eitaa logo
آیت الله اراکی
2.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
528 ویدیو
2 فایل
🔻 موسسه علمی-فرهنگی حفظ و نشر آثار آیت الله اراکی . 🔻پایگاه اطلاع رسانی: https://mohsenaraki.ir/farsi/ . 🔻آدرس دفتر قم: خیابان ارم ، کوچه ۲۰ ، فرعی اول سمت چپ ، پلاک ۴ و ۶ 🔻آدرس دفتر اراک: بلوار قائم مقام، تقاطع عمار یاسر 👈 ادمین : @mohsenaraki
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ// خاطره شنیدنی آیت الله اراکی درباره کسب اجازه علامه شهید صدر از امام(ره)... برای مطالب بیشتر به لینک زیر بپیوندید: http://eitaa.com/joinchat/4134666240C9da417fa9d
🔻آیت الله اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠سیاست علوی و سیاست اموی 🔹أَيْنَ جَامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوَى؟ أَيْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتَى؟. این جمع کلمه ی بر تقوا اساس کار ماست. در این جبهه بندی های سیاسی در عرصه های سیاسی باید وارد بشویم. 🔸از مهمترین وظایف ما این است که وارد بشویم در عرصه ی سیاست کار کنیم. ولی متوجه باشیم سیاست ما با سیاست اهل دنیا متفاوت است. سیاست ما سیاست اینکه به هر قیمتی به قدرت برسیم، نیست. 🔹وجود مقدس امیر المومنین صلوات الله تعالی علیه، قدرت را برای تقوا تباه کرد. این فرق بین خط علوی و خط غیر علوی است. اگر بخواهیم بفهمیم خط علی ابن ابیطالب با خط معاویه تا کجا باهم تفاوت دارند تا این جا تفاوت دارند که فرمود: 🔸قَدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا حَاجِزٌ مِنْ تَقْوَى اللَّهِ وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُر. فاصله ی بین حکومت علوی و حکومت اموی همین جاست. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه‌ علمیه: 💠حوزه باید کیفیت خود را متناسب با روز، ارتقاء دهد/حوزه پرچمدار نظم نوین جهانی 🔹در حقیقت حوزۀ علمیه شیعی امروز قلب تحولی است که نه‌تنها در منطقۀ ما بلکه در جهان بطور گسترده در حال شکل گرفتن است. 🔸نقطه آغاز این تحولی که در حال شکل‌گیری است، حوزه‌های علمیه‌ خصوصا، حوزۀ علمیه قم است. به همین دلیل است که گاهی حوزۀ علمیه قم مورد هجوم قرار می‌گیرد. 🔹یک روزی حوزۀ علمیه به اقتضای آن روز، یک مجمعی از علما و اساتیدی بوده، که تنها کار علمی می‌کرده‌اند؛ امروز بحث کار علمیِ صرف مطرح نیست؛ بلکه بحثِ رهبریِ تحول نوین در جهانِ کنونی است. پرچمِ رهبریِ این تحول نوین در دست حوزۀ علمیه است. 🔸یک چنین حوزۀ علمیه‌ای، با چنین جایگاه و رسالتی قطعاً باید در ابعاد مختلف –هم در ابعاد فکری و اندیشه‌ای، هم در ابعاد رفتاری و هم در ابعاد عملیاتی- به سطحی ارتقا پیدا کند که بتواند با این جایگاه تناسب داشته باشد. 📚گفت و گوی آیت الله اراکی در برنامه جهان آرا 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری: 💠خاطره‌ای زیبا از دیدار با مقام معظم رهبری 🔹آن وقت هایی که کنگره ی شیخ انصاری را دنبال می‌کردم در سال های هفتاد و یک و هفتاد و دو، یک شورای علمی داشتیم که از برجسته ترین علما تشکیل شده بود. یعنی از مجتهدین دسته اول که بعضی های شان الان از مراجع هستند. 🔸آیت الله معرفت بودند. آیت الله حاج احمد سبط شیخ انصاری بودند. مرحوم حاج آقا جلال شمس بودند. خیلی‌های شان از دنیا رفتند که انسان‌های عجیبی بودند. ما یک جمعی از این بزرگواران را آوردیم دیدار با مقام معظم رهبری. 🔹حاج احمد اقای سبط الشیخ را جلساتی با او داشتم دیدم این مرد آنچنان مسلط است بر همه ی علوم، بر ادبیات تسلط کامل، بر تاریخ تسلط کامل، بر فقه و بر اصول و بر مسائل حِکَمی مسلط. 🔸وقتی خدمت رهبری رسیدیم ایشان اصرار داشت دست آقا را ببوسد. هیچ نیازی به مقام معظم رهبری این مرد نداشت خودش مرجع تقلید بود. مقلد داشت و به شایستگی مرجعیت تقلید را واقعا احراز کرده بود. 🔹من تعجب کردم. یعنی من انتظار نداشتم همچین صحنه ای را ببینم. این چه چیزی است که این مرد بزرگوار پیرمرد زاهد، عالم از بیت شریف شیخ انصاری قدّس الله روحه را وادار می کند بیاید خم شود دست آقا را ببوسد. اینکه معمولی نیست. 🔸این آن دم مهدوی است. آن روح محمدی (ص) است که به مقام معظم رهبری عنایت شده است. این ها تعارف نیست. 📚سخنرانی در مرکز جامع ولی امر-قم- سال ۱۳۹۰ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی، استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠علل سیاست‌گریزی حوزه نجف / امام(ره) را «سیدٌسیاسی» خطاب می‌کردند! 🔹شکست انقلاب 1920 عراق و جریان مشروطه آغاز سیاست‌گریزی حوزه نجف بود. اگر عالمی می‌خواست وارد مسائل سیاسی شود، خود به خود منزوی می‌شد. 🔸نمونه‌اش مرحوم آقای سید عبدالکریم زنجانی که از علمای برجسته‌، مرجع تقلید و از نوابغ روزگار بود؛ همه اقرار به فضل و علم او داشتند. سخنرانی های ایشان در قاهره و فلسطین آن روز معروف است، که چه انعکاس عظیمی داشت. مردی که هم فقیه، هم ادیب و هم فیلسوف بود. 🔹خاطرم هست، شاید 14- 15 ساله بودم این مرد آنچنان در حوزه نجف منزوی شد که وقتی فوت کرد داشتم از بازار «حُوَیش» عبور می‌کردم. خانه ایشان در یکی از کوچه‌های فرعی نزدیک بازار بود، دیدم خادم ایشان از خانه بیرون آمده و فریاد می‌زند: مردم! ماتَ الشّیخ! 🔸من از اولین کسانی بودم که وارد خانه شدم، دیدم این بنده خدا روی یک حصیری از دنیا رفته و در خانه هم غیر از خادم کسی نیست. با یک وضع عجیبی ایشان تشییع و خاکسپاری شد. انزوای ایشان تنها دلیلش این بود که در مسائل سیاسی وارد شده بود و موضع گیری کرده بود. 🔹روزی حضرت امام (ره) به سمت حرم می‌رفتند و من از دور نگاه می‌کردم. یکی از مردم به سمت حضرت امام آمد و دست ایشان را بوسید. همین که جدا شد و امام رفت، یک نفر به او گفت چرا دست این سید را بوسیدی؟ این سید «سیاسی» است. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم: 💠آیا در اسلام نظام اقتصادی وجود دارد؟ 🔹اسلام دینی است که تمدن عظیمی را پایه گذاری کرد، تمدنی که قرن‌ها بر جامعه‌ی بشر حکومت می‌کرد، اگرچه حکومت‌هایی که در این مدت به نام اسلام حکومت کردند، به جز در مدت محدودی در نظام سیاسی و فرهنگی با آنچه اسلام حکومت کردند، به جز در مدت محدودی در نظام سیاسی و فرهنگی با آنچه اسلام آورده بود فاصله‌ی زیادی داشتند؛ 🔸لکن به دلیل آنکه جامعه اسلامی معتقد به اسلام خود را پای‌بند به مقررات اسلامی می‌دانسته است، ناگزیر نظامی را که در عرصه‌ی اقتصاد در جامعه پیاده کرده‌اند تا حدود زیادی بر مبنای اسلام و برگرفته از منابع اسلامی بوده است. 🔹اینکه نظام اقتصادی حکومت حاکمانی که به نام اسلام حکومت کرده‌اند تا چه حد با نظام اقتصادی اسلامی واقعی مطابق بوده، سخنی دیگر است؛ لکن در این واقعیت تاریخی جای شک و تردید نیست، که آنچه در طول حکومت این حاکمان در عرصه‌ی اقتصاد به اجرا درآمده و به نام اسلام و به عنوان مطرح بوده است. 🔸و جای شک و تردید نیست که در مقاطع مهمی از تاریخ گذشته‌ی جامعه اسلامی- حداقل در مقطع نخستین تاریخ اسلام- و به ویژه در دوران حکومت رسول‌الله (ص) و امام علی (ع) نظام اقتصادی پیاده شده در جامعه‌ی مسلمین نسخه ای مطابق اصل از نظام اقتصادی اسلام بوده است. 📚کتاب فقه نظام اقتصادی اسلام- جلد اول ص ۴۱ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 💠تفاوت های علم فلسفه و علم عرفان 🔹اولا؛ موضوع عرفان ذات احدیت است _از آنجا که هیچ علمی به اثبات موضوع خود نمی پردازد، بلکه آن را ثابت شده تلقی می‌کند و به عوارض موضوع می‌پردازد _ لذا صفات و تجلیات آن را مورد بحث قرار می‌دهد. موضوع فلسفه الهی وجود مطلق است و وجوب که از عوارض آن است در این علم مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔸ثانیا؛ مقولات کلی یا معقولات ثانیه از دیدگاه فلسفه و عرفان کاملا متفاوتند. فیلسوف حقائق جهان هستی را به واحد و کثیر، واجب و ممکن، علت و معلول و... تقسیم می‌کند و هستی را چند گونه می‌شناسد در حالی که عارف به هستی چند گونه معتقد نیست. عارف هستی را یکتا و یگانه می‌بیند و جز وحدت و وجوب و وجود که عین یکدیگرند، به حقیقتی ورای ذهن معتقد نیست. 🔹ثالثا؛ تفاوت در شناخت عنصر تداوم در هستی؛ بنابر تفکر رایج در فلسفه اسلامی قدیم، اگر علت موجودی باقی باشد، وجودش ادامه خواهد یافت و این تداوم وجود به معنای بودن یک چیز در بیش از یک زمان است. در این دیدگاه، اشیاء وجود همیشگی دارند و مادامی که علت آنها باقی است، آن وجود همیشگی نیز تداوم دارد. اما تفکر عرفانی، تداوم هستی را اینگونه نمی‌پذیرد و معتقد به خلق جدید یا پیدایش نو به نو است،لذا هیچ چیز نمی‌تواند در بیش از یک لحظه وجود داشته باشد. 🔸رابعا؛ هرچند از حیث غایت و غرض فلسفه و عرفان اشتراک در دستیابی به سعادت ابدی و به تعبیر دیگر کمال انسانی دارند اما تفاوتشان به تصویر و تعریفی ست که هر کدام از انسان کامل ارائه می‌دهند. فیلسوف میگوید: «انسان کامل کسی است که درونش صورت کامل و جامعی از جهان بیرون باشد و البته راز سعادت ابدی انسان در همین است.» ولی عارف میگوید: «انسان کامل کسی است که به خدا پیوسته و در او فانی شده و جز او را نبیند و نخواهد.» 📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر عرفان اسلامی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽کلیپ|انتشار به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها 💠تشرف آیت الله اراکی به حرم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما در سال ۱۳۹۶ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 💠 لزوم تحول در متون درسی حوزه/رویه کنونی طلبه را بی‌انگیزه و مأیوس می‌کند 🔹وضع حوزه کنونی چه از لحاظ پیشرفت مبانی علمی، چه از نظر اقتضائات و نیاز روز، و چه از لحاظ کمبود وقت برای یک طلبه، باید تغییر کند. 🔸بسیاری از مباحث به ‌تدریج از دور خارج می‌شوند و به اصول موضوعه یا مسلّمات یا بدیهیات یا امور واضحة‌ البطلان تبدیل می‌شوند. پیشرفت هر علمی خواه ناخواه این اقتضائات را دارد. وقت طلبه نباید صرف همه این مسائل شود. 🔹امروزه وقت طلبه صرف خواندن معالم، اصول فقه، رسائل و کفایتین می‌شود و بعد از خواندن این همه کتب اصولی، وقتی به درس خارج می‌رسد گنگ به تمام معناست و مطالب درس خارج برای او کاملا نامفهوم است. 🔸این مسئله ‌بخاطر این است که درس خارج درس پیشرفته‌ای است که اساتید خارج، آخرین نظرات را در درس خارج عرضه می‌کنند. اما در درس سطح آخرین نظرات بر طلبه عرضه نشده بلکه نظرات پنجاه یا صد سال پیش عرضه می‌شود. این یک فاصله بسیار عمیقی است که بین این دو مرحله وجود دارد. 🔹این فاصله طلبه را خُرد می‌کند، ضرر دارد، استعداد او را می‌کشد و بعضی‌ها را مایوس می‌کند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠تاثیر شگرف رسانه‌ها بر جایگزین کردن ارزش و ضدارزش 🔹وقتی می‌خواستند مسئله کنترل جمعیت را جا بیندازند، سریال آن آدم بیچاره را پخش کردند که فرزندان زیادی داشت و همه مملکت را گرفتار کرده بود. وقتی هم می‌خواستند مسئله تجارت مسکن را راه بیندازند -که جیب بعضی از سرمایه‌دارها پر شود- سریال‌هایی مثل چهارخانه ساختند. آن سریال هنجار مثبتی را در جامعه ما به ناهنجار تبدیل کرد. 🔸 هنجار مثبت این بود که مدتی اول زندگی، جوان‌ها در خانه پدری باهم زندگی می‌کردند. این چند فایده داشت؛ اول اینکه دختر و پسر جوان و کم‌تجربه هستند، گاهی با هم بحث می‌کنند و بینشان دعوا پیش می‌آید. اما زمانی که زیر سایه پدر و مادر زندگی کنند آن‌ها را کنترل می‌کنند. همین مانع رشد طلاق می‌شد. اما بعد از پخش آن سریال‌ها یک دفعه مسئله نیاز به مسکن تبدیل به بحران شد. 🔹ما اگر فرهنگ‌سازی می‌کردیم که جوان دختر و پسر خوب، شما چهار سال با پدر و مادرت زندگی کنید. بعد آرام آرام با کمک آن‌ها پسر کار پیدا می‌کند؛ درآمدش تأمین می‌شود و یک خانه‌ای برای خودش می‌خرد. وقتی هم خانه می‌خرند که خدا به آن‌ها یک بچه داده باشد. هم بچه دار می‌شوند، هم مسئله خانه‌داری حل می‌شود و هم اینکه خانه‌داری و زندگی کردن را از نسل قبل از خودشان یاد می‌گیرند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠سیدالشهدا(ع) بهای برقراری عدل در جامعه بشری را پرداخت 🔹کربلا تنها این نیست که به فرزند پیامبر اسلام ظلم شده و او را به شهادت رساندند و ما هزار و ۳۰۰ سال می گوییم که چرا شهید شده است، البته این موضوع هم اهمیت دارد. 🔸موضوع اصلی این است که شهادت سیدالشهدا موتور محرکی در جامعه بشر ایجاد می کند که تا آن را به مقصد نهایی نرساند این موتور محرک از حرکت باز نخواهد ایستاد. 🔹در روایات آمده شهادت سیدالشهدا حرارت و آتشی در دل ها بر افروخته که تا روز قیامت خاموش نخواهد شد یعنی تا حکومت محمدی به رهبری امام از اهل بیت(ع) بر پا نشود این حرارت ادامه دارد و امام زمان(عج) انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت. 🔸آن کس که بهای برقراری عدل را در جامعه بشر پرداخته حسین بن علی(ع) است، خون امام حسین(ع) خونی است که تا عدالت برقرار نشود از جوشش نخواهد ایستاد. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 🔸مادر این هویت اسلامی فاطمه است. فاطمه است که این هویت را در جامعه اسلامی پایدار می‌دارد و لذا با محبت فاطمه است که اجر رسالت رسول اکرم(ص) تکمیل می‌شود و با محبت فاطمه است که ثمره رسالت به نتیجه خواهد رسید. (س)_تسلیت 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki