eitaa logo
محسن چتری بیدگلی🇵🇸
120 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
129 فایل
انتخاباتی/ فرهنگی/ اجتماعی/ تربیتی/ روشنگری ارتباط محسن چتری : @M1ch22
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمدپور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاج‌زاده به زعم خودش ؛ اگر در عمرش یک تحلیل صحیح داشته باشد همین است!!
هدایت شده از  به وقت بهشت 🌱
⭕️ صرفا جهت تأمل... 🔻‏از یه طرف اشک تمساح میریزن که با فیلترینگ اینستاگرام کلی کار و کاسبی مردم تعطیل شده و خسارت دیدن، از طرفی کسبه و بازاریها رو مجبور به تعطیل کردن می کنند ! 🔻شما نه دلتون برای زنان سوخته، نه دانشجوها، نه اقتصاد و نه معیشت مردم، دروغگوهای متوحش ! ✍ بنت الهدی قلی زاده
مهدوی ارفغ.mp3
36.21M
🎙حجت‌الاسلام 👹فتنه کشف حجاب 🔸متهم‌کردن نظام اسلامی از زنا بدتر است. 🔸کمترین ضربه‌ای از طرف نیروی انتظامی به مرحوم مهسا امینی وارد نشده بوده. ❓شورای عالی فضای مجازی چه غلطی می‌کند؟ 🔸اگر گشت ارشاد، قانونی است باید ادامه پیدا کند. عقب‌نشینی کنیم جلوتر می‌آیند. 🔸مهسا امینی، بهانه شده برای کشف حجاب و عرف‌شدن بی‌حجابی. 🔸خانم‌هایی که ترک موتور هستند، عامدانه کشف حجاب می‌کنند. 🔸 ما در آخرالزمان قرار داریم. 🔸جنود ابلیس با تمام توان به ما حمله کرده‌اند. 🔸باید حمله کنیم نه دفاع. 🔸این نظام، سقوط نخواهد کرد. 🌐 کانال تخصصی نفوذ ⛔ ایران 👇👇👇👇👇  https://eitaa.com/joinchat/3552772230C08b5078ae4
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سلمان امیراحمدی که بود؟ ✍ تخریب‌چی 🚨تخریب‌چی، کانال اخبار خاص 🆔 @takhribchi110 🆔 @takhribchi110
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
زمانی استادم حضرت آیت‌الله میرباقری فرمودند «کرونا یکی از ابزارهای هدایت بشر به حاکمیت مجازی و سیطره مجاز بر زندگی انسان است». دشمنان که هیچ. بسیاری از دوستان به ایشان تاختند که چه می‌گویید که کرونا یک ابزار سلطه است! کرونا فقط یک بیماری است و دیگر هیچ. و پیرو این کلام، هر چه دستورالعمل‌آمد را پیشاپیش استقبال کردند. تا دانش‌آموز، کلاسش شد گوشی همراه، دانشجو درسش شد گوشی همراه، مشتری، خریدش شد گوشی همراه، فروشنده، فروشش شد گوشی همراه و مباهات کردیم که چقدر این سیطره مجاز بر حقیقت را توسعه دادیم. دیدید کم نیاوردیم؟ دیدید از بهترین‌های دنیا بودیم؟ حال همان دانش‌آموزان، همان دانشجویان و همان خریداران و فروشندگان مجازی که مجازشان حقیقت شده است و یافته‌های مجازشان را باورمندترند بر حقایق پیرامون در دنیای حقیقی، شده‌اند پرسش‌گر، شده‌اند محقق‌کننده دستورات مجازستان، شده‌اند آن‌چه امروز می‌بینیم. بله. چیزی که حکیم در خشت خام می‌دید را ندیدیم تا امروز که شده‌ایم منفعلان در برابر هشتگ‌های چندصد میلیونی. حکیم را بشنویم حکیم را به راحتی رد نکنیم. شاید چیزی بگوید که ما ندانیم. و خدا لطف بسیار به ما دارد که رهبری داریم حکیم تر از همه. که حتی این شرایط را راهبری می‌کند و کشتی نظام را سالم به مقصد می‌رساند. خدا را شکر که رهبر ما هدایت می‌کند همه ما را. هم ما و هم آن‌که آن مجازستان را بر ما تحمیل کرد ندانسته. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محسن چتری
هدایت شده از خبر خاص
🔻حتی خود مجسمه آزادی‌شون هم سر تا پا پوشیده اس! اونوقت میگن برای به دست آوردن آزادی باید برهنه بشیم!! ➖➖➖➖ 🌐 خبـــر خــاص 👇 https://eitaa.com/joinchat/1596456977C8f01d6d91c
هدایت شده از عنترنشنال | antarnational
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مناظره ساختگی ولی جذاب حجت‌الاسلام کهرمی و حسن آقامیری درباره گشت‌ارشاد و مهسا امینی 🔹به نظرتون کسی که حرف حسابی و منطقی داره، لازمه این‌قدر فحش بده؟ 🔹 توهین حسن آقا میری به آیت الله ناصری چه معنی میده؟ 📌 به کانال بپیوندید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/118685888Ca39d2eccaa
سرو است و به ایستادگی متهم است از شش جهت آماجِ هزاران ستم است شعرم همه ارزانیِ این یک مصراع: جمهوری اسلامی ایران حرم است شاعر: میلاد عرفان‌پور 🌐  کانال تخصصی نفوذ ⛔ ایران 👇👇👇👇👇  https://eitaa.com/joinchat/3552772230C08b5078ae4
هدایت شده از حسبناالله ونعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر😍
🍃🌼🍃 بسمه تعالی به وعده های سید علی امیدوار باشید 🔸آنگاه که: نوح نبی: خبر از وقوع طوفانی بزرگ را به مردم می داد 🔸آنگاه که: ابراهیم نوید شکست بت پرستان و نابودی نمرود بزرگ را می داد 🔸آنگاه که: حضرت موسی: نوید آزادی قوم یهود پس از ۶۰۰ سال اسارت از دست فرعونیان را می داد 🔸آنگاه که: رسول مکرم اسلام (ص): نوید فتح کسری و روم را میداد 🔸آنگاه که: امام موسی کاظم (ع) فرمودند: مردی از قم به پا خواهد خواست و طاغوت را سرنگون خواهد ساخت 🔸آنگاه که: امام خمینی (ره) فرمودند: این انقلاب پیروز خواهد شد و شاه خواهد رفت 🔸آنگاه که: حضرت آقا فرمودند: آمریکا هیچ غلطی نخواهد کرد، و بعد از آنهمه هیاهوی حمله نظامی به ایران توسط آمریکا در چند دهه گذشته، همه دیدند هیچ غلطی نتوانست بکند. 🔸آگاه که: به سید حسن نصرالله فرمودند: در مقابل اسراییل پیروز خواهید شد اگر استقامت کنید، به اذن الله و این امر محقق شد و در ۳ جنگ متوالی اسراییل شکست خورد 🔸آنگاه که فرمودند: سوریه و عراق سقوط نخواهد کرد و داعش شکست می خورد و بشار اسد نیز خواهد ماند و اکنون پس از چند سال همه دیدیم که شد 🔸آنگاه که فرمودند: ما پیشرفت در همه ابعاد خواهیم کرد و شد 🔸آنگاه که: خطاب به عربستان در حمله به یمن فرمودند: شما یقینا در مقابل مجاهدان یمنی شکست خواهید خورد. و حال پس از حدود ۷ سال تجاوزگری عربستان، همه فضاحت شکست ارتش عربستان و ائتلافش را می بینید 🔸و اما در حال حاضر ایشان برای آینده ایران و منطقه نیز پیش‌بینی‌هایی را علنا اظهار فرموده‌اند: 👈اسراییل تا ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. 👈جوانان شكست بزرگ امريكا را به چشم خود خواهند ديد 👈عربستان به دست مجاهدان راه خدا خواهد افتاد 👈ایران قله های عظیم دنیا را فتح خواهد کرد 👈وعده ها وعده های عجیبی است، و بسیار بزرگ، وعده ها از جنس پیش بینی تحلیل گران استراتژیک نیست ✅ وعده ها از جنس وعده های اولیای الهی است ✅ و از آینده خبر می دهد، از آینده ای با عظمت و بزرگ برای ما ایرانیان و ملتهای مسلمان ✔️باور کنیم اينها وعده های الهی است که از زبان این مرد الهی خارج می شود ✅ امام خامنه‌ای از اولیابزرگ خداست ✔️مشکلات مادی هست، و ان‌شاء‌الله برطرف خواهد شد اما رستاخیزی بزرگ در حال وقوع است که این مرد بزرگ دارد یکی به یکی آنها را به ما می گوید و وعده می دهد ✅ باور کنیم به یاری خداوند خبری در راه است ✅ از هیاهوی بیگانگان در اطراف کشور هراس نداشته باشید: 👈این کشور صاحب دارد ✅ باور کنیم همانطور که آقا سیدعلی فرموده: 👈نفس های آخر دشمن است. ⤴️ نشر این پیام برای انقلابیها، وظیفه است😊 ┅•••➰🍃🌱🌸🌱🍃➰•••┅ 🇮🇷🍃🌼🍃 ||| || 🆔 https://eitaa.com/SamenAboozar313
هدایت شده از قرارگاه سایبری بصیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙خبر چه سنگینه خبر پر از درده؛ غم رفیقامون بیچارمون کرده! زمینی بودند و به آسمون رفتن؛ دوباره جاموندیم، رفیقامون رفتن…😭 روحانی بسیجی حجت الاسلام شهید هادی عرفانی نیا شادی روح مطهر این شهید بزرگوار فاتحه ای همراه با صلوات قرائت نماییم. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🔰 @basirat_83 ╚═══ 🍃🌺🍃 ═════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ببینید در تحلیل علل آنچه در این ایام رخ داد: پیرامون 💠 حجاب و فضای سایبر با حضور: 👤 مهندس محمد علی شکوهیان‌راد؛ متخصص مطالعات سایبرنتیک 👤 دکتر آزاده آریایی؛ متخصص مد و لباس 📌تماشای کامل برنامه رینگ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net ✍️ مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔥جنجالی ترین سخنرانی این روزها که هرگز در صدا و سیما از این نوع صحبت ها پخش نخواهد شد و نخواهید شنید. 📍خیلی از مسئولین ما و خانواده هاشون عامل براندازی جمهوری اسلامی هستند!!! کلمه به کلمه‌ی مطالب این کلیپ، گره‌های ذهنی دانشجویان و سایر اقشار کشور است که این روزها با آنها صحبت کردیم. 🔴 خطر امنیت ملی یعنی بی‌پاسخ گذاشتن این شبهات‼️ ✍️ مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ببینید 🔴 تعطیلی مدارس در ایام کرونا، برنامه‌ای حساب شده برای اغتشاشات این مصاحبه‌ی مهم رو از دست ندید‼️ ⏪ تاثیر تعطیلات مدارس به بهانه‌ی کرونا و آثار شبانه‌روزی فضای سایبر بر دانش‌آموزان 🔺طالبی، کارگردان سینما: وزیر آموزش و پرورش به من گفت: ««تنها کشوری که سه سال مدارسش را تعطیل کرد ایران بود» 🔺همه‌ چیز را مجازی کردیم و این باعث شد بعضی از این دانش‌آموزان دچار سندرم فضای مجازی شوند، یعنی فضای مجازی را فضای واقعی می‌بینند. ⭕️ دشمن به کمک فضای مجازی روی این دانش‌آموزان کار کرد و در اول مهر جنگی راه انداخت که جوی خون را جاری می‌کرد و از آن طرف روی رسانه تمرکز نمود. 🔶🔹 پی‌نوشت از همان ابتدا عرض کردیم کرونا، کاتالیزور یک جنگ برای نظم نوین است، طرح‌ریزی دارد و صرفاً پزشکی نیست. 💢 کم‌کم اعترافات مسئولان به خطاهای راهبردی شنیده می‌شود اما چقدر دیر....! ✍️ مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
هدایت شده از صدای ایران | VOI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برکات اغتشاشات بعد از زنده شدن مرده به برکت اغتشاشات، حالارسیدیم به مرحله نابینایی که به برکت اغتشاشات شفا پیدا کرد😐 🎙به کمپین بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
37.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 برنامه‌ی روشنا با موضوع «کنترل ذهن» 🔶🔹کارشناس مهمان: مهندس محمد علی شکوهیان‌راد؛ - متخصص مطالعات سایبرنتیک - مدرس دانشگاه تهران محورهای موضوعی 1️⃣ سایبرنتیک چیست؟ 2️⃣ سایبرنتیک منطبق با کدام جهان‌بینی است؟ 3️⃣ انسان، حیوان مُدرِک (مبتنی بر نگاه غرب) 4️⃣ تقوا، مدل کنترل توحیدی 5️⃣ هدایت بصیرتی، معادل کنترل ذهن غربی 6️⃣ پروژه‌ی MK-Ultra، مصداق پروژه‌ی کنترل ذهن 7️⃣ فضای سایبر، فضای کنترل ذهن جهانی 8️⃣ مبانی فضای سایبر فعلی با نگاه دینی در تعارض است 9️⃣ نقش نانوپارتیکل در کنترل انسان 0⃣1⃣ معنای User در فضای سایبر 💠 پخش شده از شبکه‌ی نور سیمای ملی ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
هدایت شده از روشنای ویگل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فن بیان ❌ اگر حرف زدن بلد نیستی، حرف نزدن که بلدی ❌ 😳 در شگفت است که انسان دوسال طول می کشد تا حرف زدن یاد بگیرد ولی بیش از شصت سال طول می کشد تا چگونه حرف زدن را بیاموزد ‼️ 🎤 دکتر انوشه ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💌 @qorunstory110
هدایت شده از روشنای ویگل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام جمعه : این کشته‌ای که توی اردبیل ساختن کجاس؟ به‌ ما نشون بدید جایزه میدیم بهتون. دم حجت‌الاسلام گرم، اومده داره شبهه جواب میده، داره رسانه‌های غربی رو برملا میکنه. ایشون در اردبیل بسیار شخصیت محبوب و مهمی هست و این صحبتها بسیارتاثیر گذار خواهد بود تأسف میخورم به‌حال برخی مداحان و سخنرانانی که یک ماهه لال شدن و هیچی نمیگن. @nasle_Ashura
هدایت شده از محسن چتری
بسم الله الحمن الرحیم در حاشیه سحنرانی استاد راستگوفر در جلسه حافظ شناسی روز چهارشنبه 20 مهرماه 1401 در کانون فرهنگی تربیتی شهید سید علیرضا بنی طبا چند سطری را بر حسب وظیفه می نویسم چرا که به اذعان خود ایشان به اندیشه های «سیاسی- اجتماعی» حافظ پرداختند. حقیقتا باید گفت پیشوند استاد برای استاد راستگوفر برازنده و با مسمی است چرا که استادانه حق و باطل را به هم آمیختند و در سخنوری زبردست و رند و استادند. بنده اولین باری بود که ایشان را می دیدم و پای سخنرانی ایشان می نشستم. تصورم از آنچه درباره او می شنیدم خیلی بیشتر از آنچه که دیدم بود و برخلاف انتظارم، ایشان را بسیار سطحی و عوامانه یافتم. آنچه که از مفاهیم ریا و دروغ و تزویر و فتاوای حافظ بیان کردند صحیح بود اما تطبیق رندانه و بعضا صریح و بی پرده ایشان به زمانه و به تبع حاکمیت زمانه و دین و فقها؛ غلط و ناجوانمردانه بود. ایشان به محورهای اندیشه حافظ در اشعارش همچون ریاکاری، خرافه ستیزی، نالایق سالاری، استبداد و ظلم و ستم تقدم فروع بر اصول و... پرداختند و نمونه هایی ازاشعار حافظ را در تایید هر کدام بیان کردند و ترجیع بند هر محور این بود که «این موارد کاملا امروزی و منطبق بر اوضاع جامعه است» و این عبارت را بیش از 20 بار تکرار کردند. جریان نظرات ایشان حکایت معروف مردمی است که در تاریکی هر کسی بخشی از حقیقت فیل را لمس کردند و به زعم خود یک تعریفی از حقیقت داشتند. ایشان نیز متاسفانه بعد از این همه حافظ خوانی و کرسی استادی و با موی سپید نتوانسته اند کلیتی از حقیقت را بشناسند. در جایی وکیل مدافع صوفیان و درویشان شدند و بخاطر اینکه چند سال در زندان هستند آه و حسرت می کشند و در جایی بخاطر ریاکاری صوفیان و درویشان؛ آنان را مذمت می کنند. ادعا کردند که سخنرانی شان درباره کلیات اندیشه حافظ و مفاهیم اشعار حافظ است، اما فراموش کردند که حافظ، به خاطر «حافظ قرآن بودن» حافظ شده. و اندیشه های قرآنی در کلام ایشان و حافظ شناسی او اهمیتی و جایگاهی نداشت. گرچه در انتهای جلسه در پاسخ یکی از پرسش کنندگان اشاره کردند که بله حافظ، از قرآن هم دم می زند. در مشرب فکری حافظ شناسی استاد راستگوفر، همه حق اند. از صوفی و درویش آدمکش که با اتوبوس روی سربازان امنیت می روند تا بهائیان و اغتشاشگران و داعشیان وطنی. چون همه با حکومت کنونی سراسر ریا و دروغ و فساد سر ناسازگاری دارند. در طلیعه سخن شمشیر ناشکری از نیام کشیدند که: «اوضاع و احوال امروز جای شکر ندارد.» برخی از جملات ایشان چنین است: «ریاکاری در معنی عمیق واژه، مسئله حاد جامعه امروز ماست.»« هنوز عده ای دستشان برای بوسیدن دراز است.» « خرافه گستری امروز هم هست و ظلم و ستم و استبداد نتیجه ریا و خرافه است. و جامعه استبداد زده پر از ظلم و تزویر است. مگو ! مپرس! مفهم! حرف امروز ماست.» «در نتیجه امنیت روحی و روانی نمی ماند و مردم از همه چیز می ترسند.» «ناشایسته سالاری وجود دارد و نالایق ها جایگاه های بلند را اشغال کرده اند. و زبان شایسته ها را می برند. و مصداق جمله امام علی علیه السلام: ویل لامته عالمها ملجم و جاهلها مکرم است. اَه بر جامعه ای که بر دهان عالمش لجام بزنند و جاهلش محترم باشد.» «اصول تضییع و فروع متقدم است. از دزدی و اختلاس هزار میلیاردی و آدم نشدن مردم می گذریم و به نوشیدن پیکی و چند تار زلف گیر می دهیم.» «شرایط سختی برای بهائیان هست که با هزار مشکل روبرو هستند و دنیای ما به خاطر جنگ های مذهبی آلوده به میلیارد ها خونی است که در مسیر جنگ های مذهبی ریخته شده در صورتیکه منطق قرآن می فرماید : لکم دینکم و لی دین. داعش و بوکوحرام و طالبان برخواسته از همین تعصب است.» «در کنشت و دیر مسیحی هم حرفی از حقیقت زده می شود و بنا بر جبر تاریخ چون دین و مذهب ما به اجبار موقعیت جغرافیاییِ تولد ماست و 99 درصد دین ما از فرهنگ به ما رسید است و خودمان انتخاب نداریم وباید به دیگران هم حق بدهیم.» «بزرگترین گناه در اندیشه حافظ؛ آزار دیگران است.» خلاصه سخن این بود که حافظ با ریا و خرافه و استبداد و ظلم و نالایق سالاری و آزار دیگران، در شعرش مبارزه می کند و امروز هم همان شرایط است و اشعار حافظ مصداق شرایط امروز است. و حال آنکه این ها حرف های کلی و جوان پسند است. به عبارتی یک خطابه شاعرانه است نه سخن مستدل و برهانی. خطابه است و طبیعتا به مذاق کسانی که عمیق و مستدل نگاه نکنند و نمی خواهند زحمت بکشند تا حقیقت را کشف کنند خوش می آید و چه بسا برای تحریک و تحریض جوانان و متهم ساختن حاکمیت دستمایه ی خوب و مکفی است.
هدایت شده از محسن چتری
به اعتقاد من بدون تعارف، ریشه های اصلی و مشرب فکری و هیجانی و احساسی بسیاری از جوانان و نوجوانان فریب خورده این روزها در کوچه و خیابان که امروز مانند رهبران گمنامشان خاک به چهره خورشید می پاشند و به زعم خام خود با ریا و دروغ و خرافه و .. مبارزه می کنند را باید در اندیشه های اینچنینی جستجو کرد. در حقیقت ما هم همچون نیروهای فراجا که این روزها با مظلومیت، گردن به تیغ و تن به آتش اغتشاشگران دادند سکوت کردیم و خنجر نوشیدیم تا هرآنچه تیر در ترکش دارند نثارمان کنند و آنچه بغض و کینه و نفرت دارند این بار در سایه سالن اندیشه حافظ شناسی در پوشش و روکش ادیب و شعر شناس, روانه قلب و جانمان کنند تاانتهای تیرِاندیشه و انگیزه شان را بشناسیم. و حکایت این افراد حکایتی شخصی است که بر شاخه نشسته و بن می برد. زیر سایه امنیت و پرچم جمهوری می نشینیم و استادانه و رندانه طعنه می زنیم در حالیکه اگر این مدافعان امنیت و حرم نبودند در همین سال های نه چندان دور نوامیس ما به تاریخ پیوسته بود. من متعجبم اگر حافظ، بنا به نظر آقای راستگوفر، شاعر مردمی است و برخلاف ابن سینا و فارابی های فیلسوف توانستند با مردم ارتباط برقرار کنند و در زندگی آن ها تاثیر داشته باشند؛ چرا بیش از 700 سال است که در شعرش نهیب زده و فتوا داده و نتوانسته قدمی در تاریخ و سونوشت این مرزو بوم حاصل کند و هنوز زمانه گرفتار ریا و تزویر و دروغ و خرافه است؟! و امروز افسرده تر از دیروز هنوز مرثیه سرایی می کنیم؟ معلوم می شود یا حافظ را نشناخته ایم و اندیشه های افسرده خود را استادانه به او نسبت می دهیم و یا از حافظ بیش از این انتظاری نیست. به سادگی جای شهید و جلاد را عوض کردند. در این چند روز گذشته که 26 نفر از حافظان امنیت این مردم کوچه و خیابان مظلومانه به شهادت رسیدند و ثمره اندیشه منافقانی که به قول شما بهره ای از حق دارند، شهادت 17 هزار نفر بی گناه است. انصاف داشته باشیم آیا حافظ یک تک بیتی در باره آنان نسروده؟ یا باید بنا به فتوای حافظ : باید با دشمنان مدارا کرد؟! بالاخره آیا باید به داعش و بوکو حرام هم حق بدهیم؟ یا نه؟ چون آنها هم حق انتخاب نداشتند و به هر حال سهمی از حقیقت دارند.! اطلاع ندارند که چگونه پلیس سرتاسر مسلح کشورهای غربی چگونه با معترضان برخورد می کنند؟! آیا سوال نیست که چرا پلیس مقتدر که مسلح است اما اجازه تیر ندارد و چرا باید در کف خیابان به آتش کشیده شود و گلویش بریده شود و کشته شود؟! این مظلومیت را نمی بینند؟ چرا به جلادان نمی فرمایند که مدارا کنند؟! و خدا می داند که چگونه فردای قیامت در مقابل خون شهیدانی که با ریا و ظلم و ستم و استبداد و خرافه ایستادند، پاسخگو خواهیم بود. آن هم به بهانه فوت یک خانمی که تمام شواهد و مدارک نشان از مرگ طبیعی آن دارد. آیا تزویر و دروغ فرقه رجوی را نمی بینند که با حجاب و روسری، از این فتنه گران دفاع می کند. آیا جنایات آمریکا و اسرائیل و یاران شیاطین را در عالم نمی بینند که از این اغتشاشگران حمایت می کنند؟ آیا استبداد و ظلم آزار دیگران و نالایق سالاری که در جهان در دولت خونخوار آمریکا بروز و ظهور دارد دیده نمی شود. احیانا حافظ شعری مناسب حال کودکان آزار دیده و کشته شده یمن و قانا و افغانستان و عراق ندارد! یا باید به فتوای حافظ با دشمن مدار کرد؟! پس فتوای همشهری حافظ که فرمود: بنی آدم اعضای یک پیکرند.... چی می شود؟! باید ازایشان که اندیشه های سیاسی اجتماعی حافظ را بیان می کنید پرسید: احیانا حافظ شعری در این باره ندارد؟ گفتند: مردم گذشته بیشتر حافظ می خواندند و فرهیخته تر بودند؛ اما در طول این قرن های گذشته هر موقع بیگانه ای دست تعرض به کشور ما دراز کرد یک گوشه ای از خاک ما جدا شد و در طول این حدود نیم قرن انقلاب اسلامی باوجود دشمنی های بیشتر، حتی یک وجب خاک ما دست دشمن و بیگانه نیفتاد. پس می توانیم ادعا کنیم این ثمره این است که مردم کمتر حافظ خوانده اند! و مردم گذشته فرهیخته تر اما افسرده تر و منفعل تر بودند؟! اگر شرایط امروز تقصیر حافظ نیست؛ پس تاثیر حافظ دراین هفت قرن چیست؟ که ادعا می کنیم که ابن سینا و فارابی تاثیر نداشته اند. ادعا کردند که کلیات تفکر و اندیشه حافظ را بیان کردند اما در پایان اعتراف کردند که بیشتر مطالبتان، مسائل سیاسی - اجتماعی حافظ بود و اضافه کردند که:« اتفاقا این ها درصد کمی از اشعار حافظ است و درصد بالایی از آن روحی و روانی و احساسی و عشق و این چیز هاست.» بنابراین سخنرانی ایشان ملغمه ای از بی انصافی، یکسونگری و کوته نگری و تناقضات بود: در جایی بیان کردند که مولوی یکی از چهره های عرفان و تصوف است و درجایی تصوف و عرفان و زهد و ریا و تزویری که از تصوف و مذهب است را تقبیح می کنند.
هدایت شده از محسن چتری
درجایی از مظلومیت کشتن صوفیان در قم دفاع می کنند. که هنوز هم در زندان اند و در جایی به استناد اشعار حافظ بر صوفیان و زاهدان می تازند. در جایی فرمودند که در طول تاریخ بشر کتابی وجود ندارد که عمق مطالبش به مثنوی برسد در حالیکه فراموش کردند از قرآن نام ببرند و استثنا کنند و اذعان کنند که حافظ به خاطر قرآن به این دولت رسید. و البته مثنوی هم مملو از گرته برداری های قرآنی است. در حالیکه قرآن کلام خداوند حکیم و کتاب جاودانی است که هیچ کتابی نمی تواند به بلندای او برسد و غیر از او پناهگاهی نیست.( ولن تجد من دونه ملتحدا 27 کهف) اینکه من به صراحت به مصادیق سیاسی اشاره کردم به خاطر این است که من رند نیستم که در روز حافظ شناسی به عنوان سخنران مراسم ادبی، و به بهانه حافظ شناسی یک ساعت بیانیه های سیاسی بدهم. مردمی که مظلومانه و صادقانه ،حافظ قرآن و اسلام بوده اند، و رهبران شایسته ای همچون امام راحل و آیه الله خامنه ای و شهیدان عاشق و عارفی که جان خود را فدای مردم و انقلاب و میهن خود کرده اند؛ لایق این اتهام نیستند که مصداق اشعار سیاسی - اجتماعی حافظ با روایت و تفسیر ایشان باشند که چون حقیقت را ندیدند ره افسانه زدند و همچون طالبان و داعش جنگجو هستند و نالایق! آیا برازنده یک استاد دانشگاه با سر و روی سپید است؟! که این طور سطحی و کلی و جوان پسند نگاه کند؟! این انصاف نیست و شایسته است که تجدید نظر کنند. شرایط زمانه که به زعم استاد شبیه مصادیق اشعار حافظ است؛ حاصل چیست؟ حاصل رفتار مردم؟ یا حاکمیت؟ یا هردو؟ به زعم استاد بنا به شواهد اشعار حافظ متهم اصلی شرایط امروزی_ که البته جای شکر ندارد_ بطور کلی و دیمی فقها و حاکمان دین فروش و زمامداران کنونی اند. که ریاکاراند و خرافه گستر و مستبداند و متعصب. و اصول را فدای فروع می کنند و امنیت روانی مردم رابهم زده اند. اما ما در خلا زندگی نمی کنیم آیا ایشان می توانند برای این اتهام یک سطر و یک جمله از اندیشه ها و کلام امامین جامعه یعنی حضرت امام راحل و آیه الله خامنه ای (حفظه الله) شاهد و مصداق ذکر کنند که از روی ریا و خرافه و تعصب و استبداد بیان شده است؟ بهر حال اندیشه های رهبران جامعه اسلامی محرمانه و پنهان نیست و شفاف و در دسترس همه است. اینکه کلی و با رندی آن ها را متهم کنیم انصاف است؟ شاید گفته شود که منظور من این افراد نیستند. پس چه کسانی اند؟ کدام فقها و علما و مراجع شیعه و مدافع این حاکمیت و انقلاب منظورند؟ در راس این حاکمیت که شرایط امروزی را رقم زده چه کسانی هستند؟ مگر می شود پشت واژه ها و کنایه ها پنهان شد؟ این تفتیش عقاید نیست بلکه استنظاقِ منطوقِ کلامشان است که صدق از کذب شناخته شود و این حق مستمع است که از ابهام کلام درآید و این مطالبه ی به حقی است تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. و اگر منظور رئیس جمهور ها و وزرا و وکلای مردمند که این ها منتخب همین مردمند. و البته در نظام دموکراسی و انتخابات در درجه اول خود مردم بی تقصیر نیستند. همچنین به شواهد و اسناد دقیق موجود است که هرجا این افراد از اسلام ناب محمدی و قرآن فاصله گرفته اند و زاویه پیدا کرده اند و یا به فساد و اختلاس و دزدی و ظلم و ریا و استبداد وخرافه ای دچار شده اند بدون کوچکترین مماشات ؛ با تذکر و روشنگری وبا تشر امامین جامعه و بعضا قانون و محکومیت روبرو شده اند و به هیچ وجه مورد تایید علما و فقها نبوده اند و چه بسا در انتها مورد طرد و لعن مردم قرار گرفته اند. و البته انصاف این است که سهم تقصیر و تاثیر مردم در شرایط زمانه نیز بیان شود: از اسراف و تبذیر و ریا و طمع و تنبلی و تقدم فروع بر اصول و تقدم نفسانیات و احساس بر عقل و منطق تا پیروی از سبک زندگی غربی و تقلی داز بیگانه. که این نقد باید در جای دیگری بیان بشود. ولی با این وجود مردم زمانه و میهن ما و همشهریان حافظ و سعدی از فهیم ترین و آگاه ترین و صادق ترین مردمی هستند که با وجود سنگ اندازی های خناسان و دشمنان، مجاهدانه جان خود را نثار این حاکمیت و نظام مقدس اسلامی کرده اند و می کنند. البته ما شدیدا منتقد برخی اشکالات و سوء مدیریت ها هستیم و دشمن فساد و تبعیض و دزدی و فریادگر ظلم ستیزی و خرافه پرستی، اما اینکه چشم خود را بر روی افتخارات و دستاوردهای بزرگ ببندیم انصاف نیست. آیا نادیده گرفتن زحمات و مجاهدت های انسان های خدوم و ایثارگر و مستضغفی که ملیون ها نفرشان همین چند هفته اخیر در کوچه و خیابان آمدند و علیه ظلم و فساد و خرافه و تزویر و ریا فریاد زدند انصاف است؟ چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید. صبح نزدیک است.
هدایت شده از محسن چتری
بنابراین به اعتقاد نگارنده به نظر می رسد مصداق اتم و روشن اشعار حافظ که در این جلسه خوانده شد در درجه اول خود شخص سخنران است که با بی انصافی و تزویر و نگاه گزینشی و محدود انقلاب و نظام مظلوم را به تیر و تیغ نشانه گرفتند و بی رحمانه اصل را فدای فرع کردند و امنیت روحی و روانی جمعی را بهم ریختند و ریاکارانه حق را پنهان کردند تا جمعی نادانسته یا همسو و دانسته به به و چهچه کنند و تشویق کنند. اما حقیقت پنهان نمی ماند و در برابر تمام تلاش ها و آسمان ریسمان بافی ها به قول حافظ باید گفت که : قتل این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود ورنه هیچ ازدل بی رحم تو تقصیر نبود. خلاصه در قالب ادب و حافظ شناسی آنچه که در درون داشتند بیان داشتند به اعتقاد حقیر اگر توفیق اصلاح اندیشه های ناصواب و کجراه خود را نداشته باشند در فتنه های ناگزیر آینده شاهد سقوط در دره های رسوایی خواهیم بود. کما اینکه در تاریخ کوتاه عمر انقلاب شاهد سقوط افراد بزرگتر از این افراد بوده ایم که به نوعی عَلم دشمنی و کینه و بیرق چهل و تعصب علیه نظام و انقلاب و حکومت اسلامی برداشتند. در پایان اعتراف می کنم از اینکه ساعتی وقت خود را صرف سخنان باطل ایشان کردم و در جلسه سکوت کردم استغفار می کنم. محسن چتری 21 مهرماه 1401 آران و بیدگل