eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
2.9هزار دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
2.1هزار ویدیو
3هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح صحیفه سجادیه، جلسه پنجم، دعای اول، بخش سوم.mp3
5.57M
شرح ، جلسه پنجم، دعای اول، بخش سوم 💠 شرح دعای اول با موضوع حمد الهی (از ”والحمدلله الذی لو حبس...” تا ”و محل کرامته التی لاتحول”) 🔹 فرق انسان و حیوان در شکرگزاری و حمد است 🔹 حمد و شکر باید چه ثمراتی داشته باشد و یا به تعبیر دیگر حمد و شکر می تواند انسان را به چه درجاتی برساند؟ 🎤✍ استاد مهران شفیعی لینک فایل قبلی👇 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra/23654 ________________ 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚪️⚜▫️✨ ⚜▫️✨ ▫️✨ ✨ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ⏺ولایت فاطمی و مستندات آن ⏪ادلّه خاص ✍از دیگر نصوص دالّ بر ولایت حضرت مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) کلام نورانی صادره از لسان حضرت خزنة علم الله، باقرالعلوم (علیه السلام) می باشد که در ادامه بدان اشاره می‌کنیم. 2⃣  ۲. حدیث مروّی از حضرت مولانا اباجعفر، باقر آل محمد (علیه السلام): 🔸«لِفَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ وَقْفَةٌ عَلَى بَابِ جَهَنَّمَ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ كُتِبَ بَيْنَ عَيْنَيْ كُلِّ رَجُلٍ مُؤْمِنٌ أَوْ كَافِرٌ فَيُؤْمَرُ بِمُحِبٍّ قَدْ كَثُرَتْ ذُنُوبُهُ إِلَى اَلنَّارِ فَتَقْرَأُ فَاطِمَةُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ مُحِبّاً فَتَقُولُ إِلَهِي وَ سَيِّدِي سمَّيْتَنِي فَاطِمَةَ وَ فَطَمْتَ بِي مَنْ تَوَلاَّنِي وَ تَوَلَّى ذُرِّيَّتِي مِنَ اَلنَّارِ و وَعْدُكَ اَلْحَقُّ وَ أَنْتَ لا تُخْلِفُ اَلْمِيعادَ فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَدَقْتِ يَا  فَاطِمَةُ إِنِّي سَمَّيْتُكِ فاطِمَةَ وَ فَطَمْتُ بِكِ مَنْ أَحَبَّكِ وَ تَوَلاَّكِ وَ أَحَبَّ ذُرِّيَّتَكِ وَ تَوَلاَّهُمْ مِنَ اَلنَّارِ و وَعْدِيَ اَلْحَقُّ وَ أَنَا لاَ أُخْلِفُ اَلْمِيعَادَ وَ إِنَّمَا أَمَرْتُ بِعَبْدِي هَذَا إِلَى اَلنَّارِ لِتَشْفَعِي فِيهِ فَأُشَفِّعَكِ فَيَتَبَيَّنَ لِمَلاَئِكَتِي وَ أَنْبِيَائِي وَ رُسُلِي وَ أَهْلِ اَلْمَوْقِفِ مَوْقِعُكِ مِنِّي وَ مَكَانُكِ عِنْدِي فَمَنْ قَرَأْتِ بَيْنَ عَيْنِهِ مُؤْمِناً أَوْ مُحِبّاً فَخُذِي بِيَدِهِ وَ أَدْخِلِيهِ اَلْجَنَّةَ» (۱) چون روز قيامت شود حضرت فاطمه (سلام الله علیها) توقفی بر درب جهنم نمایند، در ميان دو چشم هر فردی نوشته شده باشد كه اين مؤمن است يا كافر؛ پس فاطمة (سلام الله علیها) عبور نمایند از فردی که میان دو چشمش محبّ نوشته شده اما گناهش بسیار است و به جهنم روانه شده؛ پس فاطمة (سلام الله علیها) گوید: پروردگارا! مرا فاطمه نام كردى و آنان که ولایت من و ولایت ذریه ام را پذیرفته باشند، از آتش دوزخ بازگرفته ای و وعدۀ تو حق است كه خلاف نخواهد بود! خداوند عزوجل می فرماید: راست گفتى اى فاطمه! من ترا فاطمه نام كردم كه بازگيرم از آتش جهنم هر که تو را دوست می دارد و هر که ولایتت را می پذیرد؛ و هر که ذریه تو را دوست می دارد و ولایت ایشان را می پذیرد. و من خلاف وعده نخواهم كرد، من امر كردم ايشان را به دوزخ كه تا تو از جهت ايشان شفاعت كنى و من شفاعت ترا بپذيرم تا ظاهر شود بر ملائكه و انبيا و رسل و أهل موقف كه تو نزد من چقدر قرب و منزلت دارى، اكنون در ميان چشم ايشان بخوان خواه مؤمن و خواه محب! پس دست او را بگیر و داخل بهشت گردان» ✨ ▫️✨ ⚜️▫️✨ ⚪️⚜️▫️✨
⚪️⚜▫️✨ ⚜▫️✨ ▫️✨ ✨ ✍در این کلام نورانی، پس از عبارت «مَنْ أَحَبَّكِ»، که به حبّ به وجود حضرت فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) اشاره دارد، به «مَن تَوَلاَّكِ» اشاره میشود که دلالت بر ولایت حضرت خاتون یوم القیامة (سلام الله علیها) دارد. به عبارت دیگر ولایت فاطمی متمایز از حبّ فاطمی است. ✔️مطابق احادیث، حبّ به وجود حضرت أم عالَم امکان (سلام الله علیها) سبب شفاعت و رهایی خلق از دوزخ می باشد، امری که دایره آن بسیار گسترده و شامل تمام خلق (الناس) می شود و تنها مخصوص شیعیان نیست. چرا که فطرت تمامی خلق با حبّ به حضرت مادر سرشته شده است و همه فطرتا مادر خویش و حضرت أم عالم امکان را می شناسند: ✨«فطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها..» (سوره مبارکه روم آیه۳۰) قالت فاطمة (سلام الله علیها): «فَهُوَ الْفَاطِرُ وَ أَنَا فَاطِمَةَ» (۳) در حدیثی از حضرت باقرالعلوم علیه السلام تصریح شده که حضرت خاتون یوم القیامة (سلام الله علیها) پس از شفاعت شیعیان، به هر بنده ای که به خاطر حبّ به حضرت مادر، خدمتی هر چند کوچک کرده باشد، او نیز مشمول شفاعت قرار می گیرد: «منْ أَطْعَمَكُمْ لحُبِّ فَاطِمَةَ انْظُرُوا مَنْ كَسَاكُمْ لِحُبِّ فَاطِمَةَ انْظُرُوا مَنْ سَقَاكُمْ شَرْبَةً فِي حُبِّ فَاطِمَةَ انْظُرُوا» (۲)؛ لذا شفاعت حضرت خاتون یوم القیامة تا آنجا گسترش می یابد که در صحرای محشر جز مبغضین و کفار کسی باقی نمی ماند. همانطور که حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند که در روز قیامت به تمام محبّین حضرت مادر (سلام الله علیها) ندا داده می شود: يا أَيُّهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ مِرْطِ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِين (۴): ای محبین حضرت فاطمه (سلام الله علیها)!، به نخ های چادر فاطمة سیده نساء العالمین چنگ زنید! ✔️اما کساء حضرت مادر (سلام الله علیها)، طبق حدیث شریف کساء، «یمانی» است، یعنی منسوب به «یمین»؛ و به عبارتی متعلق به «اصحاب الیمین» مي باشد (۵): «ایتینی بِالْکِساَّءِ الْیَمانی فَغَطّینی بِهِ فَاَتَیْتُهُ بِالْکِساَّءِ الْیَمانی ..». اصحاب الیمین ، مطابق آیات حضرت قرآن، همان مؤمنین به ولایت حضرت مولا امیرالمومنین علی علیه السلام می باشد «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ* إِلّا أَصْحابَ الْيَمِينِ» (۶). لذا ولایت فاطمی، دایره و گستره ای اخص از حبّ فاطمی است. همچنین ولایت فاطمی [همانطور که در قسمت قبل در شرح زیارتنامه مأثوره حضرت مولاتنا فاطمه سلام الله علیها بیان شد] اخص از ولایت علوی می باشد؛ یعنی تنها مخصوص خواص و اقلّ از شیعیان است که تحت کساء یمانی حضرت مادر (سلام الله علیها) مستقر هستند، و با افاضه نور حضرت مشکات، فاطمة الزهرا سلام الله علیها منور می باشند. ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا (۱).کشف الغمة في معرفة الأئمة ج ۱، ص ۴۶۳؛علل الشرایع ج ۱، ص ۱۷۹؛ بحارالانوار ج۸ ص۵۰؛ عوالم العلوم و المعارف ج۱۱ ص۶۹ (۲).بحار الأنوار  ؛ ج۴۳ ؛ ص۶۴؛ تفسير فرات الكوفي ؛ ص۲۹۸ (۳).خطبه مفاخره (لإبن شاذان قمی) ص۸۱ (۴). التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص ۴۳۴؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱، ص ۱۱۵۴ (۵).«قال رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَ لِعَلِيٍّ: أَنْتَ الَّذِي احْتَجَّ اللَّهُ بِكَ فِي ابْتِدَائِهِ الْخَلْقَ حَيْثُ أَقَامَهُمْ أَشْبَاحاً.. فَأَبَى الْخَلْقُ جَمِيعاً إِلَّا اسْتِكْبَاراً وَ عَتَوْا مِنْ وَلَايَتِكَ إِلَّا نَفَرٌ قَلِيلٌ، و هُمْ أَقَلُّ الْقَلِيلِ، وَ هُمْ أَصْحَابُ الْيَمِينِ» الأمالي (للطوسي)، النص، ص ۲۳۳؛ بحار الأنوار، ج ۲۴، ص ۲ (۶). «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ* إِلّا أَصْحابَ الْيَمِينِ» {هركس در گرو اعمال خويش است، مگر اصحاب يمين} (سوره مبارکه مدثر آیات ۳۸ و ۳۹) در تفسیر این آیه بیان شده: «الْیَمِینُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ أَصْحَابُهُ شِیعَتُه»:مقصود از "یمین"، امیرالمؤمنین (علیه السلام) است و اصحاب او همان شیعیانش هستند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۸۶ القمی، ج۲، ص۳۹۵/ ﴿إِلاّٰ أَصْحٰابَ الْيَمِينِ﴾، قَالَ:«هُمْ شِيعَتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ» البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۵۳۰ ✨ ▫️✨ ⚜️▫️✨ ⚪️⚜️▫️✨
🔴 عنایت ویژه امام زمان علیه السلام به خانمی که به خاطر حفظ حجاب هفت سال از خانه بیرون نیامد 🔵 مرحوم آیت الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی (ره) پدر آیت الله سید علی سیستانی تصمیم می گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان (علیه السلام) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند.   در یکی از جمعه های آخر، نوری را از خانه ای نزدیک به مسجد مشاهده می کند. به سوی خانه می رود می بیند حضرت ولی عصر امام زمان (علیه السلام) در یکی از اتاق های آن خانه تشریف دارند و در میان اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه ای سفید روی آن کشیده شده است. ایشان می گوید هنگامی که وارد شدم اشک می ریختم سلام کردم، حضرت به من فرمود: «چرا اینگونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید- اشاره به آن جنازه کردند- تا من بدنبال شما بیایم»   بعد فرمودند: «این بانویی است که در دوره کشف حجاب- در زمان رضا خان پهلوی- هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد.» 📚 شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج ۳ص ۱۵۸ 🌕 به مناسبت ۱۷ دیماه سالروز اجرای فرمان کشف حجاب به دستور رضاشاه پهلوی ملعون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت دهم  (۵) 🔳🍃 فاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِک اَبُوالْحَسَنِ عَلِی بْنُ اَبی طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَةُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک رائِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ اَخی وَابْنِ عَمّی رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیک تَحْتَ الْکساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِی نَحْوَ الْکساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیی وَخَلیفَتی وَصاحِبَ لِواَّئی قَدْ اَذِنْتُ لَک فَدَخَلَ عَلِی تَحْتَ الْکساَّءِ  ✍ در ادامه فراز شریف فوق به تکمیل مبحث شأن وصایت حضرت علی علیه السلام می پردازیم. ☑️ شیعه بر این باور است که وصایت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) امری منصوص و نشئت‌گرفته از آیات و روایات نبوی (صلی الله علیه و آله) است. ➖آیات متعددی، همچون آیه ولایت و روایات متواتر و معتبر بسیاری، مانند حدیث ‌غدیر و حدیث ثقلین و ده‌ها ادلّه و شواهد تاریخی و ادبی دیگر بر انتصاب امیرالمؤمنین (علیه السلام) از سوی خدا و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برای وصایت و جانشینی، دلالت تام دارند. 🔹 شیعیان از قرون نخستین اسلامی درصدد اثبات منصوص بودن وصایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و دیگر ائمه (علیهم السلام) بودند و حاصل این تلاش‌ها، تألیف صدها کتاب ارزشمند در این زمینه است. عالمان شیعی نه تنها به جمع‌آوری روایات شیعه دراین‌باره اقدام کرده‌اند، بلکه روایات  کتب عامه را نیز گردآوری کردند. آغاز این روش به صورت فراگیر از قرن ششم با تألیف عمدة عیون صحاح الأخبار فی مناقب إمام الأبرار اثر ابن‌بطریق (م ۶۰۰ ق.) بوده است. بعد از او سید ابن‌طاووس (م ۶۶۴ ق.) هم با نگارش الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف به این روش روی‌آورد. این شیوه تا عصر حاضر نیز تداوم یافت و ثمره آن تألیف ده‌ها کتاب ارزشمند از جمله عبقات الأنوار فی إمامة الأئمة الأطهار تألیف علامه میرحامدحسین هندی (م ۱۳۰۶ ق.) بوده است. 🔘 در ادامه به برخی از آیات و روایاتی که دالّ بر منصوص بودن وصایت امام علی (علیه السلام) میباشد، اشاره می شود. 🖋 در چند آیه از قرآن کریم اشارات قطعی وجود دارد که به گواهی مفسرین، بر وصایت حضرت علی (علیه السلام) دلالت دارند. تحلیل درون‌متنی این آیات و روایات نیز به طور قطع اثبات می‌کند که مراد از این آیات وصایت و جانشینی امام علی (علیه السلام) است.  بر اساس روایات، آیات انذار و تبلیغ و اکمال دین در ارتباط با وصایت حضرت علی علیه السلام نازل شده‌اند. ⚜ بنا بر روایتی، پیامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از نزول آیه انذار: «وَ أَنذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِین» (سوره شعراء: آیه ۲۱۴)، نزدیکان خود را دعوت کرد و فرمود: «کدام یک از شما شریک رنج‌های من و کمک کار در ادای رسالت من می‌شود تا او برادر و وصی و خلیفه من در میان شما باشد؟» حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید: «همه افراد سکوت کردند و کسی ندای پیامبر را پاسخ مثبت نداد. امّا من که کوچک‌ترین‌شان بودم گفتم: «أنا یا نبی اللّه أکون وزیرک علیه؛ من ای پیامبر خداصلی الله علیه و آله وزیر و مددکار تو می‌شوم». پیامبرصلی الله علیه و آله گردن مرا گرفت و فرمود: «إنّ هذا أخی و وصی‌ای و خلیفتی فیکم. فاسمعوا له و أطیعوا؛ این، برادر و وصی و خلیفه من در میان شما است. از او فرمان برید و به گفته و دستورش گوش فرا دهید» 📓الغدیر، ج۲، ص۲۷۸ 📓تعلیقات احقاق الحق، ج۴، ص۶۶ و ۷۰ ۳۵ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ✅ آیه تبلیغ، سبب نزول حدیث غدیر بوده است. خداوند می‌فرماید: ✨«یأَایهَّا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیک مِن رَّبک وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ یعْصِمُک مِنَ النَّاسِ» (۱) (سوره مائده: آیه ۶۷) 🔰 در تفاسیر از ابن‌عباس نقل می‌کنند که وی دربارۀ «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ» می‌فرماید: «دربارۀ علی (علیه السلام) نازل شد و خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور داد تا دربارۀ او ابلاغ کند، بنابراین پیامبر (صلی الله علیه و آله) دست علی را گرفت و گفت: هر که من مولای اویم علی نیز مولای او است» . 📚بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۹۰/ بشارهًْ المصطفی، ص۲۴۳/ شواهدالتنزیل، ج۱، ص۲۵۱ 🖋 دربارۀ دلالت آیه بر وصایت علی (علیه السلام) باید گفت تنها امری که ابلاغ نکردن آن برابر بود با ابلاغ نکردن همۀ رسالت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) [وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ] مسئلۀ جانشینی آن حضرت بود؛ چراکه رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در صورتی امتداد می‌یابد که برای نبوت، جانشینی باشد تا قوام‌دهندۀ دین باشد؛ بنابراین موضوع مورد تبلیغ در این آیه همان وصایت و خلافت امام علی (علیه السلام) است. دلیل این ادعا این است که سورۀ مائده از جمله آخرین سوره‌های نازل شده است و تا این هنگام موضوعات مهم دین از جمله توحید، نبوت، معاد، نماز، جهاد نازل شده بود و آنچه تا به آن روز اعلان عمومی نشده بود و از مسلمین بر آن بیعت گرفته نشده بود، همان وصایت و جانشنی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بود؛ روایات سبب نزول آیه نیز مؤید همین مطلب است. 💠 واقعۀ غدیر، سبب نزول آیه اکمال بوده است. آیه شریفه می‌فرماید: ✨ «...الْیوْمَ یئسَ الَّذِینَ کفَرُواْ مِن دِینِکمْ فَلَا تخَشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَ أَتمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضِیتُ لَکمُ الْاسْلَامَ دِینًا...»(۲) (سوره مائده: آیه ۳)   🔰 در تفاسیر سبب نزول آیه را این‌گونه نقل می‌کنند: «هنگامی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) علی علیه السلام را در غدیر خم نصب کرد و او را با ولایت مورد ندا قرار داد، جبرئیل بر او با این آیه نازل شد: ألیوم أکملت لکم دینکم وأتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الإسلام دینا» . پیامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از نزول آیه شریفه فرمودند: «اللّه أکبر علی إکمال الدین و إتمام النعمة و رضا الرب برسالتی و الولایة لعلی» . 📓کشف اليقين ج ۱، ص ۳۹۵ 📓عوالم العلوم ج ۱۵، ص ۶۳ ☑️ در این آیه چهار ویژگی برای «الیوم» ذکر شده است: «روز یأس کافران، روز اکمال دین، روز اتمام نعمت و روزی که اسلام به عنوان دین، مورد رضایت الاهی قرار گرفت». آنچه که می‌تواند این ویژگی‌های چهارگانۀ آیه را دربرداشته باشد، نصب امام علی (علیه السلام) به وصایت و جانشینی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در روز غدیر است، زیرا کفار وقتی ببینند بعد از رحلت نبی (صلی الله علیه و آله) کسی هست که راه او را ادامه دهد، دچار یأس و ناامیدی خواهند شد.  در سال پایانی عمر پیامبر (صلی الله علیه و آله) که اسلام به شوکت و جلال خود رسیده بود، بیشترین امید کفار (اعم از منافقین و مشرکین، یهود، نصاری و مجوس) برای نابودی اسلام، نبود جانشین برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود. نگاهی به سرگذشت ادیان پیشین، بیانگر این واقعیت است که دین در صورتی می‌تواند تداوم داشته باشد که بعد از رحلت آورندگان آن دین، افرادی به عنوان جانشین باشند که از جهت کارایی همانند آورندگان دین باشند تا دین را از خطر تحریف و دگرگونی حفظ کنند . بر همین اساس، پیامبر (صلی الله علیه و آله) امام علی (علیه السلام) را به جانشینی خود انتصاب کرد و این جانشینی، یأس کفار را فراهم کرد. ۳۶ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ 📜 روایات متعددی در منابع شیعه و سنی نقل شده است مبنی بر اینکه امام علی (علیه السلام) از سوی پیامبر (صلی الله علیه و آله) به وصایت و جانشینی انتخاب شده است که در اینجا به تعدادی از این روایات استناد می‌شود. ☑️ حدیث غدیر به اتفاق فریقین، هنگام برگشت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و مسلمانان از حجة الوداع در منطقه‌ای به نام غدیر خم از سوی پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خطاب به مسلمین ایراد شد.  💠 حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) در چند فراز از خطبه غدیریه از امیر الموحدین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) به عنوان وصی خود یاد می کنند و فرزندان ایشان و ائمه پس از ایشان (علیهم السّلام اجمعین) را خیر الاوصیاء می نامند. در این حدیث که خطبه‌ای طولانی است، حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) بعد از اینکه فرمود: «أ لست أولی بالمؤمنین من أنفسهم؟»، دست امام علی (علیه السلام) را بالا برد و فرمود:  ⚜ «معاشِرَالنّاسِ تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ لَنْ یُبَیِّنَ لَکُمْ زواجِرَهُ وَلَنْ یُوضِحَ لَکُمْ تَفْسیرَهُ إِلاَّ الَّذی أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَمُصْعِدُهُ إِلی وَشائلٌ بِعَضُدِهِ (وَ رافِعُهُ بِیَدَی) وَ مُعْلِمُکُمْ» (۳) ا▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ (۱)✨ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلرَّسُولُ بَلِّغۡ مَآ أُنزِلَ إِلَيۡكَ مِن رَّبِّكَۖ وَإِن لَّمۡ تَفۡعَلۡ فَمَا بَلَّغۡتَ رِسَالَتَهُۥۚ وَٱللَّهُ يَعۡصِمُكَ مِنَ ٱلنَّاسِۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهۡدِي ٱلۡقَوۡمَ ٱلۡكَٰفِرِينَ اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملاً (به مردم) برسان! و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى دارد؛ و خداوند، جمعيّت كافران (لجوج) را هدايت نمى كند. (آیه ۶۷ سوره مائده) (۲)✨ .. ٱلۡيَوۡمَ يَئِسَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمۡ فَلَا تَخۡشَوۡهُمۡ وَٱخۡشَوۡنِۚ ٱلۡيَوۡمَ أَكۡمَلۡتُ لَكُمۡ دِينَكُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَيۡكُمۡ نِعۡمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ ٱلۡإِسۡلَٰمَ دِينٗاۚ امروز، كافران از (زوال) آيين شما، مأيوس شدند؛ بنا بر اين، از آنها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم .. (آیه ۳ سوره مبارکه مائده) (۳) مَعاشِرَالنّاسِ ، تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیاتِهِ وَانْظُرُوا إِلی مُحْکماتِهِ وَلاتَتَّبِعوا مُتَشابِهَهُ، فَوَالله لَنْ یبَینَ لَکمْ زواجِرَهُ وَلَنْ یوضِحَ لَکمْ تَفْسیرَهُ إِلاَّ الَّذی أَنَا آخِذٌ بِیدِهِ وَمُصْعِدُهُ إِلی وَشائلٌ بِعَضُدِهِ ( وَ رافِعُهُ بِیدَی) وَ مُعْلِمُکمْ : أَنَّ مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ ، وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیی ، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَیّ . هان مردمان ! در قرآن اندیشه کنید و ژرفی آیات آن را دریابید و بر محکماتش نظر کنید و از متشابهاتش پیروی ننمایید . پس به خدا سوگند که باطن ها و تفسیر آن را آشکار نمی کند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام و اعلام می دارم که : هر آن که من سرپرست اویم ، این علی سرپرست اوست . و او علی بن ابی طالب است ؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است . 📓الاحتجاج ج ۱، ص ۵۵ 📓بحار الأنوار ج ۳۷، ص ۲۰۱ 📓البرهان في تفسير القرآن ج ۲، ص ۲۲۷ ▪️۳۷ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت دهم  (۶) 🔳🍃 فاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِک اَبُوالْحَسَنِ عَلِی بْنُ اَبی طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَةُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک رائِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ اَخی وَابْنِ عَمّی رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیک تَحْتَ الْکساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِی نَحْوَ الْکساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیی وَخَلیفَتی وَصاحِبَ لِواَّئی قَدْ اَذِنْتُ لَک فَدَخَلَ عَلِی تَحْتَ الْکساَّءِ ✍ در ادامه فراز شریف فوق به تکمیل مبحث شأن وصایت حضرت علی علیه السلام می پردازیم. 📜 در فرازی دیگر ازخطبه غدیریه سید المرسلین (صلّی الله علیه و آله) فرموده اند: «هذا عَلی أخی وَ وَصیی وَ واعی عِلْمی»  ➖ در فرازی دیگر نیز ایشان در کلام نورانی خویش فرموده اند: هان ای مردمان! «أَلاوَإِنِّی رَسولٌ وَ عَلِی الْإِمامُ وَالْوَصِی مِنْ بَعْدی» ➖ همین طور حضرت خاتم الانبیاء (صلّی الله علیه و آله) فرموده اند: حلال و حرام بیش از آن است که من شمارش کنم و بشناسانم و در این جا یکباره به حلال فرمان دهم و از حرام باز دارم. «فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَیْعَةَ مِنْکُمْ» از این روی مأمورم از شما بیعت بگیرم ،«وَالصَّفْقَةَ لَکُمْ بِقَبُولِ ماجِئْتُ بِهِ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ فی عَلِی أمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالأَوْصِیاءِ مِنْ بَعْدِهِ الَّذینَ هُمْ مِنِّی وَمِنْهُ» که دست در دست من نهید در مورد پذیرش آن چه از سوی خداوند آورده ام درباره علی امیرالمؤمنین (علیه السّلام) و اوصیای پس از او که آنان از من و اویند.  ➖ ایشان در فرازی دیگر ایراد فرموده اند: «إِنَّ اللَّهَ اخْتَارَ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ نَبِيّاً» همانا خداوند برای هر امتی نبیی برگزیده است «وَ اخْتَارَ لِكُلِّ نَبِيٍّ وَصِيّاً» و برای هر نَبِيٍّ، وصی اختیار نموده است.  «فَأَنَا نَبِيُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ» پس من نبی این امت هستم «وَعَلِيٌ‏ وَصِيِّي‏ فِي‏ عِتْرَتِي وَ أَهْلِ بَيْتِي وَ أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي» و علی (علیه السلام) وصی من در عترتم، امتم و اهل بیتم بعد از من خواهد بود‏. 📓بحارالانوار ج٣٨ ص۱٨ 💠 پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) بعد از ایراد خطبۀ غدیر دستور داد همۀ مردان و زنان با امام علی (علیه السلام) بیعت کنند و  ابوبکر و عمرلعنة الله علیهما از اولین بیعت‌کنندگان بودند و نقل است که عمر ملعون این‌گونه با آن حضرت بیعت کرد: «بخٍ بخٍ یا علی اصبحتَ مولای و مولی کل مومنٍ و مومنة» 📗بحارالأنوار ج ۲۱ ص ۳۸۳ ☑️ فرمان بیعت با علی (علیه السلام) و بیعت مسلمانان با آن حضرت، دالّ بر این است که آن حضرت به مقام مهم و خطیری نصب شده بود که می‌بایست مردم با وی بیعت کنند و آن مقام جز وصایت و جانشینی، چیز دیگری مانند مقام دوستی نمی‌تواند باشد، زیرا برای دوستی با امام علی (علیه السلام) نیاز به بیعت نبود. 🖋 مسئله وصایت حضرت علی علیه السلام آنقدر عظیم و مهم است که پس از وقوف پیامبر در عرفات جناب جبرئیل بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل میشود و خطاب به رسول رب العالمین (صلی الله علیه و آله) می گوید: ذات اقدس حق، سلام می رساند و می فرماید: در زمانی که وفات تو نزدیک شده و امر رسالت تو رو به پایان است، بدان که من تو را بی هیچ چاره ای نزد خود فرا می خوانم، «فَاعْهَدْ عَهْدَكَ وَ قَدِّمْ وَصِيَّتَكَ»؛ پس عهد خود را وفا کن و وصیت و سفارش خود را جلو انداز، «وَ اعْمِدْ إِلَى مَا عِنْدَكَ مِنَ الْعِلْمِ وَ مِيرَاثِ عُلُومِ الْأَنْبِيَاءِ مِنْ قَبْلِكَ وَ السِّلَاحِ وَ التَّابُوتِ وَ جَمِيعِ مَا عِنْدَكَ مِنْ آيَاتِ الْأَنْبِيَاءِ، فَسَلِّمْهُ إِلَى وَصِيِّكَ وَ خَلِيفَتِكَ مِنْ بَعْدِكَ حُجَّتِيَ الْبَالِغَةِ عَلَى خَلْقِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام)» ؛علم خود و میراث علوم انبیاء پیشین و سلاح و تابوت و آثار رسالتت را به وصی و خلیفه ات و حجت بالغه بر خلقم، علی بن أبی طالب (علیه السلام) بسپار. 📗البرهان ج ۲، ص ۲۲۷ 📗بحار الأنوار ج ۳۷، ص ۲۰۱ 🔰 و آن قدر این ابلاغ مهم است که خداوند در حضرت قرآن، خطاب به حبیب الله محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: ✨«يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّك، وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه»‏؛ ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین (علیه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای.  (سوره مبارکه مائده، آیه۶٧) ▪️۳۸ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ☑️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت دهم  (۷) 🔳🍃 فاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِک اَبُوالْحَسَنِ عَلِی بْنُ اَبی طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَةُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک رائِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ اَخی وَابْنِ عَمّی رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیک تَحْتَ الْکساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِی نَحْوَ الْکساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیک السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیی وَخَلیفَتی وَصاحِبَ لِواَّئی قَدْ اَذِنْتُ لَک فَدَخَلَ عَلِی تَحْتَ الْکساَّءِ ✍ در ادامه فراز شریف فوق به مبحث شأن خلافت حضرت علی علیه السلام می پردازیم. 🔹 خلافت واژه‌ای عربی از ریشه (خ ل ف) به معنای جانشین ساختن و واژه خلیفه (جمع آن خلفاء و خلائف) به معنای جانشین، وکیل و قائم‌ مقام است.  📗 تاج‌العروس من جواهر القاموس، ج۲۳، ص۲۶۳ـ۲۶۵، ج۲۳ 🖋 در قرآن نیز واژه‌های خلیفه، خلفاء و خلائف به همین معنای لغوی به کار رفته است.  ✨سوره مبارکه بقره، آیه۳۰ ✨سوره مبارکه ص، آیه۲۶ ✨سوره مبارکه اعراف، آیه۶۹ ✨سوره مبارکه اعراف، آیه۷۴ ✨سوره مبارکه نمل، آیه۶۲    ✨سوره مبارکه یونس، آیه۱۴   ✨سوره مبارکه انعام، آیه۱۶۵  🔹 بین واژه امامت و خلافت در اصطلاح و استعمال تفاوتى وجود ندارد چنان که مرحوم طبرسى مى نویسد: «الخلیفة و الامام واحدٌ فى الاستعمال الاّ انّ بینهما فرقاً فالخلیفة من استخلف فى الأمر مکان من کان قبله... و الامام مأخوذ من التقدم...»; به عبارت دیگر اختلاف در مفهوم لغوى است چرا که خلیفه به معناى کسى است که جانشین دیگرى شده و امام کسى است که بر دیگران تقدم دارد. 📗 مجمع البیان، ذیل آیه ۳۰ سوره مبارکه بقره ✅ امامت اصل الاصول دین مى باشد. پس از پیامبر ختمی مرتبت، حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) حجت خدا بر خلق و خلیفه الله هستند و پس از ایشان ائمه معصومین (علیهم السّلام) طبق نصّ الهی حجت خدا در زمین و خلیفه الله و جانشین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می باشند.  💠 حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) در بسیاری از احادیث منزلت و فضایل سید الوصیین علی بن ابیطالب (علیه السّلام) را نسبت به خود یادآور شدند تا دلایل قطعی و محکمی برای پذیرش حجت الهی و خلیفه اللهی حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) و وصی خاتم النبیین بودن ایشان وجود داشته باشد. 🔰 در اینجا به ذکر بعضی از این احادیث می پردازیم: ✅ شأن وصایت و خلافت حضرت علی علیه السلام قبل از ظهور نورانی ایشان در این عالم اختصاص یافته بود: ⚜ أَنَّ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سُمِّيَ إِمَامَ اَلْمُتَّقِينَ، وَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ وَصِيَّ رَسُولِ رَبِّ اَلْعَالَمِينَ قَبْلَ وِلاَدَتِهِ . همانا علی علیه السلام قبل از ولادتش امام پرهیزگاران و امیر مؤمنان و وصی فرستاده پروردگار جهانیان نامیده شد. 📗إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۳، ص ۲۰۲ ۳۹ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ✅ اعتقاد به امامت و ولایت و خلافت حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) ایمان و اِنکارش، کفر و الحاد و شرک قلمداد می شود: 💠 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّائِغُ الْعَدْلُ قَالَ حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ مُحَمَّدٍ الْعَلَوِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سُلَيْمَانَ بْنِ بَزِيعٍ الْخَزَّازُ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ أَبَانٍ عَنْ سَلَّامِ بْنِ أَبِي عَمْرَةَ الْخُرَاسَانِيِّ عَنْ مَعْرُوفِ بْنِ خَرَّبُوذَ الْمَكِّيِّ عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَةَ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ أَسِيدٍ الْغِفَارِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى اللَّه عليه و آله): يَا حُذَيْفَةُ إِنَّ حُجَّةَ اللَّهِ‏ عَلَيْكُمْ [عَلَيْكَ‏] بَعْدِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(علیه السّلام) الْكُفْرُ بِهِ كُفْرٌ بِاللَّهِ وَ الشِّرْكُ بِهِ شِرْكٌ بِاللَّهِ وَ الشَّكُّ فِيهِ شَكٌّ فِي اللَّهِ وَ الْإِلْحَادُ فِيهِ إِلْحَادٌ فِي اللَّهِ وَ الْإِنْكَارُ لَهُ إِنْكَارٌ لِلَّهِ وَ الْإِيمَانُ بِهِ إِيمَانٌ بِاللَّهِ لِأَنَّهُ أَخُو رَسُولِ اللَّهِ(صلى اللَّه عليه و آله) وَ وَصِيُّهُ وَ إِمَامُ أُمَّتِهِ وَ مَوْلَاهُمْ وَ هُوَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ وَ عُرْوَتُهُ الْوُثْقَى الَّتِي‏ لَا انْفِصامَ لَها وَ سَيَهْلِكُ فِيهِ اثْنَانِ وَ لَا ذَنْبَ لَهُ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُقَصِّرٌ يَا حُذَيْفَةُ لَا تُفَارِقَنَّ عَلِيّاً فَتُفَارِقَنِي وَ لَا تُخَالِفَنَّ عَلِيّاً(علیه السّلام) فَتُخَالِفَنِي إِنَّ عَلِيّاً (علیه السّلام) مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ مَنْ أَسْخَطَهُ فَقَدْ أَسْخَطَنِي وَ مَنْ أَرْضَاهُ فَقَدْ أَرْضَانِي. 🖋 حديث كرد ما را احمد بن صايغ گفت حديث كرد ما را عيسى بن محمد علوى گفت حديث كرد ما را ابو عوانه گفت حديث كرد ما را محمد بن سليمان بن بزيع الحزاز گفت حديث كرد ما را اسماعيل ابن ابان از سلام ابن ابى عمر خراسانى از معروف بن خرّبوذ مكى از ابى طفيل عامر بن واثله و حذيفه بن اسيد غفارى گفت؛ رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود: اى حذيفه بدرستى كه حجت خدا بر شما بعد از من على بن ابى طالب (علیه السلام)است .كفر به وى كفر بخداست و شرك بوى شرك بخداست، و شك بوى شك در خداست ،و ملحد شدن در وى ملحد شدن در خداست ،و انكار او انكار خداست، و ايمان به وى ايمان بخداست. از براى آن كه او برادر رسول خداست و وصى او و امام امت او و مولاى ايشان است ، و اوست حبل اللّٰه المتين و عروة« اَلْوُثْقىٰ‌ لاَ اِنْفِصٰامَ‌ لَهٰا » و زود باشد كه هلاك كردند در وى دو نوع از مردمان و او را گناهى نباشد، يكى دوستى كه از حد بگذرد در دوستى ،و ديگرى دشمنى كه با وى دشمنى كند . يا حذيفه جدائى مكن البته با على كه با من جدائى كرده باشى، و مخالفت على مكن كه با من مخالفت ميكنى. بدرستى كه على از من است و من از اويم . هر كه او را ناخشنود گرداند البته مرا ناخشنود كرده است و هر كه او را راضى گرداند مرا راضى كرده است . 📗الأمالي( للصدوق)، ص۱۹۷ 📗إثبات الهداة ج۳ ص۶۰_۶۱ ۴٠ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ 💠 قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلى اللَّه عليه و آله)‏: يَا عَلِيُّ أَنْتَ أَخِي وَ أَنَا أَخُوكَ أَنَا الْمُصْطَفَى لِلنُّبُوَّةِ وَ أَنْتَ الْمُجْتَبَى لِلْإِمَامَةِ وَ أَنَا صَاحِبُ التَّنْزِيلِ وَ أَنْتَ صَاحِبُ التَّأْوِيلِ وَ أَنَا وَ أَنْتَ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ يَا عَلِيُّ أَنْتَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي وَ وَزِيرِي وَ وَارِثِي وَ أَبُو وُلْدِي شِيعَتُكَ شِيعَتِي وَ أَنْصَارُكَ أَنْصَارِي وَ أَوْلِيَاؤُكَ أَوْلِيَائِي وَ أَعْدَاؤُكَ أَعْدَائِي يَا عَلِيُّ أَنْتَ صَاحِبِي عَلَى الْحَوْضِ غَداً وَ أَنْتَ صَاحِبِي فِي الْمَقَامِ الْمَحْمُودِ وَ أَنْتَ صَاحِبُ لِوَائِي فِي الْآخِرَةِ كَمَا أَنَّكَ صَاحِبُ لِوَائِي فِي الدُّنْيَا لَقَدْ سَعِدَ مَنْ تَوَلَّاكَ وَ شَقِيَ مَنْ عَادَاكَ وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَقَدَّسَ ذِكْرُهُ بِمَحَبَّتِكَ وَ وَلَايَتِكَ وَ اللَّهِ إِنَّ أَهْلَ مَوَدَّتِكَ فِي السَّمَاءِ لَأَكْثَرُ مِنْهُمْ فِي الْأَرْضِ يَا عَلِيُّ أَنْتَ أَمِينُ أُمَّتِي وَ حُجَّةُ اللَّهِ‏ عَلَيْهَا بَعْدِي قَوْلُكَ قَوْلِي وَ أَمْرُكَ أَمْرِي وَ طَاعَتُكَ طَاعَتِي وَ زَجْرُكَ زَجْرِي وَ نَهْيُكَ نَهْيِي وَ مَعْصِيَتُكَ مَعْصِيَتِي وَ حِزْبُكَ حِزْبِي وَ حِزْبِي حِزْبُ اللَّهِ‏ وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُون.‏ ⚜ رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود: يا على تو برادر منى و من برادر تو من براى نبوت بر گزيده‌ام و تو براى امامت من صاحب تنزيلم و تو صاحب تاويل من و تو دو پدر اين امت باشيم اى على تو وصى و خليفه و وزير و وارث منى و پدر دو فرزندم شيعيانت شيعيان منند و يارانت يارانم دوستانت دوستانم و دشمنانت دشمنانم اى على تو رفيق منى سر حوض در فرداى قيامت تو همراه منى در مقام محمود تو پرچمدار منى در آخرت چنانچه پرچمدار منى در دنيا، خوشبخت است هر كه تو را دوست گيرد و بدبخت است هر كه دشمنت دارد فرشتگان در آسمان بدوستى تو تقرب جويند و به ولايت تو، بخدا دوستدرانت در آسمان بيشترند از زمين اى على تو امين امت منى و حجت خدا بر آنها بعد از من گفتار تو گفتار منست و امرت امر من و طاعتت طاعت، من غدقنت غدقن من و نهيت نهى من و نافرمانيت نافرمانى من و حزبت حزب من و حزب من حزب خدا، هر كه دوست گيرد خدا و رسولش و كسانى كه گرويدند براستى حزب خدا همانا آنها پيروزند. 📗بشارة المصطفى ج‏۲، ص۵۵ 📗الأمالي(للصدوق)، ص ۳۳۱_۳۳۲ 🖋 ادامه دارد... ▪️۴۱ ▫️▪️▫️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•با هرنفسے سلام ڪردݧ عشق اسٺ •آقا بہ ٺو احٺرام ڪردݧ عشق اسٺ •چوݧ نام قشنگٺ بہ میاݧ مےآید •از روے ادب قیام ڪردݧ عشق اسٺ✋🏻 💚اللهم عجل لولیک فرج💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 به خدا بدبین نباش ... ▫️استاد 🔹در حديثى از امام على بن موسى الرضا عليه السلام مى‌خوانيم كه فرمود: «وَ احْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَانَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقُولُ: انَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِى الْمُؤمِنِ بى‌ انْ خَيْراً فَخَيْراً وَ انْ شَرّاً فَشَرّاً؛ نسبت به خداوند حسن ظن داشته باش، چرا كه خداوند متعال مى‌فرمايد: من در نزد گمان بنده مؤمن خويشم (و با آن همراهم) اگر گمان خير داشته باشد به نيكى با او عمل مى‌كنم و اگر گمان بدى داشته باشد به بدى». 📚اصول كافى، جلد 2، صفحه 72، حديث 3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷هدیه میکنیم ثواب تلاوت این صفحه از قرآن کریم را به وجود مقدس امام حسن و امام حسین علیهما السلام🌷 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
هدایت شده از Z
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ✅ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت یازدهم(۲) ⚪️🍃 ثمَّ اَتَیْتُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقُلْتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَن اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ قالَ وَعَلَیْکِ السَّلامُ یا بِنْتى وَیا بَضْعَتى قَدْ اَذِنْتُ لَکِ فَدَخَلْتُ تَحْتَ الْکِساَّء فَلَمَّا اکْتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکِساَّءِ ✍ در ادامه فراز شریف فوق به تکمیل مبحث واژه رسول الله می پردازیم. 🔹 با توجه به جملاتی که در ادعیه و زیارات مخصوص سید المرسلین( صلی الله علیه و آله و سلم) صادره از ناحیه معصومین(علیهم السلام) وارد شده است، حضرت ختمی مرتبت، صاحب رسالات الله بوده اند، یعنی صاحب تمام رسالات رسولان الهی.  به عبارت دیگر، رسالت ایشان اعظم رسالات و اکمل و اتم آن بوده است. ✅ این رسالت عُظمیٰ، شأن خاصِ سید الانبیاء و المرسلین (صلی الله علیه و آله و سلم) است. ✔️ جهت شناخت هر چه بیشتر عظمت رسالت ختمی مرتبت( صلی الله علیه و آله و سلم) باید به آیات حضرت قرآن مراجعه کرد. ➖ در این قسمت ،یکی از آیات مرتبط با شأن رسالت آن حضرت مورد بررسی قرار می گیرد. 💠خداوند عزوجل در آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه، رسالت رسول اعظم خویش را این گونه توصیف می کند: ✨«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» مطابق این آیه ، موضوع رسالت رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)، برای «هدایت» و ابلاغ «دین حق» است. 🖋 این که «حقیقت» هدایت و «بطن» دین حق چیست، را باید از حضرت معدن التنزیل و صاحب التأویل، امام موسی بن جعفر الکاظم ( علیه السلام) آموخت که در تفسیر آیه شریفه فوق فرمودند: ⚜هو الّذی أرسله «بالولایة لوصیّه» و «الولایة» هی دین الحقّ. 📔تفسیر کنز الدقائق،ج ۵، ص: ۴۴۵ 📔اصول کافی، ج ۱ ، ۴۳۲   ➖رسول یعنی وجود مقدسی که خداوند عزّوجل ، او را با رسالت خویش به سوی خلق ارسال می دارد.  ➖موضوع رسالت تمام رسولان الهی، هدایت و ابلاغ دین حق بوده است، اما تفاوت در این است که رسول مکرم اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم)، وظیفه هدایت و ابلاغ دین حق را بر وجه اتم و اکمل آن بر عهده داشتند، چرا که در ادامه آیه غلبه و اظهار دین حق بر وجه اتم و اکمل آن، شأن خاص رسالت رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی می شود و این اظهار و اجرای دین حق در رسولان قبل، به معنای مطلق آن نبوده است. ✅ با توجه به روایت شریفه در تفسیر آیه ۳۳ سوره توبه، دین حق؛ « ولایت امیرالمومنین علی ( علیه السلام)» است و معنای هدایتی که موضوع رسالت خاتم النبیین( صلی الله علیه و آله و سلم) بود، نیز ولایت علی بن ابیطالب است. به عبارت دیگر، رسولان همگی وظیفه معرفی ولایت امیرالمومنین( علیه السلام) را به میزان درجه رسالتی که بر عهده داشتند، دارا بودند. این معرفی ولایت به معنای مطلق آن، خاص و شأن رسالت حضرت ختمی مرتبت( صلی الله علیه و آله و سلم) است و به معنی نسبی شأن رسولان قبل بوده است. ➖ شاهد بر این مطلب، کلام خود رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم) است: ⚜ أتاني ملك فقال: يا محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم سل من أرسلنا من قبلك من رسلنا على ما بعثوا، قال قلت: ما بعثوا،  قال: على ولايتك و ولاية عليّ بن أبي طالب (عليه السّلام) (۱) ⚜ لمّا اسرى بي في ليلة المعراج فاجتمع علىّ الأنبياء في السماء، فأوحى اللّه تعالى إليّ سلهم يا محمّد بما ذا بعثتم،  فقالوا: بعثنا على شهادة أن لا إله إلا اللّه وحده و على الإقرار بنبوّتك و الولاية لعلىّ بن أبي طالب (۲) 📚 احقاق الحق،ج ۷ ، صص ۱۲۷ تا ۱۲۹/ بحار الأنوار ج ۳۶، ص ۱۵۵/ تأويل الآيات ج ۱، ص ۵۴۷/تفسير کنز الدقائق ج ۱۲، ص ۷۰ ا▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ (۱) رسول اللّٰه صلى اللّٰه عليه و آله فرمود؛ شبى كه به سفر آسمانى رفته بودم ملكى كريم و با منزلت به نزد من آمد و گفت:يا محمد !از انبياى گذشته و پيامبران سلف بپرس، بر چه عهد و پيمانى مبعوث شدند. گفتم: اى رسولان الهى و انبياى گذشته!بر چه چيزى خداى رحمان شما را مبعوث و مأمور فرمود؟ انبيا در جواب گفتند:يا رسول اللّٰه ! ما بر ولايت تو و ولايت على بن ابى طالب عليه السّلام مبعوث شديم . 📗شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ج ۲، ص ۲۲۴ 📗بشارة المصطفی لشیعة المرتضی ج ۱، ص ۲۰۱ ۵٠ ▫️▪️▫️▪️
هدایت شده از Z
▫️▪️▫️▪️ ✍ به بررسی یکی دیگر از آیات حضرت قرآن در ارتباط با شأن رسالت عظمی رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم) می پردازیم: ✨در آیه ۹۹ سوره مائده می خوانیم: *ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغ * ➖بلاغ از ریشه«بلغ» است و اسم آن، «تبلیغ » می باشد.در معنای« البلاغ» بیان شده :  « الانتهاء إلى أقصى الحقيقة» 📗مجمع البحرین، ج۵ ، ص۷ 🖋 به عبارت دیگر، وظیفه رسول، بیان آخرین میزان از نهایت حقیقت است.  ➖امری که رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم) که خود صاحب اعظم رسالات الهی بودند، در آیه دیگری از آیات حضرت قرآن بیان شده است: ✨يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (۱) (سوره مائده، آیه ۶۷) 💠 در روایات از حضرات معصومین و مهبطین وحی الله (علیهم السلام) در تفسیر آیه شربف فوق بیان شده است:  ⚜یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیکَ مِن رَبِّکَ «فِی عَلِی» و إِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ 📚البرهان فی تفسیر القرآن ، ج ۲ ، ص ۲۲۹/ الإحتجاج، ج ۱ ، ص ۵۷/ کشف الغمة فی معرفة الأئمة،ج ۱ ، ص۲۳۷ 🔹 پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در خطبه غدیر خویش به صراحت بر ولایت امیرالمومنین و اوصیاء بعد از ایشان( علیهم السلام) تاکید فرمودند. 🔰 بنابراین مطابق آیه شریفه، «اِن لم تَفعل» یعنی عدم ابلاغ  ولایت، مساوی با «فما بلّغت رسالته» یعنی عدم انجام وظیفه رسالت رسول اعظم الهی معرفی شده است.   ✍ همان طور که بیان شد رسالت رسول الله( صلی الله علیه و آله سلم) جامع جمیع رسالات الله است:  ✨«اشهد انک قد بلغت رسالات ربک» رسالتی که جامع جمیع رسالات الله است، در این آیه شریفه، مساوی با ابلاغ ولایت و معرفی «ولی الله الاعظم» معرفی می شود. ✨«فهل علی الرُّسُل الاّ البلاغ المبین» (سوره نحل، آیه ۳۵) ✅ طبق این آیه شریفه علت ارسال رسُل چیزی جز ابلاغ نیست. رسالت تمام رسولان الهی ، ابلاغ دین حق بوده است «و الولایه دین الحق» . بنابراین ولایت در بطن تمام رسالات الهی نهفته بوده است و هر رسولی به میزان رسالت خویش مأمور به معرفی ولایت امیرالمومنین علی ( علیه السلام) بوده است. ✨«انک لمن المرسلین»  ➖ در آیه سوم سوره مبارکه یس که خدواند عزوجل با دو تاکید« و القرآن الحیکم» در آیه دوم و «لام» در ابتدای «لمن المرسلین» بر عظمت شأن رسالت رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) تاکید می کند، به این دلیل است که وظیفه ابلاغ ولایت را در حد اکمل و اتم آن بر عهده داشتند. چرا كه معنای اتم و اكمل دين در مطلق دلالت معنايی، چيزی جز ولايت نيست: ✨الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دینا (سوره مائده، آیه ۳)  ⚜اليوم اكملت لكم دينكم بالولاية ➖شأن رسالت هم در روز غدير با ابلاغ ولايت به مطلق معنای خود به منصه ظهور  می رسد. همان شأن رسالتی كه هر پيامبری بهره ای از آن داشتند و وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت صاحب جامع جميع آن به معنا الاتم بودند. ✅ این معیت و همراهی باطنی امیرالمومنین علی ( علیه السلام) با تمام انبیاء و رسولان الهی در حدیث شریف نبوی مورد تاکید قرار گرفته است: ⚜«كُنْتَ‏ مَعَ الأنْبياء سِرًّاً و معی جَهراً»؛ ⚜«بعث اللّه عليا مع كل نبىّ سرّا، و معى جهرا» ➖خداوند علی (علیه‌السلام) را با همه انبیا در نهان مبعوث کرد و با من به حسب ظاهر نیز همراه است. ⚜ عن امیرالمومنین(علیه السلام): «أَنَا المَنعُوتُ فِی کُلِّ کِتَاب» در تمام کتب آسمانی نازل شده، اوصاف من علی( علیه السلام) وجود دارد. 📗مدینه المعاجز ، ج ۱ ، ص ۲۴۸  📗الفضائل (لابن شاذان القمی) ؛ ص ۳ ✅ لذا همواره رسالت در بطن و در معیت ولایت بوده است و علت ارسال رسل، و هدف و موضوع رسالت ایشان، چیزی جز ابلاغ ولایت نبوده است. ✨«انّک لمن الرسلین»؛ ❇️ به حق، تو از مرسلینی هستی که می بایست پیام را برسانی « بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیکَ مِن رَبِّکَ «فِی عَلِیّ» و إِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رسالته» و عظمت رسالت تو رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) که ابلاغ ولایت بود، در غدیر به ظهور رسید و با ختم رسالت تو به حکومت حضرت مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشریف)، دین و هدایت یعنی «ولایت» بر همه ادیان غالب شده و در کامل ترین وجه آن به ظهور می رسد. چنان که روایات متعدد و مشهور بر این مطلب گواهی می دهد. ✅ پس به حق قرآنی که حکیم و محکم است، تو اعظم رسولان هستی. ▪️۵۱ ▫️▪️▫️▪️
⚪️⚜▫️✨ ⚜▫️✨ ▫️✨ ✨ 4⃣ ۴. ذکر توسل به وجود مبارکه حضرت أم الائمه الأطهار فاطمةالزهرا (سلام الله علیها) ✍در نقل دیگری منسوب به حضرت صادق آل محمد (علیهم السلام)، ایشان با‌ بیان نورانی "علیکم بالزهراء"، مؤمنین را به توسل خاصتا به درگاه مطهره حضرت حجة الله علی الحجج، فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) امر می نمایند؛ سپس در بیان طریق این استغاثه، به ذکر اسمِ اعظم نام‌ مبارک ایشان ‌اشاره می نماید "استغیثوا بأسمها"؛ و آنان را به صدا زدن مولاتشان فاطمة (سلام الله علیها) در قضای حوائج و رسیدن به مقصود سفارش می نمایند "ونادوا مولاتکم فاطمه": 🔸فاذا بالإمام الصادق عليه‌السلام يقول لنا: ✨«عليكم بالزهراء ، استغيثوا بإسمها ونادوا "مولاتكم فاطمة" ، وحينئذ تقضى حاجتكم ، وتنالون مطلبكم» * بر شما باد به [توسل و توجه به] حضرت زهرا سلام الله علیها، به اسم او استغاثه کنید و مولای خود فاطمه را صدا بزنید تا حاجت های شما برطرف شود و به مرادتان برسید. ✍چنانکه مشاهده می شود، حضرت صادق آل محمد (علیهم السلام) در ذکر این توسل و استغاثه نیز از حضرت أم الأبرار (سلام الله علیها) با لفظ «مولاتکم فاطمة» یاد می نمایند. ا═✧❁منبع ❁✧═ا 📓* الأسرار الفاطميّة ص۳۷ ✨ ▫️✨ ⚜️▫️✨ ⚪️⚜️▫️✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا