eitaa logo
موسسه محکمات
358 دنبال‌کننده
224 عکس
67 ویدیو
9 فایل
رسالت موسسه مطالعات اجتهاد بنیان محکمات تبیین و ترویج نظام جامع اندیشه اسلامی براساس آثار متفکران انقلاب اسلامی است. 🛂ارتباط با مدیر کانال : @admin_mohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
توحید اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی .mp3
35.29M
💢 نشست بصیرتی-روشنگری مدرسه علمیه خاتم الانبیاء قم ، به مناسبات سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با محوریت 🔸بررسی افکار توحیدی-اجتماعی علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) ‌با سخنرانی 🔹 حجةالاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی 📅 زمان: چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ساعت ۹ صبح 🔻مکان: سالن جلسات مدرسه علمیه خاتم الانبیاء ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
بسم الله 📌سلسله نشست‌های تخصصی روش‌شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی برگزار می‌گردد. جلسه اول: درآمدی بر روش‌شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی 🖋ارائه: حجه الاسلام‌والمسلمین سید مهدی موسوی 🔍تحلیل و بررسی: حجه الاسلام‌والمسلمین امین اسدپور و حجه الاسلام‌والمسلمین محمدهادی رحمانی زمان: سه‌شنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت: ۱۸:۱۵ مکان: خیابان شهیدین، کوچه چهارم، پلاک ۹۴، موسسه محکمات @mohkamatqom
📌جلسه اول از سلسله نشست تخصصی روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی در موسسه محکمات برگزار شد. @mohkamatqom
نشست.pdf
234.6K
✍جزوه درآمدی بر روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی ✔️این جزوه توسط استاد حجه الاسلام والمسلمین موسوی(زید عزه) در جلسه اول روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی ارائه شده است. @mohkamatqom
گزیده نکات استاد حجه الاسلام والمسلمین رحمانی(زید عزه) در جلسه اول روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی 🔴صحبت از حجیت شد، این حجیت به چه معنا است؟مراد همان است که در فقه مطرح است؟آیا چنین حجیتی می تواند در فضای بحث ما کارساز باشد یا اینکه از آنجایی که ما داریم مطالبی را به دین نسبت می دهیم باید حتما به یقین برسیم؟ 🔺فرمودید مراجعه اجتهادی به آثار اندیشمندان و متفکران انقلاب اسلامی به عنوان متخصص یکی از راه های کشف نظام اندیشه است. این مراجعه اجتهادی به چه معنا است؟به نظر می رسد ما باید متون این بزرگان را تحلیل و بررسی کنیم تا به آراء ایشان دست پیدا کنیم مثل همان کاری در متون فقها از جمله رسائل و کفایه و...انجام می دهیم. 🔴یکی از راه های کشف نظام اندیشه را مراجعه مستقیم به مجموعه ادله و قرآن و سنت دانستید، به نظر می رسد نمی شود خالی الذهن و بدون پیش فرض این کار را انجام داد. 🔺شما صحبت از محکمات و عناصر بنیادین اندیشه و معارف اسلامی کردید و تفصیلی ندادید،به نظر می رسد همه این عناصر در یک رتبه نیستند و همه این ها قطعی و لایغیر نیستند، بله مفهومی مثل توحید این چنین است اما سایر مفاهیم و عناصر معلوم نیست اینگونه باشند لذا باید یک رتبه‌بندی بین همین محکمات اندیشه نیز قائل باشیم! ✍گزارش دبیر نشست: حمید جزینی زاده @mohkamatqom
گزیده نکات استاد حجه الاسلام والمسلمین اسدپور(زید عزه) در جلسه اول روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی 🔴بحث روش شناسی بحث لازم و ضروری است اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که این بحث ها نباید به روش زدگی بینجامد.یعنی اینگونه نیست که همه چیز با روش تمام شود و به خروجی برسیم. اما باید به آن پرداخته شود و از ظرفیت های آن استفاده کرد. 🔺بله ما یک نظام بنیادین و پایه‌ای را قبول داریم و باید آن را صورت بندی کنیم و خیلی نکته درست و به جایی است، اما در مرحله بعد باید به سمت طراحی نظامات درونی این نظام بنیادین حرکت کنیم مثل نظام سیاسی،فرهنگی،اقتصادی و...، در واقع در بحث کیفیت این امتدادها و ساخت این نظامات بعدی است که روش شناسی پر رنگ‌تر و جدی‌تر می‌شود.و تبعا به دنبال تکثر نظامات مبتنی بر آن نظام بنیادین،به روش های متنوعی نیاز خواهیم داشت. 🔴اساسا مطالعات روشی ما باید چگونه باشد ؟آیا این نگاه ها لزوما نگاه‌های درجه دو و از بیرون است یا ما نیاز به مطالعات روشی درجه یک و از درون خود علم نیز داریم؟به نظر می رسد ما باید این نحو از نگاه های روشی را نیز داشته باشیم. 🔺در بخشی از این جزوه به منابع مراجعه اجتهادی پرداخته شده است، تفصیل بیشتر در این بخش لازم و ضروری است ،به این معنا که مراتب این منابع،تقدم و تاخر هر کدام و...باید بررسی شود چرا که تفاوت‌های روشی ایجاد می‌کند مثلا روش شناسی در مباحث عقلی با روش شناسی مباحث استظهار و بناء عقلا متفاوت است و باید تفصیلی‌تر و جزئی‌تر به آن پرداخته شود. ✍گزارش دبیر نشست: حمید جزینی زاده @mohkamatqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیخ مفید در کلام متفکران انقلاب اسلامی ⚜شهید آیت الله مطهری (رحمه الله): 📌شیخ مفید. نامش محمد بن محمدبن نعمان است. هم متکلم است و هم فقیه. ابن الندیم در فن دوم از مقاله پنجم الفهرست که درباره متکلمین شیعه بحث می‌کند، از او به عنوان «ابن المعلم» یاد می‌کند و ستایش می‌‏نماید. 📌در سال 336 متولد شده و در 413 درگذشته است. کتاب معروف او در فقه به نام مقنعه است و چاپ شده و موجود است. شیخ مفید از چهره‌های بسیار درخشان شیعه در جهان اسلام است. ابویعلی جعفری که داماد مفید بوده است گفته است که مفید شب‌ها مختصری می‌خوابید، باقی را به نماز یا مطالعه یا تدریس یا تلاوت قرآن مجید می‌گذرانید. 📌شیخ مفید شاگرد شاگرد ابن ابی عقیل است. خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۴۱۹ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید(رحمه الله) ۹ آذر ماه ______________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیخ مفید در کلام متفکران انقلاب اسلامیآیت الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی): 📌عقلانيت مستقل، هيچ گاه با عقلانيت نقلي و ولايي در ستيز نيست؛ بلكه مشعل فروزان و راه گشا و ابزاري است كه همواره مشكلات اسلام را حل كرده است. زيرا برهان عقلي، هرگز مخالف با نقل و ولايت نيست، چه رسد به آن كه محارب با آن ها باشد؛ هرچند گاهي با آن ها اختلاف دارد. اختلاف، زمينه زيبايي علم و تنوع انديشه است. 📌آنچه مباين با هماهنگي است، همانا مخالفت است، نه اختلاف، و هرگز استقلال برهان عقلي به معناي مباينت با نقل نيست. 📌به گفته شيخ مفيد عقل و نقل، دو كليد براي يك قفل و صندوق است و اسلام گاهي از كليد عقل، و زماني از كليد نقل و گاهي نيز از هر دو بهره مي گيرد. (أوائل المقالات، مصنفات شيخ مفيد، ج4، ص44.) ________________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
تحليل پيام رهبري.mp3
5.68M
🎧تحلیل مختصر پیام آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به کنگره‌ی هزاره شیخ مفید(رحمه‌الله) را از زبان حجه‌الاسلام سیدمهدی موسوی بشنویم... ________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
⚜خلاصه پیام آیت الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) به کنگره هزاره شیخ مفید(رحمه الله) 🔴 بخش اول 📌آن روز بدن نحیف مفید در خانه‌اش در درب‌الریاح بغداد به زمین سپرده شد تا روزی به جوار بارگاه حضرت ابی‌جعفر جواد (علیه‌السّلام) منتقل شود و در آن دارالسّلام رحمت الهی بیارامد، اما شخصیت سترگ او که پنهان‌کردنی و از یادرفتنی نبود. 📌نسل علمی امروز با بزرگداشت مفید و نشر آثار مکتوب او، در حقیقت وظیفه‌ی سپاس خود را نسبت به مردی انجام می‌دهد که خود و افکارش همواره در ضمن جریان غنی و پربار فقه و کلام مدرسه‌ی اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، حضور داشته و به مثابه‌ی سنگ زاویه و قاعده‌ی اصلی، در بنای رفیع فقاهت و تکلم شیعی، چنانکه در این هزار سال شناخته شده است، منشاء اثر بوده است. 📌نکته این مقال درباره‌ی «جایگاه مفید در خط سیر تفکر علمی تشیع در دو زمینه‌ی کلام و فقه» است و من به کمک قرائن قابل اعتمادی از گفته‌ها و نظرات علمی و آثار مکتوب بدان قانع شده‌ام. 📌نکته این است: شیخ مفید در سلسله‌ی علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سر آمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقه‌ی جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشته‌ی کلام و فقه، تا امروز در حوزه‌های علمی شیعه امتداد یافته ، تأکید اصلی بر این است که تلاش علمی ممتاز و درخشان شاگرد برجسته‌ی شیخ مفید یعنی سید مرتضی علم‌الهدی (متوفی در ۴۳۶ ه) و اوج قله‌ی رفیع همین سلسله در عهد شیخ الطائفه محمّد بن الحسن الطوسی متوفی در ۴۶۰ ه) در واقع ادامه‌ی جریانی است که سرچشمه و مؤسس آن محمّد بن ممد بن النعمان المفید بوده است. نقش مؤثر و تعیین کننده‌ی شیخ مفید در سه محور قابل تبیین است: 1- تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) 2-بنیانگذاری شکل و قالب علمی صحیح برای فقه شیعه 3-آفرینش شیوه‌ی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام ... 📌شیخ مفید و حوزه‌ی علمی شیعه‌ی بغداد در زمان او، هر یک پدیده‌هایی به شمار می‌آیند که تا آن زمان در تاریخ شیعه سابقه نداشته است. بی‌شک محور و نقطه‌ی درخشان و مایه‌ی درخشش این حوزه شیخ مفید بوده است. او با نبوغ و استعداد خارق العاده و تلاش بی وقفه‌ی خود و با بهره‌گیری از موقعیت استثنایی شهر بغداد به عنوان مرکز سیاسی و جغرافیایی جهان اسلام و رفت و آمد چهره‌های علمی مذاهب مختلف به آن، به جامعیتی بی نظیر دست یافته، و آنگاه چون قطب و محور جذابی، عنصر متمایز کننده‌ی حوزه‌ی شیعی بغداد در زمان خود شده است.حقاً باید مفید را بنیانگذار حوزه‌های علمی شیعه با قواره‌ایی که در قرنهای پس از آن دیده می‌شود، دانست. ۱. تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) انقطاع کامل شیعیان از امام غائب (ارواحنافداه)، یکی از خطراتی است که کلیت مکتب اهل بیت را تهدید می کرد و اشتباه و انحراف عمدی یا غیر عمدی کسانی از منسوبین به این مکتب، چیزهایی را از آن کاسته یا به آن می‌افزاید، در دوران حضور امام(ع) هر گاه چنین چیزی پیش می‌آمد یا خطر آن مطرح می‌شد، شخص شخیص امام، محور و مرکز مطمئنی بود که همه چیز با آن مقایسه و اندازه‌گیری و درباره‌ی آن قضاوت می‌شد. اما در دوران غیبت، بخصوص غیبت کبری وضع کاملاً تفاوت می‌یابد. این‌جاست که یکی از مهم‌ترین وظایف رهبران امت رخ می‌نماید، و آن وظیفه عبارت است از این‌که تشیع به مثابه‌ی یک نظام فکری و عملی، مرزبندی شود و برای آن از لحاظ عقیدتی و عملی با استفاده از میراث ارزشمند سخنان ائمه (علیهم‌السّلام) چهار چوبی ترسیم گردد. این کار تا پیش از زمان مفید (ره) انجام نشده بود. گرایش قیاسی در فقه ابن جنید و گرایش‌های معتزلی در کلام خاندان نوبخت، دلیل بر این مدعا است.در عرصه‌ی فقه، بهره نگرفتن از مبانی عقلی و اصولی استنباط و تفریع فرع بر اصل ، لغزیدن به وادی قیاس، دو سوی انحراف غیر عمدی از مکتب محسوب می‌گردد. و در عرصه‌ی کلام، خلط کلام شیعی با کلام معتزلی،نوعی انحراف است. عقیده‌ی متمایز کننده تشیع، امامت اهل بیت (علیهم‌السّلام) است که هیچ معتزلی‌ایی آن را نمی‌پذیرد، و عقیده‌ی متمایز کننده‌ی اعتزال، اصل «المنزلة بین المنزلتین» است که با مسلّمات تشیع، متعارض و منافی است. ادامه دارد... ______________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
⚜خلاصه پیام آیت الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) در به کنگره هزاره شیخ مفید(رحمه الله) 🔴بخش دوم این نابغه‌ی بزرگوار با احساس نیاز زمان و با تکیه بر قدرت علمی خود کار بی‌سابقه و بس مهم و حساسی را آغاز کرد و ازعهده‌ی این کار بزرگ بر‌آمد مدعا این است که فهم این مکتب و شناخت حدود و مرزهای آن برای آن کس که در طلب آن بوده، میسر گردیده و در فقه و کلام، مدرسه‌ی اهل بیت(ع) بی آن‌که با نحله‌ی دیگری مشتبه شود درمعرض فهم و شناخت پژوهشگران قرار گرفته است. مفید برای تأمین این هدف بزرگ، به یک سلسله کار علمی دست زده، که هر یک درخور بررسی و تحقیقی مستقل است: 1-در فقه کتاب مقنعه را که یک دوره‌ی تقریباً کامل فقه در آن گرد آمده تصنیف کرد. 2-در اصول کتاب «التذکرة باصول الفقه» را ابداع کرد. 3-در باب ترسیم حدود فقهی میان فقه امامیه و فقه حنفی کتاب المسائل الصاغانیه را به رشته تحریر درآورد. 4-کتاب «النقض علی ابن الجنید» نیزکه عنوان آن نمایشگر همان منش مرزبانی قاطع او نسبت به حدود و ثغور فقهی مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) است.. کار وسیع‌تر و مهم‌تر مفید در این زمینه - یعنی تثبیت هویت مستقل مکتب تشیع - در عرصه‌ی علم کلام انجام گرفته است.او تلاش کرد مرز میان عقاید تشیع و دیگر نحله‌های کلامی را مشخص کند وی با این‌که در مقام مجادله با مذاهب دیگر، همه‌ی مکاتب زمان خود را به مباحثه فرا می‌خواند و با اشعری و معتزلی، مرجئی و خارجی، مشبه و اهل حدیث، غالی و ناصبی، و دیگر شعب فرق کوچک و بزرگ منتسب به اسلام به بحث و گفتگو برمی‌خیزد، اما در این میان با مکتب اعتزال و شاخه‌های معروف آن بیش از همه مواجهه‌ی فکری می‌یابد و در کتب و رسائل کوچک و بزرگ متعددی به نقد و رد نظرات معتزله در مباحث مختلف می‌پردازد. معتزله به خاطر شباهت با اصول تشیع، در معرض این شبهه قرار گرفته‌اند که مکتب آنان اصل و منشاء بسیاری از عقاید شیعه است. پرداختن به عقاید معتزله ، مصداق برجسته‌ای از همان خصوصیت مرزبانی از کلیت مکتب تشیع و اثبات استقلال و اصالت نظام کلامی آن است. ایشان کتاب معروف «اوایل المقالات فی المذاهب و المختارات» رابرای بیان فرق میان شیعه و معتزله نوشتند. هدف وی از تدوین این کتاب آن بوده است که یک مرجع واصل مطمئن عقیدتی برای کسانی که می‌خواهند ایمان تفصیلی به مبانی فکری آن داشته باشند، فراهم سازد. می‌توان گفت که وی در صدد آن بوده است که یک نظام فکری، منسجم و دارای حدود و ثغور روشن و مشخص برای تشیع ارائه دهد. شکی نیست که نقطه‌ی شاخص و متمایز کننده در این نظام فکری، مسأله‌ی امامت است. «نقطه‌ی شاخص» بودن مسأله‌ی امامت غیر از چیزی است که یکی از مستشرقین در این باره پنداشته و امامت را «محور نظام فکری» مفید معرفی کرده است بلکه محور آن پس از مسأله‌ی «معرفت» که مقدمه‌ی طبیعی مسائل اعتقادی است، مسأله‌ی ذات و صفات باری است،و سایر مسائل اساسی بر حسب مراتب خود بر آن متفرعند. ۲.بنیانگذاری شکل و قالب علمی صحیح فقه شیعه‌ فقاهت به معنای استنباط حکم شریعت از منابع کتاب و سنت، در شیعه دارای سابقه‌ای طولانی است. بی‌شک فقهای پیش از مفید قدم‌های ارزنده‌ای در این راه برداشته‌اند، لیکن این شیخ بزرگ با قدرت فکری نبوغ آسای خود، در این عرصه نیز مبدأ یک تاریخ پر تحول و سر سلسله‌ی یک جریان زاینده و رو به عمق و افزایش، محسوب می‌گردد. پیش از شیخ مفید دو جریان متفاوت در فقه شیعه وجود داشته است یکی جریانی است که فرد شاخص آن علی‌بن‌بابویه (متوفی ۳۲۹) است و شاید بشود آن را جریان قمیین نامید. فقاهت در این جریان به معنای افتاء بر طبق متون روایات است. جریان دوم نقطه‌ی مقابل این جریان و متکی به استدلال و به ظن غالب، متخذ و سرمشق گرفته از فقه سنی است و دو چهره‌ی معروف این جریان حسن ابن ابی عقیل العمانی (متوفی ؟) و ابن جنید الاسکافی (متوفی احتمالاً ۳۸۱) می‌باشند. چنانکه ملاحظه می‌شود هر یک از دو جریان فقاهت از جهتی ناقص است. در جریان اول، فتوا همان متن روایت است بدون تفریع و رد فرع بر اصل و بحث و مناقشه و نقد و در جریان دوم گویا آن نیست که به اقتضای تعالیم مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) باید باشد، با قیاس همراه است و یا به نحوی است که به آراء شاذه، منتهی میشود. فقه مفید از این هر دو عیب، پاک و دارای هر دو مزیت است. بنابراین او همان کسی است که قالب علمی مقبول و معتبر نزد شیعه را به دست آورد. برای این‌که با ارزش و اهمیت کار فقهی مفید آشنایی اجمالی پیدا شود به سر فصل‌های سه گانه در این مورد اشاره می‌کنیم: الف) کتاب مقنعه. ب) رساله‌های فقهی کوچک مفید. ج) کتاب التذکرة باصول الفقه. ادامه دارد... ________________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
⚜خلاصه پیام آیت الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) به کنگره هزاره شیخ مفید(رحمه الله) 🔴بخش سوم الف) کتاب مقنعه: مقنعه یک دوره‌ی تقریباً کامل فقه است، مفید در این کتاب، اگر چه استدلال بر فتاوای خود ذکر نکرده اما به استناد قرینه‌ی اطمینان بخشی می‌توان گفت که فتاوی او در این کتاب متکی به استدلال متین فقهی است آن قرینه‌ی اطمینان بخش، کتاب تهذیب شیخ طوسی است. چنانکه می‌دانیم، تهذیب شرح مقنعه و بیان استدلال‌های فقهی آن است.اهل فن به خوبی می‌دانند که این روش، روش جامع استدلال در تمامی ادوار فقاهت شیعه تا امروز است، و قالب کلی استدلال فقهی در همه‌ی دوران‌های پس از شیخ طوسی(ره)، تا امروز همین بوده است. آیا شیخ طوسی (ره) مبتکر این نحوه استدلال است؟ یا او آن را از استاد خود، مفید آموخته است؟ می‌دانیم که شیخ طوسی، تألیف کتاب تهذیب را در حیات شیخ مفید یعنی پیش از سال ۴۱۳ آغاز کرده. ورود شیخ طوسی به عراق در سال ۴۰۸ است و او در این سال که جوانی ۲۳ ساله بوده در خدمت شیخ مفید طی مدارج عالی علم و تحقیق را آغاز کرده و تا سال ۴۱۳ یعنی در مدت ۵ سال از محضر آن نابغه‌ی بزرگ استفاده کرده است. جای شک باقی نمی‌ماند که شیخ طوسی آن اسلوب استدلال فقهی را در محضر شیخ مفید بوده توانسته کتاب وی را با اصول مورد نظر خود او مستدل سازد. این برداشت هنگامی قطعیت می‌یابد که مبانی اصولی شیخ مفید در کتاب اصول ،مورد توجه قرار گیرد،به روشنی نشان می‌دهد که اسلوب استدلالی که شیخ طوسی در مقدمه‌ی تهذیب بیان کرده همان است که استادش بدان معتقد بوده و به شاگردان خود می‌آموخته است. این روش استدلال همان خط جامع و کاملی است که پیش از او در هیچ یک از دو جریان فقهی شیعه،سابقه نداشته و شیخ بزرگوار ما مبتکر و مؤسس و پایه‌گذاری آن است. ب) رساله‌های فقهی این رساله‌ها با وجود حجم کم، گویای عمق دانش فقهی شیخ بزرگوار است. برخی از آن‌ها،به درستی حاوی اسلوب متین وقوی، و منظم فقهی است.از کارهای جالب وی دریکی از این رساله این است که در جایی پس از ذکر حدیث مورد استدلال طرف مقابل، هم سند آن را تضعیف می‌کند هم مضمون آن را با تکیه بر استدلالی متین، غیر معقول و دور از بیان حکمت آمیز امام و ناشی از جعل کسی که عامی و جاهل است می‌شمرد، و هم با قرائنی احتمال ارسال سند آن را مطرح می‌سازد که این نکته‌ی اخیر نشان دهنده‌ی تبحر و احاطه او به حدیث است. ج) کتاب التذکرة باصول الفقه علم اصول، آئین استنباط فقهی است. برای رسیدن از ادله معتبره به احکام عملی. بی‌شک پایه و مایه‌ی اصلی علم اصول فقه در کلمات ائمه (علیهم‌السّلام) و در ضمن همان چیزی است که بدان «اصول متلقاة» اطلاق می شده است. ولی در شیعه اولین کتاب اصول را (تا آن‌جا که می‌دانیم) شیخ مفید نوشته است، این کتاب با همه‌ی اختصار دارای اهمیت زیادی است. زیرا: اولاً این نخستین کتاب در اصول فقه در شیعه است. ثانیاً در آن، مباحث بسیاری با عبارات کوتاه آمده و بخصوص در مباحث الفاظ، سرفصل‌های متعددی مشتمل بر ابحاث مهم در آن مشاهده می‌شود. ثالثاً در بعضی از مباحث آن، نظر شیخ بزرگوار به آنچه در زمان‌های بسیار متأخر از سوی محققان اصولی ذکر شده، بسی شبیه و نزدیک است. رابعاً در حالی که بنای کتاب بر اختصار است،مباحثی که در استنباط احکام فقهی، ضروریتر و کاربردی‌تر است، مقدم داشته شده است. 3.آفرینش شیوه‌ی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام‌ این سومین بعد از جوانب شخصیت شیخ بزرگوار ما به مثابه‌ی مؤسس و سرسلسله‌ی حرکت علمی شیعه است. در این‌جا نیز شیخ عالی‌مقام راه تازه‌ای میان عقل گرایی مطلق معتزله و پیروان آنان از شیعه - مانند بنی نوبخت - و حدیث گرایی شیخ صدوق گشوده است. کار بزرگ مفید اثبات این مطلب است که عقل مستقلاً،از فهم همه‌ی مباحثی که در علم کلام مطرح می شود، ناتوان است. کار شیخ مفید، محدود کردن عقل به همان حدودی است که خالق عقل برای او معین کرده است تا به گمراهی نیفتد. برای نمونه می‌توان اشاره کرد که در مسأله‌ی صفات باری، معتزله از نفی صفات در کلمات واصل بن عطاء و نظریه‌ی نیابت ذات از صفات، تا رسیدن به نظریه توحید به معنای عدم زیاده‌ی صفات بر ذات و این‌که صفات حق تعالی عین ذات او در وجود است، راه درازی را پیموده‌اند، در حالی که این مسأله در کلمات مفید، متخذ از سمع یعنی نهج البلاغه و روایات صادره از ائمه (علیهم‌السّلام) است. پایان. ________________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
پيام رهبر به كنگره شيخ مفيد.mp3
9.42M
❓سوال: پیام آیت الله العظمی خامنه‌ای به کنگره هزاره‌ی شیخ مفید رحمه الله چه ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی دارد؟ 🎧پاسخ این پرسش را از زبان حجه الاسلام امین اسدپور می شنویم... 🖇نکات: 📌ابتکار و تیز بینی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تبیین نوین و خوانشی متفاوت از جایگاه و فعالیت‌های شیخ مفید در حوزه بغداد. 📌نوآوری و ایجاد ظرفیت امتداد در دستگاه فقهی و کلامی مکتب اهل بیت توسط شیخ مفید. 📌ایجاد استقلال در هویت و فرهنگ ناب تشیع. 📌شیخ طوسی و سید مرتضی شاگردان خلف مکتب شیخ مفید. _____________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
ظرفيت انديشه شيخ مفيد.mp3
8.28M
❓سوال: اندیشه شیخ مفید(رحمه الله) چه ظرفیتی برای نظام جامع اندیشه اسلامی ایجاد کرده است؟ 🎧پاسخ این پرسش را از زبان حجه الاسلام امین اسدپور می‌شنویم... 🖇نکات: 📌یکی بودن میدان مبارزه فکری و اندیشه‌ای اندیشمندان و متفکران تشیع در ادوار مختلف تاریخ. 📌راه حل امتداد خط فکری اصیل مکتب اهل بیت در طول تاریخ ،الگو برداری از شیخ مفید است. 📌عقل‌گرایی محض و نقل‌گرایی محض مشکله فرهنگ اصیل اسلامی در طول تاریخ و مواجهه درست اندیشمندان تاریخ ساز تشیع با این مسئله. ____________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
📌معرفی اجمالی مجموعه آثار شیخ مفید(رحمه الله) کتابخانه‌ شیخ مفید (رحمه الله)، نرم افزاری است جهت اطلاع رسانی مطلوب پیرامون کلیه ابعاد علمی، اخلاقی ایشان، که از متفکرین و اندیشمندان بزرگ شیعه محسوب می شود و آثار گرانقدر ایشان همچنان چراغ راه عالمان و پژوهشگران علوم و معارف اسلامی، می باشد. 📌محتوای نرم‌افزار متن کامل ۵۳ عنوان کتاب در ۶۴ جلد از آثار شیخ مفید (رحمه الله) درموضوعاتی چون: عقاید ، فقه ،اصول ، اخلاق ، تاریخ ، ادعیه و زیارات زندگینامه، شخصیت شناسی و کتاب شناسی شیخ مفید (رحمه الله) متن کامل و ترجمه قرآن کریم متن ۱۰ دوره لغت نامه فارسی و عربی در ۶۲ جلد _______________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom