eitaa logo
محتوای روضه و منبر
2.1هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
مشاهده در ایتا
دانلود
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌─┅════✿🍃📔📓🍃✿════┅‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌─ ۞◁در نهایت اینکه به تعبیر آیت الله محسن اراکی،زیارت اربعین رجوع به امامی است که ظاهرا در معادلات تاریخی کشته شده است و از نظر کمیت‌گراها به پایان راه رسیده است، اما ما هیچ احساس تمام شدن راه را نمی‌کنیم... ❥︎ مسئله اربعین حسینی یک نمود از یک انرژی عظیم اجتماعی است که در صحرای کربلا تولید شد و تاریخ را به حرکت در آورد و تا زمانی که تاریخ را به نقطه مطلوب نرساند از پای نخواهد نشست. اللّهــمَّ‌عَجِّـــلْ‌لِوَلِیِّک الفَــرَج پایان ─┅════༅𖣔2⃣6⃣𖣔༅════┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍شرحی بر زیارت اربعین 📜فراز اول:سلام هاي توصيفي 🖋در سلام هاي اوليه زيارت، امام صادق عليه السلام به نوعي اصالت خانوادگي امام حسين عليه السلام را بيان مي نمايد که ايشان فرزند رسول خدا که حبيب خداست، مي باشد . 🖋برخي از انبياء در درگاه الهي با نام خاصي توصيف و معروف شده اند. 🖋 حضرت ابراهيم (علیه السلام) با عنوان خليل الله ، حضرت موسي(علیه السلام) با عنوان کليم الله ، حضرت عيسي(علیه السلام) با عنوان کلمة الله ، حضرت نوح (علیه السلام) با عنوان نبي الله - که البته ايشان اولين پيامبري بودند که مقام نبوت را به دوش کشيدند- حضرت آدم (علیه السلام) با عنوان صفوة الله 🖋 حضرت محمد (صلی الله علیه واله) با عنوان حبيب الله مطرح هستند. 🖋براي سلام معاني مختلف ذکر کرده اند، که به اختصار نام مي بريم. 🖋سلام، يکي از نام هاي خداي عزوجّل است و مراد آن است که خداوند حافظ تو باشد. 🖋سلام به معناي تسليم. 🖋سلام به معناي سلامتي. 🖋حال که معناي سلام مشخص شد که به معناي آسايش، امنيت و سلامتي است، به تفسير سلام بر امام حسين عليه السلام مي پردازيم. 🖋سلام بر امام به اين صورت است که شخص زائر در حالي که حضور امام ايستاده يا از دور ايشان را در ذهن حاضر نموده و به حضرت سلام مي نمايد و در دل مي گذراند که هيچ آزاري و آسيبي از ناحيه من به آن امام، نه در آن وقت و نه پس از آن نخواهد رسيد؛ زيرا هدف تمامي آن بزرگواران جز هدايت و اصلاح مردم و اعلاي کلمه توحيد و شيوع طاعت خداوند در مردم نيست، لذا آنها از معصيت خدا و تخلف از اوامر و نواهي او، از اخلاق ناپسند مردم از قبيل خود بزرگ بيني، حرص، ريا، بخل، حّب قدرت، غيبت، آزار رساندن و ... اذيت خواهند شد. 🖋زائر با عرض سلام بر آن حضرت و يارانش چهره اجتماعي - سياسي خود را نمايان ساخته و اعلان مي دارد با طاغوتيان، ظالمان، مستبدان و خائنين به مردم، مبارزه می کند 🖋زائر بايد حال خود را به گونه اي قرار دهد که مورد رضايت امام باشد، نه مايه اذيت آن حضرت. آن وقت است که در گفتن کلام سلام، صادق است. لذا بايد دل را با آب توبه شستشو داده، و اشک پشيماني از ديده فرو ريزد، و پس از آن به امام عرض سلام داشته باشد. 🖋زائر با عرض سلام، خود رابه آن حضرت نزديک نموده و با تکرار واژه ادب، روح و روان خود را به لحاظ نزديکي به ايشان از پستي ها و رذايل و آلودگي ها پاک مي نمايد و سلام را چنان با ادب و خلوص و اشک و آه بر دل القا مي نمايد، تا سلامتي کامل حاصل گردد و موجب جواب سلام آن بزرگوار گردد. 🖋در واقع زائر با عرض سلام بر آن حضرت و يارانش چهره اجتماعي - سياسي خود را نمايان ساخته و اعلان مي دارد که نه تنها با بت درون مبارزه مي کند، بلکه همانند خود آن بزرگوار، با طاغوتيان، ظالمان، مستبدان و خائنين به مردم، مبارزه کرده و با شعار سلام، خود را در زمره ياران آن حضرت قرار مي دهد.
✍شرحی بر زیارت اربعین 📜فراز دوم: 🖋شهادت و گواهي امام صادق عليه السلام به عظمت و برتري امام حسين عليه السلام در اين دنيا هر کس توسط چيزي و يا عملي به عزت مي رسد. 🖋 امام صادق عليه السلام در اين فراز از زيارت، امام حسين عليه السلام را توصيف مي نمايد که خدايا او ولي تو و فرزند ولي توست، او برگزيده و پسر برگزيده توست. 🖋 يعني با تمام عزت و احترامي که براي ايشان قائل بودي ولي به وسيله شهادت به او عزت بخشيدي. 🖋تو خواستي که امام به وسيله شهادت، آن هم چنين شهادتي به عزت برسد. خدا به وسيله شهات، امام حسين(علیه السلام) را به سعادت رسانيد. 🖋طوري که يزيد و وزرايش به دنبال دنيا و کسب مقامات دنيوي بودند و به نوعي به دنبال کسب اعتبار بودند ولي امام حسين(علیه السلام) که هيچ چشم داشتي به دنيا نداشت و حکومت را هم صرفاً به عنوان ابزاري براي برافراشتن اسلام و اقامه عدالت مي دانست. 🖋امام حسين عليه السلام و اهل بيت ايشان در فجيع ترين وقايع و جنايت ها، قرار گرفته بودند. اگر چه مدت زمان جنگ کم بوده؛ اما در اين مدت کم، انواع و اقسام جنايت ها و پستي ها ديده مي شود که البته بزرگترين چهره اين جنايات اينست که بر امام معصوم وارده شده است. 🖋 شهيد مطهري(ره) مي فرمايد: " يک وقت حساب کردم و ظاهراً در حدود بيست و يک نوع پستي و لئامت در اين جنايت ديدم و خيال نمي کنم در دنيا چنين جنايتي پيدا بشود، که تا اين اندازه تنوع داشته باشد. و به امام با گذراندن چنين وضعيتي کرامت و شرافت داده شد.
✍شرحی بر زیارت اربعین 📜فراز سوم:اهداف قيام امام حسين عليه السلام 🖋امام حسين عليه السلام قبل از خروج از مکه خطاب به برادرش محمد حنفيه وصيت نامه اي نوشتند که ضمن آن اهداف خود را از قيام اعلام مي دارند. در آنجا مي فرمايد: من براي اصلاح دين جدّم رسول الله و امر به معروف و نهي از منکر قيام مي نمايم. 🖋با مطالعه تاريخ زمان امام حسين عليه السلام در مي يابيم که در دين پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله تغييرات بسياري ايجاد شده و بدعت هاي فراواني نهاده شده بود. 🖋 امام براي اين که حقيقت دين رسول اکرم (صلی الله علیه واله) حفظ شود و ديني سالم به نسل هاي بعدي رسانده شود هيچ راهي نداشت جز اين که قيام نمايد و بدين وسيله اعلام کند که حقيقت دين اسلام به يغما برده شده و دين کنوني، ديني است تحريف شده که خلفا به واسطه آن راهي براي حکومت نامشروع خود يافته اند. 🖋پس امام قيام مي کند تا پيام دين واقعي را به گوش افرادي که خواهان شنيدن حقيقت هستند برساند.
✍شرحی بر زیارت اربعین 📜فراز چهارم:قاتلان امام حسين عليه السلام 🖋امام صادق عليه السلام در اين فراز از زيارت به توصيف قاتلان مي پردازد که ما در اين اينجا آنان را معرفي مي نماييم. 🖋عمربن سعد بن ابي وقاص يکي از افرادي از که در جريان حادثه کربلا نقش بسزايي را ايفا مي نمايد. سعد پدر عمر از مسلماناني است که در سالهاي نخست بعثت رسول اکرم صلوات الله عليه مسلمان شد و در راه دين، شکنجه و محروميت ديده بود که فتح ايران و بناي کوفه به دست او انجام شد؛ ولي مانند بسياري از ياران رسول خدا(صلی الله علیه واله) علاقه به دنيا بر او غالب گشته و در ماجراي خلافت حضرت علي عليه السلام با آن حضرت بيعت نکرد و در سال 55 يا 58 از دنيا برفت . 🖋عمربن سعد؛ اگرچه به خاطر شخصيت معروف پدرش نام درخشاني داشت؛ اما مرد دنياپرست و بُزدلي بود که بر طبق روايات رسيده، رسول اکرم(صلی الله علیه واله) و اميرالمؤمنين عليه السلام او را مذمت کردند، به همين جهت پدرش هم از او راضي نبود، به طوري که او را از ارث محروم نمود. 🖋نقش عمربن سعد در کربلا، بسيار اساسي بود؛ زيرا او فرمانده کل و جنگ در کربلا، از طرف ابن زياد بود که پيش از ورود امام حسين عليه السلام به سرزمين کربلا، مأموريت يافته بود که با چهار هزار نفر از مردم کوفه براي بازپس گرفتن يکي از شهرهاي استان همدان برود و فرمان حکومت "ري" را نيز به نام او صادر کرده بود. 🖋"شمربن ذي الجوشن" يکي ديگر از سران و فرماندهان در حادثه کربلا بود. وي در زمان حضرت علي عليه السلام جزو شيعيان و طرفداران حضرت به شمار مي آمد، او در جنگ صفين از افراد تحت فرمان اميرمؤمنان بود و در جنگ با معاويه شرکت داشت و شجاعت زيادي از خود نشان داد. 🖋وي علي رغم اين که در زمره ياران حضرت علي عليه السلام بود؛ ولي همانند بسياري از دوستان حضرت، عاقبت به خير نشد؛ چرا که بر اثر گرفتاري نفساني، در رديف دشمنان حضرت و وطرفداران بني اميه قرار گرفت. 🖋اينها نمونه هايي از قاتلان امام حسين عليه السلام بودند که به وسيله حبّ دنيا و مقام وسوسه شده و با فرزند پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله جنگيدند و امام را به شهادت رساندند. 🖋دلائلي نقلي و تاريخي متذکر اين نکته است که عامل دنياپرستي و منفعت طلبي در حادثه کربلا نقش اساسي داشته است. 🖋 فرزدق شاعر مي گويد: من در سال شصت هجري که با مادرم از کوفه عازم مکه و انجام مراسم حج بودم با امام حسين عليه السلام ملاقات نمودم، حضرت از من سؤال کرد: از کوفه چه خبر داري؟ گفتم: قلوب النّاس معک و سيوفهم مع بني اميّه و ...؛ مردم دلهاشان با توست ، ولي شمشيرهاشان با بني اميه است و ... سپس حضرت امام حسين عليه السلام در طي بيان مطالبي فرمودند: "انّ النّاس عبيد الدّنيا و الدّين لعقٌ علي السنتهم يحوطونه مادرّت معائشهم فاذا محصوا باالبلاء قلّ الدّيّانون؛ به راستي که مردم، بندگان دنيا هستند و دين و دينداري بر سر زبان و لقلقه آنهاست و دين را فقط زماني مي خواهند که وسيله اي براي تأمين دنياي آنان شود؛ اما وقتي که به گرفتاري و بلا مورد آزمايش قرار مي گيرند ، دينداران حقيقي ، بسيار اندک هستند".
✍شرحی بر زیارت اربعین 📜فراز پنجم:عبرت آموزي از سالار شهيدان 🖋آن حضرت به دليل موقعيت خاصّي که برايش پيش آمده، درس هاي زيادي به طور عملي به تمام انسان هاي تاريخ و جوامع بشري داده است که به اختصار بيان مي کنيم: 🖋الف - فضايل شخصي و فردي: توحيد و عرفان. عبادت و بندگي. ترک از خودبيگانگي در برابر دنيا و خواسته هاي آن. تسليم در برابر رضاي خداوند. آگاهي و شناخت به تمام ارزش هاي الهي و انساني. شجاعت و مروّت. استقامت و پايداري در برابر ناملايمات و سختي ها. عزّت نفس و مناعت طبع. عفو و بخشش. نترسيدن از مرگ و شهادت و استقبال نمودن از آن. و ديگر ويژگي هاي فردي که در کتب ديگر مطرح است 🖋ب - اجتماعي و سياسي: ايثار و از خودگذشتگي. وفاداري. برابري و نفي تبعيضات ناروا. عزّت سياسي. امر به معروف و نهي از منکر. نبودن پيروزي حقيقي در اکثريت. قرباني کردن مصلحت در پاي حقيقت؛ يعني ترک سياست هاي محافظه کارانه، براي اثبات حقيقت. مبارزه با زور و استبداد، و بيعت نکردن با مستبدان و مستکبران. جدا نبودن سياست حقيقي از ديانت و يکي بودن حماسه و عرفان. 🖋اين درس ها و پيام ها ، قطره اي است از درياي بي کران از عالي ترين نمونه انسانيّت. حال چگونه مي شود، کسي خود را هماهنگ آن امام کرده باشد، وجيه و آبرومند نزد خداوند نبوده و عاقبت به خير نشده باشد. و چگونه ممکن است، انساني در دنيا با آن حضرت، همگون و هم عقيده و هم جهت (فردي، اجتماعي، سياسي) باشد و در آخرت از مقام قرب، رحمت و مغفرت به دور باشد، اصولاً تضمين آخرت و سعادت در آنجا بستگي، به سعادت در دنيا دارد، پس حال که دانستيم در همراهي با حسين عليه السلام چه ارزشي نهفته است، جاي آن دارد که با تمام خضوع و خشوع از خداي متعال خواستار وجاهت و مقبوليت نزد خودش به واسطه همراهي با حسين عليه السلام باشيم.
✍شرحی بر زیارت اربعین 📜فراز ششم:تجديد بيعت با سرور شهيدان حسين بن علي عليهما السلام 🖋اين اذکار يعني پيروي ما از آن بزرگواران در حدي است که در مقابل دوستان آنان، حقيقت "صلح" و در برابر دشمنان آنان حقيقت "جنگ و محاربه" هستيم و در حقيقت اين مطلب است ، که در تمام شدايد و سختي ها و گرفتاري ها و همچنين در تمام شادي ها و آرامش ها با شما ، بلکه عين شما هستيم. 🖋مگر ممکن است پيرو حقيقي، در صلح و آرامش با اهل بيت بوده و در جنگ و محاربه، بي تفاوت و يا رو در روي آنها باشد و مگر ممکن است شيعه راستين، در جنگ با آن بزرگواران بوده و در صلح به مخالفت با آنان برخيزد، هرگز اين چنين نيست؛ زيرا معناي حقيقي شيعه، پيروي در تمام چهره ها است و پيرو واقعي، روحش با امام خود، يکي مي شود 🖋 لذا صلح امام صلح او، جنگ امام، جنگ او مي شود ، چنانکه پيغمبر صلي الله عليه و آله پس از آن که خامس آل عبا را تحت کساء جمع نمود ، فرمود: "اللّهم انّ هؤلاء اهل بيتي و خاصّتي و حامّتي ، لحمهم لحمي و دمهم دمي، يؤلمني ما يؤلمهم و يُحرجني ما يُحرجهم ، انا حربٌ لمن حاربهم و سلمٌ لمن سالمهم و عدوٌّ لمن عاداهم و محبٌّ لمن احبّهم، انّهم مني و انا منهم... 🖋پس آن زماني که تمامي آنان (پنج تن) گرد آمدند و تعداد کامل شد، رسول خدا طرفين عبا را گرفتند و با دست راست خود به سوي آسمان اشاره فرمودند: پروردگارا اينان اهل بيت و خاصان و ياوران منند، گوشت آنان گوشت من و خون آنان خون من است، آنچه که ايشان را بيازارد مرا آزرده است و آنچه که آنان را به زحمت افکند، مرا به زحمت افکنده، هر که با آن بجنگد، با من جنگيده و هر که با آنان در سلم و صلح باشد با من در سلم و صلح است و هر که با آنان دشمني ورزد با من دشمني ورزيده و هر که آنان را دوست بدارد مرا دوست داشته است. من از آنانم و آنان از من. پس پروردگارا صلوات و برکات و رحمت و آمرزش خود را بر من و آنان قرار بده و پليدي را از آنان زدوده، و پاکشان گردان..." 🖋يعني نتيجه را بيان مي داريم، که نزديکي و اتصال من در حدي است که گويي حقيقت سازش شده ام با کساني که با شما در صلحند و حقيقت جنگ و دشمني شده ام با کساني که با شما در جنگند. 🖋بابي انت و امّي : پدر و مادر من فداي تو باد.باء، در "بابي" براي تفديه (فدا و قرباني شدن) است. و ابي، به معناي پدر من و امي، مادر من است. 🖋اين جمله "بابي انت و امي" در اصل براي دعاي تفديه آمده است، معناي آن چنين است: اگر بلايي يا آفتي بر تو وارد شود، خداوند، جان پدر و مادر مرا فديه و نگهدار تو کند و در حقيقت اين دعا براي احترام به جلالت و بزرگي طرف مقابل است ، همانند الفاظي که در زمان ما براي احترام بيان مي شود ، مثل فداي تو شوم، قربانت گردم، دورت بگردم و ... در آن زمان نيز اين لفظ را براي احترام و ادب به کار مي بردند والا چه بسا پدر و مادر ما زنده نباشند. 🖋از طرفي اين لفظ در مورد مخاطب زنده استعمال مي گردد، در حالي که ظاهرا "امام" از دنيا رفته است؛ ولي به نظر ما اولا امام حداقل زنده به حيات ابدي، همانند اموات است، ثانياً، در بسيار از موارد فدا شوند مرده است، چنانکه گاهي ما در مورد فلان کس که از دنيا رفته مي گوييم، فدايش گردم، پس استعمال اين لفظ در اين مقام اشکالي نداشته و معناي آن چنين است که: تو چنان هستي که اگر پدر و مادرم زنده بودند فداي تو مي کردم. 🖋از طرف ديگر، به کار بردن اين لفظ در مورد امام مي تواند ، معناي بالاتري داشته باشد و آن اين که ما نهايت اتصال وحدت خود را با حضرت بيان مي داريم تا حدّي که کشته شدن آن حضرت ، مردن ما و پدر و مادر ما است. يعني وقتي آن بزرگوار کشته شد؛ من و پدر و مادرم و هر کس که با من است ، هزاران مرتبه کشته و زنده شديم 🖋 چنانکه خود ابي عبدالله فرمود: اليوم مات جدّي رسول الله ، امروز ، جدم رسول خدا کشته شده است و اين در حالي است که در عالم ظاهر پيغمبر صلي الله عليه وآله مدتها قبل ، از دنيا رفته است؛ و ليکن همه معاني بيانگر اين نکته است، که سلسله خداپرستان در رضا و غضب، مردن و زندگي، خوشحالي و ناراحتي، صلح و جنگ و ... يکي هستند.
✍شرحی بر زیارت اربعین 📜فراز هفتم: اصالت خاندان امام حسين عليه السلام 📜فراز هشتم: توصيف فرزندان امام حسين عليه السلام 📜فراز نهم: اعتقادات شيعه 📜فراز دهم: صلوات بر اهل بيت عليهم السلام
امام صادق (ع) هدف از بذل جان امام حسین (ع) را چه چیزی معرفی کرده‌اند؟ اَللّهُمَّ اِنّی اَشْهَدُ اَنَّهُ ..... بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ بذل به معنای جان خود را در راه خدا  فدا کردن خدایا من گواهى می دهم كه آن حضرت....جانش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی، و سرگردانی (در وادى) گمراهی برهاند،
ed4e22_24متن-زیارت-اربعین-.pdf
2.13M
امام صادق (ع) هدف از بذل جان امام حسین (ع) را چه چیزی معرفی کرده‌اند؟ اَللّهُمَّ اِنّی اَشْهَدُ اَنَّهُ ..... بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ بذل به معنای جان خود را در راه خدا  فدا کردن خدایا من گواهى می دهم كه آن حضرت....جانش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی، و سرگردانی (در وادى) گمراهی برهاند،
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖قسمت اول شهید حاج حسین خرازی فرمانده لشكر سپاه اصفهان در شب عملیات گفت: بچه‌ها امشب، عاشورای امام حسین علیه‌السلام است؛ ما داریم امتحان می‌شویم. آمده‌ایم که به تکلیف خودمان عمل کنیم. عملیات سخت و نفس گیره، موقعیت خاصه، بچه‌ها شاید یک نفر هم برنگردیم و زنده نمانیم. ببینید ما خیلی وقته که با هم هستیم؛ اما تا ساعاتی دیگر فرق دارد، هر کسی ذره‌ای شک توی دلش دارد، ترس دارد، منتظر دارد، برود. بچه‌اش منتظره، زنش منتظره، پدر و مادر پیر دارد، خواهر و برادر بی‌سرپرست دارد، دلش جایی گیر است برود. وسط صحبت گفت: بچه‌ها فانوس‌ها را خاموش کنید. فانوس‌ها یکی‌یکی خاموش و کانال سرتاسر تاریک شد. چشم، چشم را نمی‌دید. حاج حسین ادامه داد: بچه‌ها الآن دیگه اینجا تاریکه، ما هم همدیگر را نمی‌بینیم. من دارم می‌روم ده دقیقه دیگر بر می‌گردم. وقتی آمدم، باید ببینم چند نفر از شما مانده‌اید که تصمیم بگیرم باید چه‌کار بکنم. تا حاج حسین گفت باید چه‌کار بکنم، ناگهان کانال منفجر شد. گریه سراسر کانال را گرفت. مگر بچه‌ها گذاشتند که حاج حسین برود تا ده دقیقه دیگر برگردد؟ همین رفتارهای عاشورایی باعث شد که شهید میثمی در عملیات خیبر بگوید: هر کس در طلائیه ایستاد، اگر در کربلا هم بود، می‌ایستاد. امام خمینی در یکی از سخنرانی‌هایشان فرموده است: اگر سیدالشهدا علیه‌السلام نبود، این نهضت انقلاب اسلامی هم پیش نمی‌رفت، سیدالشهدا علیه‌السلام همه‌جا هست «کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» همه‌جا محضر سیدالشهدا علیه‌السلام است. 📝نگارنده: حسین ابراهیمی ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖قسمت دوم حقیقتاً «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» جمله‌ای بلیغ و بیتی از شعرای معاصرِ امام صادق علیه‌السلام است که همه جهان‌بینیِ تشیع را در خود دارد، به آن معنا که زمین کربلا و روز عاشورا محدود به زمان و مکان نیست. نهضتی که حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در سال ۶۱ هجری قمری ایجاد کرد تا ابدیت زنده و مانا و پویا است. 📌دنیای تقابل‌ها: هر کس که دل در گرو این نهضت دارد باید خود را برای عاشوراها و کربلاهایی که در پیش است آماده کند. چرا که جبهه کفر در همه حال آماده است در قلب جبهه حق رخنه کند و آن را از میان بردارد. یکی از پیام‌های مهم این شعار این است که «دنیا، دنیای تقابل‌هاست.» از ابتدای خلقت بشر، خیر و شر و حق و باطل سر ستیز داشته و باهم در تقابل بوده‌اند؛ از آدم و ابلیس تا هابیل و قابیل؛ از موسی و فرعون تا ابراهیم و نمرود؛ از علی و معاویه تا حسین و یزید؛ و تا به امروز که تقابل در سطح دو جریان کلان مطرح است و هرچه به سمت آخرالزمان می‌رویم این تقابل جدی‌تر شده و برهنه‌تر در میدان نبرد حاضر می‌شود. در طول جنگ تحمیلی شعار «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» نمود عینی پیدا کرد و خاک‌های جنوب و غرب ایران اسلامی که این روزها زیارتگاه زائران راهیان نور است به‌درستی کربلای ایران نام گرفتند. کربلا، زنده، زاینده و فزاینده است؛ کوثری است که می‌جوشد و هر عصر و نسلی به نسبت توان و تکاپو و ظرفیت خویش از آن بهره می‌گیرد. دفاع مقدس ما نيز مُلهَم و متأثر از فرهنگ عاشورا است. یکی از رزمندگان گردان بلال تعریف می‌کرد: پارچه رو که زدم کنار بُهتم برد. باورم نمی‌شد. خود محمدحسین بود. دوست همیشگی من. هنوز داشت می‌خندید. شروع کردم به گشتن جیب‌های محمدحسین شهربانوزاده. می‌خواستم وسیله‌هایش را زودتر برسانم دست خانواده‌اش. توی جیبش یه کاغذ پیدا کردم. روش نوشته بود: «می‌روم مادر که اینک کربلا می‌خواندم» در این سرزمین‌های مقدس بود که خون‌ده‌ها هزار رزمنده ریخته شد تا کیان اسلام محمدی حراست شده و حقیقت «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» به همگان اثبات شود. این «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» یک کلمه بزرگى است که اشتباهى مىفهمند، آن‌ها خیال مىکنند که یعنى هر روز باید گریه کرد! اما این محتوایش غیر از این است، کربلا چه کرد، ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشى را بازى کرد، همه زمین‌ها باید آن‌طور باشند. نقش کربلا این بود که سید الشهداء علیه‌السلام با چند نفر جمعیت و عدد معدود به کربلا آمدند و در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار و در مقابل امپراتور زمان ایستادند، فداکارى کردند و کشته شدند، اما ظلم را قبول نکردند و یزید را شکست دادند، همه‌جا و همه روز باید این‌طور باشد، همه روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز روز عاشوراست و ما باید مقابل ظلم بایستیم، و همین‌جا هم کربلاست و باید نقش کربلا را پیاده کنیم، انحصار به یک زمین و به یک افراد نداشته است، قضیه کربلا منحصر به یک جمعیت هفتاد و چندنفری و یک زمین کربلا نبوده است، همه زمین‌ها باید این نقشه را اجرا کنند و همه روزها غفلت نکنند. 📝نگارنده: حسین ابراهیمی ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖قسمت سوم 📌امام حسین علیه‌السلام درونِ من: به تعبیری دیگر «کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» یعنی بدن‌های ما کربلایی است و امام حسینِ کربلای ما در «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا» دارد با شمری می‌جنگد. امام حسین علیه‌السلام یعنی باطنی که دارای جمیع خوبی‌هاست و شمر یعنی باطنی که دارای جمیع بدی‌ها و شرور هست. امام حسین علیه‌السلام و شمر یک شخص و فرد نیستند، بلکه می‌تواند در همه چیز وجود داشته باشند. امام حسین علیه‌السلام اِستانداردی از خوبی‌هاست؛ و شمر اِستانداردی از بدی‌ها... شمر هیولایی نیست که در انتظار به دام انداختن ما باشد، بلکه شمر صدایی درونی است. در درون خود به جستجوی شمر بگردیم و نه در خارج از وجودمان. فراموش نکنید انسانی که شمر درون خود را می‌شناسد، امام حسین علیه‌السلام را شناخته است. حال ما در کربلا حضور داریم... در کربلایی که یا باید به یاری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام برویم، یا به یاری شمر... درون ما یا جای امام حسین علیه‌السلام هست یا جای شمر!... صدای درونی ما یا به ندای «هَلْ مِنْ ذَابٍّ يَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ؛ آيا دفاع‌کننده‌ای هست که از حرم رسول خدا دفاع کند؟ هَلْ مِنْ مُغِيثٍ يَرْجُو اللَّهَ بِإِغَاثَتِنَا؛ آیا فریادرسی هست که با فریادرسی از ما به خدا امید داشته باشد؟ هَلْ مِنْ مُعِينٍ يَرْجُو مَا عِنْدَ اللَّهِ فِي إِعَانَتِنَا؛ آیا مددکاری هست که با کمک به ما امید به آنچه نزد خداست داشته باشد؟» امام لبیک می‌گوید، یا به ندای شمر... نمی‌شود که هم جای امام حسین علیه‌السلام باشد و هم جای شمر... چرا؟ چون: وجود نازنین و نورانی امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: اَلْقَلْبُ حَرَمُ اَللَّهِ فَلاَ تُسْكِنْ حَرَمَ اَللَّهِ غَيْرَ اَللَّهِ؛ قلب آدمى حرم و قرق گاه الهى است. در حرم خدا غير خدا را منزل مده. ما یا باید پذیرای امام حسین باشیم یا پذیرای شمر؛ یا پذیرای خدا باشیم، یا پذیرای طاغوت. اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا؛ خدا سرپرست و یار کسانی است که ایمان آورده‌اند... وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ؛ کسانی که کافر شدند، اولیای آن‌ها طاغوت‌ها هستند. اگر خدا برای سرپرستی انتخاب نشود شیطان سرپرستی آن فرد را بر عهده می‌گیرد؛ یعنی حتی اگر در یک قسمت از امورات زندگی، امرِ خدا کنار گذاشته شود، در آن بخش شیطان وارد می‌شود! انسان طبق سنت‌های الهی، بدون سرپرست نمی‌ماند. آن کسی که در تحت فرمان ولیّ حقیقی زندگی نمی‌کند، باید بداند که تحت فرمان طاغوت و شیطان زندگی می‌کند. یا ولایت الله یا ولایت غیر الله که همان طاغوت باشد. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند: إِنَّمَا هُوَ حَقٌّ وَ بَاطِلٌ وَ إِيمَانٌ وَ كُفْرٌ وَ عِلْمٌ وَ جَهْلٌ وَ سَعَادَة وَ شِقْوَةٌ وَ جَنَّةٌ وَ نَارٌ لَنْ يَجْتَمِعَ الْحَقُّ وَ الْبَاطِلُ فِي قَلْبِ إمْرِئٍ؛ در دنیا حقّ و باطل، ایمان و کفر، علم و جهل، سعادت و شقاوت و بهشت و دوزخ به هم آمیخته و حقّ و باطل در دل هیچ انسانی جمع نمی‌گردند. و خداوند در کتاب خود فرموده است: ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ خدا برای هیچ مردی در درونش دو قلب قرار نداده وَ إِنَّمَا هَلَكَ النَّاسُ حِينَ سَاوَوْا بَيْنَ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ بَيْنَ أَئِمَّةِ الْكُفْرِ. مردم هنگامی هلاک شدند که بین رهبران حقّ و کفر فرقی قائل نشدند و همه را یکسان دانستند. هر که توان جنگیدن دارد باید کاری حسینی کند، و هر که توان جنگیدن ندارد باید کاری زینبی کند، والا یزیدی است. و نمی‌شود حتی درون ما و زمینِ قلبِ ما نه جای امام حسین علیه‌السلام باشد و نه جای شمر... چون امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پیش از جنگ جمل درباره عبدالله بن عمر، سعد بن أبي وقّاص، سعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل، اسامه بن زيد، محمد بن مسلمة و أنس بن مالك که به عذرهاى واهى متوسل شدند و از جنگ کناره گرفتند و زمین قلبشان را نه جای حضرت و نه جای دشمنان می‌دانستند، فرمود: خَذَلُوا الْحَقَّ، وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ؛ حق را خوار كرده، باطل را نيز يارى نكردند. 📝نگارنده: حسین ابراهیمی ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖قسمت چهارم 📌این دل فقط جای حسین علیه‌السلام است و بس... نگذاریم در قلبمان غیر اباعبدالله علیه‌السلام وارد بشود. نگذاریم در قلبمان غیر امام حسین علیه‌السلام خانه‌سازی کند. تا می‌بینیم قلبمان جولانگاه غیر امام حسین علیه‌السلام می‌شود، خودمان را نجات بدهیم. چون اگر کل قلب را میکروب گرفت منزلگاه شیطان می‌شود. شیطان آنجا خانه می‌سازد. وقتی شیطان خانه ساخت اول کاری که می‌کند در قلب شما خانة خدا را خراب می‌کند. بالاخره در یک فضا که نمی‌شود هم خدا خانه داشته باشد هم شیطان. یا قلب خانه می‌شود دربست در اختیار خدا، یا خانه می‌شود دربست در اختیار شیطان. اینجا از آن جاهایی است که نمی‌شود گفت: هم خدا را می‌خواهم هم خرما را... قلب ما با غیر امام حسین علیه‌السلام کثیف و میکروبی و ویروسی می‌شود... با قلب بشر مونس و دمساز حسین است در خلوت دل، محرم و هم راز حسین است قلب ما همیشه جایگاه امام حسین بوده است در واقع همه ما در درونمان امام‌حسینی پنهان داریم که هدف از انجام همه اعمال و این عزاداری‌ها این است که این امام حسینِ درونی را تبدیل کنیم به امام حسینِ بیرونی؛ یعنی هم در باطن امام‌حسینی باشیم و هم در عمل و گفتار و... این همان تکامل و هدفی است که ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۴ معصوم علیهم‌السلام خون‌دل‌ها خوردند تا بشریت به آن برسد. بي حب تو کسي به سعادت نمی‌رسد رمز نجات اهل زمانه ولای توست آسوده‌خاطران هیاهوی محشریم وقتی رضای حضرت حق در رضای توست هرکس به هر مقامی رسید از کربلا و امام حسین علیه‌السلام رسید. اما آنچه بیش از همه مهم است چگونه دیدنِ کربلا، و خود را در کربلا فرض کردن است. 📝نگارنده: حسین ابراهیمی ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖قسمت پنجم ما باید خودمان را در گودال و مقتلِ درونمان فرض کنیم. برای انجام چه کاری در گودال هستیم؟ مثل عبدالله بن الحسن علیهماالسلام برای یاری اباعبدالله علیه‌السلام در گودال رفتیم. و یا مثل شمر برای بریدن سر اباعبدالله‌علیه‌السلام؟ هر دو در گودال رفتند، اما این کجا و آن کجا... اگر خودمان را در کربلا و عاشورای درونمان فرض کردیم و امام حسینِ درونمان را پرورش دادیم و تبدیل شد به امام حسین بیرونی، به وصال ابدی خواهیم رسید و از این وصال لذت خواهیم برد، لذتی که هیچ‌کس حتی بهشتیان به آن نرسیدند... 📌وصال عاشقان: باید دید بعد از حسینی شدن، بعد از رسیدن به آنچه غایت خلقت است چه آثاری بر درون انسان مترتب می‌شود. از جمله آثارِ حسینی شدن، وصال است. و بهشت محل وصال عاشق و معشوق است. جایی که دوباره مخلوق، خالق را دیدار می‌کند و این کمال عاشقی است. وصال چیزی جز رسیدن به لقاءالله نیست. 📌نشاط عاشقانه: آنچه در روز عاشورا باعث شد امام حسین و یارانش بدون گلایه و حتی با شوق به استقبال شهادت بروند همین درک وصال برای رسیدن به لقاءالله است. امام زین‌العابدین عليه‌السلام فرمودند: لَمَّا اشْتَدَّ الْأَمْرُ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليهما‌السلام؛ [در كربلا] چون كار بر حسين علیه‌السلام سخت شد، كَانَ الْحُسَيْنُ عليه‌السلام وَ بَعْضُ مَنْ مَعَهُ مِنْ خَصَائِصِهِ تُشْرِقُ أَلْوَانُهُمْ وَ تَهْدَأُ جَوَارِحُهُمْ وَ تَسْكُنُ نُفُوسُهُمْ؛ حسين عليه‌السلام و عده‌ای از ياران خاصّ او، رنگ چهره‌شان روشن می‌شد و بدن‌هایشان آرام می‌گرفت و دل‌هایشان تسكين می‌یافت. معلوم می‌شود علت این خوشحالی و خنده و نشاط چیزی جز وصال به لقاءالله نیست. شهید کاظم عاملو در فرازی از وصیت‌نامه خود از شوق‌وذوق وصال این‌جور می‌نویسد: پروردگارا مشتاقان لقايت را بنگر كه چگونه اميد به ديدار تو دارند و در راه حراست دينت، جانبازي و جان‌فشانی می‌كنند. جسم و جان بی‌مقدارم آن چنان ارزشی ندارد كه برای رضايت آن را فدا كنم. رسیدن عاشق به معشوق اثر حسینی شدن درون‌ها است. و این وصال بزرگ‌ترین پاداش کسانی است که در کربلایِ درونشان حسین را یاری نموده‌اند. در عملیات کربلای ۵، جبهه شلمچه، مأمور حمل مجروح بودیم. نیروها به سمت شهرک دوعیجی پیشروی می‌کردند. دو نفر مجروح را به سمت آمبولانس بردیم. آتش خمپاره‌های دشمن شدید بود. به پشت خاکریز رسیدیم. یکی از بچه‌های آرپی‌جی زن، شدیداً از ناحیه سر مجروح شده بود. قمقمه آب را در آوردیم و نزدیک دهانش بردیم. ولی او نخورد و اشاره کرد آب را به دیگران بدهیم. یک‌وقت دیدم او به من نگاه کرد و با اشاره دست از من خواست او را به‌طرف راست بچرخانم. خیال کردم سمت چپ و شانه چپ او مجروح شده و نمی‌تواند به آن طرف بچرخد. او را به‌طرف راست چرخاندم. لبخندی روی لب‌هایش نشست... نفس بلندی کشید و آهسته گفت: «السلام علیک یا اباعبدالله!» و بعد تمام کرد. با خودمان بگوییم: ای امام حسین! در کربلا، تو یکایک شهدا را در آغوش می‌کشیدی، می‌بوسیدی، وداع می‌کردی. آیا ممکن است هنگامی که من نیز به خاک و خون خود می‌غلتم؛ تو دست مهربان خود را بر قلب سوزان من بگذاری و عطش عشق مرا به تو و به خدای تو سیراب کنی؟ آنچه بهشت است برای عاشق، رسیدن و وصال محبوب است، در واقع بهشتی، مایه آرامش و لذت عاشق است که محلی برای وصال معشوقش باشد وگرنه فرقی با جهنم ندارد. بهشت ارزانی خوبان عالم بهشت من تماشای حسین است کسی که هر روز، خود را در روزِ عاشورا می‌بیند و هرجا را زمینِ کربلا می‌پندارد، و در تلاش برای یاری حسینِ درون خود است چیزی لذت‌بخش‌تر از رسیدن به وصال اباعبدالله عليه‌السلام برایش وجود ندارد. 📝نگارنده: حسین ابراهیمی ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖قسمت ششم 📌لحظه عاشقی: در روز قیامت که همه آرزو دارند وارد بهشت شوند، عده‌ای کنار درب بهشت توقف می‌کنند و وارد بهشت نمی‌شوند. به آنان گفته می‌شود: ادْخُلُوا الْجَنَّةَ داخل بهشت شوید. فَیَأْبَوْنَ ولى آن‌ها از ورود به بهشت امتناع نموده. چرا متوقف می‌شوند؟؟؟ چرا وارد بهشت نمی‌شوند؟؟؟ چون می‌دانند الان وقت عشق بازیست... وَ یَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِیثَهُ و مجلس ذکر حسین علیه‌السّلام را اختیار مى‌‌کنند. وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَیْهِمْ. فرشتگان و حور‌العین به آن‌ها پیغام مى‌‌دهند که أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاکُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِینَ. ما با ولدان مخلّد مشتاق شما هستیم. فَمَا یَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَیْهِمْ لِمَا یَرَوْنَ فِی مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْکَرَامَةِ. ولى این‌ها از فرط سرور و نشاطى که در مجلس‌شان دارند سرشان را بالا نکرده و به فرشتگان نگاه نمی‌کنند. دل بر شکوه جنت الاعلی نبسته‌ایم وقتی بهشت را به نگاه تو دیده‌ایم در بذل جان به راه تو مشتاق‌تر ز هم عشق تو را به قیمت جان‌ها خریده‌ایم 📝نگارنده: حسین ابراهیمی ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖قسمت هفتم 📌حسرت: ولی اگر ما حواسمان به کربلایِ درونمان نباشد، اگر حواسمان به امام حسینِ درونمان نباشد و از امام حسینِ درونمان مواظبت نکنیم و او را یاری و تقویت نکنیم، خودمان با همین دست‌هایمان ذره‌ذره سر امام حسینِ درونمان را از بدن جدا می‌کنیم... و خواهیم دید شمرِ درونمان روی سینه حسینِ درونمان خواهد نشست و با سربریده از مَسلخ و گودال قتلگاه بیرون خواهد آمد... و آن وقت است که باید یک‌عمر پشیمانی را به دنبال خود بکشیم... چه کسانی مقابل ائمه اطهار علیهم‌السلام ایستادند؟ کسانی که اصلاً فکر نمی‌کردند روزی برسد که امام را به شهادت برسانند. وجود اشتباهاتی و کوتاهی‌هایی که در دنیا انسان برای رسیدن به آرزوها و امیدهایی که دارد انجام می‌دهد موجب حسرت خوردن در زندگی می‌شود. حسرت و پشیمانی دردناک‌تر از شکست است. هیچ حسی دردناک‌تر از حس پشیمانی و حسرت خوردن نیست چه در دنیا و چه در آخرت. مسعودی در مروج‌الذهب می‌نویسد: على علیه‌السلام در میدان جمل زبیر را صدا زدند و به او فرمودند: به یاد داری که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم به تو فرمود: آیا علی علیه‌السلام را دوست دارى؟ تو گفتى: او برادر و پسردایى من است، چرا او را دوست نداشته باشم؟ پیامبر فرمود: تو به‌زودی با او پیکار مى‌کنى، درحالی‌که تو بر او ستمگرى. زبیر از کاری که کرد پشیمان شد؛ ولی دیگر دیر شده بود... عشرت کنیم ورنه به حسرت کشندمان روزی که رخت جان به جهانی دگر کشیم خداوند به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم می‌فرماید: وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ؛ ای پیامبر انذار داشته باش روزی که روز حسرت است و کار تمام می‌شود. وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ...؛ و روزی که ستمکار، دو ‌دست خود را (از شدت اندوه و حسرت به دندان گرفته) می‌گزد. در حقیقت این آیات، هشداری است به همه ما، چه نیكوكار و چه بدكار كه نیكوكاران تأسّف می‌خورند كه ای‌کاش بیشتر عمل نیک‌انجام داده بودند و بدكاران نیز تأسّف خواهند خورد كه چرا تهی‌دست وارد محشر شده‌اند. اجل در ره عمل کوته چه دارم به‌غیراز حسرت قبر و قیامت ز دنیا می‌روم با دست‌خالی امان از حسرت قبر و قیامت انسان در قیامت می‌بیند که گاهی می‌شد با یک کار کوچک، یک پاداش بزرگ را اینجا به دست بیاورد؛ یک حرکت کوچک در دنیا می‌توانست اینجا آثار ماندگار عظیمِ پُرسود و پُرمنفعتی داشته باشد، و این کار را نکرده؛ انسان حسرت می‌خورد. یا در دنیا می‌توانست با یک پرهیز، با اجتناب از یک حرکت، اجتناب از یک حرف و از یک فعل عذاب دردناکی را از خودش دور کند؛ نکرد، همّت نکرد. تصمیم بگیریم درست کار کنیم، تصمیم بگیریم درست عمل کنیم، درست حرف بزنیم، درست برنامه بریزیم؛ تصمیم بگیریم؛ روز حسرت، روز سختی است و این کارها، این تصمیم‌گیری‌ها در جوانی ممکن است. 📝نگارنده: حسین ابراهیمی ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖قسمت هشتم یوم الحسره لزوماً روز قیامت نیست. بلکه همین امروز یوم الحسره ما است... حسرت‌هایی که امروزه برای وقایع و اتفاقاتِ دیروزمان داریم می‌خوریم... در کربلا و در روز عاشورا تاریخ شاهد چنین حسرت‌هایی بوده است. شخصیت‌هایی که تا یک‌قدمی سعادت واقعی پیش رفته‌اند؛ اما در لحظه آخر جامانده‌اند. شخصیت‌هایی در کربلا وجود داشتند که چون حسینِ درونشان را قبل از عاشورای ۶۱ وسط معرکه نبرد تنها گذاشته بودند، روز عاشورا نیز امام حسین را به سمت مقتل فرستادند. از جمله آنها عبیدالله بن حر جعفی هست. گرچه عبیدالله بن حر، امام را در منزل بنی مقاتل ترک گفت، اما حسرت و پشیمانیِ ابدی بر باقی‌مانده عمرش سایه افکند و زندگی‌اش را قرین تأسف و ماتم ساخت حتی در سروده‌هایش آهنگ ندامت و حسرت پدیدار گشت. فَيا لَكِ حَسرَةً ما دُمتُ حَيّا تَرَدَّدُ بَينَ صَدری وَالتَّراقي حسينٌ حينَ يطلبُ بذل نصری مثلی على أهلِ الضلالةِ والنفاقِ وَ لَوْ انی اواسیه بنفسی لنلت کرامة یوم التَّلاقِ یعنی: آه از حسرتی که تا زنده‌ام در میان سینه و گلویم در جریان است. آن گاه که حسین برای برانداختن اهل گمراهی و نفاق از من یاری طلبید. اگر آن روز جانم را برای یاری‌اش می‌نهادم، روز قیامت به کرامت و جایگاه والا دست می‌یافتم. عبیدالله بن حر، پس از مرگ یزید و فرار ابن زیاد، با قیام مختار همصدا شد و به همراه گروهی به مدائن رفت، ولی در کنار مصعب بن زبیر با مختار جنگید. بعد از مدتی مصعب به او مظنون شد و او را حبس کرد. مدتی بعد با شفاعت گروهی از قبیله مذمح آزاد شد. ابن حر، بعد از آزادی به عبدالملک مروان پیوست و چون به کوفه آمد شهر را در دست کارگزاران ابن زبیر دید. و مورد تعقیب یاران مصعب قرار گرفت و با بدنی مجروح بر کشتی سوار شد تا از فرات عبور کند، و برای فرار از اسارت خود را در آب انداخت و کشته شد و مصعب بن زبیر، عبیدالله بن حر را بر دروازه کوفه آویخت. 📝نگارنده: حسین ابراهیمی ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖قسمت نهم وقت آن است که دوتا کار انجام دهیم تا دست در دست امام حسین علیه‌السلام از مقتل و مسلخ خارج شویم و افتخار کنیم به امام‌حسینی علیه‌السلام بودنمان: ۱. از اعماق وجودمان به امام حسین علیه‌السلام يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً بگوییم. رزمنده‌ها که به میدان جنگ می‌آمدند، احساس می‌کردند که اگر توفیق نداشتند در عاشورا کنار امام حسین علیه‌السلام باشند، اینجا تکرار آن نبرد سال ۶۱ هجری است و باید در این مقطع زمانی نقش‌آفرینی کنند و فرمان امامشان را لبیک بگویند. مثل شهید محمد تکلو یک آرزو داشت که همیشه به زبون می‌آورد. می‌گفت: «می‌خواهم روز عاشورای امام حسین علیه‌السلام، عاشورایی بشم». روز عاشورا داشت جعبه‌های مهمات رو جابه‌جا می‌کرد که صدای انفجار بلند شد! وقتی گردوغبار خوابید، دیدم سرش از بدنش جدا شده. سر جدا، پیکر جدا... يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ؛ یعنی اگر در عصر حسین علیه‌السلام بودم با حسین علیه‌السلام بودم... يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ؛ یعنی اینک که در عصر حسین علیه‌السلام نیستم هم با حسین علیه‌السلام هستم... يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ؛ یعنی هر روز را عاشورا ببینم و هر جا را کربلا... يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ؛ یعنی مراقب باشیم که در لحظه‌لحظه حیاتمان در کدامین خیمه‏ایم؛ زیر خیمه حسین علیه‌السلام؟ یا زیر خیمه دشمنان و پیمان‏شکنان و جداشگان؟ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ؛ یعنی عمری را با کم‏فروشی و رباخواری و نزول روزگار نگذرانم به امید این که با دادن روغن و برنجی به هیئت و اشک بر امام حسین علیه‌السلام، گناهانم را خواهم شست. يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ؛ یعنی خدا را ناظر بر اعمالم ببینم؛ یعنی دروغ، رونق بازارمان نباشد. رشوه، عادت اداره‏مان... یعنی ناموس مردم را ناموس خودمان بدانیم... یعنی از اموال همسایه چنان محافظت کنیم که از اموال خودمان... يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ؛ یعنی حواسم بر افکار و گفتار و رفتارم باشد که امام حسین درونم را هر روز پرورش دهم و یاری کنم. يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ؛ یعنی دلم با دیدن اشک کودکان خیابانی بلرزد... یعنی وجدانم با دیدن زنان و مردانی که نیمکت‏های پارک، خانه‏شان است به درد آید... یعنی بر شکم‏بارگی ثروت‌اندوزان و گرسنگی تهی‌دستان صبر نیاورم... يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ؛ یعنی زیر خیمه پیمان‏شکنان نباشم؛ آنان که در عهد الست خدا را رب خویش خواندند؛ اما عهد شکستند به بندگی شیطان در آمدند؛ آنان که خیانت عادت روزمره زندگی‌شان است و غیبت و تهمت قوت غالب سفره‏هایشان... يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ؛ یعنی تا آخر با حسین علیه‌السلام باشم؛ با حسین علیه‌السلام راهی شوم، با حسین علیه‌السلام برسم، و با حسین علیه‌السلام بمانم، تا آخر راه... خیلی بی‌تابی می‌کرد، منتظر دستور حمله بود. پشت پیراهنش با خط‌قرمز نوشته بود: «یا کربلا، یا شهادت، یا حسین علیه‌السلام ما داریم می‌آییم». دستور حمله که صادر شد زدیم به دل دشمن. خیلی طول نکشید که عباس زمانی شهید شد. آن‌قدر آتش دشمن شدید بود که مجبور شدیم عقب‌نشینی کنیم. بدن عباس ۴۰ روز زیر آتش دشمن موند. روز عاشورا بود که آوردنش... 📝نگارنده: حسین ابراهیمی ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖قسمت دهم (پایان بخش اول) ۲. خودمان را شبیه امام حسین کنیم و بدانیم امامِ ما چه ویژگی‌هایی داشت و آن ویژگی‌ها را در درون خودمان پرورش بدهیم. باید اوصاف امامِ عاشورای سال ۶۱ هجری را بر امام عاشورای درونمان تطبیق دهیم و مثل آن تربیت کنیم و اوصاف شمرهایی که مقابل امام هم ایستادند را بدانیم تا خدایی ناکرده ما هم شمری نباشیم که قرار است مقابل امام‌زمانش بایستد. شهدا در دفاع مقدس، عاشورای حسینی را امتداد دادند و بعد از ۱۴۰۰ سال ندای همراهی با امام‌زمانشان را سر دادند و با ندای «یا لَیتَنا کنّا مَعَک» واقعی عاشورایی دیگر در درونشان و سپس در جامعه رقم زدند. مثل شهیدِ ۲۰ساله، مهران (علی) بلورچی با رتبه پنج کنکور دانشجوی مهندس برقِ دانشگاه صنعت شریف که واقعاً حواسش به امام حسینِ درونش بود و نگذاشت شمرِ درون در مصاف و پیکار روزانه در کربلا پیروز میدان شود؛ وقتی شهید شد دیدند دفترچه‌ای برای محاسبه نفس خود دارد، تا به امام حسینِ درون خود برسد. از روز پنج‌شنبه ۲۲ آذرماه سال ۱۳۶۳، شروع کرده بود به محاسبه نفس و نوشتن گناهانش! گناهان که چه عرض کنم... بعضی‌هایش... بگذریم، خودتان باید بخوانید تا بفهمید. نمی‌دانم وقتی این ۱۰۱ گناه یا لغزش را می‌خوانید چه حسی بهتان دست می‌دهد و عکس‌العملتان چیست؛ اما راستش را بخواهید، من خندیدم! حسابی هم خندیدم! به خودم خندیدم چون دیدم کاری از گریه ساخته نیست. باز کردند نوشته بود: بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ؛ وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ. يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ. ۱. نماز صبح را بی‌حال خواندم و اصولاً حال نداشتم و خیلی بی‌حال زیارت عاشورا خواندم. ۲. کمی نسبتا زیاد تندی کردم و صدایم را بلند کردم. ۳. قرآن کم خواندم. ۴. یاد امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف کم بودم و هستم. ۵. به طور جدی یاد مرگ نبودم. و یاد مرگ اصلا تا ظهر وجود نداشت. ۶. عجب و غرور می‌خواهد بروز کند. ۷. در قرآن خواندن احساس می‌کنم شیطان می‌خواهد نیت را ریا کردن و قیافه گرفتن برای مردم قرار دهد، باید خیلی مواظب باشم. ۸. تواضع و خشوع چندان مورد دقت قرار نداشت. ۹. مزاح های غیر لازم در دو مورد دیده شد، باید دقت بیشتری در مزاح کردن شود. شهدا شاگرداول‌های مکتب امام خمینی بودند. امامی که به معنای واقعی مواظب امام حسینِ درون خودش بود و آن را به همه نشان داد: حضرت آیت‌الله مظاهری درباره حضرت امام می‌فرمایند: در مدت بیش از دوازده سال که در دروس عالى ایشان شرکت داشتم، یک عمل مکروه از ایشان ندیدم. بلکه اگر شُبهۀ غیبت و دروغى پیش مى‌آمد، حالت نگرانى به‌خوبی در چهرۀ ایشان نمایان می‌شد. یادم نمى‌‌رود روزى امام به جلسۀ درس تشریف آوردند و به‌قدری ناراحت بودند که نفس‏هاى تندى می‌زدند. آن روز درس ندادند و به‌جای درس، نصیحت تندى کردند و رفتند و تب مالت ایشان عود کرد و سه روز نیامدند؛ چون شنیده بودند که یکى از شاگردان ایشان، دربارۀ یکى از مراجع، غیبتى کرده بود. 📝نگارنده: حسین ابراهیمی ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
🌺 نکته ای از زیارت عاشورا :🌺 🍂 الَّذينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ. ⚡️ ترجمه : آنانكه جانشان را در دفاع از حسين(درود بر او)بخشيدند. ❌ «بذل» یعنی بخشش بی چشمداشت. اصحاب امام حسین، جان خود را بذل امام کردند، یعنی وجود خود را به پای امام ریختند و هیچ مزدی هم از امام نخواستند. 🍁 افرادی لیاقت پیدا می کنند جزء اصحاب امام معصوم قرار بگیرند که حاضر باشند جان خود و خون قلب خود را در راه ولیّ خدا فدا کنند. ⭐️ماهم اگر آرزو داریم که از اصحاب امام زمانمان باشیم، باید آماده فدا کردن تمام هستی خود در راه او باشیم. ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
♦️اربعین شروع است نه پایان 👈شاید گمان کنیم که پایان پنجاه روز عزاداری برای سید الشهدا است ☝️در حالی که اربعین در نهایت خود، یک آغاز است ✅شروع یک نبرد حساب شده برای تحقق اهدافی اسلامی/انسانی که حسین ع خون قلبش را برایش هزینه کرد:«و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة»(زیارت اربعین) ✅یک مبارزه فراگیر با تمام موانعی که نمی‌گذارد تا اسلام،‌ در جان و جهان، پیدا کند. ✅آغاز یک جهاد همه جانبه علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی برای زمینه‌سازی حکومت مهدی عجل الله فرزند امام حسین علیه‌السلام با ایجاد ✅و ایجاد آمادگی معرفتی، عاطفی و بدنی برای نصرت قائم آل محمد:«... و نصرتی لکم معدة»(زیارت اربعین) استاد ━━━━━━◈❖🔹🔆🔹❖◈━━━━━‌ ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏
1_501068736.pdf
630.7K
متن زیارت فرازی از زیارت اربعین: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَة» امام صادق ع در این فراز شهادت میدهد که: ع جانش را در راه تو بذل و بخشش نمود تا بندگانت را از جهالت و نادانی و سرگردانی گمراهی نجات بخشد بَذْل به معنی بخشش است. و مُهْجَة به معنی خونِ دل و اِستیقاذ به معنی نجات دادن است و جَهالَة به معنی نادانی و حَیْرَة به معنی تحیّر و سرگردانی و ضَلالَة هم به معنی گمراهی است. از کلمه بذل و فیک، خلوص کامل امام حسین علیه السلام فهمیده می شود. چرا که شخص در بذل و بخشش طرف مقابل خود را مدیون نمی کند که چیزی در عوض به او عطاء کند. آری امام حسین علیه السلام بالاترین سرمایه ای که داشت به خالق خود و در راه خالق خود بذل نمود. بنابراین قیام امام حسین علیه السلام هم «فی اللّه» بود و هم «للّه» و هر کاری که «فی اللّه» و «للّه» باشد، مقدس است، چه برسد به بذل جان خود و عزیزان. جمله «لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ» هدف قیام امام علیه السلام را بیان می کند. حضرت علیه السلام قیام کردند، تا مردم را از دو چیز که منشأ شر و بدبختی برای خود و دیگران است، رهایی بخشند. و آن دو چیز، جهل و نادانی و گمراهی است و جهل هم تقسیم می شود به بسیط و مرکب. ╭━━⊰❀🏴🏴❀⊱━━╮    🆔️ ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. کانال محتوای روضه و منبر 💠 ارسال محتوای تبلیغی https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd 🌏 🇮🇷 ╰━━⊰❀🏴🏴❀⊱━━╯