🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠قشر مستضعف امروز هویت خود را پیدا کرده است
#نظام_سیاسی_اسلام
#تمدن_غرب
🔹تحلیلی که از جامعه کنونی می توان بر مبنای نگاه قران کریم ارائه کرد این است که جهان کنونی، جهان دو قشر مستکبر و مستضعف است.
🔸تقابل بین استکبار و استضعاف یک تقابل تاریخی است و اساس تاریخ را نیز این تقابل رقم می زند یعنی آنچه تاریخ را شکل می دهد این تقابل است.
🔹قشر مستکبر، قشری است که اراده مستضعف را از او می رباید و جامعه مستضعف در برابر جامعه مستکبر به جامعه ای بدون اراده تبدیل می شود یعنی اراده مستکبر سرنوشت جامعه مستضعف را رقم می زند و توان مقابله را از جامعه مستضف می گیرد.
🔸آنچه امروز در غرب وجود دارد این است که مستکبرین بر جهان غرب سلطه انداخته اند و اراده توده های مردم رام اراده مستکبران شده است.
🔹جامعه مستضعف در برابر این سلب اراده مسئول است و نمی تواند در پیشگاه خداوند به عنوان یک عذر از خود رفع مسئولیت کند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻 آیت الله اراکی :
💠نابودی جامعه اسلام، علت حزن حضرت زهرا سلام الله علیه
🔸آنچه زهرای مرضیه سلام الله علیها را به جایی رساند که از این دنیا اظهار بیزاری و آرزوی مرگ کند این بود که دستاورد عظیم رسول اکرم(ص) و در واقع بزرگترین دستاورد در تاریخ بشر که عبارت بود از تشکیل یک بافت اجتماعی سازنده با گسترش حداکثری فضایل، در معرض نابودی قرار گرفت.
🔹آنچه حضرت زهرا سلام الله علیها را تحت فشار غیر قابل تحملی قرار داد این آینده تاریک جامعه اسلامی بود و این مطلب را خود حضرت صدیقه زهرا بیان میکند.
#شهادت_حضرت_زهرا_(س)
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻 آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین:
💠 چهارچوب کلی تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(ره)
#چهل_سالگی_انقلاب
🔸چهارچوب کلی تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(ره) در سه محور اصلی خلاصه میشود؛
🔹محور اول؛ «الاسلام هو حکومة بعینها» که بر گرفته از بحث ولایت فقیه کتاب البیع امام(ره) است، که گاهی از آن به «دیانت ما عین سیاست ماست.» تعبیر میشود.
در توضیح آن گفته میشود که به اعتقاد ما تفکر حضرت امام خمینی(ره) مبتنی بر این مطلب است که اسلام چیزی غیر از سیاست نیست. حتی نماز و روزه، احکام سیاسی اسلام هستند؛ یعنی اینکه مردم در این نظام باید برای خداوند متعال نماز بخوانند، روزه بگیرند و حج بروند.
🔹محور دوم؛ به صحنه آوردن مردم و تکیه بر قدرت آنان در ایجاد تحول سیاسی است. امام(ره) که آمدند نه حزبی تشکیل دادند و نه سعی در نفوذ در نهادهای قدرت کردند، بلکه عامه مردم را مورد خطاب خود قرار دادند و آرمان هایی که عامه مردم به آن معتقدند که عمدتا آرمان هایی اسلامی بود، را شعار خودشان قرار دادندو قدرت مردم را به کمک گرفتند.
🔹محور سوم؛ طرح مسأله عدالت و طرفداری از محرومان و مستضعفان به عنوان هدف انقلاب بود. ایشان بر این هدف به عنوان یک شعار سیاسی از ابتدای جنبش تأکید کردند. امام(ره) بر این عقیده بودند که ما به عنوان یک جنبش سیاسی آمده ایم تا مستضعفان را به کرسی قدرت برسانیم و قدرت را از مستکبران بگیریم.
📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی (محسن اراکی)
کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻 آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه :
💠ابعاد تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جوامع اسلامی
#چهل_سالگی_انقلاب
🔹یکی از نشانه ها و پیامدهای احیای هویت اسلامی، احیاء هویت دینی بود و به طور کلی گرایش به اسلام، احیاء تفکر دینی، بازگشت به ارزش های اسلامی، توجه به قرآن، توجه به مساجد، توجه به نماز و رفتارهای معنوی، همه اینها در جوامع اسلامی محصول انقلاب حضرت امام یود، که در داخل کشور ما هم به شکل بسیار پر رنگ تری این حالت اتفاق افتاد.
🔶 جامعه اسلامی و کشور اسلامی ایران پرچمدار اسلام و معنویت شد.
🔹اینکه ما دیدیم در هشت سال جنگ صدها هزار جوان آماده دفاع از دین و ارزش های اسلامی شدند و شعارهای اسلامی امام را پرچم حرکت و مقاومت خود قرار دادند یکی از آثار حرکت عظیم ایشان بود.
📚 برگرفته از کتاب گفتمان بیداری اسلامی (مجموعه گفتگوها با آیت الله محسن اراکی)
🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻 آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه :
💠 ابعاد جهانی تاثیرگذاری انقلاب اسلامی
#چهل_سالگی_انقلاب
🔸بعد اول زنده کردن گرایش های دینی در سراسر جهان بود، یعنی حتی جهان مسیحیت تکان خورد و جامعه نصرانی دوباره به ارزش های دینی توجه پیدا کرد. مردم در جامعه مسیحی توجه جدیدی به ارزش های دینی پیدا کردند.
🔸لذا اولین تاثیر حرکت امام خمینی (قدس سره) در دایره کل جامعه بشر توجه دادن جوامع بشری به دین و ارزش های دینی بود.
📚 برگرفته از کتاب گفتمان بیداری اسلامی (مجموعه گفتگوها با آیت الله محسن اراکی)
🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی:
💠ملت ایران ملت محمدی و علوی است و ما بیش از هزار سال است که تحت فشار سیاسی و فرهنگی و اقتصادی هستیم اما چون با حسین(ع) پیمان بستهایم هرگز شکست نخواهیم خورد.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻همایش "ثمره چهل ساله" با سخنرانی آیت الله محسن اراکی
🔹جمعه ۲۶ بهمن
🔸قم-۵۵ متری عماریاسر-مسجد جامع
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠مقام فرمانروائی امام (ع) از همه مقامات او بالاتر است
🔹اختیار فرمان از هر اختیاری برتر است، مقام فرمان دادن از هر مقامی بالاتر است. همه مقامات معنوی فرع این مقام است که خدا به ائمه اطهار علیهم السلام داده است؛ آنها را صاحبکاری کرده است که مخصوص خود خداست؛ «لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ» با فرمان او جامعه بشر اداره میشود.
🔸«النَّبِیُّ أَوْلَی» اراده او مقدم است، یعنی امر او نافذ است یعنی صاحب فرمان است و این همان معنی سیاست و معنی حکومت است.
🔹 سائر شئون امامت هم بر این اساس است. حتی شفاعت از شئون امامت است، چون این امام شماست و شما او را به امامت پذیرفتید.
🔸شخصیت شما را چه چیزی میسازد؟ اراده شما میسازد، اراده هر انسانی است که شخصیت و هویت او را میسازد.
🔹این امری لامرکم متبع خیلی حرف مهمی است. سلم لمن سالمکم، حرب لمن حاربکم، متبع لامرکم، اینها یعنی چه؟ قلبی لقلبکم سلم، خیلی حرف است.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠حق "کیفر دادن" تنها از شئون کسی است که ولایت دارد
🔹در قرآن آنجایی که "مُلک" دارد آثار تشریعی مُلک بار میشود: «إِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» و بعد «یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ».
🔸کیفر مربوط به ولایت است و هرکسی حق کیفر ندارد. حتی اگر کسی ظلم کند و کسی از دایره عدالت خارج شود کسی حق ندارد او را کیفر کند؟ میتواند جلوی ظلم او را بگیرد اما نمیتواند او را کیفر کند.
🔹برای مثال شما در خیابان رد شدی متوجه شدی و کسی کار خلافی میکند، میتوانید جلویش را بگیرید اما حق کیفر ندارید. حق کیفر از مختصات ولی امر است یعنی کسی که بر شخص خاطی ولایت دارد میتواند او را کیفر کند.
🔸این از دقایق نظریه سیاسی قرآن کریم است. در هیچ نظریه سیاسی این مسئله مطرح نشده است، که چون مُلک و پادشاهی و فرمانروایی ازآن خداوند است لذا حق کیفر هم ازآن اوست.
🔹حق بخشش هم مخصوص ولی است کسی که ولایت دارد لذا فرمود: «وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً»
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠مالکیت از دیدگاه غرب و اسلام/مشروعیت غصب در نظر غرب
🔹ثروتهای طبیعی متعلق به چه کسی است؟ طبیعت ملک چه کسی است؟ آیا مالک دارد یا ندارد؟ هیچ یک از اقتصادها جواب درستی به این پرسش ندارد. آنها میگویند که متعلق به ملت و مردم است اما آیا مردم برای آن زحمت کشیدهاند؟ برای آنها کار کرده و مثلاً کوه درست کردهاند؟ به چه مناسبت متعلق به آنها میشود؟!
🔸میگویند خود مردم مستولی هستند اما اگر اینطور باشد پس غصب مبنای درستی برای دست گذاشتن بر اموال دیگران است. محتوای نظر آنها هم همین است، برای همین است که همۀ دنیا را مال خود میدانند.
🔹در نظریۀ اسلامی به خوبی روشن است که خدا خالق و آفریننده است. هر کسی مالک نتیجۀ کار خود است و همانطوری که در عرف بشر هر کسی مالک کار و تلاش خود است این دنیا هم نتیجۀ کار خداست و خداوند مالک آن است.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
هدایت شده از بیداری ملت
💠وحدت حول محور مقاومت
🔸همایش بزرگ جوانان مقاومت و بزرگداشت شهید جهاد مغنیه؛ با حضور جوانان بیش از پنجاه کشورجهان
🔹سخنرانان:
آیت الله جنتی (رئیس مجلس خبرگان رهبری)
آیت الله اعرافی (مدیر حوزه های علمیه)
آیت الله اراکی (دبیرکل مجمع جهانی تقریب)
حجت الاسلام و المسلمین هاشم الحیدری (معاون فرهنگی حشدالشعبی عراق)
🔸با حضور خانواده شهید مغنیه
⏰زمان: پنج شنبه، دوم اسفند ۱۳۹۷،
ساعت:۱۹:۰۰
مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
🔻آیت الله اراکی در درس خارج فقه با موضوع "عمران و شهرسازی اسلامی":
💠اختلال امنیتی ناشی از عدم شهرسازی اسلامی است
🔹فاصلۀ خانههای درون شهر با مرکز شهر برابر باشد که نتیجه این میشود که اگر بیرون شهر یک خطی کشیده شود که دور شهر را احاطه کند این خط دایرهای یا شبیه دایره میشود.
🔸خانه باید حریم داشته باشد و باید بین هر خانهای با خانۀ دیگر فاصلهای وجود داشته باشد.
🔹البته به این معنا نیست که شهرهای فعلی را خراب کنیم اما برای شهرهای موجود باید فکر دیگری کرد. پس اگر بخواهیم شهر دیگری بسازیم باید بر طبق استانداردهای اسلامی و شرعی باشد.
🔸باید اقرار کنیم که قرنها از اسلام دور بودیم. اسلام در زندگی ما نیامده است. سبک زندگی ما، سبک شهرهای ما، سبک روابط ما مبتنی بر معیارهای شرعی نبوده است.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
📌مشروح بیانات در لینک زیر؛
https://www.mehrnews.com/news/4177794/اختلال-امنیتی-ناشی-از-عدم-شهرسازی-اسلامی-است
هدایت شده از بیداری ملت
🔴آیت الله اراکی در همایش بزرگ جوانان مقاومت اعلام کرد:
جبهه مقاومت را به سراسر جهان گسترش خواهیم داد.
دهه پنجم انقلاب دهه فروپاشی قدرت جهانی آمریکاست.
گام اول انقلاب و فروپاشی رژیم پهلوی از قم آغاز شد در گام دوم انقلاب جوانان مقاومت حرکت خود را هم دوباره از قم آغاز میکنند
#گام_دوم_انقلاب
#جوانان_مقاومت
#شباب_المقاومه
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠راه حل مشکلات کشور، اقدام جهادی است/خستگی و اعتماد به دشمن دو مشکل عمده بدنه اجرایی کشور
🔹آنچه ما امروز به آن نیاز داریم همت و روحیه جهادی مسؤولان و استفاده از ظرفیتهای قشر جوان برای حل مشکلات کشور است.
🔸یکی از مهمترین فرازهای پیام مقام معظم رهبری این بود که مشکلات کشور همه قابل حل بوده و راه حل برای تمام آنها وجود دارد.
🔹بنده از بیانیه مقام معظم رهبری اینگونه استفاده کردم که ایشان از نوعی رخوت و خستگی به وجود آمده در بعضی نهادها صحبت میکردند که در نتیجه این رخوت حاضر نیستند راههای حل مشکلاتِ دشوار مملکت را دنبال کنند.
🔸ما در یک جنگ تمام عیار با دشمن هستیم، جنگ جای استقامت، ابتکار و نشاط است، وقتی بدنه اجرایی جامعه ما یک بدنه خسته و پیر است مخصوصاً اگر در میان این خستگی، یک نگاه اعتماد به دشمن نیز اضافه شود تا زمانیکه با دشمن وارد کار نشویم مشکلاتمان حل نمیشود.
📌متن کامل گفتگو در لینک زیر؛
http://rasanews.ir/fa/news/598524/راه-حل-مشکلات-کشور-اقدام-جهادی-و-بهره-گیری-از-ظرفیت-جوانان-است
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠اگر امروز نامی از خدا و انبیاء و ارزشها وجود دارد، همه وامدار فاطمه(س) است
🔹جامعه حقیقی اسلام، جامعه ای است که از بیت ام ابیها بهره گرفته باشد، خانه فاطمه(س) پاکی را به جهانیان عطا کرده و ۱۱معصوم از این دامان به جهانیان معرفی و اعطا شده اند.
🔸اگر فاطمه سلام الله علیها و حسین(ع) نبودند تقوا و ارزشها در دنیا از بین می رفت؛ امروز اگر نامی از خدا و انبیاء و ارزشها برده می شود و عدالت و تقوا و ارزش ها همچنان در جامعه بشری مطرح است وامدار فاطمه سلام الله علیها است.
🔹جهان امروز انقطاع عمیق بین عقل و حواس انسان ایجاد کرده است به گونه ای که انسانهای تربیت شده مکتب امروزی در مسیر درستی نیستند و در نگاه ایرانی اسلامی این رویکرد باید تغییر یابد.
🔸جهان غرب از طریق رسانهها ساختار هویتی جدید و مطلوب خویش را برای نسل جدید زنان و دختران، هماهنگ با آرمانهای غرب عملیاتی کرده و آنان را تحت سیطره خویش قرار دهند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله محسن اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠بررسی معنای "باهتوهم" در روایات اسلامی
🔹اینکه «بَاهِتُوهُمْ» در روایت به چه معناست اختلاف است؛ برخی گفتهاند که به معنای این است که به آنها بهتان بزنید؛ زیرا وقتی حرمت نداشته باشند میتوان به آنها بهتان زد.
🔸اما رأی بهتر این است که مراد از «بَاهِتُوهُمْ» مانند آیه کریمه که میفرماید: «فَبُهِتَ الَّذی کَفَرَ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ» یعنی آنها را قاطعانه اسکات کنید؛ یعنی با حجت و برهان زبان آنها را قطع کنید تا نتوانند علیه اسلام و یا در ترویج بدعت خود کاری کنند.
🔹ظاهراً به همین معنا باشد لذا قرینه آن هم این است که میفرماید: «کَیْلَا یَطْمَعُوا فِی الْفَسَادِ فِی الْإِسْلَامِ» این هم قرینه دیگری است که مراد از «بَاهِتُوهُمْ» یعنی حاجّوهم إحتجاجاً یَبهَتوهم یا یُبهِتوهم.
📌مشروح این جلسه از سلسله دروس فقه فرهنگ👇
https://www.mehrnews.com/news/4550964/بررسی-معنای-حدیث-باهتوهم-دایره-مقابله-به-مثل-و-نظر-اسلام
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیتالله اراکی در «همایش رسالت های حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی»:
🔹 نقد و بررسی جدی حکومتداری چهل ساله توسط حوزه انجام شود
🔹 امروز در دوران فعلی دولت خطاهایی مرتکب می شویم که نباید یک نظامی با تجربه 40 ساله در این مشکلات درگیر شود
🔹تمدن غرب مبتنی بر فساد فیالارض است
http://hawzahnews.com/detail/News/482167
☑️ @HawzahNews| خبرگزاریحوزه
🔻آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب:
💠رفتار غربیها در رابطه با حقوق انسان، سراسر تناقض است
🔹زمانی که نماینده رهبر انقلاب در انگلیس بودم، میشنیدیم که بسیاری از مسلمانان در زندان هستند که نیاز به مبلغ مذهبی دارند. متوجه شدیم دستگاههای اطلاعاتی راه را برای گروه های افراطی باز کردند تا از زندان ها یارگیری کنند.
🔸در حقیقت از جنایت کارهایی که در زندان بودند، عضوگیری میکردند و به همین جهت میبینید که یک نفر از اروپا به سوریه می رود و سر آدم را می برد.
🔹این در حالی است که یک وقتی یکی از سفرای ما از حج برگشته بود، برای او سر گوسفندی را بریدند. آن زمان جنجال زیادی برپا شد که اینها سر گوسفند را بریدند ولی همان زمان اجازه می دادند افرادی با نگاه های افراطی به وجود بیایند که سر انسان ها را در سوریه ببرند؛ آن هم به شکل برنامه ریزی شده که رسانه ها را آماده می کنند تا در دنیا پخش شود.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠وظیفه مسلمان در برابر ظلم علنی چیست؟
🔹 حتی اگر شما مظلوم آن ظالم نباشید اما یک ظالمی ظلم کرده ظلم آن هم علنی است ظلم مخفی نیست. اگر ظلم علنی باشد این مستثنی از «لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ» است.
🔸اینجا کسی جهرا بگوید در روزنامه بنویسد در رسانه بگوید. خیلی از احکام بیان ترویجی مربوط به رسانه میشود.
🔹حضرت نوح میگوید: «قَالَ رَبِّ إِنِّی دَعَوتُ قَومِی لَیلا وَنَهَارا» تا آنجا که میفرماید: «وَإِنِّی کُلَّمَا دَعَوتُهُم لِتَغفِرَ لَهُم جَعَلُواْ أَصَبِعَهُم فِیءَاذَانِهِم وَٱستَغشَواْ ثِیَابَهُم وَأَصَرُّواْ وَٱستَکبَرُواْ ٱستِکبَارا ثُمَّ إِنِّی دَعَوتُهُم جِهَارا» اینها کار خلاف کردهاند میگوید من کار خلافشان را جهرا گفتم خلاف است قبول نکردند.
🔸خب پس این جهر به خلافی است که ظالم کرده است. پیامبر الهی میگوید من این خلاف آنها را جهرا مورد نهی قرار دادم.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatillah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠شفاعت برای کسی که حد شرعی بر او ثابت شده جایز نیست
🔹روایت داریم جایز نیست کسی درباره حد شرعی شفاعت کند، حد بر یک انسان در یک دادگاه شرعی ثابت شود، بعد شخصی بیاید ادعای علم و اجتهاد هم بکند و واسطه بشود که حد خدا اجرا نشود این چه جور فقاهتی است؟
🔸قبل از حکم حاکم یجوز الشفاعة بعد از حکم حاکم لا تجوز الشفاعة بعد از حکم حاکم یعنی تعطیل کردن حدود الله و تعطیل حدود الله از اکبر کبائر است و هر کسی چنین کاری کند فاسد است.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠 نظریه "استبداد دینی" یک پارادوکس است
🔹آنچه در قرون وسطی اتفاق افتاد همان چیزی است که در تاریخ اسلام در زمان بنیامیه و بنیعباس اتفاق افتاد.
🔸مانند این است که کسی بگوید بنیامیه نماد دین اسلام است، پس این استبداد دینی است! اما نه اینکه آنها نماد دین اسلام نیستند بلکه آنها در حقیقت سُرّاق، غاصبان و تجاوزگران بر دیناند.
🔹دین اگر دین خدایی و حقیقی باشد استبداد در آن معقول نیست؛ شرط دین عدل است و عدل با استبداد دو طرفِ تناقض هستند. عدل نمیتواند استبداد باشد.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki