کرامت #امام_رضا علیه السلام
آيةالله استادی در کتاب
(حدیث منبر، ص36و37)
: آقای احمدی میانجی گفتند:
🔹شخصی همسر خوبی داشت، هیچ وقت هیچ چیزی از شوهرش نمیخواست. شوهر او را به مشهد برد. روز آخر از مغازه سبزی فروشی میگذشتند.
خانم گفت: ای کاش میخریدیم و یک سبزی پلو اینجا میخوردیم.
شوهر میگوید: گفتم برگشتنِ میخریم.
برگشتنِ مغازهاش بسته بود. گفتم: در شهر خودمان میخوریم.
🔸سوار ماشین شدیم برویم شهرمان؛ در راه ماشین خراب شد. بنا شد شب در دِه نزدیک آنجا بمانیم.
رفتیم وارد دِه، دیدیم کسی درِ خانه ایستاده و آب و جارو کرده است.
گفتم: ما ماشینمان خراب شد و امشب باید اینجا بمانیم.
گفت: بفرمایید!
رفتیم وارد خانه شدیم، معلوم شد غذا میپزند.
به خانم گفتم: گویا اینها مهمان دارند، خوب است از اینجا برویم جای دیگر.
به صاحب خانه گفتم.
گفت: نه، ما مهمانی جز شما نداریم. دیشب امام رضا علیه السلام را در خواب دیدم. فرمود: زائر من میخواست در مشهد سبزی پلو بخورد نشد. امشب مهمان شماست. برایش سبزی پلو تهیه کنید.
🔹آقای احمدی میانجی فرمود: این به احترام آن خانم است که هیچ وقت از شوهر چیزی نخواسته بود. این بار هم که خواست نشد چیزی نگفت و رضایت داد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
بیانات #استاد_ضرّابی مدّ ظلّه العالي
@mohsenieh75
#نامه_بسیار_مهم
#هشدار_امام_رضا_علیه_السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.
و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان.
و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست.
دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کردهام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سختترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.
به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد.
جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم.
متن حدیث:
بسم الله الرحمن الرحیم
یا عبدالعظیم!
أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ وقل لهم: أن لا یجعلوا للشیطان على أنفسهم سبیلاً، ومُرْهم بالصدق فی الحدیث وأداء الأمانة، ومُرْهم بالسکوت وترک الجدال فیما لا یَعْنیهم، وإقبالِ بعضهم على بعض والمُزاوَرة، فإنّ ذلک قربة إلیّ. ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً، فإنّی آلیتُ على نفسی أنّه مَن فعل ذلک وأسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ الله لِیعذّبه فی الدنیا أشدّ العذاب، وکان فی الآخرة من الخاسرین. وعرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، وتجاوز عن مسیئهم، إلاّ مَن أشرک به أو آذى ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّى یرجع عنه، فإنْ رجع وإلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، وخرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، وأعوذ بالله من ذلک.
📚« اختصاص، شیخ مفید، صفحه 241 »
@mohsenieh75
امام مهربانی ها؛ حضرت رضا علیه السلام:
❇️ عقل هیچ فرد مسلمانی بدون این ده ویژگی كامل نمیشود:
🔸مردم به خيرش اميدوار باشند؛
🔸همگان از شرّش احساس ایمنی کنند؛
🔸خوبی اندک دیگران را بسيار شمارد؛
🔸نيكى بسيار خود را اندک بهحساب آورد؛
🔸از درخواستهای نیازمندان به او ملول نشود؛
🔸تا آخر عمرش از کسب دانش خسته نشود؛
🔸فقر در راه خدا را بیش از توانگرى دوست بدارد؛
🔸ذلت در راه خدا را بر عزت در راه دشمنش ترجیح دهد؛
🔸به گمنامى بیش از شهرت تمایل داشته باشد؛
❇️ سپس فرمود: دهم و چه دهمى! پرسيدند: دهمی چيست؟ فرمود:
🔸هيچ كس را نبيند جز اينكه گويد او از من بهتر و باتقواتر است.
📚 تحفالعقول، ص ۴۴۳
@mohsenieh75
🔴ملاک شیعگی در کلام امام هشتم عالمیان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#حضرت_امام_رضا(علیه السلام) میفرماید:
لَا تَنْظُرُوا إِلَى كَثْرَةِ صَلَاتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ كَثْرَةِ الْحَجِّ وَ الْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّيْلِ انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ؛
به فراوانی نماز و روزه و حج و اعمال نیک و نماز شبهای آنها نگاه نکنید؛ بلکه به #راستگویی و #امانتداری آنها بنگرید.
#اخلاق
@mohsenieh75
امام رضا (علیه السلام) فرمود : «کسی که کمکی به ظالمی کند خود او نیز ظالم است، و کسی که در شکست و تضعیف عادلی قدم بردارد گناهکار است.
/ من اعان ظالما فهو ظالم و من خذل عادلا فهو عاص».
📚[عیون ، ج ۲ /۲۳۵]
فضل بن شاذان گوید؛امام رضا(علیه السلام)
در نامه ای به مامون نوشت:
«از شرائط ایمان ادای امانت و دوری از جمیع گناهان و دوری از هرگونه کمک به ظالمان و تسلیم در برابر آنان است./ الایمان اداء الامانه و اجتناب جمیع الکبائر .. و معونه الظالمین و الرکون الیهم .
📚 [وسائل ج ۱۷ ص ۱۷۴]
نکته مهم فقهی در اینجا این است آیا از اعوان ظلمه میتوان در امور شخصی و اقتصادی کمک گرفت؟ فقیهان بر این فتوا هستند که از اعوان ظلمه و اطرافیان ظالمان حتی در غیر مصادیق ظلم هم نباید کمک کرد.
@mohsenieh75
ادامه مطلب در دو صفحه بعد
ظالم و عذرتراشی
از زشت ترین کارهایی که افراد کنار ظلمه و یا بیرون از دستگاه ظلم میکنند؛ توجیه ظلم ظالمان است.
امام صادق (ع)؛ هر کس برای ظلمِ ستمگری، عذر بتراشد و آن را توجیه کند؛ خداوند کسی را بر او چیره میسازد که بر او ستم کند؛ پس اگر خدا را برای دفع آن ظلم بخواند، او را اجابت نخواهد کرد و در عوضِ صبر بر آن ستم، به او پاداش نخواهد داد.[الکافی؛ ج ۲؛ ص ۳۳۴]
۳) رضایت نسبت به ظالم
عبد السّلام هروىّ گوید: به حضرت رضا علیهالسلام عرض کردم: نظرتان در باره این حدیث که از امام صادق علیهالسلام روایت شده است، چیست، که حضرت فرمودهاند: زمانى که قائم علیهالسلام قیام کند، فرزندان قاتلان حسین علیهالسلام را به خاطر کردار پدرانشان خواهد کشت؟ حضرت فرمودند: همین طور است، عرض کردم: پس معنى این آیه چیست: «وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى» (هیچ کس بار گناه دیگرى را به دوش نخواهد کشید- انعام: ۱۶۴) . فرمودند: خداوند در تمام گفتارهایش درست گفته است، لکن فرزندان قاتلان حسین(ع) از کردار پدرانشان راضى هستند و به آن افتخار مىکنند و هر کس از کارى راضى باشد مثل کسى است که آن را انجام داده، و اگر کسى در مشرق کشته شود و دیگرى در مغرب از این قتل راضى باشد، نزد خدا با قاتل شریک خواهد بود، و قائم علیهالسلام در هنگام قیام خود، به خاطر رضایتشان از کردار پدران، ایشان را خواهد کشت، عرض کردم: وقتى قائم شما علیهالسلام قیام کند، از چه کارى شروع مىکند؟ فرمودند: در آغاز دستان بنى شیبه را قطع مىنماید زیرا آنان دزدان خانه خدا هستند./صَدَقَ اللَّهُ فِی جَمِیعِ أَقْوَالِهِ لَکِنَّ ذَرَارِیَّ قَتَلَهِ الْحُسَیْنِ یَرْضَوْنَ أَفْعَالَ آبَائِهِمْ وَ یَفْتَخِرُونَ بِهَا وَ مَنْ رَضِیَ شَیْئاً کَانَ کَمَنْ أَتَاهُ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ فِی الْمَشْرِقِ فَرَضِیَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ فِی الْمَغْرِبِ لَکَانَ الرَّاضِی عِنْدَ اللَّهِ شَرِیکَ الْقَاتِلِ وَ إِنَّمَا یَقْتُلُهُمُ الْقَائِمُ إِذَا خَرَجَ لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِمْ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ بِأَیِّ شَیْءٍ یَبْدَأُ الْقَائِمُ فِیهِمْ إِذَا قَامَ قَالَ یَبْدَأُ بِبَنِی شَیْبَهَ وَ یَقْطَعُ أَیْدِیَهُمْ لِأَنَّهُمْ سُرَّاقُ بَیْتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. [عیون ۲۷۳/۱]
۴ ) سکوت در برابر ظلم
عبدالسلام بن صالح هروى از آن حضرت روایت کرده است که چون به آن حضرت عرض کردم یا ابن رسول اللّٰه به چه سبب خداوند على اعلا تمام اهل دنیا را در زمان نوح غرق کرد و حال اینکه در میان ایشان اطفال و بیگناهان بودند بفرمود که اطفال در میان ایشان نبود زیرا که حق تعالى چهل سال صلبهاى قوم نوح و رحمهاى زنان آنها را عقیم گردانید و از این جهت نسل آنها را منقطع کرد پس آنها غرق شدند و حال اینکه طفل در میان آنها نبود و حق تعالى هلاک نکند بعذاب خود بیگناه را اما قوم نوح چون تکذیب آن جناب کردند غرق شدند. و بقیه را به خاطر رضایت شان نسبت به دشمنان نوح غرق نمود. هر کسی در کار ظالمانه حضور نداشته باشد ولی به آن رضایت داشته باشد مانند کسی است در متن ظلم قرار دارد! / .. مَا کَانَ فِیهِمُ اَلْأَطْفَالُ لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْقَمَ أَصْلاَبَ قَوْمِ نُوحٍ وَ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ أَرْبَعِینَ عَاماً فَانْقَطَعَ نَسْلُهُمْ فَغَرِقُوا وَ لاَ طِفْلَ فِیهِمْ وَ مَا کَانَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِیَهْلِکَ بِعَذَابِهِ مَنْ لاَ ذَنْبَ لَهُ وَ أَمَّا اَلْبَاقُونَ مِنْ قَوْمِ نُوحٍ فَأُغْرِقُوا لِتَکْذِیبِهِمْ لِنَبِیِّ اَللَّهِ نُوحٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ سَائِرُهُمْ أُغْرِقُوا بِرِضَاهُمْ بِتَکْذِیبِ اَلْمُکَذِّبِینَ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِیَ بِهِ کَانَ کَمَنْ شَهِدَهُ وَ أَتَاهُ . [عیون ج۲/ص۷۵]
مطلب دوم؛ ظلم های نهفته در مورد امام رضا
در مورد حضرت رضا (ع) ظلم در لباس عدل و خیرخواهی پنهان شد چرا که طرف امام رضا (ع) شخصی است در نهایت کیاست و سیاست های منافقانه. از اینجاست که بررسی زندگی حضرت رضا نیاز به دقت دارد.
اصلِ ورود حضرت در دربار ظلم عباسی؛ به اجبار است.
خود امام رضا (ع) فرمود: « من میان دو چیز مخیرشدم که یکی از آن دو را باید قبول میکردم؛ یکی قـبول ولایتعهدی، و دیگری تن دادن به قتل توسط مأمون !. و من ولایتعهدی را بـرکشته شـدن ترجیح دادم / … فلمّا خیّرت بین القبول ذلک و بـین القـتل اخترت القبول علی القتل. (عیون ۱۳۹/۲)
تاریخ، این فرمایش امام رضا را به نقل از مامون چنین آورده؛ مامون وقتی دید امام رضا زیر بار ولایت عهدی نمیرود عصبانی و غضبناک شد و و قسم یاد کرد اگر نپذیرد او را خواهد کشت! / فغَضِبَ المأمونُ ثُمَّ قالَ : ··· فباللّه ِ اُقسِمُ لَئنْ قَبِلْتَ وِلایهَ العهدِ و إلاّ أجْبَرتُکَ على ذلکَ ، فإنْ فَعلتَ و إلاّ ضَرَبتُ عُنُقَکَ. [عیون ۱۳۹/۲]
برپا کردن مجلس علمی برای ضربه به آبروی امام هشتم و یا اوردن یک
ساحر بر مجلس امام رضا و تمسخر او و … نمونه هائی از ظلم مامون در طول دو سال است که امام رضا در مرو اقامت اجباری داشت.
واکنش های مهم امام رضا در برابر دستگاه ظلم
امام رضا (ع) وقتی بالاجبار وارد دستگاه ظلم مامون شد، روش خاصی در پیش گرفت که به نوعی در عین رعایت تقیه نسبت به جان خود و جان شیعیانش، مانع از تعدی و رشد دستگاه ظالم بود؛ به عنوان نمونه؛ از ابوسعید خراسانی گوید: دو نفر مرد در خراسان نزد حضرت رضا (ع) آمده و از شکسته خواندن نماز از آن حضرت پرسیدند، امام (ع) به یکی از آن دو نفر فرمود: بر تو واجب است نمازت را شکسته بخوانی چون تو به منظور دیدن من آمده ای، و به آن مرد دیگر فرمود: تو باید نمازت را تمام بخوانی، چون هدف تو دیدار سلطان (یعنی مأمون) بوده است!. فقال لأحدهما: وجب علیک التقصیر لأنک قصدتنی، و قال للآخر: وجب علیک التمام لأنک قصدت السلطان» [استبصار ۲۳۵/۱]
میدانید که انسان مسافر باید نماز را شکسته بخواند ولی اگر مسافری سفر حرام انجام دهد نمیتواند نماز را شکسته بخواند. در اینجا امام رضا (ع) حکومت مأمون را یک حکومت غاصب و ظالم می داند که حتی سفر کسی را که برای دیدار مأمون به خراسان آمده و چه بسا دیدار او با مامون کمکی به حکومت وی می کند، در نتیجه سفر معصیت دانسته و دستور تمام خواندن نمازش را به او میدهد.
نمونه دیگر؛ اعتراضات پی در پی امام رضا به مامون و عدم سکوت است. اباصلت گوید برنامه امام رضا این بود که در جایی که حق را مشاهده میکرد و میدید مامون بی اعتنای به حق است، سکوت نمیکرد و متذکر میشد و از اینجا بود که کینه مامون نسبت امام به حدی رسید که دستش را به خون پاک امام رضا آغشته کرد/ کَانَ الرِّضَا ع لَا یُحَابِی الْمَأْمُونَ مِنْ حَقٍّ وَ کَانَ یُجِیبُهُ بِمَا یَکْرَهُ فِی أَکْثَرِ أَحْوَالِهِ فَیَغِیظُهُ ذَلِکَ وَ یَحْقِدُهُ عَلَیْهِ وَ لَا یُظْهِرُهُ لَهُ فَلَمَّا أَعْیَتْهُ الْحِیلَهُ فِی أَمْرِهِ اغْتَالَهُ فَقَتَلَهُ بِالسَّمِّ . [عیون ۲۳۹/۲]
با بررسی کوتاه همین مقدار از تاریخ و حدیث؛ به زاویای مخفی ظلم و ظالم، و روش تعامل حضرت رضا (ع) با ظالم عصر آشنا میشویم.
@mohsenieh75
🔴 امام زمان در کلام امام رضا
🌕 امام رضا علیه السلام فرمودند:
حضرت مهدی مردی است که علیرغم روشن بودن نسب او بر همگان، مخفیانه بدنیا می آید
➖ او کسی است که مردم در ولادت او دچار تردید می شوند.
➖ جسمش دیده نشود، و نامش برده نگردد
➖ پدر و مادرم بفدای او که همنام جدّم رسول خداست
➖ چهارمین فرزند من، و مادرش بهترین کنیزان است
📜 منتخب الاثر ص288
📜 بحارالانوار ج52 ص321
📜 منتخب الاثر ص262
📜 بحارالانوار ج51 ص152
📜 بحارالانوار ج۵۲ ص321
🌕 امام بعد از من پسرم محمّد، و بعد از محمّد پسرش علی، و بعد از علی فرزند او حسن، و بعد از حسن فرزندش، حجّت قائم منتظر خواهد بود، که در دوران غیبتش انتظارش را می کشند و در زمان ظهورش، اطاعتش می نمایند. اگر از عمر دنیا، تنها یک روز باقی مانده باشد همان یک روز را خداوند آن قدر طولانی گرداند تا اینکه او قیام کند و زمین را مالامال از عدل نماید، چنانکه از ظلم پر شده باشد.
📜 بحارالانوار ج51 ص154
🌕 ریان بن صلت از امام رضا علیه السلام پرسید آیا صاحب الامر شما هستید؟
➖ حضرت فرمودند:
من صاحب این امر (ولایت) هستم، ولی آن کسی که زمین را پس از پر شدن از جور و ظلم از عدل و داد پر خواهد ساخت نیستم. با این ضعف بدنی که در من می بینی، چگونه می توانم او باشم؟! در حالی که قائم کسی است که وقتی ظهور نماید، در سن پیران ولی در سیمای جوانان خواهد بود. او به قدری نیرومند است که اگر دست مبارکش را به طرف تنومندترین درختان روی زمین دراز کند آن را از ریشه برکَند و اگر در میان کوهها بانگ برآورد، صخره ها فرو ریزند
📜 منتخب الاثر ص221 ح2
@mohsenieh75
💠 گروهی که در فتنه گری از دجال بدترند
🌷امام رضا(علیه السلام) می فرمایند:
همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند کسی هست که در فتنهگری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است.
راوی می گوید: گفتم: برای چه؟
امام(ع) فرمودند:
به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما.
چون چنین شد، حق با باطل آمیخته میشود و مؤمن از منافق بازشناخته نمیشود.
🌹عن الحسن بن علی الخزاز قال: سَمِعْتُ. الرِّضَا (ع) "إنّ مِمَّنْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتِنا أهلَ البَیت، مَنْ هُوَ أشدُّ فتنةً عَلی شِیعَتِنا مِنَ الدَّجَّال.
فَقُلتُ: بِمَاذا؟
قال: بِمُوالاتِ أَعْدائِنا وَ مُعَاداةِ أَولِیائِنا. إنّه إذا کَانَ کَذَلک، اِخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالبَاطِل وَ اِشْتَبَهَ الْأَمرُ فَلَم یُعرَفُ مُؤمِنٌ مِن مُنافقٍ"
📚 وسائل الشیعه، ج 16، ص 179
@mohsenieh75
❌شرمندگی آدم ها، دیدن ندارد❌
✅مسافری غریب، خدمت امام رضا علیهالسلام رسید و گفت:
«از حج باز گشتهام و خرجی راه، تمام کردهام؛ مبلغی به من بدهید تا خود را به وطنم برسانم. در آنجا از جانب شما صدقه خواهم داد، زیرا من در شهر خویش، فقیر نیستم.»
امام رضا به او فرمودند:
«بنشین تا مجلس، خلوت شود»
همه رفتند و فقط "سلیمان بن جعفر" و "خیثمه" باقی ماندند. امام رضا برخاستند و به اتاقی دیگر رفتند.
پس از مدتی ، در حالی که پشت در ایستاده بودند، دست خویش را از کنار در بیرون آوردند و آن مسافر را صدا زدند و فرمودند:
«این دویست دینار را بگیر و توشهی راه کن، و لازم نیست که از جانب من صدقه بدهی.»
مسافر غریب، سکه ها را گرفت و شادمان رفت.
وقتی مسافر رفت، امام رضا علیهالسلام از پشت در بیرون آمدند.
"سلیمان بن جعفر" از ایشان پرسید:
«چرا اجازه ندادید آن مسافر، شما را هنگام گرفتن دینارها ببیند؟»
امام رضا علیه السلام فرمودند:
«نمیخواستم شرمندگی را در چهره او ببینم.»
📚مناقب آل ابی طالب، جلد ۴ ،صفحه ۳۹۰
📚الکافی ، جلد ۴، صفحه ۲۳
📚بحارالانوار ،جلد ۴۹ ، صفحه ۱۰۱
@mohsenieh75
#امتحان
#ازدواج
🔹زن و بچه که پیدا میکنی، تازه امتحاناتت شروع میشود. کسانی که متأهل نشده اند، معلوم نیست به کجا رسیده اند.
🔸مرحوم آخوند کاشی با آن عظمت فرموده بود: کمالاتی در اثر متأهل شدن است که من به خاطر متأهل نشدن، به آن کمالات نرسیدم.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💠 بیانات #استاد_کاظم_ضرّابی
مدّ ظلّه العالي
@mohsenieh75
🔸#امام_صادق (علیه السلام ):
🔹اذا أراد الله بعبد خيرا فقهه في الدين
🔹چون خدا خير بنده اي خواهد
او را در دين دانشمند كند
📚اصول كافي ، ج ۱ ، ص ۳۹
@mohsenieh75
#حضرت_اميرالمؤمنين_علي_عليه_السّلام فرمودند:
آدمىزاده شبيهترين چيز به #ترازوست؛
با نادانى سبك مىشود و با #علم_و_دانش_سنگين مىگردد.
🔅
ابنُ آدمَ أشبَهُ شيءٍبالمِعيارِ إمّاناقِصٌ بجَهلٍ أوراجِحٌ بعِلمٍ. 📚تحف العقول🍃🌼🍃