امام سجاد)(ع قهرمان جهاد تبیین.pdf
413.8K
♦️متن منبر مکتوب ♦️
💠امام سجاد(علیه السلام)، قهرمان جهاد تبیین
💠ما در جنگ روایات ها مواجه هستیم، با یک سلسله سوء تفاهماتی که نسبت به دین پیش آمده است و موجب دین گریزی و حتی دین ستیزی برخی افراد جامعه شده است.
💠چگونه امام سجاد(ع) در مسیر روشنگری علمداری کرد؟
از کانال حکمت بیان
#امام_سجاد علیه السلام
#حسینیه
#عقیلة_الهاشمیین_حضرت_زینب_الکبری_سلام_الله_علیها
▪️«السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ مَنْهَجِ دِینِ الْاسلامِ وَ صاحِبِ قِبْلَةِ وَ الْقُرْانِ وَ عَلَمِ الصِّدْقِ وَالْحَقِّ وَالْاحْسانِ»
سلام بر تو باد ای دخترِ راه آشکار دین اسلام و صاحب قبله و قرآن و پرچم صدق و حق و احسان
فرازی از زیارت حضرت عقيلة الهاشمیین زینب الکبری (سلام الله علیها)
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴
🔳
#حسینیه
#منازل_السبایا_فی_القرآن
ا❁﷽❁ا
✨«فَذَكِّرْ فَمَا أَنْتَ بِنِعْمَتِ رَبِّكَ بِكَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ* أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ* قُلْ تَرَبَّصُوا فَإِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُتَرَبِّصِينَ»
{پندشان ده، كه تو به بركت نعمت پروردگارت نه كاهن هستى و نه مجنون؛ یا مىگويند: شاعرى است و ما براى وى منتظر حوادث روزگاريم؛ بگو: شما منتظر بمانيد كه من نيز با شما انتظار مىكشم}
(سوره مبارکه طور آيات ۲۹ تا ۳۱)
ا┅═✧❁⚫️❁✧═┅ا
⚫️یکی از مصائب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در طی چهل منزل، تهمت ها و افتراهای اعداء لعین است هنگامی که آل الله (علیهم السلام) با کلام وحیانی و خطاب نورانی شان سعی در هدایت مردم داشتند. در حقیقت این تهمت ها، حربه ای بود تا اعداء لعین با آن بتوانند به مقابله حق و حقیقت پرداخته، آنچه را که در اذهان مردم بر اثر روشنگری های آل الله (علیهم السلام) صورت پذیرفته بود، از بین برده و بر رسوایی و مفتضح شدنشان پرده و پوششی بیندازند.
از آن جمله است تهمت پریشان گویی و هذیان به حضرت سیدالساجدین زین العابدین (علیه السلام)، هنگامی که آن حضرت قصد نمودند خطبه ای ایراد نمایند؛ همچنین تهمت سجاعة و شعرگویی به حضرت عقیلة بنی هاشم زینب الکبری (سلام الله علیها) در همان حال که در مقام رسوایی اعداء الله بودند.
☑️همانطور که هنگام نزول آیات وحی، کفار قریش به حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه واله)، نسبت های مختلفی (از کهانت و جنون و شعرگویی) می زندند تا مانع تأثیر کلام وحی در قلوب مردم شوند؛ در حالی که در نفس خویش یقین داشتند که آن حضرت حقیقتا متصف به این اوصاف نمی باشند: وقد علموا أنه ليس بشاعر، كما علموا أنه ليس بمجنون، لكن قالوا ذلك على جهة التكذيب عليه ليستريحوا إلى ذلك كما يستريح السفهاء إلى التكذب على أعدائهم (۱)؛ و نیز در هر موضعی که حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله) بر ولایت امیرالکونین علی (علیه السلام) توصیه و تأکید می نمودند، این نسبت ها و تهمت ها از جانب منافقین و معاندین به ایشان وارد می آمد؛ چنانکه در تفسیر آيات پایانی سوره مبارکه الحاقه نیز به این موضوع تصریح شده است:
➖«إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ» قَالَ يَعْنِي جَبْرَئِيلَ عَنِ اللَّهِ فِي وَلَايَةِ عَلِيٍّ علیه السلام قَالَ قُلْتُ «وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ قَلِيلًا ما تُؤْمِنُونَ» قَالَ قَالُوا إِنَّ مُحَمَّداً كَذَّابٌ عَلَى رَبِّهِ وَ مَا أَمَرَهُ اللَّهُ بِهَذَا فِي عَلِيٍّ فَأَنْزَلَ اللَّهُ بِذَلِكَ قُرْآناً فَقَالَ إِنَّ وَلَايَةَ عَلِيٍ تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ (۲).
✔️اولاد البغایایی همچون عبید الله بن زیاد (لعنة الله علیه) و نیز یزید ملعون که به اعتراف خودش به وحی و رسالت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله) هیچ اعتقاد و باوری نداشت، «لعِبَت هاشِم بالمُلكِ فلا خبرٌ جاءَ و لا وحىٌ نزَل» (۳) در وقایع کربلا و منازل السبایا، با این تهمت ها و آزارهای زبانی، علاوه بر جسارت به خاندان وحی، سعی در اطفاء نور خدا داشتند که البته با خطبات بلیغ آل الله (علیهم السلام) تمامی این مکرها و حیله ها نقش بر آب شد.
◀️در مقاتل معتبر نقل است هنگامی که ابن زیاد لعین، اهل بیتِ حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را در قالب اسیران وارد مجلس خویش کرد تا به زعم خود خوار و ذلیل نماید، حضرت عقیلة بنی هاشم (سلام الله علیها) ابتدا بر کرامت و جلالت و عزّت شان تأکید نمودند بواسطه منتسب بودن به بیت وحی و خاندان رسالت؛ لذا فرمودند:
▫️«... الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَکرَمَنَا بِنَبِیهِ مُحَمَّدٍ ص وَ طَهَّرَنَا مِنَ الرِّجْسِ تَطْهِیراً وَ إِنَّمَا یفْتَضِحُ الْفَاسِقُ وَ یکذِبُ الْفَاجِرُ وَ هُوَ غَیرُنَا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ» (۴)
سپاس خدای را که ما را به پیامبرش محمد (صلی الله علیه و اله) گرامى داشت و از پلیدى پاک و پاکیزه نمود. همانا این فاسق است که رسوا میشود و فاجر است که دروغ میگوید که او غیر از ماست!!
🔳
🔳🏴
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴
🔳
#حسینیه
#منازل_السبایا_فی_القرآن
⏪در این حال، ابن زیاد ملعون بر آشفته و خشمگین شد و جملاتی گفت که حضرت عقیلة الهاشمیین (سلام الله علیها) با آیه ۱۵۴ سوره مبارکه آل عمران، پاسخ دندان شکنی به وی دادند که دوباره سبب غضب و خشم آن لعین شد؛ سپس فرمودند: «لَعَمْرِي لَقَدْ قَتَلْتَ كَهْلِي وَ أَبَدْتَ أَهْلِي وَ قَطَعْتَ فَرْعِي وَ اجْتَثَثْتَ أَصْلِي فَإِنْ يَشْفِكَ هَذَا فَقَدِ اشْتَفَيْتَ» (۵): به جان خودم سوگند! بزرگ ما را كشتى، و خاندان مرا هلاك كردى، و شاخه هاى خانواده مرا بريدى، و ريشه ما را از بن كندى، اگر اين كار دل تو را شفا بخشد؛ پس شفا يافتى؟! در اینجا بود که ابن زیاد (لعنة الله علیه) چاره ای ندید جز اینکه با نسبت دادن شعر و شاعری به حضرت زینب الکبری و پدر بزرگوارشان امیرالکونین علی (علیهما السلام) از رسوا شدنش جلوگیری کند:
▪️هَذِهِ سَجَّاعَةٌ وَ لَعَمْرِي لَقَدْ كَانَ أَبُوهَا سَجَّاعاً شَاعِراً! (۶)
اين زنى است كه با سجع و قافيه سخن می گوید؛ قسم به جان خودم؛ همانا پدرش نیز با سجع سخن مي گفت و شاعر بود!
اما حضرت عقیلةالهاشمیین (سلام الله علیها) در ردّ این تهمت با لحنی قاطع فرمودند:
▪️مَا لِلْمَرْأَةِ وَ السَّجَاعَةَ إِنَّ لِي عَنِ السَّجَاعَةِ لَشُغُلًا وَ لَكِنَّ صَدْرِي نَفَثَ بِمَا قُلْتُ (۷)
زن را با قافیهپردازی چکار؟! من مأموریت دیگرى داشته و فرصت قافیهپردازی را ندارم و آنچه گفتم سوز دلی بود که از سینهام برآمد!
◀️همچنین در شام بلا، هنگامی که حضرت امام العارفین زین العابدین (علیه السلام) را با ظاهری غل و زنجیر بسته، وارد مجلس یزید ملعون کردند، آن حضرت در مقابل، قصد نمودند با ایراد خطبه ای بلیغ، حق و حقیقت را آشکار نموده و باطل را رسوا و مفتضح نمایند، اما ابتدا به جهت آماده سازی شرایط برای خطبه خوانی، به آن ملعون فرمودند: «أتَأذَنُ لي فِي الكَلامِ؟» اجازه می دهی سخن گویم؟! یزید ملعون از آنجا که می دانست خاندان اهل بیت عصمت و طهارت که معدن علم و وحی می باشند، چون لب به سخن بگشایند، جز به رسوایی آن ملعون و روشنگری و تببین و هدایت خلق منتج نمی گردد، تهمت هذیان و پریشان گویی به آن حضرت زد و گفت: «قُل ولا تَقُل هُجراً» (۸)؛ که با پاسخ کوبنده حضرت سیدالساجدین (علیه السلام) مواجه شد: لَقَد وَقَفتُ مَوقِفاً لا يَنبَغي لِمِثلي أن يَقولَ الهُجرَ! (۹): در جایگاهی ایستاده ام که بر همچو مَنی نَسِزد که جز بر حق و حقیقت سخن گوید!
🖋بنابراین تهمت ها و افتراهای کذب و باطل که به قصد اطفاء نورالله ، با رسالت حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین (صلی الله علیه و اله) آغاز گردیده بود، در وقايع کربلا به اوج خود رسید تا بدین حربه، دین خدا را از بین برده و حقیقت آن را از مردم بپوشانند؛ اما خداوند عزوجل، در مقابل اراده نموده بود با امر شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و سیر منازل اسارتِ حضرت شقیقة الحسین زینب الکبری (سلام الله علیها) حقیقت دین خدا در اتم و اکمل وجه بر تمام خلق بارز و آشکار گردد و چهره منافقانه اعداء الی یوم القیامة بر همگان مکشوف و ظاهر گردد و تمییز و تفکیک میان حق و باطل در کاملترین وجه صورت پذیرد :
«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»
(سوره مبارکه صف آیه ۸)
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱).التبيان في تفسير القرآن ج۹ ص۴۱۲
(۲).الکافی، ج۱، ص۴۳۲؛ البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۴۸۰؛ تأویل الآیات الظاهرة، ص۶۹۴
(۳). الإحتجاج ج۲ ص۳۰۷؛ مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج۴ ص۱۱۴؛ موسوعة كربلاء ج۲ ص۴۶۷
(۴). الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج۲ ص۱۱۵؛ بحارالانوار ج۴۵ ص۱۱۵ و ۱۱۶؛ اللهوف فی قتلی الطفوف ص۹۴؛ اعیان الشیعة ج۱ ص۶۰۹
(۵).الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج۲ ص۱۱۵؛ بحارالانوار ج۴۵ ص۱۱۵ و ۱۱۶؛ اللهوف فی قتلی الطفوف ص۹۴؛ اعیان الشیعة ج۱ ص۶۰۹
(۶).الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج۲ ص۱۱۵؛ بحارالانوار ج۴۵ ص۱۱۵ و ۱۱۶؛ اللهوف فی قتلی الطفوف ص۹۴؛ اعیان الشیعة ج۱ ص۶۰۹
(۷).الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج۲ ص۱۱۵؛ بحارالانوار ج۴۵ ص۱۱۵ و ۱۱۶؛ اللهوف فی قتلی الطفوف ص۹۴؛ اعیان الشیعة ج۱ ص۶۰۹
(۸). مثير الأحزان ص ۹۸؛ بحار الأنوار ج۴۵ ص۱۳۲؛ مقتل الحسين (ابومخنف) ص۲۲۴؛ الصّحيح من مقتل سيّد الشّهداء و أصحابه عليهم السّلام ج۱ ص۱۱۰۷
(۹).مثير الأحزان ص ۹۸؛ بحار الأنوار ج۴۵ ص۱۳۲؛ مقتل الحسين (ابومخنف) ص۲۲۴؛ الصّحيح من مقتل سيّد الشّهداء و أصحابه عليهم السّلام ج۱ ص۱۱۰۷
🔳
🔳🏴
🔳🏴🔳🏴
ای علت حیاتـ🌱ـ ...
تمامی کائنات ....
رنگ خـ🍁ـزان گرفته ...
بدون تـ❤️ـو باغ ها
سلام بهـ🌸ـار دلها ....
#سلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷ذیل اراده الهی و راهی که در پیش است🌷
💓 #استاد_طاهرزاده :
🖌حضور اربعینیِ ما و تاریخ توسعهیافتگی در هم میآمیزد تا خود را در این تاریخ حاضر کنیم. حضوری که در عین به سوی او بودن، اراده او ما را فرا گرفته است به همان معنایی که «در درون خانه شرط قبله نیست». آری! در عین در برگرفتهشدن توسط اراده الهی، ما در مسیر اربعینیِ خود به سوی او هستیم و این بهترین حضوری است که میتوان در این تاریخ برای خود حاضر کرد.
🕌مکان: مسیر نجف به کربلا پیاده روی اربعین شهریور1401
👈کلیپ شماره دو
#زیست_اربعینی
#حسینیه
#شهادت_امام_سجاد_علیه_السلام
ا❁﷽❁ا
▪️«اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ سَيِّدِ الْعابِدِينَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَجَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُون»
🏴در روز عاشورا، چون حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) ندای «هل مِن ذابّ یذبّ عَن حَرم رسول الله» سر دادند، حضرت امام علی بن الحسین، زین العابدین(علیه السلام) با مشقت و سختی بسیار، خود را به پدر بزرگوارشان رسانده و اذن میدان خواسته و عرض کردند: «روحي لروحک الفداء و نفسي لنفسک الوقاء»!! حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در پاسخ فرمودند:
«یا علي أنت الخليفة من بعدي ،و الوالي علی شریعتي و القائم بأوامر الدین و الهادي إلی صراط مستقیم و الحافظ لعلوم أبي و جدي»!
«ای علی! تو جانشین بعد از من و صاحب امر شیعیانم و برپا دارنده اوامر دین و هدایت کننده به صراط مستقیم و نگهبان علوم پدرم و جدم هستی!». سپس ایشان را به سینه فشرده و به شدت گریستند.
📓موسوعة الامام الحسین (علیهالسلام)، ج۴ ص ۲۸۶؛ معالی السبطین ج۲ ص۲۱
ای علت حیاتـ🌱ـ ...
تمامی کائنات ....
رنگ خـ🍁ـزان گرفته ...
بدون تـ❤️ـو باغ ها
سلام بهـ🌸ـار دلها ....
#سلام
◼️امام سجاد علیهالسلام:
◾️و نَعُوذُ بِکَ مِن شَماتَةِ الاَعدَاء، وَ مِنَ الفَقرِ إِلی الأَکفَاء، وَ مِن مَعِیشَةٍ فِی شِدَّةٍ، و مَیتَةٍ عَلی غَیرِ عُدَّة
▪️خدایا پناه می بریم به تو از شماتت و شاد شدن دشمنان و از نیازمندی به همانندان خودم و از زندگی در سختی، و از مردن بی توشه سفر.
📚دعای ۸ صحیفه سجادیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷انتظار برگشتِ اربعین در افق پیش رو🌷
💓 #استاد_طاهرزاده :
🖌یگانگی و گشودگی نسبت به همدیگر، همان حضور دیانت حقیقی است که بین خادم زوّار و زوّار به میان آمده و این به خودیِ خود نوعی حضورِ ایمان است.
جستجوی خود در دیگری، به حکم «المؤمن مرآت المؤمن» روحی است که در اربعین به ظهور آمد، در آن حدّ که هرکس غرق محبت دیگری میشود و این همان قدمی است به سوی تاریخِ آخرالزمان و حضور در جهان همدیگر که جهان کیفیّاتها است و نه جهان کمیّتها
🕌مکان: مسیر نجف به کربلا پیاده روی اربعین شهریور1401
👈کلیپ شماره سه
#زیست_اربعینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح تفسیر سورهی حمد امام خمینی (ره) توسط استاد اصغر طاهرزاده
🕋 توحید و عبور از حجاب علم - قسمت پنجاه و هشتم
#تفسیر_سوره_حمد
📚 خلاصه بحث ↙️ 👈حضرت رسول اکرم(ص) در طی روایتی می فرماید: « مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ» هیچ پیامبری به اندازه ی من اذیت نشد؛ زیرا پیامبر(ص)، آسمانی ترین حقایق را می خواسته زمینی کند و این خیلی سخت است، و اذیت می شود. 👈عناوینی که همه اش مجهول است، جز مجهولات چیزی نیست. العلم هو الحجاب الاکبر؛ چرا؟ چون علم آمد وسط به جای اینکه قرار بود نور بیاید وسط. 👈یک حجاب بزرگ همین علم است که انسان را سرگرم می کند به همین مفاهیم کلّیّه عقلیه و از راه بازش می دارد. علم رسمی سر به سر قیل است و قال*** نه از او کیفیتی حاصل نه حال
⏭ لینک جلسه قبلی:
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra/20857