-200335616_-17568902.mp3
26.33M
🎧 قرائت اختصاصی دعای چهاردهم صحیفه سجادیه توسط حاج مهدی سماواتی
#مقاومت
#پیروزی
🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
🍃🍂🍃🍂
14030906_46402_1921k.mp3
10.56M
🎧 تلاوت اختصاصی سوره فتح توسط استاد کریم منصوری
#مقاومت
#پیروزی
🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
🍃🍂🍃🍂
🔴 یکی از مشکلات عمدهی ما در کشور - که این را برحسب تجربه من عرض میکنم به شما برادران و خواهران عزیز - پیگیرینکردن است.
🔻کار را خوب شروع میکنیم [امّا] پیگیری لازم همیشه وجود ندارد.
🔸 در بعضی از موارد چرا؛ هرجا خوب پیگیری کردیم، به نتایج خیلی خوب رسیدیم، در بسیاری از جاها هم کار، وسط کار متوقّف میشود، پیگیری نمیشود؛ این یکی از مشکلات اساسی است.
🎙امام خامنهای (۱۳۹۳/۱۲/۱۷)
#نکات_تشکیلاتی
#اصول_کار_تشکیلاتی
دستورالعمل تبلیغی ویژه ایام فاطمیه 1403.pdf
488.1K
قابل توجه همه مبلغان گرامی
⚫️⚜️📜▪️
⚜️📜▪️
📜▪️
▪️
ادامه فراز اول :
#ولایت_فاطمی
#معرفت_حضرت_قرآن_درخطبه_فدکیه
↩️قَدَّمَهُ إِلَيْكُمْ
اما آنچه که در ادامه خطبه مبارکه فدکیه در وصف «عهدالله» بودن قرآن کریم اشاره شده، عبارت «قَدَّمَهُ إِلَيْكُمْ» است: عهدی که «از پیش» به سوی شما فرستاده شده است. به بیانی دیگر جمیع آنچه که بر ذمهّ بندگان است، در فطرت آنان شناخته شده و به ودیعه گذاشته شده است.
🖋البته بدیهی است که عهد گرفتن، پس از شناخت و معرفت است و اخذ عهد و پیمان از چیزی که هنوز نسبت بدان شناخت و معرفت وجود ندارد، امکانپذیر نیست.
🖋گرچه شناخت و معرفت بندگان نسبت به «تفصیل» آنچه که ذمه آنان در برابر خداوند است از احکام و شرائع و جزئیات آن، از قبیل «مَحَارِمِهِ اَلْمَحْدُودَةِ وَ فَضَائِلِهِ اَلْمَنْدُوبَةِ وَ جُمَلِهِ اَلْكَافِيَةِ وَ رُخَصِهِ اَلْمَوْهُوبَةِ وَ شَرَائِعِهِ اَلْمَكْتُوبَةِ ..» (که در ادامه فرازهای خطبه فدکیه نیز اشاره شده) پس از نزول آیات حضرت قرآن و ابلاغ آن از جانب حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) حاصل گردیده است، اما اصل و ریشه، مصدر و منشأ تمامی این اوامر و نواهی، نزد خلق و در فطرت ایشان از پیش شناخته شده است.
☑️مطابق کلام وحی، فطرت تمامی خلق با معرفت ربوبی و توحیدی سرشته شده و بر همین معرفت نیز عهد و پیمان گرفته شده است: ✨«وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا..» (سوره مبارکه اعراف آیه۱۷۲). فلذا «عهدالله» نزد تمامی بندگان و در فطرتشان شناخته شده است؛ عهدی که با محوریت ولایت محمد و آل محمد علیهم السلام اخذ شد: «عَهْدَ اَللّٰهِ اَلْمَأْخُوذَ عَلَيْهِمْ لِلَّهِ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِالنُّبُوَّةِ وَ لِعَلِيٍّ بِالْإِمَامَةِ» (۵).
✔️به عبارت دیگر، وجه جامع جمیع آنچه که از جانب ذات اقدس اله بر ذمّه بندگان است، عهد ولایت ولی الله الاعظم است؛ و لذا فرموده اند:
▫️«نَحْنُ عَهْدُ اَللَّهِ وَ ذِمَّتُهُ.. فَمَنْ وَفَى بِذِمَّتِنَا فَقَدْ وَفَى بِعَهْدِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذِمَّتِهِ وَ مَنْ خَفَرَ ذِمَّتَنَا فَقَدْ خَفَرَ ذِمَّةَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَهْدَهُ» (۶):
ما حقیقتِ عهدالله هستیم و هر کس به عهد ما وفا کند، به عهد و پیمان خدا وفا کرده است و هر کس با ما پیمان شکنی کند، پیمان و عهد خدا را شکسته است.
✔️نتیجتا آنکه عبارت شریف «لِلَّهِ فِيكُمْ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَيْكُمْ» به یک اصل و حقیقت برمی گردد که در وجه ظاهر آن، حضرت قرآن و در وجه باطن آن، امر ولایت مولی الموحدین امیرالمومنین علی (علیه السلام) است.
⏪چنانکه حضرت أم الائمه الاطهار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) در وصایای خود، تأکید نمودند به عدم حضور «آنانکه عهد خدا را شکستند» در تشییع پیکر مطهره شان و نماز گذاردن بر بدن مقدسه شان، و ناقضان عهدالله را اینگونه معرفی نمودند:
🏴أنَّهَا وَصَّتْ، وَ قَالَتْ .. لاَ تُصَلِّ عَلَيَّ أُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَ اَللَّهِ وَ عَهْدَ أَبِي رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، وَ ظَلَمُونِي حَقِّي، وَ أَخَذُوا إِرْثِي، وَ خَرَقُوا صَحِيفَتِيَ اَلَّتِي كَتَبَهَا لِي أَبِي بِمِلْكِ فَدَكٍ ، وَ كَذَّبُوا شُهُودِي (۷)
هرگز آنان که عهد خدا و عهد پدرم رسول خدا (صلی الله علیه و اله) را در امر ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) شکستند و در حقم ظلم نموده و ارثم را گرفتند و سند فدک را که پدرم بمن داده بود، پاره کردند و شهادت شهودم را تکذیب کردند، بر من نماز نخوانند!
ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا
(۱). قاموس قرآن ج ۵ص۵۹
(۲).من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۵۶۷؛ علل الشرایع ج ۱، ص ۲۴۸؛ بحار الأنوار ج۲۹ ص۲۲۰؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱ ص۶۵۲؛ الاحتجاج ج ۱، ص ۹۷
(۳).الکافي ج ۲، ص ۶۰۹؛ تفصیل وسائل الشیعة ج ۶، ص ۱۹۸؛ تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۱۴
(۴). من لا يحضره الفقيه ج ۲، ص ۶۲۶؛ تفصیل وسائل الشیعة ج ۱۵، ص ۱۶۸؛ الوافي ج ۲۶، ص ۲۲۹
(۵).بحار الأنوار ج ۲۴، ص ۳۸۸؛ التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري عليه السلام ج ۱، ص ۲۰۵
(۶).الکافي ج ۱، ص ۲۲۱؛ تفسير القمی ج ۲، ص ۲۲۸؛ تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب ج ۱۱، ص ۱۹۲؛ تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۴۳۹
(۷).بحار الأنوار ج ۳۰، ص ۳۴۷؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱، ص ۵۷۳؛ الهداية الکبرى ج ۱، ص ۱۷۷
▪️
📜▪️
⚜️📜▪️
⚫️⚜️📜▪️
▫️▪️▫️▪️
▪️
جمادی_الاول
الکوثر
شرح_حدیث_شریف_کساء
☑️ «شرح حدیث شریف کساء»
📜 قسمت دوم
✍ هر يك از فرازهاي حديث شريف كساء ، اشاره به یک شأن از شئون ولایت مطلقه حضرت فاطمه الزهراء (عليها السلام) دارد:
🔳🍃 عنْ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ (عَلَیْهَا السَّلامُ)
➖ در بحث نخست ، بیان شد که این حدیث شریف از ساحت قدسی حضرت أم الائمه الأطهار فاطمةالزهرا سلام الله علیها که تنها به اراده او ، قلوب ، به طهارتی که مقدمه حمل معارف مکتب آل الله است ، نائل می شوند ، روایت شده است .
🔳🍃 بنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ)
➖ در این عبارت شریف تصریح شده است که حضرت زهرا (سلام الله علیها) ، بنت رسول الله (صلی الله علیه و آله) می باشند، در این خطاب نیز نکاتی نهفته است که به بررسی آن در این قسمت خواهیم پرداخت.
✍ حضرت أم ابیها فاطمة الزهرا علیها السلام ، در عالم آفاق ، بنت محمد مصطفي (صلی الله علیه و آله) می باشند؛
آن وجودی كه سيره حيات از محيا تا مماتشان ، تبليغ ولايت آیة الله العظمی و حجّته الکبری بوده است ،
☑️ لذا حضرت زهرا (عليها السلام) كه كوثر ولايت می باشند ، به وجودي كه در تمام آنات ، مشغول ذکر اللَّه کثیر و مبلغ ولايت اند عطا شدند ؛ ✨ إنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَر ✨(۱)
➖ زيرا آن وجود ذي وجود، فاطمي و غرق در عالم فاطمي شده است و بوي ولايت مي دهد ،
بدين جهت امر خداوند تبارک و تعالی به همه خلق چنین صادر شد ، که: « لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَةٌ حَسَنَةٌ » .(۲)
🔹 رسول الله (صلی الله علیه و آله) مؤمني است كه در تمام لمحات و آنات ، مشغول بذكر الله الكثير است،
➖پس خاتم المرسلین (صلی الله علیه و آله) هم تسبيح و تقديس حضرت ربّ مي كند،
و هم آنکه خود را فدای حضرت مادر می کند و حضرتش را چنین خطاب می کند که : "فداک ابوک یا فاطمة! أنت أمّ أبیها "
☑️ پس رائحه طیبه ولايت دارد ،
اهل الكوثر است ،
و چون آن حضرت غرق در عالم فاطمی گشت،
فلذا حوض کوثر و ماء معين ولايت و روحى الّتى بين جنبى، در وجود نبّي أمّي دمیده شد.
ا▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
(۱) سوره مبارکه کوثر، آیه ۱
(۲) لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٞ لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرٗا
«يقيناً براى شما در [روش و رفتار] پيامبر خدا الگوى نيكويى است براى كسى كه همواره به خدا و روز قيامت اميد دارد؛ و خدا را بسيار ياد مى كند.» (آیه ۲۱ سوره مبارکه احزاب)
▪️۳
▫️▪️▫️▪️
11.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶فیلم جلسه یازدهم ادامه جلسه دهم🔶
🔷محتوا و موضوعاتی که با استناد به ایات و روایات در ایام فاطمیه سلام الله علیها مناسب سخنرانی هستند🔷
🌺ضمن تقدیر و تشکر از حضرت حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری🌺
برای ایشان آرزوی سلامتی و سربلندی داریم.
🍀از همراهی همه طلاب، اساتید و مبلغان محترم تشکر می کنیم.🍀
#ولایت_فاطمی
#معرفت_حضرت_قرآن_درخطبه_فدکیه
📜خطبه مبارکه فدکیه در معرفی حضرت قرآن
📌فراز دوم
⚫️⚜️📜▪️
⚜️📜▪️
📜▪️
▪️
#ولایت_فاطمی
#معرفت_حضرت_قرآن_درخطبه_فدکیه
ا❁﷽❁ا
📜معرفت حضرت قرآن در خطبه مبارکه فدکیه
⬅️فراز دوم
✨ «.. وَ بَقِيَّةٌ اِسْتَخْلَفَهَا عَلَيْكُمْ.. كِتَابُ اَللَّه» (۱)
{برای خداوند در میان شما بازماندهای است که او را بر شما جانشین قرار داده است}
📌شرح فراز
↩️« لِلّه فِيكُمْ بَقِيَّةٌ..»
◀️دومین فضیلتی که حضرت أم الائمه الاطهار (سلام الله علیها)، حضرت قرآن را با آن معرفی می نمایند، «بقیة» است. از آنجا که این فراز عطف به فراز قبل بیان شده، عبارت « لِلّه فِيكُمْ» دراین فراز در تقدیر بوده و لذا فراز محط بحث در اصل بدین صورت می باشد: «لِلّه فِيكُمْ بَقِيَّةٌ اِسْتَخْلَفَهَا عَلَيْكُمْ» یعنی حضرت قرآن «بَقِيَّةٌ لِله» باقی مانده ای برای خداست.
✔️«بقیة» از ریشه «بقی» (در مقابل فناء) به معنای آنچه باقی می ماند؛ و باقیمانده از یک شیء است؛ که بر ثبوت و دوام دلالت دارد (۲).
☑️در آیات کلام وحی، از آنچه از انبیاءالهی باقی گذارده شده و به عبارتی بازمانده، ماترک و میراث ایشان است، به «بقیة» تعبیر شده؛ از آن جمله الواح حضرت موسی (علیه السلام) که در آن علم و حكمت نگاشته شده بود:
✨«.. وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسى وَ آلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِكَةُ..» (سوره مبارکه بقره آيه۲۴۸)
➖عن ابی جعفر (علیه السلام)«.. وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ..» قال: «رَضْرَاضُ اَلْأَلْوَاحِ فِيهَا اَلْعِلْمُ وَ اَلْحِكْمَةُ»(۳).
⏪اطلاق «بقیة» به حضرت قرآن از چند وجه است:
🖋باقی مانده و بازمانده کتب انبیاء
از آنجا که حضرت قرآن، جامع جمیع کتب انبیاء پیشین بوده و به عبارتی تمام علوم بازمانده از انبیاء الهی در آن موجود است، به «بقیة» اطلاق می شود: «ما بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً إِلَّا أَعْطَاهُ مِنَ الْعِلْمِ بَعْضَهُ مَا خَلَا النَّبِيَّ صلیاللهعلیهوآله فَإِنَّهُ أَعْطَاهُ مِنَ الْعِلْمِ كُلَّهُ» (۴).
🖋سبب بقاء و دوام و ثبات کتب الهی
مطابق کلام خداوند عزوجل، حضرت قرآن نه تنها مُصدِّق، بلکه مُهَیمن بر کتب انبیاست: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ..» (سوره مبارکه مائده آيه ۴۸)، بدین معنا که شاهد و ناظر، رقیب و نگهبان، محیط، حاکم و غالب بر آنان است و تحریفات ایجاد شده در کتب و شرائع قبل را به موضع اصلی و حقیقی خود بر می گرداند(۵). فلذا حضرت قرآن، سبب بقاء، دوام و تثبیت جمیع کتب و شریعت های انبیاء الهی می باشد.
🖋زوال ناپذیری
حضرت امام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در فرمایشی بر فضیلت «بقاء» و زوال ناپذیری حضرت قرآن تأکید نموده و فرمودند:
▫️«مَا بَقِيَ فِي الدُّنْيَا بَقِيَّةٌ غَيْرُ هَذَا الْقُرْآنِ»(۶):
باقی مانده ای در اين دنيا باقي نمي ماند، جز قرآن
و بلافاصله اضافه فرمودند:
▫️«فَاتَّخِذُوهُ إِمَاماً يَدُلَّكُمْ عَلَى هُدَاكُمْ» (۷)
پس قرآن را پیشوای خود قرار دهيد تا شما را به سوی هدایتتان راهنمایی کند.
✔️از این کلام نورانی استفاده می شود که فضیلت «بَقِيَّةٌ لِله» بودن حضرت قرآن در ارتباط است با شأن پیشوا بودن، امامت، راهبری و خلافت حضرت قرآن در امر هدایت خلق به صراط مستقیم؛ همانطور که خداوند عزوجل میفرماید:
«إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ..»
(سوره مبارکه اسراء آیه۹)
لذا در ادامه فراز محط بحث از خطبه فدکیه نیز اشاره می شود: «اِسْتَخْلَفَهَا عَلَيْكُمْ»
▪️
📜▪️
⚜️📜▪️
⚫️⚜️📜▪️
❖ حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند :
«مَنْ عَادَانَا فَقَدْ عَادَى اَلله،
وَ مَنْ خَالَفَنَا فَقَدْ خَالَفَ اَلله،
وَ مَنْ خَالَفَ اَلله فَقَدِ اِسْتَوْجَبَ مِنَ اَلله اَلْعَذَابَ اَلْألِيمَ».
هر کس با ما دشمنی کند، با خدا دشمنی کرده است،
و هر کس با ما مخالفت کند، با خدا مخالفت کرده است،
و هر کس با خدا مخالفت کند، به یقین از سوی خداوند مستوجب عذاب دردناک است.
📚بحارالأنوار؛ ج ۲۹ ص ۱۹۴
🔻 شرح حدیث:
● بزرگترین فضیلت اهل بیت پیامبر صلّی الله علیه و آله معیار بودن آنان برای خشم و رضای الهی و موافقت و مخالفت با پروردگار است.
● آنان فانی در خدایند و آنچه را خدا میخواهد، میگویند و به آنچه پروردگار میپسندد، عمل میکنند و محبوب خداوند جهانند. پس خواستهی آنان با خواستهی پروردگار یکی است و عملشان با حکم خدا منطبق است.
● دوستی با دوستان هر کس، نشانهی صداقت در دوستی است.
● وقتی خاندان پیامبر، دوستان و اولیای برگزیدهی خدایند، پس دشمنی با آنان دشمنی با خداست و مخالفت با آنان هم خروج از دایرهی ولایت و اطاعت خدای سبحان است.
● اینکه اهل بیت علیهالسّلام معیارند، نعمتی برای بشریت و مسلمانان است، تا خط اصلی و راه درست را گم نکنند و هر جا تردید داشتند یا در حق و باطل بودن هر فرقه و گروه مردد ماندند، آن مورد و آن گروه را با این «معیار الهی» مقایسه کند تا راه درست را بشناسند.
● کیفر مخالفت با خدا عذاب دوزخ است.
● شخص مسلمان باید مواظب باشد تا از مدار بندگی خدا و اطاعت پیامبر و امام و همسویی با اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسّلام خارج نشود.