eitaa logo
آیت الله اراکی
2.7هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
524 ویدیو
2 فایل
🔻 موسسه علمی-فرهنگی حفظ و نشر آثار آیت الله اراکی . 🔻پایگاه اطلاع رسانی: https://mohsenaraki.ir/farsi/ . 🔻آدرس دفتر قم: خیابان ارم ، کوچه ۲۰ ، فرعی اول سمت چپ ، پلاک ۴ و ۶ 🔻آدرس دفتر اراک: بلوار قائم مقام، تقاطع عمار یاسر 👈 ادمین : @mohsenaraki
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻حاشیه نگاری خواندنی خبرنگار فارس از گفتگو با آیت الله اراکی: 🔹نکاتی ناب از ظرافتهای مدیریتی رهبر معظم انقلاب در لینک زیر بخوانید: na.ir/da6xsc 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻بخش اول گفتگوی خواندنی آیت الله اراکی پیرامون شخصیت رهبر معظم انقلاب: 💠کسانی که در بعد علمی مقام معظم رهبری تشکیک می کنند یا ایشان را نمی شناسند و یا مغرض اند/بسیاری از علما صریحا به اعلمیت فقهی رهبر معظم انقلاب شهادت داده اند 🔹آشنایی بنده با مقام معظّم رهبری مدظله، به دوران پیش از انقلاب، سال‌های ۵۴ و ۵۵ و این سالها برمی‌گردد. قبل از این هم با کتاب‌های ایشان آشنا بودم 🔸با اینکه در آن زمان هنوز شهرت جهانی را پیدا نکرده بودند، منتها ما که با شخصیت‌های فرهنگی و اندیشمندان جهان اسلام آشنا بودیم، همان زمان ایشان را به‌عنوان یکی از برترین اندیشمندان جهان اسلام می‌شناختیم و این را از امتیازات ایشان می‌دانستیم که با همه جریانات فکری جهان اسلام آشنا هستند؛ 🔹آن‌هایی که در بُعد علمی مقام معظّم رهبری تشکیک می‌کنند، یا آشنا نیستند با تاریخ علمی مقام معظّم رهبری و تلاش‌ عالی علمی ایشان و حضور علمی فعّال ایشان در عرصه‌های علمی، یا اینکه انسان‌های فاسدی هستند که دل مریضی دارند 🔸بزرگانی همچون مرحوم آیت‌الله‌العظمی خاتم یزدی، مرحوم آیت‌الله‌العظمی مؤمن قمی، مرحوم آیت‌الله‌العظمی محمّد روحانی، مرحوم آقای احمدی میانجی، مرحوم آقای طاهری خرّم‌آبادی و بزرگانی که هنوز هم هستند که توانسته‌اند در جلسات علمی حضور پیدا کنند با ایشان، همه، برجستگی علمی ایشان را در سطح بسیار بالا دانسته‌اند و بسیاری از این آقایان صریحاً‌ به اعلمیّت فقهی ایشان شهادت داده‌اند 🔹دوران رهبریِ مقام معظّم رهبری، دوران جنگ نرم بود. جنگ سخت را ما در دوران امام پشت سر گذاشتیم، و با موفقیت پشت سر گذاشتیم. امام، دوران جنگ سخت را به خوبی مدیریت کرد. به نظر من، دوران جنگ نرم اگر مشکل‌تر نبود از دوران جنگ سخت، ولی کم‌تر از دوران جنگ سخت هم نبود. 🔸یقین بدانید در تاریخ بشر، چنین تهاجم فرهنگی گوناگون و متنوّع در ارتباط با هیچ طرز تفکّری و بر هیچ جریان فکری اتفاق نیافتاده است. در دوران مقام معظّم رهبری این تهاجم از هر سو انجام شد. 🔹شما ببینید در جریان‌هایی که اتفاق افتاد؛ چه در جریان دولت سازندگی، چه در دوران اصلاحات چه در دوران دولت بعد از اصلاحات، چه تنش‌هایی را دشمن سعی کرد در این کشور به‌وجود بیاورد و چگونه این تنش‌ها با مدیریت مقام معظّم رهبری فروکش کرد. 🔹یکی از پیچیده‌ترین نمونه‌های مدیریت سیاسی، در این ۳۰ سال مدیریت آقا اتفاق افتاده است. یعنی معتقدم جا دارد کتاب‌هایی بنویسیم درباره شیوه مدیریت مقام معظّم رهبری نسبت به انقلاب و مردم و جریان‌های نظام. باید تبیین بشود و بعضاً هم تبدیل به مادّه درسی در دانشگاه‌های معتبر شود؛ هم در رشته جامعه‌شناسی و هم رشته‌های سیاسی. 🔹عنصر سوم سیاست‌های مقام معظّم رهبری این است که توانستند این سه جریان و سه قدرت را خوب بشناسند؛ یعنی قدرت فرهنگی که مبتنی بر این سه ضلع است؛ ضلع دانش، هنر و ادب. توانستند مدیریت کنند این اقشار را و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و به آن‌ها جهت دهند و این اقشار را با نیازهای انقلاب آشنا کنند. 🔸برخی‌ها متوجه نیستند که مقام معظّم رهبری در عین تبیین سیاست‌ها، در عین ریل‌گذاری، گاهی با «مدارا» رفتار می‌کنند. این مسئله مدارا خیلی نکته مهمی است. مدارا در عین چه چیزی؟ در عین تبیین و روشن‌سازی و راهنمایی. 📌مشروح در لینک زیر: http://fna.ir/da62ys 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
هدایت شده از خبرگزاری فارس
آیت‌الله اراکی: 🔹«آقا» گفتند راه برای بازرسی از همه بخش‌های زیرمجموعه من باز است. 🔹مجلس خبرگان «دم به دم» در جریان عملکرد رهبری است. 🔹فقط ۳ نفر از گزینه‌های رهبری اطّلاع دارند. 🔹رهبر انقلاب در جریان جزئی‌ترین نقدها به خود هستند. 🔹آقا نسبت به دستگاه‌های تحت مدیریتی خودشان، علی‌رغم اینکه نقد دارند مدارا می‌کنند. مدارا یعنی فرصت دادن. 🔹ممکن است افرادی در دفتر مقام معظّم رهبری وجود داشته باشند که به ذوق و سلیقه خودشان عمل کنند. گاهی خیال می‌کنند ذوق و سلیقه‌ای که دارند، همان است که آقا گفته؛ یعنی اشتباه در تطبیق می‌کنند، آقا آنچنان که آن‌ها خیال می‌کنند نفرموده‌اند. 🔹گاهی هم با اینکه می‌دانند که آقا برخلاف آن‌ها گفته‌اند، امّا مصلحت آقا را در چیزی می‌دانند که خود آقا نفرموده. 🔹دفتر رهبر انقلاب، شدیدترین نظارت را بر زیرمجموعه‌های رهبری دارد. 🔹نهادی را به پاکی دفتر رهبر انقلاب سراغ ندارم. ✍️مشروح گفت‌وگو را در لینک زیر بخوانید: 👉 fna.ir/da636v @Farsna
🔻آیت الله اراکی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز قم مطرح کرد: 💠سپردن مدیریت به افراد غیر امین و نالایق خیانت است 🔹کسانی که با نظارت استصوابی مخالفت میکنند، حاضرند مدیریت خانه و کسب خود را بدون تحقیق به هر کسی بسپارند؟ 🔸در گام دوم انقلاب حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی نقش زیادی دارند تا بتوانند نهادها را به سمت شرایطی جوشیده از اسلام و احکام اسلامی ببرند. 🔹جوانان زیادی فدا شدند و تنها هدف ما این نبود که تنها کارهای خلاف شرع در نهادهای ما انجام نشود این امر لازم است اما کافی نیست. 🔸 قرار دادن پست‌های مدیریتی در اختیار افرادی که عدالت، تقوا و امانتداری ندارند، نه تنها خیانت به مردم، بلکه خیانت به خدا و رسول گرامی اسلام است. 📌مشروح بیانات در لینک زیر؛ http://fna.ir/da885t 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
هدایت شده از خبرگزاری فارس
آیت‌الله اراکی: 🔹لاریجانی سخن خود در ابتدای مذاکرات هسته‌ای را فراموش کرد. 🔹خطرناک‌ترین چیزی که می‌تواند یک نظام را نابود کند،‌ حالتی است که نخبگانش برای دستیابی به قدرت،‌ حاضر باشند منافع ملّی را زیر پا لِه کنند. 🔹آنچه دولت را سرِ پا نگه داشته، طرفدارانش نیستند بلکه خویشتنداری نیروهای انقلاب است. 🔹تدیّن «ظریف» از جنس تدیّن «بازرگان» است. 🔹یک راه این است که اصلاً انتخابات را ملغی کنیم؛ بگوییم مردم نقشی نداشته باشند و همه، از طریق رهبری تعیین شوند. اگر چنین می‌شد،‌ قطعاً خطاها کم‌تر می‌شد و انسجام مدیریتی بالا می‌رفت، منتها نقش مردم کم می‌شد. 🔹اینکه مردم نقش داشته باشند، مهم است و این یک قانون و قاعده‌ مهمی است که در مدیریت اسلامی وجود دارد. 🔸مشروح را در لینک زیر بخوانید: 👉 fna.ir/da6q9x @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم: 🔹جمهوریت یک قانون و قاعده در مدیریت اسلامی است. 🔸مصلحت همراهی مردم با رهبر اسلامی بسیار قویتر از مفسده‌ای است که ممکن است در خطای آرای عمومی صورت بگیرد. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم: 💠بخشی از اختلال‌های امنیتی ناشی از نبود شهرسازی اسلامی است 🔹ما باید اقرار کنیم که قرن‌ها از اسلام دور بودیم. اسلام در زندگی ما نیامده است. سبک زندگی ما، سبک شهرهای ما، سبک روابط ما مبتنی بر معیارهای شرعی نبوده است. 🔸امیرالمومنین علیه السلام را خانه‌نشین کردند و ائمه هدی علیهم السلام را از دست ما دور کردند و آنها را منزوی کردند. آنها نتوانستند برای مردم آن شهری که اسلام می‌خواهد را بنا کنند. اما ما معتقد هستیم که از این روایات شهر اسلامی را می‌توانیم پیدا کنیم. 🔹مثلا در منابع داریم که اگر حجم یک شهر پر شد، باید در فکر یک شهر دیگر با مستلزمات شهری دیگر و با مرکزیت حکومتیِ دیگر باشیم. 🔸این اختلال‌هایی که در حال حاضر در امنیت شهرها مشاهده می‌شود برای این است که این محاسبات رخ نداده است. شهر نباید بی حساب باشد و هرچه خواست بزرگ شود. 🔹شهر باید مقیاس‌ها و استانداردهای شهری را دارا باشد. یکی از این مقیاس‌ها این است که باید مرکزیت داشته باشد؛ مرکزیت حکومتی، مرکزیت قضایی، مرکزیت امنیتی، مرکزیت فرهنگی، ‌مرکزیت خدماتی و غیره اینها را باید پیش‌بینی شود. مبتنی بر نظام توزیع عادلانه اسلامی. 📌مشروح جلسه فقه شهرسازی اسلامی در ادامه؛ mehrnews.com/news/4177794 🔻کانال رسمی آیت‌الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم: 💠اقامه عدل از ادله اثبات ولایت فقیه است 🔹از روایت استفاده می‌شود که اقامۀ عدل وظیفۀ عالمان است. اینکه حضرت فرموده است: «وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُوم» دلالت بر وجوب قیام برای اقامه عدل می‌کند. 🔸 «کظّة ظالم» یعنی شکم‌پارگی و پرخوری ظالمان، سَغَب هم به معنای گرسنگی است. این پرخوری ظالمان و گرسنگی مظلومان اشاره به بی‌عدالتی است. 🔹باید مسولان نظام اسلامی بدانند که از مهمترین وظایف آن‌ها رفع تبعیض و شکاف طبقاتی است. ما نمی‌گوییم همه یک رنگ و یک شکل باشند و همه از لحاظ توانایی اقتصادی در یک سطح باشند اما نباید طوری باشد که جامعه تبدیل به جامعۀ سیران و گرسنگان شود. 🔸 وظیفۀ علماء هم این است که برخیزند و این وضعیت را اصلاح کنند. بنابراین اقامۀ حکومتی که اقامۀ عدل کند بر حاکمان واجب است. 🔹البته با توجه به صدر روایت این وظیفه‌ای که بر دوش عالمان است، جایی فعلیت پیدا می‌کند و حجت بر عالمان تمام می‌شود که حضور حاضر و وجود ناصر در کار باشد.این وظیفه‌ای که عالم دارد، وقتی فعلیت پیدا می‌کند که حاضران در صحنه باشند و مردم کمک کنند. 📌مشروح مطلب در ادامه؛ http://fna.ir/a4dqfk 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 آیت‌الله اراکی: حلقه‌های مقاومت در منطقه امنیت را پایدار کردند/ فرهنگ و اقتصاد ما گرفتار «ستون پنجم» است رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب در گفتگو با تسنیم: 🔹مانعی در داخل هر جامعه‌ای وجود دارد، مانند عناصر، مجموعه‌ها، جریان‌های وابسته به طاغوت و... مانند طاغوتی که خود ایران را مورد ظلم خود قرار داده بود و پیش از انقلاب بر سینه مردم نشسته بود و چنگالش در گوشت مردم ما فرو رفته بود. طاغوتی که در جهان حاکمیت دارد، امروز ما یک طاغوت جهانی داریم که بر جهان حاکمیت دارد و این یک مانع بزرگ است. 🔹ما ستون پنجمی داریم که این ستون پنجم برای دشمن کار می‌کند. از لحاظ فرهنگی همان کاری را می‌کند که دشمن می‌خواهد. از لحاظ اقتصادی هم همین طور است. مسئله اقتصاد مسئله مهمی است مسئله اقتصاد مولفه مهمی از مولفه‌های اقتدار است. 🔹 اساتیدی داریم که باور دارند باید شاگردی غربی‌ها را کنیم 🔹اگر حساب کنیم در حقیقت بعد از قتل امیرکبیر، در ایران به شکلی صفحه دانش و تولید دانش بسته و متوقف شد و بعد از انقلاب بود که دوباره این ورق برگشت، دوباره این صفحه و این دفتر آغاز شد. در طول چهل سال گذشته، امروز ما در یک پایه بسیار ارزشمند علمی قرار داریم. 🔹آن چه مشکل داشتیم تاکنون این بود که رقابت های انتخاباتی به نظرم رقابت های سالمی نبوده یعنی در حقیقت مشکلی که ما در رقابت های انتخاباتی داشتیم تقلید از غربیان در نحوه انتخابات بود، در حالی که ما معیار و ارزش و روش‌های خودمان را در رقابت انتخاباتی نداریم. 🔹ما از نظر دولت سازی یک دولت هستیم و این که رقابت انتخاباتی داریم نشان دهنده اقتدار دولت است، منتهی این اقتدار را به شکل دیگری دوست داریم، اینکه اقتدار در مسیر عدل باشد و در مسیر رعایت آرمان‌ها باشد. 🔹ما می‌توانیم انقلاب را در خود آمریکا صادر کنیم این که مقام معظم رهبری پیامی برای جوانان اروپا و آمریکا صادر کردند نظر به این نکته دارند. امام ما و هم چنین مقام معظم رهبری معتقد هستند و درست هم هست این اعتقاد که آن چه ما را با همه مردم دنیا پیوند می‌دهد همین عدالت خواهی است 🔹 عدالت به‌دست کارگزار غیرعادل برقرار نمی‌شود 🔹دهه‌های گذشته انقلاب ما آمدیم روی پای خودمان ایستادیم و دشمن در برابر ما زانو زد. صدام یک نماد بود، صدام یک شخص نبود! صدام یک حاکم عادی نبود، صدام کسی بود که نماد اقتدار جهانی یعنی نماد استکبار جهانی بود که آمد بر علیه ما با پشتوانه تمام اقتدار استکبار جهانی ما را خم کند و ما را در برابر قدرت استکبار جهانی وادار به زانو زدن کند. اما ما چه کردیم؟ او به زانوزدن افتاد. http://yon.ir/uma2H https://tn.ai/2027804 📡. @TasnimNews
🔻مراسم عزاداری شهادت امام صادق علیه السلام در دفتر آیت الله اراکی 🔹شنبه مصادف با ظهر شهادت ساعت ۱۳ 🔸خیابان ارم کوچه ۲۰ حسینیه دفتر آیت الله اراکی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻مراسم شهادت امام صادق علیه السلام ظهر امروز در حسینیه دفتر آیت الله اراکی برگزار شد. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد: 💠ماجرای واکنش امام(ره) به ورود اولین ناو آمریکایی به خلیج فارس/چه کسانی از امر امام(ره) سرپیچی کردند؟ 🔹برخی ایمان می‌آوردند اما در وقت عمل، مصداق "یرتابوا" می‌شوند؛ وقتی وقت عمل و اطاعت می‌رسد به شکّ و ریب می‌افتند. 🔸در بسیاری از آیات اشاره به این موضوع شده است؛ در سوره حجرات آمده است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُون» ایمان آن‌ها همراه با ارتیاب نیست. 🔹امام خمینی(ره) روز اولی که کشتی‌های آمریکایی وارد خلیج فارس شدند فرمود کشتی‌ها را بزنید. اگر مسئولین امر آن روز اطاعت کرده بودند همه آن چیزی که تا به امروز بر سر ما آمده است، اتفاق نمی‌افتاد و حتی ناچار نمی‌شدیم که قطعنامه را بپذیریم و صدام هم نابود شده بود. 🔹اما برخی گفتند که ما نمی‌توانیم با آمریکا بجنگیم، «فَهُمْ في رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُون». همه مشکلات ما همیشه از اول هم به همین شکل بوده است که وقتی فرمانروا فرمان می‌داده است آن‌هایی که فرمان‌پذیر بودند دو دل می‌شدند. 🔸می‌دانند که این فرمان رسول اکرم (ص) است اما دلشان محکم نیست به دلیل اینکه تسلیم نیستند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki