متن شماره (۲۸)
ادامه متن ۲۲
❇ *سیر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم*
مرحله بعد از سخنان درباره ی گذشته سراسر انحطاط مردم بود ، که با یادآوری آن زمینه برای قدر شناسی از زحمات پیامبر و امیر المومنین علی علیه السلام آماده می شد . حضرت این مهم را به قدری با ظرافت و لطافت ادبی بیان فرمودند که مردم از عمق جان آماده شنیدن مرحله بعدی سخن در عظمت رسالت محمدی شدند و این باره چنین فرمودند :
*او رسالت الهی خود را به انجام رسانید و امور باعث عذاب پروردگار را اظهار نمود ، و از راه و روش مشرکان دوری گرداند ، و از سنت جاهلی آنان اعراض نمود.کمر آنان را در راه رسالتش شکست ، و گلوی آنان را فشرد ، و مردم را با حکمت و در پند نیکو به راه خدا دعوت نمود .*
*بُت ها را شکست و سرهای گردنکشان را به خاک افکند ، تا آنکه اجتماع آن را از هم پاشید و آنان را از صحنه پشت نمود و نور صبح هدایت ظلمت شرک را از هم پاشید و آنان از صحنه پشت نمودند و نور صبح هدایت ظلمت شرک را شکافت و پرده از حق برداشت . زعیم دینی گوینده شد ، و آتش کفر خاموش گردید، و زبان شیاطین لال شد و پَست فطرتان منافق هلاک شدند ، و گرههای کفر و خلاف از هم گشوده شد، و شما به عدهای از پاکان که عفیف بودند به کلمه اخلاص تکلم نمودید .شما بر لبه پرتگاه آتش قرار داشتید که پیامبر الهی شما را نجات داد . شما کسانی بودید که بُتان را پرستش می کردید ، و قمار بازی می کردید .*
در اینجا شدت بی ارزشی آن را در مقایسه با سایر ملل عصر خود بیان فرمودند ، که همچون جرعه ای بودند که نوشنده ای بنوشد و در نظرش ارزشی نداشته باشد ، و چنان بی قدرت که طمعکاری هوس حمله با آنان را نداشته باشد داشته باشد ، و چنان ناپایدار همچون آتش گیره ای که برای روشن کردن آتش به کار گیرند و زود خاموش شود . زیر قدمهای دیگران قرار گیرد داشتند و هر لحظه از حمله ناگهانی آن وحشت داشتند.
📕📚📖 منبع ، رجوع شود به متن شماره ۲۰
ستگارند .*
سپس رسول خدا فرمودند : علي اولين كسي است كه به من ايمان آورده است ، او وفادارترين شما به عهد و پيمان الهي وثابت قدم ترين شمادر اوامر الهي است وعادل ترين شما در برخورد با زير دستان و با انصاف ترين شماست و نزد خدا از همه شما برتر و با فضيلت تر است .
جابر مي گويد : در همين وقت بود كه آيه (إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّلِحَتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ). در شأن علي عليه السلام نازل شد . و هر وقت علي عليه السلام مي آمد اصحاب رسول مي گفتند بهترين مخلوق خدا آمد .
📚📖📕تاريخ مدينة دمشق ج۴۲، ص ۳۷۱
4⃣... عن الشعبي عن علي قال : قال رسول الله صلي الله عليه وسلم : " *أنت وشيعتك في الجنة " .*
شعبي از امير المؤمنين علي نقل مي كند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند : *(اي علي) تو و شيعيانت (روز قيامت ) در بهشت هستيد .*
📖📕📚تاريخ بغداد ج۱۲، ص ۲۸۴
5⃣ أن رسول الله صلي الله عليه وسلم *قال لعلي أنت وشيعتك تردون علي الحوض* رواة مرويين بيضة وجوهكم وان عدوك يردون علي الحوض ظمأ مقمحين .
رسول الله صلي الله عليه وآله و سلم به علي عليه السلام فرمودند : *يا علي تو وشيعيانت* (روز قيامت) در كنار حوض بر من وارد مي شويد در حالي كه سيراب هستيد و صورتهايتان سفيد (و نوراني) است و دشمن تو در كنار حوض بر من وارد مي شود در حالي كه تشنه و هلاك شده است .
📕📚📖 المعجم الكبير ـ الطبراني ج۱، ص ۳۱۹ ، حديث ۹۴۸
✅ *در منابع اهل سنت حدود چهل روايت به اين مضمون صادر شده است .*
📱کانال واتس آپ 👇👇 *https://chat.whatsapp.com/ISGNqDRREVHA6Fiz3Zl99Y*
📱کانال ایتا 👇👇
*http://eitaa.com/joinchat/3694985248C49f0e93486*
هیئت محبین الرقیه (س)
ا🔉صوت شماره ( *۲۹* )
📃 *موضوع سخنرانی* :
*میزان شناخت نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها*
🗣 *سخنران : استاد ارجمند هاشمی نژاد*
🔷 متن شماره ۲۹
🔵 ادامه متن شماره ۲۲
❇ *علی علیه السلام در تبلیغ رسالت*
بخش بعدی معرِّف برکات پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و فداکاری های علی بن ابی طالب علیه السلام بود در این باره فرمودند :
*تا آنکه خداوند تبارک و تعالی به برکت پیامبرش حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم شما را بعد از این همه سختی ها نجات داد ، و بعد از آنکه او گرفتار پهلوانان کفار و گرگان عرب و گردنکشان اهل کتاب گردید.*
*هرگاه که آتش جنگ را می افروختند خداوند آن را خاموش می نمود ، و هر زمان که قدرت پیروان ضلالت ظاهر میشد یا دشمنان مشرک دهان خود را برای از بین بردن شما باز می کردند برادرش علی علیه السلام را برای نابودی آنان به عمق دهانشان می افکند .او هم تا گوشهای آنان را پایمال می کرد نمی کرد و تا آتش آنان را با تیزی شمشیر خاموش نمی نمود باز نمی گشت.*
*علی علیه السلام کسی که در راه خدا سختی و مشکلات را تحمل میکرد و استقامت نشان میداد و نزدیکترین اشخاص به پیامبر و سید اولیا خدا بود. در راه خدا کمر همت بسته بود و دلسوزانه و با جدیت و تلاشِ پیگیر عمل میکرد ، و در راه خدا سرزنش و ملامت کنندگان تاثیر در او نداشت.*
ضمن یادآوری فداکاریهای امیرالمومنین علی علیه السلام نگاهی هم به رفتار مردم در زمان پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم و مقایسه آن با زحمات آن حضرت نموده فرمودند :
این در حالی بود که شما در زندگی راحت و در کمال آرامش و امنیت و نشاط بودید و در زندگی رفاه زندگی خوشی میگذراندید. غذای لذیذ می خوردید و آب زلال می نوشیدید و انتظار رسیدن بلاها را بر ما داشتید و منتظر شنیدن اخبار آن بودید!! و چون جنگی شدت می گرفت خود را کنار می کشیدید ، و هنگام کارزار و جنگ فرار می کردید.
📚📕📖منبع : رجوع کنید به متن شماره ۲۰
هیئت محبین الرقیه (س)
ا🔉صوت شماره ( *۳۰* )
📃 *موضوع سخنرانی* :
*سرشت پاک حضرت زهرا سلام الله علیها*
🗣 *سخنران : استاد ارجمند صدر*
شبهه شماره (۳۰)
متن شبهه: آيا روايت : « : *إمامان عادلان قاسطان* » از قول امام صادق عليه السلام در باره عمر و ابو بكر صحت دارد ؟
توضیح روايت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق عليه السلام در باره عمر و ابو بكر صحت دارد ؟
و جاء عن الإمام السادس جعفر الصادق علیه السلام انه سئل عن أبي بكر وعمر رضي الله عنهما ففي الخبر " ان رجلاً سأل الإمام الصادق علیه السلام ، فقال : يا ابن رسول الله ! ما تقول في حق أبي بكر و عمر ؟ فقال علیه السلام : إمامان عادلان قاسطان ، كانا علي الحق ، وماتا عليه ، فعليهما رحمة الله يوم القيامة "
شخصي از امام صادق علیه السلام سؤال كرد : نظر شما در باره ابوبكر و عمر چيست ؟ فرمود : دو امام عادل و بر حق بودند و بر همين روش هم مردند
📖📚📕إحقاق الحق للشوشتري 1/16
❇پاسخ :
*اوّلاً* : اين روايت كه در برخي از كتاب ها ؛ همانند :
الصراط المستقيم - علي بن يونس العاملي - ج ۳ - ص ۷۳ و شرح إحقاق الحق - السيد المرعشي - ج ۱ - ص ۶۹ - ۷۰ و الصوارم المهرقة - الشهيد نور الله التستري - ص ص و... نقل شده است ، هيچ سندي ندارد و روايت بدون سند به درد استدلال نمي خورد .
و ما معتقد هستيم كه اين روايات صحت ندارد و از ساخته هاي دودمان بنی اميه است كه مي خواستند ائمه شيعه را در ميان مردم دو چهره نشان دهند .
*ثانياً* : مستدل اول ، حديث را نقل نكرده است ؛ زيرا در همان منبع مورد نقل (احقاق الحق: 1/69) شروع حديث اين چنين است كه:
روي أنّه سأل رجل من المخالفين عن الإمام الصادق علیه السلام وقال:...
*جناب نويسنده ، جمله رجل من المخالفين را حذف كرده است ، چرا ؟ دليل آن روشن است ؛ زيرا مخالف از اصطلاحات حديثي وروايي است و به معناي سنّي مذهب است .*
*ثالثا* : باز هم نويسنده ادامه روايت را نقل نكرده است . ادامه روايت اين است :
فلمّا انصرف الناس قال له رجل من خاصّته: يا ابن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لقد تعجّبت ممّا قلت في حقّ أبي بكر وعمر، فقال: نعم، هما إماما أهل النار، كما قال اللّه سبحانه ـ
🔷 *آن دو نفر امام هستند، امّا امام و پيشواي دوزخيان و اهل آتش،* خداوند مي فرمايد:
و جعلناهم أئمّة يدعون إلي النار (سوره قصص: ۴۱)،
🔷 و اينكه گفتم: *قاسطان، منظورم تفسير اين آيه است: و أمّا القاسطون فكانوا لجهنّم حطباً.* (سوره جن: ۱۵).
🔷 *و اگر گفتم: عادلان، به اين جهت است كه آن دو نفر از حق روي گردانده و با آن مخالفت كرده اند، و در حقيقت تفسير اين آيه است:ثمّ الذي كفروا بربّهم يعدلون (سوره انعام: ۱).*
🔷 و مقصودم از: *كانا علي الحق، به معناي مخالفت آن دو با حق و قيام عليه حق است كه مراد أمير المؤمنين علیه السلام است.*
و مقصود از:
كانا علي الحق، وماتا عليه
اين است كه آن دو نفر برضد حق بودند و
فعليهما رحمة اللّه ،
رحمت الله (رسول خدا ) بر ضد آنان است .
فإنّه كان رحمة للعالمين .