💠 ۲۵ فروردین سالروز انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز در دهه شصت
یکی از برهههای جالب جریان شناسی دهه شصت،موضوع منشعب شدن مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز و تغییرات جریان موسوم به چپ خط امامی است.
مجمع روحانیون با یک بیانیه در 25 فروردین سال 1367 خطاب به امام امت ، راه و خط خود را از روحانیت جدا کرد و نوشت:«خط مشى ما از اصولى است که به طور جامع در «پیام حج» سال گذشته که به حق «منشور انقلاب» نام گرفت، مى باشد. خط مشیی که در نامه ها و پیام هاى پس از آن به ویژه در تبیین اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- و بیان مرزها و تفکیک آن از اسلام امریکایى آمده است، ترسیم فرموده اید و امید و اطمینان داریم که با این میثاق الهى و در این تشکل جدید بهتر به وظیفه اسلامى خود عمل کنیم و دِیْنى که به انقلاب و اسلام و ملت فداکار و مجاهد ایران و شهداى عزیز داریم، ادا نماییم.»
🔹 امام خمینی ره نیز در پاسخ به این بیانیه مرقوم داشتند:«انشعاب از تشکیلاتی برای اظهار عقیدۀ مستقل، و ایجاد تشکیلات جدید، به معنای اختلاف نیست. اختلاف در آن موقعی است که خدای ناکرده هرکس برای پیشبرد نظرات خود به دیگری پرخاش کند که بحمدالله ، با شناختی که من از روحانیون دست اندرکار انقلاب دارم، چنین کاری صورت نخواهد گرفت.»
اختلاف بین این دو نوع فکر عرصههای گوناگون ذیل را در بر میگرفت:
الف) شیوه تحصیل و تحقیق در فقه
فکر اول: طرفدار سبک رایج در حوزه های علمیه، معروف به فقه سنتی و فقه جواهری، بوده و معتقد بود زمان و مکان در احکام موجب تغییر حکم نمی شود بلکه موضوع را تغییر می دهد.
فکر دوم: معتقد بود با وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی، فقه نیازمند تحولی عمیق و پویاست و بنا به مصالح زمان می توان با استفاده از احکام ثانویه، در احکام اولیه تغییراتی ایجاد کرد. این شیوه تفکر به فقه پویا معروف شده بود.
ب) حدود تبعیت از ولی فقیه
فکر اول: سخنان ولی فقیه به دو دسته مولوی و ارشادی تقسیم می شود و تنها سخنان مولوی ایشان لازم الاتباع است.
فکر دوم: باید ذوب در ولی فقیه بود. ولایت فقیه از نوع مطلقه است و نباید سخنان ایشان را به دو نوع مولوی و ارشادی تقسیم کرد. هر آنچه ایشان گفتند باید تبعیت کرد.
ج) رابطه اقتصاد و حکومت
فکر اول: دولت باید حدود مالکیت خصوصی را محترم شمارد. وظیفه دولت در اقتصاد نظارت است نه به دست گرفتن تمامی امور.
فکر دوم: اقتصاد دولتی منجر به بهره مندی عموم مردم از مواهب و نعمات خدادادی می شود و این امر منجر به تحقق عدالت اجتماعی خواهد شد.
🔹برخی چهرههای با نفوذ در مجلس، پس از این انشعاب به سران مجمع روحانیون مبارز هشدار دادند که در پشت این انشقاق کسانی هستند که نه جامعه روحانیت و نه مجمع روحانیون را قبول ندارند اما این هشدارها فایدهای نداشت.
دیری نگذشت که سخن امام مبنی بر عدم پرخاشگری نسبت به همدیگر نادیده گرفته شد و مجمع روحانیون به جریان موسوم به راست حمله می کرد و آنان را ضد ولایت فقیه و طرفدار اسلام آمریکایی و اسلام ملک فهد معرفی کرد. به شورای نگهبان، چون اعضای آن از جناح راست بودند، اعتماد نداشت و بهانه، نگرانی از سلامت انتخابات از شعارهای همیشگی آنان و جناح چپ بود.
واقعیت آن است که در طول سالیان فعالیت، مجمع روحانیون در عرصه سیاسی حالت قهر و آشتی را داشته است. هر گاه در قدرت بوده فعال است و هر گاه از قدرت دور بوده به انزوا افتاده است. انجام رفتارهایی توسط پیاده نظام جناح چپ که ثبات سیاسی را بر هم می زند و شائبه به دست گیری قدرت به هر قیمت را به ذهن متبادر می سازد و سکوت مجمع روحانیون در برابر این نوع اقدامات، این احساس را که حب قدرت به برخی از اعضای مجمع نیز رسوخ کرده را تقویت می کند.
🔹هرچند مجمع روحانیون مبارز در انتخابات ۷۶ از خاتمی حمایت کرد و به نوعی در روی کار آمدن وی نقش بسیاری داشت، اما در ادامه افراد دیگری که چندان سنخیتی حتی با روحانیون مبارز نداشتند ، سکان کار را دست گرفتند و جریانی با عنوان جریان اصلاحات شکل گرفت که تا امروز ادامه دارد.
🔹 متاسفانه این جریان در برخی حوادث تاریخ انقلاب اسلامی نه تنها چندان خوش ندرخشید بلکه در برخی برهه ها تبدیل به اپوزیسیون نظام شد و وقایع و فتنه های تلخی را همچون فتنه ۷۸ و فتنه ۸۸ را رقم زدند.
در پایان باید گفت که بررسی تاریخی سوابق اصلاحطلبان و آنچه چهرههای این جریان در آسیب شناسی اصلاحات بیان کردهاند٬ خود گواه این مطلب است که انحراف اصلاحات، تنها در فتنههای 78 و 88 صورت نگرفته و این جریان سیاسی از مدتها قبل دچار انحرافاتی بودند.
✍ سعید میرزایی
#جریان_شناسی
#احزاب
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
بسمه تعالی
استمرارناامنی یاکنترل تنش
دربین دیدگاههای حاضر درباره هدف نو رژیم اَشغالگر قدس درمنطقه درنظر بیشتر
به واقعیات عینی نزدیک تراست.
ابتدا رویکرد ایجادتنشهای کنترل شده برای مقاصد خاص ودوم استمرار جنگ ونا امنی برای دوران بعد ازشکست یک دهه از مقاومت.
به حملات بعدسال۱۴۰۲ اگر عمیقتر وروندی توجه شود، نشان از غوغا سالاری واقناعسازی در زمینهای سوخته را شاهدیم ازجمله:
۱-پنجم فروردین جنگندههای ارتش رژیم اسرائیل تعدادی موشک به سمت اهدافی در حومهی دمشق پرتاب کردند.
۲_هفتده فروردین، ۳۴ فروند راکت از جنوب لبنان به سوی شهرکهای صهیونیستنشین در شمال فلسطین اشغالی شلیک شد که ۲۵ فروند از آنها توسط سامانههای پدافندی رهگیری و دستکم چهار فروند دیگر به سرزمینهای اشغالی اصابت کرد.
۳_ساعاتی بعد، جنگندههای ارتش رژیم صهیونیستی با هدف ایجاد بازدارندگی مواضع گروههای مقاومت فلسطین در مناطق مختلف نوار غزه را بمباران کردند. ۴_چندان طولی نکشید که گروههای مقاومت فلسطین با شلیک ۴۴ فروند راکت به سمت شهرکهای سدیروت، ایویم و نیر عام، در چند نوبت به این حملات پاسخ دادند.
۵-ارتش اسرائیل پس از حملات هوایی به نوار غزه، در سحرگاه جمعه با شلیک شش فروند موشک منطقه القلیله در حومهی جنوبی شهر صور در جنوب لبنان را بمباران کرد. تصاویر منتشر شده نشان میدهد که موشکهای اسرائیل به زمینهای کشاورزی، دو پل و نقاط دیگری در دشت القلیله اصابت کرده و خسارات قابل توجهی در پی نداشته است.
هدف قرار دادن مقرهای تخلیه شده مقاومت در نوار غزه، نتیجه اطلاعرسانیهای علنی صهیونیستها مبنی بر حمله به این باریکه بود. همچنین حملات هوایی اسرائیل به زمینهای کشاورزی و دشتهای جنوب لبنان نشان میدهد که این رژیم تنها برای قانع کردن افکار عمومی در داخل سرزمینهای اشغالی دست به این حملاتزده است زیرا توان و قصد ادامه درگیریها را ندارد. بنیامین نتانیاهو نیز با در نظر گرفتن این واقعیت، به وزرای کابینه خود تأکید کرد که با توجه به اختلافات داخلی، نباید تلآویو را به سمت درگیری با حماس و حزبالله کشاند.
۶_بیست فرودین حمله هوایی اسرائیل به جنوب سوریه، جنگندههای ارتش رژیم صهیونیسی در پاسخ به حمله راکتی به جولان اشغالی از خاک سوریه، تعدادی موشک به سمت اهدافی در جنوب این کشور شلیک کردند.
این تهاجم اسرائیل به سوریه، پنجمین حمله رژیم صهیونیستی به خاک این کشور طی دو هفته اخیر میباشد. همچنین این هشتمین حمله رژیم اسرائیل به سوریه پس از زلزله ویرانگر چندی قبل در این کشور است.
به هرحال درجمعبندی اسراییل تصمیمی جدی برای درگیری وتنش گسترده ندارد، جز بحرانسازی آذربایجان باایران توسط صهیونیست.
رضاقارزی.
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
🔰#به وقت قدرِ فلسطین
امسال ۲۵ فروردین فردای شب قدر، روزِ قدر دانستن این روز و حمایت از فلسطین خواهد بود.
#اینفوگرافی
#روزقدس
#فلسطین
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
جزء 23.mp3
9.41M
3️⃣2️⃣ #تندخوانی (تحدیر) جزء بیست و سوم قرآن کریم
🎙قاری: احمد دباغ
#بهار_قرآن
#ماه_رمضان
#جزءبیست_وسه
#تندخوانی
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
#عکس_نوشت
#پاسخ_به_شبهه
#فلسطین
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
🔹 برداشتهایی از یک سخنرانی
📝 عزیز غضنفری
🔹در خصوص مواضع اخیر حاج آقای انصاريان و مقایسهای که بین صحبتهای ایشان در سال۹۴ و چند شب پیش صورت میگیرد توجه به چند نکته ضروری به نظر میآيد:
🔹اولا، مراقب باشیم در نحوه مواجهه با موضوع ناخواسته خط تقابل با روحانیت شکل نگیرد. اصولا در همه شرایط دوقطبی سازی به ضرر منافع ملی است، مخصوصا در شرایط کنونی که دشمن به چنین اتفاقاتی دل خوش کرده و حساب ویژه باز کرده است.
🔹ثانیا، برآیند کلی سخنرانی حاج آقای انصاريان درباره مسائل اجتماعی اخیر کشور و بدحجابان و بی حجابان تا آنجایی که حقیر دنبال کردم مثبت است و آن گونه که برخی میخواهند ایجاد مسئله و مشکل کنند نیست.
🔹ثالثا، این حاج آقای انصاريان همان فردی است که چند سال پیش،در سخنرانی شب احیا با حوصله ای مثال زدنی با نام بردن از بسیاری طبقات و گروههای اجتماعی از آنها یاد و برای آنان دعا کرد که بازتاب مثبت و گسترده ای در فضای عمومی جامعه داشت. معمولا کسی در جامعه حواسش به رفتگرها نیست، اما ایشان از زحمات آنان هم یاد کرد.
🔹رابعا، مقایسه سخنرانی استاد انصاريان در سال۱۳۹۴ با فروردین ۱۴۰۲ قدری ناصحیح به نظر می آید. در جریان باشیم که هم اکنون ما با جامعه ای مواجه هستیم که از چند ماه جنگ بی سابقه و ترکيبي دشمنان رهایی یافته است. دشمنان به طرز عجیبی می کوشند بین بخش های گوناگون اجتماعی کشور تولید نفرت و عصبانیت کنند. مع الاسف در این زمینه دشمنان موفقیتهایی نیز داشته اند. کار آنچنان سخت و پیچیده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از دختران کم حجاب دلجویی کرده و آنان را دلبسته به کشور و دین معرفی کردند. به نظر می آید سخنرانی حاج آقای انصاريان را باید با در نظر گرفتن چنین زمینه ها و زمانه ای مورد بررسی قرار داد.
🔹خامسا، تجربه نشان داده که برای حل مسئله حجاب در کنار برخی اقدامات سلبی اجتنابناپذیر که وظیفه دستگاههای دیگر است، اما در فضای کلی و عمومی جامعه و مخصوصا از سوی روحانیون دعوت به حجاب باید مبتنی بر آرامش و مودت اسلامی باشد.
#حجاب
#شیخ_حسین_انصاریان
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
جزء 24.mp3
8.29M
4️⃣2️⃣ #تندخوانی(تحدیر) جزء بیست و چهارم قرآن کریم
🎙قاری: احمد دباغ
#بهار_قرآن
#ماه_رمضان
#جزءبیست_وچهار
#تندخوانی
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
1101.mp3
13.79M
چه کتابهایی در خصوص حکومت پهلوی بخوانیم؟!
✅ پاسخ: بهترین منابع درباره حقایق عصر پهلوی و عصر جمهوری اسلامی کدام هستند؟
بهترین منابع، در وهله اول، اسناد و مدارک و گزارش هایی همچون اسناد سفارتخانه ها، اسناد ساواک و سازمان های خود عصر پهلوی هستند.
📗مثلا کتاب «رضاشاه و بريتانيا، براساس اسناد وزارت خارجه آمریکا» نوشته پروفسور مجد
📗کتاب «ایران بین دو انقلاب» و کتاب «تاریخ ایران مدرن» هر دو نوشته یرواند آبراهامیان، نویسنده ارمنی
کتابهای خاطرات سفرا و ماموران امنیتی و سیاسی کشورهای خارجی مثل
📗کتاب خاطرات آنتونی پارسونز (آخرین سفیر انگلستان در ایران عصر پهلوی) با نام «غرور و سقوط»،
📗کتاب خاطرات ویلیام سالیوان (آخرین سفیر آمریکا در ایران عصر پهلوی) با نام «ماموریت در ایران»
کتب خاطرات درباریان و مقامات عصر پهلوی است. مثل
📕کتاب خاطرات اسدالله علم (مجموعه 6 جلدی) نخست وزیر و وزیردربار و یار غار شاه،
📕کتاب خاطرات ارتشبد «حسین فردوست» دوست صمیمی شاه
📕کتاب خاطرات فرح پهلوی با عنوان «کهن دیارا»
📘کتاب «تاریخ سیاسی معاصر ایران» نوشته جلال الدین مدنی (استاد دانشگاه و عضو حقوقدان شورای نگهبان)
📘کتاب »اقتصاد سیاسی ایران: از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی» نوشته همایون کاتوزیان (استاد دانشگاه آکسفورد)
📒و در آخر اسناد لانه جاسوسی که شامل 74 جلد اسناد محرمانه موجود در سفارت آمریکاست
•┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
#معرفی_کتاب
#خاطرات_پهلوی
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
4_5915737595295303773.mp3
4.01M
📻تند خوانی جزء بیست و پنجم قرآن کریم (33 دقیقه)
#بهار_قرآن
#ماه_رمضان
#جزءبیست_وپنج
#تندخوانی
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پرسمان سیاسی تصویری
🔸موضوع: دالان شمال-جنوب و دام ژئوپلیتیکی بر اساس طرح آمریکایی «مایکل دورن»
🔹سوالاتی که در این مجموعه به آن پرداخته میشود:
👈دالان شمال و جنوب به عنوان یک کریدور بین المللی چه اهمیتی برای ایران و روسیه و هند دارد؟
👈مسیرهای چهارگانه اتصال ترانزیتی ایران به روسیه در چارچوب دالان شمال- جنوب کدامند؟هر کدام چه مزیت ها و ضعف هایی دارند؟
👈فتنه لابی های باکو علیه ایران در دالان شمال -جنوب چیست؟ آنها تلاش دارند چه القائاتی در این خصوص بر تصمیم گیران در ایران بگذارند؟
👈دام ژئوپلیتیکی که بر اساس طرح آمریکایی «مایکل دورن» برای ایران و روسیه در دالان شمال -جنوب برنامه ریزی شده است ، چیست؟
👈دالان شمال -جنوب چه تاثیری بر دالان تورانی ناتو یا همان کریدور جعلی زنگزور دارد؟
✨پاسخ این سوالات را در کلیپ علمی و افشاءگرانه فوق ببینید .
#آذربایجان
#دالان_شمال_جنوب
#کریدور_جعلی_زنگزور
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
جنگ سودان بر سر چیست؟
تحولات قاره آفریقا را باید در بستر یک رقابت بزرگ تر میان کنشگران مهم جهان تحلیل کرد.
رقابت های امنیتی، فرهنگی و سیاسی قدرت ها بستر جدیدی را در آفریقا رقم زد، غربی یا شرقی شدن کشورهای مهم این قاره مساله اساسی است.
سودان هم مثل اوکراین قربانی بی تدبیری جریان های سیاسی داخلی این کشور و همچنین مداخلات خارجی شد
معمولا کودتاها، شورش ها و جنگ های داخلی نشانه های حتمی از دخالت قدرت های خارجی در کشورها است و سودان هم از این قاعده مستثنی نیست
قبل از همه چیز باید مشخص شود که چرا سودان برای قدرت ها اهمیت دارد؟
سودان به عنوان یک کشور بزرگ و ریشه دار آفریقایی که همواره نقش بسیار مهمی در تحولات جهان اسلام داشته یک تهدید برای صهیونیسم و آمریکا تلقی شد.
سودان پاشنه اصلی برای نفوذ بازیگران خارجی در قاره سیاه است این کشور صرف نظر از انبوه معادن و منابع از گستره جغرافیایی بزرگ در کرانه دریای سرخ برخوردار است.
سودان نقش مهمی در تسلیح کشورهای عربی از جمله مصر در جنگ اعراب با صهیونیست ها و کمک نظامی به گروهای فلسطینی داشت.
تجزیه سودان جنوبی از شمالی و جداسازی این منطقه با ذخایر بزرگ نفتی اولین قدم برای نفوذ صهیونیسم و آمریکا در آفریقا برای مهار کنشگران فعال این قاره از جمله مصر شکل گرفت.
سودان شمالی بزرگ و یکپارچه با دولت مقتدر مزاحم منافع بلند مدت محور غربی در سودان جنوبی و آفریقا و حوزه دریای سرخ است و به زعم غربی ها این خلاء میتواند فرصت های زیادی را برای محور شرقی یعنی روسیه و ایران برای افزایش نفوذ خود در دریای سرخ خلق کند
محور غربی بازی چندگانه ای را در سودان دنبال میکند، امنیت استخراج منابع در سودان جنوبی و انتقال آن به دریای سرخ از طریق سودان شمالی، روی کار آمدن دولت غرب گرا برای مهار نفوذ ایران، روسیه چین در سودان که الان عبدالفتاح برهان این برنامه را در پیش گرفت، مهار مصر با ابزارهای امنیتی و مناقشات بر سر رود نیل به عنوان یکی از کلیدی ترین کشورهای جهان اسلام و در نهایت پیش برد صلح إبراهيم در کشورهای آفریقایی و مقابله با نفوذ ایران در اریتره از مهم ترین برنامه های محور غربی در سودان است.
با توجه به شکل گیری آرایش سیاسی جدید میان کشورهای عربی و اسلامی با ایران(هم ایران و هم اعراب از نفوذ قابل توجهی در آفریقا برخوردار اند) و افزایش همکاری های محور عربی با چین و روسیه باید دید می توان آثار این قرابت تاریخی را در آفریقا ببینیم یانه(همان طور که توافقات کشورهای عربی و ایران آثار خود را در عراق و سوریه و یمن و لبنان گذاشته و خواهد گذاشت).
گفتن این نکته مهم است که توافق تاریخی ایران و اعراب صلح إبراهيمی اسرائیل و کشورهای عربی و ناتوی عربی که قرار بود شکل بگیرد را به حاشیه راند و اسرائیل را متحمل ضربه مهمی کرد.
نقش چین و روسیه که بخشی از حوزه منافع خود در خاورمیانه را در توافق ایران و اعراب تعریف کردند نیز قابل توجه است. این دو کشور بخصوص روسیه در تحولات سودان و روی کار آمدن عبدالفتاح برهان متضرر شدند.
ساده اندیشی است که خیلی زود کشورهای عربی را در محور شرق تعریف کنیم اما باتوجه به روابط جدید آن ها با چین و ایران می توان تایید کرد هر دو طرف(ایران و عربستان) فهم مشترکی از تحولات منطقه پیدا کردند، اینکه حد و اندازه این درک مشترک به چه میزان است و تا چه حد می تواند موثر باشد نیاز به زمان دارد.
پرسمان سیاسی
┈┈••✾•🌿🌺ح•✾••┈┈
#سودان
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
4_5917824172012078936.mp3
3.99M
📻تند خوانی جزء بیست و ششم قرآن کریم (33 دقیقه)
#بهار_قرآن
#ماه_رمضان
#جزءبیست_وشش
#تندخوانی
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
اخبار روزانه 28 فروردین 1402.pdf
129.9K
#محتوای_خوب
#اخبار_روزانه
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
نظام فکری
چگونه با مطالعه کتاب، نظام فکری مان را بسازیم؟
(مدت زمان مطالعه: نهایت یک دقیقه
)🌻یکی از آسیبهایی که امروز همه افراد جامعه ما را تهدید می کند، دسترسی به انبوهی از اطلاعات و دانش های بی برنامه و نامنظم است بدون اینکه نفع چندانی عاید افراد نماید. دیگرسخن بسیاری از ما تجربه مواجهه با سوال یا شبهاتی را داشته ایم که پاسخ آن را علیرغم وجود دانش قبلی، حاضر نیافته ایم. و البته به اینفکر افتاده ایم که مشکل از کجا ناشی می شود. پاسخ به این سوال، یک کلمه است و آن عدم برخورداری از «بینش»علیرغم فراگرفتن «دانش»است. 🌻اساتید زیادی وجود دارند که آثارشان ذهن ما را به به سمت ساخت یک نظام فکری منضبط و دقیق رهنمون میسازد، اساتیدی مثل امامین انقلاب، آوینی، طاهرزاده، عین صاد، شهید مطهری، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، علامه عسکری، مصباح یزدی، وکیلی، فیاض بخش، عباسی ولدی و.... 🌻زمان محدود ما فرصتی برای مطالعه همه آثار را ندارد، لذا ناچاریم دست به انتخاب بزنیم. 🌻
تمرکز و گفتگوهای گروه همخوانی پیرامون منظومه فکری، همه را به سمت آثار خاصی هدایت میکرد. نتیجه و حاصل این شد کهآثار ذیل بیشترین بازدهی را در ساخت نظام فکری برای انسان دارد: مطالعه آثار امام خمینی از کتاب صحیفه نور ❇️مطالعه سیر آثار شهید مطهری ترجیحا با استاد که پیشنهاد، دوره طلیعه حکمت دکتر غلامی است. سپس مطالعه دوجلد کتاب حاصل عمر نوشته دکتر نصری که به نوعی خلاصه نظام فکری ایشان است. ❇️دوره طرح ولایت آیت الله مصباح که هرساله به صورت حضوری و مجازی با محوریت ۶ جلد کتاب برگزار میشود.(معرفت شناسی، خدا شناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه سیاست) ❇️مطالعه چهار کتاب اصلی مقام معظم رهبری به ترتیب که یه نوعی جامع معارف است: طرح کلی اندیشه اسلامی، انسان ۲۵۰ ساله، ولایت و حکومت، عهد مشترک ❇️مطالعه دوره ۷ جلدی برترین آرزو نوشته استاد وکیلی یا خلاصه این ۷ جلد که تحت عنوان بی نهایت در سه جلد و به زبان ساده و روان چاپ شده است. ❇️مطالعه کتاب بینش تمدنی که به نوعی نظام فکری آیت الله میرباقری است. ❇️مطالعه چهار کتاب اصلی آثار آیت الله صفایی حائری معروف به عین صاد: یعنی کتب: رشد، نامه های بلوغ، صراط، مسئولیت و سازندگی ❇️مطالعه کتب پنج جلدی روایت تفکر، سه جلدی نگاهی به تاریخ جهان و پانزده جلدی سرگذشت استعمار که به نوعی نگاه ما را نسبت به تاریخ تغییر خواهد داد. ❇️آثار آقای عباسی ولدی که بهبود درک و دیدگاه ما به زندگی کمک میکند. #معرفی_کتاب #نظام_فکری #محتوای_خوب برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇 🆔@mohtavakhob
تندخوانی جز ۲۷ - استاد معتز آقائی.mp3
4.02M
تندخوانی جزء بیست و هفتم قرآن کریم
#بهار_قرآن
#ماه_رمضان
#جزءبیست_وهفت
#تندخوانی
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
آشنایی با مدل های جریان شناسی با معیار انقلاب اسلامی.ppt
17.38M
پاورپوینت درس آشنایی با مدل های جریان شناسی با معیار انقلاب اسلامی
جهت استفاده دانشجویان و مربیان
#پاورپوینت
#جریان_شناسی
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
-1629151487_851194198.mp3
20.01M
🎙 صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان. ۱۴۰۲/۱/۲۹
🔴 #صوت
#دیداردانشجویان
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
28.mp3
3.99M
🎙 تلاوت جزء بیست و هشتم قرآن کریم
🔹 از ابتدای سوره مبارکه «مجادله» تا آخر سوره مبارکه «تحریم»
#بهار_قرآن
#ماه_رمضان
#جزءبیست_وهشت
#تندخوانی
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
جزء 29.mp3
9.1M
9️⃣2️⃣ #تندخوانی (تحدیر) جزء بیست و نهم قرآن کریم
🎙قاری: احمد دباغ
#بهار_قرآن
#ماه_رمضان
#جزءبیست_ونه
#تندخوانی
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
🔴🔴🔴
🔴 رفراندوم بازی شارلاتان ها❗️
🔻هر جامعه انسانی از مجموعهای از متخصصین به معنای عام تشکیل شده است.
🔻به عبارت دیگر غالبا افراد یک جامعه از یک سنی به بعد، در یک زمینه یا رشته توانمندی خاصی پیدا می کنند که نسبت اطرافیان خود متمایز می شوند.
در معنای عام تخصص، منبع کسب «تخصص» فقط تحصیلات آکادمیک نیست و سایر انواع آموزش های رسمی یا تجربه یا ابتکار فردی می تواند منبع این تخصص باشد؛ هر چند شاید در گفتگوهای عمومی، «متخصص» به «معنای خاص» به کسانی اطلاق می شود که «تحصیلات رسمی» دارند.
🔻انسانها بطور طبیعی و عقلانی برای کسب نظر دقیق و تحلیلی در هر زمینهای «فقط» به متخصص آن رشته مراجعه می کنند.
به همین دلیل، هیچ متخصص درجه یک قلب به ذهنش خطور نمی کند که چرا نظر او را در مورد مقاومت بتن فلان سد نظر نپرسیدهاند.
🔻بنابراین پرسیدن نظر همگانی، صرفا ناظر به زمانی است که موضوعی مورد اشتراک تخصصی حداکثری یک جامعه باشد و البته برای همین نظرخواهی، حداقل سنی را هم برای اخذ رای مشخص می کنند.
🔻علاوه بر این اگر تاریخ نظرخواهیهای عمومی جهان بررسی شود؛ یا هنگام ایجاد ساختار سیاسی جدید همه پرسی عمومی انجام شده است (که البته تعداد این نوع خیلی محدود است و عمده نظامهای سیاسی جهان بر خلاف جمهوری اسلامی فاقد همه پرسی تاسیس هستند) یا هنگام تصمیم گیری در مورد مسائل خیلی کلان مانند استقلال یا ادغام کشورها و ...
🔻به عبارت دیگر کشورها عمدتاً با دو نوع تصمیم گیری مواجه هستند: اول: تصمیم گیریهای #نتیجه_محور دوم:تصمیم گیری های #فرایند_محور
🔻در تعداد اندکی از تصمیم گیری های «نتیجه محور» که عموماً تصمیمات کلان، مهم و در عین حال بسیط هستند ممکن است همهپرسی انجام شود اما عمده تصمیمات «نتیجه محور» به علاوه تمام مسائل «فرایند محور» توسط سازوکارهای حاکمیتی انتخابی که متناسب با ساختار سیاسی آن کشور شکل گرفته است انجام میشود.
🔻رفراندوم اصل جمهوری اسلامی، خبرگان قانون اساسی و برخی دیگر از انتخابات های بعد از انقلاب در زمره انتخابات های «نتیجه محور» محسوب می شوند.
🔻تصمیم گیری های «فرایند محور» تصمیمی است که در یک موضوع خاص که معمولا دارای پیچیدگی بالا و ابعاد گوناگون است توسط (یا با مشورت) متخصصین بسیار خبره، جزئیات، امکان پذیری و خروجی های احتمالی به صورت #علمی، بررسی و جمع بندی می شود.
🔻مثلا کشور دولت فرانسه در موضوع مهمی مانند تغییر سن بازنشستگی که با زندگی بخش بسیار بزرگی از جامعه درگیر است بدلیل فرآیند محور بودن، مطلقا به رفراندوم نگذاشت و صرفا از طریق سازوکاری ساختاری موضوع را پیگیری کرد.
🔻بنابراین اینکه یک جریان سیاسی بخواهد تصمیمات فرآیندی را که در همه دنیا توسط ساختار های تخصصی منتخب مردم (یا حتی غیر منتخب مردم) شکل میگیرد را برای رسیدن به مقاصد ناپاک سیاسی در قالب همه پرسی عمومی مطرح کنند صرفاً یک شارلاتان بازی تلخ و ضد مردمی برای کسب منافع نامشروع سیاسی است.
🔻مثلاً برجامی را که گویا عمده نمایندگان مجلس وقت، متن آن را حتی یک بار روخوانی نکرده بودند و یا حتی #ظریف رئیس تیم مذاکره کننده از برخی از مفاد آن اطلاع دقیقی نداشت؛ را می خواهند با فریب به مردم تحمیل کنند تا نفت ارزان را برای غرب و یک دهه سقوط اقتصادی دوباره را برای کشور و سودهای نجومی را برای شرکتهای وابسته به ارمغان بیاورند.
#بازی_رفراندومی_شارلاتانها
✍حمیدرضا ابراهیمی
#پاسخ_به_شبهه
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
🔴 پیامرسان های ایرانی ایتا، بله، گپ و آیگپ به هم متصل شدند
🔹 پیامرسان خود را به آخرین نسخه موجود به روز رسانی کنید و بعد در قسمت تنظیمات بخش حریم خصوصی امکان ارتباط با دیگر پیام رسان ها را فعال کنید.
#اتفاقات_خوب
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
AUD-20220430-WA0000.
4.04M
تندخوانی جزء- سی ام
#جزء۳٠
تحدیر(تندخوانی) قران ڪریم با تلاوت استادمعتز اقائی
#بهار_قرآن
#ماه_رمضان
#جزءسی
#تندخوانی
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
در جمهوری اسلامی چه رفراندوم هایی برگزار شده است؟
انواع رفراندم را به ۳ دسته تقسیم کرد:
نوع اول؛ رفراندوم برای تعیین نوع حکومت.
🔹 این نوع رفراندوم در سال ۵۷ در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در هیچ جای دیگر از دنیا تاکنون برگزار نشده است. لازم به ذکر است که رفراندوم سال ۵۷، در حالت گذار قدرت برگزار شد. یعنی جمهوری اسلامی قبل از رسیدن به قدرت، این رفراندوم را برگزار کرد نه بعد از آن. زیرا هیچ حکومتی نیست که وقتی در قدرت است، خود را به رفراندم بگذارد و این کار به طور منطقی و عملی، محال است.
نوع دوم؛ رفراندوم برای قانون اساسی.
🔹در این رفراندوم قانون اساسی و اصلاحات آن به آراء عمومی گذاشته میشود که در جمهوری اسلامی ایران، یک بار سال ۵۸ خود قانون اساسی و یک بار سال ۶۸، اصلاحات آن به رفراندوم گذاشته شد.
نوع سوم؛ رفراندوم بر اساس قانون اساسی:
🔹این نوع رفراندوم درون کشورها منطبق بر اصول قانون اساسی خاص هر کشور، برگزار میشود. طبق اصل ۵۹ قانون اساسی، «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.» بر اساس ماده ۳۶ این اصل، روند و شرایط برگزاری رفراندوم مشخص شده است. طبق این ماده، «رفراندوم با پیشنهاد رئیس جمهور یا صد نفر از نمایندگان مجلس و با تصویب دو سوم نمایندگان، قابل برگزاری است.» حسن روحانی هم در دوران ریاست جمهوری و هم در روزهای اخیر، مسئله رفراندوم را مطرح کرده است. سوال این است که چرا در طول ۸ سالی که رئیس جمهور بود، حتی یک بارهم درخواست رفراندوم را به طور رسمی ارائه نداده است؟ چرا فقط آن را در تریبون اعلام کرده و صرفا مانور سیاسی داده است؟
🔹نکته دیگر این است که رفراندوم در مواردی قابل برگزاری است که خلاف قانون اساسی نباشد. مثلا اگر بخواهیم در موضوع حجاب رفراندوم برگزار کنیم، جدای از آنکه رای بیاورد یا نه، این کار خلاف قانون اساسی است. زیرا طبق اصل چهارم قانون اساسی «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها، باید براساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است». اگر قرار باشد قانون اساسی رعایت نشود، دیگر سنگ روی سنگ بند نیست و جامعه مدنی تبدیل به قانون جنگل میشود!
🔹نکته دیگر این است که اگر قرار باشد برای تمام مسائل، رفراندوم برگزار شود؛ پس تکلیف قوانین چه میشود؟ نقش پارلمان در تصمیم گیری کجای کار است؟ رئیس جمهور چه نقشی دارد؟ مگر میشود برای هر موضوعی به آراء عمومی مراجعه کرد؟ در این صورت یک کشوری خواهیم بود که هر روز فقط انتخابات برگزار میکنیم و اصلا فرصت به اجرا نمیرسد. چه کسی پاسخگوی دو قطبیهای شدید بر اثر هر رفراندوم است؟ نکته مهمتر اینکه حد رفراندومها کجاست؟ چه کسی قرار است تعیین کند که تا کجا رفراندوم برگزار کنیم؟ چه تضمینی است که امروز یک رفراندوم برگزار شود و فردا دوباره خلاف آن از سوی عدهای دیگر درخواست نشود؟ در کجای دنیا کدام کشور اینگونه اداره میشود؟
#پاسخ_به_شبهه
#رفراندوم
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
32.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتشار به بهانه
دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ سالگرد تاسیس سپاه به فرمان امام خمینی(ره)
شهید صنیعخانی بنیانگذار و فرمانده ترابری و لجستیک سپاه چگونه کشور را متحول کرد؟
قرارگاه خاتمالانبیا سپاه از کجا شکل گرفت و چگونه توانست با این حجم زیاد زیرساختهای کشور را بسازد؟
سخنرانی استاد حسن عباسی در حسینیه #شهید_صنیع_خانی شهریور ۱۳۹۹
#سپاه
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
🇮🇷
♦️اگر سپاه نبود...
امروز دوم اردیبهشتماه؛ مصادف است با سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛
سپاهی که مولود انقلاب است و از ابتدای تولدش تا کنون همچون ولدی صالح برای انقلاب جانفشانی کرده است...
شاید اغراق نباشد که بگوییم سپاه همچون موجودی زنده؛ حیاتش به حیات انقلاب متصل است و حیات انقلاب اسلامی به حیات سپاه؛ و در طول تاریخ چهل و چند ساله انقلاب خیلی از غربگرایان_ بخوانید غربگدایان_ داخلی و خارجی تلاش کردند انقلاب عزیزمان را از نعمت سپاه محروم کنند؛ همانهایی که بعد از جنگ دم از انحلال و یا ادغام سپاه با ارتش میزدند و دنیا را دنیای مذاکره می دیدند نه تقویت قدرت نظامی...
اگر از زاویه دیگر نگاه کنیم شاهد خواهیم بود که:
شاید اگر سپاه نبود پیروزی های بزرگ در دفاع مقدس که حاصل تفکرات ناب؛ نوابغی چون حسن باقری بود به دست نمی آمد...
شاید اگر سپاه نبود موتور پر قدرت سازندگی بعد از جنگ که قرارگاههای مختلفی از این مجموعه همچون قرارگاه خاتم بر دوش کشیدند کم رمق و کم جان می ماند...
شاید اگر سپاه نبود امن ترین خطوط هوایی دنیا ایرانی نبودند...
شاید اگر سپاه نبود دیگر ایرانمان بهشت امنی در میان منطقه ای همچون جهنم که شاهد پر شمارترین عملیات های تروریستی دنیاست نبود...
شاید اگر سپاه نبود امثال تهرانی مقدم ها مجالی نمی یافتند تا ایران را به قدرت بزرگ موشکی و پهبادی و پدافندی دنیا تبدیل کنند...
شاید اگر سپاه نبود باید با داعش در کرمانشاه و همدان می جنگیدیم و چه بسا هنوز هرروز شاهد شرارت هایش بودیم...
و از همه مهمتر شاید اگر سپاه نبود انقلاب از بستری طلایی برای تربیت سلیمانی ها و باکری ها و همت ها محروم می ماند و مسیر تربیت جوان مومن انقلابی ابتر می ماند...
اری همه این جملات در یک جمله کلیدی امام خمینی عزیز (ره) خلاصه می شود:
اگر سپاه نبود کشور نبود.
محمدسربازوطن
🔖 #عید_فطر
🔖 #سپاه_پاسدار_انقلاب
🇮🇷 #مهارتورم #رشد_تولید
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob