eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
2.9هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
3هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳🏴🔳🏴 🔳🏴 🔳 ا❁﷽❁ا ✨«فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا » {..گفت: اى كاش پيش از اين مرده بودم، و كاملاً فراموش شده بودم} (سوره مبارکه مریم آيه ۲۳) ا┅═✧❁⚫️❁✧═┅ا ⚫️عبارت شریفه «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» در وجه تنزیل، اشاره دارد به گفتار حضرت مریم (سلام الله علیها) در هنگام مواجه شدن با ابتلاءشان که همان ولادت معجزه آسای حضرت عیسی بن مریم (علیهمالسلام) «مِن غیر أب» (بدون داشتن پدر) بود؛ هنگامی که به امر خداوند عزوجل، از شهر و دیار خویش بیرون رفته و وارد سرزمینی دیگر شد، از صعوبت امتحانی که بدان مبتلا گردید، آرزوی مرگ نمود: «فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا»  (سوره مبارکه مریم آيه ۲۲). ✔️مطابق احادیث وارده از حضرات مفسّران کلام الله، ائمه الاطهار (علیهم السلام) آن موضع و سرزمین، سرزمین کربلاء بوده است: ▫️في قَوْلِهِ « فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا» قَالَ خَرَجَتْ مِنْ دِمَشْقَ حَتَّى أَتَتْ كَرْبَلَاءَ فَوَضَعَتْهُ فِي مَوْضِعِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام (۱) «سرانجام [مريم] به او (عيسى) باردار شد؛ و او را به نقطه‌ی دور دستى برد» یعنی از دمشق خارج شد تا اینکه به کربلا رسید و عیسی را در جایگاه قبر امام حسین (علیه السلام) به دنیا آورد ▫️النَّهَرُ الَّذِي وَلَدَتْ عَلَيْهِ مَرْيَمُ عِيسَى علیه السلام هَلْ تَعْرِفُهُ قَالَ لَا ؟ قَالَ هُوَ الْفُرَات (۲) نهری که حضرت عیسی (علیه السلام) در کنار آن متولد شد، نهر فرات بود. ☑️سرزمین کربلاء، موضعی است که تمامی انبیاء الهی بدان وارد شده و بر مصیبتِ واقع شده در آن، که اعظم مصائب در آسمانها و زمین است،‌ گریسته اند و به واسطه توسل و ندبه و بکاء بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، صعوبت امتحان و ابتلاءشان، برطرف شده، دعایشان مستجاب گردیده و طی درجات عبودیت و کمال برایشان میسّر گردید (۳). مصائب وارده بر انبیاء‌ الهی، مَثَل و نمونه ای است از مصائب وارده بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در کربلاء؛ همانطور که در کلام حضرات مبیّنان وحی (علیهم السلام) در تفسیر آيات حضرت قرآن، ذیل داستان انبیاء ای چون حضرت ابراهیم (علیه السلام) در ذبح عزیزترین فرزندش اسماعیل (علیه السلام) (۴) و یا حضرت موسی (علیه السلام) در مصیبت کشته شدن مردان بنی اسرائیل و به اسارت رفتن زنانشان (۵)، و یا مصیبت حضرت یحیی (علیه السلام) (۶) و یا حضرت اسماعیل صادق الوعد در شکنجه هایی که قومش بر او کردند (۷)، به این حقیقت اشاره شده است. ◀️حضرت مریم (سلام الله علیها) نیز به امر خداوند عزوجل، در هنگام ابتلاء، به سرزمین کرب و بلاء وارد می شوند و در اینجاست که می فرمایند: «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا ». ⏪همانطور که در تفسیر شریفه ۱۲ سوره مبارکه تحریم وارد شده،‌ مریم قدیسه (سلام الله علیها) مَثَل و نمونه و آیه ای از حضرت مریم الکبری (۸)، صدیقه الکبری، فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) می باشند «"وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَها"» هَذَا مَثَلٌ ضَرَبَهُ اللَّهُ لِفَاطِمَهًْ (سلام الله علیها)» (۹) و لذا هر آنچه که در اوصاف و احوال و از جمله مصائب و ابتلائات ایشان در آیات حضرت قرآن ذکر شده ، به جهت دلالت مؤمنین به مصائبی است که در اتم و اکمل وجه بر ذوات مقدسه محمد و آل محمد (علیهم السلام) وارد آمده است. ✔️از آن جمله است تهمت هایی که به مریم قدیسه و طاهره (سلام الله علیها) زدند در ولادت حضرت عیسی بن مریم (علیهماالسلام) که اشاره ای است به تهمتی اعظم که آن قدف حضرت صدیقه کبری فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) بر منبرهای دشمنان بوده است (نپذیرفتن قول ایشان در قضیه اعطای فدک): «..و أَمَّا قَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ فَقَدْ قَذَفُوا فَاطِمَةَ عَلَى مَنَابِرِهِمْ» (۱۰). 🔳 🔳🏴 🔳🏴🔳🏴
🔳🏴🔳🏴 🔳🏴 🔳 ☑️به همین ترتیب روح و حقیقت «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» را باید در اعظم مصائب در عالَم، یعنی در مصیبت کربلاء و مصائب منازل السبایا و در لسان مبارکه دخترِ مریم الکبری، بنت فاطمة الزهراء، صدیقه صغری زینب الحوراء (سلام الله علیها) جستجو نمود. بدین معنا که تمامی مصائب وارده بر حضرت مریم (سلام الله علیها) آيه و نشانه ای است از یکی از مصائب وارده بر حضرت أم المصائب زینب الکبری (سلام الله علیها)؛ رزایای عظیمی همچون حضور در مجلس ناپاکان، تحمل نگاه های نامحرمان، مواجه شدن با درخواست به کنیزی بردن دختران رسول خدا (صلی الله علیه و اله) و .. ؛ و مصائب دیگری که جانِ مبارک حضرت زینب الصبور (سلام الله علیها) را مشرف به موت می گرداند؛ از آن جمله است: ✔️در شب عاشورا، هنگامیکه ندای جدایی و مفارقت از برادرشان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را شنیدند « يَا دَهْرُ أُفٍّ لَكَ مِنْ خَلِيلِ ..» دامن كشان و متحير به جانب برادر روان گرديده و عرضه داشتند: ▪️ «وَا ثُكْلَاهْ لَيْتَ الْمَوْتَ أَعْدَمَنِي الْحَيَاةَ الْيَوْمَ مَاتَتْ أُمِّي فَاطِمَةُ وَ أَبِي عَلِيٌّ وَ أَخِي الْحَسَنُ يَا خَلِيفَةَ الْمَاضِي وَ ثِمَالَ الْبَاقِي‏ن» (۱۱) ▫️«اى كاش مرگ گريبان مرا گرفته و به زندگى من پايان مي داد!! امروز مادرم فاطمه و پدرم على و برادرم حسن (علیهم السلام) وفات يافتند، اى يادگار گذشتگان و سرپرست بازماندگان‏!» ✔️همچنین در مصیبت شهادت حضرت مؤذن کربلا، أشبه الناس خَلقا و خُلقا و منطقا برسول الله (صلی الله علیه و اله)، سیدة العقائل المعظمة زینب (سلام الله علیها) از خیمه بیرون دویده و ندا دادند: ▪️«یا لیتنی کنت قبل هذا الیوم عمیاً و کنت وسّدت تحت اطباق الثری» (۱۲). وا ولداه! وا مهجه قلباه! ای‌کاش پیش‌ از این روز کور می‌شدم و زیر لایه‌های خاک سر می‌نهادم. ✔️در هنگام مشاهده رأس شریف برادر بر بالای نیزه در کوفه نیز، حضرت روح الحسین زینب الکبری (سلام الله علیها) آرزو نمودند که ای کاش پیش از این مصیبت عظیم، روح از بدنشان مفارقت نموده بود و چنین روزی را نمی دیدند: ▪️«وامحمّداه! واعليّاه! ليت السماء أطبقت علي الارض و الارض ساخت باهلها في الطول و العرض، ليتنا كنّا قبل هذا اليوم عمياوات او كنّا في عداد الاموات» (۱۳): ▫️كاش آسمان به زمين مي آمد و زمين اهل خود را در كام مي كشيد و كاش ما پيش از اين كور شده بوديم و يا مرده بوديم و اين روز را نمي ديديم! 🔳 🔳🏴 🔳🏴🔳🏴
🔳🏴🔳🏴 🔳🏴 🔳 ✔️ همچنان که حضرت شهیدة الحُزن و البکاء، رقیه بنت الحسین (سلام الله علیها) در منزل شام بلا، هنگامیکه رأس آغشته به خون پدر را در دامن گرفته و درد دل می نمود، فدایی بودن و فدایی شدن خویش را اینگونه ابراز نمودند: ▪️يا أبتاه ليتني كنت لك الفدى. يا أبتاه ليتني كنت قبل هذا اليوم عميا. يا أبتاه ليتني وسّدت الثرى، و لا أرى شيبك مخضبا بالدما (۱۴) ▫️ای پدر! کاش من فدایت می شدم! کاش قبل از این روز نابینا می شدم و زیر خاک می رفتم و محاسن آغشته به خونت را نمی دیدم! 🖋آنچه که در کلام حضرت عقیلة بنی هاشم، زینب الکبری (سلام الله علیها) به «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» (شریفه ۲۳ سوره مبارکه مریم) بیان گردیده، دلالت دارد بر اینکه این آيه شریفه در خصوص مصائب کربلاء و مصائب منازل السبایا، مصداق اتم و اکمل و مطلق می یابد؛ رزایایی که هر یک از آنها آنقدر عظیم و ثقیل ، عمیق و طاقت فرسا هستند که چیزی جز «موت» نمی تواند حُرم و داغی آن را التیام بخشد؛ شأن و قدرشان، چیزی جز فدا شدن نیست و جبرانی ندارند جز بذل مهجه (دادن خون قلب) (۱۵)؛ همچنان که حضرت مولانا و صاحبنا بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مصائب سنگین و جانکاه جد شریفشان اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، هر صبح و شام، مهجة قلب مبارکشان، بدون اینکه استحاله گردیده و تبدیل به اشک شود، به همان صورت خون از چشمان مبارکشان جاری می گردد و این حال بر حضرتشان ادامه دارد تا جایی که می فرمایند از این داغ، جان می سپارم! : حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصَابِ وَ غُصَّةِ الِاكْتِيَاب‏ (۱۶). ا┅═✧❁ منابع❁✧═┅ا (۱).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۳ ؛ ص۷۰۷؛ تفسير الصافي ؛ ج۳ ؛ ص۲۷۷؛ بحارالانوار ج۱۴ ص۲۱۲؛ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج۶ ؛ ص۷۳ (۲).الکافی ج۱ ص۴۷۹؛ البرهان في تفسير القرآن، ج ۵ ص۱۰؛ بحار الأنوار ج۴۸؛ ص ۸۸ (۳). مراجعه شود به : ﺑﺤﺎﺭ الانوار ج ۹۸ ،ص ۱۱۶ ؛ ﺗﻬﺬﻳﺐ ج۶ ص ۷۲؛ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﻟﺰﻳﺎﺭﺍﺕ ﺑﺎﺏ ۸۸ ،ص ۲۷۰؛ الباب الثامن و الثلاثون زيارة الأنبياء للحسين بن علي ع‏لیه السلام؛ كامل الزيارات، النص، ص۱۱۱؛ الباب التاسع عشر علم الأنبياء بقتل الحسين بن علي ع‏لیه السلام؛ كامل الزيارات، النص، ص۶۴ (۴). عيون أخبار الرضا (عليه السلام)، ج‏۱، ص ۲۰۹؛ بحارالانوار ج۱۲ ص۱۲۵ (۵). تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج۱۰ ص: ۳۱؛ تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۱۳۴؛ بحار الأنوار ، ج۲۴، ص: ۱۷۰ (۶). البرهان في تفسير القرآن، ج۳، ص ۶۹۸؛ تفسير الصافي ؛ ج۳ ؛ ص۲۷۲؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص۲۹۳؛ بحار الأنوار ، ج۱۴، ص۱۷۸ (۷).كامل الزيارات ؛ النص ؛ ص۶۴؛ البرهان في تفسير القرآن، ج۳ ص: ۷۱۹ (۸).«مریم الکبری»، از صفات مبارکه حضرت مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) می باشد؛ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): یا عَلِیُّ هَذِهِ وَ اللَّهِ سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ هَذِهِ وَ اللَّهِ مَرْیَمُ الْکُبْرَى [بحار الانوار، ج۲۲، ص۴۸۴] (۹). تأویل الآیات الظاهره ص۶۷۷؛ تفسیر کنزالدقايق و بحرالغرايب ج۱۳ ج۳۴۶؛ البرهان فی تفسیر القرآن ج۵ ص۴۳۱ (۱۰).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۲ ؛ ص۶۷؛ تفسير فرات الكوفي ؛ ص۱۰۳ (۱۱). الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج۲ ص ۹۳؛ موسوعة كربلاء ج۱ ص۶۰۶؛ مسند الإمام الشهيد أبي عبد الله الحسين بن علي (علیه السلام) ج۲ ص۵؛ مقتل الحسين علیه السلام (أبو مخنف) ج۱ ص۱۱۱ (۱۲).اکسیر العبادات فی أسرار الشهادات، ج ۲ ص ۶۴۴ (۱۳). به نقل از ریاض الاحزان. آنچه که در مقاتل در باب جاری شدن خون از پیشانی مبارک حضرت عقیلة بنی هاشم (سلام الله علیها) از ضربه زدن سر به چوبه محمل ، به هنگام مشاهده رأس شریف بر بالای نیزه بیان شده است، بر همین امر دلالت می نماید. [بحار الأنوار ج۴۵ ص۱۱۵] (۱۴).موسوعة كربلاء ج۲ ص۴۸۵؛ المنتخب فی جمع المراثی و الخطب طریحی، صص ۱۳۶ و ۱۳۷ (۱۵).ماهیت اشک، همان «خون قلب» است که در اثر احتراق قلب ناشی از حزن و اندوه، مهْجَة از رگ ها و مویرگ ها به چشم انتقال یافته و با استحاله و تغییر رنگ به عنوان «اشک» از چشم باکی سرازیر می گردد. [البکاء للحسین علیه السلام، ص ۳۶] (۱۶). «وَ لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً، حَسْرَةً عَلَيْكَ وَ تَأَسُّفاً عَلَى مَا دَهَاكَ وَ تَلَهُّفاً، حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصَابِ وَ غُصَّةِ الِاكْتِيَاب‏» : ای جد بزرگوارم! هر صبح و شام بر تو زاری و ناله می کنم و به جای اشک، از روی حسرت و تأسف و اندوه بر مصیبت هایی که بر تو وارد شد، برایت خون گریه می کنم ؛ تا زمانی که در اثر سوز جانگداز مصیبت و غصه جانکاه و اندوه فراوان جان سپارم! فرازی از زیارت ناحیه مقدسه [المزار الكبير (لابن المشهدي)  ص۵۰۱] 🔳 🔳🏴 🔳🏴🔳🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درمان درد ... عتـ💔ـرت و قرآن، ظهور تـ♥️ـوست داروی زخم‌های فراوان، بیا بیا .... سلام حضرت موعـ♥️ـود ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 🍃امیر مومنان علیه السلام فرمودند: 🍃لا وَجَعَ أوجَعُ للقُلوبِ مِن الذُّنُوبِ 🍃هیچ دردی بر دل ها دردناک تر از گناهان نیست. 🖤 📚مفاتیح الحیاة ص ١٣٣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا «الحَمْدُ لِلَّهِ عَدَدَ الرَّملِ و الحَصَى و زِنَةَ العَرشِ إِلَى الثَّرَى أحْمَدُهُ و أُومِنُ بِه و أَتَوَكَّلُ عَلَيه.. إنَّا أهْلُ بَيتٍ ابْتَلَانَا اللَّهُ بِكُم و ابْتَلَاكُم بِنَا فَجَعَلَ بَلَاءَنَا حَسَناً و جَعَلَ عِلمَهُ عِندَنَا و فَهمَهُ لَدَينَا فَنَحنُ عَيبَةُ عِلمِه و وِعَاءُ فَهْمِهِ و حِكْمَتِهِ و حُجَّتُهُ في الأرضِ فِي بِلَادِهِ لِعِبَادِهِ أكرَمَنَا اللَّهُ بِكَرَامَتِه و فَضَّلَنَا بِنَبِيِّه عَلَى كَثِيرٍ مِن خَلقِه تَفضِيلًا» حمد خدای را به شمار ريگ‌ها و شن های بيابان و به سنگينى وزن عرش تا فرش؛ او را حمد گویم و به او ايمان آورم و همواره توكل نمايم.. ما اهل بیتی هستیم که خداوند ما را با شما و شما را با ما آزمود، پس ابتلاء ما را نیکو قرار داد؛ علم و فهمش را نزد ما قرار داد؛ پس ماییم خزانه علم خدا و گنجینه فهم او و حکمتش؛ و ماییم حجت های خدا بر بندگان در زمین؛ خداوند ما را به کرامتش بزرگی بخشید و به پیامبرش بر بسیاری از خلق برتری و فضیلت داد. 🏴فرازی از خطبه مبارکه بنت أميرالمؤمنين، حضرت فاطمة صغری علیهاالسلام در کوفه 📓الإحتجاج ج۲ ص۳۰۳؛ بحارالأنوار ج۴۵ ص۱۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسم به عصمت زهـ💔ـرا ... که تا زمان ظهور عزای غربتِ مهـ💔ـدی کم از محرّم نیست... 🥀سلام امام مظلومم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️امام سجاد علیه السلام: ◾️إنَّ اللّهَ یُحِبُّ كُلَّ قَلْبٍ حَزینٍ، وَ یُحِبُّ كُلَّ عَبْدٍشَكُورٍ. ▪️همانا خداوند، هر قلب حزین و غمگینی، و هر بنده ‏شكرگزاری را دوست دارد.‏ 📚 كافی: ج 2، ص 99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ▪️«و الَّذينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِساب»‏ {آنان كه آنچه را خدا به پيوستن آن فرمان داده پيوند مى‌دهند و از پروردگارشان مى‌ترسند و از سختىِ بازخواست خداوند بيمناكند} (سوره مبارکه رعد، آيه ۲۱)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ▪️«إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمينَ» {در اين، نشانه‌هايى است براى نشانه‌شناسان} (سوره مبارکه حجر، آیه ۷۵) 🏴حضرت امام جعفر الصادق (علیه السلام) فرمودند: همانا خداوند متعال، اصحاب حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به نشانه‌شناسى و فراست (تَوَسُّم) توصيف كرده است، آنجا كه در كتاب عزيزش فرموده است: «بى گمان، در اين، نشانه هايى براى نشانه‌شناسان است». 📓منتخب الأنوار المضیئة فی ذکر القائم الحجّة (علیه السلام) ص۱۷۵؛ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۸۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10. طلب آب در عاشورا.pdf
414.7K
✍️مقاله «طلب آب در عاشورا» یکی از سوالاتی که درباره مقتل امام حسین علیه السلام مطرح می شود، مساله طلب آب توسط امام حسین علیه السلام در روز عاشورا است. سوال اینجا است که آیا نقلی در این باره در مقاتل وجود دارد؟ و اگر این نقل صحیح است این درخواست چگونه با مقام امام علیه السلام تناسب دارد؟ در این نوشته این مساله بررسی شده است.