«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼رسول اللّه ِ صَلَّى اللهُ عليهِ وَ آلِهِ : رَأسُ العَقلِ بَعدَ الدِّينِ التَّوَدُّدُ إلَى النّاسِ ، وَ اصطِناعُ الخَيرِ إلى كُلِّ بَرٍّ و فاجِرٍ؛]1]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بعد از ديندارى، دوستی با مردم و خوبى كردن به هر نيكوكار و بد كردارى رأس خردمندى است.
📚1.بحار الانوار، ج۷۴، ص۴۰۱، ح۴۴
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
🎙فایل صوتی این حدیث، ۴دقیقه و ۲۶ ثانیه👇
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
◽️اهمیت،فضیلت و آثار ذکرِ شریفِ
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
(1)
💠رَوى وکیع عَنِ الأعمَشِ عَن أبی وائل عَن عبدِ اللهِ ابنِ مَسعود قالَ: مَن أرادَ أن یُنجِیَهُ اللهُ مِن الزَّبانِیَةِ التِّسعَة عَشَر فَلیَقرَأ 《 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ》 لِیَجعَلَ اللهُ تَعالى لَهُ بِکُلّ حَرف منها جُنَّةً مِن کُلِّ واحِد؛[1[
💢عبد الله ابن مسعود( به نقل از رسول خدا""ص" ) گوید : «هر کس میخواهد که خدا او را از نگهبانانِ نوزدهگانه دوزخ نجات دهد، باید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»را بخواند؛تا خداوند، هرحرفى از آن را سپر او در برابر یکى از آنان قرار دهد».
توضیح: این ذکر شریف(«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»)، نوزده حرف است، و مطابق آیه قرآن، نگهبانان دوزخ نیز نوزده (نفر،یا سردار،و یا لشکر)هستند: عَلیهَا تِسعَةَ عَشرَ.[مدثر، آیه ۳۰]
📚1. قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج ۱، ص ۹۲، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۶۴ش؛
شعیری، محمدبن محمد، جامع الاخبار، ص۴۲، مطبعه حیدریه،چاپ اول، بی تا.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼الامام المهدی عليه السلام:
«إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ»[1]؛
🔸ترجمه: ما در رسيدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و ياد شما را از خاطر نبرده ايم، و اگر جز اين بود، دشوارى ها و مصيبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ريشه كن مى نمودند.
🔸شرح: شيعه به جهت پيروى از حق و حقيقت دائما مورد تعرض حكام جور و معاندان و مخالفان بوده است، لذا به كسى نياز دارد كه در سختى ها و گرفتارى ها او را يارى كند و از نابودى نجاتش دهد. حضرت در اين توقيع شریف به شيعيانش اين بشارت را مى دهد كه با وجود غيبتم، شما را حمايت مى كنم و هرگز نمى گذارم نقشه هاى دشمنان حق و حقيقت به ثمر نشيند و مذهب شيعه نابود شود.
📚1. الإحتجاج، طبرسى، احمد بن على، نشر مرتضى، مشهد، ۱۴۰۳ قمری، چاپ اول، ج ۲، ص ۴۹۷.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
《بسم الله الرحمن الرحیم》
◾️۱۹ شهریور سالگرد رحلت آیت الله طالقانی گرامی باد.
سید محمود طالقانی
سید محمود طالقانی در (اسفند ۱۲۸۹ش) در روستای گلیرد طالقان متولد شد. او در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ش بر اثر سکته قلبی درگذشت. جنازه وی، طبق وصیتش، در میدانگاهی وسط قطعات ۱۷ و ۲۱ بهشت زهرا، که مدفن تعدادی از شهیدان انقلاب اسلامی بود، به خاک سپرده شد.
تحصیلات
طالقانی از پنج سالگی، تحصیلات خود را در مکتبخانه آغاز و قرآن و کتب رایج آن دوره را فرا گرفت. سپس مقدمات علوم حوزوی را نزد پدرش شروع کرده و در ده سالگی راهی حوزه علمیه قم شد.پس از آن راهی نجف اشرف شده و از دروس بزرگان آن زمان بهره برد. اساتید مهم او در قم و نجف، از این قرار بودند:
سید شهابالدین مرعشی نجفی
ادیب تهرانی
سید محمد حجت
سید ابوالحسن اصفهانی
محمدحسین غروی اصفهانی
آقا ضیاء عراقی
شیخ عبدالکریم حائری یزدی
وی از سیّد ابوالحسن اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری اجازه اجتهاد دریافت کرد. او در خلال سالهای ۱۳۱۸-۱۳۱۷ش به تهران بازگشت و در درس میرزا خلیل کمرهای، فلسفه و حکمت آموخت.
فعالیتهای فرهنگی
سید محمود دلیل بازگشت خود به تهران را تثبیت عقاید ایمانی جوانان ذکر کرده است و فعالیتهای فرهنگی خود را با نوشتن مقاله و سخنرانی، شروع کرد. وی چارۀ درد اجتماع را در بازگشت به قرآن و نهجالبلاغه میدانست از همینرو برای جوانان جلسات تفسیر قرآن برپا کرد.
تأسیس کانون اسلام
پس از سقوط رضاخان در شهریور ۱۳۲۰ش، وی کانون اسلام را برای نشر معارف قرآن و سنت تأسیس کرد
حوزه و دانشگاه
فاصله میان حوزویان و دانشگاهیان، یکی از مهمترین دغدغههای طالقانی بود و همواره از این دیوار بزرگ میان این دو قشر، رنج میبرد. وی تلاش بسیاری کرد تا میان این دو نهاد تاثیرگذار در جامعه ارتباط و وحدت ایجاد کند که بیشترین این فعالیت ها در مسجد هدایت بود.
پس از کودتا
طالقانی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ش، مسجد هدایت را به یکی از کانونهای مقاومت و مبارزه تبدیل کرد. در کنار فعالیتهای فرهنگی، فعالیت و مبارزات خود را سامان داد و به نهضت مقاومت ملی پیوست.
همراهی با فدائیان اسلام
وی پس از کودتای ۲۸ مرداد، فدائیان اسلام را پناه داد. او، علاوه بر پناه دادن آنان در تهران، آنها را به طالقان و دیگر شهرهای ایران میفرستاد تا از گزند جوخۀ اعدام رژیم در امان باشند.
تأسیس نهضت آزادی
برای مبارزه مدنی و سیاسی، طالقانی به همراه مهدی بازرگان و یدالله سحابی در اردیبهشت ۱۳۴۰ش نهضت آزادی ایران را تأسیس کردند.
انقلاب سفید شاه
درجریان انقلاب سفید شاه، یکی از کسانی که به مخالفت با این رفراندوم پرداخت، طالقانی بود. پس از این مخالفت، وی در ۳ بهمن ۱۳۴۱ش، دستگیر و زندانی شد وبعد از مدتی حبس آزاد شد.
اعلامیههای طالقانی در انتقاد از سیاستهای شاه، باعث شد که مجدداً دستگیر و به ده سال زندان محکوم شود. وی در زندان به تدوین اولین جزء تفسیر پرتوی از قرآن پرداخت. وی در ۹ آبان ۱۳۴۶ش از زندان آزاد شد و به فعالیت خود در مسجد هدایت ادامه داد.
آثار
آثار متعددی از آیتالله طالقانی منتشر شده که مهمترین آنهاعبارتنداز: تفسیرپرتوی از قرآن،اسلام و مالکیت، تنبیه الامه،توحید از نظر اسلام
شورای انقلاب
شورای انقلاب، در دوران قبل و پس از پیروزی، نقش قوای سه گانه را بر عهده داشت. آیت الله طالقانی با پیام امام خمینی رئیس این شورا شد.
توصیه به حمایت از امام خمینی
طالقانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همه نیروها توصیه میکرد به به ملاقات امام بروند و همبستگی خود را با رهبری ایشان اعلام دارند.
غائله سنندج
با شروع درگیریهای مسلحانه بین کمیتههای شیعه و سنی سنندج در اسفند ۱۳۵۷ش، طالقانی به این شهر رفت و سخنان تأثیرگذار وی منجر به ختم این غائله شد و کار با انتخاب شورای شهر ختم به خیر گردید .
شورا
طالقانی معتقد بود که برای جلوگیری از انحراف انقلاب، باید سرنوشت سیاسی مردم به دست خود آنان تعیین شود و راهکار اجرایی این امر را شوراها میدانست. مردم در تشییع جنازه وی فریاد میزدند: «پیام طالقانی، شهادت است و شورا».
امامت جمعه
اولین نماز جمعه تهران پس از انقلاب اسلامی، به امامت طالقانی در اولین جمعه رمضان ۱۳۵۸ش در بهشت زهرا برگزار شد.[۲۸] آخرین نماز جمعه به امامت وی در ۱۶ شهریور ۱۳۵۸ در بهشت زهرا بر سر قطعه شهدای ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ ش برگزار گردید.
خبرگان قانون اساسی
طالقانی در ۱۸ تیر ۱۳۵۸ش از حوزه انتخابیه تهران با اکثریت قاطع آراء به عنوان نماینده اول تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد.
فرازی ازپیام امام خمینی به مناسبت درگذشت آیت الله طالقانی:
او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود، زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر برّنده بود و کوبنده، مرگ او زود هنگام بود و عمر او با برکت.
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
التماس دعا
یوسف شیخ
🏴🏴🏴🏴🏴
🔹منابع👇
🔹منابع:
اسفندیاری، محمد، پیک آفتاب (پژوهشی در کارنامه زندگی و فکری آیتالله سید محمود طالقانی)، قم، صحیفه خرد، ۱۳۸۳ش.
افراسیابی، بهرام، طالقانی و تاریخ، تهران، نیلوفر، ۱۳۶۰ش.
امام خمینی، سید روحالله، صحیفه امام، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۸ش.
شیرخانی، علی، شورا و آزادی (بحثی در اندیشه سیاسی آیتالله طالقانی). قم، آفتاب سباء، ۱۳۸۱ش.
میرابوالقاسمی، محمدحسین، طالقانی فریادی در سکوت، تهران، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۸۲ش.
یادآور، کتاب ماه فرهنگی تاریخی، شناخت نامه آیت الله سید محمود طالقانی، سال پنجم، شماره نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم، تابستان ۱۳۹۱ش.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼الإمام المهديّ عليه السلام ـ فيما وَرَدَ عَنهُ إلَى الشَّيخِ المُفيدِ ـ : فَليَعمَل كُلُّ امرِىً مِنكُم بِما يَقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنا ، وَليَتَجَنَّب ما يُدنيهِ مِن كَراهَتِنا وسَخَطِنا ، فَإِنَّ أمرَنا بَغتَةٌ فُجأَةٌ حينَ لا تَنفَعُهُ تَوبَةٌ ولا يُنجيهِ مِن عِقابِنا نَدَمٌ عَلى حَوبَةٍ؛ [1]
🔸ترجمه: امام مهدى عليه السلام ـ در نامه اى از آن حضرت به شيخ مفيد ـ : هريك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از كارى كه ناخوشایند ماست و او را به خشم ما نزديك مى سازد دورى كند؛ زيرا كه امر [ظهور] ما ناگهانى و بى خبر اتفاق مى افتد به طورى كه ديگر نه توبه اى به حالش سودمند مى افتد و نه پشيمانى از گناه، او را از كيفر ما نجات میدهد.*
🔸شرح:
عبارت فوق الذکر بخشی از نامهای است که امام زمان (علیهالسّلام) برای شیخ مفید (رحمةالله) فرستاده است:
هر فرد از شما شیعیان باید کاری را انجام دهد که به محبت ما اهل بیت نزدیک شود، و از کارهایی که موجب کراهت و ناخرسندی ما میشود، اجتناب و دوری کند.
روشن است محبّت و کراهت اهل بیت (علیهمالسّلام) جنبه ی فردی و شخصی ندارد، بلکه به ملاک خدایی است؛ زیرا هر گاه اهل بیت (علیهمالسّلام) مشاهده کنند که شیعیان و منتسبان به آنان، کارهایی را انجام میدهند که مورد رضایت الهی است، و نیز از کارهایی که مورد سخط و غضب خداوند است اجتناب میکنند، خوش حال میشوند و به آنان میبالند.
بر ماست که اگر به دنبال جلب محبّت آقا امام زمان (علیهالسّلام) و دوری از سخط و غضب آن حضرت هستیم، کاری نکنیم که از ایشان دور شده، از عنایاتش محروم گردیم؛ و از طرف دیگر، سعی ما بر این باشد که اعمال و رفتاری را انجام دهیم که هر چه بیش تر ما را به ایشان نزدیک میگرداند.
📚1.الاحتجاج، ج۲، ص۵۹۹؛ بحار الانوار ج۵۳، ص ۱۷۳
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
التماس دعا
یوسف شیخ
🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🚩در هر شهر ودیاری هستی۳ بار بگو:
🔸صَلَّی اللهُ عَلیکَ یا ابا عَبدِالله🔸
🌼امام حسین (ع) : (بار پروردگارا)
چگونه با چیزی كه خود در وجودش نیازمند توست ، برای وجود تو دلیل آورده شود؟ آیا چیزی هست كه آشكارتر از تو باشد تا وسیله آشكار كردن تو شود؟ كی پنهان بوده ای تا نیازمند دلیلی باشی كه بر تو دلالت كند؟ و كی دور بوده ای تا آثارت وسیله رسیدن به تو باشند؟ كور است آن چشمی كه تو را مراقب و نگهبان خود نبیند، و زیان کرد بنده ای که از مَحبَّتت بهره ای نصیب او قرار ندادی؛
كیف یُستدَلُّ علیكَ بما هو فی وجوده مُفتَقِر إلیكَ ؟ أ یَكُونُ لِغیرِكَ مِنَ الظُّهورِ ما لیسَ لكَ حتّی یكونَ هو المُظهِر لكَ ؟ مَتی غِبتَ حتّی تَحتاجَ إلی دلیلِِ یَدُلُّ علیكَ ؟ و متی بَعُدتَ حتّی تكونَ الَاثارُ هی التی تُوصِلُ إلیكَ ؟ عَمِیَت عَین لا تَراكَ علیها رَقِیباً وَ خَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصِیباً.
📚فرازی از دعای عرفه ، بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۲۲۶]
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🎙آیت الله بهجت ره:
آسانترین ذڪر براے رسیدن به محبت خدا ذڪر صلوات است
🌼اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
🔸محبت_خدا
🔸عبادت های_ آسان
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
◾️۲۰شهریور سالگرد شهادت آیت الله مدنی گرامی باد
آیت الله سید اسدالله مدنی
زندگینامه و تحصیلات:
سید اسدالله مدنی در سال ۱۲۹۲ش، در آذر شهر از توابع تبریز به دنیا آمد در چهار سالگی مادر و در ۱۶ سالگی پدر را که آقا میر علی نام داشت از دست داد. علوم مقدماتی دینی را نزد میرزا محمد حسن منطقی و میرزا محسن میرغفاری از علمای آذرشهر آموخته و برای ادامه تحصیلات عازم حوزه علمیه قم شد.
مدنی در دروس سید محمد حجت کوهکمری و سید محمدتقی خوانساری نیز حاضر شد. در سال ۱۳۶۳ق برای ادامه تحصیل، به نجف مهاجرت کرد و در دروس سید محسن حکیم و سید عبدالهادی شیرازی و سپس امام خمینی که در آن زمان در نجف حضور داشت، حاضر شد.مدنی در درس آیتالله سید ابوالقاسم خویی نیز شرکت کرده و از او اجازه اجتهاد دریافت کرد.
مدنی در حوزه نجف در کنار تحصیل تدریس میکرد. کفایه، رسایل، مکاسب و درایه از جمله دروس و کتاب هایی بود که وی تدریس کرد. به گفته حسین راستی کاشانی، شاگردان زیادی در درس اسدالله مدنی حاضر میشدند.
شهادت:
سید اسدالله مدنی در ۲۰ شهریور سال ۱۳۶۰ش پس از اتمام مراسم نماز جمعه با ترور سازمان مجاهدین خلق، به شهادت رسید و در ۲۱ شهریور پیکر او در تبریز و قم، تشییع و در حرم حضرت معصومه(س) بهخاک سپرده شد. امام خمینی در پیامی وی را شخصیتی دانست که عمری را در تهذیب نفس و خدمت به اسلام و تربیت مسلمانان و مجاهده در راه حق علیه باطل گذراند و جز درباره خدمت به اسلام و مسلمانان نمیاندیشید.
برخی از فعالیتهای سیاسی و اجتماعی:
شهید مدنی مبارزات سیاسی و اجتماعی خود را از دوران تحصیل در قم آغاز کرد.
هنگامی که سید مجتبی نواب صفوی برای اعدام احمد کسروی به ایران میآمد، آیتالله مدنی اندوختهای را که برای خرج ازدواجش کنار گذاشته بود، به نواب داد.
در ۵ مرداد سال ۱۳۴۱شمسی وی از عراق وارد همدان شد و در جریان اعتراض به تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در سخنرانی خود در مسجد جامع همدان، مردم این شهر را به حمایت از مبارزات حوزۀ علمیه قم فراخواند و در کنار سایر علمای همدان تلگراف اعتراضآمیزی نسبت به تصویب این لایحه به اسدالله علم مخابره کرد.
پس از درگذشت آیتالله سید محسن حکیم، مرجعیت آیت الله خمینی را در همدان مطرح کرد.
سیداسدالله مدنی فعالیت خود را در خرمآباد با تدریس درس خارج در حوزۀ علمیۀ کمالوندآغاز کرد. با گذشت زمان اندکی به عنوان وکیل تامالاختیار امام خمینی و نمایندۀ ایشان به روحانیان و مردم خرمآباد معرفی شد. با ادامۀ سخنرانیهای سیاسی مدنی،ازمهر ۱۳۵۴
تا۱۳۵۷ درچندین شهر تبعید بود.
اوایل دی ۱۳۵۷ش در میان استقبال مردم همدان وارد این شهر شد و رهبری مبارزات ضد رژیم مردم را بر عهده گرفت.
فعالیتها بعد از انقلاب:
با تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی وی از طرف مردم همدان به نمایندگی در این مجلس انتخاب شد و به دستور امام با اختیارات کامل به امامت جمعۀ این شهر منصوب شد.
پس از شهادت سید محمدعلی قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب و امام جمعه و نماینده امام در تبریز، در دهم آبان ۱۳۵۸ش با حکم امام به عنوان امام جمعه تبریز منصوب شد
پس از آغاز جنگ، مدنی در تقویت روحیه رزمندگان اسلام تلاش میکرد وی با پوشیدن لباس رزم و شرکت در جبهههای نبرد، و شرکت در مجالس دعا و نیایش آنان، مشوق رزمندگان بود.
برخی از خدمات اجتماعی
احداث مهدیه در همدان.
راهاندازی صندوق قرضالحسنه در همدان.
احداث درمانگاه مهدیه همدان.
ساخت مسجد در نورآباد ممسنی.
***
التماس دعا
یوسف شیخ
_______________
🔹منابع:
شهید محراب آیتالله مدنی؛ مرد عرفان، مقاومت و جهاد فی سبیلالله»، مجلهی سروش ش ۱۱۴، ۱۳۶۰.
یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیتالله سید اسدالله مدنی، تهران، مرکز اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، ۱۳۷۶.
پاسدار اسلام ، شهریور ماه ۱۳۸۲، شماره ۲۶۱.
پیام انقلاب، ۱۳۶۲، شمارهی ۱۷۵.
هفته نامه شما، ۷۶/۶/۲۰.
آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، زندگینامهی آیتالله مدنی، کد ۳۳۱۴.
◽️«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
فضیلت، اهمیت، آثار
(۲)
💠پيامبر صلي الله عليه و آله : مَنْ قَرَأ
"بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ" كَـتَبَ اللّهُ لَهُ بِكُلِّ حَرفٍ أربَعَةَ آلافِ حَسَنَةٍ و مَحا عَنهُ أربَعَةَ آلافِ سَيِّـئَةٍ و رَفَعَ لَهُ أربَعَةَ آلافِ دَرَجَةٍ؛[1]
هر كس بسم اللّه الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن، چهار هزارحسنه برايش مى نويسد و چهار هزار گناه از او پاك مى كند و چهار هزار درجه او رابالا مى برد.
📚1.جامع الأخبار، ص ۴۲؛
.تفسیر برهان، ج ۱، ص ۹۹؛
.بحارالأنوار، ج ۹۲، ص ۲۵۸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
◽️فضیلت و آثار ذکر بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
(۳)
💠 عن ابن عباس عن النبی(صلي الله عليه و آله) انه قال :
إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبىِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ فَقالَ الصَّبىُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ كَـتَبَ اللّه ُ بَراءَةً لِلصَّبِىِّ و بَراءَةً لأِبـَوَيهِ و بَراءَةً لِلمُعَلِّمِ؛[1]
پيامبر صلي الله عليه وآله: زمانی که معلم به كودك بگويد: بگو "بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ" و كودك بگوید: "بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ"، خداوند براى كودك، و برای پدر و مادرش و برای معلم، برائت(از آتش جهنم) را می نویسد.
📚1.مجمع البيان فی تفسیر القرآن، ج ۱، ص ۵۰، مؤسسه الاعلمی، ۱۴۱۵ق.
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
3632384_40kb.mp3
1.33M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖 تلاوت نور
🏴تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🏴امروز، صفحه ۱۲۷: قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و ۵۸ثانیه
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
《بسم الله الرحمن الرحیم》
مأمون رقّی گوید: خدمت امام صادق(ع) بودم که سهل بن حسن خراسانى وارد شد، سلام کرد و نشست. سپس گفت ای فرزند رسول خدا! چقدر شما رئوف و مهربان هستید. شما امام هستید، چرا دفاع از حق خود نمىکنید با اینکه بیش از صد هزار شیعه آماده نبرد دارید.
امام(ع) : «خراسانى بنشین، خوش آمدی». سپس به خدمتکار فرمود: «تنور را روشن کن!».
خادم تنور را روشن کرد. و امام(ع) فرمود: «داخل تنور شو!».
خراسانى: ای فرزند رسول خدا! مرا با آتش مسوزان. از جرم من در گذر، خدا از تو بگذرد.
امام(ع): «تو را بخشیدم».
در این هنگام هارون مکى وارد شد در حالیکه کفش خود را با دست گرفته بود، گفت: «السَّلامُ علیکَ یا ابنَ رسولِ اللَّه».
امام(ع) فرمود: «کفشهایت را بیانداز، برو داخل تنور بنشین!».
هارون مکی، کفشهایش را انداخت و در داخل تنور نشست.
در این هنگام امام(ع) با مرد خراسانی به سخن گفتن پرداخت و مانند کسی که در خراسان بوده از جریانهاى آن منطقه خبر داد. سپس فرمود: «خراسانى برو ببین در تنور چه خبر است».
خراسانی گوید: به جانب تنور رفتم، دیدم هارون مکی چهار زانو در تنور نشسته است. بعد از تنور خارج شد، و به ما سلام کرد.
امام(ع) : «از اینها در خراسان چند نفر پیدا می شود؟!»
خراسانی: به خدا قسم! یک نفر هم نیست.
امام صادق(ع): «به خدا یک نفر هم پیدا نمی شود، ما زمانى که پنج نفر یاور مانند این نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد، ما به وقت داناتریم».
📚ابن شهرآشوب، مناقب، ج۴، ص ۲۳۷؛
بحار الأنوار، ج۴۷، ص۱۲۳.
🔥اگر امام زمان عج از ما چنين چیزی بخواهد، عکس العمل ما چیست؟؟؟
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
کربلای معلی_۲۰۲۳_۰۸_۲۵_۰۸_۲۶_۱۸_۴۷۷.mp3
9.97M
🚩ثار الله_حبیبی...حسین ع...❣
🎙#مداح اهل بیت_ ع...
🕧 زمان: ۴دقیقه و ۹ثانیه
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🏴🏴رحلت رسول اکرم صلی الله علیه وآله و شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام تسلیت باد.
◾️حضرت محمدبن عبدالله
مُحمد بن عبدالله بن عبدالمطّلِب بن هاشم (تولد:عامالفیل– وفات:۱۱ق) پیامبر اسلام، از پیامبران اولوالعزم و آخرین پیامبر الهی. معجزه اصلی او قرآن است
حضرت محمد(ص) در جامعه مُشرک جزیرة العرب به دنیا آمد، اما از بتپرستی پرهیز میکرد و هرگز غیر خدا را پرستش نکرد. در چهل سالگی به پیامبری رسید و مهمترین پیامش دعوت به توحید بود. هدف از بعثتش را تکمیل فضایل اخلاقی معرفی کرد. مشرکان مکه سالها او و پیروانش را آزار دادند، ولی آنان از اسلام دست برنداشتند. حضرت محمد(ص) ۱۳ سال در مکه، مردم را به اسلام دعوت میکرد سپس به مدینه هجرت کرد و این هجرت، مبدأ تاریخ اسلامی شد.
با کوشش پیامبر(ص) تقریبا تمام شبهجزیره عربستان در زمان حیات او به اسلام گروید. در دورههای بعد، گسترش اسلام ادامه یافت و به تدریج، اسلام دینی جهانی شد.
براساس حدیث ثقلین( کتاب وعترت)، پیامبر(ص) به مسلمانان سفارش کرد که پس از وی به قرآن و عترت او پناه ببرند و از آن دو جدا نشوند و اگر چنین کنند هرگز گمراه نخواهند شد. و در مناسبتهای گوناگون، از جمله در واقعه غدیر،امیر مؤمنان حضرت علی(ع) را جانشین خویش معرفی کرد.
پیامبر(ص) در ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه(س) ازدواج کرد و حدود ۲۵ سال با او زندگی کرد. پس از وفات خدیجه (س)، پیامبر(ص) با همسران دیگری ازدواج کرد. فرزندان پیامبر(ص) از خدیجه و ماریه بودند و همه آنها جز حصرت فاطمه(س) در زمان حیات پیامبر(ص) از دنیا رفتند.
نسب، کنیهها و القاب
نسب
حضرت محمد(ص) فرزند عبدالله بن عبدالمطّلب بن هاشم بود. مادرش، آمنه بنت وهب است. به گفته علامه مجلسی، امامیه بر ایمان و اسلام پدر، مادر و اجداد رسول خدا تا آدم(ع) اجماع دارند.سلسله نسب پیامبر (ص) با ۴۸واسطه به حضرت آدم (ع) میرسد در این سلسله پیامبرانی قرار دارند، مانند: اسماعیل(ع) جد بیست و هشتم پیامبر(ص) و ابراهیم خلیل الله(ع) جد بیست و نهم پیامبر(ص)، حضرت نوح(ع) جد سی و نهم پیامبر(ص) و ادریس(ع) جدّ چهل و دوم پیامبر(ص) و حضرت آدم(ع)که جد چهل و هشتم پیامبر(ص) است. سلسله نیاکان پیامبر (ص) تا «عدنان» مورد اتفاق نسب شناسان است، ولی پس از او تا آدم (ع) اختلاف بسیار دیده میشود، طبق روایتی پیامبر(ص) فرمود: هنگامی که سلسله نسب من به عدنان رسید توقف کنید.
کنیهها
ابو القاسم و ابو ابراهیم.
القاب
برخی از القاب او عبارتند از: مصطفی، حبیبالله، صفیالله، خیرة خلقالله، سید المرسلین، خاتم النبیین، رحمة للعالمین.
روزهای آخر حیات رسول خدا(ص)
مطابق نقل صحیح بخاری که مهمترین کتاب از کُتُب اهل سنت است، در آخرین روزهای حیات رسول خدا(ص)، در حالی که جمعی از صحابه به عیادت ایشان رفته بودند فرمود: قلم و کاغذی بیاورید تا چیزی برای شما بنویسم که به برکت آن، هرگز گمراه نشوید. یکی از حاضران گفت: بیماری بر پیامبر(ص) غلبه کرده (و هذیان میگوید) و ما قرآن را داریم و آن برای ما کافی است. در میان حاضران غوغا و اختلاف افتاد؛ بعضی میگفتند: بیاورید تا حضرت بنویسد و بعضی غیر از آن را میگفتند، رسول خدا(ص) فرمود: برخیزید و از نزد من بروید.در صحیح مسلم که آن نیز بعد از صحیح بخاری مهم ترین کتاب اهل سنت است، فردی که با سخن پیامبر(ص) مخالفت کرد عُمَر بن خَطّاب معرفی شده است. در همان کتاب و همچنین صحیح بخاری آمده است که ابن عباس(رض) پیوسته بر این ماجرا افسوس میخورد و آن را مصیبتی بزرگ میشمرد.
وفات
.وفات پیامبر(ص) روز دوشنبه، در سن ۶۳ سالگی، در سال ۱۱ ق، مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است.
.۲۸ صفر: قول شیخ مفید و شیخ طوسی در کتاب تهذیب الاحکام.
.۱۲ ربیعالاول: قول مشهور و معروف نزد اهل سنت.
.در نهج البلاغه آمده است، هنگام جان دادن، سر مبارک پیامبر(ص) میان سینه و گردن امام علی(ع) بوده است.
.در آن وقت از فرزندان پیامبر(ص) جز حضرت فاطمه(س) کسی زنده نبود.
. پیکر مطهر پیامبر(ص) را امیر مؤمنان (ع) به کمک چند تن دیگر از خاندان او غسل داده و کفن کرد و در خانهاش که اینک داخل مسجد النبی(ص) است به خاک سپردند.
التماس دعا
یوسف شیخ
🏴🏴🏴🏴🏴
🔹منابع👇
☝️منابع:
آیتی، محمدابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام.
ابناسحاق، محمد بن اسحاق، سیره ابن اسحاق
ابنشهرآشوب، محمد بن علی، المناقب.
.ابنهشام، عبدالملک بن هشام، السیرة النبویة.
ابنسعد، محمد بن سعد، الطبقات .
اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه.
النیسابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم.
البخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری.
الواقدی، محمد بن عمر، المغازی.
بلاذری، أحمد بن یحیی، انساب الاشراف.
بیهقی، احمد بن حسین، السنن الکبری.
بیهقی، احمد بن حسین، دلائل النبوه.
رسولی محلاتی، سید هاشم، تاریخ تحلیلی.
شیخ مفید، محمد بن محمد، الإرشاد.
شیخ صدوق، الخصال.
شیخ طوسی، محمدبن حسن، تهذیب الأحکام.
طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان.
طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی.
طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری.
قمی، عباس، منتهی الآمال.
کلینی، محمد بن یعقوب، الكافى.
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار.
مسعودی، علی بن حسین، مروج الذهب .
.یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی.