هیئت محبین الرقیه (س)
ا🔉صوت شماره ( *۲۹* )
📃 *موضوع سخنرانی* :
*میزان شناخت نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها*
🗣 *سخنران : استاد ارجمند هاشمی نژاد*
🔷 متن شماره ۲۹
🔵 ادامه متن شماره ۲۲
❇ *علی علیه السلام در تبلیغ رسالت*
بخش بعدی معرِّف برکات پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و فداکاری های علی بن ابی طالب علیه السلام بود در این باره فرمودند :
*تا آنکه خداوند تبارک و تعالی به برکت پیامبرش حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم شما را بعد از این همه سختی ها نجات داد ، و بعد از آنکه او گرفتار پهلوانان کفار و گرگان عرب و گردنکشان اهل کتاب گردید.*
*هرگاه که آتش جنگ را می افروختند خداوند آن را خاموش می نمود ، و هر زمان که قدرت پیروان ضلالت ظاهر میشد یا دشمنان مشرک دهان خود را برای از بین بردن شما باز می کردند برادرش علی علیه السلام را برای نابودی آنان به عمق دهانشان می افکند .او هم تا گوشهای آنان را پایمال می کرد نمی کرد و تا آتش آنان را با تیزی شمشیر خاموش نمی نمود باز نمی گشت.*
*علی علیه السلام کسی که در راه خدا سختی و مشکلات را تحمل میکرد و استقامت نشان میداد و نزدیکترین اشخاص به پیامبر و سید اولیا خدا بود. در راه خدا کمر همت بسته بود و دلسوزانه و با جدیت و تلاشِ پیگیر عمل میکرد ، و در راه خدا سرزنش و ملامت کنندگان تاثیر در او نداشت.*
ضمن یادآوری فداکاریهای امیرالمومنین علی علیه السلام نگاهی هم به رفتار مردم در زمان پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم و مقایسه آن با زحمات آن حضرت نموده فرمودند :
این در حالی بود که شما در زندگی راحت و در کمال آرامش و امنیت و نشاط بودید و در زندگی رفاه زندگی خوشی میگذراندید. غذای لذیذ می خوردید و آب زلال می نوشیدید و انتظار رسیدن بلاها را بر ما داشتید و منتظر شنیدن اخبار آن بودید!! و چون جنگی شدت می گرفت خود را کنار می کشیدید ، و هنگام کارزار و جنگ فرار می کردید.
📚📕📖منبع : رجوع کنید به متن شماره ۲۰
هیئت محبین الرقیه (س)
ا🔉صوت شماره ( *۳۰* )
📃 *موضوع سخنرانی* :
*سرشت پاک حضرت زهرا سلام الله علیها*
🗣 *سخنران : استاد ارجمند صدر*
شبهه شماره (۳۰)
متن شبهه: آيا روايت : « : *إمامان عادلان قاسطان* » از قول امام صادق عليه السلام در باره عمر و ابو بكر صحت دارد ؟
توضیح روايت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق عليه السلام در باره عمر و ابو بكر صحت دارد ؟
و جاء عن الإمام السادس جعفر الصادق علیه السلام انه سئل عن أبي بكر وعمر رضي الله عنهما ففي الخبر " ان رجلاً سأل الإمام الصادق علیه السلام ، فقال : يا ابن رسول الله ! ما تقول في حق أبي بكر و عمر ؟ فقال علیه السلام : إمامان عادلان قاسطان ، كانا علي الحق ، وماتا عليه ، فعليهما رحمة الله يوم القيامة "
شخصي از امام صادق علیه السلام سؤال كرد : نظر شما در باره ابوبكر و عمر چيست ؟ فرمود : دو امام عادل و بر حق بودند و بر همين روش هم مردند
📖📚📕إحقاق الحق للشوشتري 1/16
❇پاسخ :
*اوّلاً* : اين روايت كه در برخي از كتاب ها ؛ همانند :
الصراط المستقيم - علي بن يونس العاملي - ج ۳ - ص ۷۳ و شرح إحقاق الحق - السيد المرعشي - ج ۱ - ص ۶۹ - ۷۰ و الصوارم المهرقة - الشهيد نور الله التستري - ص ص و... نقل شده است ، هيچ سندي ندارد و روايت بدون سند به درد استدلال نمي خورد .
و ما معتقد هستيم كه اين روايات صحت ندارد و از ساخته هاي دودمان بنی اميه است كه مي خواستند ائمه شيعه را در ميان مردم دو چهره نشان دهند .
*ثانياً* : مستدل اول ، حديث را نقل نكرده است ؛ زيرا در همان منبع مورد نقل (احقاق الحق: 1/69) شروع حديث اين چنين است كه:
روي أنّه سأل رجل من المخالفين عن الإمام الصادق علیه السلام وقال:...
*جناب نويسنده ، جمله رجل من المخالفين را حذف كرده است ، چرا ؟ دليل آن روشن است ؛ زيرا مخالف از اصطلاحات حديثي وروايي است و به معناي سنّي مذهب است .*
*ثالثا* : باز هم نويسنده ادامه روايت را نقل نكرده است . ادامه روايت اين است :
فلمّا انصرف الناس قال له رجل من خاصّته: يا ابن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لقد تعجّبت ممّا قلت في حقّ أبي بكر وعمر، فقال: نعم، هما إماما أهل النار، كما قال اللّه سبحانه ـ
🔷 *آن دو نفر امام هستند، امّا امام و پيشواي دوزخيان و اهل آتش،* خداوند مي فرمايد:
و جعلناهم أئمّة يدعون إلي النار (سوره قصص: ۴۱)،
🔷 و اينكه گفتم: *قاسطان، منظورم تفسير اين آيه است: و أمّا القاسطون فكانوا لجهنّم حطباً.* (سوره جن: ۱۵).
🔷 *و اگر گفتم: عادلان، به اين جهت است كه آن دو نفر از حق روي گردانده و با آن مخالفت كرده اند، و در حقيقت تفسير اين آيه است:ثمّ الذي كفروا بربّهم يعدلون (سوره انعام: ۱).*
🔷 و مقصودم از: *كانا علي الحق، به معناي مخالفت آن دو با حق و قيام عليه حق است كه مراد أمير المؤمنين علیه السلام است.*
و مقصود از:
كانا علي الحق، وماتا عليه
اين است كه آن دو نفر برضد حق بودند و
فعليهما رحمة اللّه ،
رحمت الله (رسول خدا ) بر ضد آنان است .
فإنّه كان رحمة للعالمين .
هدایت شده از امیدیه خبر
💥راهپیمایی ۹دی (روز بصیرت )
دوشنبه ۹/۱۰/۹۸
⏰ : ۱۰ صبح
👈میدان شهدا ( فرمانداری ) تا مسجد جامع
🔺 #لطفا_اطلاع_رسانی_کنید🔺
🔘به امیدیه خبر در ایتا بپیوندید
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3685548042C29e46b26dd
🔺 #۹دیـــ
♻️ فتنـه خامـوش شد اما #نهـمدی باقیست.........
🔰 سالــروز حماســهـ #نهـمدی مــاه روز شـور و شعـور #امت و میثـاق با #ولایت گرامـی بـاد.
#سیاسیام
#هیئتانقلابی
#هیئتسیاسی #هیئتترازانقلاب
@mohebinalroghaye
هیئت محبین الرقیه (س)
ا🔉صوت شماره ( *۳۱* )
📃 *موضوع سخنرانی* :
*رفتن به پشت در🚪*
🗣 *سخنران : استاد ارجمند مومنی*
🔷 متن شماره (۳۱)
🔵 ادامه متن شماره ۲۲
❇ *فدک و ارث*
اکنون نوبت اصل مطلب که مقدمات آن فراهم شده بود . مرحله ی بعد که سخن در آن به اوج خود رسیده بود ، با جرقه ای وارد مسئله فدک شد و حضرت چنین خطاب فرمودند :
*شما اکنون معتقدید که ارثی و نصیبی برای ما اهل بیت نیست* ❗❗
*آیا در پی حکم جاهلیت هستید؟! البته که همچون آفتاب تابنده برای شما روشن است که من دختر اویم.از شما مسلمانان بعید است ! آیا ارث پدرم به زور گرفته شود* ❓❓
سپس شواهد قرآنی بر ارث انبیا را رد حدیث جعلی ابوبکر، یکی پس از دیگری برشمردند و خطاب را مستقیما متوجه خلیفه اول نموده فرمودند :
*ای پسر ابو قحافه ، آیا در کتاب خدا نوشته شده که تو از پدر ارث بری ولی من از پدرم ارث نبرم ؟؟ مطلبی تعجب آور و متحیر کننده آورده اید که از روی جرأت بر قطع رحم رسول الله و شکستن پیمان چنین اقدام کرده اید!! آیا از روی عمد کتاب خدا را رها کرده و پشت سر خود افکنده اید؟؟ آنجا که خداوند متعال میفرماید در آیه ۱۶ سوره نمل : (( و سلیمان از داوود ارث برد)) و آنچه حکایت نموده از قضیه یحیا و زکریا آنجا که در سوره مریم آیات ۴ و ۵ و ۶ میفرماید : پروردگارا فرزندی به ما عنایت بفرما که از من و از آل یعقوب ارث ببرد و در سوره انفال آیه ۷۵ میفرماید : خویشان میت بعضی بر بعضی دیگر در کتاب خدا در ارث بردن تقدم دارند .و در سوره نسا آیه ۱۱ فرمودند خداوند در رابطه با اولادتان سفارش می نماید که فرزندان پسر دوبرابر فرزندان دختر ارث می برند. و در سوره بقره آیه ۱۸۰ اگر میت چیزی بعد از خود باقی بگذارد برای والدین و خویشان به نیکی وصیت نماید این حقی است که متغیر فقط باید آن را انجام دهند.*
با قطعی شدن ارث انبیا نوبت آن بود که راه بر تمام شبهات احتمالی بسته شود. در این باره سوالات بسیار دقیقی بر لسان مبارک حضرت جاری شد: *((گمان نمودید بهره از ارث برای من نیست و از پدرم ارثی هم نمیرسد و بین من و پدرم نسبتی نیست ؟؟!! آیا خداوند شما را به آیه ای اختصاص داده که پدرم را از آن خارج نموده است ؟؟ یا میگوید ما اهل دو* *مذهب هستیم که از یکدیگر ارث نبریم ؟؟ آیا من و پدرم هر دو از یک مذهب نیستیم ؟؟!! یا این که شما با اینکه عام و خاص قرآن از پدرم و پسر عمویم علی علیه السلام آگاه ترید* .
از آنجا که پیدا بود فدک را باز نخواهد داد و چنین لقمه ی آماده ای را از کف نمیدهند ، نهیب حضرت فاطمه سلام الله علیها در حرمت ابدی آن بر غاصبین و همدستان و تهیه کنندگانشان سند دائمی تاریخ بود ، که محاکمه ی آن را فقط به فردای قیامت موکول نموده فرمودند :
اکنون که فدک را نمیدهی این مرکب زین و افسار شده ی آماده را بردارید تا در قبر به همراه تو باشد و روز قیامت و بال آن گریبانت را بگیرد .
خداوند خوب حکم کننده به حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم خوب زعیمی و قیامت خوب وعده گاهی است .
بعد از مدت کوتاهی و شما می شوید و در روز قیامت اهل باطل زیان می کنند ، و زمانی پشیمان می شوید که برای شما نفعی ندارد ، و برای هر خبری زمان وقوعی است ،و به زودی می فهمید عذاب خوارکننده گریبان چه کسی را میگیرد و چه کسی است که عذاب دائمی را بر نازل می شود .
متن شماره (۳۱)
آيا روايت : « أنصحهم لله و لرسوله الخليفة الصديق » از قول امير المؤمنين عليه السلام صحت دارد ؟
توضيح سؤال :
آيا روايت : « أنصحهم لله و لرسوله الخليفة الصديق » از قول امير المؤمنين عليه السلام صحت دارد ؟
و في رسالة بعثها أبو الحسن رضي الله عنه إلي معاوية رضي الله عنه يقول فيها " و ذكرت أن الله اجتبي له من المسلمين أعواناً أيدهم به فكانوا في منازلهم عنده علي قدر فضائلهم في الإسلام كما زعمت و أنصحهم لله و لرسوله الخليفة الصديق و خليفة الخليفة الفاروق ، و لعمري أن مكانهما في الإسلام شديد يرحمهما الله و جزاهم الله بأحسن ما عملا "
📖📕📚 شرح النهج لابن ميثم ص ۴۸۸ .
❇ پاسخ :
از مواردي كه در تأييد خلافت ابو بكر و عمر سود جسته اند ، نامه ي علي عليه السلام در جواب نامه ي معاويه است ، كه در آن تعريفي كوتاه و مختصر از شيخين شده است.
اين نامه را (نصر بن مزاحم منقري) در كتاب (وقعة صفّين ) نقل كرده است و تنها سندي است كه از آن براي مشروعيّت و مقبوليّت دستگاه خلافت از طرف حضرت علي عليه السلام استفاده كرده اند.
بخشي از اين نامه كه مورد بهره برداري قرار گرفته از اين قرار است، كه امام عليه السلام در جواب معاويه مي نويسد:
وذكرت أنّ اللّه اجتبي له من المسلمين أعواناً، فكا نوا في منازلهم عنده علي قدر فضائلهم في الإسلام، فكان أفضلهم ـ زعمت ـ في الإسلام، وأنصحهم للّه ورسوله، الخليفة، وخليفة الخليفة، ولعمري إنّ مكانهما من الإسلام لعظيم، وإنّ المصاب بهما لجرح في الإسلام شديد، رحمهما اللّه، و جزاهما بأحسن الجزاء.
ترجمه : نوشته اي كه خداوند يارانی از ميان مسلمانان برای پيامبرش برگزيد، و هر كدام به اندازه ی امتيازشان در اسلام در جايگاه مخصوص نزد خدا خواهند بود، و به گمان تو برترين اين افراد و خير خواه ترين براي خدا و رسول خليفه ي اوّل و جانشين او است، به جانم سوگند كه جايگاه آن دو در اسلام بزرگ است، و از دست دادن آنان مصيبت سختي در اسلام وارد ساخت، خداوند رحمتشان كند، و به بهترين پاداشها جزايشان دهد.
اين نامه در كتابي غير از مدرك فوق در كتب متقدّمين از محدّثين ديده نشده است، و در كتب مؤلّفين قرون بعد از مؤلّف مانند شرح ابن ابي الحديد كه مصدري غير از همان كتاب ندارد به مناسبت آمده است.
بنا براين، بحثي كوتاه و مختصر در اعتبار و عدم اعتبار لازم است تا مقدّمه اي بر جواب از نامه ي امام عليه السلام به معاويه باشد.
1⃣ شكي نيست كه سخنان و نامه ها و آثار برجاي مانده از امام اوّل حضرت امير المؤمنين علي عليه السلام محدود به مجموعه اي كه سيد رضي تحت عنوان نهج البلاغه گرد آوري نموده است، و يا كتابهايي از قبيل الغارات ثقفي و... نمي شود.
بنابراين، تحقيق در اسناد آن به امير مؤمنان (علیه السلام ) نيازمند تلاشي همه جانبه و پژوهشي تخصصي است.
اگرچه درباره ي نهج البلاغه تا اندازه اي اين كار انجام شده است، ولي در باره ي نامه ها و سخنان آن حضرت در كتابهاي ديگر صورت نگرفته است.
و امّا در آنچه نويسنده و مؤلّف كتاب (وقعة صفّين ) به امام نسبت داده است جاي شكّ و ترديد بيشتر وجود دارد ؛ چرا كه محقق و پژوهشگر اين كتاب آقاي محمّد هارون مصري در مقدمه ي خودش در باره ي ويژگي كتاب مي نويسد:
اوّلين بار چاپ سنگی آن در سال 1410 در ايران انجام شد، نسخه اي كه:
وقد طمست بعض كلمات هذه النسخة، ووقع فيها كثير من التحريف والتصحيف، والزيادة، والنقص، وهذه النسخة هي التي قد أخذتها أصلا في نشر هذا الكتاب و تحقيقه... .
مقدمه ي كتاب وقعة صفّين:
🔷 *بعضي از كلمات اين نسخه پاك شده بود، و تحريف و كم و كاستي، و زياد كردن كلمات به آن فراوان ديده مي شود، و من همين نسخه را اصل قرار دادم.*
🔷سپس مي نويسد: نسخه ي دوّم را شرح ابن ابي الحديد قرار داده و نواقص را بر اساس آن انجام دادم.
در نتيجه دخل و تصرّف و افزودن و كاستن سليقه اي، با جانبداري از مباني اعتقادي، از درجه ي اعتبار منقولات مي كاهد، و شك
در صحّت را تشديد مي كند.
2⃣. پژوهشگر نستوه و نويسنده ي كتاب نهج السعادة استاد آقاي محمّد باقر محمودي در ج ۴، ص ۱۷۷، در پاورقي شماره ي ۲۱ سخن و كلام مولا را اين چنين تفسير كرده و مي نويسد:
أي إنّ الذي أصاب الناس في الإسلام بواسطتهما ومن أجلهما شديد
آنچه كه مردم از مصائب و مشكلات بوسيله ي اين دو نفر در اسلام ديدند، بسيار سخت بود.
كه در حقيقت مدحي ديده نمي شود، بلكه مذمّت آنها است.
3⃣. بر فرض صحّت نامه و پذيرش مطالب آن و عدم دخل و تصرّف در محتويات آن، اين نامه زماني نوشته شده است كه امام (علیه السلام ) در كوفه بسر مي برد، و اهل كوفه از هواداران و دوستداران خليفه ي اوّل و دوّم بوده، و معتقد به نيكو بودن روش آن دو و خلافتشان را حق مي دانستند.
بنا بر اين، آنچه كه امام (علیه السلام ) در تعريف
هیئت محبین الرقیه (س)
ا🔉صوت شماره ( *۳۲* )
📃 *موضوع سخنرانی* :
*اقتدا کردن به حضرت زهرا سلام الله علیها 🚪*
شبهه شماره (۳۲)
*آيا اجماعي بر اولين مسلمان بودن امير المؤمنين (عليه السلام) در بين علماي اهل سنت وجود دارد؟*
*پاسخ* : بله ، بدون در نظر داشتن رواياتي كه در منابع اهل سنت آمده، اگر اقوال علماي بزرگ آنها را بررسي كنيم، به دست مي آيد كه آنها بر نخستين مسلمان بودن اميرمؤمنان عليه السلام اجماع دارند.
1⃣ حاكم نيشابوري (عدم اختلاف تاريخ نويسان در نخستين مسلمان بودن علي )
حاكم نيشابوري مي گويد: *در ميان اصحاب تاريخ اختلافي نيست كه در اين كه اميرمؤمنان علي عليه السلام نخستين مسلمان است.*
ولا أعلم خلافا بين أصحاب
التواريخ أن علي بن أبي طالب رضي الله عنه أولهم إسلاما
*من در ميان مورخان مخالفي نمي شنام در اين كه علي بن ابي طالب اولين مسلمان است.*
📖📚📕 النيسابوري، معرفة علوم الحديث، ج ۱، ۲۲
2⃣ سيوطي و ابن حجر هيثمي و نقل اجماع
سيوطي در كتاب «تاريخ الخلفاء»، نيز ادعاي اجماع در اين باره را نقل كرده است:
وعلي رضي الله عنه أحدالعشرة المشهود لهم بالجنة ... وهو أول خليفة من بني هاشم وأبو السبطين أسلم قديما بل قال ابن عباس وأنس وزيد بن أرقم وسلمان الفارسي وجماعة إنه أول من أسلم ونقل بعضهم الإجماع عليه.
(امير مؤمنان) علي كه خداوند از او راضي باشد، يكي از ده نفري است كه به بهشت بشارت داده شده است ... او نخستين خليفه از بني هاشم و پدر دو نوه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) است و از اولين مسلماناني است كه در همان ابتدا اسلام آورد؛ بلكه ابن عباس، انس، زيد بن ارقم، سلمان فارسي و گروهي گفته اند كه *علي نخستين مسلمان بوده است* و برخي نقل كرده اند كه بر اين مطلب اجماع وجود دارد.
📕📚📖السيوطي، تاريخ الخلفاء، ج۱، ص۱۶۶
3⃣ابن حجر هيثمي نيز شبيه عبارت سيوطي را نقل كرده و مي نويسد:
الفصل الأول في إسلامه وهجرته وغيرهما
أسلم رضي الله عنه وهو ابن عشر سنين وقيل تسع وقيل ثمان وقيل دون ذلك قديما بل قال ابن عباس وأنس وزيد بن أرقم وسلمان الفارسي وجماعة إنه أول من أسلم ونقل بعضهم الإجماع عليه.
📖📚📕 الهيثمي، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج۲، ص۳۵۱،
بنابر اين، در نخستين مسلمان بودن حضرت علي (عليه السلام) بين علماي متقدم اهل سنت اجماع و اتفاق نظر است.
هیئت محبین الرقیه (س)
ا🔉صوت شماره ( *۳۳* )
📃 *موضوع سخنرانی* :
*عالمه کامله 🚪*
🗣 *سخنران : استاد ارجمند فاطمی نیا*
متن شماره ۳۳
ادامه متن ۲۲
❇ *ظلم به فاطمه در انظار مردم*
در این بخش سخن ناظر به بی تفاوتی انصار در برابر جسارت به یادگار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده که لسان سخن را دگرگون کرد و حال و هوای مجلس را منقلب ساخت :
*از شما بعید است! آیا در ارث پدرم به من ظلم شود در حالی که شما حال مرا می بینید و صدای مرا میشنوید و اجتماعتان منسجم است و ندای نصرت طلبی من به شما میرسد و آگاهی بر مظلومیت من همگی شما را فرا گرفته است ؟؟! این در حالی است که شما تدارکات و افراد و هم خانه و سرپناه و سیلاب قدرت و هم اسلحه و وسیله دفاع دارید . فراخانی من به شما می رسد و فریاد من به شما می رسد و پاسخ نمی دهید !! فریاد من به شما میرسد ولی به دادخواهی نمی آیید!! ما وشما چنان بودیم که شما را امر می کردیم و شما اطاعت می کردید*
📕📚📖 منبع: رجوع کنید به متن شماره ۲۰
متن شبهه (۳۳)
آيا امیر المومنین علی عليه السلام پشت سر خلفاء نماز خوانده است؟؟؟
توضيح شبهه 👇🏻👇🏻
امام علي عليه السلام يكي از مشاورين نزديك عمر بود كه با او در تمام قضاياي دولت و امور مردم مشاركت داشت و بهترين ، با ارزش ترين مشورت ها را مي داد و در اين رابطه هيچ چيزي مانع او نبود . پشت سر عمر نماز مي خواند و به دستورات او عمل مي كرد ... .
❇پاسخ :👇🏻👇🏻
براي روشن شدن حقيقت مسأله ، بايد تمامي رواياتي را كه دلالت مي كند كه امام علي عليه السلام پشت سر خلفاء نماز خوانده اند ، تك تك بررسي شود .
✅ *روايت اول :*
1 . روي الطبرسي في الاحتجاج:
الاحتجاج ج۱ ص۱۲۶/ بحار الأنوار ج ۲۹ ص ۱۲۷ ح۲۷ / مدينة المعاجز ج۳ ص ۱۵۲
1⃣ *اولاً* : سند اين روايت *مرسل* است ؛ زيرا طبرسي روايت را مستقيماً و بدون ذكر واسطه از حماد بن عثمان از امام صادق عليه السلام نقل مي كند ؛ در حالي كه حماد بن عيسي متوفاي ۱۹۰ هـ و خود طبرسي متوفاي ۵۴۸ هـ است .
2⃣ *ثانيا* : ظاهرا مصدر كلام طبرسي روايتي است كه در تفسير قمي وجود دارد كه وي از پدرش ابراهيم بن هاشم ، از ابن أبي عمير ، از عثمان بن عيسي و حماد بن عيسي از امام صادق عليه السلام نقل كرده است . اين روايت هر چند از نظر سند مشكلي ندارد ؛ اما از نظر دلالت چيز ديگري را ثابت مي كند .
روايت در تفسير قمي اين چنين آمده است :👇🏻👇🏻
*حضر المسجد ووقف خلف أبي بكر وصلّي لنفسه .*
*در مسجد حاضر مي شد و پشت أبي بكر مي ايستاد ؛ اما نماز را فرادي مي خواند .*
3⃣ *ثالثاً* : در خود همين روايت آمده است كه ابوبكر با مشورت عمر به خالد بن وليد دستور داده بودند كه هنگام سلام نماز ، علي را با شمشير بكشد ؛ ولي ابوبكر در حين خواندن نماز پشيمان شد و قبل از دادن سلام گفت :👇🏻👇🏻
*يا خالد لا تفعل ما أمرتك به .*
و اهل سنت هرگز نمي توانند به مضمون اين روايت ملتزم بشوند . اگر مي خواهند نماز پشت سر خلفا را براي امام علي عليه السلام ثابت كنند ، بايد تروريست بودن خلفا را نيز بپذيرند ؛ چون نمي شود به مضمون يك بخش از روايت ملتزم و به بخش ديگر ملتزم نباشند ؛ چون در اين صورت مصداق « يؤمن ببعض و يكفر ببعض » خواهند شد .
*2⃣روايت دوم* :
وفي نوادر أحمد بن عيسي الأشعري عن عثمان بن عيسي ، عن سماعة ، قال : سألته عليه السلام عن مناكحتهم والصلاة معهم ؟ فقال : هذا أمر تمديد إن يستطيعوا ذاك ، قد أنكح رسول الله صلي الله عليه وآله ، وصلي علي عليه السلام وراءهم .
*اين روايت را شيخ حر عاملي رحمت الله عليه در كتاب وسائل ، در باب استحباب حضور الجماعة خلف من لا يقتدي به، للتقية والقيام في الصف الأول معه ، نقل كرده است .*
يعني اين كه از باب *تقيه* و در زماني كه جان ، مال و ناموس انسان در خطر باشد ، مستحب است انسان در نماز جماعت كسي كه نماز خواندن پشت سر او جايز نيست ، حاضر شود .
پس اين روايت اهل سنت را به مقصدشان نمي رساند ؛
✅ علامه مجلسی این روایت را درباب ازدواج با مشرکین و کفار و ناصبی ها نقل کرده است .
چرا كه در *تقيه* بحث اكراه و اجبار مطرح است و اگر انسان مجبور باشد ، حتي مي تواند دخترش را به كافر و مشرك عقد كند ؛ چه رسد به كسي ظاهراً خود را مسلمان مي داند و پنج وقت نماز مي خواند .
*3⃣روايت سوم* :
و در وسائل نيز اين گونه آمده است :
عبد الله بن جعفر في (قرب الإسناد) عن الحسن بن ظريف ، عن الحسين بن علوان ، عن جعفر ، عن أبيه قال : كان الحسن والحسين عليهما السلام يقرآن *خلف الامام .*
مرحوم علامه مجلسي در تبيين كلمهء « امام » در اين روايت مي نويسد :
« *خلف الإمام* » أي أئمة الجور الذين كانوا في زمانهما عليهما السلام ... .
منظور از « *امام* » در اين روايت ، همان ائمه جوري هستند كه در زمان آن حضرات حكومت را در دست داشتند . بلي ، امام حسن و امام حسين عليهما السلام پشت سر آن ها مي ايستاد ؛ اما به آن ها اقتدا نمي كرد و براي خودشان نماز مي خواندند .
حضور در نماز جماعت آن ها در زمان های عادي مستحب مؤكد است ؛ چنانچه بسياري از علما به آن قائل هستند و روايات نيز آن را تأييد مي كند . و در زمان تقيه حضور در نماز جماعت آن ها واجب است ؛ البته اگر امكان داشته بايد اول نماز خود را در خانه بخواند و بعد در نماز جماعت آن ها حاضر شود و اگر امكان نداشت ، در نماز جماعت حاضر شود ؛ ولي براي خودش نماز بخواند و قرائت را ساقط نكند ... .
📕📚📖 الشيعة وأهل البيت ص ۶۱
. تفسير القمي: ج۲/ ص۱۵۸ ، ۱۵۹ ، تفسير نور الثقلين ج۴ ص ۱۸۸
الأنساب للسمعاني:3/95، ج۳ ص۹۵
النوادر ۱۲۹ ، وسائل الشيعة (آل البيت)، ج ۸، ص ۳۰۱ ، ح ۱۰۷۲۶ .
وسائل الشيعة (آل البيت)، ج ۸، ص ۲۹۹ .
بحار الأنوار، ج ۱۰۰، ص ۳۷۵.
. قرب الاسناد ص ۱۱۴، ح ۷ .
. وسائل الشيعة (آل البيت)، ج ۸ ، ص ۳۶۶
هیئت محبین الرقیه (س)
💐 #اعلاممراسم
🎊جشن ولادت جبل الصبر حضرت #زینب الکبری سلام الله علیها🎊
⏰ زمان : پنجشنبه #امشب _ ساعت ۲۰:۳۰
🕌 مکــان: شهرک شهیدمطهری(ره) _ مسجد حضرت #ولیعصر(عج)«چاروسایی»
🚩 بیرق معظم محبین الرقیه(علیهاالسلام) 🚩
هیئت محبین الرقیه (س)
ا🔉صوت شماره ( *۳۳* )
📃 *موضوع سخنرانی* :
*معجزه ای زیبا از حضرت زهرا سلام الله علیها 🚪*
🗣 *سخنران : استاد ارجمند احمدی*