eitaa logo
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
289 دنبال‌کننده
153 عکس
27 ویدیو
37 فایل
▫️کانال محتوایی اداره امور قرآنی استان زنجان (تبلیغات اسلامی) 🔸ویژه مربیان قرآن و فعالین فرهنگی🔸 ◾️ مهارت های قرآنی ◾️مباحث تربیتی و معرفتی ___________________ 🌐 کانال رسمی اداره: @telavat_zn 📞 ارتباط با ادمین ⬇️ @admintelavat_zn ________
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 قرآن و شهدا / ۸ 📝فرازی از وصیت نامه شهید میرهادی خوشنویس : «خدایا شکایت می کنم از کسانی که قرآن، کتاب پاک تو را می خوانند اما به گفته هایش اعتماد نمی کنند. قرآن تو را تلاوت می کنند اما حق و باطل را جدا نمی کنند. قرآن را می شنوند لکن به جان و گوش نمی کنند و آیات قرآن را نازل می فروشند .» ▫️ولادت: بابلسر - سال ۱۳۴۰ ▫️شهادت: بانه - سال ۱۳۶۶ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۲۰ 🔸يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُ‌وا وَصَابِرُ‌وا وَرَ‌ابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (سوره آل عمران/آیه ۲۰۰) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! استقامت کنید! و در برابر دشمنان پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید! ◀️ در روایات زیادى «مرابطه» را در بودن و معیت با امامان معصوم(ع) تفسیر کرده‌اند، و در برخی از اخبار، امام منتظر(عج) ذکر شده است در روایتی از امام باقر(ع)، این آیه را به وظایف منتظران از جمله مرابطه با امام زمان تفسیر کرده اند و فرمودند: مراد خداوند متعال، از «اصبروا»، شکیبایی بر انجام واجبات و مرادش از «صابروا»، صبر و شکیبایی در برابر دشمنان، و مراد از «رابطوا»، مراقبت و محافظت از امام منتظر است. (کافی، ج ‏۲، ص ۸۱) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۲۱ 🟠 عامل بودن خودمان ! 📖 آیه ۴۴ سوره بقره : أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ «آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را [در ارتباط با نیکی] فراموش می کنید؟» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۲۰ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۱۱) - اصطلاحات
📔مباحث علوم قرآنی / ۲۱ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش ۱۲) - نام سوره ها ◾️ نام‌هاى سوره‌هاى قرآن‌ اسامى سوره‌ها مانند تعداد آيات هر سوره توقيفى است، و با صلاح ديد شخص پيامبر نام‌گذارى شده است. بيشتر سوره‌ها يك نام دارند. برخى دو يا سه يا بيشتر كه اين تعدد در نام به جهات خاصى بوده است. مانند: سوره حمد با نام فاتحة الكتاب و ام‌الكتاب و السبع المثانى که جلال الدين سيوطى‌ بيش از بيست نام براى اين سوره آورده است‌ نمونه‌هايى از نام‌هاى متعدّد سوره‌ها در زير ارائه مى‌شود: توبه، برائت. - اسراء، سبحان، بنى اسرائيل - نمل، سليمان - غافر، مؤمن - فصّلت، سجده - محمد، قتال - قمر، اقتربت - ملك، تبارك و... ◾️ نام‌هاى گروهى سوره‌ها ۱. سبع طوال: هفت سوره طولانى بقره، آل عمران، نساء، أعراف، أنعام، مائده و دو سوره انفال و برائت كه به جاى يك سوره شمرده شده‌اند. ۲. مئين: سوره‌هايى كه عدد آيات آن‌ها از صد متجاوز است. ولى از لحاظ حجم‌ به سبع طوال نمى‌رسند كه نزديك به دوازده سوره‌اند و عبارتند از: يونس، هود، يوسف، نحل، اسراء، كهف، مريم، طه، انبيا، مؤمنون، شعراء و صافات‌. ۳. مثانى: سوره‌هايى كه عدد آيات آن‌ها زير صد قرار دارد و نزديك بيست سوره‌اند. از اين جهت مثانى گفته مى‌شوند كه قابل تكرارند و به جهت كوتاه بودن بيش از يك‌مرتبه تلاوت مى‌شوند. ۴. حواميم: هفت سوره‌اى كه با حروف «حم» شروع مى‌شود كه عبارتند از: مؤمن، فصّلت، شورى، زخرف، دخان، جاثيه و أحقاف. ۵. ممتحنات: نزديك به بيست سوره‌اند و عبارتند از: فتح، حشر، سجده، طلاق، ن و القلم، حجرات، تبارك، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادله، ممتحنه و تحريم. ۶. مفصّلات: از سوره الرحمن تا آخر قرآن است. به جز چند سوره كه از ممتحنات يا مئين شمرده شده‌اند. چون فواصل (آيه‌هاى) اين سوره‌ها كوتاه است بدين نام ناميده شده‌اند. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
18.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۲۱ ⬅️ چقدر عجیب است که قرآن کتاب زندگی ما نیست ... 🔹حجت الاسلام عالی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۲۱ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ‏ (انفال/۲۴) ✨اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! هرگاه خدا و رسول، شما را به چیزى كه حیات‌بخش شماست دعوت مى‌كنند، بپذیرید و بدانید خداوند، میان انسان و قلب او حایل مى‌شود و به سوى او محشور مى‌شوید. 📝نکته ها: 🔺در این آیه با کوتاه‌ترین و جامع‌ترین تعبیر، هدف تعالیم اسلام بیان شده است که رسیدن به حیات در تمام زمینه‌ ها، اعم از حیات مادی، معنوی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، علمی و ... است. حیات‌بخشی، هدف دعوت الهی معرفی شده است. در برخی از احادیث حکایت شده که آیه فوق در مورد ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است و برخی مفسران آن را بر بهشت، جهاد، ایمان و قرآن تطبیق کرده‌اند. 📩پیام ها: ▫️شرط ایمان واقعى، اجابت كردن دعوت خدا و رسول است. «یا ایها الّذین آمنوا استجیبوا للّه و للرّسول» ▫️دعوت خدا و رسول، داراى حقیقت و هویّتى واحد مى‌باشد. «دعاكم» و نفرمود: «دعواكم» ▫️حركت در مسیر خدا و انبیا، حیات واقعى است و كناره‌گیرى از آن، مرگ انسانیّت است. «دعاكم لما یحییكم» ▫️تمام دستورات دینى و فرامین انبیا، حتّى فرمان جنگ و جهاد، مایه‌ى حیات فرد و جامعه مى‌باشد. «دعاكم لما یحییكم» ▫️كسى كه به حضور و احاطه خداوند ایمان داشته باشد، از دعوت پیامبران سرپیچى نمى‌كند. «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه» ▫️تا از دنیا نرفته و فرصت داریم، حقّ را بپذیریم. (بنابر این احتمال که حائل شدن خدا بین انسان و قلبش، كنایه از مرگ باشد). «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه» ▫️نه مؤمن مغرور شود و نه از كافر مأیوس گردید، چون دل‌ها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «یحول بین المرء و قلبه» ▫️جاى هیچ عذرى براى نپذیرفتن توحید و یگانگى خداوند نیست. «یحول بین المرء و قلبه» زیرا توحید، امرى فطرى است. ▫️هر فكر و اندیشه‌اى كه بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «یحول بین المرء و قلبه» ▫️خداوند از هر چیزى به انسان نزدیک‌تر است، حتّى از قلب او به خودش. «یحول بین المرء و قلبه» ▫️همه‌ى ما خواسته یا ناخواسته در قیامت محشور خواهیم شد، پس به رسولان الهى پاسخ مثبت دهیم. «استجیبوا للّه و للرّسول... الیه تحشرون» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۲۱ 🏷 همه می دانیم در مورد قرآن، مقصریم! 📝 حضرت آیت الله بهجت (ره): جای تعجب است که به شخصیت ها و سخنان آنها اهمیت داده میشود و سخنرانی هایشان ضبط میشود، اما قرآن که در دست ما است، این طور نزد ما ارزش ندارد! همه می دانیم که درباره قرآن، مقصریم ! I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۲۱ 📜 امیرالمؤمنین(علیه السلام) : إِلَى اللَّهِ أَشْكُو مِنْ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ جُهَّالًا وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا، لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ، وَ لَا سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لَا أَغْلَى ثَمَناً مِنَ الْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ، ( نهج البلاغه، خطبه ۱۷) «از ملتی كه نادان زندگى مى كنند، و گمراه مى ميرند به خداوند شكايت مى برم. به نزد اين بى مايگان متاعى بى ارزش تر از قرآن نيست آن گاه كه به شيوه صحيح معنى شود، و هيچ كالايى پر رونق تر و گرانبهاتر از قرآن نيست زمانى كه بر اساس هوا و هوس معنى شود» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 قرآن و شهدا / ۹ 📝فرازی از وصیت نامه شهید سیدمحمدعلی مهرداد : «سعی کنید که با قرآن بیشتر مأنوس باشید و هر روز قرآن تلاوت کنید واگر مقدور است قرآن را حفظ کنید و چون قلب حرم الله است و قرآن کلام الله است سعی کنید قرآن را در زمین قلب کشت کنید که به زودی میوه محبت و عشق به خداوند فدح و سعادت می آورد» ▫️ولادت: سرایان - سال ۱۳۴۰ ▫️شهادت: پاسگاه زید - سال ۱۳۶۵ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۲۲ 🟠 نماز با غفلت ! 📖 آیه ۵ سوره ماعون : الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ «نمازگزارانی که از نمازشان غافل و نسبت به آن سهل انگارند.» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 دوره های آموزشی تدبر در قرآن کریم 🔹ویژه بانوان شهرستان زنجان 🔳 سرکار خانم رباب گلشنی : ◾️سطح یک تدبر ▫️ساعت ۹ الی ۱۱ یکشنبه و پنجشنبه ▫️موسسه سدرة‌المنتهی (انصاریه، ظلع جنوبی مسجد امام صادق علیه السلام) 🔳 سرکار خانم جودمردی : ◾️سطح یک تدبر ▫️ساعت ۱۱ الی ۱۳ شنبه و سه‌شنبه ▫️موسسه دارالقرآن الکریم (میدان رسل) 🔳 سرکار خانم شمسی گلشنی : ◾️سطح دو تدبر (دارای پیش‌نیاز) ▫️ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ دوشنبه و پنجشنبه ▫️حسینیه معارف انقلاب (چهارراه مهدیه، بعداز مسجد قاسمیه) ⬅️جزئیات دوره و شیوه نامه طرح(کلیک کنید) 🔺هزینه: ۵۰ هزار تومان 🔺 ثبت نام: پیام به @sabrazn 🔴 مهلت ثبت نام: ۱۶ آذر ☑️ با ارایه مدرک رسمی و معتبر ◀️ کلاسهای ویژه برادران و همچنین کلاسهای سایر شهرستان ها به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. I اداره امور قرآنی استان زنجان I ------------------------------------------- ☑️ @telavat_zn
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۲۱ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش ۱۲) - نام سوره
📔مباحث علوم قرآنی / ۲۲ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش ۱۳) - عدد سوره ها و تعیین فواصل آیات ◾️ عدد سوره‌ها و آيات قرآن‌ قرآن با ۱۱۴ سوره از روز نخست به همين صورت فعلى، نه كم و نه زياد، نازل شده و از طريق پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با نقل صحابه و تابعين به دست ما رسيده است. اين عدد متواتر است، زياده بر اين فاقد اعتبار و كمتر از اين فاقد دليل است. عدد صحيح آيات، طبق روايت كوفيّين كه صحيح‌ترين و قطعى‌ترين روايات است، ۶۲۳۶ آيه است كه از مولى امير مؤمنان عليه السّلام روايت شده است‌ و اكنون عدد آيات قرآن در مصحف شريف همين رقم است. اين شمارش، مبنى بر آن است كه‌ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» در سوره حمد يك آيه محسوب مى‌شود و در ديگر سوره‌ها آيه مستقل به حساب نيامده باشد. و حروف مقطعه در اوايل سور، يك آيه محسوب شود، ولى تعداد آيات هر سوره نزد ديگران مورد اختلاف است‌ ◾️ تعیین فواصل آیات تعيين فواصل آيات كه هر آيه تا كجا ادامه دارد امرى توقيفى است و با دستور و نظر پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله بوده است و از آن بزرگوار منقول است و مسأله‌اى اجتهادى نيست. بنابراين، صحت آن به درستى و استوارى نقل بستگى دارد و اين‌گونه نيست كه با تمام شدن مطلب، آيه پايان يابد. چه بسا در وسط مطلب و در اثنا، آيه تمام مى‌شود با آن كه مطلب هنوز ناتمام است و در آيه بعد تمام مى‌شود. پس كوتاهى و بلندى هر آيه به مطالب مندرج در آن بستگى ندارد و صرفا امر توقيفى است. اين كه گذشتگان در اندازه آيات اندكى اختلاف نظر دارند بدين جهت است كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله احيانا در جايى از آيه توقف مى‌فرمودند و به تلاوت ادامه نمى‌دادند و گمان مى‌رفت كه آيه تمام شده است و چه بسا در تلاوت ديگر، بدون وقفه ادامه داده‌اند. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠