eitaa logo
محمد محسنی بیدگلی
1.4هزار دنبال‌کننده
230 عکس
308 ویدیو
5 فایل
با سلام و درود محمد محسنی بیدگلی هستم و به عنوان یک دوست و همراه علاقه مندم که اطلاعات و دانسته های خود را که در طی تحصیلات آکادمیک در رشته فیزیک و فلسفه علم و همچنین در سیر چند ساله معلمی خود داشته ام با شما دوستان به اشتراک بگذارم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅ با سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز لازم به ذکر است که پیج ایستاگرام بنده با همین عنوان شروع به فعالیت کرده است عزیزانی که علاقه مند هستند در ترویج مطالب علمی این کانال به بنده کمک کنند بر بنده منت گذاشته و در به اشتراک گذاشتن مطالب آن همراهی نمایند . @mohsenibidgoli
18.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ زندگی اجتماعی ما سراسر لحظاتی است که برای خوب گذراندن آن تربیت نشده ایم لطفا در انتشار خوبی ها کوشا باشیم ✅ این کلیپ برای کسانی است که از دیدن فیلم inside out لذت برده اند و می‌خواهند آن لذت را با دیگران به اشتراک بگذارند @mohsenibidgoli
📽 جرقه ساخت «درون بیرون» توسط پیت داکتر زده شد و ماجرا از آنجا آغاز شد که او متوجه رفتارهای غیر عادی دختر نوجوانش شد و برای حل این موضوع نزد روانشناس رفت. کنکاش بیشتر او در این زمینه سبب آشنایی او با دکتر پل اِکمن روانشناس معروف شد و از مشاوره های او و پروفسور داچر کلنتر که شاگرد اِکمن نیز هست در زمینه نمایش احساسات و دنیای درون ذهن آدمی بهره گرفت. @mohsenibidgoli
پیتر داکتر کسی است که در «کمپانی هیولاها» و «بالا» نشان داده بود که توانایی عجیبی در ترکیبِ اکشن و ماجراجویی‌های تند و سریع و عقب نماندن از پرداختن به موضوعات عمیق‌تر فیلمنامه دارد. ✅ این اتفاق در «پشت و رو» افتاده و شخصیت‌پردازی بی‌عیب و نقص فیلم به‌علاوه‌ی احساس درگیری شدیدی که بیننده با اتمسفر نزدیک فیلم برقرار می‌کند، باعث می‌شود تا سکانس‌های هیجان‌انگیز «پشت و رو» در حد یک تریلر بزرگسالانه، دلهره‌آور و تکان‌دهنده شوند. فیلمنامه اما مثل همیشه باید در کلاس‌های سناریونویسی تدریس شود. از نحوه‌ی معرفی ابزارهای داستانی مثل گاری پرنده و پسر رویاهای رایلی گرفته تا جوک‌های چندبعُدی کاراکترها که انواع تماشاگران را می‌خندانند. ✅ مثلا جمله‌ی یکی از کاراکترها درباره‌ی اینکه چقدر فکت‌ها و نظرات «شبیه» هم هستند یا نوشته‌ی «من  برای مدت زیادی درحال سقوط در یک چاه هستم» که روی یکی از پوسترهای استودیوی خواب‌سازی ذهن رایلی است را ببینید. و البته خلق یک جامعه‌ی مخفی دیگر با تمام جزییات، قوانین و طبقاتش که باید انتظار دنباله‌هایی برای جستجو در تمام بخش‌های ناشناخته‌ی آن را داشته باشیم. خوشبختانه نویسندگان حواس‌شان در پروسه‌ی پرداخت رایلی به عنوان یک دختر تین‌ایجرِ عصبانی جمع بوده. برخلاف اکثر نوجوان‌های اعصاب‌خردکن سینما، ما افسردگی رایلی را درک می‌کنیم و نگرانش می‌شویم و هرگز تندخویی‌اش را به پای بچگی و حس شورشگری نوجوانانه‌اش ‌نمی‌نویسیم و فکر نمی‌کنیم اگر او بزرگتر بود طوری دیگر رفتار می‌کرد. ✅ «پشت و رو» هیچ آنتاگونیستی ندارد. این خود رایلی است که در عمق تاریک ذهنش زندانی شده و این خودش است که هروقت زمانش رسید باید آماده‌ی بیرون آمدن از آن شود و بدون‌شک در این راه چیزهای زیبایی هم فدا می‌شوند. در این زمینه، «پشت و رو» خیلی شبیه به «پسرانگی» ریچارد لینک‌لیتر است. اینجا هم همه‌چیز در ستایش کوچک‌ترین لحظه‌های زندگی‌مان است که غمناک یا شاد شخصیت‌مان را می‌سازند. اگر «داستان ‌اسباب‌بازی» یادآور گذشت زمان بود. اگر «وال‌-ای» درباره‌ی نجات انسان‌های فراموش‌کار توسط روباتی انسان‌تر از آنها بود، زیباترین پیام «پشت و رو» هم این است که مالیخولیا و اندیشیدن درباره‌ی ستم‌های زندگی نه تنها به اندازه‌ی شادی مهم است، بلکه شاید اهمیت بیشتری هم دارد. ✅ پرداختن به چنین کانسپت بلندی، یعنی پیکسار در اوج شگفتی‌ و تکامل. یعنی خودتان را برای بغض کردن و دلتنگی آماده کنید. @mohsenibidgoli
✅ اما پشتوانه علمی ساخت این فیلم در زمینه روانشناسی در دنیای هنر تقریبا منحصر به فرد است. اِکمن یک متخصص شناخته شده و کهن سال است که سال های سال در زمینه مطالعات احساسات، کشف انواع آنها، زبان بدن و امضای احساسی انسان مطالعه و پژوهش کرده است. او در جریان این مطالعات حتی به میان قبایل بدوی رفت و مدتی را نیز با آنها زندگی کرد تا بتواند مطالعات خویش را با بسته ترین جوامع از نظر فرهنگ و تمدن تطبیق دهد. کلنتر نیز مطالعات مشابهی در این زمینه داشته و بعد از استادش اِکمن تبدیل به چهره دوم در این زمینه شده است. ✅ موسیقی فیلم نیز توسط میکائیل جیاچینو تنظیم و تصنیف شده که بی شک یکی از دلایل تاثیرگذاری میان احساسات و وقایع در داستان فیلم، موسیقی تاثیرگذار و مناسب فیلم است که در لحظات اوج فیلم جایی که رایلی در حال فرار از خانه است اضطراب و تعلیق را نمایان می‌کند. ✅برخلاف دیگر کارهای فانتزی و علمی‌-تخیلی معرف پیکسار، اینجا با رویایی طرف هستیم که در واقعیت ریشه دوانده و خودش را به مرور توضیح می‌دهد. کافی است دقت کنید که دنیای این سوی ذهن رایلی، اگرچه از طریق تصویرسازی کامپیوتری خلق شده اما چقدر شبیه دنیای واقعی ما است. خبری از دنیای مخفی عروسک‌ها نیست. اتفاقاتی که برای رایلی می‌افتد خیلی آشنا و پیش ‌پا افتاده هستند @mohsenibidgoli
Ⓜ️ امروز بیست‌و‌یکم ماه مهر، روز رام‌روزی‌ست؛ روز جشن پیروزی کاوه آهنگر و فریدون بر ضحاک ماردوش و برتخت‌نشستن فریدون. ثبت این رویداد حماسی در تقویم باستانی ایرانیان نشان از امید و پیروزی راستی بر ظلم و ستم بوده و هست. ▫️عکس رقص نور خورشید بر قله‌ی دماوند از حسین صدقی @mohsenibidgoli
✅ دانشمندان دوران اشکانیان در بابل از تکنیک‌ مدرن ستاره‌شناسی استفاده می‌کردند @mohsenibidgoli ✅ تاکنون گمان می شد تکنیک‌های هندسی پیشرفته دستاورد اندیشمندان اروپایی قرون وسطی است اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ستاره‌شناسان بابل باستان از زمان خود بسیار جلوتر بودند و از این تکنیک استفاده می‌کردند. به گزارش رویترز، پژوهش‌گران چهار لوح سفالی مانده از ۳۵۰ تا ۵۰ پیش از میلاد، یعنی زمان روی کار بودن سلسله اشکانیان در ایران باستان، با نوشته‌هایی به خط میخی را تجزیه و تحلیل کردند که شرح می‌دهد چگونه مسیر حرکت سیاره ژوپیتر در آسمان دنبال شود. ✅ یک استاد تاریخ علوم باستان در دانشگاه هامبولت در برلن گفت "کسی انتظار چنین کشفی را نداشت. متدهای حک شده بر لوح‌ها، چنان پیشرفته بود که تحولات بعدی در ریاضیات را تحت الشعاع قرار می‌داد." بابل شهری مهم در بین النهرین باستان، در عراق در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب بغداد ، قرار داشت. در مقطعی که رویترز به آن اشاره کرده بعد از سقوط سلسله‌های هخامنشی و سلوکیان، سلسله اشکانیان بر ایران حکمرانی می‌کرده است. استاد تاریخ علوم باستان در دانشگاه هامبولت همچنین گفت ستاره‌شناسان لوح‌هایی با مواضع حساب شده سیاره‌ها تهیه می‌کردند. آن‌ها مواضع مورد نیاز ساختن جدول‌های نجومی را که مشتریان‌شان سفارش می‌دادند ، تعیین می‌کردند؛ همچنین اعتقاد داشتند هر اتفاقی روی زمین به حرکت سیاره‌ها ارتباط دارد. بنابراین، با پیش‌بینی مسیر حرکت، امیدوار بودند قادر شوند اتفاقات را پیش‌بینی کنند. این مورخ گفت چهار لوح، که حدود ۱۸۸۰ کشف شد، در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می‌شد. برگرفته از: VOA @mohsenibidgoli
✅ بر خلاف چیزی که از کودکی آموخته‌ایم و به ما یاد داده شده که جهان منظم است، برعکس جهان هر دقیقه دارد به سمت بی‌نظمی پیش می‌رود. بر اساس یکی از مهم‌ترین قوانین ترمودینامیک(قانون دوم) بی نظمی(آنتروپی: سنجش بی‌نظمی) در عالم در حال افزایش است مگر آنکه نیرو و یا عامل خارجی وجود داشته باشد که با صرف کردن انرژی و کار در سیستم سعی در برقراری و ایجاد نظم در سیستم داشته باشد چرا که تمایل هر سیستم طبیعی به سمت بی‌نظمی است. ساده‌تر اینکه همیشه خراب کردن آسان است و ایجاد نظم نیاز به صرف انرژی دارد؛  و چنین نیرویی که جهان را به سمت نظم سوق دهد وجود ندارد و جهان هر دقیقه دارد به سمت بی‌نظمی بیشتر پیش می رود. @mohsenibidgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ این مورچه وزنه‌ای 100 برابر خود و معادل 500 میلی‌گرم را در حالی‌که از سحطی صیقلی آویزان است نگه داشته است، درست مثل این است که یک انسان بتواند کامیون را در حالت معلق و در وضعیتی مشابه نگه دارد! البته این تنها بخشی از قدرت نمایی این موجود به ظاهر ضعیف است در حالی‌که می‌تواند تا قبل از اینکه سرش جدا شود فشاری معادل 5000 برابر وزن بدن خود را تحمل کند. - تحقیق از: توماس اندلین(Thomas Endlein)، دانشگاه کمبریج @mohsenibidgoli
Richard Feynman
به مناسبت ۱۳ اکتبر زادروز رودولف ویرشوف ویرشوف را تمام دانشجویان پزشکی میشناسند. نام او بر روی بسیاری از اکتشافات پزشکی ماندگار شده است مانند لنف نود ویرشوف و تریاد ویرشوف در مورد مکانیزم ترومبوز. تعداد کشفیات ویرشوف غیر قابل شمارش است. معرفی لوکمی، کوردوما، ترومبوز، امبولی، زئونوز، لنف نود ویرشوف، ....... از کارهای اوست. او را پاپ علم پزشکی نامیده‌اند. او بنیان‌گذار پزشکی اجتماعی، پاتولوژی سلولی و تئوری سلولی است. او ثابت کرد سلول از سلول به وجود می‌آید Omnis cellula e cellula مجله Virchows Archiv که از سال ۱۸۴۷ تاکنون چاپ شده است از میراث ماندگار اوست. فیلم خلاصه ای از زندگی اوست http://www.youtube.com/watch?v=jrx7WcmQTx4 با وجود شخصیت بزرگ علمی، ویرشوف از مخالفین سرسخت نظریه تکامل و نظریه میکروبی بیماریها بود. @mohsenibidgoli