eitaa logo
محتوای روضه و منبر
2.1هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
مشاهده در ایتا
دانلود
38586616311996.pdf
1.02M
┄✧۞✧┄ 📗 پاسخ به ۲۰ پرسش کودکان و نوجوانان درباره امام زمان عجّل‌اللّه‌تعالی‌فرجه 🔶 مناسب برای همه همکاران جهت پاسخ به سؤالات دانش‌آموزان
نمایشگاه ۱۴۰۰ ش ۱.pdf
38.88M
pdf جلد اول نمایشگاه احکام احکام تصویری جهت استفاده مبلغین ، مربیان ، فعالین فرهنگی و... جهت انتشار در فضای حقیقی و مجازی قابلیت چاپ ولمینت جهت برگزاری نمایشگاه احکام ومسابقه نصب در تابلوی اعلانات مساجد، مدارس ، هیئت ، آسانسورهای مجتمع ها وادارات و... ساده و روان دسته بندی منطقی به صورت تصویری و جذاب براساس فتوای مشهور کیفیت مناسب احکام ضروری و مهم
38393405653276.pdf
972.2K
👈 پرسش و پاسخ های دخترونه
🌸🌺💐🌷سلام و درود و روز بخیر این مطالب و کتاب ها تقدیم علمای بزرگوار و ارجمند . این مطالب در امر تبلیغ بسیار مثمر ومفید خواهد بود ان شاالله سالم و تندرست در امر تبلیغ دین مبین اسلام باشید التماس دعای فرج🌸🌺💐🌸🌺💐 ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
[2] بسم الله الرحمن الرحیم لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم الحمد لله الذی جعل الحمد مفتاح لذکره و سبباً للمزید من فضله و دلیلاً علی آلائه و عظمته ثم الصلاه والسلام علی حبیبه وخیرته ابوالقاسم المصطفی محمد وعلی اله الطیبین الطاهرین المنتجبین وصی الما بقیه الله فی العرضین قال الله تبارک و تعالی «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا» یکی از مباحث مهمی که در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) به صورت خاص باید دنبال بشود و در آیات قرآن و روایات به صورت عام بحث الگو پذیری و انتخاب اسوه و الگو است؛انسان غالبا با نمونه های عینی وقتی برخورد می کند بهتر از نوشته ها و کتاب ها و فرضیه ها می تواند درس بگیرد.وقتی بگویند مثلا شما در ورزش این چندتا فن را انجام بده،در شنا این چندتا کار را انجام بده،یا نه،دست یه کسی را بگیرند ببرند داخل آب بگویند این طور شنا کن،زود تر یاد می گیرد،نقش مربی ملموس،نقش مربی عینی از کلی گویی خیلی بهتر است،به همین دلیل است که قرآن کریم یک نظامی ترسیم کرده برای الگو گیری و تبعیت که از کی باید الگو گرفت و از کی نباید الگو گرفت،من اول از قرآن چندتا آیه بخوانم،بعد می آیم در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها). سوال:الگوهایی که نباید اخذ کرد چه می باشد؟!الگوهایی که باید انتخاب کرد چه می باشد؟! به عبارت علمی تر،نظام تابع و متبوع غلط از نظر قرآن چی می باشد؟!و نظام تابع و متبوع صحیح چه می باشد؟!اگر یک وقتی دوستان بخواهند دنبال بکنند طبیعتا واژه ی «تَبَعَ»در آیات قرآن اگر دنبال بشود خیلی نکات قشنگی بدست می آید که نظام تبعیت منفی و نظام تبعیت مثبت از نظر قرآن چیست؟! من اول منفی را بگویم؛کدام تبعیت از نظر قرآن منفی است؟ ۱٫« إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ »تبعیت از گمان.می گویند اینطور شده!حدس میزنم فلان باشد!گمان میکنم! نخیر،قرآن کریم یک تبعیتی که خط بطلان کشده رویش،تبعیت از گمان ها است،به تعبیر دیگر حسبان ها،این یک. ۲٫« وَلاکِنَّهُ أَخلَدَ إِلَى الأَرضِ وَاتَّبَعَ هَواها »دومین نظام تبعیتی که قرآن خط بطان کشیده رویش،تبعیت هوای نفس است.نفسم می گوید این کار را انجام بده،نفسم فرمان می دهد؛نخیر،تبعیت از هوای نفس هم انسان را به زمین می چسباند،ترفیع و رشد و ترقی را از انسان می گیرد، « أَخلَدَ إِلَى الأَرضِ وَاتَّبَعَ هَواها». ۳٫تبعیت سومی که قرآن از آن مذمت کرده است،تبعیت از شیطان است،« لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَان»اگر کسی دنبال گام ها و سیاست های شیطان رفت،این تبعیت باعث سقوط می شود، « إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ ». (ببینید چقدر زیباست این نظامی که قرآن ترسیم کرده،تبعیت های منفی  ۱٫ازگمان۲٫از هوا۳٫از شیطان) ۴٫« أَضَاعُوا الصَّلاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَات »کسانی که تابع شهوت رانی خودشان هستند،تابع امیال درونی خودشان هستند،این نظام را هم قرآن خط بطلان کشیده. ۵٫« فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِید»کسانی که دنبال فرمان فرعون بودند،تبعیت از فرعون می کردند و تبعیت از فرعون درونش رشد نیست. پنج تا آیه تقریبا برایتان خواندم ببینید این نظام تبعیت از نظر قران مردود است،تبعیت ظن ،گمان ،تبعیت هوا،شیطان،شهوات،شخصیت هایی مثل فرعون. خب سؤال:تبعیت و نظام الگویی اسوه کجاست؟ « یَا قَوْمِ اتَّبِعُواْ الْمُرْسَلِینَ اتَّبِعُواْ مَن لَّا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً وَهُم مُّهْتَدُونَ »این نظام تبعیت درست است.  از کی تبعیت کنیم؟از پیامبران .چرا؟چون کسی که می گوید از من پیروی کنید یک وقت مزدی می خواهد،ریاستی می خواهد،عنوانی می خواهد،اما این ها « لَّا یَسْئَلُکُمْ »از شما اجر نمی خواهند،مزد نمی خواهند؛دوم « وَهُم مُّهْتَدُونَ »این ها هدایت شده اند،این بهترین دلیل است، « یَا قَوْمِ اتَّبِعُواْ الْمُرْسَلِینَ اتَّبِعُواْ مَن لَّا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً وَهُم مُّهْتَدُونَ »مردم از انبیاء تبعیت کنید، چرا؟ چون دو تا ویژگی دارند،نمی خواهند دیگ خودشان را هم بزنند،نمی خواهند منافع شخصی خودشان را داشته باشند،« وَهُم مُّهْتَدُونَ »این قسمت به منزله ی  استدلال برای « اتَّبِعُواْ » است ،چرا «اتبعوا»؟ چون« لَّا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً وَهُم مُّهْتَدُونَ » . تبعیت دوم:« هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا »موسی به خزر می گوید می گذاری از تو تبعیت بکنم،چرا؟چون در تبعیت تو رشد است. این آیه را بگذارید کنار آن آیه«اتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِید» اما این جا می گوید« أَتَّبِعُکَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا»،پس تبعیتی که درونش رشد است. سوم:« إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی »ببنید چقدر قرآن در این ماده «تَبُع
که گاهی تا هشت صد،نه صد آیه در این روزها بعضی ها آوردند در نوشته هایشان،عیبی ندارد ما بگوییم مثلا « کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ »اشاره دارد به مسئله ی سیارات و حرکت،اما واقعا شما زلزله ی ژاپن را سید احمد خان هندی از(الف لام میم)در آورده است،کجاش در می اید!!این تخرص است؛ الان هم این طور شده،۱۱سپتامبر آمریکا را از فلان آیه در می آورند،سقوط فلان رئیس جمهور را از فلان آیه در می آورند و این خطری است،این همان است که علامه ی بزرگوار،علامه ی طباطبایی در مقدمه تفسیر گران سنگ المیزان که می دانید تفسیر المیزان ناظر به تفسیر المنار است. یکی از عزیزان اخیرا یک کاری کرده است روی تفسیر المیزان و آن تحت عنوان  حدیث شناسی  علامه طباطبایی در المیزان است،کار قشنگی هم است،چون گاهی این در واقع نارسایی را ممکن بود با عدم دقت به المیزان بگویند خب روایات استفاده نشده،اما این طور نیست،علامه طباطبایی بسیاری از اوقات دیدگاه های تفسیری اش متاثر از روایت است،یعنی ایشان وقتی می آید آیه« الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ »را معنا بکند نمی تواند منهای روایت. آمده است در روایت،وقتی می خواهد « أُولی الأمرِ مِنْکُمْ »را معنا کند،آمده است در روایت اصلا غیر ممکن است ما بعضی از آیات را بتوانیم انحصارش را تو اهل بیت بیرون  بی آوریم،«أُولی الأمرِ مِنْکُمْ» از خوش مستقیم نمی آید،باید مصداق روایی داشته باشد،یکی از عزیزان اخیر یک کتابی نوشته است چاپ هم شده است،روش شناسی حدیثی علامه طباطبایی در المیزان. که ایشان چطور نقد دارد،تو مقدمه المیزان ایشان این نکته را دارد،می فرماید این تفسیرهایی که در بازار می آید از این افراد گاهی غیر حوزوی،دانشگاهی،تحت عنوان تفسیر علمی و … ،این ها تطبیق است نه تفسیر،این ها گاهی تفسیر به رای است. از دایره ی بحث خارج شدم،نمی خواستم وارد این بحث بشوم،خلاصه ی عرضم این است،نظام الگویی در قرآن ترسیم شده است،«اتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِید»این غلط، « یَتَّبِعُونَ الظَّنَّ »این غلط،« اتَّبَعَ هَواه»این غلط،« لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَان »این منفی، خب مثبت چی؟ « إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی »،« اتّبعوا المرسلین» ،« اتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَیْکُم »،« أَفَمَن یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ» شما اگر کلمه ی تبعیت را در قرآن دنبال کنید،می بینید نظام الگویی خیلی زیبا در قرآن ترسیم شده است. حالا همین الگو را بیاوریم در زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها)؛ صاحب ینابیع الموده(قندوزی) یک روایتی نقل کرده،من این را بخوانم،ببینید که چرا فاطمه زهرا(سلام الله علیها)الگو است. نوشته است:دختر پیامبر گرامی اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم) آمد نزد پدر،ظاهرا بعد از ازدواج بعضی ها سرزنش می کردند،بعضی ها می گفتند دختر پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) زندگی فقیرانه ای را شروع کرده است،آمد نزد پدر نه به اعتراض،بلکه شاید سؤال،کشف حقیقت،پیامبر گرامی اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)در این روایت ینابیع الموده آورده فرمود:دخترم،ما شش افتخار داریم،که همه این ها به شکلی به تو بر می گردد،این روایت را دقت بکنید: ۱٫«منا خیرالانبیاء و هو ابوک»بهترین پیامبر،(بهتر که می گویم به معنای کامل تر)، ۲٫«خیرالانبیاء»،۳٫«سیدالاوصیا »روسول الله است،خب این پدر تو است «و هو ابوک»،آن هم چه پدری؟پدری که در بعضی از نقل ها دارد که  هیچ شبی نمی خوابید مگر آنکه آن شب فاطمه (سلام الله علیها)را ببیند،مگر آنکه آن شب فاطمه (سلام الله علیها)را ببوسد،فاطمه جان ۴٫«منا خیرالاوصیا» خیرالاوصیا از ماست؛علی بن ابی طالب،او کیست؟ او شوهر تو است. ۵٫« مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّهِ »دو سبط بزرگ این این امت،حسنین،از ما هستند،خب این ها هم که فرزندان تو هستند،«منا خیر الشهدا»خیر الشهدا از ما است ،حمزه عموی پدر تو است،و بالاخره شهید طیار،صاحب دو جناح و بال در بهشت،جعفر بن ابی طالب،این هم پسر عمه من و منسوب به هرحال به تو است. ۶٫« والذی نفسی بیده منا مهدی هذه الامه » فاطمه جانم مهدی این امت از ماست که آن هم فرزند تو است. ببینید،چرا زهرای مرضیه (سلام الله علیها)الگو است؟؛پیامبرگرامی اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم)فرمود:تمام افتخارات این امت که شش مورد است:حسنین،رسول خدا،حمزه سیدالشهدا، جعفر بن ابی طالب،امیرالمرمنین(علیه السلام)،مهدی امت،این ها به یک شکلی بر می گردد خواست گاه و جایگاهشان به تو. برادران عزیز،سروران معزز،فاطمه زهرا(سلام الله علیها) یکی از محورهایی که من فکر می کنم که یک مقداری بیشتر تو منبرها کار بشود،روی جوان ها الگو های رفتاری زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)،لازم نیست برای الگو گرفتن از یک جریان ما تاریخ زیادی داشته باشیم،بعضی ها می گویند آقا ما خیلی از زندگی حضرت خبر نداریم،باشه،شما گاهی یک تصادف ممکن است یک ثانیه وا
َ» زیبا وارد شده،تبعیتت های مذموم:هوا،هوس،ظن،گمان،شهوات،شیطان،فرعون. تبعیت ها پسندیده:رشد،هدایت،انبیاء،ائمه،پیامبرگرامی اسلام،« اتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَیْکُم »تبعیت از قرآن. دیدید چقدر زیبا دو نظام را از توی قرآن،البته این کار یک رساله تحقیقی است که انسان این را ترسیم کند،نظام تبعیت منفی در قرآن،نظام تبعیت مثبت در قرآن،این همان نظام الگویی است که من اشاره کردم،یک نکته دیگر را هم بگویم بعد بی آیم در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها). سه اشکال در الگو برداشتن گاهی به چشم می خورد: ۱٫اشکال اول:کثرت گرایی است در الگو،یعنی آدم اگر دید یک عادتی در جامعه ی ای رسم شده بگوید خب ما هم انجام می دهیم،این خیلی بد است،کثرت گرایی در الگو. آقا همه دارند می برند،من هم می برم،همه دارند می خورند من هم می خورم،همه مویشان را این طور بیرون می گذارند،من هم بیرون می گذارم؛این خیلی نکته مهمی است که در الگو پذیری قرآن سه چیز را رویش خط بطلان کشیده است. ۱٫کثرت گرایی،اگر یک جمعیتی یک عادتی را به غلط آمدند گسترش دادند،آیا باید از او الگو گرفت؟شما ببینید زمان امامت امیرالمؤمنین(علیه السلام) و خلافت ظاهری حضرت،امام حسن (علیه السلام)را آقا فرستاد برود مسجد جلوی صلاه تراویح را بگیرد،اما حریف نشد،چرا؟چون یک سنت غلط. امروز هم همین طور است،یک سنت غلط آن قدر عادت می شود،آن قدر جا می افتد که دیگر مبارزه با آن مشکل می شود فلذا این باید توجه بشود که در الگو پذیری سه چیز غلط است. ۱٫کثرت گرایی ۲٫مطلق انگاری،غیر از معصومین الگویی مطلق نیست، الان متاسفانه این طور شده ،یعنی ما یک الگوی ورزشی را می خواهیم بی آوریم در مسائل دینی نظر بدهد،چون معروف است،مشهور است،اگر انتخاباتی داریم می خواهیم این بیاید در مسائل سیاسی هم نظر بدهد،نمی گوید آقا این الگوی ورزش است،نمی تواند الگوی دین باشد،کارشناس دین باشد،اگر الگوی مثلا فرض کنید در بعد علمی است،در یک رشته ی علوم پایه است،در یک رشته ی علوم تجربی است،این بیاید حالا کتاب در تفسیر قرآن ،الان این تفاسیری که اطبا و پزشکان متعدد،داخل ایران نه ولی بیشتر مصری ها،مثل دکتر مثلا فرض کنید ادنان شریف،که چند کتاب دارد،الطب القرآن،النجوم فی القرآن،فراوان مهندس های به اصطلاح مصری,عراقی یا شخصیت های که سال ها در رشته خودشان بوده اند،کتاب های متعددی ،من شاید بیش از سیصد،چهارصد کتاب از این شخصیت های غیر حوزوی دانشگاهی دیدم در تفسیر قرآن که دچار این انحراف شده،یعنی میاید طیرالابابیل را هم می زند به ویروس آبله، چرا؟چون نمی تواند توجیح کند که چگونه پرنده ای بیاید بالای سر و سنگ  بیاندازد،متاسفانه بعضی از مفسرین خودمان هم،تاثر پذیرفته اند،آدم نگاه نمی کند بعضی از این تفاسیری که در سال های خیلی نزدیک نوشته شده،می بینید همین دیدگاه را این مفسر هم نقل می کند،می گوید اشکالی ندارد ،می تواند مثلا ویروس آبله بوده باشد،این تفکر را اولش را شیخ محمد عبده اورد در تفسیرش. سید احمد خان هندی اصلا چیزی برای وحی و فرشته و جبرئیل نذاشته،ببینید شما ،اگر قرار شد یک شخصیتی بیاید یگوید وحی تجربه نبوی است،پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)تجربه های شخصی اش را،همین حرفایی که بعضی از سوفیا می زنند،می گویند پیامبر هی نشست الهامات درونی خودش را مجسم کرد،مجسم کرد،یک وقت گفت این ها وحی است،حرف بعضی از این نویسنده های فعلی که در کتاب هایشان دارند همین است،و این ها را در دانشگاه ها القا می کنند که وحی تجربه نبوی است،شیطان نیروهای درونی است،همین نفس خود ما است،اسمش را گذاشته اند شیطان،بهشت و جهنم تجسم سختی ها و… همه ی این حرف ها را سید احمد خان در این تفسر القرآن عظیم دارد که به نظرم اسمش را  چیز دیگری می گذاشت بهتر بود، که( فیه کل شی غیر التفسیر)همه چیز درونش است،به قول یکی از این نویسندگان معاصر،ایشان حرف قشنگی زد،گفت طنطاوی از روی جهل دچار این تفسیر الجواهر شد و سید احمد خان از روی غرب زدگی،که سید جمال اسد آبادی جلویش ایستاد،اصلا آن رساله ای که نوشت،علیه سید احمد خان نوشت. امروز این تفکر در کتا ب های متعدد،من در داخل هم دیدم اخیرا کتاب هایی چاپ می شود،آقا این آیه اشاره دارد به فلان کشف علمی،اصلا گاهی هیچ ارتباطی هر چی آدم نگاه می کندبین این آیه با آن کشف علمی نمی بیند،این اصلا تنزل دادن شان قرآن است،قرآن کتاب تشریع است،کتاب هدایت است،فورا هم استدلال می کنند« لاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ »بابا لاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ در هر کتابی بر حسب خودش است.اگر شاعر آمد یک کتاب دیوان نوشت و گفت من همه چیز در این اورده ام،یعنی همه شعری در این آورده ام،نه اینکه فیزیک آورده ام،اگر بوعلی کتاب طب نوشت گفت من همه چیز در این آورده ام،یعنی همه چیز که راجع به طب است،« تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ءٍ »،لازم نیست که مباحث فیزیک و شیمی در قرآن ما با تعمیم بگنجانیم،
قع بشود،اما صد صفحه تحلیل راجع بهش می نویسند،درباره ی قضایای تاریخی کثرت نقل دلیل بر الگو گرفتن نیست،نه یک جمله شما از ارسطو مثلا قبل از بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله) ،قبل از میلاد،نقل کردند،چقد رویش کتاب می نویسند،مطلب می نویسند؛ما برای ز ندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)لازم نیست جزء به جزءش را خبر داشته باشیم،همین پنجاه،شصت داستان و گزارش که از زندگی حضرت آمده،همین برای ما الگو گیری اش بس است،چه قسمت هایی الگواست؟ من چهار،پنج تا از آن ها را بگویم و دعایتان بکنم: ۱٫ادب حضرت زهرا(سلام الله علیها)برای ما الگو است.ادب که بالاتر این ارزش است،فرمود:« اِنْ أُجِّلْتَ فی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُما لِتَحصیل اَدَبِک » اگر بهت گفتند دو روز از عمرت باقی مانده،یک روزش را بگذار ادب یاد بگیر.من این را در حرم امام رضا(علیه السلام)هفته گذشته منبر داشتم،صحن گهرشاد این را عرض کردم،گفتم آداب دارد خدمت امام رضا(علیه السلام)رسیدن،تا چهل تا آداب در این تحفه الزائرین بعضی ها نوشته اند،مرحوم مجلسی هم نوشته است،خیلی آدم غصه می خورد،میروید حرم امام رضا(علیه السلام) می بیند آداب زیارت را رعایت نمی کنند،آداب برخورد با امام را رعایت نمی کنند،جیغ،فریاد،حجاب کنار رفتن،فشار دادن؛آزار دادن به هم دیگر، حرف دنیا زدن،نماز جماعت برگذار است،دور ضریح مزدحم،کعبه که أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ است،موقع نماز یک نفر دورش نیست،شما ممکن است بفرمائید که آن جا پلیس مانع می شود،اگر پلیس ول کند،مردم که ول نمی کنند کعبه را می چرخند،باشه ،بعضی جاها زور عیبی ندارد،منطقی است،به هر حال این نماز رو به کعبه است،صلاح نیست در حال نماز مردم طواف بکنند،فرق نمی کند خب حرم علی بن موسی الرضا(علیه السلام) یک زائر نباید موقع نماز دور ضریح باشد،خیلی مهم است. هرچیزی ادبی دارد،کنار قبر پیامبر گرامی اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)جنازه ی امام حسن (علیه السلام) را آوردند دفن کنند یا طواف بدهند به (حسب اختلاف)فریاد بلند شد،بنی مروان شلوغ کردند،امام حسین (علیه السلام)فرمود:« لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ »این آیه را دلیل می آورم برای اینکه بدانید زنده و مرده ندارد،فرمود صدایتان را بالای قبر پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)بلند نکنید،جنازه را آوردند از کنار قبر به طرف بقیع،اجازه نداد فریاد بلند بشود،سر و صدا بلند بشود،خیلی مهم است،ادب حضرت زهرا(سلام الله علیها)همه ی شما شنیده اید وقتی آیه نازل شد پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)را به نام صدا نزنید،آمد نزد پدر بزرگوارش،السلام علیک یا رسول الله،یک نگاهی کرد پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)،فاطمه (سلام الله علیها)او را رسول الله خطاب می کند،دخترم،«قولی یا ابَ»،تو به من بگو بابا جان،عجیب است این روایت،«قولی یا ابَ»بگو بابا جان«فانه ارضا لرب» خدا بیشتر راضی است،تو من را بابا خطاب بکن،تو نفس منی،جان من هستی،تو من را پدر خطاب کن،این مال تو نیست.این ادب را ببینید،حالا که پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)به حضرت زهرا(سلام الله علیها)مجوز داد،خود او آمده این طور خطاب می کند. یک حدیث از پدر بزرگوارش،معروف است،حضرت فرمود:این حدیث معادل حسنین است برای من،آدم گاهی تو روز نامه ها،اخیرا دیگر رسم شده من دیدم روی سنگ قبر ها هم آیه می نویسند، و بعد مردم رد می شوند و… !خب این رعایت باید بشود. « کَلامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْد»نباید این احادیث یک طوری باشد(می فرماید یک آیه معادل حسنین است برای من)ادب زهرای مرضیه(سلام الله علیها)باید برای ما الگو باشد،خانم بزرگوار بی بی دو عالم،شخصیتی که دو روز در خانه اش غذا نیست،به امیرالمؤمنین(علیه السلام) عرضه می دارد        « لاسْتَحی مِنْ إلهی أنْ أکَلِّفَ نَفْسَکَ ما لا تَقْدِرُ عَلَیْهِ »من از خدا خجالت کشیدم،شرم کردم،تکلیفی گردن تو بگذارم که توانش را نداری،این ادب حضرت زهرا(سلام الله علیها)است،در برخورد با همسر،در برخورد با فرزند،در برخورد با همسایه، تا به صبح برای همسایگان دعا می کرد،برای خود دعا نکرد؛این است که یکی از جنبه های الگوی زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)به نظرم همین بعد ادب فاطمه (سلام الله علیها)است که ما باید یک مقداری بیشتر رویش عنایت بکنیم و توجه داشته باشیم؛من یک وقتی یک کسی آمده بود یک رساله ای می خواست بگیرد،بهش دادم،همین موضوع را گفتم برو روی قرآن اصلا کار کن،ببین در قرآن کریم چه آیاتی این بحث ادب را مطرح کرده؟! ادب گفت و گو.خدا چطور با فرشته ها صحبت  می کند؟!چطور با انبیاء صحبت می کند؟انبیاء چطور با قومشان صحبت می کنند؟خیلی جالب است ،این خودش یک موضوع بحث است،گفت و گوی انبیاء با قومشان،این ادب گفت و گو را شما ببینید چطور با قومشان صحبت می کنند،چطور با مخالفینشان صحبت می کنند.این یک جنبه. جنبه دوم الگویی زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)،آن جنبه ی خداترس
عاقبت بخیر قراربده.خدایا موجبات شغلشان، ازدواجشان، تحصیلشان فراهم بفرما.خدایا هر کسی با هرقلمی با هر بیانی با هر تکنولوژی علیه این جوان ها توطئه می کند برای فساد و انحراف آن ها،خدای به عظمت زهرای جوان،شرشان را به خودشان برگردان.خدایا روز به روز محبت اهل بیت عصمت و طهارت را در دل ما بیشر بگردان.خداوندا اساتید ما ذب الحقوق ما،مراجع عالی مقام ما خاصه مرجع عالی قدر حضرت آیت الله عظمی صافی،خاصه رهبری عظیم الشان انقلاب ،سلامت،عظت عنایت بفرما.خدایا مارا قدر دان نعمت خون شهدا و انقلاب قرار بده.فیض و بشارت به روح شهدا،اموات گذشتگان،علمای گذشته ،مراجع گذشته،عزیزانی که سال ها در این مجلس شرکت می کردند و دستشان کوتاه است،روح ملکوتی آیت الله عظمی گلپایگانی،روح ملکوتی امام عائد و واصل بگردان.
ی و بعد عبادی حضرت زهرا(سلام الله علیها)،شخصیتی که همه ی  وجودش محض است،در روایت دیدم،جبرئیل آمد خانه ی زهرای مرضیه (سلام الله علیها)،می دانید جبررئیل (به حسب نقل) حتی بعد از این رحلت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) این دو ،سه ماه ارتباطش را قطع نکرد با خانه ی حضرت زهرا(سلام الله علیها)،وحی نه!وحی با رحلت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)تمام شد،ما هم اعتقامان این است که ،مصحف حضرت زهرا(سلام الله علیها) هم ارتباطی با قرآن ندارد،ممکن است نکات قرآنی درش باشد،اما این غیر از قرآن است،مصحف امیرالمؤمنین (علیه السلام) و… این ها ارتباطی به وحی ندارد،وحی فقط به رسول الله است،بارحلت رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم)وحی تمام شد،اما یک وقتی حضرت امام(رضوان الله تعالی عیله)در سخنرانی این را فرمودند:جبرئیل در فرصت این چند ماه،رفت و آمدش را قطع نکرد،گاهی می آمد خدمت حضرت زهرا(سلام الله علیها)،و از جای پدرش به او خبر می داد،فاطمه جان ناراحت نباش جای پدرت این طور است،جای پدر را به او نشان می داد،گاهی می آمد مطالبی به او بیان می کرد،مطالبی به او عرض می کردند،دراین روایت دارد که رسول خدا نشسته بود جبرئیل آمد،یا رسول الله حضرت حق سلام می رساند و می فرماید به فاطمه (سلام الله علیها)بفرمایید،هرچی می خواهد از من بطلبد،زهرای مرضیه (سلام الله علیها) نشسته،پیامبر گرامی اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)پیشنهاد جبرئیل را مطرح کرد،سر پایین انداخته،بعد سر مبارکش را بالا اورد؛«یا ابتا لا حاجَهَ لِی غَیرُ النَّظَرِ اِلی وَجهِهِ الکَرِیمِ »هیچ حاجتی ندارم ،غیر از اینکه توجهم به خدا بیشتر است. ببین آقا یک چک سفید امضا جلوی آدم بگذارند،بگویند بطلب؛خب حضرت زهرا(سلام الله علیها) محض بود بر خدا. از امیرالمؤمنین (علیه السلام)پرسیدند که شما چرا می گویید« صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ »،« صرَط الْمُستَقِیم » فرمود:ما ادامه اش را از خدا می خواهیم،ما بیشترش را از خدا می خواهیم،بازهم امکان ترقی دارد،خود ائمه علمشان در بعضی از ایام هفته افزوده می شود،فلذا حضرت زهرا(سلام الله علیها)با همه ی توجه ی که به خدا دارد،می فرماید:عرضه می دارد پدرجان « لا حاجَهَ لِی غَیرُ النَّظَرِ اِلی وَجهِهِ الکَرِیمِ  »هیچ حاجتی ندارم غیر از اینکه توجهم به خدا بیشتر بشود. خلاصه ی عرض امروز من ترسیم این نظام الگویی در قرآن بود،نظام تابع و متبوع،و انطباقش با زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها). ان شاالله خداوند به همه ی ما توفیق اسوه پذیری و الگو پذیری و عمل به کلمات نورانی شان را بفرماید. السلام علیک یا فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)،یا بنت رسول الله، یا قُرَّهِ عَیْنِ نبی الْمُصْطَفَى ،دو سه جمله ذکر مصیبت ،این دل ها را روانه مدینه بکنیم، خانه ی زهرای مرضیه(سلام الله علیها)،وقتی یک کسی از دست می رود،آن لحظاتی که انسان کنارش است،غسل می دهد ،کفن می کند،آماده می کند،تجهیز می کند،شاید خیلی توجه ندارد به این فقدان،به این عظمت مصیبت،اما وقتی آن عزیز به خاک سپرده می شود،آدم می آید خانه جای خالی اش را  می بیند،بستر خالی اش را،لباس هایش را،سجاده اش را،هی برایش تداعی می شود،می گوید اینجا می نشست،اینجا غذا می خورد،این جا باهام حرف می زد، از این در بیرون می رفت،هی ناراحتی بیشتر می شود،لذا بازماندگان برایشان همیشه این قضیه سخت تر است. اما نوشته اند وقتی زهرا(سلام الله علیها) را به خاک سپرد،«هاج به الحزن»غم های عالم به دل علی (علیه السلام) نشست،علی مظلوم حالا بر می گردد به خانه،به در و دیوار،بستر خالی،سجاده خالی،مخصوصا برای بچه ها خیلی سخت بود،بر زینب کبری(سلام الله علیها)بر حسنین،بر ام کلثوم،هر وقت از کنار این در رد می شد،حالا یک وقت اینم یادگار یک چیزی است که می شود از جلوی چشم برداشت نبینن،لذا زینب کبری(سلام الله علیها)گاهی این صحنه ها تداعی می شد؛عرض کنم بی بی دو عالم،این جا دیدی دشمن به خانه آمد،این جا بیشتر سخت گذشت یا کربلا،آنجایی که خودم دیدم، زبالای بلندی،که محبوب خدارا سر بریدند،دست روی سر گذاشت،وا محمدا،وا علیا، خودم دیدم گلوی اصغرم را،خودم در بر کشیدم اکبرم را،آنچنان جانسوز در قتل گاه روزه خواند،گفت «فوالله بکت و ابکات کل عدو و صدیق »دوست گریه می کرد،دشمن گریه می کرد،مگر چی گفت؟صدا زد داداشم قربان لب های تشنه ات برادر،قربان دل داغ دیده ات، بأبی المهموم حتی قضی بأبی العطشان حتی مضی،لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم،به فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها یا الله. خدایا به عظمت زهرای مرضیه در ظهور آخرین وصی رسول خدا امام زمان (ارواحنا له الفداه) تعجیل بفرما.خدایا تا ما زنده ایم توفیق درک حکومتش را به همه ی ما عنایت بفرما.خدایا اعتقاد ما،عبادت ما دین ما محافظت بفرما.خدایا همه ی مارا بر دین ثابت قدم قرار بده.جوان های ما،نسل ما،اولاد ما،دختر ها و پسرهای ما متدین،مؤمن،
4_5996819568457156136.m4a
927K
👆زمزمه برای مراسم های دعای ندبه به عشق صاحب الزمان،با شور و شوق بیکران ندبه کنان داریم همه،حال و هوای جمکران یابن الحسن یابن الحسن... با نام مهدی میشکُفه،یاس و عَقاقی به چمن به همراه ندبه خونا،زمین و آسمون میگن یابن الحسن یابن الحسن... چشمای گریون میخونه،فاتحه و کوثر و نور به حقّ زهرا میرسه،وقت فرج روز ظهور یابن الحسن یابن الحسن... آسمونِ دلای ما،ابریه از فِراقِ تو دلِ شکسته میگیره،توو ندبه ها سراغِ تو یابن الحسن یابن الحسن... صوم و صلاة ما تویی،حجّ و زکات ما تویی توو این همه سختی و غم،راه نجات ما تویی یابن الحسن یابن الحسن... دعا کن آقا بمونم،سرباز مکتب وَلی ایشالّا که فدات بشم،توو لشکرِ سیّد علی یابن الحسن یابن الحسن... ✼═══┅🔶🍁🔶┅═══✼ ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا دلم از کرده های خویش نادم می شود بیش تر از پیش چشمم گریه‌ لازم می شود . ” اشک ” ، بال پر زدن در وادی معراج هاست گریه‌ کن در روضه جبریلِ عوالم می شود . شمع باشی یا که پروانه .. ، چه فرقی می کند سوخت هر کس که درونش ” عشق ” حاکم می شود . هر که سنگ طعنه های خلق را تاب آورد حتم دارم شیشه هم باشد ، مقاوم می شود . گرچه هِی در می زنم .. ، کشکول من را پر نکن دست سائل تا که خالی شد .. ، مزاحم می شود . این خرابت را بیا و لطف کن .. ، بیرون نکن قول خواهد داد که یک روز سالم می شود . تا گناهی می کنم ، زهرا وساطت می کند پشت مادر ، طفل بازیگوش قایم می شود . آه ای ماه هزار و چند ساله .. ، تو بگو سهم ما تا کِی سیاهیّ مداوم می شود . هر زمان ” ناحیّه ” می خوانم تصور می کنم روح من تا کربلایش با تو عازم می شود . گریه .. ، تنها در میان روضه ی جدّت ” حسین” … اشک هرچه می دهی خرج مراسم می شود . لااقل ” این‌ جسمِ عریان‌ مانده ” را .. ، دفنش کنید نامروّت ها کسی این‌ قدر ظالم می شود . آن ردا و آن عبا و آن عمامه بس نبود … کهنه پیراهن مگر جزو غنایم می شود!؟ . . . بردیا محمدی ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
متن مداحی : از وقتی که به کام من    یه ذره تربتت نشست دست خودم نبود توی    دلم محبتت نشست عمری از اون روز تا حالا گریه مینکم...     تا نبریم به کربلا گریه میکنم... گریه میکنم... تو اشک بده منم برات گریه میکنم...     بارون میشم روی لبات گریه میکنم... برات قتیل العبرات گریه مینکم... (( حسین وآآآی... )) یه وقتی عذرمو نخوای     درسته که خیلی بدم به درد هیچی نخورم    سینه زنی که بلدم با یا حسین با زینبا سینه میزنم...     با ضرب نعل مرکبا سینه میزنم... سینه میزنم... تا سینه ام بشه کبود سینه میزنم...    به یاد مقتل از وجود سینه میزنم... که شمر رو سینه ی تو بود سینه میزنم... (( حسین وآآآی... )) اینا همش کار دله     اگه کبوده بدنم با لاطمات الخدودت    من چرا لطمه نزنم؟ به یاد مادر به صورتم لطمه میزنم...     بر خورده بد به غیرتم لطمه میزنم... لطمه میزنم... از بین کوچه تا حرم لطمه میزنم...     من ارث زینب میربرم لطمه میزنم... فقط نه اینجا محشرم لطمه میزنم... (( حسین وآآآی... )) ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن مداحی : از وقتی که به کام من    یه ذره تربتت نشست دست خودم نبود توی    دلم محبتت نشست عمری از اون روز تا حالا گریه مینکم...     تا نبریم به کربلا گریه میکنم... گریه میکنم... تو اشک بده منم برات گریه میکنم...     بارون میشم روی لبات گریه میکنم... برات قتیل العبرات گریه مینکم... (( حسین وآآآی... )) یه وقتی عذرمو نخوای     درسته که خیلی بدم به درد هیچی نخورم    سینه زنی که بلدم با یا حسین با زینبا سینه میزنم...     با ضرب نعل مرکبا سینه میزنم... سینه میزنم... تا سینه ام بشه کبود سینه میزنم...    به یاد مقتل از وجود سینه میزنم... که شمر رو سینه ی تو بود سینه میزنم... (( حسین وآآآی... )) اینا همش کار دله     اگه کبوده بدنم با لاطمات الخدودت    من چرا لطمه نزنم؟ به یاد مادر به صورتم لطمه میزنم...     بر خورده بد به غیرتم لطمه میزنم... لطمه میزنم... از بین کوچه تا حرم لطمه میزنم...     من ارث زینب میربرم لطمه میزنم... فقط نه اینجا محشرم لطمه میزنم... (( حسین وآآآی... )) ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
[3] أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم الحمد لله الذی جعل الحمد مفتاح لذکره و سبباً للمزید من فضله و دلیلاً علی آلائه و عظمته ثم الصلاه والسلام علی حبیبه وخیرته ابوالقاسم المصطفی محمد وعلی اله الطیبین الطاهرین المنتجبین وصی الما بقیه الله فی العرضین قال الله تبارک و تعالی  یا ایها الذین الامنوا التقو الله و کونوا مع الصادقین. شب شهادت صدیقه طاهره زهرای مرضیه(سلام الله علیها)ریحانه الرسول ،ام ابیها  علیها صلوات الله  وسلام الملاعکته می باشد . یکی از بالاترین اقسام عفاف ،عفت جنسی است ،و عفت جنسی این است که انسان شهوت خودش را کنترل کند، اینی که در روایات داریم انسان واسطه بشود،حدیث داریم حکم اولیه اسلام ازدواج است،ولی می فرماید حالا اگر کسی نتوتنست ازدواج بکند،شرایط برایش نبود،یا حتی همسرهم داشت،فرقی نمی کند،باید عفت داشته باشد،این عفت منظور عفت جنسی است،برادران عزز ،خواهران گرامی،اگر غریزه شهوت انسان،یله و رها بشود خیلی خطرناک است،خیلی جنایت می آفریند،،خیلی آسیب ایجاد می کند،فلذا اسلام برای ،مسئله ی کنترل شهوت  و برای ایجاد عفاف  در مردم اول کاری که کرده است می گوید جلوی محرک ها را بگیرید،ببینید،محرک اول باعث می شود شهوت انسان تحریک بشود،چرا به همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) می فرماید :تحریک کننده حرف نزنید « فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» ،این پیام به همه ی زن هاست،نوع حرف زدن یک خانم می تواند محرک باشد، می فرماید شما سخنتان را،حرف زدنتان ،گاهی بایک تلفن ،شهوتی تحریک بشود،لذا می فرماید که حرف زدن خانم ها نباید تحریک کننده باشد،آیه قرآن می فرماید:راه رفتن  نباید محرک باشد،به زن های پیامبر(صلی الله علیه وآله)می فرماید:وقتی راه می روید ،یک جوری راه نروید که نامحرم تحریک بشود، دختر شعیب وقتی آمد پیش حضرت موسی(علیه السلام )خب موسی بن عمران جوان است،مجرد است ،این خانم آمد پیام شعیب را به او برساند، قرآن می فرماید:«تمشی علی الاحیا»،پس ما راه رفتن بی حیا هم داریم،حرف زدن بی حیا هم داریم،اسلام برای ایجاد عفت جنسی،چندتا کار کرده است: ۱٫جلوی محرک ها را گرفته است. می فرماید خانم ممحترم تحریک کننده حرف نزن ،تحریک کننده راه نرو،زینت های خودت را آشکار نکن،  که موجب بشود نامحرم تحریک بشود،زینت های خودت را بپوشان،فلذا«احب الاعفاف البطن و »فرمود بالاترین عفاف  و محبوب ترین عفت نزد خدا عفت شکم و عفت جنسی است،این است که انسان قوای جنسی اش را کنترل بکند ،شما سوره ی احزاب را باز کنید آیه ۳۵ را ببینید،من توصیه می کنم این آیه را ملاحظه کنید،آیه ی ۳۵ سوره ی احزاب ،ده صفت آورده است برای زنان و مردان سالم،می دانید شما که جامعه ی سالم با افراد سالم است،اگر افراد در جامعه سالم شدند،جامعه هم دست می شوند،جامعه در و دیوار نیست که سالم باشدفوقتی می گویند که خانواده سالم،جامعه ی سالم ،کشور سالم،یعنی افراد سالم،افراد سالم هم زن و مرد می باشند،ده تا صفت خداوند در سوره احزاب برای مومنین و مومنات آورده است که واقعا اگر این ده صفت در جامعه بین مؤمنین ایجاد بشود،ایم جامعه ،جامعه ی سالم می شود،خب یکی از آن ها این است«والحافظین  فروجهم و الحافظات»،مرد ها و زن ها در جامعه ی اسلامی،قوای جنسیشان را کنترل می کنند،مواظب هستند،عفت جنسی دارند،؛گاهی غربی ها می گویند شما آزاد بگذارید مسائل جنسی را ،انقدر حساسیت ایجاد نکنید،باعث می شود برایشان عادی بشود برای مردم و خلاصه خود به خود حساسیت ها کم می شود،هی که  شما خانم را می پوشانید،هی تحریک می شوند می بینند،ولی وقتی همه چیز باز شد و بی حجابی شد،فساد زیاد بود قوای جنسی را هرکی از هرجایی خواست ارضا کرد،دیگر طبیعتا ولع از بین می رود،عادی می شود،دیگر کسی مثل کشور های غربی نمی ایستد به نامحرم نگاه بکند،دیگر همه مثل هم هستند؛این حرف،حرف غلطی است،این نتیجه اش این است که شما فرزندان فهشا پدا می کنید در جامعه ،فرزندان زنا  پیدا می کنید،،قوام خانواده ها از هم می ریزد،یک خانواده دیگر پس از ۱۴،۱۵سالگی مالک دختر خودش نیست،مالک خواهر خودش نیست،،اگر یک کسی گفت که آقا هر کسی هر چیزی می خواهد بخورد،هیچ چیز مالک ندارد،آیا این نشان دهنده ی تمدن است!!هرکی هرچیزی خواست ببیند،هرکی با هر کسی دلش خواست ارتباط داشته باشد!لذا اسلام توصیه اولش برایمسئله جنسی این است که محرک ها را از بین ببرید،محرک کننده حرف نزن،تحریک کننده راه نرو،زینت هایت را آشکار نکن،نگاه به نا محرم نکن،. یک وقتی در زمان رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله)،فضل بن عباس با پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)سوار بر مرکبی بودند،فضل داشت به یک نامحرمی نگاه می کرد،رسول خدا(صلی الله علیه وآله)دست مبارکش را اورد و صورت فضل را برگرداند،فضل بن عباس جوان بود،جوان زیبایی هم بود،امیرالمؤمنی
ن (علیه السلام )در حال طواف بود،دید یک کسی دارد به نامحرم نگاه می کند،با دست مبارکش صورت او را برگرداند،،فرمود داری گناه می کنی اینجا!نگذاشت نگاه بکند،این ها عوامل بازدارنده است. امام صادق(علیه السلام )شنیدند که یکی از شاگردانشان،که برای خانم ها درس می گفت،ایشان سرکلاس شوخی کرده است،مزاح کرده است با خانم ها،امام اورا خواست،فرمود:مبادا از این به بعد در کلاسی که به خانم ها درس می دهی،شوخی بکنی،یا درس را تعطیل بکن،یا شوخی نکن. چون با یک مزاح ،با یک شوخی شروع می شود.منشاء بسیاری از درگیری ها در تاریخ،مسائل شهوانی بوده است،همین بی حرمتی ها بوده،همین رعایت نکردن عفاف بوده.  نبرد بنی قینقاع چرا در گرفت؟اولین گروه یهودیان که پیامبر(صلی الله علیه وآله)این ها را از مدینه بیرون کرد،یهودی های بنی قینقاع هستند،چون یک زن مسلمان رفت در بازار یهود،یک جوانی به او بی حرمتی کرد،چادر ولباس اورا دوخت به چادر مغازه،آمد حرکت بکند،حجاب و لباسش کنار رفت،بدنش نمایان شد،یهودی ها مسخره کردند،هلهله کردند،شادی کردند،همین باعث درگیری شد،باعث شد جوانی از یهود کشته بشود،جوانی از مسلمان ها کشته شود،و بالاخرا پیامبر(صلی الله علیه وآله)همه ی یهودی های بنی قینقاع را از مدینه بیرون کرد. یک هوس رانی باعث شد که این جنگ در بگیرد و موجب این در گیری بشود،خیلی آدم باید حواسش باشد. ما چهار قسم عفت داریم،بحث ما امروز این است؛ «افضل العباده العفاف» بالاترین عبادت عفت است،«انفسهم عفیفه»مؤمنین نفسشان عفیف است،این ها روایات است که می خوانم،عفاف مورد دعای پیامبر(صلی الله علیه وآله)بوده،«اللهم انی اسئلک تقا والهدی والغنا والعفاف»،عفت مورد توصیه ی قرآن است،چهار جور ما عفاف داریم: ۱٫عفت جنسی است« وَلْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ نِکَاحًا »،عفت جنسی عرض کردم،قرآن و روایات توصیه شان این است که جلوی محرک ها را بگیریم،این خیلی نکته مهمی است،که تحریک کننده لباس نپوشیم،تحریک کننده حرف نزنیم،الان متاسفانه در جامعه مواجه هستیم ما با این مشکل که ارتباط های خانوادگی،فامیلی،عروسی ها،مهمانی ها،کنترل شده نیست، به عنوان اینکه پسر عمو،دخترعمو،زن برادر است،داماد است،باجناق است،در زندگی هم وارد می شوند،و عرض کردم،شما ببینید حوادث  و اخبارهایی که چقدر اختلاف ها،قتل ها،در گیری ها،جنایت ها،بخاطر همین عدم رعایت عفاف جنسی است.خیلی مهم است،این همان است که توصیه شده است،قرآن کریم می فرماید:« والحافظین  فروجهم و الحافظات »، مرد ها و زن ها در جامعه ی اسلامی،قوای جنسیشان را کنترل می کنند؛ این صفت عفت در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)موج می زند،وقتی ازدواج کرد،پدر بزرگوارش،آمد فرمود دخترم،من کار بیرون و کار خانه را برای شما تقسیم کردم،امیرالمؤمنین(علیه السلام )کارهای بیرون خانه را انجام بدهد،شماهم کارهای داخل خانه را؛وجود مقدس زهرای مرضیه(سلام الله علیها)،آنقدر خوشحال شد که به پدر عرض کرد،یا ابتا راین خبر بعد از اسلام برای من شادبخش ترین خبر بود،آنقدر من خوشحال شدم،بعد از اسلام با هیچ خبری به اندازه این خبر خوشحال نشدم،که شما کار بیرون را از گردن من برداشتی، خب شما الان خریدهای خانه ی خانم ها بیشتر از آقایان هست،صف های نانوایی خانم ها شلوغ تر از آقایان است،رفت و آمد بازار خانم ها بیشتر از آقایان است،کارهایی که گاهی اصلا شاکله اش با وجود مرد جور در می آید را خانم ها انجام می دهند،این درست نیست ؛یک مرد غیور جوری باید برنامه ریزی بکند که به حداقل این موارد نسبت به خانواده اش بپردازد،بعضی ها کل این کارها را واگذار کرده اند به خانواده،برود نان بخردفگوشت بخرد،شیر بخرد،بازار برود،محرم و نامحرم! روایتی است که شیخ عباس قمی در مفاتیح اورده است،امیرالمؤمنین به زن های عراق می فرماید:چرا شما می آیید در بازار ها که مرد های عزب به شما نگاه بکنند،مرد های عزب به شما بنگردند،اسلام مخالف حضور اجتماعی زن نیست،خود زهرای مرضیه(سلام الله علیها)هم در دفاع از امیرالمؤمنین(علیه السلام )خطبه دارد و هم احتجاج دارد،هم تحریم دارد،هم دفاع دارد،هم گریه دارد،،هم فریاد دارد،اما وقتی ضرورتی نیست! چرا در اسلام جهاد از گردن خانم ها برداشته شد؟بعضی از زن ها پیش پیامبر(صلی الله علیه وآله) آمدند و گفتند یا رسول الله ما می خواهیم ثواب جهاد را ببریم،فرمود:«حسن التبعل یعدل الجهاد»، خوب همسرداری کردن ،خوب شوهر داری کردن ،معادل جهاد در اسلام است؛این یکی از ویژگی های زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)است. اینکه فرمود بهترین زن کسی است که مرد او را نبیند و او هم مرد را نبیند،واقعا این طور است؛انسان گاهی در این مراکز درمانی،دانشگاه ها،بیمارستان ها،مراکزادارات وارد می شود،بانک ها،جاهای مختلف که حالا مرسوم شده است خانم ها را به کار می گیرند تو همه ی کار ها ،مغازه پارچه فروشی،رستوران،سوهانی ،ساندویج بگیر بیا تابالا! علتش هم این است
که نیروی کار خانم ها ارزان است،توقعشان کم است،حالا یک جاهایی ضرورت دارد،یک جاهایی لازم است،اما واقعا بسیاری از این مشاغل را لازم است که خانم ها انجام بدهند؟!خب این خود به خود منجر به بعضی از ارتباطات،بعضی از گفتگو ها،مخصوصا در مراکز درمانی که خیلی کم گاهی رعایت می شود،می بینید آن چنان گرم گفتگوهای میان افراد باهم صمیمی،عدم رعایت حریم ها،این ها نکاتی است که در اسلام روی آن تاکید شده است. یکی از بالاترین اقسام عفاف،عفت جنسی است،وعفت جنسی هم ،همین است که انسان شهوت خودش را کنترل بکند،این که در روایات داریم انسان واسطه بشود، حدیث داریم:سه گروه هستند که خداوند روز قیامت سایه رحمت روی سرشان می اندازد، یکی«رجل زوج اخاه»کسی که ازدواج کسی را فراهم بکند؛خود ازدواج یک عامل عفت جنسی است،توصیه قرآن است.من روایت دیده ام،امام معصوم فرموده است که:هرکسی که ازدواج را از روی فقر ترک بکند،(بگوید بچه ام بیکار است،شغل ندارد،خانه ندارد،ماشین ندارد)فرمود:« وَمَنْ تَرَکَ التَّزْویجَ مَخافَهَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَساءَ الظَّنَّ بِاللهِ »هرکسی که ازدواج را از روی فقر(ترس از فقر)ترک بکند،این به خدا سوء ظن دارد؛می دانید سوء ظن به خدا چقدر بد است،خدا در قرآن لعنت کرده است آن هایی را که سوء ظن دارند.می فرماید:« یعذّب الله الظّآنّینَ بِاللهِ »عذاب می کند آن کسانی را که به خدا سوء ظن دارند؛بدترین نوع سوء ظن،سوء ظن به خدا است،کلا سوءظن بداست؛قرآن می فرماید«اجتنبوا کثیر من الظن»؛اما اینکه آدم به خداوند سوءظن بورزد،بعضی ها می گویند سوءظن به خدا یعنی چی؟!یکی از آن همین است،روایت می فرمود:کسی که ازدواج را ترک بکند« مَخافَهَ الْفَقْر»،بگوید نمی شود،نداریم،ماشین نیست،خانه نیست،فرمود:« فَقَدْ أَساءَ الظَّنَّ بِاللهِ »این سوءظن به خدا دارد،چرا سوءظن به خدا دارد؟چون خداوند در قرآن می فرماید:«ان یکونوا فقراء یقنهم الله»اگر ندار هستی با ازدواج من پول دارت می کنم؛خب این کسی که می گوید،ندارم،ازدواج نمی کنم،این وعده خداوند را قبول ندارد،این می شود سوءظن به خدا/فلذا دوتا توصیه اسلام برای عفت جنسی در جامعه دارد:۱٫کنترل محرک ها،جلوگیری از محرک ها،حرف هایتان تحریک کننده نباشد،تحریک کننده راه نروید،ارتباط ها رعایت بشود،زینت ها پوشید بشود،حجاب داشته باشند. این یک راه عفت جنسی است. ۲٫راه دوم،ازدواج است،که این درواقع میل از راه طبیعی اش ارضاء می شود و پاسخ داده می شود. این اولین قسم عفاف که عرض کردم در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)موج می زد،هم نسبت به نامحرم آن حساسیت حضرت،هم این خطبه ای که در مسجد خوانده،در تاریخ دارد که حضرت به طور کامل خودش را پوشاند،تمام بدن را پوشاند،آمد مسجد پشت پرده قرار گرفت و شروع کرد به خطبه خواندن. می آمد بقیع گریه می کرد،می آمد احد اشک می ریخت،اما در میان حجاب کامل،در میان پوشش کامل،این عفاف حضرت زهرا(سلام الله علیها)است. قسم دوم عفت،عفاف مالی است،انسان در مالش هم باید عفیف باشد،یعنی چی در مال عفیف باشد؟ یک معنایش این است که:اگر ندار هست،اگر فقیر هست،؛اگر مشکلات مالی دارد دنبال تهیه مال از راه حرام نرود،روایت داریم:«العفاف زینت الفقر» زیبایی فقر،با عفت است. یک گروهی بودند در مدینه،این ها فقیر بودند،(این آیه قرآن است که الان عرض می کنم)خیلی وضع مالیشان خراب بود،گاهی گرسنه می خوابیدند،اما قرآن می فرماید:آن قدر خود دار بودند،آن قدر خویشتن دار بودند،آن قدر مناعت طبع داشتند،هرکه این ها را می دید فکر می کرد پول دار اند.می گویند طرف صورتش را باسیلی سرخ نگه داشته است،این آیه قرآن است،بخوانم برایتان: « یَحسَبُهُمُ الجاهِلُ أَغنِیاءَ مِنَ التّعَفّفِ »یعنی کسی خبرنداشت این ها را که می دید فکر می کرد این ها پول دار هستند،از بس عزت نفس داشتند.  وقتی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) آمدند مدینه،نقل کرده اند که این ها خانه نداشتند،یک ایوانی درست کرد برایشان کنار مسجد بنام صفرح.البته این صفرح ای که الان تو مدینه است،جابجا شده است،اونجا محلش نیست،محل سفره جلوتر است،این ها اینجا شب می خوابیدند،رسول خدا(صلی الله علیه وآله) هم گاهی برایشان غذا می آورد،نانی،خرمایی،چیزی به هر حال می آورد به این ها می رساند،خود پیامبر(صلی الله علیه وآله)هم امکانات مالی نداشت،اتفاق افتاد سه،چهار روز پشت سرهم پیامبر(صلی الله علیه وآله) خرما آورد برایشان،یکی از آن روزهایی که خرما آورد،یکی از این مسلمان ها،یک کلمه برگشت گفت یا رسول الله جگرمان سوخت،گرمیمان کرد،چقدر خرما بخوریم!!اعتراض کرد،(خب اعتراض اولا صلاح نیست شما به پیامبر(صلی الله علیه وآله) بکنید،ثانیا رسول خدا نداشت،اگر داشت غذای دیگری برای شما می آورد،بیشتر از این در اختیارش نبود،)،حضرت فرمود:نمی دانی جگر سوختن یعنی چی،جگر سوختن این نیست،قرآن می فرماید:قیامت آتش جهنم،آن جگر می سوزاند،آن آتش است که قرآن کریم می فرماید در
بطون و برون افراد این حرارت احساس می شود،تو گرما ندیدی که به گرمی خرما می گویی گرما،خیلی ناراحت شد،متاثر شد،گفت یا رسول الله من را ببخش،اصلا دیگر غذا نمی خورم حالا که این طور شد،فرمود نه غذا بخور،ادب داشته باش،خودت را کنترل بکن،بالاخره این مهم است،گاهی خود پیامبر گرامی اسلام در خندق (نوشته اند)،وقتی خندق را می کندند،یک روز حضرت زهرا(سلام الله علیها) دو تا قرص نان برای پیامبر(صلی الله علیه وآله)آورد،پیامبرگرامی اسلام نان هارا میل کردند و فرمودند دخترم سه روز است این اولین قوتی است که از گلوی باباتت می رود پایین،سه روز است که من چیزی نخورده ام،حضرت عرضه داشتند بابا جان،من غذای بچه ها را یک کم کمتر دادم و برای شما آوردم.واقعا نبود.خود فاطمه زهرا(سلام الله علیها)وقتی آمد خانه ی پدرش کمک مالی بگیرد،پیامبر (صلی الله علیه وآله)فرمود:دخترم من ندارنم به شما بدهم ولی یک ذکر بهت یاد می دهم،برو و این ذکر را بگو،ذکری به حضرت زهرا(سلام الله علیها)یاد داند«یا رب الاولین و الاخرین یا ذل  یا راحم المساکین یا ارحم الراحمین»فرمودند این را بگو،در زندگی ات گشایش ایجاد می کند.خب حضرت زهرا(سلام الله علیها)از روی فقر آمده بود،آمده بود کمک مالی بگیرد،امیرالمؤمنین اورا فرستاده بود،وقتی از خانه ی پیامبر(صلی الله علیه وآله)آمد بیرون،آمد پیش امیرالمؤمنین عرض کرد «یا اباالحسن یبن ام ذهبت الدنیا و تجد اداخره» برای دنیا رفته بودم ولی با آخرت برگشتم،الحمد الله که بجای مال پدرم یک ذکری را بهم یاد داد،امیرالمؤمنین هم فرمودند:امروز خوب روزی است که ما یک دعایی یاد گرفتیم،ذکری یاد گرفتیم. در اوج فقر پدر بزرگوارش می آمد خانه می فرمود دخترم« تعجلی مرامه الدنیا و حلاوت الاخره» میدانم دنیا برایت سخت است،این ها رابکش،بچش،با شیرینی آخرت حل می شود،می گفت بابا جان من ناراحت نیستم،«الحمدالله علی آلاءه و شکر علی نوم». دیروز عرض کردم که وقتی سلمان آمد پیش پیامبر(صلی الله علیه وآله)،گفت یارسول الله،دخترتان فاطمه(سلام الله علیها) خیلی در فقر است،لباس زندگی اش خیلی ساده است،پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)فرمودند سلمان «اما ابنتی الفاطمه قد ملأالله جوارهها ایمانا و یقینا»دختر من دنبال این مسائل مالی نیست،اگر دنبال مسائل مالی بود،خیلی خواستگار های پول دار و ثروتمند داشت،اما زندگی را با امیرالمؤمنین ترجیح داد. برادران عزیز،خواهران گرامی،ما چهار جور عفاف داریم:۱٫ عفت جنسی۲٫عفت مالی:این است که انسان خودش را برای فقر و نداری به حرام نیاندازد،به دیگران رو نیاندازد،خودش را کوچک نکند،بسازد اما باعفاف،همان چیزی که وجود مقدس رسول گرامی اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) و ائمه معصومین ما توصیه کردند،این هم قسم دوم. ۳٫عفت در گفتار:انسان گفتارش هم باید عفیف باشد،گفتارش هم باید حساب شده باشد،چقدر قرآن تاکید می کند،مردم «قولوا لناس حسنا»خیر خواه مردم باشد.  از امام باقر(علیه السلام )پرسیدند یابن رسول الله« قولوا لناس حسنا»با مردم نیکو حرف بزنید،خیرخواهانه حرف بزنید،یعنی چی؟امام باقر(علیه السلام )فرمود:یعنی همان طور که دوست داری مردم درباره ی شما حرف بزنند،همان طور حرف بزنید،بینی و بین الله اگر این رعایت بشود چقدر گفتارها زیبا می شود،چطور دوست دارید مردم درباره ی شما حرف بزنند،فرمود شما همانطور با مردم حرف بزنید، « هُدُوا إِلَى الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ »،« قُولُواْ قَوْلاً سَدِیداً »،محکم حرف بزنید،پاکیزه حرف بزنید،زیبا حرف بزنید،این قسم دیگر عفاف است که عفاف گفتاری است،انسان در کلامش،در بیانش باید عفت باشد و کلامتش کلمات حساب شده ای باشد،این هم یک قسم عفاف.پس عفت جنسی،عفت مالی،عفت گفتاری،قسم چهارم عفاف هم «عفت البطن»عفت شکم، اینکا انسان اجازه ندهد هر لقمه ای وارد شکمش بشود،اینی که انسان کنترل داشته باشد نسبت به ورود غذا،لقمه ی حلال استفاده بکند. اگر این چهار عفت در زندگی ما جمع شد،عفت جنسی،عفت مالی،عفت گفتاری،عفت شکم،مجموعه ی این ها انسان را می کند« أَنْفُسُهُمْ عَفِیفَهٌ »،انسان می شود عفیف.« اَفْضَلُ العِبادَهِ الْعِفافُ »،این خلاصه ی عرضی بود که من تقدیم محضر شما کردم که بدانیم یکی از صفات مؤمن که قرآن کریم و روایات بر آن تاکید دارد،همین عفاف است؛عفاف یعنی بازدارندگی نفس،یعنی اینکه انسان بتواند خود را کنترل بکند،خود بازدارندگی،این معنای عفاف است و حدیث خواندم اول عراعضم؛نبی مکرم اسلام فرمود:« وَ أَمَّا الْعَفَافُ فَیَتَشَعَّبُ مِنْهُ الرِّضَا وَ الِاسْتِکَانَهُ وَ الْحَظُّ وَ الرَّاحَهُ وَ التَّفَقُّدُ وَ الْخُشُوعُ وَ التَّذَکُّرُ وَ التَّفَکُّرُ وَ الْجُوُ وَ السَّخَاءُ »اگر کسی عفت داشت،سخاوت دارد،جود دارد،تفکر دارد،صفت رضا دارد،آرامش دارد،صفت خشوع در مقابل خداوند تبارک و تعالی دارد؛این خلاصه عرض ما در ارتباط با این صفت ارزشمند؛عرضم را جمع کنم.می فرماید: مردم دنیا،پیروان
علی بن ابی طالب،شیعیان و عاشقان مکتب ابالحسن (علیه السلام )،علی (علیه السلام )را چهار چیز یاری کنید،« أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّهٍ وَ سَدَادٍ »یک تقوا و ورع،دوم تلاش سوم عفت و چهارم سداد و محکم بودن،این در آن نامه ی که به عثمان بن حنین نوشته بود آمده است،« أَعِینُونِی »من علی را یاری کنید؛با چی یاری کنیم آقاجان؟ « بِوَرَعٍ »یعنی تقوا،دوری از شبهات،دوری از معصیت،« وَ اجْتِهَادٍ »تلاش« وَ عِفَّهٍ »عفت،« وَ سَدَادٍ »به معنای محکم بودن و استوار بودن،از من و شما خواست با این چهار چیز امیرالمؤمنین را یاری کنیم. ان شاالله خوادمند به همه ی ما توفیق انجام این فضایل را عنایت بفرماید. خدایا به عظمت زهرای مرضیه(سلام الله علیها)،در ظهور آقامون حجه بن الحسن تعجیل بفرما. خدایا به عظمت زهرای مرضیه(سلام الله علیها) حشر و نشر ما را با فاطمه (سلام الله علیها) و اولادش قرار بده. خداوندا به عظمت زهرای مرضیه(سلام الله علیها)نسل ما اولاد ما ،جوان های ما را از خطرات محفوظ بدار. بیماران ما ،بیماران منظور این جمع،لباس عافیت بپوشان. کشور ما ،نظام ما، تمامیت ارضی ما ،رهبر محبوب ما سلامت،عزت،عنایت بفرما. خدایا بشارت به روح شهدا ،انوات،گذشتگان،روح ملکوتی امام، عائد و واصل بگردان. خدایا عاقبت مارا ختم بخیر بگردان.خدایا با مال حلال مارا از مال حرام بی نیاز بگردان.
230413_002.MP3
4.87M
دشتی شهادت حضرت زهرا(س) بتاب ای ماه امشب در کنارم تو نوری در دلِ شبهاری تارم بتاب ای ماه امشب توی خونه بمون تا که علی تنها نمونه مرو ای ماهِ من از آسمونم مرو ای یاورِ قامت کمونم جهانم بعد تو گردیده زندون ببین مانده علی تنها و دلخون تو بودی روشنای محفل من عجب داغی نهادی بر دلِ من صفا رفته دِگر از آشیونم تو رفتی و زدی آتیش به جونم تو کَز این وادیِ غمناک رفتی شبانه تو درون خاک رفتی درون خاک کردم پیکر تو به قبرت من لحد چیدم سرِ تو بگو(هستی)شدم تنهای این شهر بخواند(پرویزی)با دیدۂ تر 👈🏻اجرای سبک: استاد پرویزی🎙️ 👈🏻سراینده شعر: علیمحمدی📝 🖋 شاعر: خانم علیمحمدی✍ 🎙 نوای گرم مداح بختیاری، (پیام پرویـــــــــزی) ‌╔═🇮🇷📢🎙═══╗ ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
419.8K
زهرایم کجا رفت دشتــــــــــی شب تار است و طفلان اشکبارند ز  سوگ    مادر   خود بیقرارند علی  گوید  که  زهرایم چرا رفت چراغ خانه ام لطف و صفا رفت خدایا  او   امانت  پیش  من  بود پس  از   فوت پدر  هرگز  نیاسود خدایا  بی کس  و  تنها  شدم  من اسیر    غصه  و  غمها   شدم من حسن  گوید خدایا   مادرم رفت تمام   هستی و  تاج سرم  رفت شده    زینب   پریشان   روزگارش خزان   گشته  گلستان   و  بهارش حسین  گیرد   سراغ   مادرش   را صدا  میزد   دمادم  خواهرش   را ببین   زینب   حسین ام   بیقرارم غریبم    من   دگر    مادر   ندارم بیقرار اصفهانی اجراشده توسط مداح بختیاری،پرویزی ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
1_1382270769.pdf
1.69M
📗متن کامل کتاب: آیه های فاطمی 📗 ده ها آیه قرآن که در شأن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نازل شده است ◀️ در سه بخش: ١. آیات اختصاصی ٢. آیات مشترک ٣. آیات مرتبط ◀️ مناسب جهت برگزاری مسابقه همراه با سؤالات در آخر کتاب با کتب دینی دست پر باش 👇 🛄 ✅ کانال کتب دینی ╭┅─────────┅╮ > 🆔 > ╰┅────── https://eitaa.com/joinchat/2490564857Ce9647e6437 @KotobeDini https://eitaa.com/KotobeDini