🔻آیت الله اراکی هم اکنون در مسجد اعظم اهواز در جمع نیروهای جهادی اعزامی از قم:
💠خوزستان دروازه ورود محبت محمد و آل محمد به کشور ماست
🔹خدا را شاکریم که به ما توفیق داد در این دوران پر حماسه زندگی کنیم.
🔸دشمن همیشه در صدد شایعهپراکنی و ایجاد تفرقه بوده، الآن هم در جریان کمک نیروهای مقاومت به سیل زدگان همین روال را پیش گرفتند.
🔹دشمنان بدانند منطق ما منطق ایثار است. جنس ما جنس حسینی علیه السلام است.
🔸خوزستان دروازه ورود محبت محمد و آل محمد به کشور ماست. برای ما این استان متفاوت است.
🔹آمدهایم به عزیزان خوزستانی بگوییم درد و رنج شما، درد و رنج ماست.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻هم اکنون آیت الله اراکی در مسجد اعظم اهواز در جمع نیروهای جهادی اعزامی از قم(۲):
💠آیت الله جزایری بزرگی است که ۴۰ سال در این استان پای انقلاب ایستاد
از زحمات بزرگ ایشان در این استان تشکر میکنیم و دست ایشان را میبوسیم.
از نسل عظیمی که ایشان از جوانان انقلابی بوجود آوردند ممنون و خرسندیم.
انشاءالله امروزِ انقلاب از دیروز آن قوی تر و جوانانش پولادینتر هستند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امشب/ ابراز همدردی آیت الله اراکی با مردی که همه دارایی خود را از دست داده و اشک میریزد.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیتالله اراکی در گفتگوی اختصاصی با «حوزه»:
🔹حوزه علمیه پیشتاز جریانهای انقلابی است
🔹عزم نیروهای جهادی در تاریخ بشریت، کمنظیر است
🔹کمکرسانی به مردم سیلزده، هم یک وظیفه شرعی و هم یک حرکت انقلابی است
🔹نمایش عظیمِ همبستگی، همدلی و یاریرسانی
🔹عزم ملی نیروهای جهادی در تاریخ بشریت، کمنظیر است
http://hawzahnews.com/detail/News/489053
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔳 تحلیل آیت الله اراکی از تفاوت تمدن غرب با تمدن اسلامی
🔻دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:
▫️تمدن غرب رابطه بین «انسان و طبیعت»، «انسان و انسان» و «انسان با خدا» را رابطه خصمانه تعریف میکند. در نگاه اسلامی رابطه بین انسان و طبیعت رابطه هماهنگی است؛ ستیز بین انسان و انسان چگونه برخواست؟ اساسیترین رکن بهم ریختن نظام حاکم بر جهان این است که انسان پشت پا به نظام ولایتی میزند. مساله ولایت، اساسی ترین مساله تمدنی معاصر ما است.
▫️ما جهان رها و بیحکومتی نداریم؛
امام صادق(ع) حاکم بالفعل بود، قاضی عزل و نصب میکرد، خمس دریافت میکرد و...؛ این تصور که برخی فکر میکنند ائمه در دورههایی دست به سیاست نزدند تصور باطلی است؛ حال اینکه اکثریت بشر به حاکمیت ایشان تن ندادند دلیل بر این بیحکومت بودن نیست و گستره حاکمیت متفاوت بوده است.
▫️در فرهنگ اسلامی و دینی چیزی به عنوان غیبت امامت نداریم
اینهمه دشمن جهان تشیع را با تمام قوا احاطه کرده و با همه ابزارها در حال حمله به تشیع هستند؛ مگر میتوان گفت امام راحل بدون کمک و عنایت امام زمان به این پیروزیها دست یافت یا رهبری در این 30 ساله رهبریاش در این تنگناهای حساس که با اقتدار توانست جامعه را هدایت و رهبری کند بدون عنایت حضرت ولیعصر(عج) بوده است.
▫️مساله ولایت باید در جامعه جهانی تبیین شود و در حوزههای علمیه بحث امامت و ولایت به عنوان یک درس رسمی و اساسی مطرح شود. ابتدا باید در حوزه علمیه مساله ولایت به خوبی جا بیفتد.
▫️مهمترین مقدمات ظهور جان انداختن ولایت حضرت ولیعصر در دنیا است، این کار نیاز به رسانه و کار فرهنگی گسترده و حمایت اقتصادی دارد.
http://hawzahnews.com/detail/News/489084
@HawzahNews| حوزهنیوز
🔻یادداشتی از آیت الله اراکی در شب میلاد منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹فرشتگان حامل عرش و پیرامونیان عرش در اندیشه ما خاکیان خاک تبارند و برای دل به خدا سپردگان و مؤمنان این عرصه خاکی، دمادم دعا می کنند و از خدای رحیم حکیم برای آنان طلب مغفرت می کنند.
🔸اکنون که در ماه شعبان که ماه توبه و بازگشت به سوی خداست، هستیم و به ویژه در شب نیمه آن که همدوش لیلۀ القدر است، قرار داریم، بهترین فرصت است تا خود را شایسته دعای ملکوتیان کنیم، و طلب مغفرت و بخشش آنان را از خدا شامل خویشتن سازیم و در پیشگاهش این دعای سید الساجدین علیه السلام، را زمزمه کنیم: «وَ هذا مَقامُ مَنِ اسْتَحْیا لِنَفْسِهِ مِنْکَ، وَ سَخِطَ عَلَیْها وَ رَضِىَ عَنْکَ، فَتَلَقَّاکَ بِنَفْسٍ خاشِعَهٍ، وَ رَقَبَهٍ خاضِعَهٍ، وَ ظَهْرٍ مُثْقَلٍ مِنَ الْخَطایا، واقِفاً بَیْنَ الرَّغْبَهِ اِلَیْکَ وَ الرَّهْبَهِ مِنْکَ» «وَ اَنْتَ اَوْلى مَنْ رَجاهُ، وَاَحَقُّ مَنْ خَشِیَهُ وَاتَّقاهُ. فَاَعْطِنى یارَبِّ مارَجَوْتُ،وَامِنّى ما حَذِرْتُ، وَعُدْ عَلَىَّ بِعآئِدَهِ رَحْمَتِکَ، اِنَّکَ اَکْرَمُ الْمَسْئُولین»
🔹و سرانجام با این مقطع از مناجات شعبانیه خود را با اولیای خدا به ویژه حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) همنوا کنیم: «إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّی تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَی مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ» و صل اللهم علی محمد و آله الطاهرین
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی در آیین افتتاح شبستان مسجد لولاگر تهران مطرح کرد:
💠انقلاب اسلامی بهطور بی سابقهای لایه های نفاق را آشکار میکند
🔹حرکت امام زمان (عج) با همه حرکات پیشین حتی با زمان رسول اکرم و ائمه (علیهم صلوات الله) متفاوت است.
🔸این جنبش یک جنبش منافق ستیز است در این جنبش هیچ منافقی از تیغ امام زمان(عج) جان سالم به در نخواهد برد در حالی که در جامعه اسلامی رسول اکرم (ص) منافق بسیار بود.
🔹در انقلاب اسلامی هم از روز اول تا به امروز چند لایه نفاق را تجربه کردیم، تا کنون چنین شکلی سابقه نداشته است. موارد متعددی بوده که نفاقها لایه به لایه خودش را نشان میدهد.
🔸یا اینها که فرار می کنند و می روند خارج از کشور به آنها اعلام میکنیم که دلتان خوش نباد که کسی کاری به کارتان ندارد، نوبت شما هم خواهد رسید.
🔹این مسجد (لولاگر) از مساجد منافق ستیز است و نقش خوبی در این جریان داشته است.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم:
💠حکومت الله و نقش پر رنگ مردم
#نظام_سیاسی_اسلام
🔹اینکه میگوییم مردم سالاری دینی یعنی ما معتقد هستیم که خدا باید حکومت کند. یعنی آن کسی را که خدا برای حکومت کردن معین کرده باید او حکومت کند که رسول اکرم (ص) در درجه اول، بعد ائمه هدی (ع) و بعد فقیه عادل است. اینها را خدا معین کرده است و خدا باید حکومت کند و حق حکومت مال اوست.
🔸ولی از لطفی که خدا داده است میگوید این حکومت را بر شما با زور تحمیل نمیکنم و حکومت خدا تحمیلی نیست. برای اینکه ما را آزمایش کند و ما را امتحان کند باید معلوم شود چه کسی با اختیار خودش زیر بار اطاعت خدا میرود؟
🔹لذا حکومت ما حکومت اسلامی، حکومت الهی در عین آن که حکومت، حکومت خداست خدا باید حکومت کند اما این حکومت خدا را مردم باید با انتخاب خودشان و رضایت خودشان فرمانش را ببرند و زیر بار این حکومت بروند.
سخنرانی در مسجد طفلان مسلم -قم-سال ۱۳۹۰
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی:
🔹حکومت آل سعود از روزی که شکل گرفت در منطقه ما و در جهان اسلام تفرقه، ستیز، توطئه، انحراف و مبارزه با ارزش های دینی به راه افتاده است.
.
🔸امروز در جهان اسلام منزوی ترین و منفور ترین حکومت آل سعود است و درحالیکه زمانی ادعای رهبری جهان اسلام را داشتند امروز در جهان اسلام پایگاهی ندارند و همه نسبت به آنها نفرت دارند.
.
🔹بشریت از جنایات آل سعود رنج می برد و امروز بر اساس وعده الهی اعلام می داریم روزی که آل سعود بساطش برچیده شود دور نیست.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠اگر شهید مطهری نبود، اندیشههای علامه طباطبایی تجلی نمییافت
🔹از استاد مطهری در دوران قبل از پیروزی انقلاب سوال شد که اگر پیروزی حاصل شود چه مسئولیتی را میپذیرد و ایشان پاسخ داد که مسئولیت صداوسیما را برعهده خواهد گرفت که نشاندهنده اهمیت این نهاد است.
🔸یکی از مباحثات مطرح میان آیتالله صدر و شهید مطهری پیرامون بحث علیت در علوم اجتماعی و رفتاری بود که البته در این زمینه اختلافنظر گستردهای میان مکتب نجف و قم وجود دارد.
🔹اگرچه در نجف فلسفه خوانده بودم اما آنچه از استاد مطهری دریافتم چیز دیگری بود و توانستم فلسفه را بچشم.
📌مشروح بیانات در لینک زیر؛
https://www.farsnews.com/news/13980210001004/شهید-مطهری-فلسفه-را-در-عرصه-جامعه-و-حل-مشکلات-اجتماعی-وارد-کرد
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔹حضور آیت الله اراکی در ترکیه به دعوت مقامات عالی این کشور و شرکت در مراسم افتتاحیه بزرگترین مسجد ترکیه در استانبول
🔸آیت الله اراکی خطاب به رئیس جمهوری ترکیه: از شما انتظار میرود به عنوان رئیس یک کشور بزرگ اسلامی با جدیت تمام به مقابله با طرح شوم معامله قرن بپردازید.
🔹همچنین آیت الله اراکی با راشد الغنوشی رهبر حزب بزرگ النهضة تونس و دکتر علی ارباش رئیس شئون دینی ترکیه دیدار و گفتوگو کرد.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻یادداشتی از آیت الله محسن اراکی به مناسبت فرارسیدن ایام نورانی ماه مبارک رمضان
🔹ماه مبارک رمضان،ماه بندگی واطاعت ومغفرت آغاز شد ودر این ماه شب قدر است که از هزار ماه برتر است.
🔸مسلمین جهان در خلال این ماه یک دوره از صبر ومقاومت و امتحان را سپری میکنند واز خداوند منان میخواهیم که تمامی طاعات وعبادات را به بهترین وجه قبول نماید ودعای بندگانش را در این روزها وشبها مستجاب گرداند.
🔹این ماه یادآور خاطرات پیروزیهای بزرگ مسلمین است هم در میدان جهاد اکبر ومبارزه با نفس وهم در میدان جهاد اصغر و مقابله با دشمنان،و مشوقی است برای محکم کردن اراده ها واتصال تنگاتنگ میان مسلمین با مصدر وسرچشمه عزت واقتدار آنها که همانا کتاب خداوند عزوجل است.
📌متن یادداشت در لینک زیر؛
http://mohsenaraki.ir/farsi/بیانیه-دبیرکل-مجمع-تقریب-به-مناسبت-ماه/
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻کوثر رمضان، گفتاری کوتاه از بیانات آیت الله محسن اراکی(۱)
💠مراحل توبه💠
(وَ إِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَة) انعام/۵۴
🔹این آمدن (جاءك) در مساجد، آمدن در عبادتگاههای خدای متعال، در این شبها همان جاءک است. اولین قدم توبه این جاءک است. یعنی کسی که میخواهد توبه کند همین طوری نمیشود توبه آدابی دارد.
🔸اولین ادب توبه این است که به در خانه رسول الله بیاید، به در خانه محمد و آل محمد صلوات الله تعالی علیه بیاید، در خانه ی امیرالمومنین را زدن در خانه صدیقه ی کبری، امام مجتبی و سید الشهدا را زدن، شرط توبه است، شرط قبولی توبه است.
🔹این مطلب عادی نیست این از ارکان توبه است لذا در آیه دیگر در سوره نساء میفرماید ( لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُول) نساء/۶۴
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻کوثر رمضان، گفتاری کوتاه از بیانات آیت الله محسن اراکی(۲)
💠توبه غافلین💠
🔹توبه مخصوص گناهکاران نیست ما توبه از غفلت هم داریم. حتی انسان های خیلی خوب لحظههای غفلت دارند. یک مقطعی در دعای امام سجاد علیه السلام هست که اشاره به این نوع از غفلت است (( اللّهم إنّی أستغفرُك مِن لَذَة بغیرِ ذکرك )) از هر لذتی که من در این لذت از یاد تو غفلت کردم.
🔸شما دیدید گاهی پدران و مادرانی که خیلی فررزندان خود را دوست دارند اگر به جایی برای تفریح میروند میگویند گردش ما بدون فرزندان لذت ندارد. آنهایی که خدا را دوست دارند دوست ندارند که لذتی را بدون خدا داشته باشند.
🔹((و مِن کلِّ أُنس بغیرِ ذکرك)) خدایا ما استغفار میکنیم از هر انس گرفتنی که با قرب تو همراه نباشد. وقتی این انس خوب است که انس با خدا در آن باشد خدا از این انس گرفتن ها دور نشود.
🔸ما گاهی در جمعی از خدا غافل میشویم این که میبینیم جمعی به غیبت میافتد به حرف نادرست میافتد این که یک جمعی به یک کاری گرفتار بشوند که مورد رضای خدا نباشد [این غفلت است].
🔹ما علمای زیادی داشتیم و داریم و در محضرشان بودیم، ممکن نبود در مجلسی باشند که یاد خدا در آن مجلس به زبان جاری نشود. لذا روایت داریم که انسان هر وقت در مجلسی مینشیند مستحب است که ۲۵ بار استغفر الله بگوید یا وقتی بلند میشود بگوید ((سبحان ربّک ربّ العزةِ عمّا یَصِفون و سلام علی المرسلین والحمد لله رب العالمین)) برای این که این انس گرفتن های ما انس بدون خدا نباشد.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻کوثر رمضان، گفتاری کوتاه از بیانات آیت الله محسن اراکی(۳)
💠توبه مطیعین💠
🔹توبه گاهی از اطاعت الهی است.
در دو جا امام سجاد علیه السلام به این مطلب اشاره میکند؛ یکی دعای ابوحمزه ثمالی (( لَسْتُ أَتَّكِلُ فِي النَّجَاةِ مِنْ عِقَابِكَ عَلَى أَعْمَالِنَا بَلْ بِفَضْلِكَ عَلَيْنَا)) خدایا اگر من درخواست رحمت دارم هیچ امیدی به اعمال خودم ندارم با آن عملی که امام سجاد علیه السلام میکردند امام سجاد عابد عجیبی بودند.
🔸امام باقر علیه السلام میفرماید روزی خدمت پدرم در آن اتاقی عبادت میکرد رسیدم وارد اتاق که شدم و چشمم به وضع پدرم افتاد بی اختیار گریه کردم دیدم رنگ صورت پریده و پیشانی از کثرت عبادت پینه بسته است دیگر آنقدر روی پا ایستاده که پا ورم کرده دیگر توان ندارد روی پا بایستد میخواهد چیزی را بردارد باید خودش را روی زمین بکشد گریه افتادم به من فرمود از چه به گریه افتادی عرض کردم پدرم از این حالی که از شما میبینم چقدر خود را از این عبادت رنج دادید در روایت داریم.
🔹امام سجاد فرمودند که پسرم آن جزوه را بده یک جزوهای بود به پدرم دادم باز کرد به این جزوه نگاهی انداخت و سری تکان داد و فرمود که کیست که بتواند عبادت علی بن ابی طالب را انجام بدهد ما کجا و عبادت علی بن ابی طالب کجا یعنی عبادت امام سجاد با عبادت امیر المومنین قابل سنجش نبود.
🔸کسی که این چنین عبادت میکند ببینید با خدا چگونه صحبت میکند پروردگارا من تکیه برعملم ندارم بلکه تکیه بر فضل شما دارم ((لِأَنَّكَ أَهْلُ التَّقْوى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ تُبْدِئُ بِالْإِحْسَانِ نِعَماً )).
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻کوثر رمضان، گفتاری کوتاه از بیانات آیت الله محسن اراکی(۴)
💠ذکر پس از نماز گنج است💠
🔹میدانید که ذکر خدا در هر دلی جای نمیگیرد، نام خدا در هر خانهای جای نمیگیرد، اینطور نیست که هر دلی بتواند به یاد خدا باشد.
🔸شما همه اهل نماز هستید انشاءالله، وقتی نماز خواندید بعد از نماز رها نکنید و بروید؛ چون وقتی نماز را خواندید، درب این دل برای یاد او باز شده است.
🔸همیشه درِ این دل باز نمیشود، همیشه این دل نرم نمیشود، همیشه این دل آرام نمیشود، همیشه این دل نورانی نمیشود. تازه دل رام شده و درِ او باز شده است. لذا گفتهاند تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام را بعد از نماز بگویید.
🔹 «فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا». نماز را که خواندهاید به کارتان بروید، اما وقتی به سراغ کار میروید بدانید که نماز خواندهاید. نماز جمعه چیز عجیبی است و خیلیها خودشان را از نماز جمعه محروم میکنند. یکی از کمبودهای ما این است که معرفتِ ما نسبت به فرائض الهی و نسبت به این عبادتها کم است.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم:
💠 رسانهای کردن هر واقعیتی گاهی اشاعه فحشاء است
🔸«لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ»
من دیدم زمانی سریالی پخش میشد که در آن یک منظره بدی را نشان می دادند، نه آنکه فعل حرامی را نشان بدهد. منتقدان به کارگردان این فیلم اعتراض کردند که خوب نبود این کار را در فیلم نشان دهید. گفت نه آقا این از واقعیتهای جامعه است، ما باید واقعیتهای جامعه را نشان دهیم.
🔹این حرف غلطی است، یکی از حرفهای بسیار غلطی که منشأ خیلی از انحرافات میشود این است که چون یکچیزی واقعیت اجتماعی است باید آن را نشان دهیم. البته ممکن است یک رفتاری واقعیت اجتماعی باشد اما نشان دادن ترویج و اشاعه است.
🔸یکی از اشتباهها و غلطهایی که در رسانه امروز ما میشود این است؛ حالا کسی دزدی کرده است، غلط کرده دزدی کرده است، بگیرید و او را اعدام کنید اما اینقدر رسانهها را پر نکنید که این دزدی کرده و آن دزدی کرده.
🔹کسی غلطی کرده، گفتن این در رسانه کار حرامی است، این اشاعه فحشاست اما این کار را میکنند، چون فقه بیان ترویجی را بلد نیستند. برای چه شما این کار را میکنید؟ اگر کسی خلافی کرده باید در دادگاه به خلاف او برسند و رسیدگی کنند.
🔸البته در بعضی از موارد تشهیر لازم است که آن موارد خاصی است که در فقه معین شده است که یک مجرم را باید تشهیر کرد که مردم از آن اجتناب کنند. این موارد خاص است نه هر موردی.
📌متن جلسه در لینک زیر؛
https://www.mehrnews.com/news/4616349/هر-واقعیتی-را-نباید-رسانه-ای-کرد-بی-انضباطی-رسانه-و-اشاعه-فحشا
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری:
💠 باید مدیر تراز انقلاب پرورش دهیم تا هر کسی با قرعه کشی اختیار مردم را به دست نگیرد
🔹اینکه فرمان دست چه کسی باشد مهم ترین مقوله جهان آفرینش پس از آفرینش است و قرآن تاکید میکند که فرمانروایی از آن اوست و چون فرمان از آن اوست هر حاکمی باید منصوب او باشد.
🔸ما اگر حکومت خدایی داشته باشیم باید زیرساخت های تقوایی آن را تعیین کنیم، باید فرهنگ مبتنی بر تقوا و رابطه مدیران با زیردستان و مدیران با مردم را تعیین کنیم.
🔹مدیر باید مجری قانون باشد، قانون را باور داشته باشد و سلامت اعتقادی و رفتاری در فقه شرط عدالت است. هر کسی که اختیار مردم در دست اوست باید عادل باشد.
🔸باید جوانپروری کنیم و باید سیستمی داشته باشیم که برای نهادهای مدیریتی آدم در طراز انقلابی تربیت کند. تا هرکسی با قرعه کشی روی کار نیاید و اختیار مردم را نباید دست هرکسی سپرد.
🔹برای اینکه خوب به مردم برسیم باید خوب نماز بخوانیم و مناجات در دل شب را از دست ندهیم. ما به مدیران خاشع و اهل عبادت نیاز داریم.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم:
💠 از طلاب تمنا میکنم در حوزه "فقه سیاسی" جهاد کنند / آغاز فعالیت من در این رشته به ۵۰ سال قبل بازمیگردد
🔹من خواهش میکنم از دوستان طلبه، این بحث فقه سیاسی را جدی بگیرید!
برای ما بسیار جای تأسف است که در حوزه علمیه قم، پنجاه فقیه در فقه سیاسی وجود نداشته باشد؛ چرا نباید داشته باشیم؟ حالا که راه باز شده کار کنید. این مسئولیت شما است. الحمدلله هم فاضل و هم جوان هستید و هم وقت دارید؛
🔸اگر شما این مباحث را خوب بحث کنید دیگر این راه باز نمیشود که هر کسی در صداوسیما هر حرف گزافی را در باب فقه سیاسی بگوید و الّا اینهایی که دعوت میشوند درباره مسأله ولایت فقیه یا حکومت اسلامی صحبت کنند، چه نسبتی بین آنها و فن سیاست اسلامی وجود دارد؟ کجا این درس را خواندهاند؟
🔹اگر بنده متصدی این کار شدهام به دلیل این است که حداقل دو دوره فقه حکومتی را پیش اساتید طی کردهام؛ مضاف بر اینکه پنجاه سال است در این رشته فعالیت دارم.
🔸یادداشتهایی که من در این سن برداشتهام، مربوط به حدود پنجاه سال پیش است. اینطور نیست که از روی هوس بیاییم و این بحث را مطرح میکنیم. اگر احساس تکلیف وجود نداشت اصلاً متصدی این کار نمیشدم.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم:
💠داستان عشق و خلقت انسان / خدا عاشق میخواست یا معشوق؟
🔹مسئله عشق داستانی دارد؛ در عرفان عادی و عامی ما یک مقولهای وجود دارد که بسیاری از عرفا به این مقوله اشاره کردهاند. پرسش این است که در کجای جهان هستی خلأی وجود داشت که با آفرینش انسان این خلأ پر شد و چرا خداوند بشر را آفرید؟
🔸یک پاسخ این است که خداوند متعال عابدِ عاشق میخواست؛ همه جهان عابد و مطیع خداوند بودند منتها فرمانبری از روی عقل.
ما در علم اصول میگوییم که خداوند متعال دارای حق الطاعة است؛ حق دارد اطاعت شود. اهل عقل بنا بر حکم عقل خود میگویند او آفریننده و مالک و رازق ماست و همه هستی ما در دست اوست پس حق دارد که اطاعت شود. اما خداوند در پی چیز دیگری بود؟
🔹در پی یک آفریدهای بود که خداوند را عاشقانه اطاعت کند و برای همین بشر را آفرید. «فرشته عشق نداند که چیست، قصه مخوان / بخواه جام شرابی به پای آدم ریز» این حرف حافظ است. این یک مقوله است که انسان امتیازی بر سایر موجودات دارد و این است که انسان از عشق الهی برخوردار است و اطاعت او نسبت به خدا عاشقانه است و خلأ جهان هستی قبل از آفرینش انسان خلأ وجود یک عابد عاشق و یک مطیع عاشق بود.
🔸اما پاسخ دقیقتر این است که چنین نیست که جهان آفرینش پیش از آفرینش انسان جهان خالی از عابدان عاشق و از مطیعان عاشق بوده باشد، بلکه از آغاز جهان همه جهان خداوند را عاشقانه میپرستید و در حقیقت اساس آفرینش و اساس حرکت در جهان آفرینش و اساس تسبیح و تحمید و اساس هرگونه حرکت به سوی خدا عشق به خداست و جهان سراسر لبریز به او بوده و هست.
🔹این امر هم در نهجالبلاغه و هم به اشکال مختلف در صحیفه سجادیه آمده است و هم در روایات به آن اشاره دارند که چنین نبود که فرشتگان خالی از عشق باشند و اینکه فرشته نداند که عشق چیست مقوله دقیقی نیست. فرشتگان عاشقانه خدا را اطاعت کردند اما خلأ چه بود که با آفرینش انسان آن خلأ پر شد؟ خلأ آفرینش موجودی بود که بتواند محبوب خدا باشد خداوند به دنبال معشوق بود نه عاشق.
🔸آنچه جای او در جهان خالی بود یک آفرینندهای بود که شایستگی آن را داشته باشد که خداوند نسبت به او عاشق باشد، یعنی همین عشق متقابل. عاشقانه خداوند را بپرستد و آنچنان بپرستد که شایستگی مقام محبوب خدا بودن را پیدا کند. آنوقت چهره محمد صلی الله علیه و آله و سلم در جهانِ آفرینش جلوه کند. در حقیقت جایگاه محمد و آل محمد سلام الله علیهم جایگاهی است که تعریف کننده انسانی است که شایستگی معشوق خدا بودن را داشته باشد.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیتالله اراکیاستاد درس خارج حوزه علمیه قم:
💠 تبیین فقه البیان/اختلاف اسلام و غرب در حوزه رفتارشناسی
🔹اختلافی که بین ما و تفکر غربی وجود دارد این است که آیا بیان و گفتار نوعی رفتار است یا خیر؟ آیا این رفتار میتواند ظالمانه باشد یا خیر؟ این رفتار میتواند تبدیل به جنایت شود یا خیر؟ میتواند تبدیل به جنایت شود، چون رفتار است.
🔸در روایات ما این مضمون زیاد آمده است؛ هم در زیارتنامه سید الشهداء علیه السلام و هم زیارت حضرت رضا علیه السلام این مضمون آمده است: «قَتَلَ اللَّه مَنْ قَتَلَتْکُمْ بِالأَیْدِی وَالأَلْسُنِ»؛ خدا بکشد کسانی که شما را با دست و زبان کشتند.
🔹در روایات است که سؤال میکنند با زبان کشتن یعنی چه؟ میگویند مطالبی را از ما پیش سلاطین نقل کردند و منشأ کشتن ما شدند.
🔸کسانی با زبانشان منشأ خونریزی میشدند. زبان منشأ جنایت میشود حال مگر میتوان گفت زبان آزاد است که هرچه میخواهد بگوید! آزادی بیان به چه معنی است؟
🔹بله آزادی بیانِ عادلانه در محدوده عدل، آزادی بیان صحیح، آزادی بیان ناصحانه. اما اگر این بیان به جنایت و زبان ایذاگر تبدیل شد و تبدیل به زبانی شد که این زبان مؤذی است در این صورت ایراد دارد.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم:
💠 معاهده آتشبس امام مجتبی(ع) با بنیامیّه تحت تاثیر خیانت یاران ایشان بود
🔹گاهی رهبران الهی ممکن است در جبهۀ مقابلۀ با دشمنان خدا و مقابلۀ با مفسدان تنها بمانند. یارانشان، آنها را تنها بگذارند و دست از یاری ایشان بکشند. جریان امام حسن (ع)چنین بود. امام حسن (ع)در شرایطی قرار گرفت که یارانش او را تنها گذاشتند.
🔸همان یارانی که امیرالمؤمنین (ع)در زمان حیاتش از آنها کراراً گله مند بود ،تا آنجایی که در نهج البلاغه دارد که در همان شب شهادت امیرالمؤمنین(ع) ظاهراً حضرت رسول خدا(ص) را به خواب دیدند، می گوید به رسول خدا (ص) عرض کردم، چه ها از امت تو کشیدم و حضرت امیرالمؤمنین(ع) شکایت می کند به رسول الله(ص).
🔹حتی در صحیح بخاری داریم که امیرالمؤمنین (ع) اولین کسی است که در صحرای قیامت به عنوان شاکی زانو می زند در برابر خدا. بخاری روایت می کند از امیرالمؤمنین (ع)که فرمود «انا اول من یشکو بین یدی الرب للخصومة» یک چنین مضمونی.
🔸امام مجتبی (ع)ناچار به چنین برنامه ای شد، همانطوری که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در بعضی از دوره ها ناچار شد که به هر حال خانه نشین بشود. ائمه هدی صلوات الله تعالی علیهم سالهای سال و حتی قرن ها ناچار شدند خانه نشین باشند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ ویژه| ورود طلاب به آب پر از مار برای ترمیم سیل بند
🔶حضور آیت الله اراکی به همراه شاگردان در مناطق سیل زده خوزستان
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13