بسم الله الرحمن الرحیم
؛ سخنرانی شب عید غدیر؛ استاد فربهی؛ منزل آقای تنها؛ 99.5.16
*انحراف از مسیر غدیر:
خب در مدت زمان حیات نبوی 13 سال ابتدایی که در مکه بودند و اصلاً جامعه مکه دست ایشان نبود بلکه دست مشرکین بود؛ در زمانی هم که به مدینه آمدند و 10 سال نبی مکرّم صلی الله علیه و آله و سلم عمر مبارکشان بود؛ فرصت چندانی نبود مگر برای اینکه صرفاً ظواهر دین و احکام بیان شود و فقط سطحی ترین لایه دین ارائه شد؛ چه برسد به بنیاد های اخلاقی و امور دیگر که زمینه بیان آنها نبوده؛ به همین خاطر است که صدیقه کبری سلام الله علیها در خطبه فدکیه می فرمایند: و فُهتُم بکلمه الاخلاص؛ یعنی صرفاً مرحله قول بود به مرحله کامل اجراء نرسیده؛
خب مردم زمان نبی مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم هم دو دسته بودند:
1. مُشَمَّرٌ کادح مجدٌّ مجتهدٌ = که به بیان امروزی می شود افراد انقلابی و در صحنه
2. و انتم فی رفاهیه من العیش: مرفّهین بی درد و ویژه خواران
· وقتی که اینگونه شد، فوقعت حسیکه النفاق فی قلوب القوم؛ یعنی در دلها کینه نفاق جمع شد وَ نَبَغَ خَامِلُ الْأَقَلِّين یعنی بی چیز ترین افراد و کمترین افراد الکی مطرح شدند و کار را به دست گرفتند که به اینها رهبران پنهان گفته می شود که کار خود را با دو وسیله جلو بردند:
1. فظهر حَسَکَهُ النفاق[آن کینه هایی که قبلاً جمع شده بود، الان ظاهر شد. ]
2. و سَمَلَ جلباب الدین[لباس دین بی قیمت و کهنه و قدیمی شد و از دین به جز ظاهرش چیزی نماند.]
وقتی این رهبران پنهان با این دو کار جلو رفتند، موجب شدند که امیر المومنین علیه السلام کنار گذاشته شود و در نهایت دو چیز تغییر کرد:
1. معیار انتخاب الهی که البقرة : 247 ... إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ ... بود تغییر کردو به لا تجتمع امّتی علی خطاء تبدیل شد. به رای و استحسان و قیاس تبدیل شد
2. محتوا هم که اعتبار اجتماعی علی بود، باید تغییر می کرد تا حکومتشان با مشکلی رو برو نشود به همین جهت خلیفه دومی نقل حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را منع کرد؛ خب با این کار نه تنها فضائل اهل بیت علیهم السلام گفته نمی شد، بلکه دیگر کمتر اصل رجوع به امیر المومنین علیه السلام خدشه دار می شد چون کسی بهتر از ایشان نقل نکرده است.
· در نتیجه با این دو کار جامعه به بی محتوایی رفت و جامعه به سمت اشعار جاهلی رفت و رفته رفته آنها شد ملاک اعمال رفتار های جامعه با اصطلاح اسلامی
· نتیجه دیگر این بود که افرادی که انقلابی واقعی بودند در این دوره به انزوا رفتند و دومی هم کار را به بنی امیّه داد[منبع: کتاب التخاصم بین بنی امیه و بنی هاشم]؛ شام را به یزید[برادر معاویه نه فرزندش]داد و جای دیگری را هم به معاویه و بعد از اینکه یزید مرد، معاویه شد حاکم مطلق منطقه خودش
· و نتیجه نهایی اینکه هم از جهت معیار و هم از جهت محتوا تغییر در دین ایجاد شد، این بود که اجتمعت الامه علی قتل ابن بنت نبیّهم؛ این است نتیجه انحراف از مسیر غدیر؛ که در اینجا داریم که اشتدّ غضب الله.
· به همین جهت است که با باید در کنار جشن هایی که می گیریم، در احیاء امر غدیر تلاش کنیم و معیار ها و محتوا های دینی غدیر را نشر دهیم.
· نکات جنبی:
الف) کار هایی که اولین نفر خلیفه دومی آنها را انجام داده بود:
1) شبهه تحریف قرآن
2) منع تدبیر حدیث
3) منع نقل حدیث
4) جسارت به خانواده وحی
5) باز کردن پایِ بنی امیّه به عرصه سیاست
ب)فرق هاشم و امیّه:
1.شکستن استخوان شتر برای غذای حاجی ها.
2.امیّه: کار ها زشت که حتی در بین اعراب مرسوم نبود.
ج) تقسیم بندی مباحث مطرح شده در خطبه فدکیه:
1. اندیشه های زیر بنایی
2.جامعه شناسی سیاسی عصر خودشان
3.مبانی فقهی و حقوقی فدک
د) معنای عصبیّت: تقدم روابط فامیلی بر روابط دینی
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
📌متن عربی روایات
⬅️«اِنَّ أَحَبَّ اَلنِّساءِ إِلى رَسُولُ اللهِ، فاطِمَةُوَ مِنَ الرِّجالِ عَلىُّ.»
📚ترمذي، السنن، ج5، ص360؛ ابن عبدالبر، الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، ج4، ص1897؛ مغربی، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج3، ص55.
⬅️«قال رسول الله: لَو كَان الحُسنُ شَخصَاً لَكَانَ فاطِمَةُ، بَل هِيَ أَعظَمُ، إِنَّ فاطِمَةَ اِبنَتي خَيرُ أَهلِ الأَرضِ عُنصُراً وَ شَرَفاً وَ كَرَمَاَ.»
📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج1، ص101.
⬅️«قَالَ النَّبِي: يَا سَلْمَانُ حُبُ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةٍ مِنَ الْمَوَاطِنِ أَيْسَرُ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِيزَانُ وَ الْحَشْرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ ابْنَتِي رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْه.»
📚دیلمی، إرشاد القلوب إلى الصواب، ج2، ص294.
⬅️«رَسُولَ اللهِيَقُولُ: فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي وَ مَنْ سَاءَهَا فَقَدْ سَاءَنِي. فَاطِمَةُ أَعَزُّ الْبَرِيَّةِ عَلَيَّ.»
📚شیخ مفید، الامالی، ص260.
⬅️قَالَ رَسوُلُ اللهُ لِعَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ: «أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ وَ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ.»
📚شیخ صدوق، الاعتقادات الامامیه، ص105.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از محمدرضا صادقی
آنچه طلبه باید حفظ کند.pdf
417.5K
مجموعهی (آنچه طلبه باید حفظ کند)
🗂جمعآوری شده توسط اساتید بزرگوار:
🔹 حجتالاسلام والمسلمین استاد کفیل
🔹 حجتالاسلام والمسلمین استادمظفری
فی کتاب فضائل السادات:
وفی کتاب المعجزات التی ظهرت عن الأنبیاء علیهم السلام وخصّ عن النبی صلی الله علیه و آله، أنّه کان رسول اللّه صلی الله علیه و آله کلّما أکل شیئاً مسح یدیه فی المندیل، وکان مندیله لا تحرقه النار أبداً، کما روی عن أنس بن مالک أنّه قال: کان عندی مندیل من منادیل الممسوح فیه ید رسول اللّه صلی الله علیه و آله کلّما أردت أن أغسله أوقعته فی النار، فخرج سالماً نظیفا
فی الباب الحادی والأربعین من کتاب فرائد السمطین فی فضائل المرتضی والبتول والسبطین، للشیخ إبراهیم بن محمّد بن المؤیّد الحموی: دخل الرضا علیه السلام علی المأمون، فوجد فیه همّاً، فقال: أری فیک همّاً؟ قال المأمون: نعم بالباب بدوی قد دفع إلیّ منه سبع شعرات یزعم أنّها من لحیه رسول اللّه صلی الله علیه و آله وقد طلب الجائزه، فإن یک صادقاً ولم أعطه الجائزه فقد بخست شرفی، وإن یک کاذباً وأعطیته الجائزه فقد سخر بی، وما أدری ما أعمل؟
قال الرضا علیه السلام: علیّ بالشعر، فلمّا رآه شمّه وقال: هذه أربعه من لحیه رسول اللّه صلی الله علیه و آله والباقی لیس من لحیته صلی الله علیه و آله، فقال المأمون: من أین هذا؟ قال: النار والشعر، فألقی الشعر فی النار، فاحترقت ثلاث شعرات، وبقیت الأربعه التی أخرجها علی بن موسی الرضا علیه السلام لم یکن للنار علیها سبیل.
فقال المأمون: علیّ بالبدوی، فلمّا مثّل بین یدیه أمر بضرب عنقه، فقال البدوی: بما ذا؟ قال: تصدق عن الشعر، فقال: أربعه من لحیه رسول اللّه صلی الله علیه و آله وثلاث من لحیتی.
فتمکّن حسد المأمون فی قلبه للرضا علیه السلام، فنفاه إلی طوس ثمّ سقاه سمّاً، فمات الرضا علیه التحیه والثناء مسموماً، وقد کمل عمره ثمان وأربعون سنه، فدفن إلی جانب قبر الرشید، فعلم قول علی صلوات اللّه علیه: أنا والرشید کهاتین
هدایت شده از معاونت تبلیغ و امور فرهنگی امیربیان استان قم
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اعزام_فاطمیه
از ۴ تا ۲۶ آذرماه
شهر قم
مدارس
مساجد
هیئات و مراکز فرهنگی
#ارائه_بسته محتوایی
جهت اعلام آمادگی و ثبت نام
نام و شماره تماس خودتون رو به ادمین پیج ارسال کنید.
┅══❉💠❉══┅
♦️ معاونت تبلیغ موسسه امیربیان قم
💠 کانال ما در ایتا:
🌐 @amirebayan_tabligh
هدایت شده از حاج سید رضا نریمانی
4_5990042290452696797.mp3
16.79M
هدایت شده از شیخ غلامعلي بدرلو
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
#فاطميه
#شیخ_علی_سروش
🔰کانال آرشیو غلام (شیخ غلامعلی بدرلو)
🌐 نشانی کانال
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
محتوای تبلیغی نورالزهرا
#سخنرانی #فاطميه #شیخ_علی_سروش 🔰کانال آرشیو غلام (شیخ غلامعلی بدرلو) 🌐 نشانی کانال https://eitaa
بسم الله الرحمن الرحیم
۵ حرکت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها برای زمین زدن طاغوت زمان خود:
۱. خطبه فدکیه
۲. تبیین در جمع زنان اهل مدینه
۳. دفاع فیزیکی از امیر المومنین علیه السلام و مجروح شدن و شهادت حضرت محسن علیه السلام
۴. رسوا کردن شیخین که به بهانه عیادت ایشان آمده بودند.
۵. اجازه ندادن به حضور شیخین در تشییع جنازه ایشان و دفن مخفیانه
تاریخ ۱۴۰۲.۹.۷
منزل حجه الاسلام غلامعلی بدرلو
محتوای تبلیغی نورالزهرا
بسم الله الرحمن الرحیم ۵ حرکت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها برای زمین زدن طاغوت زمان خود:
۵ حرکت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها برای زمین زدن طاغوت زمان ۱۴۰۲.۹.۷.mp3
11.58M
بسم الله الرحمن الرحیم
۵ حرکت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها برای زمین زدن طاغوت زمان خود:
۱. خطبه فدکیه
۲. تبیین در جمع زنان اهل مدینه
۳. دفاع فیزیکی از امیر المومنین علیه السلام و مجروح شدن و شهادت حضرت محسن علیه السلام
۴. رسوا کردن شیخین که به بهانه عیادت ایشان آمده بودند.
۵. اجازه ندادن به حضور شیخین در تشییع جنازه ایشان و دفن مخفیانه
تاریخ ۱۴۰۲.۹.۷
منزل حجه الاسلام غلامعلی بدرلو