسايه است.
تحف العقول ،ص 409
مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛
هر كس او(یعنی حضرت معصومه (س) ) رابا شناخت زيارت كند بهشت پاداش او خواهد بود.
بحارالأنوار ، ج 102، ص 266
تَأخيرُ التَّوبَةِ اغْترارٌ؛
به تأخير انداختن توبه ، فريبْخوردگى است.
الإرشاد ، ج 2، ص 205
الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ ؛
اعتماد به خدا بهاى هر چيز گران بها است ، و نردبانى به سوى هر بلندايى .
بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 364
قَد عاداكَ مَن سَتَرَعَنكَ الرُّشدَ اتِّباعاً لِما تَهواهُ ؛
آن كه براى پيروى از هوس تو ، راه پيشرفت را از تو پنهان كند ، با تو دشمنى كرده است .
بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 364
إعلَم أنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللَّهِ فَانظُر كَيفَ تَكونُ؛
بدان كه از ديده خدا پنهان نيستى . پس بنگر كه چگونه اى.
تحف العقول ، ص 454
هدایت شده از جهاد تحول و تبیین
🚩قالَ الإمام الجواد عليه السلام :
مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ.
هر كه كار زشتي را تحسين و تأييد كند، در عقاب آن شريك مي باشد.
🔹كشف الغمّة، ج 2
#امام_جواد_علیه_السلام
🏴 لوح| امام جواد علیهالسلام، الگوی حرکت ملت ایران بود
🏴 حضرت آیتالله خامنهای: امام جواد علیهالسلام مظهر مبارزهی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت ها نمی ترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند. ۶۳/۷/۱۷
🏴 پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در آستانه سالروز شهادت امام جواد، لوح «امام جواد علیهالسلام، الگوی حرکت ملت ایران بود» را منتشر میکند.
#چهره_زن_در_دین_اسلام 💟
💌امام سجاد عليه السّلام فرمودند:
📝حق زن اين است كه بدانى خداوند عزوجل او را مايه آرامش و انس تو قرار داده و اين نعمتى از جانب اوست، پس احترامش كن و با او مدارا نما، هر چند حق تو بر او واجب تر است اما اين حق اوست كه با او مهربان باشى.
امام جواد(ع) به شهادت رسيده اند و حاكميت ميخواهد كنترل ويژه داشته باشد روى امام هادى(ع) ، ميدانيد كه قبلاً شخص مامون با ازدواجى كه به امام جواد تحميل كرد ، سعى كرد عملاً يك وصلت سياسى -خانوادگى بين بنى عباس و فرزندان پيامبر ايجاد كند و بگويند بالاخره قائله ختم شد و يك نژاد دو رگه سياسى ايجاد خواهدشد و رهبران سياسى اهل بيت عملا دورگه خواهند شد و مسأله اختلافات حل خواهد شد. امام جواد سلام الله عليه با آن ازدواج سياسى برخورد كرد، همانطور كه حاكميت برخورد سياسى كرده بود و از آن ازدواج فرزندى به دنيا نيامد و ايشان بعد از اينكه برگشتند به مدينه با يك كنيز كه نه به اصطلاح از نژادهاى برتر عرب بود و نه متعلق به دستگاه حاكميت و اشراف ، ازدواج كردند. از ايشان خواستگارى و ازدواج كردند و اين خانم بين زنان و دختران اهل بيت تربيت شد و امام هادى عليه السلام از ايشان بدنيا آمد. مبارزه با تفاخرهاى نژادى و اينكه امام و رهبر پيروان مكتب اهل بيت بنا نيست يك شاهزاده باشد، يك كنيز زاده است، فرزند يك كنيز متعالى و پاكيزه
"الهادى عليه السلام" ١٣٩١
#شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
#پرسش
❔اخیرا از یکی از علما دیدم که قضیه #شهادت امام جواد را منکر شده بودند و از جعلیات می دانستند ❗️خواستم از صحت این قضیه مطلع شوم ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مساله شهادت مظلومانه امام جواد علیه السلام مساله ای #قطعی و غیر قابل خدشه است .
🔹شیخ #صدوق می نویسد ؛
« اعتقاد ما شیعیان در مورد امام جواد علیه السلام آن است که او توسط سم معتصم مسموم شد و به شهادت رسید »
📚اعتقادات الامامیه ، صدوق ، ص 98
🔸شیخ عباس #قمی می نویسد ؛
«از كتاب عيون المعجزات نقل شده كه چون حضرت جواد عليه السّلام وارد بغداد شد و معتصم انحراف امّ الفضل را از آن حضرت دانست او را طلبيد و به قتل آن حضرت راضى كرده زهرى براى او فرستاد كه در طعام آن جناب داخل كند، امّ الفضل انگور رازقى را زهرآلود كرده به نزد آن امام #مظلوم آورد و چون حضرت از آن تناول نمود اثر زهر در بدن مباركش ظاهر شد و امّ الفضل از كرده خود پشيمان شد و چارهاى نمى توانست كرد، گريه و زارى مى كرد، حضرت فرمود ، الحال كه مرا كشتى گريه مى كنى؟ به خدا سوگند كه به بلايى مبتلا خواهى شد كه مرهم پذير نباشد.
❕چون آن نونهال جويبار امامت در اوّل سن جوانى از آتش زهر دشمنان از پا در آمد، معتصم، امّ الفضل را به حرم خود طلبيد و در همان زودى ناسورى در فرج او به هم رسيد و هر چند اطبّا معالجه كردند مفيد نيفتاد تا آن كه از حرم معتصم
بيرون آمد و آنچه داشت از مال دنيا صرف مداواى آن مرض كرد و چنان پريشان شد كه از مردم سؤال مى كرد و با بدترين احوال #هلاك شد و زيانكار دنيا و آخرت گرديد.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1805 _ عیون المعجزات ص 132 _ دلائل الامامه ص 209
❕مسعودى در اثبات الوصيّة نيز قريب به همين نقل كرده الّا آن كه گفته ؛ « معتصم و جعفر بن مأمون هر دو امّ الفضل را واداشتند بر كشتن آن حضرت، و جعفر بن مأمون به سزاى اين امر در حال #مستى به چاه افتاد، او را مرده از چاه بيرون آوردند »
📚اثباه الوصیه ص 192
👌این #مضمون در کتب دیگری نیز نقل شده است ؛
📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 384_ بحار الانوار ج 50 ص 8_ المجالس السنیه ج 2 ص 634_ تفسیر العیاشی ج 1 ص 319_ جلاء العیون ص 968_ تفسیر البرهان ج 1