هشت درب
باب المجاهدین
باب المصلین(در نماز گزاران)
باب الصائمین(روزه داران)
باب الصابرین(صبر کنندگان)
باب الشاکرین(شکر گزاران)
باب الذاکرین(یاد آوران خدا)
باب الحاجین(حج کنندگان)
باب اهل المعروف
📌انسان با اعمال دنیوی خویش است که آخرت خود را میسازد. این #اعمال شامل همه اعمالی است که خود مستقیم انجام داده و به تعبیر قرآن به سوی عالم آخرت پیش #فرستاده یا آنهایی است که پس از او به سوی او فرستاده میشود؛ زیرا برخی از اعمال آثار ماندگاری دارد که تبعات آن، همچنان برای شخص عامل خواهد رسید.(یس، آیه 12؛ انفطار، آیه 5)
📌پس بهشت، جایی است که انسان در جهانی دیگر با #اعمال صالح در دنیا میسازد؛ پیامبر(ص) میفرماید:
انّ الجنّة قيعان، و انّ غُرّاسَها سُبحانَ الله، وَ الحَمدلله وَ لا اله الّا اللهُ، و اللهُ اكبرُ، وَ لاحولَ و لا قوّهًْ اِلا بِالله؛ بهشت دشت و صحرايي خالي است؛
همانا اذكار سبحان الله و الحمدللّه و لا اله الا الله و الله اكبر و لا حول و لا قوهًْ الا بالله درختهايي هستند كه در آنجا كاشته ميشوند. (تفسيرالميزان، ج 13، ص 23؛ علم الیقین، ج 2، ص 884)
📌در حديثي ديگر، رسول اكرم(صليالله عليه و آله) فرمود: در شب #معراج وارد بهشت شدم، فرشتگاني ديدم كه بنايي ميكنند؛ خشتي از طلا و خشتي از نقره، گاهي هم از كار دست ميكشند. به ايشان گفتم:
📌چرا گاهي كار ميكنيد و گاهي از كار دست ميكشيد؟ پاسخ دادند: تا #مصالح بنايي برسد. پرسيدم: مصالحي كه ميخواهيد چيست؟ گفتند:
ذكر مؤمن كه در دنيا ميگويد: سبحانالله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اكبر. هر وقت اين ذكرها را بگويد، ما ميسازيم و هر وقت خودداري كند، ما نيز خودداري ميكنيم.(وسائلالشيعه، ج2، جزء چهارم، ص1208)
یش از دویست آیه در قرآن و همچنین بسیاری از روایات معصومان، درباره بهشت و ویژگیهای آن است؛
ویژگیهایی مانند اندازه و گستره و مکان، تعداد بهشتها، انواع نعمتها، اوصاف ثبوتی و سلبی نعمتها و اشیای موجود در بهشت، غرض از آفرینش، ویژگیهای بهشتیان، صفات و کارهایی که انسانها را شایسته بهشت میکند، محرومان از بهشت و روابط ساکنان بهشت با یکدیگر
در اعلی جهنم، جحیم نام دارد
لظی (پوست بدنت و صورت را می برد)
سقر (آتش داغ)
حطمه (آتش افروخته)
هاویه (آتش سوزان)
سعیر (سوزان)
جهنم(میزان الحکمه،ج1، ص471، ح2904)
ملاک و معیارهای بهشتی شدن
1← تقوا و پرهیزگاری
«جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَآؤُونَ کَذَلِکَ یَجْزِی اللّهُ الْمُتَّقِینَ؛ باغهایی از بهشت جاویدان که وارد آن میشوند... خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش میدهد.»
2← ایمان و عمل صالح
«وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحَات أُوْلَـئِکَ أصحَابُ الجَنّةِ هُم فیها خَالِدُون؛ و آنها که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند، آنان اهل بهشتاند و همیشه در آن خواهند بود.»
3← جهاد و پایمردی
«لَـکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ... أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ «ولی پیامبر و کسانی که با او ایمان آوردند، با اموال و جانهایشان جهاد کردند... خداوند برای آنها باغهایی از بهشت فراهم ساخته که نهرها از زیر درختانش جاری است...»
4← شهادت
«إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ؛ خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد. (به این گونه که در راه خدا پیکار میکنند، میکشند و کشته میشوند...)»
2️⃣👈و اغلق عنی فیه ابواب النیران
برای آنکه بفهمیم منظور از «اغلق عنی فیه ابواب النیران» چیست؟ اشاره می کنیم به فرموده خداوند عز و جل در قرآن کریم: «الم یعلموا انه من یحاد الله و رسولا فان له نارجهنم خالدا فیها» (توبه / آیه 64) یعنی «آیا نمی دانند که هر کس با خداوند و رسولش دشمنی نماید، آتش جهنم برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند» و با توجه به این آیه شریفه در می یابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند می خواهیم ما را جزء کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامی اش پیروی کنیم چرا که پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است.
و وفقنی فیه لتلاوه القرآن یا منزل السکینه فی قلوب؛ و مرا در این روز توفیق تلاوت قرآن عطا فرما ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دل های اهل ایمان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم توصیه هایی در مورد تلاوت قرآن دارند. رسول گرامی اسلام فرمودند: «نوروا بیوتکم بتلاوه القرآن اولا تتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری، صلوا فی لکنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا کثر فیه تلاوه القرآن کثر خیره و انسع اهله و اضاء لاهل السماء کما تصنئی نجوم السماء لاهل الدنیا» (اصول کافی، جلد 4)
یعنی «خانه های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید و آنها را گورستان نکنید چنانچه یهود و نصارا کردند، در کلیساها و عبادتگاه های خود نماز کنند ولی خانه های خویش ار معطل گذارده اند (و در آنها عبادتی انجام ندهند) زیرا که هر گاه در خانه بسیار تلاوت قرآن شود خیر و برکتش زیاد شود» و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه برای اهل آسمان درخشندگی دارد چنانچه ستارگان آسمان برای اهل زمین می درخشند و ما نیز می دانیم که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است؛ چنانچه امام باقر علیه السلام فرمودند: «لکل شی ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان» یعنی «هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ما، ماه مبارک رمضان است» پس با اینحال ما نیز از خداوند در این روز می خواهیم که به ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم کلام نورانیش را تلاوت کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم.
3️⃣👈و وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ
و مرا توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اى فرود آرنده وقار و سكينه بر دلهاى اهل ايمان
3️⃣👈و وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ
و مرا توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اى فرود آرنده وقار و سكينه بر دلهاى اهل ايمان.جهنم
قرائت قرآن و امام خمینی
✔️خوب است برای دانستن جایگاه ویژه قرائت قرآن در بین عبادتها به دو خاطره خواندنی از زندگی حضرت امام خمینی (رحمةاللهعلیه) اشاره کنیم: یکی از بستگان نزدیک امام (رحمةاللهعلیه) در این زمینه نقل میکند:
یک دفعه که با ایشان در نجف بودیم، #چشمشان ناراحت شده بود. دکتر بعد از معاینه چشمشان گفت: «شما باید چند روز قرآن نخوانید و به چشمتان استراحت بدهید».امام خندیدند و گفتند: دکتر! من چشمم را #برای قرآن خواندن میخواهم. چه فایدهای دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کاری بکنید که من بتوانم قرآن بخوانم!
✔️حضرت آیت الله توسلی از نزدیکان حضرت امام (رحمةاللهعلیه) در زمینه قرائت مداوم و روزانه قرآن به وسیله حضرت امام خمینی (رحمةاللهعلیه) میگوید: امام با همه اشتغالاتی که داشتند، به انجام مستحبات، به ویژه خواندن قرآن، دعا و نماز اول وقت، اهمیت میدادند.امام، هر روز سه تا پنج مرتبه قرآن میخواندند. در ماه مبارک رمضان، سه بار قرآن را ختم میکردند.
کسی که هر روز پنجاه آیه قرآن تلاوت کند در زمره کسانی است که همیشه به یاد خدا هستند: «و من قرا خمسین آیة کتب من الذاکرین
«آداب ظاهریه قرائت قرآن»:
1- با طهارت بودن. (یعنى با وضو بودن)
2- با كمال ادب خواندن.
3- با طمأنینه در حال ایستاده یا نشسته، بدون اینكه تكیه دهد یا چهار زانو بنشیند.
4- شمرده، شمرده بخواند، چنانچه در قرآن مى فرماید: و رتّل القرآن ترتیلا.
5- جهر متوسط (یعنى معمولى بخواند) اگر ایمن از ریا باشد و الاّ آهسته بخواند.
6- با حال حُزن و گریه و بكاء باشد.
7- با تحسین و تجوید قرائت، یعنى با در نظر گرفتن قواعد تجوید.
8- اداء حقوق قرائت، با اینكه اگر به آیه سجده رسیده سجده كند، و اگر به آیه عذاب رسید به خدا پناه ببرد و استعاذه كند و اگر به آیه رحمت و مغفرت برخورد كرد استرحام و استغفار و شكرگزارى نماید و به آیات بهشت مسئلت و درخواست كند. و به آیه دعاء، دعا نماید، وبه آیه تكبیر، تكبیر گوید و به آیه تسبیح، تسبیح كند.
9- قبل از شروع به قرائت استعاذه كند (اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم گوید).
10- پس از فراغ از قرائت هر سوره بگوید: صدق اللّه العلى العظیم و بلّغ رسوله الكریم اللّهم انفعنا به وبارك لنا فیه و الحمد للّه رب العالمین
📌آداب باطنیه
1- فهمیدن و پى بردن به عظمت كلام، به این معنى كه #بداند «قرآن» كلام الهى است كه از #عرش عظمت حق نزول نموده تا به مرتبه افهام #خلق رسیده براى اینكه بشر را از تیهِ ضلالت و سرگردانى به سرمنزل سعادت جاودانى هدایت كند.
2- دانستن و پى بردن به عظمت گوینده كلام، یعنى بداند كه #گوینده آن خداوند بزرگ و آفریدگار و پروردگار جهانیان است كه ذات #مقدسش جامع جمیع كمالات و منزّه از همه عیوب و نواقص و مبرّا از احتیاج است.
3- از طهارت ظاهر به طهارت باطن التفات نمودن، به این معنى كه بداند، چنانچه ظاهر «قرآن» را بدون #طهارت نمى توان مسّ نمود تا زمانى انسان از سخنان زشت و ناروا پاك نگردد و دل انسان از اخلاق ناپسند و صفات نكوهیده پیراسته نشود، حقیقت كلام حق را در نمى یابد و لذّت شیرینى آن را درك نمى نماید.
👈در معانى آیات «قرآن» تدبّر نمودن، چنانچه در «قرآن» مى فرماید أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا پس آیا در قرآن #تدبر نمى كنند بلكه بر دلهاى آنان قفل زده شده. و آقا امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: در عبادت بدون علم، و در قرائتِ بدون تدبیر و فكر خیرى نیست.
4- با خضوع و خشوع و رقّت قلب و خوف خدا #قرائت كردن، چنانچه از حضرت صادق علیه السلام روایت مى كند
🔺كسى كه «قرآن» بخواند و خاضع نشود و رقت قلب نداشته باشد و در باطنش حزن و ترس پیدا نشود، به تحقیق به امر بزرگ خدا توهین كرده و زیان آشكارائى نموده .2
5- با حضور قلب و ترك حدیث نفس كه روح هر #عباداتى است ، «قرآن » خواندن.
6- در معانى آیات «قرآن» تدبّر نمودن، چنانچه در «قرآن» مى فرماید أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
🔺 پس آیا در قرآن تدبر نمى كنند بلكه بر دلهاى آنان قفل زده شده. و آقا امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: در عبادت بدون علم، و در قرائتِ بدون تدبیر و فكر خیرى نیست.4
7- متحقق شده به حقایق «قرآن» از اعتقادات واخلاق فاضله و اعمال صالحه چون قرآن مشتمل بر توحید و بیان صفات و افعال صانع عالم و اوصاف و احوال روز قیامت و بهشت و دوزخ و علّت بعثت انبیاء و صفات و رفتار آنها و تمجید از گروندگان به پیغمبران و تقبیح مخالفین آنان.
8- تخصیص: یعنى متوجه باشد كه خداوند او را مخاطب قرار داده با وى #تكلم مى كند و گویا در محضر پیغمبر صلى الله علیه و آله بوده و از زبان آنحضرت كلام الهى را مى شنود.
9- تأثیر قلبى: یعنى از مواعظ «قرآن» متعظ و متذكر شود، (پند بگیرد) اوامر آن را امتثال، و از نواهى آن اجتناب كند، به ذكر نِعَم الهى كه مى رسد شكرگزار و از بلیّات و نعماتش استعاذه نماید و به حول و قوّه الهى متمسّك و از هر حول و قوّهاى بیزارى جوید و توفیق امتثال اوامر و اجتناب از نواهى «قرآن» را از خدا طلب نماید.
10- ترقّى به درجات و مراتب كلام حق به این معنى كه:
در مرتبه اول: خود را مقابل حق ببیند كه با خدا تكلم مى كند.
و در مرتبه دوم: كلام حق را بشنود كه بندهاش را مخاطب قرار داده با او سخن مى گوید.
در مرتبه سوم: خدا را به چشم دل ببیند، چنانچه از «حضرت سیّد الشهداء علیه السلام» و از «حضرت صادق علیه السلام» روایت شده است كه:خداوند بر بندگانش در كتاب خود و كلام خود تجلّى مى نماید.
🌸🍃﷽🌸🍃
🌙🌙🌙🌙
محتوای تبلیغی ماه خدا
محتوای تبلیغی جامعه مبلغین
🕋🕋🕋🕋🕋
سی روز ۳۰ محتوای تبلیغی
👇👇
🔸احکام
🔹شرح ادعیه روزانه
🔸حکمت نهج البلاغه
🔹شرح نکته اخلاقی
🔸بسته تفسیری
https://eitaa.com/joinchat/1326186688Ce8f41eb462