eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
2.9هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
2هزار ویدیو
2.9هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوستان عزیز سلام شبتون بخیر از امشب داستان صوتی کتاب یادت باشد (داستان زندگی شهید حمید سیاهکالی مرادی)رو داریم🌷 شادی روح تمام شهدا صلواتی هدیه کنیم🌷
یادت باشد_ قسمت اول_2023_05_19_03_01_46_259.mp3
2.21M
🎧| کتاب صوتی |یادت باشد ... ✨زندگینامه شهید مدافع‌حرم "حمیدسیاهکالی‌مرادی" 📕| قسمت اول 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
یادت‌باشد_قسمت دوم_2023_05_22_02_14_23_401.mp3
2.1M
🎧| کتاب صوتی |یادت باشد ... ✨زندگینامه شهید مدافع‌حرم "حمیدسیاهکالی‌مرادی" 📕| قسمت دوم 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
یادت‌باشد_قسمت‌سوم_2023_05_22_23_49_35_728.mp3
2.14M
🎧| کتاب صوتی |یادت باشد ... ✨زندگینامه شهید مدافع‌حرم "حمیدسیاهکالی‌مرادی" 📕| قسمت سوم 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌🌺‌ای بهاری‌ترین فصل زندگی زمین 🍁دیگر خسته‌ایم از این خواب زمستانی که عمری بی تو تمام زندگیمان را فراگرفته... 🌺شکوفا شو حضرت بهار ... 🍁که دل‌هایمان یخ زد ... در این زمستــ❄️ــان طولانی 💐سـلام بــر تـ💚ـو... ای بہار انسانہا و خرمی روزگاران... 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 امام علی علیه السلام: بهترین ادب آن است که انسان در حد و مرز خود بماند و از اندازه خویش فراتر نرود. 📚 غررالحکم/ح3241 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷هدیه میکنیم ثواب تلاوت این صفحه از قرآن کریم را به وجود مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله🌷 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋🍃 🍃 دعای روز شنبه 🦋بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 🦋بِسْمِ اللّٰهِ كَلِمَةِ الْمُعْتَصِمِينَ وَ مَقالَةِ الْمُتَحَرِّزِينَ 🦋وَأَعُوذُ بِاللّٰهِ تَعَالىٰ مِنْ جَوْرِ الْجَائِرِينَ ، وَكَيْدِ الْحَاسِدِينَ ، وَبَغْىِ الظَّالِمِينَ 🦋وَأَحْمَدُهُ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ ، 🦋اللّٰهُمَّ أَنْتَ الْواحِدُ بِلَا شَرِيكٍ ، وَالْمَلِكُ بِلَا تَمْلِيكٍ ، لَاتُضَادُّ فِى حُكْمِكَ ، وَلَا تُنَازَعُ فِى مُلْكِكَ 🦋 أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ ، وَأَنْ تُوزِعَنِى مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِى غَايَةَ رِضَاكَ؛ وَأَنْ تُعِينَنِى عَلَىٰ طَاعَتِكَ وَ لُزُومِ عِبَادَتِكَ ، وَاسْتِحْقَاقِ مَثُوبَتِكَ بِلُطْفِ عِنَايَتِكَ 🦋وَ تَرْحَمَنِى بِصَدِّى عَنْ مَعَاصِيكَ مَا أَحْيَيْتَنِى ، وَتُوَفِّقَنِى لِمَا يَنْفَعُنِى مَا أَبْقَيْتَنِى ، وَأَنْ تَشْرَحَ بِكِتَابِكَ صَدْرِى ، وَتَحُطَّ بِتِلاوَتِهِ وِزْرِى ، وَتَمْنَحَنِى السَّلَامَةَ فِى دِينِى وَنَفْسِى ، وَلَا تُوحِشَ بِى أَهْلَ أُنْسِى ، وَتُتِمَّ إِحْسَانَكَ فِيَما بَقِىَ مِنْ عُمْرِى كَمَا أَحْسَنْتَ فِيَما مَضَىٰ مِنْهُ ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🦋🍃🦋 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقام محمود 1.mp3
11.1M
۱ ※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله. ※ اوجِ جایی که انسان می‌تواند بدان برسد کجاست؟ • همان اوجی که خدا تأییدش می‌کند! همان مقصدی که روزی برای آن، سفرمان را به زمین آغاز کردیم. • من قصدِ شناختن و قصد رسیدن دارم، چه کنم؟ 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح صحیفه سجادیه، جلسه اول، مقدمات.mp3
2.87M
شرح ، جلسه اول، مقدمات ✅ مقدمات صحیفه شناسی ✅ اشاره ای به داستان صحیفه 🎤استاد مهران شفیعی 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت دهم  (۱) 🔳🍃فاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِک اَبُوالْحَسَنِ عَلِی بْنُ اَبی طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَةُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک رائِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ اَخی وَابْنِ عَمّی رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیک تَحْتَ الْکساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِی نَحْوَ الْکساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیی وَخَلیفَتی وَصاحِبَ لِواَّئی قَدْ اَذِنْتُ لَک فَدَخَلَ عَلِی تَحْتَ الْکساَّءِ ✍ در این فراز شریف به لقب انحصاری حضرت علی علیه السلام بنام امیرالمومنین اشاره شده است. 🖋 امیر در زبان عربی به معنی فرمانده، سلطان و رهبر است. ➖ عنوان «امیرالمومنین» به معنی خلیفه و فرمانده کل قوای اسلام و پیشوای مومنان است.  اين لقب عنوان اعتباري نيست بلکه بيان حقيقتي است و کشف سرّي که در آن حضرت موجود بوده است چون امير و رئيس به هر چه اضافه شود راجع به معني و حقيقت آن شي‌ء است.  ⚜ ابن‌ عباس گويد:  قال رسول‌ الله صلی الله علیه و آله: ما أنزل الله آية فيها «يا ايها الذين آمنوا» الا و علي (علیه السلام) راسها و اميرها.(۱) 📓کشف الغمة ج ۱، ص ۳۰۲ 📓مطالب السئول، ص ۲۱ 📓حلیة الاولیاء، ج ۱، ص ۶۴   ⚜ رسول‌ الله صلی الله علیه و آله در خطبه ی غدیر فرمودند: «امیرالمومنین جز برادرم علی علیه السلام نیست واین عنوان بعد از من برای احدی جز او حلال نیست.»(۲) ➖ ونیز فرمود: «امیرالمومنین لقبی است که خدا علی علیه السلام را بدان ملقب نموده و مخصوص اوست» و فرمود: «یا علی (علیه السلام) خدا تو را امیرالمومنین نامیده است و در این اسم احدی با تو شریک نیست.»  💠 حضرت علی علیه السلام می فرماید: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: در شب معراج که مرا به آسمان بردند در مقام قاب قوسین که قرار گرفتم، خداوند به من وحی فرستاد و آنگاه فرمود:  ای محمّد(صلی الله علیه و آله،) علی بن ابی طالب (علیه السلام) را با عنوان امیرالمومنین بخوان، من هیچکس را قبل از او به این نام ننامیدم و هیچکس را نیز بعد از او به آن نام نخواهم نامید.(۳) ا▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ (۱) ترجمه : رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : هيچ گاه آيۀ« يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ‌ آمَنُوا »نازل نشد مگر اين كه على (عليه السّلام) در رأس آن قرار داشت و امیر آن می باشد. (۲) أَلا إِنَّهُ لا «أَمیرَالْمُؤْمِنینَ» غَیْرَ أَخی هذا، أَلا لاتَحِلُّ إِمْرَةُ الْمُؤْمِنینَ بَعْدی لاَِحَدٍ غَیْرِهِ. 📃 فرازی از خطبه غدیر (۳)قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى اَلسَّمَاءِ كُنْتُ مِنْ رَبِّي كَقَابِ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنىٰ ، فَأَوْحَى إِلَيَّ رَبِّي مٰا أَوْحىٰ ، ثُمَّ قَالَ: يَا مُحَمَّدُ ، أَقْرِئْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلسَّلاَمَ، فَمَا سَمَّيْتُ بِهَذَا أَحَداً قَبْلَهُ ، وَ لاَ أُسَمِّي بِهَذَا أَحَداً بَعْدَهُ . 📓الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۲۹۵ 📓إثبات الهداة ج ۳، ص ۱۰۶ ۲۴ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ▪️ 💠 از حضرت صادق علیه السلام سئوال شد: آیا به حضرت قائم علیه السلام، لقب «امیرالمومنین» خطاب می‌شود؟  فرمود: «نه، این عنوان مخصوص علی علیه السلام است؛ هیچ‌کس نه قبل از او و نه پس از او سزاوار نیست به این نام نامیده شود،  و هر کس چنین ادعایی کند کافر است».(۱) ⚜ امام رضا (علیه السلام) فرموده است: چون حضرت توشه علم به مؤمنان می‌بخشید، امیرالمؤمنین نام گرفتند. 📓مجمع البحرین،‌ص ۲۲۹ ✨ و إِنَّ الْفُجَّارَ لَفي‏ جَحيم‏ و همانا بدکاران هر آینه در دوزخند (سوره انفطار،‌آیه ۱۴) 🔘 در شأن نزول این آیه شریفه بیان شده است که پس از نزول این آیه، ابوبکر ملعون بر رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) وارد شد. حضرت از او خواست تا بر حضرت علی (علیه السلام) سلام دهد با لقب «امیرالمومنین» بودن ایشان. ⚜ عنِ ابْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ: لمَّا نَزَلَتْ‏ هَذِهِ الْآيَةُ بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ‏  دَخَلَ أَبُو بَكْرٍ عَلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله و سلم فَقَالَ لَهُ سَلِّمْ عَلَى عَلِيٍّ علیه السلام بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ ➖ اولی ملعون سوال می کند که آیا امر به سلام با این لقب، فرمانی از جانب خدا و رسول (صلی الله علیه و اله و سلم) است؟ ⚜فقَالَ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ قَالَ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ. حضرت جواب می دهند بله، از جانب خدا و رسول است. ⚜ثمَّ دَخَلَ عُمَرُ قَالَ سَلِّمْ عَلَى عَلِيٍّ علیه السلام بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ قَالَ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ. سپس دومی ملعون وارد می شود و رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) همین دستور به سلام را به او می دهند و می فرمایند این امر از جانب خدا و رسول اش است. ⚜فقَالَ ثُمَّ نَزَلَتْ‏ يُنَبَّؤُا الْإِنْسانُ يَوْمَئِذٍ بِما قَدَّمَ وَ أَخَّرَ  قَالَ مَا قَدَّمَ مِمَّا أُمِرَ بِهِ وَ مَا أَخَّرَ مِمَّا لَمْ يَفْعَلْهُ لَمَّا أُمِرَ بِهِ مِنَ السَّلَامِ عَلَى عَلِيٍّ علیه السلام بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ‏ .  سپس آیه بعدی نازل شد که «انسان خود آگاه است از آنچه قبلا پیش فرستاده و آنچه بعدا پیش خواهد فرستاد » که منظور از انسان،‌ اولی و دومی ملعون هستند که آگاه اند از امر به سلام، که به ایشان داده شده است و آنچه بعدا انجام خواهند داد از عدم انجام این فرمان الهی و عدم تسلیم به امیرالمومنین بودن حضرت علی (علیه السلام). 📓بحار الأنوار  ؛ ج‏٣٧ ؛ ص٣٢٨ ا▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ (۱)دخل رجل على أبي عبدالله فقال : السلام عليك يا أمير المؤمنين ، فقام على قدميه فقال : مه هذا اسم لا يصلح إلا لامير المؤمنين سماه به ، ولم يسم به أحد غيره فرضي به إلا كان منكوحا وإن لم يكن به ابتلي. وهو قول الله في كتابه « إن يدعون من دونه إلا إناثا وإن يدعون إلا شيطانا مريدا » [سورة النساء : ١١٧] قال : قلت : فماذا يدعى به قائمكم؟ قال : يقال له : السلام عليك يا بقية الله السلام عليك يا ابن رسول الله. 📓البرهان ج ۱ ص ۴۱۶ 📓بحار الأنوار ج ۳۷ ص ۳۳۱ ▪️۲۵ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ به اعتقاد علمای شیعه، «امیرالمومنین» عنوانی است که خدای تعالی به علی بن ابی طالب داده و هیچ کس دیگر چه قبل و چه بعد از او برازنده این لقب نیست. 🖋 ابن‌ شهر آشوب از طريق عامة چنين نقل مي‌کند که:  ما کان في القرآن «يا ايها الذين آمنوا» فان لعلي عليه‌السلام سابقة ذلک لانه سبقهم الي الاسلام فسماه الله في تسع و ثمانين موضعا اميرالمؤمنين و سيد المخاطبين الي يوم الدين. 📓غایه المرام، ص۲۶ 📓بحار الأنوار ج ۳۷، ص ۳۳۳ ⚜ در معانی الاخبار به نقل از جابربن یزید نقل شده: روزی از امام صادق روحی فدا پرسیدم چرا علی عليه السلام را امیرالمومنین نامیدند؟ امام فرمود: چون برای مومنان دانش می آورد، آیا قران نخوانده ای می فرمایید: “ونمیر اهلنا”؛ وما برای خانواده خود اذوقه می آوریم. واشاره به داستان حضرت یوسف کردند که برای خانواده خود آذوقه می رساند،  و فرمودند: حضرت علی عليه السلام، “میرة العلم” (خوراک علم رساندن) است، (و به همین سبب) امیر المومنین نامیدند زیرا عالمان از علم او بهره می برند وعلمی را که از او گرفته اند بکار می برند.(۱) 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله بر فراز منبر در ضمن گفتاری به مردم فرمود:  ای مردم، خداوند مرا به عنوان رسول و فرستاده اش به سوی شما برانگیخت و به من فرمان داده که علی را به عنوان امیر بر شما بگمارم، پس هر کس که من پیامبر اویم علی امیر اوست. امیر بودن علی از ناحیه خداوند است. خداوند به من فرمان داده که این خبر را به شما اعلام کنم تا او را اطاعت و هرگاه شما را فرمان داد، گوش دهید. آگاه باشید هیچکدام از شما بر علی، امیر نیست نه در زمان حیات من و نه پس از مرگ من. خداوند علی (عليه السلام) را امیر شما قرار داد و او را امیرالمومنین (عليه السلام) نامیده است و پیش از او و پس از او هیچکس را امیرالمومنین ننامیده و نخواهد نامید. 📓بحارالانوار، ج۳۷، ص۳۳۹، حدیث ۸۱ 💎 بیتِ ولایت ِامیرالمومنین علیه السلام، کساء خاتون حضرت ‌فاطمة الزهراء (علیها السلام) است، که وجود مقدسه ایشان تجلی و مظهر رحمت رحیمیه الهی است، و به عبارت دیگر تعلق و تمسک به چادر مادر ،‌ سبب نجات است. لذا مومنینی که پس از ورود به صراط مستقیم از وساوس در امان بمانند،  «فقد رحمته و ذلک الفوز العظیم»، رحمت عظیم تری شامل حال شان شده که آن رستگاری عظیم است. ☑️ و به میزانی که مومن با نور ولایت،‌ خود را در حصن حصین قرار داده باشد،‌ در رحمت الهی حضرت ربّ و تحت کسای حضرت مادر وارد شده است. ⚜ عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ:  فأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ‏ قَالَ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام . 📓تفسير فرات الكوفي ؛ ص١١۶ ⚜فسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ.‏ ⚜هم الذين تمسكوا بولاية أمير المؤمنين و الأئمة (عليهم السلام). 📓البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏٢ ؛ ص٢٠۴ ا▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ (۱)أَبَانُ بْنُ اَلصَّلْتِ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : سُمِّيَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ إِنَّمَا هُوَ مِنْ مِيرَةِ اَلْعِلْمِ وَ ذَلِكَ أَنَّ اَلْعُلَمَاءَ مِنْ عِلْمِهِ اِمْتَارُوا وَ مِنْ مِيرَتِهِ اِسْتَعْمَلُوا. 📓بحار الأنوار ج ۳۷، ص ۳۳۴ 📓المناقب ج ۳، ص ۵۵ ▪️۲۶ ▫️▪️▫️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت دهم  (۲) 🔳🍃فاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِک اَبُوالْحَسَنِ عَلِی بْنُ اَبی طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَةُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک رائِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ اَخی وَابْنِ عَمّی رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیک تَحْتَ الْکساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِی نَحْوَ الْکساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیی وَخَلیفَتی وَصاحِبَ لِواَّئی قَدْ اَذِنْتُ لَک فَدَخَلَ عَلِی تَحْتَ الْکساَّءِ 🔘 در این فراز شریف به فضيلت اخوت حضرت علی علیه السلام با رسول الله صلي الله عليه و آله اشاره شده است. 🖋 واژه‌شناسان، اخوّت مصدر «اخ» را به‌معنای برادری نسبی یا دینی و دوستی و مصاحبت دانسته‌اند. ▪️در برخی  دیگر از آیات، اخوت به‌معنای برادری دینی و اسلامی آمده است. چنان‌که مؤمنان را برادران یک‌دیگر می دانند. ➖واژه «اخ» و مشتقّات آن به‌صورت‌های مفرد، تثنیه و جمع۹۶ بار در قرآن آمده است.  ✨«اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ»  (سوره مباركه حجرات، آیه۱۰) و پیوند میانشان را نه پیوند نسبی یا اعتباری، بلکه پیوندی قلبی خوانده است:«و‌اَلَّفَ بَینَ قُلوبِهِم» ؛ که با صرف تمام سرمایه‌های زمین، دست‌یافتنی نیست: ✨ «لَو اَنفَقتَ ما فِی الاَرضِ جَمیعًا ما اَلَّفتَ بَینَ قُلوبِهِم» (۱) (سوره مبارکه انفال، آیه۶۳)   🖋 اخوت در آيه شريفه ذيل به‌صورت نعمت الهی یاد‌ شده است: ✨ «واذکُروا نِعمَتَ اللّهِ عَلَیکُم اِذ کُنتُم اَعداءً فَاَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَاَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ اِخونًا» (۲) (سوره مبارکه آل‌عمران، آیه۱۰۳) ✔️ و این برادری ایمانی است که در آخرت نیز تداوم دارد: ✨«اِخونًا عَلی سُرُر مُتَقبِلین» در حالى كه همه برابرند، و بر تختها رو به روى يكديگر قرار دارند. (سوره مبارکه حجر؛ آیه ۴۷) ✍ در احادیث به جنبه‌های گوناگون «برادری دینی» اشاره شده است، از جمله این‌که برادری دینی از هر پیوند نَسَبی و خویشاوندی پایدارتر است، و گسستن آن نکوهیده ميباشد. 📓 غررالحکم و درر الکلم، ج۱، ص۱۰۰و ص۳۸۳ 📓بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۶۸ ✅ «عقد اخوت» بر اساس بسیاری از روایات، پیامبر اسلام (صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم) میان هر دو تن از صحابه خود پیوند برادری برقرار کرد که در تاریخ اسلام با نام «مؤاخاة» شناخته می‌شود. برخی از منابع شیعی این کار را پس از نزول آیه ۱۰ سوره حجرات دانسته‌اند. امّا بنابر گزارش‌های دیگر مؤاخاة دوبار انجام شده است؛ بار نخست، پیش از هجرت و در میان مسلمانان مکّه و بار دوم در نخستین ماههای پس از هجرت، میان مهاجرین و انصار.   📓بحارالانوار، ج۳۸، ص۳۴۰.  📓البرهان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۱۰۸  ➖ پس از هجرت رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و اله) به مدینه، آن حضرت خطاب به مهاجرین و انصار فرمودند: «تآخوا في‏ اللّه‏ أخوين‏». به این ترتیب ميان مسلمین مؤاخاة برقرار نمودند. ☑️ این پیمان اخوت دینی بین اصحاب بر اساس منزلت آنان و تناسب آنها با یکدیگر بود؛ ⚜ «آخَى بَيْنَ أَصْحَابِهِ أَجْمَعِهِمْ عَلَى قَدْرِ مَنَازِلِهِمْ» و «كَانَ يُؤَاخِي بَيْنَ الرَّجُلِ وَ نَظِيرِهِ». ▪️از جمله در این پیمان ابوبکر و عمر (علیهما اللعنه)، عثمان و عبدالرحمن (علیهما اللعنه) با یکدیگر برادر شدند.  ا▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ (۱) ✨ وَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِهِمۡۚ لَوۡ أَنفَقۡتَ مَا فِي ٱلۡأَرۡضِ جَمِيعٗا مَّآ أَلَّفۡتَ بَيۡنَ قُلُوبِهِمۡ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ أَلَّفَ بَيۡنَهُمۡۚ إِنَّهُۥ عَزِيزٌ حَكِيمٞ و دلهاى آنها را با هم، الفت داد! اگر تمام آنچه را روى زمين است صرف مى كردى كه ميان دلهاى آنان الفت دهى، نمى توانستى! ولى خداوند در ميان آنها الفت ايجاد كرد! او توانا و حكيم است! (۲)✨ وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعٗا وَلَا تَفَرَّقُواْۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ كُنتُمۡ أَعۡدَآءٗ فَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦٓ إِخۡوَٰنٗا وَكُنتُمۡ عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٖ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنۡهَاۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ ءَايَٰتِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَهۡتَدُونَ و همگى به ريسمان خدا [قرآن و اسلام، و هر گونه وسيلۀ وحدت]، چنگ زنيد، و پراكنده نشويد! و نعمت (بزرگِ ) خدا را بر خود، به ياد آريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد، و او ميان دلهاى شما، الفت ايجاد كرد، و به بركتِ نعمتِ او، برادر شديد! و شما بر لبِ حفره اى از آتش بوديد، خدا شما را از آن نجات داد؛ اين چنين، خداوند آيات خود را براى شما آشكار مى سازد؛ شايد پذيراى هدايت شويد. ۲۷ ▫️▪️▫️▪️