eitaa logo
محتوای روضه و منبر
2.1هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20 ♻️اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّي فِيهِ أَبْوَابَ النِّيرَانِ‏ اى خدا در اين روز به روى من درهاى بهشت‏ ها بگشا و درهاى آتش دوزخ ببند ♻️و وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ‏ و مرا توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اى فرود آرنده وقار و سكينه بر دلهاى ‏اهل ايمان. 1️⃣👈اللهم افتح لی فیه ابواب الجنان و اغلق عنی فیه ابواب النیران و وفقنی فیه لتلاوه القرآن یا منزل السکینه فی قلوب المومنین اللهم افتح لی فیه ابواب الجنان در اینجا منظور از اینکه می گوییم خدایا درهای را بر روی من بگشای این است که خداوند ما را از گناهانی که در طول عمر خویش انجام داده ایم پاک سازد و حسنات و کارهای نیک ما را افزون سازد؛ 👌چرا که تا باشد و از خیرات و حسنات به دور باشد، بهشت بر او حرام خواهد بود و تنها هنگامی دربهای بهشت روی او گشوده می شود که هیچ بر او نباشد و اینکه می گوییم درهای بهشت را بر روی ما بگشای، به این خاطر است که خداوند به ما عنایت فرماید تا طوری در دنیا زندگی کنیم که بتوانیم در آخرت از هر دری که خواستیم وارد بهشت شویم.
هشت درب باب المجاهدین باب المصلین(در نماز گزاران) باب الصائمین(روزه داران) باب الصابرین(صبر کنندگان) باب الشاکرین(شکر گزاران) باب الذاکرین(یاد آوران خدا) باب الحاجین(حج کنندگان) باب اهل المعروف
📌انسان با اعمال دنیوی خویش است که آخرت خود را می‌سازد. این شامل همه اعمالی است که خود مستقیم انجام داده و به تعبیر قرآن به سوی عالم آخرت پیش یا آنهایی است که پس از او به سوی او فرستاده می‌شود؛ زیرا برخی از اعمال آثار ماندگاری دارد که تبعات آن، هم‌چنان برای شخص عامل خواهد رسید.(یس، آیه 12؛ انفطار، آیه 5) 📌پس بهشت، جایی است که انسان در جهانی دیگر با صالح در دنیا می‌سازد؛ پیامبر(ص) می‌فرماید: انّ الجنّة قيعان، و انّ غُرّاسَها سُبحانَ الله، وَ الحَمدلله وَ لا اله ‏الّا اللهُ، و اللهُ اكبرُ، وَ لاحولَ و لا قوّهًْ اِلا بِالله‏؛ بهشت دشت و صحرايي خالي است؛ همانا اذكار سبحان الله و الحمدللّه و لا اله ‏الا الله و الله ‏اكبر و لا حول و لا قوهًْ الا بالله درخت‌هايي هستند كه در آنجا كاشته مي‏شوند. (تفسير‌الميزان، ج 13، ص 23؛ علم الیقین، ج 2، ص 884) 📌در حديثي ديگر، رسول اكرم(صلي‌الله عليه و آله) فرمود: در شب وارد بهشت شدم، فرشتگاني ديدم كه بنايي مي‏كنند؛ خشتي از طلا و خشتي از نقره، گاهي هم از كار دست مي‏كشند. به ايشان گفتم: 📌چرا گاهي كار مي‏كنيد و گاهي از كار دست مي‏كشيد؟ پاسخ دادند: تا بنايي برسد. پرسيدم: مصالحي كه مي‏خواهيد چيست؟ گفتند: ذكر مؤمن كه در دنيا مي‏گويد: سبحان‏الله و الحمدلله و لا اله ‏الا الله و الله اكبر. هر وقت اين ذكرها را بگويد، ما مي‏سازيم و هر وقت خودداري كند، ما نيز خودداري مي‏كنيم.(‌وسائل‌الشيعه، ج2، جزء چهارم، ص1208)
یش از دویست آیه در قرآن و همچنین بسیاری از روایات معصومان، درباره بهشت و ویژگی‌های آن است؛ ویژگی‌هایی مانند اندازه و گستره و مکان، تعداد بهشت‌ها، انواع نعمت‌ها، اوصاف ثبوتی و سلبی نعمت‌ها و اشیای موجود در بهشت، غرض از آفرینش، ویژگی‌های بهشتیان، صفات و کارهایی که انسان‌ها را شایسته بهشت می‌کند، محرومان از بهشت و روابط ساکنان بهشت با یکدیگر
در اعلی جهنم، جحیم نام دارد لظی (پوست بدنت و صورت را می برد) سقر (آتش داغ) حطمه (آتش افروخته) هاویه (آتش سوزان) سعیر (سوزان) جهنم(میزان الحکمه،ج1، ص471، ح2904)
ملاک‌ و معیارهای بهشتی شدن 1← تقوا و پرهیزگاری «جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَآؤُونَ کَذَلِکَ یَجْزِی اللّهُ الْمُتَّقِینَ؛ باغهایی از بهشت جاویدان که وارد آن می‌شوند... خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش می‌دهد.» 2← ایمان و عمل صالح «وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحَات أُوْلَـئِکَ أصحَابُ الجَنّةِ هُم فیها خَالِدُون؛ و آنها که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، آنان اهل بهشت‌اند و همیشه در آن خواهند بود.» 3← جهاد و پایمردی «لَـکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ... أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ «ولی پیامبر و کسانی که با او ایمان آوردند، با اموال و جانهایشان جهاد کردند... خداوند برای آنها باغ‌هایی از بهشت فراهم ساخته که نهرها از زیر درختانش جاری است...» 4← شهادت «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ؛ خداوند از مؤمنان، جان‌ها و اموال‌شان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد. (به این گونه که در راه خدا پیکار می‌کنند، می‌کشند و کشته می‌شوند...)»
2️⃣👈و اغلق عنی فیه ابواب النیران برای آنکه بفهمیم منظور از «اغلق عنی فیه ابواب النیران» چیست؟ اشاره می کنیم به فرموده خداوند عز و جل در قرآن کریم: «الم یعلموا انه من یحاد الله و رسولا فان له نارجهنم خالدا فیها» (توبه / آیه 64) یعنی «آیا نمی دانند که هر کس با خداوند و رسولش دشمنی نماید، آتش جهنم برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند» و با توجه به این آیه شریفه در می یابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند می خواهیم ما را جزء کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامی اش پیروی کنیم چرا که پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است. و وفقنی فیه لتلاوه القرآن یا منزل السکینه فی قلوب؛ و مرا در این روز توفیق تلاوت قرآن عطا فرما ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دل های اهل ایمان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم توصیه هایی در مورد تلاوت قرآن دارند. رسول گرامی اسلام فرمودند: «نوروا بیوتکم بتلاوه القرآن اولا تتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری، صلوا فی لکنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا کثر فیه تلاوه القرآن کثر خیره و انسع اهله و اضاء لاهل السماء کما تصنئی نجوم السماء لاهل الدنیا» (اصول کافی، جلد 4) یعنی «خانه های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید و آنها را گورستان نکنید چنانچه یهود و نصارا کردند، در کلیساها و عبادتگاه های خود نماز کنند ولی خانه های خویش ار معطل گذارده اند (و در آنها عبادتی انجام ندهند) زیرا که هر گاه در خانه بسیار تلاوت قرآن شود خیر و برکتش زیاد شود» و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه برای اهل آسمان درخشندگی دارد چنانچه ستارگان آسمان برای اهل زمین می درخشند و ما نیز می دانیم که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است؛ چنانچه امام باقر علیه السلام فرمودند: «لکل شی ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان» یعنی «هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ما، ماه مبارک رمضان است» پس با اینحال ما نیز از خداوند در این روز می خواهیم که به ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم کلام نورانیش را تلاوت کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم.
3️⃣👈و وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ‏ و مرا توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اى فرود آرنده وقار و سكينه بر دلهاى ‏اهل ايمان
3️⃣👈و وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ‏ و مرا توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اى فرود آرنده وقار و سكينه بر دلهاى ‏اهل ايمان.جهنم
قرائت قرآن و امام خمینی ✔️خوب است برای دانستن جایگاه ویژه قرائت قرآن در بین عبادتها به دو خاطره خواندنی از زندگی حضرت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) اشاره کنیم: یکی از بستگان نزدیک امام (رحمة‌الله‌علیه) در این زمینه نقل می‌کند: یک دفعه که با ایشان در نجف بودیم، ناراحت شده بود. دکتر بعد از معاینه چشمشان گفت: «شما باید چند روز قرآن نخوانید و به چشمتان استراحت بدهید».امام خندیدند و گفتند: دکتر! من چشمم را قرآن خواندن می‌خواهم. چه فایده‌ای دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کاری بکنید که من بتوانم قرآن بخوانم! ✔️حضرت آیت الله توسلی از نزدیکان حضرت امام (رحمة‌الله‌علیه) در زمینه قرائت مداوم و روزانه قرآن به وسیله حضرت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) می‌گوید: امام با همه اشتغالاتی که داشتند، به انجام مستحبات، به ویژه خواندن قرآن، دعا و نماز اول وقت، اهمیت می‌دادند.امام، هر روز سه تا پنج مرتبه قرآن می‌خواندند. در ماه مبارک رمضان، سه بار قرآن را ختم می‌کردند.
کسی که هر روز پنجاه آیه قرآن تلاوت کند در زمره کسانی است که همیشه به یاد خدا هستند: «و من قرا خمسین آیة کتب من الذاکرین
«آداب ظاهریه قرائت قرآن»: 1- با طهارت بودن. (یعنى با وضو بودن) 2- با كمال ادب خواندن. 3- با طمأنینه در حال ایستاده یا نشسته، بدون اینكه تكیه دهد یا چهار زانو بنشیند. 4- شمرده، شمرده بخواند، چنانچه در قرآن مى فرماید: و رتّل القرآن ترتیلا. 5- جهر متوسط (یعنى معمولى بخواند) اگر ایمن از ریا باشد و الاّ آهسته بخواند. 6- با حال حُزن و گریه و بكاء باشد. 7- با تحسین و تجوید قرائت، یعنى با در نظر گرفتن قواعد تجوید. 8- اداء حقوق قرائت، با اینكه اگر به آیه سجده رسیده سجده كند، و اگر به آیه عذاب رسید به خدا پناه ببرد و استعاذه كند و اگر به آیه رحمت و مغفرت برخورد كرد استرحام و استغفار و شكرگزارى نماید و به آیات بهشت مسئلت و درخواست كند. و به آیه دعاء، دعا نماید، وبه آیه تكبیر، تكبیر گوید و به آیه تسبیح، تسبیح كند. 9- قبل از شروع به قرائت استعاذه كند (اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم گوید). 10- پس از فراغ از قرائت هر سوره بگوید: صدق اللّه العلى العظیم و بلّغ رسوله الكریم اللّهم انفعنا به وبارك لنا فیه و الحمد للّه رب العالمین
📌آداب باطنیه 1- فهمیدن و پى بردن به عظمت كلام، به این معنى كه «قرآن» كلام الهى است كه از عظمت حق نزول نموده تا به مرتبه افهام رسیده براى اینكه بشر را از تیهِ ضلالت و سرگردانى به سرمنزل سعادت جاودانى هدایت كند. 2- دانستن و پى بردن به عظمت گوینده كلام، یعنى بداند كه آن خداوند بزرگ و آفریدگار و پروردگار جهانیان است كه ذات جامع جمیع كمالات و منزّه از همه عیوب و نواقص و مبرّا از احتیاج است. 3- از طهارت ظاهر به طهارت باطن التفات نمودن، به این معنى كه بداند، چنانچه ظاهر «قرآن» را بدون نمى توان مسّ نمود تا زمانى انسان از سخنان زشت و ناروا پاك نگردد و دل انسان از اخلاق ناپسند و صفات نكوهیده پیراسته نشود، حقیقت كلام حق را در نمى یابد و لذّت شیرینى آن را درك نمى نماید. 👈در معانى آیات «قرآن» تدبّر نمودن، چنانچه در «قرآن» مى فرماید أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا پس آیا در قرآن نمى كنند بلكه بر دلهاى آنان قفل زده شده. و آقا امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: در عبادت بدون علم، و در قرائتِ بدون تدبیر و فكر خیرى نیست. 4- با خضوع و خشوع و رقّت قلب و خوف خدا كردن، چنانچه از حضرت صادق علیه السلام روایت مى كند 🔺كسى كه «قرآن» بخواند و خاضع نشود و رقت قلب نداشته باشد و در باطنش حزن و ترس پیدا نشود، به تحقیق به امر بزرگ خدا توهین كرده و زیان آشكارائى نموده .2 5- با حضور قلب و ترك حدیث نفس كه روح هر است ، «قرآن » خواندن. 6- در معانى آیات «قرآن» تدبّر نمودن، چنانچه در «قرآن» مى فرماید أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا 🔺 پس آیا در قرآن تدبر نمى كنند بلكه بر دلهاى آنان قفل زده شده. و آقا امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: در عبادت بدون علم، و در قرائتِ بدون تدبیر و فكر خیرى نیست.4 7- متحقق شده به حقایق «قرآن» از اعتقادات واخلاق فاضله و اعمال صالحه چون قرآن مشتمل بر توحید و بیان صفات و افعال صانع عالم و اوصاف و احوال روز قیامت و بهشت و دوزخ و علّت بعثت انبیاء و صفات و رفتار آنها و تمجید از گروندگان به پیغمبران و تقبیح مخالفین آنان. 8- تخصیص: یعنى متوجه باشد كه خداوند او را مخاطب قرار داده با وى مى كند و گویا در محضر پیغمبر صلى الله علیه و آله بوده و از زبان آنحضرت كلام الهى را مى شنود. 9- تأثیر قلبى: یعنى از مواعظ «قرآن» متعظ و متذكر شود، (پند بگیرد) اوامر آن را امتثال، و از نواهى آن اجتناب كند، به ذكر نِعَم الهى كه مى رسد شكرگزار و از بلیّات و نعماتش استعاذه نماید و به حول و قوّه الهى متمسّك و از هر حول و قوّه‌اى بیزارى جوید و توفیق امتثال اوامر و اجتناب از نواهى «قرآن» را از خدا طلب نماید. 10- ترقّى به درجات و مراتب كلام حق به این معنى كه: در مرتبه اول: خود را مقابل حق ببیند كه با خدا تكلم مى كند. و در مرتبه دوم: كلام حق را بشنود كه بنده‌اش را مخاطب قرار داده با او سخن مى گوید. در مرتبه سوم: خدا را به چشم دل ببیند، چنانچه از «حضرت سیّد الشهداء علیه السلام» و از «حضرت صادق علیه السلام» روایت شده است كه:خداوند بر بندگانش در كتاب خود و كلام خود تجلّى مى نماید. 🌸🍃﷽🌸🍃 🌙🌙🌙🌙 محتوای تبلیغی ماه خدا محتوای تبلیغی جامعه مبلغین 🕋🕋🕋🕋🕋 سی روز ۳۰ محتوای تبلیغی 👇👇 🔸احکام 🔹شرح ادعیه روزانه 🔸حکمت نهج البلاغه 🔹شرح نکته اخلاقی 🔸بسته تفسیری https://eitaa.com/joinchat/1326186688Ce8f41eb462
✅بر در هشتم نوشته شده بود:هر کس که می خواهد از این درها وارد بهشت شود، باید دارای چهار خصلت باشد: سخاوت مندی و بزرگواری، خوش خلقی و اخلاق خوب، صدقه دادن، و خودداری از اذیت و آزار بندگان خدا
🔰جلسه بیستم تفسیر (آیه 35 و 36) 🔻پیروان حقیقی مکتب ابراهیم (ع) 🔺وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً وَ اجْنُبْني‏ وَ بَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ و ياد كن زمانى را كه ابراهيم گفت: پروردگارا، اين شهر (مكّه) را تحت مقرّراتى ويژه ايمن گردان و مرا و فرزندانم را از پرستش بت‏ها دور دار. 🔻رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثيراً مِنَ النَّاسِ فَمَنْ تَبِعَني‏ فَإِنَّهُ مِنِّي وَ مَنْ عَصاني‏ فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَحيمٌ 🔻 پروردگارا، آنها سبب گمراهى بسيارى از مردم شده‏اند. پس هركه از من پيروى كند و به آيينى كه آورده‏ام پاى‏بند باشد، او از من است، و هركه مرا نافرمانى كند از من نيست؛ با اين حال تو آمرزنده و مهربانى. ➕رفتارهای تبلیغی: 1. به نعمت امنیت در نظام اسلامی اشاره کرده و آن را بقیه کشورها مقایسه کنید. 2. تاکید کنید که ملاک پیرو راه امام خمینی بودن، رابطه نسب و خانواده نیست، پیروی حقیقی از مکتب امام خمینی است. در اين آيه و آيات بعد، به هفت دعاى سازنده‏ى ابراهيم عليه السلام در مورد خود و فرزندانش اشاره شده است؛ و شايد از همين روست كه اين سوره را ابراهيم عليه السلام ناميده‏اند. 🔻نعمت امنیت نخستين دعاى ابراهيم عليه السلام «امنيت» بود. اين نشان مى‏دهد كه نعمت امنيت شرط اول زندگى، سكونت و پيشرفت در يك منطقه است و اصولًا اگر در محلى امنيت نباشد همه‏ى نعمت‏ها، سرمايه‏ها و مغزهاى متفكر از بين مى‏روند. مقصود از امنيت در اين جا، امنيت تشريعى و قانونى است؛ يعنى خدا مقرر كرده كه همه‏ى انسان‏ها و حتى حيوانات در اين سرزمين در امان باشند؛ به طورى كه صيد كردن حيوانات و تعقيب مجرمان ممنوع است و تنها مى‏توان براى اجراى عدالت، آذوقه‏ى مجرمان پناهنده را بر آنان بست تا از آن بيرون آيند. 🔻بت پرستی قدیم و مدرن ابراهیم دعا می‌کند که خدایا من و فرزندانم را از پرستش بتان دور بدارد. این‌که انسان از پرستش بت‌ها دور باشد نیاز به قدرت الهی دارد و انسان باید دعا کند. اول انسان باید خودش از بت‌پرستی اجتناب کند بعد فرزندانش را اجتناب دهد. یکی از عوامل گمراه کردن مردم بت‌ها هستند مردم چون به آن‌ها عبادت می‌کنند به آن‌ها دل می‌بندد و آن‌ها را کانون توجه قرار می‌دهند خودبه‌خود باعث گمراهی آن‌ها می‌شود. هر چند ابراهيم عليه السلام و فرزندان او (اسماعيل و اسحاق عليهما السلام)، پيامبر و معصوم بودند، اما باز هم از خدا مى‏خواهد كه آنان را از پرستش بت‏ها دور نگه دارد. اين به خاطر تأكيد بر مسئله‏ى مبارزه با بت‏پرستى است. بت‏ها بسيارى از مردم را گمراه مى‏سازند؛ زيرا از طرفى برخى معبودان دروغين، هم‏چون فرعون و نمرود بودند كه مردم را گمراه مى‏ساختند و از طرف ديگر خادمان بت‏ها نيز با زينت كردن آنها و تشريفات خاص، مردم ساده لوح را مى‏فريفتند و به بت‏پرستى مى‏كشاندند. خطر بزرگ بت‏پرستى و شرك، پشت پا زدن بر خرد انسان است؛ چرا كه انسان خردمند به دنبال بت‏هاى بى‏اثر نمى‏رود و همين عقل‏زدايى است كه بت‏پرستان را از ايمان و ارزش‏هاى عالى دور مى‏سازد. سؤال: چگونه بت‏ها كه مجسمّه‏هايى از سنگ وچوب هستند، انسان را گمراه مى‏كنند؟ پاسخ: اولًا: بت‏ها هميشه جماد نيستند، گاهى انسان‏ها و طاغوت‏ها نيز بت مى‏شوند. ثانياً: مسأله‏ى هنر و زيورآلاتى كه همراه بت‏ها بود جاذبه داشت. ثالثاً: گاهى جهل سبب مى‏شود كه سنگ و چوب نيز ارزش پيدا كند. 🔻ضرورت پیروی از رهبران دینی معيار اساسى پيوند با پيامبران الهى پيروى از آنان است؛ يعنى اگر كسى از مكتب پيامبرى پيروى كند هم‏چون فرزندان اوست هر چند بيگانه باشد و اگر كسى از مكتب و دستورات پيامبر پيروى نكند و هم‏چون فرزند نوح شود، از خاندان او به شمار نمى‏آيد. در اين آيه ابراهيم عليه السلام معيار دين‏دارى را پيروى و مخالفت با خودش بيان مى‏كند؛ چرا كه او پيامبرى معصوم است و دستوراتش، فرمان‏هاى الهى است و از اين رو مخالفت با او مخالفت با خداست. نکته بعدی حضرت ابراهیم می‌فرماید اگر کسی از من پیروی کرد و از من است یکی از معیارهای صحت تبعیت از امام معصوم و رهبری در جامعه این است که انسان پیرو باشد ولی اگر کسی نافرمانی بکند و پیرو نباشد باید دنبال استغفار باشد که خداوند گناهان او را ببخشد.
: ⭕️پیروان حقیقی ابراهیم (ع) اگر اين آيه را همراه با آيه‏ى قبل معنا كنيم نتيجه‏ى خوبى به دست مى‏آوريم، زيرا در آيه‏ى قبل ابراهيم گفت: «خدايا! فرندانم را از بت‏پرستى دور بدار.» در اين آيه مى‏گويد: «كسى كه موحّد و پيرو من بود از من است» بنابراين، تمام موحدان فرزندان مكتبى ابراهيم هستند. از برخى آيات و احاديث دیگر نیز استفاده مى‏شود كه پيروان ابراهيم عليه السلام تنها مردمى نبودند كه در عصر او زندگى مى‏كردند، بلكه همه‏ى پيروان مكتب ابراهيم عليه السلام از خاندان معنوى او به شمار مى‏آيند و از آن جا كه مسلمانان نيز پيرو مكتب بت‏شكن اسلام هستند، پيروان او و از خاندان معنوى او به شمار مى‏آيند. همان‏گونه كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «انا و على ابوا هذه الامة» من و على پدران مكتبى اين امّت هستيم. ولى مشرك اگر فرزند پيامبر هم باشد خطاب مى‏شود: «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ» ♦️حضرت على عليه السلام فرمود: «ان ولى محمد من اطاع الله و ان بعدت لحمته و ان عدو محمد من عصى الله و ان قربت لحمته» «همانا دوست محمّد كسى است كه خدا را اطاعت كند، گرچه از نظر فاميلى و نَسب دور باشد و دشمن محمّد كسى است كه خدا را نافرمانى كند، گرچه از بستگان پيامبر باشد. 🌸🍃﷽🌸🍃 🌙🌙🌙🌙 محتوای تبلیغی ماه خدا محتوای تبلیغی جامعه مبلغین 🕋🕋🕋🕋🕋 سی روز ۳۰ محتوای تبلیغی 👇👇 🔸احکام 🔹شرح ادعیه روزانه 🔸حکمت نهج البلاغه 🔹شرح نکته اخلاقی 🔸بسته تفسیری https://eitaa.com/joinchat/1326186688Ce8f41eb462
روز بیستم.pdf
128.3K
شرح نموداری دعای روز بیستم
ام سلمه می‌گوید: دیدم پیامبر’ دعایی را زمزمه می‌کند: "اللهم لا تمتنی "؛ خدا یا مرا نمیران‌. بسیار تعجب کردم‌. این چه دعایی است که پیامبر می‌کند‌؟! اما نیمه دوم این دعا را که شنیدم، تعجبم برطرف شد‌. «اللهم لا تمتنی حتی ترینی علیا» . ام سلمه می‌گوید: یک‌دفعه یادم افتاد علی×در مسافرت است و پیامبر’ دعا می‌کند: خدایا مرا نمیران تا علی× را ببینم‌. آری این است شدت محبت پیامبر به امیرالمؤمنین ×. آن‌قدر به علی× محبت می‌ورزید که دوری او را برای مدت کوتاهی طاقت نمی‌آورد و تحمل نمی‌کرد‌. عرض می‌کنیم: یا رسول الله، مسافرت و غیبت علی× را طاقت نمی‌آوردی، پس چه می‌کردی اگر موقع ضربت خوردن علی(ع)می‌بودی؟ آن هنگامی که: به نماز بست قامت که نهد به عرش پا را به خدا علی نبیند به نماز جز خدا را چو بگفت نام الله و ادا نمود اکبر بگرفت هیبت حق همه ملک ماسوا را به ندای دعوت حق چو علی بگفت لبیک بشکافت تیغ دشمن سر شاه لافتی را شب تار از این مصیبت بدرید سینه‌اش را اثرات این سهر شد همه جا آشکارا همه اهل‌بیت عصمت ز سرا برون دویدند ابتا و وا علیا بنمود پر فضا را چه گذشت یا رب آن دم به دل غمین زینب چو بدید غرقه در خون سر و روی مرتضی را ز شهادت علی شد چو تمام صبر زینب چه کند اگر که بیند صدمات کربلا را
✅ در برای خودمان هیچ خوبی‌ای قائل نباشیم! با دست خالی درِ خانۀ خدا برویم 🙏 امام سجاد(ع) در مناجات خود، دست‌هایش را به سوی خدا دراز می‌کرد و صدا می‌زد:  🙏«خدایا! با دست‌هایی پر از گناه درِ خانۀ تو آمده‌ام »! 👈 ببینید امام سجاد(ع) چگونه دعا می‌خواند و خودش را در چه موقعیتی می‌دید؟ وقتی امام ما این‌گونه درِ خانۀ خدا می‌رود، تکلیف ما معلوم است! ❌ نگویید: «ما که عرق نخورده‌ایم، چاقو نکشیده‌ایم، بی‌نمازی نکرده‌ایم، و خیلی از گناهان را انجام نداده‌ایم!»😳 ❗️منظور ما هم این نیست که این گناهانی که مرتکب نشده‌اید را به خودتان نسبت دهید. ↩️ ولی ما کارهایی انجام داده‌ایم که خدا از ما (در حدّ و اندازۀ خودمان) انتظار نداشته است. چه‌ بسا خدا از آن آدم چاقوکش، انتظار داشته که چاقو بکشد (به خاطر شرایط و فضای تربیتی‌ای که در آن قرار داشته است) و چه ‌بسا اگر ما یک ترک مستحب یا انجام مکروه داشته باشیم، به اندازۀ چاقوکشی آن فرد، در نزد خداوند، غیرقابل قبول و بد باشد.⚠️❗️ 🎤 استاد پناهیان 🌸🍃﷽🌸🍃 🌙🌙🌙🌙 محتوای تبلیغی ماه خدا محتوای تبلیغی جامعه مبلغین 🕋🕋🕋🕋🕋 سی روز ۳۰ محتوای تبلیغی 👇👇 🔸احکام 🔹شرح ادعیه روزانه 🔸حکمت نهج البلاغه 🔹شرح نکته اخلاقی 🔸بسته تفسیری https://eitaa.com/joinchat/1326186688Ce8f41eb462
🔻عجله در دعا🔻 ✍ خیلی وقتها، ما آدمها چون دنبالِ منفعتِ بیشتر هستیم، و داریم که رهِ صد ساله رو یک شبه بریم،🏃 همه‌ی جوانبِ مسائل رو در نظر نمی‌گیریم، و شتاب‌زده و با عجله عمل می‌کنیم. اصلاً فکر نمی‌کنیم، و عواقب کار رو در نظر نمی‌گیریم. بدون فکر و مشورت، فقط دوست داریم زودتر کار رو انجام بدیم. مثلاً به طرف میگن: ❌ این دختر خانم یا آقا پسر برای ازدواج به دردِ شما نمیخوره.. ❌ یا این شغل و حرفه به دردِ شما نمیخوره.. ❌ یا این رشته‌ی دانشگاهی به دردِ شما نمیخوره.. یا... ☜ ولی گوشش 👂 بدهکار نیست. 👈 میخواد زودتر اون مطلوبِ مورد نظرش رو بدست بیاره. 🤲 همه‌ش هم میکنه زودتر بهش برسه. به بقیّه هم میگه کنید جور بشه. ولی بیچاره نمیدونه که داره برای بدبختیِ خودش دعا میکنه.😨😰 این همون حرفِ قرآنه: 🕋 وَ یَدْعُ اَلْإِنْسٰانُ بِالشَّرِّ دُعٰاءَهُ بِالْخَیْرِ وَ کٰانَ اَلْإِنْسٰانُ عَجُولاً (اسراء/۱۱) 💢 انسان همانگونه که برای رسیدن به نیکی‌ها دعا می‌کند و خوبی‌ها را می‌طلبد، بدی‌ها را نیز طلب می‌کند، و برای رسیدن به شرّ دعا می‌کند. 💢 و انسان همیشه عَجول بوده است. ☝️ چه بسیار تصمیم‌گیریهای عجولانه، که یک عمر به دنبال داشته.😔💔 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «اِنَّما أهلَکَ النّاسَ العَجَلَة» 👈 بیشترین هلاکت و تباهی انسان از است. 📚 بحار، ج ۱۷، ص ۳۴۰. بسیاری از دعاهای ما برامون ضرر داره، و هلاکت‌ و بدبختی به دنبالش داره، ولی خودمون خبر نداریم.😱 ☜ خدا رو شکر که بسیاری از دعاهای ما رو نمی‌شنوه و ترتیبِ اثر نمیده! و اِلّا وا مصیبتا! ☜ خدا رو شکر که از بسیاری از دعاهای ما می‌گذره! "یَعفُو عَن کَثِیرِِ"! ☜ خدا رو شکر که دعاهای ما رو اونطوری که خودش صلاح میدونه اجابت میکنه! اونطوری که حکمتش اقتضا میکنه! چون او عاشق بنده‌هاشه، و جز و صلاح بنده‌هاش رو نمیخواد! برادرم! خواهرم! ❗️☝️ شاید به ظاهر خیلی ساده و آسون باشه، امّا از جهتی یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین امور باطنی است. چون شخص میخواد که به درگاهِ بره، و ریز به ریز بگه چی میخواد و چی نمیخواد!🤲 و البته پایِ تمام خواسته‌هاش هم تا آخر بایسته!😐 دوست عزیز!! ☝️ مغزِ ، شنیدن است، نه گفتن. آدم با ، به اون خدایِ مطلقِ لایتناهی وصل میشه، تا اراده‌‌ی رو دریافت کنه،😌😇 نه اینکه اراده‌ی خودش رو به خدا تحمیل کنه. ☜ ما باید گیرنده باشیم.. ✔ ، دریافت و پذیرشِ حکمِ ، در رابطه با درخواستِ ماست. ما با دنبالِ اراده‌ی هستیم. چون این اراده‌ی اوست که جاودانه است.. اراده‌ی اوست که است، و مملوِ از فرزانگی است.🤔 ☝️ اگر بنده‌ای در این فضا و اینطوری کنه، هر اتفاقی براش بیفته، پر از خیر و برکت هست. هر ماجرایی براش پیش بیاد، به صلاحش هست. هر داشتن و نداشتنی براش رشد و بالندگی است. 👈 اصلاً چنین بنده‌ای، یک برنده‌ی واقعی است.😍❤️ 🌸🍃﷽🌸🍃 🌙🌙🌙🌙 محتوای تبلیغی ماه خدا محتوای تبلیغی جامعه مبلغین 🕋🕋🕋🕋🕋 سی روز ۳۰ محتوای تبلیغی 👇👇 🔸احکام 🔹شرح ادعیه روزانه 🔸حکمت نهج البلاغه 🔹شرح نکته اخلاقی 🔸بسته تفسیری https://eitaa.com/joinchat/1326186688Ce8f41eb462
1_994684563.pdf
267.4K
قرآن بر سر 🌸🍃﷽🌸🍃 🌙🌙🌙🌙 محتوای تبلیغی ماه خدا محتوای تبلیغی جامعه مبلغین 🕋🕋🕋🕋🕋 سی روز ۳۰ محتوای تبلیغی 👇👇 🔸احکام 🔹شرح ادعیه روزانه 🔸حکمت نهج البلاغه 🔹شرح نکته اخلاقی 🔸بسته تفسیری https://eitaa.com/joinchat/1326186688Ce8f41eb462
خدا نگهدار گریه های نیمه شب خدا نگهدار ای یتیمای عرب خدانگهدار بچه هایی که بودین منتظره سفره های نون و رطب خداحافظ سفره ی نون و نمک خداحافظ غصه ی تلخ فدک خدا حافظ چاه غم های علی خداحافظ کوچه و صبر و محن خداحافظ روزگار ، خداحافظ غم یار خداحافظ بچه ها ، خداحافظ ذوالفقار بابا حیدر بابایی …
حضرت علی (ع) شب تا سحر کوچه پس کوچه های شهر کوفه را قدم میزد و کیسه نان و خرما و خوردنی را به دوش حمل میکرد و سفره های خالی یتیمان را پر مینمود . اینطور امیرالمومنین به یتیمان و مردم کوفه لطف و محبت میکرد . این مردم و همان یتیمان کوفه به یمن یمن وجود امیرالمومنین بزرگ و بزرگ تر شدند . حالا میخواهند محبت و لطف امیرالمومنین را جبران کنند . چه کردند ؟ کاروان اسرای اهل بیت هنگام غروب پشت دروازه کوفه رسید . دستور رسید کاروان اهل بیت و لشکریان عمر سعد شب رابیرون کوفه بمانند و روز وارد شهر شوند تا همه مردم بتوانند اسرا را ببینند . در بیرون کوفه چند خیمه به پا کردند . عجیب اینکه عمر سعد و ماموران در میان آن خیمه ها به سر بردند و اسیران را در بیرون خیمه ها سکونت دادند . درآن شب انواع غذاهای گوناگون را از درون شهر برای لشکریان عمر سعد آوردند . اما بچه های امیرالمومنین همه با شکم گرسنه سر بر سنگ های بیابان گذاشتند .. آل علی به شام و کوفه روان شد با کاروان غصه و غم هم عنان شد از کوفه تا به شام نخوردند سیر شام آری شدند سیر و لیکن زجان شدند بر خوان روزگار در آن راه پر خطر آن بی کسان به خون جگر میهمان شدند
أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْ‏ءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَه 💚شما را به پنج چیز سفارش می کنم که اگر در طلب آنها متحمل رنج زیاد شوید سزاوار است: 1️⃣ جز به خدا امیدوار نباشید . 2️⃣ غیر گناه خود از چیزی نترسید 3️⃣ اگر چیزی را بلد نیستید از گفتن نمی دانم خجالت نکشید. 4️⃣ اگر چیزی را نمی‌دانید در یادگیری آن خجالت به خود راه ندهید . 5️⃣ همواره صبر پیشه کنید که صبر در ایمان مانند سر در بدن است. بدنی که سر نداشته باشد خیری در آن نیست و ایمانی که صبر نداشته باشد نیز خیر ندارد. 📚 نهج البلاغه صبحی صالح، ص482 🌸🍃﷽🌸🍃 🌙🌙🌙🌙 محتوای تبلیغی ماه خدا محتوای تبلیغی جامعه مبلغین 🕋🕋🕋🕋🕋 سی روز ۳۰ محتوای تبلیغی 👇👇 🔸احکام 🔹شرح ادعیه روزانه 🔸حکمت نهج البلاغه 🔹شرح نکته اخلاقی 🔸بسته تفسیری https://eitaa.com/joinchat/1326186688Ce8f41eb462