بهناماو
چادر لبنانی و کیف جاجیم ترکیب قشنگی شده بود مخصوصا با آن پیکسل کوچک نگاره گنبد امام رضا (ع). با این شمایل گوشهی دنجی از حرم اميرالمومنین(ع) نشسته بودم. زانوی غم بغل گرفته بودم و سرم را آنقدر کج کرده بودم که گوشهی انگور ضریح را ببینم. در عوالم خودم بودم که خانمی میانسال در کنارم نشست. از چادرم گمان کرده بود لبنانی هستم. حرفمان گل انداخت خودش را معرفی کرد؛ از بعلبک آمده بود. وقتی فهمید ایرانی هستم با عشق بغلم کرد و از آرزوی دیدار ایران و زیارت امام رضا(ع) گفت. چقدر آرزویش دور و دراز میآمد، وقتی از دل فراق کشیدهاش میگفت.
دوست داشتم برایش کاری کنم که در ثواب حسرت زیارت امام رضا(ع) شریک باشم. پیکسل را از گوشه کیف در آوردم و در دستش گذاشتم. تصویر گنبد امام رضا(ع) در حرم اميرالمومنین بهانهی خوبی بود که اشکش جاری شود. قول داد برایم در حرم سیده خوله در بعلبک دعا کند.
❤️📣📣♥️📣📣♥️📣📣♥️
جهاد تبیین در گروه های فامیلی و در گروه های خانوادگی چطور جهادتبیین کنیم که هم حرمت ها حفظ شود و دلخوری ایجاد نشود و هم متهم نشویم به آدمی که مدام دیگران را نقد می کند و از هر چیز ایراد می گیرد.
احتمالا دغدغه خیلی هاست
✅ دوست و آشنا و فامیل و نزدیکان ما دشمن ما نیستند. ولو خطای فاحش کنند. به نزاع در شبکه های اجتماعی نگاه نکنید که انقدر ادبیات ها بی رحمانه و تند و زننده و ویرانگر دارد. گفت وگو با دوست و آشنا و خانواده صرفا باید دوستانه و صمیمانه و خالصانه و خاضعانه و دلسوزانه باشد.
🔻با این دو مقدمه یک اصل مهم را توجه کنید:
هدف اصلی از تذکر دادن و روشنگری، تنها یک نفر در یک گروه که پست غلط منتشر کرده نیست. بلکه هدف، دیگرانی اند که تماشاچی هستند و ممکن است هیچ واکنشی هم نشان ندهند اما اثر بگیرند. پس اگر سکوت کنید نه یک نفر و بلکه یک جمع به خطا می افتد.
👈اما چه کنیم؟ کجا ورود کنیم و کجا سکوت؟
1⃣اول:توجه کنیم که کسی که روشنگری می کند نباید تنها به عنوان مخالف خوان شناخته شود. خیلی وقت ها تائید کنید. حرف درست را از دیگر اعضای گروه تائید و ارج نهیم. ما عمدتا عادت کردیم که تنها نقد کنیم.
2⃣دوم. متن های خوب منتشر کنیم. متن هایی که کمک میکند نظام ذهن دیگران آماده و پخته شود. متن هایی که نظام ارزشی انقلاب اسلامی را به جهت استدلالی و عاطفی در دیگران تقویت می کند.
3⃣سوم. نقد بدون تعریض و کنایه داشته باشید. بدون اینکه پاسخ مستقیم به دیگری دهید متن هایی را در پاسخ منتشر کنید که اعضای گروه بتوانند استفاده و مطالعه و خودشان مقایسه کنند.
4⃣چهارم. در انتقاد مستقیم، لحن و ادبیات و بیان تان کاملا دلسوزانه و دوستانه باشد. اصلا به احتجاج و خدای ناکرده دلخوری ورود نکنید. توجه داشته باشیم هدف پیروزی من و شما نیست. هدف اقناع و انتقال پیام و روشنگری است.
5⃣پنجم. کار جمعی انجام دهید. برخی مواقع لازم است دیگران را هم با خود خارج از گروه همراه کنیم. لازم نیست همه موارد را ما بگوئیم. پسرخاله و دختردایی و دوست و آشنا و غیره هم باید در این حرکت جبهه ای همراه شوند. شاید یک جا باید مادر بزرگ تذکر دهد.
6⃣ششم. حین جهاد تبیین صله رحم و رفاقت را تقویت کنید. اگر از کسی اشکال گرفتید رابطه تان را با آن فرد تقویت کنید. کمک کنید احساس کند واقعا دوستش دارید.
7⃣هفتم. از همه مهمتر به ظرفیت گروه نگاه کنید. برخی موضوعات از ظرفیت گروه خارج است. شاید لازم باشد از برخی مسائل گذشت و عبور کرد. اما خط قرمز داشته باشید. خط قرمز تان را برای خودتان از پیش تعیین کنید.
اصل انقلاب اسلامی. اصل ولایت فقیه. اصل حرمت امام جامعه. اصل حریم امام وشهدا. ..
راهبرد های انقلاب اسلامی مثل اقتصاد مقاومتی و تولید داخل و امیدآفرینی و احساس عزت ملی و ...
اینطور هم نشود که اگر تنها توهین به رهبری بود رگ گردنتان بیرون بزند. دقت کنید کار به اینجا خیلی وقت ها نمی کشد.
در جنگ ذهنی، آنقدر اطلاعات غلط کنار هم می چینند که لازم نیست صریحا ضدرهبری باشد، بلکه وقتی به خودتان می آئید احساس می کنید مدیریت رهبری مدّبرانه نیست. خیلی از ریزش های انقلاب در همین نقطه است.
برای این بخش به عملیات رسانه ای ضدانقلاب نگاه کنید. هرجا ضدانقلاب عملیات کرد حساس شوید و برای روشنگری در این نقطه اهمیت قائل باشید.
این حوزه ای است که یک روز واکسن است یکروز سوریه و یک روز ورزش زنان و یک روز حجاب و غیره.
8⃣هشتم و در نهایت اینکه
هم به سن و سال و جایگاه خودتان در جمع های دوستانه و خانوادگی توجه کنید و هم به سن و سال و جایگاه مخاطب. هر ادبیاتی برای پسر خاله 18 ساله تان بکار می برید برای داماد میان سال 40 ساله بکار نبرید. خاصه برای ریش سفید و بزرگترها و غیره.
مهترین دغدغه ما رسانه ای ها شناخت مخاطب است. شما این امتیاز را دارید که مخاطب را در گروه های فامیلی و دوستانه دقیق می شناسید. با هرکس متناسب با علاقه و فهم و سطح و انگیزه و شناخت خودش سخن بگوئید.
✅✅✅✅✅✅
حتما مطالعه شود🙏👆👆👆
#حدیث
🌸پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :
اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجهِها و َاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَينِ وَصِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً و َتَزيدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِ عَ السُّوءِ؛
🌸صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبديل و عمر را زياد و از پيشامدهاى بد جلوگيرى مىكند.
📚 (نهج الفصاحه ص 549 ، ح 1869 )
┄┅═══✼🍃💐🍃✼═══┅
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر آیه به آیه قرآن
#تفسیر_قرآن_جلسه_21
#آیه_3_سوره_بقره
🔸 الذین یؤمنون بالغيب و يقيمون الصلاة و مما رزقناهم ينفقون(3) 🔸
🍀 ترجمه:كسانی که به غیب ایمان می آورند و نماز را اقامه می کنند و از آنچه که به آنها رزق دادیم انفاق می کنند
🌸 در آیه قبلی فرمود: ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین؛ آن کتاب شکی در آن نیست هدایتی برای متقین(پرهیزکاران) است.
در این آیه به ویژگی های افراد با تقوا می پردازد.
🌸 #قرآن،عالم را به دو بخش تقسیم می کند عالم غیب و عالم شهود
🌷 #عالم_شهود:چیزی که محسوس و قابل دیدن است
🌷 #عالم_غیب:چیزی که قابل دیدن نیست
🌸 #متقین به هر دو عالم ایمان دارند ولی دیگران تنها چیزی را قبول می کنند که برایشان قابل دیدن باشد یکی از ویژگی های اهل تقوا که آنها را نسبت به دیگران برتر کرده است باور داشتن عالم غیب است. (الذین یؤمنون بالغيب)
🌸دومين ویژگی های اهل تقوا نماز را اقامه می کنند (و یقیمون الصلوة)
✅ معنی #اقامه_نماز چیست؟ اقامه در لغت عربی یعنی رونق بخشیدن است اقامه نماز یعنی رونق بخشیدن نماز است یعنی افراد با تقوا نماز را در جامعه گسترش می دهند ولی چگونه؟ آنها با رفتار،اخلاق و عملشان در قلب دیگران محبوب می شوند و دیگران هم دوست دارند عملشان شبیه آنها شود که به سمت نماز جذب می شوند.
🌸 سومین ویژگی اهل با تقوا از آنچه که خدا به آنها روزی داده انفاق می کنند. #انفاق فقط کمک مالی نیست مثلا دانش خود را به دیگران منتقل کردن،از نیروی بدنش برای کمک به دیگران استفاده می کند هم جزو انفاق است.
🔹پیام آیه3سوره بقره 🔹
✅ سه ویژگی افراد با تقوا؛
ایمان به عالم غیب،اقامه نماز،از آنچه خدا به آنها رزق داده انفاق می کنند.
📚تهیه و تنظیم :#استاد عاشوری
✅کانال محتوای تبلیغی مبلغان جامعه الزهرا سلام الله علیها
جلوه های بندگی درکربلا.m4a
9.67M
🍃جلوه های بندگی در کربلا
🌷استاد درویشی
خواهران عزیز، امروز طبق روال گذشته که روزهای یکشنبه مبحث جاگاه زن در خانواده و اجتماع بارگذاری میشد، موضوع بحث، جایگاه زن هست؛ اما خواهشمندم اگر امکانش هست این بحث را از ابتدا یک مرور اجمالی داشته
باشید، تا سیر بحث مشخص شود
لینک ابتدای مبحث جایگاه زن در خانواده و اجتماع👇👇👇
https://eitaa.com/mohtavqyetablighJameaAlZahra/3344
🍃مرد مدیر خانواده🍃
🍃 آيه مي فرمايد: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاء»؛ قوام زنان به مردان است در دو چيز؛
🍃يکي «بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ»؛ به جهت توانايي هاي خاص که در مسئله خانواده به مرد داده اند و لذا مرد بايد مسئوليت خانواده را بپذيرد. مثل شجاعت که در اثر آن مرد بتواند جلوي دشمن بايستد و مانع تجاوز به زنِ خانه شود و حتي خود را به کشتن دهد ولي اجازه ندهد به حريم خانواده تجاوز کنند
🍃و ديگر «وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ»؛ به جهت آن که خرج خانه به عهده ي اوست. و لذا براي انجام مسئوليتي که به عهده دارد بايد اختياراتي نيز داشته باشد.
#جایگاه_زن
☘🔸☘🔸☘
🔸☘🔸☘
☘🔸☘
🔸☘
☘
☘امتیازات متفاوت
☘بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ»؛ خداوند به هر کدام از آن ها امتيازي داده تا در خدمت ديگري باشد.
☘اين عبارت مي رساند که زن و مرد نقص هاي هم ديگر را رفع مي کنند. حال طبق اين قاعده، مردها بايد مدير خانه باشند و از اين طريق خدمت خود را به خانواده انجام دهند.
☘مدير غير از حاکم است به همين جهت در آخر آيه فرمود: «إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا»؛ خداوند است که برتر است و نه مردان.
☘ امتياز، يک طرفه نيست. بلكه امتيازهاي متفاوت در ميان است و مسئوليت هايي که مناسب آن امتيازات مي باشد.
🔸
☘🔸
🔸☘🔸
☘🔸☘🔸
🦋
🦋
🦋
🦋
🦋
🦋زنان حافظ اند
🦋«وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ»؛ هم چنين چون مردها بايد خرج خانواده را بدهند برنامه ريزي به عهده آنان است،🦋 تا زنان به عنوان عناصر اصلي تربيت خانواده بدون هيچ دغدغه اقتصادي مشغول وظيفه اصلي خود باشند،🦋 به همين جهت در ادامه آيه مي فرمايند: «فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ»🦋
#جایگاه_زن
ادامه دارد...👇👇
🦋
🦋
🦋
🦋زنان حافظ خانواده
يعني بعد از اين كه فرمود مردان قوام زنان هستند، زنان مؤمنه را مطرح فرمود تا ارزش آن ها را در حقيقتِ بندگي نشان دهد.
🦋مي فرمايد مردان قوام زنان هستند، آن زناني که صالح و قانت و در غيبت شوهر حافظ حقوق او و خانواده باشند، به خاطر آن که خداوند حقوق زنان را حفظ کرده است.
🦋براي مردان فرمود: «بِمَا فَضَّلَ اللّهُ»؛ و براي زنان در آخر آيه اخير فرمود: «بِمَا حَفِظَ اللّهُ»؛ به خاطر آن که خداوند با مسئوليتي که بر عهده مردان گذارده حقوق زنان را حفظ کرده است.🦋🦋
#جایگاه_زن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه زن در اسلام :)
💚 زن، بزرگ خانه است...
مقام معظم رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴▪️🏴▪️🏴
🏴▪️
قسمت سیزدهم
#اولاد_البغایا
#بنو_النعل
👈در ادامه مباحث گذشته در خصوص بنوالسرج (بنوالنعل) ملاعینی که در روز عاشورا اسب های خود را زین کرده و نعل تازه و نو زدند و بر پیکرهای مطهر جولان دادند، به بررسی شخصیت و افعال ملعون سوم و چهارم از بنوالسرج (بنوالنعل)، واحظ بن ناعم و اُسَید بن مالک حضرمی(لعنۀالله علیهما )پرداخته می شود.
3️⃣ واحظ بن ناعم (لعنة الله علیه)
▪️واحظ بن ناعم (لعنۀالله علیه)از لشکریان عمر بن سعد(لعنۀالله علیه) در واقعه کربلا وی از جمله ده نفری بود (بنوالسرج) که روز عاشورا پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) به دستور عمر سعد (لعنۀالله علیه) با اسب بر بدن آن حضرت تاختند.(۱) آنان پس از واقعه کربلا از ابن زیاد جایزه دریافت کردند.(۲) از ابوعمرو زاهد نقل شده است که این ده نفر همه زنازاده بودهاند(۳)
▪️از جمله اقدامات شنیع و خبیث واحظ بن ناعم (لعنۀالله علیه) تاختن اسب بر بدن حضرت ثارالله امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا بود.
▪️در قیام مختار ثقفی واحظ بن ناعم (لعنۀ الله علیه) به همراه دیگر کسانی که با اسب بر بدن امام تاخته بودند، دستگیر شدند و سپس به دستور مختار ثقفی دست و پاهایشان با میخ به زمین دوختند و اسب بر بدنشان تاختند تا به درک واصل شدند. (۴)
4️⃣ اُسَید بن مالک حَضرَمی (لعنة الله علیه)
▪️اسَیْد بْن مالک حَضْرَمی(لعنۀالله علیه) از لشکریان عمر بن سعد (لعنۀالله علیه) در واقعه کربلا بود که روز عاشورا در غارت خیمههای حضرت اباعبدالله امام حسین(علیه السلام) نقش داشت و پس از شهادت آن حضرت، با اسب بر بدن او تاخت.
▪️اسَید بن مالک حَضرَمی (لعنۀالله علیه) در روز عاشورا در لشکر عمر بن سعد(لعنۀالله علیه) بود. به گفتۀ طبری و دیگران، برخی او را قاتل عبدالله بن مسلم بن عقیل یا عبدالله بن عقیل دانستهاند.
▪️او از جمله کسانی بود که در غارت خیمههای امام حسین(علیه السلام) نقش داشت. (۵) و یکی از ده سواری بود(بنو السرج) که در عصر عاشورا، به دستور عمر بن سعد(لعنۀالله علیه)، با اسب بر بدن امام (علیه السلام) تاخت.
▪️پس از واقعه عاشورا اُسید بن مالک و دیگر کسانی که با اسب بر بدن امام حسین(علیه السلام) تاخته بودند نزد ابن زیاد رفتند، و جایزه اندکی از او دریافت کردند. (۶)
🔹اسید بن مالک (لعنة الله علیه)، شعری به این مضمون سرود:
«ما سینه حسین را درهم کوبیدیم بعد از آن که پشت او را لگدمال کردیم با اسبان قوی هیکل و تیزتاز!!
▪️از ابوعمرو زاهد نقل شده است که ده نفری که با اسب بر بدن امام حسین(علیه السلام) تاختند، همه زنازاده بودهاند.
▪️سرانجام در سال ۶۶ ق، مختار ثقفی به خونخواهی حسین بن علی(علیهماالسلام) قیام کرد، او دستور داد دست و پای اُسید بن مالک (لعنۀالله علیه) و دیگر کسانی که با اسب بر بدن امام (علیه السلام)تاخته بودند را، با میخهای آهنین بر زمین کوبیدند و اسب بر بدنشان تاختند تا از دنیا رفتند. در برخی منابع از وی به مالک بن اُسید حضرمی یاد شده است. (۷)
⚜زیارت ناحیه مقدسه (شهدای کربلا)
اَلسَّلَامُ عَلَی الْقَتِیلِ ابْنِ الْقَتِیلِ، عَبْدِ اللهِ بْنِ مُسْلِمِ بْنِ عَقِیلٍ، وَ لَعَنَ اللهُ قَاتِلَهُ عَامِرَ بْنَ صَعْصَعَه َوَ قِیلَ: أَسَدَ بْنَ مَالِكٍ.
🔸سلام بر كشته و پسر كشته، عبدالله بن مسلم بن عقیل، خدا قاتل او عامر بن صعصعه (اسد بن مالك) را لعنت كند.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۱۱۱.
(۲) مقرم، مقتل الحسین، ص۳۱۷؛ ابن نما، مثیرالاحزان، ص۷۸؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۵۹-۶۰؛ سید بن طاووس، اللهوف، ص۱۳۵؛ قمی، نفس المهموم، ص۳۴۷.
(۳) سید بن طاووس، اللهوف، ص۱۳۶؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۶۰؛ قمی، نفس المهموم، ص۳۴۸.
(۴) سید بن طاووس، اللهوف، ص۱۳۶؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۶۰؛ قمی، نفس المهموم، ص۳۴۸.
(۵) طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۶۹؛ ابن اثیر، الکامل، ج۴، ص۹۳. ابن سعد، الطبقات، (طبقه خامسه) ج۱، ص۴۷۷. بلاذری انساب الاشراف، ج۳، ص۲۰۴.
(۶) مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۵۹ و۶۰ و ۶۸؛ مقرم، مقتل الحسین، ص۳۱۷؛ سید بن طاووس، اللهوف، ص۱۳۵-۱۳۶؛ ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۱۱۱.
(۷) مقرم، مقتل الحسین، ص۳۱۷؛ ابن نما، مثیرالاحزان، ص۷۸؛ قمی، نفس المهموم، ص ۳۴۷و ۳۴۸.
🏴▪️۱۴
🏴▪️🏴▪️🏴ادامه دارد....