eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
2.9هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
2.2هزار ویدیو
3.1هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر معظم انقلاب: نباید تردید کرد که عامل اصلی آنچه در سوریه اتفاق افتاد، در اتاق فرمان آمریکا و اسرائیل طراحی شده است/ برای این قرائنی داریم/ یک دولت همسایه سوریه هم در آن نقش دارد ولی نقشه‌کش اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی است 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، هم‌اکنون در جمع هزاران نفر از اقشار مختلف مردم: ✏️ نباید تردید کرد که آنچه در سوریه اتفاق افتاده، محصول یک نقشه مشترک آمریکایی و صهیونیستی است. بله یک دولت همسایه‌ی سوریه نقش آشکاری را در این زمینه ایفا می‌کند و ایفا کرده، الان هم ایفا می‌کند - این را همه می‌بینند- ولی عامل اصلی توطئه‌گر و نقشه‌کش اصلی و اتاق فرمان اصلی در آمریکا و رژیم صهیونیستی است. قرائنی داریم. این قرائن برای انسان جای تردید باقی نمی‌گذارد. ۱۴۰۳/۹/۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر معظم انقلاب: نباید تردید کرد که عامل اصلی آنچه در سوریه اتفاق افتاد، در اتاق فرمان آمریکا و اسرائیل طراحی شده است/ برای این قرائنی داریم/ یک دولت همسایه سوریه هم در آن نقش دارد ولی نقشه‌کش اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی است 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، هم‌اکنون در جمع هزاران نفر از اقشار مختلف مردم: ✏️ نباید تردید کرد که آنچه در سوریه اتفاق افتاده، محصول یک نقشه مشترک آمریکایی و صهیونیستی است. بله یک دولت همسایه‌ی سوریه نقش آشکاری را در این زمینه ایفا می‌کند و ایفا کرده، الان هم ایفا می‌کند - این را همه می‌بینند- ولی عامل اصلی توطئه‌گر و نقشه‌کش اصلی و اتاق فرمان اصلی در آمریکا و رژیم صهیونیستی است. قرائنی داریم. این قرائن برای انسان جای تردید باقی نمی‌گذارد. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: من به شما عرض می‌کنم به حول قوه‌ی الهی گستره‌ی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت 🔹️رهبر انقلاب اسلامی هم‌اکنون در دیدار اقشار مختلف مردم در سخنان پیرامون تحولات اخیر منطقه: ✏️ مقاومت این است، جبهه مقاومت این است: هرچه فشار بیاورید محکم‌تر می‌شود، هرچه جنایت کنید، پرانگیزه‌تر می‌شود. هرچه با آنها بجنگید، گسترده‌تر می‌شود و من به شما عرض می‌کنم به حول قوه‌ی الهی گستره‌ی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت. ✏️ آن تحلیلگرِ نادانِ بی‌خبر از معنای مقاومت خیال می‌کند که مقاومت که ضعیف شد، ایران اسلامی هم ضعیف خواهد شد و من عرض می‌کنم به حول و قوه‌ی الهی، به اذن الله تعالی، ایران قوی مقتدر است و مقتدرتر هم خواهد شد. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هم اکنون شبکه یک پخش صحبتهای امروز مقام معظم رهبری
📢 رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی در هیچ مشکلی در طول دوران انقلاب، یک لحظه دچار انفعال نشد / در موفقیتها غرور سم است و در ناکامیها انفعال زهر 🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار اقشار مختلف مردم در سخنان پیرامون تحولات اخیر منطقه: ✏️ جبهه‌ی مقاومت نه از پیروزی‌ها مغرور باید بشود، نه از شکست‌ها مأیوس باید بشود. پیروزی و شکست هست، زندگی شخصی انسانها هم همین جور است. در آن موفقیت هست ناکامی هست. زندگی گروه‌ها همین جور است، در آن موفقیت هست ناکامی هست. ✏️ یک جریانی یک روز بر سر کار است، یک روز منعزل از کار است، دولت‌ها همین جور کشورها همین جور. فراز و نشیب در زندگی‌ هست، از فراز و نشیب نمی‌شود انسان پرهیز بکند، آنچه لازم است این است که وقتی بر فراز قرار می‌گیریم مغرور نشویم. چون غرور جهل می‌آورد. خود مغرور شدن انسان را غافل میکند وقتی که به فرود رسیدیم یک جایی ناکام ماندیم بایست افسرده و مأیوس و دلشکسته نشویم. ✏️ جمهوری اسلامی در این چهل و چند سال با حوادث بزرگ و سختی مواجه شده. حوادث بزرگ. جوانها آن روز را ندیدند، در همین تهران در خانه نشسته بودند مردم تهران جنگنده‌ی میگ ۲۵ ساخت شوروی متعلق به صدام می‌آمد بالای سر ما اینجا حرکت میکرد اگر نجابت می‌کرد بمباران نمی‌کرد اما می‌ترساند و ما هم هیچ کار نمی‌توانستیم بکنیم. نه پدافندش را داشتیم نه امکاناتش را داشتیم با اینها مواجه شدیم ما. ✏️ جمهوری اسلامی با این حوادث گوناگون، حوادث تلخ مواجه شده اما در این حوادث یک لحظه جمهوری اسلامی دچار انفعال نشده. انفعال از مؤمن نباید سر بزند. انفعال گاهی از خود حادثه خطرش بیشتر است. انفعال یعنی اینکه انسان نگاه کند به این احساس برسد که هیچ کاری نمیتواند بکند، پس تسلیم بشود. این انفعال است. پس در پیشرفتها و موفقیتها غرور سم است. در ناکامیها، مشکلات، انفعال زهر است. ۱۴۰۳/۹/۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌🍃 یڪی از راه های نجات انـسان از گناه پناه‌بردن به امام زمان (عج) است. 🍃 ایشان به انتظار نشــسته اند تا ڪسی دستش را به سمتشان دراز ڪند تا او را هدایت کنند. ✍آیت‌الله جاودان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌 حضرت امام صادق علیه السلام : 🔹 هرگاه عالم به علمش عمل نکند [ اثر ] موعظه اش از دل ها زایل می شود ؛ آن چنان که باران از روی سنگ صاف می لغزد . 📗 الکافی ، جزء ۱، صفحه ۴۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 هر روز بخوانیم 🔹️امروز؛ صفحه ۲۳۰قرآن کریم سوره مبارکه هود ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴۰۳۰۹۲۱_بیانات_در_دیدار_هزاران_نفر_از_اقشار_مختلف_مردم_درباره_تحولات.pdf
2.88M
👈 | متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم درباره تحولات منطقه. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030921_46471_1281k.mp3
24.48M
🎧 بشنوید | صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم درباره تحولات منطقه. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
. پاسخ رهبر انقلاب به پرسش این روزهای جوانان که نظام سوریه چرا سرنگون شد؟ در هر فصلی از تاریخ که حقی پایمال شده و گوهر درخشنده‌ای از چشم مردم افتاده است و در هر جایی که جبهه‌ی حقی از نصرت الهی و مؤمنین محروم مانده است، به‌روشنی میتوان ردپای بی‌تحلیلی و بی‌تدبیری مردم در مسائل گوناگون را پیدا کرد. 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت دهم  (۲) 🔳🍃فاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِک اَبُوالْحَسَنِ عَلِی بْنُ اَبی طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَةُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک رائِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ اَخی وَابْنِ عَمّی رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیک تَحْتَ الْکساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِی نَحْوَ الْکساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیی وَخَلیفَتی وَصاحِبَ لِواَّئی قَدْ اَذِنْتُ لَک فَدَخَلَ عَلِی تَحْتَ الْکساَّءِ در این فراز شریف به فضيلت اخوت حضرت علی علیه السلام با رسول الله صلي الله عليه و آله اشاره شده است. 🖋 واژه‌شناسان، اخوّت مصدر «اخ» را به‌معنای برادری نسبی یا دینی و دوستی و مصاحبت دانسته‌اند. در برخی  دیگر از آیات، اخوت به‌معنای برادری دینی و اسلامی آمده است. چنان‌که مؤمنان را برادران یک‌دیگر می دانند. ➖واژه «اخ» و مشتقّات آن به‌صورت‌های مفرد، تثنیه و جمع۹۶ بار در قرآن آمده است.  ✨«اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ»  (سوره حجرات، آیه۱۰) و پیوند میانشان را نه پیوند نسبی یا اعتباری، بلکه پیوندی قلبی خوانده است: «و‌اَلَّفَ بَینَ قُلوبِهِم» ؛ که با صرف تمام سرمایه‌های زمین، دست‌یافتنی نیست: ✨ «لَو اَنفَقتَ ما فِی الاَرضِ جَمیعًا ما اَلَّفتَ بَینَ قُلوبِهِم»  (سوره انفال، آیه۶۳)   🖋 اخوت در آيه شريفه ذيل به‌صورت نعمت الهی یاد‌ شده است: ✨ «واذکُروا نِعمَتَ اللّهِ عَلَیکُم اِذ کُنتُم اَعداءً فَاَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَاَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ اِخونًا» (سوره آل‌عمران، آیه۱۰۳) ✔️ و این برادری ایمانی است که در آخرت نیز تداوم دارد: ✨«اِخونًا عَلی سُرُر مُتَقبِلین» در حالى كه همه برابرند، و بر تختها رو به روى يكديگر قرار دارند. (سوره حجر؛ آیه ۴۷) ✍ در احادیث به جنبه‌های گوناگون «برادری دینی» اشاره شده است، از جمله این‌که برادری دینی از هر پیوند نَسَبی و خویشاوندی پایدارتر است، و گسستن آن نکوهیده ميباشد. 📓 غررالحکم، ج۱، ص۱۰۰و۳۸۳ 📓بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۶۸ ☑️ «عقد اخوت» بر اساس بسیاری از روایات، پیامبر اسلام (صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌) میان هر دو تن از صحابه خود پیوند برادری برقرار کرد که در تاریخ اسلام با نام «مؤاخاة» شناخته می‌شود. برخی از منابع شیعی این کار را پس از نزول آیه ۱۰ سوره حجرات دانسته‌اند. امّا بنابر گزارش‌های دیگر مؤاخاة دوبار انجام شده است؛ بار نخست، پیش از هجرت و در میان مسلمانان مکّه و بار دوم در نخستین ماههای پس از هجرت، میان مهاجرین و انصار.   📓بحارالانوار، ج۳۸ ص۳۴۰ 📓البرهان، ج۵ ص۱۰۸  ➖ پس از هجرت رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و اله) به مدینه، آن حضرت خطاب به مهاجرین و انصار فرمودند: «تآخوا في‏ اللّه‏ أخوين‏». به این ترتیب ميان مسلمین مؤاخاة برقرار نمودند. ☑️ این پیمان اخوت دینی بین اصحاب بر اساس منزلت آنان و تناسب آنها با یکدیگر بود؛ ⚜ «آخَى بَيْنَ أَصْحَابِهِ أَجْمَعِهِمْ عَلَى قَدْرِ مَنَازِلِهِمْ» و «كَانَ يُؤَاخِي بَيْنَ الرَّجُلِ وَ نَظِيرِهِ» از جمله در این پیمان ابوبکر و عمر (علیهما اللعنه)، عثمان و عبدالرحمن (علیهما اللعنه) با یکدیگر برادر شدند.  💠 مورّخان و سیره‌نویسان به برقراری پیوند برادری میان پیامبر اسلام (صلّی‌اللّه‌ علیه‌و آله‌ و سلّم) و حضرت علی (علیه‌السّلام)، در پایان واقعه مؤاخاه اشاره کرده‌اند و گزارش آن را با عباراتی مشابه آورده‌اند. در متون حدیثی شیعه نیز همین گزارش آمده است.  📓مناقب آل ابی طالب، ج۲، ص۳۲    📓بحارالانوار، ج۳۸، ص۳۳۰_ ۳۴۷   ۲۱ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ 🖋 در روايات بيان شده است : پيامبر صلی الله علیه و آله دوبار ميان خويش و علي علیه‌السلام عقد برادري بست و در هر دوبار به وي فرمود: ⚜ أنت اخي في الدنيا والآخره؛ «تو در دنيا و آخرت برادر منى!» 📓شرح نهج البلاغه ج ۳ ص ۱۴ ➖ پيامبر به حضرت على (عليهماالسلام) فرمود: «تو در بهشت برادر، همراه و رفيق منى» 📓فضائل الخمسه، ج ۱، ص ۱۱۴ 🖋 حذیفة بن الیمان گوید: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم پیمان برادرى بین مهاجران و انصار، برقرار کرد، چنان که بین هر فرد با همانندش عقد اخوت بست؛ سپس دست على علیه السّلام را در دست گرفت و فرمود: این على برادر من است. آن‏گاه حذیفه گفت: تردیدى نیست که رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) سیّد و آقاى پیامبران و پیشواى تقوى پیشگان و رسول پروردگار جهان است که نظیر و همتا ندارد و على علیه السّلام برادر اوست که او نیز در عالم هستى همتایى نخواهد داشت. 📓آینه یقین (ترجمه کشف الیقین) ص ۲۴۵  ➖ افزون بر این واقعه، پیامبر اسلام (صلّی‌ اللّه‌ علیه‌ وآله‌وسلّم) در مواردی دیگر نیز بر برادری خود با حضرت علی (علیه‌السّلام) تأکید کرده است.  📓شرح نهج البلاغه، ج۱۱، ص۱۱۷ و ج۱۳، ص۲۲۱ 🖋 در روايتي سخن گفتن خورشيد با حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام بيان شده است. كه پاسخ خورشيد در خطاب به حضرت كه منجر به مدهوشي و حيرت منافقين و رئوس آنان أبوبکر و عمر (لعنة الله علیهما) گشت،‌ با اين عبارات بود:  ⚜ فقَالُوا قَالَ عَلِيٌّ لِلشَّمْسِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا خَلْقَ اللَّهِ الْجَدِيدَ بَعْدَ أَنْ هَمْهَمَ هَمْهَمَةً زَلْزَلَ مِنْهَا الْبَقِيعُ فَأَجَابَتْهُ الشَّمْسُ   آنان گفتند: علی (علیه السلام) به خورشید گفت: سلام بر تو ای خلق جدید خداوند، و خورشید پاسخ داد: ⚜ فقَالَتْ وَ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا أَخَا رَسُولِ اللَّهِ وَ وَصِيَّهُ   پس خورشید گفت: سلام بر تو ای برادر حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) و جانشین او،  ⚜ أشْهَدُ أَنَّكَ‏ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ‏   شهادت می دهم، همانا تو اول و آخر و ظاهر و باطن هستی.  ⚜ و أَنَّكَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَخُو رَسُولِهِ حَقّاً   و همانا تو بنده خداوند و به حقیقت برادر حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) هستی. ⚜ فقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَصَّنَا بِمَا تَجْهَلُونَ وَ أَعْطَانَا مَا لَا تَعْلَمُونَ   پيامبر أکرم (صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمود: خداوند را سپاس بر آنچه به ما اختصاص داد و چيزهايى عطا كرد كه از درک آن ناتوان هستید.  ⚜ قدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي آخَيْتُ عَلِيّاً دُونَكُمْ وَ أَشْهَدْتُكُمْ أَنَّهُ وَصِيِّي   حال دريافتيد كه همانا با حضرت على (عليه السّلام) عقد اخوت بستم و نه با شما، و شما را به شهادت مى طلبم كه او وصىّ من است.  ⚜ فمَا ذَا أَنْكَرْتُمْ عَلَيْهِ لَمْ تَقُولُوا مَا قَالَتْ لَهُ الشَّمْسُ   پس چرا منكر او مى شويد و آنچه خورشيد برايش گفت، نمى گوييد؟ که؛  ⚜ (هو) الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ.‏ 📓الهداية الكبرى،ص ۱۱۹ 📓 إرشاد القلوب ؛ ج ‏۲، ص ۲۷۱ 📓بحار الأنوار، ج ‏۳۵، ص ۲۷۹ ✔️ حضرت علی (علیه‌السّلام) پس از در گذشت پیامبر (صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم) در مواردی به این پیوند استناد می‌کرد. به نقل از ابن شهر آشوب، حضرت علی (علیه‌السلام) بارها می‌فرمود: من بنده خدا و برادر پیامبرم، و هر که جز من چنین سخنی بگوید دروغگوست.   📓مناقب آل ابی طالب، ج۲، ص۲۴۶   🖋 روزی ابن ابی الکواء از امیرالمؤمنین (علیه السلام) می پرسد: چگونه وارث پسر عمویت شدی در حالی که عمویت در قید حیات نبود.   ⚜ حضرت پاسخ دادند: پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) بعد از دعوت از خویشاوندان فرمود: «فَأَیكُمْ یبَایعُنِی عَلَى أَنْ یكُونَ أَخِی وَ صَاحِبِی وَ وَارِثِی فَلَمْ یقُمْ إِلَیهِ أَحَدٌ قَالَ فَقُمْتُ وَ كُنْتُ أَصْغَرَ الْقَوْمِ سِنّاً فَقَالَ اجْلِسْ قَالَ ثُمَّ قَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ كُلَّ ذَلِكَ أَقُومُ إِلَیهِ فَیقُولُ لِی اجْلِسْ حَتَّى كَانَتِ الثَّالِثَةُ ضَرَبَ یدَهُ عَلَى یدِی؛ «پس كدام‌یك از شما با من بیعت می‌كند كه برادر و یار و وارث من باشد، هیچ كسی بلند نشد. من (علی) بلند شدم، در حالی كه كوچك‌ترینِ آن جمع بودم. حضرت فرمود: بنشین.  این جمله را سه بار تكرار كرد. هر بار (فقط) من بلند شدم و حضرت می‌فرمود: بنشین تا به مرحله سوم كه دست خود را (به عنوان بیعت) بر دست من زد، یعنی كه تو برادر و رفیق و وارث من هستی». 📓الخرائج و الجرائح ص ٨۴ ▪️۲۲ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت دهم  (۳) 🔳🍃 فاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِک اَبُوالْحَسَنِ عَلِی بْنُ اَبی طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَةُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک رائِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ اَخی وَابْنِ عَمّی رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیک تَحْتَ الْکساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِی نَحْوَ الْکساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیی وَخَلیفَتی وَصاحِبَ لِواَّئی قَدْ اَذِنْتُ لَک فَدَخَلَ عَلِی تَحْتَ الْکساَّءِ   ✍ در ادامه فراز شریف فوق به تکمیل مبحث فضيلت اخوت حضرت علی علیه السلام با رسول الله صلي الله عليه و آله میپردازیم. ☑️ مواساه و برادری امیرالمومنین علی علیه السلام در حضرت قران تصریح گشته و بی جهت نبود که این مقام و فضیلت قرآنی امیرالمومنین عليه السلام توسط ابوبکر و عمر لعنة الله عليهما مورد انکار قرار می‌گیرد. ✨و لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ آياتٍ بَيِّناتٍ وَ ما يَكْفُرُ بِها إِلَّا الْفاسِقُونَ «همانا ما آیات بینات را بر تو پیامبر نازل کردیم،‌ اما تنها فاسقان هستند که کافر به آیات بّین می شوند.» (سوره بقره،‌آیه ۹۹) 💠 حضرت اباالامام المنتظر حسن بن علی الزکی العسگری (علیه السلام) در تفسیر این آیه شریفه و توصیف «فاسقان» فرمودند:  ⚜ قالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ‏ يَا مُحَمَّدُ آياتٍ بَيِّناتٍ‏ دَالَّاتٍ عَلَى صِدْقِكَ فِي نُبُوَّتِكَ  «خداوند عزوجل در این آیات می فرماید : ای محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ! ما آیات دال بر صدق نبوت ات را نازل کردیم .» ⚜ مبَيِّنَاتٍ عَنْ إِمَامَةِ عَلِيٍّ علیه السلام أَخِيكَ وَ وَصِيِّكَ وَ صَفِيِّكَ موضِحَاتٍ عَنْ كُفْرِ مَنْ شَكَّ فِيكَ أَوْ فِي أَخِيكَ أَوْ قَابَلَ أَمْرَ وَاحِدٍ مِنْكُمَا بِخِلَافِ الْقَبُولِ وَ التَّسْلِيمِ «آیاتی که خصوصیت شان ،‌ «بَیّن» بودن است؛ بیّن و واضح و آشکار بر بیان امامت برادر و وصی و صفیّ تو امیرالمومنین علی (علیه السلام) ؛ همچنین واضح در بیان کفر شک کنندگان در تو یا در برادرت علی، و کفر مخالفان امر شما و عدم تسلیم شدگان به شما » ⚜ ثمَّ قَالَ‏ وَ ما يَكْفُرُ بِها بِهَذِهِ الْآيَاتِ الدَّالَّاتِ عَلَى تَفْضِيلِكَ وَ تَفْضِيلِ عَلِيٍّ علیه السلام بَعْدَكَ عَلَى جَمِيعِ الْوَرَى‏ إِلَّا الْفاسِقُونَ‏ الْخَارِجُونَ عَنْ دِينِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ مِنَ الْيَهُودِ الْكَاذِبِينَ وَ النَّوَاصِبِ الْمُتَسَمِّينَ بِالْمُسْلِمِينَ   «سپس خداوند عزوجل در ادامه آیه می فرماید: و تنها کسانی کافر به این آیات که در مقام بیان فضیلت و برتری تو و برادرت علی (علیه السلام) بر تمام خلق است، می شوند که فاسق باشد، یعنی خارج از دین و طاعت خداوند باشند ، و منظور از فاسقون،‌ ناصبی های مسلمان نَما هستند.» 📓التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ص۴۵۹ 📓البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۲۹۱ 📓بحار الأنوار ؛ ج۹ ؛ ص۳۲۶ 🔰 بنابراین فاسقان ،‌ کسانی هستند که آیات خداوند عزوجل مبنی بر تفضیل و برتری امیرالمومنین علی (علیه السلام) را انکار کرده اند و ‌چنین کسانی از دین خداوند خارج اند و اینها همان ناصبی های مسلمان نما می باشند. ۲۳ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ☑️ الْمُؤْمِنَ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِيهِ وَ أُمِّهِ؛  مؤمن برادر مؤمن است از پدر و مادر ✨ فلا اَنساب بینهم؛ برادری نسبی در روزی گسسته خواهد شد  (سوره مباركه مومنون، آیه۱۰۱)    ✨ إِخْواناً عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلين ولی برادری دینی حتّی روز قیامت پایدار است.  (سوره مباركه حجر، آیه۴۷) ⚜«النّاس إخوان؛ فمن کانت اخوّته فی غیر ذات اللّه فهی عداوة» 🖋برادری باید تنها برای خدا باشد، امام علی (علیه‌السّلام) در این مورد می‌فرماید:  ⚜ مردم (مسلمان) برادرند. اگر برادری آنان برای غیر خدا باشد، آن برادری، دشمنی است و این است سخن خداوند متعال که: «ٱلۡأَخِلَّآءُ يَوۡمَئِذِۭ بَعۡضُهُمۡ لِبَعۡضٍ عَدُوٌّ إِلَّا ٱلۡمُتَّقِينَ»﴿دوستان در آن روز دشمن يكديگرند، مگر پرهيزگاران!﴾(سوره زخرف آیه ۶۷) 📓میزان الحکمة، ج۲، ص۱۵۸۴ ✨ وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني مِنَ الْمُسْلِمينَ «چه كسى خوش گفتارتر است از آن كس كه دعوت به سوى خدا مى كند و عمل صالح انجام مى دهد و مى گويد: من از مسلمانانم»؟! (آیه ۳۳ - سوره فصلت) ✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمان «ای کسانی که ایمان آوردید، اگر پدرانتان و برادرانتان کفر را بر ایمان ترجیح دادند، آنها را دوست انتخاب نکنید.»  (آیه ۲۳ سوره توبه) 🖋 ابوحمزه ثمالي( از رواة ثقه شيعيان)، از حضرت باقر (علیه السلام) اين روايت را ذیل آیه : «إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمان»؛ نقل مي كنند که حضرت فرمودند:  ⚜ فالإيمان ولاية عليّ بن أبي طالب(علیه السلام)  📓بحارالانوار ج۳۵ص۳۴۰ ✔️ به همین دلیل ملاک برادری میان مومنین، ولایت است، پس آیه شریفه اینطور معنی می شود: «اگر برادر و پدر و ديگران را بر ولایت علی( علیه السلام) ترجيح دادند، دوست تو نيستند.»  ☑️ پس ملاک ابوت و بنوت و اخوت، ظاهری یا نسبی نیست، بلکه ملاک ابوت و بنوت و اخوت به پذیرش ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) برمیگردد. ⚜ قالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله و سلم): «كلُّ حَسَبٍ وَ نَسَبٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِمُنْقَطِعٌ إِلَّا حَسْبِي وَ نَسَبِي‌»؛ هر حسب و نسبی به جز حسب و نسب من در روز قیامت منقطع است. 📓شواهد التنزیل ج۱ ص۳۵۳ ✍ براساس این روایت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) حسب و نسب را بر مبنای ولایت و نبوت تعریف می کنند. ⚜ امام صادق(علیه السلام) مي‌فرمايد: وَلَايَتِي لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(علیه السلام) أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ وِلَادَتِي مِنْهُ لِأَنَّ وَلَايَتِي لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَرْضٌ وَ وِلَادَتِي مِنْهُ فَضْلٌ «ولايت جدم اميرالمؤمنين(علیه السلام) در نزد من محبوبتر است از اينکه من فرزند او باشم.»  ⚜ در جای دیگر مي‌فرمايد:  وَلَايَتِي‏ لِآبَائِي أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ نَسَبِي وَلَايَتِي لَهُمْ تَنْفَعُنِي مِنْ غَيْرِ نَسَبٍ وَ نَسَبِي لَا يَنْفَعُنِي‏ بِغَيْرِ وَلَايَة «ولايت بدون ولادت از علي(علیه السلام) و پدرانم برايم مفيد است و نجاتم مي‌دهد؛ اما ولادت بدون ولايت علي(علیه السلام) منفعتي ندارد.» 📓بحارالأنوار، ج۳۹ ص۲۹۹ 📓مشكاه الأنوار في غرر الأخبار، ص۳۳ 🖋 فردي خدمت امام صادق( علیه السلام) رفت و گفت: معناي حديث" ان المؤمن ينظر بنور الله" چيست؟ حضرت فرمودند:  ⚜ إن الله خلق المؤمنين من نوره؛ «روح مؤمنان از نور الهي است و صبغهم في رحمته؛ و در رحمت رنگ زده شدند(يعني خلقتش از نور است و نوع خلقت از جنس رحمت است)» ⚜ أخذ ميثاقهم لنا بالولاية على معرفته يوم عرفهم نفسه؛ «و ميثاق شيعه هاي ما فقط به ولايت بوده است و آنجا انتخاب شدند»،  ⚜ فالمؤمن أخو المؤمن، «مومن برادر مومن است لأبيه و أمه »، ⚜ أبوه النور و أمه الرحمة؛ «أبوه النور يعني علي(علیه السلام) و امه الرحمة يعني فاطمه (سلام الله علیها).»  ☑️ مؤمن از عالم الست شناخته شده است و از عالم الست مادر او حضرت فاطمه(علیهاالسلام) و پدر او حضرت علي (عليه السلام) است . كسانی که در عالم ذر، ولايت حضرت مولی (عليه السلام) را پذیرفتند، در اين عالم، برادر یکدیگرند و روحشان که منشأ حیات و هستی ایشان است با یکدیگر عجین است، هر چند رابطه نسبی نداشته باشند و در مقابل با دشمنان خدا و ائمه (علیهم السلام) عداوت دارد، هرچند آن دشمنان از خانواده نسبی او باشند و «هَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغْض‏» .  ▪️۲۴ ▫️▪️▫️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نفس های ... تـ❤️ـو بَند است ، مرا هر نفسی سایه ات کم نشود ... از سَرِمان ، حضرتِ یـ❤️ـار سلام حضرت یـ❤️ـار ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀از امام صادق صلوات الله علیه نقل شده که فرمودند: لا یصیر العبد عبداً خالصاً لله عزََّوجلَّ حتّی یصیر المدح و الذَّمُّ عنده سواء ً * انسان، بنده خالص خدای بزرگ نمی‌شود تا اینکه تعریف و بدگویی (دیگران) در نظرش یکسان باشد*. 📗بحارالانوار ج۷۳ ص۲۹۴