هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸السَّلامُ علیکَ یا صاحِبَ الزَّمان عج🔸
🌼اللهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِّکَ الفَرَج🌼
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🚩در هر شهر ودیاری هستی۳ بار بگو:
🔸صَلَّی اللهُ عَلیکَ یا ابا عَبدِالله🔸
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
Page550.mp3
1.07M
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖تلاوت نور
🔸تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه ۵۵۰: لَقَدْ كَانَ
لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و ۵۰ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
امام موسی کاظم علیه السلام.m4a
24.05M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🏴شهادت امام
موسی کاظم علیه السلام
🎙استاد یوسف شیخ رحمت الله
🕧زمان: ۲۴ دقیقه و ۳۱ثانیه
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
🔹الإمام الكاظم عليه السلام :
لَيسَ مِنّا مَن لَم يُحاسِب نَفسَهُ كُلَّ يَومٍ ، فَإِن عَمِلَ حَسَنًا اِستَزادَ اللّه َ ، وإن عَمِلَ سَيِّئًا اِستَغفَرَ اللّه َ مِنهُ وتابَ إلَيهِ؛[1]
🔸امام كاظم عليه السلام فرمود :
از ما نيست كسى كه هر روز، به حساب اعمال خود رسيدگى نكند تا اگر ديد كار نيكی كرده است، از خداوند بيشتر بخواهد و اگر كار بدی كرده، براى آن از خداوند آمرزش بخواهد و به درگاه او توبه كند.
📚1.الكافي، ج۲، ص۴۵۳؛
تحف العقول، ص۳۹۶؛
الاختصاص، ص۲۴۳.
🌎 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
(🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه و شرح حکمت 11)
وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ.
ترجمه: امام علی علیه السلام فرمود:
اگر بر دشمنت قدرت يافتى، بخشودن او را شكرانه قدرت خود بر او قرار ده.
-----------------------
تذکر: مطالبی که در بخش کلمات، بین دو پرانتز نوشته می شود، جهت مطالعه آشنایان به ادبیات عرب است.
✅ کلمات:
♦️اذا: زمانی که، هرگاه، هنگامی که.
(اذا، ظرف زمان مستقبل است ومتضمن معنای شرط است. این کلمه برسر دو جمله در می آید که اولی را شرط ودومی را جزای شرط گویند.)
♦️قَدَرتَ: قدرت پیدا کردی، دست یافتی.
( قَدَرتَ: فعل ماضی و مفرد مذکر مخاطب است از ریشه ق د ر.)
(قَدَرتُ على الشئِ - من باب ضَرَبَ : قويتُ عليه وتَمَكَّنتُ منه.والاسمُ القُدرةُ، والفاعلُ قدير وقادر. والشئُ مَقدور عليه).[المصباح المینر للفیومی. مجمع البحرین للطریحی]
♦️علی: بر، بالای.
( این کلمه از حروف جرّ است و مفید استعلاء میباشد.)
♦️عَدُوّ: دشمن.
(این کلمه وصف است. جمعش اَعداء و جمع الجمع اَعادِی. )
♦️کَ: تو.
( ضمیر متصل مجرور و مفرد مذکر مخاطب است.)
♦️فَ: پس
(حرف عطف،و مفید ترتیب و تعقیب است.)
♦️اجعَل: قرار بده.
( فعل امر مفرد مذکر حاضر است. مصدرش جَعل است(هموزن اصل) بمعنای قرار دادن. جَعَلَ یَجعَلُ جَعلاً.)
♦️العَفو: بخشودن، گذشت کردن.
(عَفو: مصدر است. عَفا یَعفُو عَفواً.)
♦️عن :از
(حرف جر است و برای مجاوزه استعمال می شود.
♦️هُ:او
(ضمیر متصل مجرور و مفرد مذکر غائب است. )
♦️شُکراُ: تشکر، قدر دانی، شکرانه.
شکر فقط زبانی نیست بلکه شکر عملی نیز داریم و در اینجا منظور شکر عملی است
که همان عفو و گذشت است.
(این کلمه،مصدر است. شَکَرَ یَشکُرُ شُکراً و شُکراناً.)
♦️لِ:
( حرف جرّ است)
♦️القُدرة: قدرت، توانایی.
(توضیحش گذشت. رک قَدَرتَ.)
♦️علیه: بر او
( جار ومجرور است. وتوضیح دو کلمه "علی" و "ه" گذشت.) [1]
----------------
❇️ پانویس:
[1]- منابع بخش کلمات، کتب اصیل لغوی و کتب بزرگان نحو هستند. این منابع عبارتند از:
۱- صحاح اللغه، اسماعیل بن حماد الجوهری.
۲- المصباح المنیر، الفیومی.
۳-مجمع البحرین، الطریحی.
۴- مغنی اللبیب، ابن هشام الانصاری
۵-البهجة المرضیّة، جلال الدین السُّیوطِی.
و...
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه وشرح حکمت11)
✅ بیان:
🪴شکرانه قدرت و پیروزی:
هر نعمتى شکرى دارد که اگر انجام گیرد موجب بقاى نعمت و افزایش آن است و اگر انجام نگیرد، آن نعمت به مخاطره خواهد افتاد و چه بسا از بین خواهد رفت.
از طرفی، در بسیاری موارد، شکر فقط شکر زبانى نیست، بلکه باید با عمل مناسبى نعمت را شکرگزاری نمود، مثلا آن کس که خدا به او مال و ثروت فراوان داده، شکرش آن است که دیگران را نیز در آن سهیم سازد و آن کس که خدا مقامى به او داده، شکرش آن است که به وسیله آن، مشکلات دیگران را حل کند. و در مورد پیروزى بر دشمن، بهترین شکر آن، عفو و گذشت است، همان گونه که امام علی علیه السلام در این حکمت مى فرماید:
«هنگامى که بر دشمنت قدرت یافتی، بخشودن را شکر قدرت خود بر او قرار ده»; "اذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ".
آرى عفو و گذشت، سیره کریمان، و انتقام، شیوه لئیمان است.
در تاریخ زندگى رسول خدا (صلى الله علیه وآله) و امامان اهل البیت(علیهم السلام) جلوه هاى فراوانى از این عفو وگذشت کریمانه دیده مى شود. در جریان فتح مکه هنگامى که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بر دشمنانى که یک عمر آن حضرت را خون به دل نموده و یارانش را کشته و مثله کرده بودند، پیروز شد. جمله تاریخى «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاءُ»؛[1] "بروید، شما رها و آزادید." را بر زبان جاری نمود.و همه جنایتکاران را مورد عفو کریمانه خویش قرار داد. و شعار «اَلْیَوْمُ یَوْمُ الْمَرْحَمَةِ; " امروز روز رحمت است". به فرمان آن رسول رحمت(ص) در هنگام فتح مکه در اوج قدرت وپیروزی آن حضرت، در مکه طنین انداز شد.
امام علی علیه السلام نیز در جنگ صفین بعد از آن که لشکریانش بر شریعه فرات مسلط شدند، اجازه نداد به عنوان انتقام، آب را به روى آنها ببندند، بلکه آب را براى لشکریان معاویه آزاد ساخت. وسیره فرزندان آن حضرت و امامان معصوم علیهم السلام نیز مطابق شواهد تاریخی چنین بوده است؛ نسبت به خصم باوجودقدرت بر او با عفو و گذشت کریمانه رفتار می کرد .
مضافا بر اینکه، تبدیل انتقام به عفو، اثری مهم و اجتماعى در بردارد و آن این است که بر خلاف انتقام که کینه، قتل و کشتار و ناامنى مى آفریند و هرگز اجازه نمى دهد صلح و صفا و آرامش در جامعه پدید آید، عفو و گذشت به خشونت ها پایان مى دهد و سبب آرامش جامعه می شود. بنابراین افزون بر این که عفو فضیلتى اخلاقى و مهم است، تدبیری ارزشمند و آرامش بخش برای جامعه و افراد آن است.[2]
پایان حکمت یازدهم
استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه
-------------------------
❇️ پانویس:
(1). کافى، ج۳، ص ۵۱۲، ح ۲.
(2). سند حکمت 11: از کسانى که پیش از مرحوم سیّد رضى این حکمت را نقل کرده اند، ابوعثمان جاحظ است که یکصد جمله از کلمات امام علی علیه السلام را گردآورى کرده و این سخن را یکى از آنها قرار داده است. راغب اصفهانى نیز در کتاب محاضرات، آن را با تفاوتى که نشان مى دهد از منبع دیگرى اخذ کرده، آورده است، و گروهی دیگر نیز بعد از سیّد رضى ره آن را در کتاب هاى خود،گاه با تفاوت هایى که گواه بر تعدد منبع است آورده اند.[مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص۱۳)
از آنچه در کتاب تمام نهج البلاغه آمده چنین استفاده مى شود که این جمله حکمت آمیز بخشى از نامه اى است که امام علی(علیه السلام) براى فرزندش امام حسن مجتبى(علیه السلام) نوشته است و در بخش نامه ها در نامه ۳۱ در نهج البلاغه آمده است، گر چه مرحوم سیّد رضى این جمله و بعضى از جمله هاى دیگر را در آن نامه نیاوره است. (تمام نهج البلاغه، ص ۹۷۶).
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از درس خارج فقه، الاجتهاد والتقلید، آیة الله یوسف شیخ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔹درس خارج فقه: ابتدای کتاب الصوم (شرح عروة الوثقی)
جلسه هفتم
یکشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۷
🎙آیت الله شیخ محمود انصاری
🕧 زمان: ۱۶ دقیقه و ۱۶ ثانیه
🌏مجتمع اهل البیت(ع)
دارالعلم حضرت مهدی(عج)
لینک دعوت: https://eitaa.com/joinchat/3514106389Cc17d63d7f1