📌جلسه اول از سلسله نشست تخصصی روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی در موسسه محکمات برگزار شد.
#گزارش_تصویری
@mohkamatqom
نشست.pdf
234.6K
✍جزوه درآمدی بر روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی
✔️این جزوه توسط استاد حجه الاسلام والمسلمین موسوی(زید عزه) در جلسه اول روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی ارائه شده است.
@mohkamatqom
گزیده نکات استاد حجه الاسلام والمسلمین رحمانی(زید عزه)
در جلسه اول روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی
🔴صحبت از حجیت شد، این حجیت به چه معنا است؟مراد همان است که در فقه مطرح است؟آیا چنین حجیتی می تواند در فضای بحث ما کارساز باشد یا اینکه از آنجایی که ما داریم مطالبی را به دین نسبت می دهیم باید حتما به یقین برسیم؟
🔺فرمودید مراجعه اجتهادی به آثار اندیشمندان و متفکران انقلاب اسلامی به عنوان متخصص یکی از راه های کشف نظام اندیشه است.
این مراجعه اجتهادی به چه معنا است؟به نظر می رسد ما باید متون این بزرگان را تحلیل و بررسی کنیم تا به آراء ایشان دست پیدا کنیم مثل همان کاری در متون فقها از جمله رسائل و کفایه و...انجام می دهیم.
🔴یکی از راه های کشف نظام اندیشه را مراجعه مستقیم به مجموعه ادله و قرآن و سنت دانستید، به نظر می رسد نمی شود خالی الذهن و بدون پیش فرض این کار را انجام داد.
🔺شما صحبت از محکمات و عناصر بنیادین اندیشه و معارف اسلامی کردید و تفصیلی ندادید،به نظر می رسد همه این عناصر در یک رتبه نیستند و همه این ها قطعی و لایغیر نیستند، بله مفهومی مثل توحید این چنین است اما سایر مفاهیم و عناصر معلوم نیست اینگونه باشند لذا باید یک رتبهبندی بین همین محکمات اندیشه نیز قائل باشیم!
✍گزارش دبیر نشست: حمید جزینی زاده
@mohkamatqom
گزیده نکات استاد حجه الاسلام والمسلمین اسدپور(زید عزه)
در جلسه اول روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی
🔴بحث روش شناسی بحث لازم و ضروری است اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که این بحث ها نباید به روش زدگی بینجامد.یعنی اینگونه نیست که همه چیز با روش تمام شود و به خروجی برسیم.
اما باید به آن پرداخته شود و از ظرفیت های آن استفاده کرد.
🔺بله ما یک نظام بنیادین و پایهای را قبول داریم و باید آن را صورت بندی کنیم و خیلی نکته درست و به جایی است، اما در مرحله بعد باید به سمت طراحی نظامات درونی این نظام بنیادین حرکت کنیم مثل نظام سیاسی،فرهنگی،اقتصادی و...، در واقع در بحث کیفیت این امتدادها و ساخت این نظامات بعدی است که روش شناسی پر رنگتر و جدیتر میشود.و تبعا به دنبال تکثر نظامات مبتنی بر آن نظام بنیادین،به روش های متنوعی نیاز خواهیم داشت.
🔴اساسا مطالعات روشی ما باید چگونه باشد ؟آیا این نگاه ها لزوما نگاههای درجه دو و از بیرون است یا ما نیاز به مطالعات روشی درجه یک و از درون خود علم نیز داریم؟به نظر می رسد ما باید این نحو از نگاه های روشی را نیز داشته باشیم.
🔺در بخشی از این جزوه به منابع مراجعه اجتهادی پرداخته شده است، تفصیل بیشتر در این بخش لازم و ضروری است ،به این معنا که مراتب این منابع،تقدم و تاخر هر کدام و...باید بررسی شود چرا که تفاوتهای روشی ایجاد میکند مثلا روش شناسی در مباحث عقلی با روش شناسی مباحث استظهار و بناء عقلا متفاوت است و باید تفصیلیتر و جزئیتر به آن پرداخته شود.
✍گزارش دبیر نشست: حمید جزینی زاده
@mohkamatqom
شیخ مفید در کلام متفکران انقلاب اسلامی
⚜شهید آیت الله مطهری (رحمه الله):
📌شیخ مفید. نامش محمد بن محمدبن نعمان است. هم متکلم است و هم فقیه.
ابن الندیم در فن دوم از مقاله پنجم الفهرست که درباره متکلمین شیعه بحث میکند، از او به عنوان «ابن المعلم» یاد میکند و ستایش مینماید.
📌در سال 336 متولد شده و در 413 درگذشته است. کتاب معروف او در فقه به نام مقنعه است و چاپ شده و موجود است. شیخ مفید از چهرههای بسیار درخشان شیعه در جهان اسلام است.
ابویعلی جعفری که داماد مفید بوده است گفته است که مفید شبها مختصری میخوابید، باقی را به نماز یا مطالعه یا تدریس یا تلاوت قرآن مجید میگذرانید.
📌شیخ مفید شاگرد شاگرد ابن ابی عقیل است.
خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۴۱۹
●➼┅═❧═┅┅───┄
به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید(رحمه الله)
۹ آذر ماه
#شیخ_مفید
#پرونده_ویژه_شیخ_مفید
______________________
🌐کانال موسسه محکمات
@mohkamatqom
شیخ مفید در کلام متفکران انقلاب اسلامی
⚜آیت الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی):
📌عقلانيت مستقل، هيچ گاه با عقلانيت نقلي و ولايي در ستيز نيست؛ بلكه مشعل فروزان و راه گشا و ابزاري است كه همواره مشكلات اسلام را حل كرده است.
زيرا برهان عقلي، هرگز مخالف با نقل و ولايت نيست، چه رسد به آن كه محارب با آن ها باشد؛ هرچند گاهي با آن ها اختلاف دارد. اختلاف، زمينه زيبايي علم و تنوع انديشه است.
📌آنچه مباين با هماهنگي است، همانا مخالفت است، نه اختلاف، و هرگز استقلال برهان عقلي به معناي مباينت با نقل نيست.
📌به گفته شيخ مفيد عقل و نقل، دو كليد براي يك قفل و صندوق است و اسلام گاهي از كليد عقل، و زماني از كليد نقل و گاهي نيز از هر دو بهره مي گيرد.
(أوائل المقالات، مصنفات شيخ مفيد، ج4، ص44.)
#شیخ_مفید
#عقلانیت
#عقل
#پرونده_ویژه_شیخ_مفید
________________________
🌐کانال موسسه محکمات
@mohkamatqom
تحليل پيام رهبري.mp3
5.68M
#پادکست
🎧تحلیل مختصر پیام آیتاللهالعظمی خامنهای به کنگرهی هزاره شیخ مفید(رحمهالله) را از زبان حجهالاسلام سیدمهدی موسوی بشنویم...
#شیخ_مفید
#محکمات
#پرونده_ویژه_شیخ_مفید
________________
🌐کانال موسسه محکمات
@mohkamatqom
⚜خلاصه پیام آیت الله العظمی خامنهای (دامت برکاته) به کنگره هزاره شیخ مفید(رحمه الله)
🔴 بخش اول
📌آن روز بدن نحیف مفید در خانهاش در دربالریاح بغداد به زمین سپرده شد تا روزی به جوار بارگاه حضرت ابیجعفر جواد (علیهالسّلام) منتقل شود و در آن دارالسّلام رحمت الهی بیارامد، اما شخصیت سترگ او که پنهانکردنی و از یادرفتنی نبود.
📌نسل علمی امروز با بزرگداشت مفید و نشر آثار مکتوب او، در حقیقت وظیفهی سپاس خود را نسبت به مردی انجام میدهد که خود و افکارش همواره در ضمن جریان غنی و پربار فقه و کلام مدرسهی اهلبیت (علیهمالسّلام)، حضور داشته و به مثابهی سنگ زاویه و قاعدهی اصلی، در بنای رفیع فقاهت و تکلم شیعی، چنانکه در این هزار سال شناخته شده است، منشاء اثر بوده است.
📌نکته این مقال دربارهی «جایگاه مفید در خط سیر تفکر علمی تشیع در دو زمینهی کلام و فقه» است و من به کمک قرائن قابل اعتمادی از گفتهها و نظرات علمی و آثار مکتوب بدان قانع شدهام.
📌نکته این است: شیخ مفید در سلسلهی علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سر آمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقهی جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشتهی کلام و فقه، تا امروز در حوزههای علمی شیعه امتداد یافته ، تأکید اصلی بر این است که تلاش علمی ممتاز و درخشان شاگرد برجستهی شیخ مفید یعنی سید مرتضی علمالهدی (متوفی در ۴۳۶ ه) و اوج قلهی رفیع همین سلسله در عهد شیخ الطائفه محمّد بن الحسن الطوسی متوفی در ۴۶۰ ه) در واقع ادامهی جریانی است که سرچشمه و مؤسس آن محمّد بن ممد بن النعمان المفید بوده است. نقش مؤثر و تعیین کنندهی شیخ مفید در سه محور قابل تبیین است:
1- تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت (علیهمالسّلام)
2-بنیانگذاری شکل و قالب علمی صحیح برای فقه شیعه
3-آفرینش شیوهی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام ...
📌شیخ مفید و حوزهی علمی شیعهی بغداد در زمان او، هر یک پدیدههایی به شمار میآیند که تا آن زمان در تاریخ شیعه سابقه نداشته است.
بیشک محور و نقطهی درخشان و مایهی درخشش این حوزه شیخ مفید بوده است. او با نبوغ و استعداد خارق العاده و تلاش بی وقفهی خود و با بهرهگیری از موقعیت استثنایی شهر بغداد به عنوان مرکز سیاسی و جغرافیایی جهان اسلام و رفت و آمد چهرههای علمی مذاهب مختلف به آن، به جامعیتی بی نظیر دست یافته، و آنگاه چون قطب و محور جذابی، عنصر متمایز کنندهی حوزهی شیعی بغداد در زمان خود شده است.حقاً باید مفید را بنیانگذار حوزههای علمی شیعه با قوارهایی که در قرنهای پس از آن دیده میشود، دانست.
۱. تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت (علیهمالسّلام)
انقطاع کامل شیعیان از امام غائب (ارواحنافداه)، یکی از خطراتی است که کلیت مکتب اهل بیت را تهدید می کرد و اشتباه و انحراف عمدی یا غیر عمدی کسانی از منسوبین به این مکتب، چیزهایی را از آن کاسته یا به آن میافزاید، در دوران حضور امام(ع) هر گاه چنین چیزی پیش میآمد یا خطر آن مطرح میشد، شخص شخیص امام، محور و مرکز مطمئنی بود که همه چیز با آن مقایسه و اندازهگیری و دربارهی آن قضاوت میشد.
اما در دوران غیبت، بخصوص غیبت کبری وضع کاملاً تفاوت مییابد.
اینجاست که یکی از مهمترین وظایف رهبران امت رخ مینماید، و آن وظیفه عبارت است از اینکه تشیع به مثابهی یک نظام فکری و عملی، مرزبندی شود و برای آن از لحاظ عقیدتی و عملی با استفاده از میراث ارزشمند سخنان ائمه (علیهمالسّلام) چهار چوبی ترسیم گردد.
این کار تا پیش از زمان مفید (ره) انجام نشده بود. گرایش قیاسی در فقه ابن جنید و گرایشهای معتزلی در کلام خاندان نوبخت، دلیل بر این مدعا است.در عرصهی فقه، بهره نگرفتن از مبانی عقلی و اصولی استنباط و تفریع فرع بر اصل ، لغزیدن به وادی قیاس، دو سوی انحراف غیر عمدی از مکتب محسوب میگردد. و در عرصهی کلام، خلط کلام شیعی با کلام معتزلی،نوعی انحراف است.
عقیدهی متمایز کننده تشیع، امامت اهل بیت (علیهمالسّلام) است که هیچ معتزلیایی آن را نمیپذیرد، و عقیدهی متمایز کنندهی اعتزال، اصل «المنزلة بین المنزلتین» است که با مسلّمات تشیع، متعارض و منافی است.
ادامه دارد...
#شیخ_مفید
#محکمات
#پرونده_ویژه_شیخ_مفید
______________________
🌐کانال موسسه محکمات
@mohkamatqom
May 11